ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2025

Εάν οι ΗΠΑ καταρρεύσουν, θα πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα: ποιοι είμαστε;

 


Gennaro Scala

«Αν η Ρωσία ηττηθεί στην Ουκρανία, η ευρωπαϊκή υποταγή στους Αμερικανούς θα διαρκούσε για έναν αιώνα. Εάν, όπως πιστεύω, οι Ηνωμένες Πολιτείες ηττηθούν, το ΝΑΤΟ θα διαλυθεί και η Ευρώπη θα μείνει ελεύθερη».
Αυτό είπε ο Emmanuel Todd σε συνέντευξή του στην Corriere di Bologna με αφορμή την παρουσίαση της μετάφρασης της πόλης του βιβλίου του «Η ήττα της Δύσης». Αυτό είναι μάλλον μια σκόπιμη απλοποίηση, ας πούμε, θα ήταν απαραίτητη προϋπόθεση, αλλά όχι επαρκής. Το πρόβλημα της ταυτότητας είναι το πιο δύσκολο να αντιμετωπιστεί, δημιουργεί «άγχος». Έχω παρατηρήσει ότι όταν προσπάθησα να απαντήσω στη συζήτηση σε αυτό το μέσο, συνήθως υπάρχει πτώση στις αλληλεπιδράσεις. Όσοι λένε ότι είμαστε αποικισμένοι από τις ΗΠΑ λένε αναμφίβολα την αλήθεια, αλλά αυτό είναι μόνο ένα μέρος του προβλήματος. Ακόμη και με μια πρόχειρη ματιά στην ιστορία του περασμένου αιώνα, φαίνεται ότι ο «Τριακονταετής Πόλεμος» είναι η κατάρρευση ολόκληρου του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Δεν ηττήθηκαν μόνο η Γερμανία και η Ιταλία, αλλά και η Γαλλία και η Αγγλία, που έχασαν την αποικιακή της αυτοκρατορία. Ήταν μια βολική λύση για να επισημάνουμε τη μόνη ρίζα του κακού στον φασισμό-ναζισμό. Αρκεί να έχουμε κατά νου ότι η φυλετική ιδεολογία γεννήθηκε στην Αγγλία, επωάστηκε στη Γαλλία και στη συνέχεια αναπτύχθηκε στη Γερμανία. Η φυλετική ιδεολογία ήταν μια βάρβαρη οπισθοδρόμηση που ήδη πιστοποιούσε τη συντριβή της ιδέας μιας ευρωπαϊκής πολιτιστικής ενότητας. Ένας πολιτισμός είναι πάντα αναγκαστικά η ένωση διαφορετικών «φυλών» (συγκεκριμένων ανθρώπινων ομάδων), ενώ ο ρατσισμός (βλ. τον ιστορικό Andrea Giardina) απουσίαζε από τον ρωμαϊκό πολιτισμό, του οποίου ο φασισμός αυτοανακηρύχθηκε κληρονόμος, ένας πολιτισμός που καλώς ή κακώς στέκεται εδώ και αρκετούς αιώνες, σχεδόν δύο χιλιετίες αν λάβουμε υπόψη τη «Βυζαντινή Αυτοκρατορία».
Με το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο ευρωπαϊκός πολιτισμός κατέρρευσε και ο ευρωπαϊκός πολιτισμός σταδιακά εξαφανίστηκε στις εθνικές και ακόμη και τοπικές παρεκκλίσεις του, ειδικά στην Ιταλία που ήταν χαρακτηριστική για τον πλούτο των τοπικών πολιτισμών, από τους οποίους πολύ λίγα έχουν απομείνει. Ο Παζολίνι ισχυρίστηκε ότι ήταν μια πραγματική πολιτιστική γενοκτονία. Ο πολιτισμός, ίσως θα ήταν καλύτερο να πούμε ευρωπαϊκοί πολιτισμοί, αντικαθίστανται από τη μαζική κουλτούρα της αμερικανικής πολιτιστικής βιομηχανίας. Στο σχολείο μας ανάγκασαν να μελετήσουμε τον Δάντη, τον Μαντσόνι, τον Λεοπάρντι, τον Φόσκολο, αλλά οι καρδιές μας χτυπούσαν για τηλεοπτικές σειρές ή τηλεοπτικές ταινίες. Μεγαλώσαμε και εκπαιδευτήκαμε διανοητικά από την κυρίως αμερικανική μαζική κουλτούρα. Θα ήταν παρήγορο, ακόμη και λίγο παιδικό, να σκεφτεί κανείς ότι το τέλος του ευρωπαϊκού πολιτισμού οφείλεται κυρίως στην κακία και την ικανότητα χειραγώγησης της αμερικανικής ισχύος, που επίσης τον χαρακτηρίζουν. Κατέρρευσε κυρίως λόγω εσωτερικών αντιφάσεων.
Τώρα, αν πρέπει να αποφευχθεί η «αποκαλυπτική» πλήρης καταδίκη της μαζικής κουλτούρας, όπως η σχολή της Φρανκφούρτης, σημειώνοντας ότι η «μαζική κουλτούρα» έχει δημιουργήσει κάτι καλό πάνω απ' όλα, στην Ιταλία, όταν έχει μπολιαστεί στην πολιτιστική μας παράδοση. Για παράδειγμα, ας σκεφτούμε το κινηματογραφικό αριστούργημα του Comencini εμπνευσμένο από το αριστούργημα του Collodi, ένα παραμύθι πλούσιο σε σύμβολα που έχουν τις ρίζες τους πολύ μακριά στην πολιτιστική μας ιστορία από τον ελληνικό και ρωμαϊκό πολιτισμό, στη Βίβλο, στα λαϊκά παραμύθια. Ή τα soundtrack του Ennio Morricone, που έχουν τις ρίζες τους στην ιταλική μουσική παράδοση. Ωστόσο, η μαζική κουλτούρα είναι πρωτίστως ένα σύμπλεγμα χώρωνΤο Zatura, όπου ψάχνοντας μπορείτε να βρείτε κάτι καλό και χρήσιμο, αποτελείται από προϊόντα που πρέπει να καταναλωθούν και στη συνέχεια να πεταχτούν, συχνά ανόητα, τρελά, παρεκκλίνοντα. Η πολιτιστική παραγωγή είναι επίσης ψυχαγωγία, αλλά όταν αυτό γίνεται ο κύριος σκοπός της, όταν γίνεται ο τρόπος με τον οποίο τα ανθρώπινα όντα σε κλουβιά γεμίζουν μια άδεια ζωή, στερημένα από τις κανονικότητες των κανονικών κοινωνικών σχέσεων, γίνεται εξευτελιστική. Ο πολιτισμός στις διάφορες εκφάνσεις του χρησιμεύει για να καθορίσει την ύπαρξή μας στον κόσμο, ως ανθρώπινα όντα που συμμετέχουν στην ανθρώπινη φυλή μέσω του δικού τους πολιτισμού, της δικής τους γλώσσας και των δικών τους παραδόσεων.
Εάν η αμερικανική κυριαρχία έμπαινε σε σοβαρή κρίση, ο τρόπος με τον οποίο έχουμε παραδοθεί στην αμερικανική πολιτιστική ηγεμονία θα εμφανιζόταν σε όλη του την ευθραυστότητα και πόσο ανίκανη είναι η μαζική κουλτούρα να ανταποκριθεί στις θεμελιώδεις ανθρώπινες ανάγκες. Η καταστροφική ηθική και ψυχική διαταραχή των κοινωνιών μας το μαρτυρεί ήδη.
Εάν οι ΗΠΑ καταρρεύσουν, θα πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα: ποιοι είμαστε;
Δεν θα είναι εύκολο, αλλά θα μπορούσε να είναι μια νέα αρχή.   https://www.ariannaeditrice.it/

**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων

Δεν υπάρχουν σχόλια: