Γράφει η Σωτηρία Ορφανίδου
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ
Τεκνοθεσία, Υιοθεσία φυτού, Συμπερίληψη, Πολιτική ορθότητα, Ισότητα φύλων, Έξυπνο σπίτι, Πράσινο δίκτυο, Πράσινη καμπάνια, Μετανθρωπισμός, Ρομπότ, Τεχνητή Νοημοσύνη, Ψηφιακός συνομιλητής, Έλεγχος σκέψης, Σαράντος Καργάκος, Plant parenting, ChatGPT, chatbot.
- Ποιες είναι οι νέες τάσεις που μας επιφυλάσσει –ή μάλλον κατασκευάζει για εμάς– το σημερινό σύστημα;
- Πώς μπορούν οι λέξεις και η χρήση τους να γίνουν «όπλα» μιας ήπιας, τεχνητής πολιτισμικής αλλαγής;
- Πού τοποθετείται ο άνθρωπος σε σχέση με τα ζώα, τα φυτά, τις μηχανές, τους υπολογιστές;
- Είναι αλήθεια ότι διανύουμε μια εποχή όπου προάγεται η υποκατάσταση του (συν)ανθρώπου από ψηφιακές οντότητες;
- Ένας κατασκευασμένος πολιτισμός είναι μέσο επιβολής;
ΥΙΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΟΤΗΤΑ
Μέσα στο γενικότερο κλίμα των έντονων πολιτισμικών αλλαγών που χαρακτηρίζει την τελευταία πενταετία, πρόσφατα στη νομική ορολογία έκανε την εμφάνισή της η λέξη «τεκνοθεσία» σε αντικατάσταση της λέξης «υιοθεσία». Ο λόγος αυτής της αλλαγής ήταν η συμπερίληψη (sic) των δύο (και όχι μόνο;) φύλων, ως ακόμη ένα δείγμα συμμόρφωσης προς την πολιτική ορθότητα, η οποία πολύ συχνά επιτάσσει με σχεδόν απολυταρχικό τρόπο την ισότητα των φύλων. Βέβαια, όπως μπορεί να παρατηρήσει κανείς, η πολιτική ορθότητα εφαρμόζεται πολύ περισσότερο στη θεωρία και στη γραμματική των λέξεων παρά στην κοινωνική πρακτική.
Ωστόσο, η λέξη «υιοθεσία» έχει βρει νέα χρήση, αφού χρησιμοποιείται πλέον για τα κατοικίδια ζώα, αλλά προσφάτως και για… τα φυτά! Η νέα τάση, σύμφωνα με τα ελληνικά ΜΜΕ που ακολουθούν τα ξενόγλωσσα κατά πόδας, είναι το λεγόμενο «plant parenting», δηλαδή η «υιοθεσία φυτού»1. Και παρότι η φράση έχει χρησιμοποιηθεί ήδη στο πλαίσιο σχολικών περιβαλλοντικών προγραμμάτων, πλέον πλασάρεται ως νέα μόδα που απευθύνεται κυρίως στους ενοίκους των σύγχρονων αστικών διαμερισμάτων των μεγαλουπόλεων. Καθώς μέσα σε ένα σύγχρονο ή «έξυπνο» σπίτι (smart home) όλα είναι υπό έλεγχο, έξυπνες συσκευές, έξυπνοι διακόπτες, κάμερες, όλα συνδεδεμένα σε δίκτυο Wi-Fi και στο διαδίκτυο, η σύμπραξη των μέσων ενημέρωσης, ψυχαγωγίας και αγοράς προσθέτουν στη συνταγή το νέο χόμπι της «υιοθεσίας φυτών», που παράλληλα αποτελεί «καθήκον» απέναντι στον πλανήτη.
Ένας τέτοιος συνειρμός προκύπτει όταν αντικρίζουμε την εικόνα της διαφημιστικής καμπάνιας γνωστής εταιρείας τηλεπικοινωνιών με τίτλο «Πράσινο Δίκτυο-Πράσινη Καμπάνια» που παρουσιάστηκε το 2021. Το έφηβο κορίτσι κρατά μια πάνινη τσάντα που περιέχει μέσα το φυτό, ωστόσο το στήσιμο της εικόνας παραπέμπει σε μητέρα που κρατά το μωρό της στον μάρσιππο.
Κι ενώ είναι θεμιτό να διακατεχόμαστε από αισθήματα φιλοζωίας ή αγάπης για την κηπουρική και τα φυτά, θα πρέπει να αναρωτηθούμε πολύ σοβαρά εάν οι νέες εννοιολογικές παραστάσεις και οι εικόνες που δημιουργούνται είναι αντίστοιχα θεμιτές και υγιείς. Διότι, έως τώρα, η έννοια της γονεϊκότητας (parenting) καθώς και οι καταγεγραμμένες στο μυαλό μας εικόνες με μάρσιππους και καρότσια ήταν αποκλειστικά συνδεδεμένες με την ανθρώπινη γονεϊκότητα.
ΝΕΕΣ ΛΕΞΕΙΣ, ΝΕΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ, ΝΕΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Πρόκειται για τυχαία ή απλώς δημιουργικά εμπνευσμένη χρήση λέξεων; Πρόκειται για κάποιο τέχνασμα που συνδέεται με το μάρκετινγκ και απευθύνεται στο καταναλωτικό προφίλ των αποδεκτών; Ή μήπως φανερώνει μια νέα ρητορική, η οποία οδηγεί σε νέα νοητικά σχήματα, νέες έννοιες και νέες συνάψεις; Θα μπορούσαν τα παραπάνω να αποτελούν προετοιμασία του εδάφους για την εφαρμογή της μετανθρωπιστικής φιλοσοφίας, η οποία είναι γνωστό ότι υποδεικνύει την εξίσωση του ανθρώπου με τα ζώα, τα φυτά, τις μηχανές και τους υπολογιστές;2
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ (ΣΥΝ)ΑΝΘΡΩΠΟΥ;
Σήμερα στην πράξη βιώνουμε ήδη την αντικατάσταση του ανθρώπου από ρομπότ στην επικοινωνία. Συνομιλούμε με chatbots, η λειτουργία των οποίων βασίζεται στην Τεχνητή Νοημοσύνη, δηλαδή με ψηφιακούς συνομιλητές όταν καλούμε κάποιο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών. Οι εφαρμογές ψηφιακών chatbots με τη μορφή εικονικών φίλων ή ακόμη και συντρόφων είναι ανησυχητικά δημοφιλείς. Σε ορισμένες χώρες, chatbot-ψυχολόγοι προσφέρουν συνεδρίες αποσπώντας θετικές κριτικές και οδηγοί αυτοκινήτων καταργούνται για να αντικατασταθούν από αυτόματα συστήματα πλοήγησης στα αυτοκινούμενα οχήματα.
Οι χρήστες της εφαρμογής ChatGPT έχουν ήδη διαπιστώσει ότι ο ψηφιακός συνομιλητής τους προσομοιάζει εντυπωσιακά σε ανθρώπινο συνομιλητή· εξηγεί, τεκμηριώνει, κάνει χιούμορ, φέρνει αντιρρήσεις, και υιοθετεί ένα ανθρώπινο στυλ επικοινωνίας, το οποίο μάλιστα τελειοποιεί με την πάροδο του χρόνου. Γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διακρίνει κανείς εάν συνομιλεί με άνθρωπο ή μηχανή.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Το καίριο ζητούμενο, λοιπόν, είναι εάν και σε ποιο σημείο θα τεθεί κάποιο όριο σε αυτή τη διαδικασία αντι-/υπο-κατάστασης. Πού θα μπορούσε να οδηγήσει αυτός ο εμπλουτισμός της εννοιολογικής αναπαράστασης ενός μωρού με παραλλαγές που περιλαμβάνουν ένα σκυλάκι ή μια γλάστρα; Η αντικατάσταση του φίλου ή του συντρόφου με ένα chatbot; Όσο παράλογα κι αν φαίνονται σήμερα κάποια πράγματα, η εξοικείωση των ανθρώπων με νέες καταστάσεις που αλλάζουν με αργούς ρυθμούς είναι μια αυτόματη και βέβαιη διαδικασία.
Ο «εμβολιασμός» της γλώσσας επικοινωνίας μας με νέες λέξεις και έννοιες είναι ένα μέσο που αναπόφευκτα οδηγεί σε σταδιακή αλλαγή κουλτούρας και πολιτισμού.
Και παρότι η γλώσσα και η κουλτούρα έχουν παραδοσιακά μια αμφίδρομη σχέση και το ένα σύστημα επηρεάζει το άλλο, σήμερα ζούμε σε μια εποχή κατά την οποία η γλώσσα που χρησιμοποιείται μέσω της διαφήμισης και των ΜΜΕ έχει τη δύναμη να διαμορφώνει την κουλτούρα, την κοινή γνώμη και να εισάγει αργά αλλά σταθερά νέα ήθη και νέα σχήματα μέσω μιας έμμεσης επιβολής.
«σήμερα δεν είναι οι λαοί που δημιουργούν τον πολιτισμό τους. Ο βιομηχανικός πολιτισμός επιλέγει τους λαούς· και τους επιβάλλεται. Και η επιβολή αρχίζει από τον έλεγχο της σκέψης και της γλώσσας»3.
Έτσι, μπορεί τώρα να μας φαίνεται απλώς άστοχη ή ανούσια η ασυνήθιστη χρήση μιας λέξης, όμως με οδηγό την επανάληψη στο μέλλον πιθανότατα θα ενσωματωθεί και στο δικό μας λεξιλόγιο, χωρίς να προκαλεί πλέον έκπληξη και έχοντας μεταφέρει τη σημασία της στις συνήθειες και τον τρόπο σκέψης μας, καθιστώντας μας δεκτικούς σε κάθε παραλογισμό και παραφωνία.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το ανωτέρω κείμενο αποτελεί εμπλουτισμένη εκδοχή του άρθρου που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Κυριακάτικη Δημοκρατία», 12/01/2025, σελ. 58.
https://toromaiiko.com/
7 σχόλια:
Έλα ακατανόμαστε μη το σκέφτεσαι πολύ. Παίρνεις τις πλατιές μαζες και μπουκάρετε στο παλάτι του διαδόχου (δώρο απ το ελληνικό δημόσιο ήταν) τώρα που είναι ευκαιρία πριν έρθει ο άλλος ο έτσι.
https://www.protoselidaefimeridon.gr/efimerides/250116/makelio.JPG
Εννοείται μπροστά μπροστά η μικρή εξερευνήτρια πασιονάρια με τα στήθια έξω να κραδαίνει και τσουγκράνα, κι από δίπλα ο διάδοχος της Τίνας, λειτουργός της αγροτέρας από τον αστερισμό του Κυνός. Κι ο Χρηστάκος να φοράει φρυγικό σκούφο, όλη η επαναστατική μασονική αριστερά.
Ο Κοτζάμπασης των Χανίων λογικά κάπου στα airbnb του, στα λιόδεντρα και στα οικόπεδα του θα τριγυρνάει οπότε να η ευκαιρία.
Ξέρεις ποιος είναι ο αδερφός της Κατίνας...
https://www.youtube.com/watch?v=6Nqlu4mzUdU
(άσχετο αλλά πλάκα πλάκα οι χούθι είναι οι μόνοι που πολεμάνε το Ισραήλ, στέλνουν πυραύλους κανονικούς).
Πόσο να περιμένουν και τα αξιώματα και τα λαμπρά τα μέλλοντα; Θα βαρεθούν κι αυτά, θα φύγουν.
Kι όχι επικοινωνία με Λάνγκλεϋ. Ειδικά τον πρώτο καιρό απαγορεύεται η επικοινωνία με Λάνγκλεϋ.
Όχι που θα αφήσετε εσείς τον ελληνοκεντρικό αγώνα αδικαίωτο. Επανάστα και ξερό ψωμί.
Ο Στράτος αν ζούσε σήμερα άλογα στον ιππόδρομο θα είχε; Ethereum και Solana θα είχε.
https://www.youtube.com/shorts/gk-64OO6Cuo
Ο Άκης Πάνου θα έπαιζε memecoins.
https://www.youtube.com/shorts/JFSdzGR29Y0
(Αυτά Άκη τα λέγε κι ο ακατανόμαστος...γιατί να είμαι εγώ τρελός και να μην είναι οι άλλοι τρελοί; Αλλά στην πορεία "προέκυψαν" κάποια μπρουβλήματα).
Έλα παππού να σου δείξω τα αμπελοχώραφα σου, για το φως και για την επίφυση και για το άγιο πνεύμα και πως γίνεται η αύξηση της συλλογικής δόνησης κλπ κλπ... αυξάνεται η δόνηση, έρχεται η αλλαγή στον κόσμο. Eίναι πνευματικά αυτά τα θέματα.
Πολεμιστής ή Εργάτης του Φωτός;
https://www.youtube.com/watch?v=O_J6jtVfZvI
Μια σωστή λογοκλοπή δεν μπορούσαν να κάνουν, new age αυτοκρατορία και να ρημάζουν τον κόσμο θέλαν.
https://www.politeianet.gr/books/9789607928498-charalampous-marios-marinos-archetupo-i-mustiki-istoria-tis-thessalonikis-118331
Τίποτα δεν διδάχθηκαν από τους μαιτρ του είδους...
https://www.youtube.com/watch?v=gRzdS8LiCmA
(Και ο ακατανόμαστος το 90 στις αρχές είπε θα αλλάξει αυτόν τον κόσμο!)
Δημοσίευση σχολίου