Η τηλεοπτική εκπομπή Loki έχει μερικούς ενδιαφέροντες συμβολισμούς όταν πρόκειται για τη σύγκριση της παράστασης με την ταινία του 1999 The Matrix. Τόσο ο Loki όσο και το The Matrix εξερευνούν την ιδέα ότι η ίδια η πραγματικότητα δεν είναι αυτό που φαίνεται, αποκαλύπτοντας σταδιακά κρυμμένα συστήματα σχεδιασμένα να ελέγχουν και να παγιδεύουν τους χαρακτήρες τους σε ντετερμινιστικούς βρόχους όπου η ελεύθερη βούληση δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια ψευδαίσθηση. Ο Neo και ο Loki ξεκινούν τα ταξίδια τους με μια φιγούρα μέντορα - τον Μορφέα για τον Neo και τον Mobius για τον Loki - ο οποίος τους καθοδηγεί προς την κατανόηση της πραγματικής φύσης των κόσμων τους, αν και οι δύο παραμένουν ανωμαλίες που διαταράσσουν τον έλεγχο μεγαλύτερων δυνάμεων όπως ο Αρχιτέκτονας ή ο Αυτός που Παραμένει. Αυτές οι δυνάμεις προσπαθούν να διαχειριστούν τον Νίο και τον Λόκι, μετατρέποντάς τους σε όργανα που προορίζονται να διασφαλίσουν ότι ο κύκλος της μοίρας θα συνεχιστεί, αλλά αυτό που δεν μπορούν να προβλέψουν είναι η διασπαστική δύναμη της αγάπης. Η Trinity και η Sylvie, ως ρομαντικοί καταλύτες, εισάγουν το γνήσιο απρόβλεπτο στα συστήματα, αντιπροσωπεύοντας επιλογές και συναισθήματα που καμία μηχανή ή χρονοδιάγραμμα δεν μπορεί να εξηγήσει. Η πίστη της Trinity στον Neo τον ενδυναμώνει να αγκαλιάσει τον ρόλο του ως "The One", ενώ η αποφασιστικότητα της Sylvie να σκοτώσει αυτόν που παραμένει και η σύνδεσή της με τον Loki τον αναγκάζουν να αμφισβητήσει τις δικές του επιθυμίες, τη λαχτάρα του για συντροφικότητα και την αντίστασή του στην ατελείωτη αποτυχία στην υπηρεσία των άλλων.
Τελικά, τόσο ο Neo όσο και ο Loki συνειδητοποιούν ότι δεν είναι απλώς συμμετέχοντες σε αυτά τα συστήματα, αλλά όντα ικανά να τα ξαναγράψουν εξ ολοκλήρου: ο Neo αναδιαμορφώνει το ίδιο το Matrix, ενώ ο Loki μαθαίνει να εκμεταλλεύεται τον χρόνο του για να λυγίσει το πεπρωμένο. Το όνομα Sylvie μπορεί να εντοπιστεί πίσω στη Silvia, η οποία ήταν η μυθολογική μητέρα των ρωμαϊκών διδύμων Romulus και Remus. Αυτά τα δίδυμα μοιάζουν με τον Όσιρι και τον Σετ, τον Άβελ και τον Κάιν και τον Μπάλντερ και τον Λόκι. Στο επεισόδιο 5 της πρώτης σεζόν, κατά την είσοδό του στο Κενό στο "Journey into Mystery", ο Loki συστήθηκε στον Alioth, ένα γιγαντιαίο τέρας καπνού με κεφάλι δράκου που λειτουργεί ως σκύλος φύλακας στο Κενό. Στη Βίβλο εμφανίζεται ένα τέρας με κεφάλι δράκου που ονομάζεται Λεβιάθαν που στα διαγράμματα του Οφίτη λειτουργεί ως το τελευταίο εμπόδιο, ένα είδος κοσμικού φύλακα που διαχωρίζει την υλική δημιουργία από το υψηλότερο, υπερβατικό βασίλειο. Στα κοσμολογικά διαγράμματα του Οφφίτη (ή του Οφίου) από τις πρώιμες γνωστικές παραδόσεις, ο Λεβιάθαν απεικονίζεται ως το εξώτατο εμπόδιο ή φύλακας που περιβάλλει τον υλικό και πνευματικό κόσμο. Ο Loki και η Sylvie ενώνουν τις δυνάμεις τους για να μαγέψουν αυτό το τέρας με κεφάλι δράκου και να τον προσπεράσουν για να δουν τον He Who Remains, ο οποίος μοιάζει κάπως με τον χαρακτήρα του αρχιτέκτονα από το The Matrix.
Στο επεισόδιο 6 της πρώτης σεζόν, κατά τη διάρκεια της εξήγησης του He Who Remains για την κατάστασή τους, υπάρχει μια περίεργη, κάπως ενοχλητική στιγμή όταν τραγουδά απροσδόκητα το "Amen" (όπως φαίνεται παρακάτω). Μεταξύ ορισμένων θεοσοφιστών και οπαδών του εσωτερικού Χριστιανισμού, μια δημοφιλής θεωρία υποστηρίζει ότι το «αμήν» προέρχεται από το όνομα του αιγυπτιακού θεού Άμμωνα (μερικές φορές γράφεται επίσης Αμήν). Μερικοί μελετητές έχουν διερευνήσει τις σχέσεις μεταξύ του Άμμωνα και του Γιαχβέ (του οποίου οι λάτρεις τελειώνουν επίσης τις προσευχές με «αμήν»), ιδιαίτερα στους ρόλους τους ως υπέρτατες, παντοδύναμες θεότητες. Για παράδειγμα, ο Christopher Hays, στη μελέτη του Wenamun's Prophetic Mission, συζητά πώς τόσο ο Άμμων όσο και ο Γιαχβέ απεικονίστηκαν ως θεοκρατικοί κυβερνήτες, διεκδικώντας θεϊκή κυριαρχία στα βασίλειά τους. Υποστηρίζει ότι η απεικόνιση του Άμμωνα στα αιγυπτιακά κείμενα είναι παράλληλη με το ρόλο του Γιαχβέ στην εβραϊκή Βίβλο. Στα παλιά κείμενα του Νέου Βασιλείου, εμφανίζεται ένα επίθετο του Άμμωνα, mn mw htw Ribw, που σημαίνει «Αυτός που παραμένει» ή «Αυτός που παραμένει σε όλα τα πράγματα».

Το He Who Remains in Loki μοιάζει με τον αρχιτέκτονα στο Matrix, και οι δύο φιγούρες ασκούν παντοδύναμο έλεγχο στα αντίστοιχα συστήματά τους, εκτός από τις ενοχλητικές «ανωμαλίες» που αντιπροσωπεύουν ο Neo και ο Loki. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όρος «Αρχιτέκτονας» είναι επίσης ένας γνωστικός όρος για τον Demiurge, και όπως σημειώνει το λήμμα της Wikipedia Great Architect of the Universe: «Ο Μεγάλος Αρχιτέκτονας του Σύμπαντος εμφανίζεται στον Γνωστικισμό. Ο Demiurge είναι ο Μεγάλος Αρχιτέκτονας του Σύμπαντος». Στη γνωστική σκέψη, ο Δημιούργος συνήθως εξισώνεται με τον Γιαχβέ. Στο The Matrix Reloaded, ο Αρχιτέκτονας παγιδεύει τον Neo σε έναν επαναλαμβανόμενο κύκλο αναγέννησης, απηχώντας τον τρόπο με τον οποίο το He Who Remains περιορίζει τον Loki σε έναν ατελείωτο χρονικό βρόχο. Αυτός που παραμένει εμφανίζεται επίσης με ένα φωτοστέφανο σαν παράθυρο γύρω από το κεφάλι του (όπως απεικονίζεται παρακάτω), το οποίο μπορεί να παραπέμπει στον Γιαχβέ. Στον χριστιανικό συμβολισμό, τα φωτοστέφανα συνδέονται συνήθως με τη θεότητα, μερικές φορές χαραγμένα με τα ελληνικά γράμματα «Ο ΩΝ» («Αυτός που είναι») για να αντιπροσωπεύσουν την αιώνια ύπαρξη του Θεού. Αυτή η φράση απηχεί στενά το όνομα της θεϊκής φιγούρας του Λόκι, "Αυτός που παραμένει". Έτσι, για τους θεατές με θεολογικές τάσεις, το Αυτός που Παραμένει μπορεί να διαβαστεί ως συμβολική στάση για τον Γιαχβέ. μια σύνδεση που ενισχύθηκε από το τραγούδι του «Αμήν», το οποίο ενδεχομένως συνδέεται με τον Άμμωνα και τον Γιαχβέ.

Η πόρτα στην παρακάτω εικόνα μοιάζει με εικόνες του Μαύρου Ήλιου και εμφανίζεται στη σεζόν 2, Επεισόδιο Ένα. Η πόρτα στην εικόνα είναι η αίθουσα ελέγχου του Temporal Loom. Η αίθουσα ελέγχου Temporal Loom είναι ένας κυκλικός χώρος όπου το TVA διαχειρίζεται τη ροή των κλάδων χρόνου και χρονοδιαγράμματος, διαθέτοντας ένα μεγάλο παράθυρο με θέα στον ίδιο τον αργαλειό. Αυτό το δωμάτιο είναι κρίσιμο για τη διατήρηση της σταθερότητας του Ιερού Χρονοδιαγράμματος (όπως φαίνεται στη σεζόν 2). Σε αυτό το δωμάτιο ο Αυτός που Παραμένει σπαγγετοποιείται επειδή ο αργαλειός είναι υπερφορτωμένος από άπειρα διακλαδιζόμενα χρονοδιαγράμματα, καθώς ο χρόνος ουσιαστικά καταρρέει.

Μια θεωρία υποστηρίζει ότι ο Αυτός που Παραμένει δημιούργησε ένα χρονικό παράδοξο ή βρόχο, εξηγώντας γιατί ποτέ δεν αντιστάθηκε - εξασφαλίζοντας την άνοδό του επανειλημμένα μέσω ενός κύκλου όπου ο Victor Timely παίζει κεντρικό ρόλο. Ένας θαυμαστής γράφει: «Ο βρόχος αρχίζει ξανά, όπως πάντα». Το όνομα και ο διάλογος του χαρακτήρα O.B. παραπέμπουν σε έναν κύκλο που μοιάζει με ουροβόρο («φίδι τρώει την ουρά του»), υπονοώντας ότι τα γεγονότα μπορεί να καταλήξουν να επαναληφθούν. Ένας θαυμαστής περιέγραψε τη δομή ως "ένα Ouroboros, μια λωρίδα Möbius" - ένας κύκλος όπου τα χρονοδιαγράμματα συνεχίζουν να επαναλαμβάνονται. Ο σκανδιναβικός πολιτισμός (όπου ο Λόκι ήταν θεός) πίστευε στον επαναλαμβανόμενο χρόνο, όπου οι καταλήξεις χρησιμεύουν ως μεταβάσεις σε νέες αρχές. Σε αντίθεση με τα συστήματα πεποιθήσεων που βλέπουν τον χρόνο ως μια ευθεία, μονοκατευθυντική πορεία - από τη δημιουργία έως την τελική κρίση - η σκανδιναβική μυθολογία παρουσιάζει ένα κυκλικό όραμα. Αντί για ένα μόνιμο συμπέρασμα, τονίζει την ατελείωτη επανάληψη της δημιουργίας και της καταστροφής, της ισορροπίας και της αταξίας. Στο τέλος της 2ης σεζόν, ο Loki θυσιάζεται συνδέοντας τα διακλαδιζόμενα χρονοδιαγράμματα του πολυσύμπαντος και κρατώντας τα αιώνια στη θέση τους, εγκαταλείποντας την ελευθερία του να διατηρήσει την ύπαρξη (κάπως απηχώντας τις ενέργειες του Neo που μοιάζουν με τον Χριστό στο τέλος της τριλογίας The Matrix, όπου ο Neo θυσιάζεται επίσης για να διατηρήσει την ύπαρξη).
https://chipstero7.wordpress.com/.
**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου