Ο συμβολισμός είναι η σημαντικότερη μορφή επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων του παρελθόντος και του σήμερα. Τις εποχές που η γλώσσα δεν ήταν κοινή και ο γραπτός λόγος δεν υφίστατο, οι άνθρωποι -κυρίως με την μορφή σκαλίσματος- άφηναν κληρονομιά, αυτά που σήμερα πολλές φορές αδυνατούμε να αποκωδικοποιήσουμε. Τεχνήματα όπως ο Δίσκος της Φαιστού, τα Ημερολόγια των Μάγιας, αλλά και πιο απλά πέτρινα ανάγλυφα ανά τον κόσμο, δίνουν στο φως στοιχεία για την ζωή των αρχαίων πολιτισμών, την θρησκεία και τον τρόπο που έβλεπαν το σύμπαν. Είναι απορίας άξιο οι κοινές εμφανίσεις συμβόλων σε πολιτισμούς που απείχαν χιλιάδες χιλιόμετρα χωρίς να έχουν την παραμικρή επαφή μεταξύ τους, αλλά και η διαφορά στην χρονική περίοδο αυτών. Ένα από τα πολλά σύμβολα που ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, είναι και οι μυστηριώδεις τσάντες των αρχαίων πολιτισμών.

ι μπορεί να συμβολίζει αυτή η μυστηριώδης τσάντα που κρατάνε οι θεοί; Οι λάτρεις των θεωριών συνωμοσίας, πιστεύουν πως οι τσάντες αυτές είναι απόδειξη της «αρχαίας αστροναυτικής» και συνδέονται με τα δώρα – προσφορά γνώσης, που δέχτηκαν οι αρχαίοι πολιτισμοί από τους εξωγήινους θεούς τους. Επειδή είναι λογικό να μην μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς τι είχαν στο μυαλό τους οι αρχαίοι, η προσπάθεια αποκωδικοποίησης του συμβόλου σήμερα είναι αρκετά αξιόλογη. Παρόλο που οι τσάντες ως αντικείμενο – αξεσουάρ δεν υπήρχαν σαν τάση μέχρι το 1841, φαίνεται πως η ιδέα αυτής μετράει 10.000 χρόνια ως λειτουργικό αντικείμενο, ως δοχείο τροφίμων ή θήκη εργαλείων. Μια άλλη επεξήγηση του συμβόλου, είναι η κοσμολογική – συμπαντική: οι θεοί κρατούν στα χέρια τους περίκλειστα το σύμπαν – ουρανό και τις θεμελιώδεις αρχές της ζωής, χωρίς όμως στις αναπαραστάσεις να έχουν στην γλώσσα του σώματος τους την προσφορά προς τους ανθρώπους. Ένας άλλος συμβολισμός που αποδίδεται σε θρησκευτικά καθαρά πλαίσια, υποστηρίζει πως οι μυστηριώδεις τσάντες είναι η σοφία και η γνώση που φέρουν οι θεότητες, ακόμα και τα αντικείμενα τελετουργίας που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να αποδείξουν την πίστη τους. Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν αμφισβητείται η σύνδεση μεταξύ του συμβόλου της τσάντας και των θεοτήτων, αφού δεν αναφέρεται και δεν εμφανίζεται ποτέ μια απλή ανθρώπινη μορφή να την κρατάει.

Αν ανατρέξουμε στην παγκόσμια μυθολογία, θα βρούμε αρκετές γραπτές και προφορικές αναφορές που σχετίζονται με τις μυστηριώδεις τσάντες των αρχαίων πολιτισμών. Ως σύμβολο οι τσάντες αυτές, εμφανίζονται σε πολιτισμούς με ισχυρές κοσμολογικές και πνευματικές πεποιθήσεις, αφήνοντας το στίγμα τους και στην μυθολογία τους. Στην Αρχαία Ελλάδα, θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ως παράδειγμα τον Ασκό του Αιόλου: ένα είδος τσάντας θεϊκής προέλευσης, δώρο των θεών στον Αίολο που περιείχε μέσα όλους τους ανέμους. Στην μυθολογία των Μάορι, ο ήρωας Μάουι ταξίδεψε στο Βασίλειο των Θεών και επέστρεψε με βαθιά γνώση, επιστρέφοντας στην Γη με τρία καλάθια (απεικονίζονται ως μικρές τσάντες) προσφοράς στον λαό του. Στην Μεσοποταμία, οι Απκαλού (όρος που αναγράφεται στις σφηνοειδείς γραφές), γνωστοί και ως οι 7 Σοφοί, έχουν την μορφή ανθρώπου-ψαριού και περιγράφονται ως ημίθεοι ψαράδες απεσταλμένοι των θεών μετά τον κατακλυσμό, για να μεταδώσουν εκ νέου γνώση. Οι ανάγλυφες απεικονίσεις των Απκαλού στο Νιμρούντ, δείχνουν τους σοφούς με μία τσάντα στο χέρι και είναι και τα διασημότερα πετρογλυφικά όσο αφορά το θέμα.
Ένα σύμβολο που δεν μπορεί να κατανοηθεί πλήρως ακόμα και μετράει 9000 χρόνια ζωής, είναι τα μικρά τσαντάκια σε σχήμα μικρού κουβά, που φαίνεται να κρατούν κυρίως θεοί ή πολύ σημαντικοί άνθρωποι από την Μεσοποταμία, την Τουρκία, την Αυστραλία έως και την Κεντρική Αμερική! Μέχρι πριν μερικά χρόνια υπήρχε η πεποίθηση, πως η πρώτη εμφάνιση για τις μυστηριώδεις τσάντες των αρχαίων πολιτισμών, ήταν στην Μεσοποταμία στον πολιτισμό των Ασσύριων το 1000 π.Χ. περίπου. Οι Ασσύριοι απεικόνιζαν θεούς να κρατούν αυτά τα μικρά τσαντάκια, αφήνοντας την εντύπωση της «προσφοράς». Στην μεγάλη αυτή πρόκληση των αρχαιολόγων να εξηγήσουν τον συμβολισμό, ήρθε στο φως η ίδια απεικόνιση σε πέτρινο στύλο του Γκομπεκλί Τεπέ (Τουρκία), προσδίδοντας ακόμα μεγαλύτερο μυστήριο, αφού το μνημείο είναι τουλάχιστον 9.000 ετών! Οι εμφανίσεις από τις μυστηριώδεις τσάντες, δεν σταματούν φυσικά σε αυτά τα γειτονικά μέρη… Στην άλλη πλευρά του ημισφαιρίου, ανάμεσα στο 1200 με 400 π.Χ., οι Ολμέκοι απεικονίζουν πρώτοι τους θεούς τους να κρατούν την ίδια τσάντα, περνώντας την ίδια φιλοσοφία στους Αζτέκους και τους Μάγιας. Πολυνήσιοι πολιτισμοί, όπως αυτός των Μάορι (1300) στην Νέα Ζηλανδία, φαίνεται να έχουν γνώση του συμβόλου και το χρησιμοποιούν στην τέχνη τους. Το ίδιο σύμβολο εμφανίζεται στην αρχαία Ινδία και την Αίγυπτο, αφήνοντας μας μια ανεξήγητη κληρονομιά πάνω στην πέτρα.Η ερμηνεία του συμβόλου, παραμένει ανοιχτή αλλά και μυστηριώδης! Ένα ακόμα κοινό σύμβολο που εξελίχθηκε σε διάφορους πολιτισμούς και επηρέασε την λαογραφία τους. Αυτό που μπορούμε να κρατήσουμε ως στοιχείο, είναι η εμφάνιση του μετά τους κατακλυσμούς που αναφέρονται παγκοσμίως. Αν αναλογιστούμε βέβαια το ταξίδι του συμβόλου, είναι αυτό που θα έπρεπε να μας απασχολεί, περισσότερο και από σύμβολο το ίδιο.
“Τσάντα: Μυστικότητα; Περιέχει; Αποκρύπτει; Οι άνεμοι; Ο Αίολος έχει έναν ασκό ανέμων. Η τσάντα του Κέλτη θεού της θάλασσας Μανάνναν περιείχε όλους τους θησαυρούς του κόσμου”. JC Cooper
Πηγές Άρθρου
Freeborn, B.L. (2013). The Odd Little Purse in Olmec and Assyrian Art. Ανακτήθηκε από: noahsage.com/2013/07/01/the-odd-little-purse-in-olmec-and-assyrian-art/
https://maxmag.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου