ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2024

Οι γεωοικονομικοί παράγοντες της συνέργειας SCO-BRICS...

 


Πέπε Εσκομπάρ

Μία εβδομάδα πριν από την απολύτως κρίσιμη σύνοδο κορυφής των BRICS στο Καζάν, ο Οργανισμός Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) πραγματοποίησε σύνοδο κορυφής στο Ισλαμαμπάντ.

Αυτή η σύγκλιση είναι σημαντική με περισσότερους από έναν τρόπους. Στη σύνοδο κορυφής στο Πακιστάν συμμετείχε το Συμβούλιο των αρχηγών κυβερνήσεων των κρατών-μελών του SCO. Από αυτό προέκυψε ένα κοινό ανακοινωθέν που τόνιζε την ανάγκη εφαρμογής των αποφάσεων που ελήφθησαν στην ετήσια σύνοδο κορυφής του SCO τον περασμένο Ιούλιο στην Αστάνα: εκεί συγκεντρώθηκαν πραγματικά οι αρχηγοί κρατών, συμπεριλαμβανομένου του νέου πλήρους μέλους του SCO, του Ιράν.

Η Κίνα, μετά την εκ περιτροπής προεδρία του στενού συμμάχου του Πακιστάν - τώρα υπό μια αδέξια διοίκηση που υποστηρίζεται πλήρως από τους στρατιωτικούς μπράβους που κρατούν τον εξαιρετικά δημοφιλή πρώην πρωθυπουργό Imran Khan στη φυλακή - ανέλαβε επίσημα την προεδρία του SCO για το 2024 έως το 2025. Και το όνομα του παιχνιδιού, προβλέψιμα, είναι επιχείρηση.

Το σύνθημα της κινεζικής προεδρίας είναι – τι άλλο – «δράση». Έτσι, το Πεκίνο δεν πήρε χρόνο για να αρχίσει να προωθεί περαιτέρω, ταχύτερη συνέργεια μεταξύ της Πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI) και της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης (EAEU), της οποίας η κυρίαρχη δύναμη είναι η Ρωσία.

Σύνθημα για τη στρατηγική εταιρική σχέση Ρωσίας-Κίνας που προωθεί γρήγορα τους οικονομικούς διαδρόμους της Ευρασίας. Και αυτό μας φέρνει σε μερικές βασικές υποπλοκές συνδεσιμότητας που παρουσιάστηκαν σε περίοπτη θέση στη σύνοδο κορυφής του Ισλαμαμπάντ.

Ιππασία στη στέπα

Ας ξεκινήσουμε με τον συναρπαστικό δρόμο της στέπας - ο οποίος είναι μια μογγολική ιδέα που αποκρυσταλλώνεται ως αναβαθμισμένος οικονομικός διάδρομος. Η Μογγολία είναι παρατηρητής στον SCO, όχι πλήρες μέλος: οι λόγοι για αυτό είναι αρκετά περίπλοκοι. Παρόλα αυτά, ο Ρώσος πρωθυπουργός Μιχαήλ Μισούστιν παραληρούσε για τον δρόμο της στέπας με τους συνομιλητές του στον SCO.

Οι Μογγόλοι είχαν την ιδέα ενός Taliin Zam ("Steppe Road" στα μογγολικά) το 2014, που περιέχει όχι λιγότερα από "Πέντε Μεγάλα Περάσματα": ένας λαβύρινθος υποδομών μεταφορών και ενέργειας που πρέπει να κατασκευαστούν με επενδύσεις συνολικού ύψους τουλάχιστον 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Αυτές περιλαμβάνουν έναν διακρατικό αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας μήκους 997 χιλιομέτρων που συνδέει τη Ρωσία-Κίνα. 1.100 χιλιόμετρα ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής υποδομής· την επέκταση του – ήδη λειτουργούντος – Υπερμογγολικού Σιδηροδρόμου από το Sukhbaatar στο βορρά έως το Zamyn-Uud στο νότο· και το Pipelineistan φυσικά, όπως στους νέους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου που συνδέουν το Altanbulag στο βορρά με το Zamyn-Uud.

Ο πρωθυπουργός της Μογγολίας Oyun-Erdene Luvsannamsrai ήταν τόσο ενθουσιώδης όσο ο Mishustin, ανακοινώνοντας ότι η Μογγολία έχει ήδη ολοκληρώσει 33 έργα Steppe Road.

Αυτά τα έργα τυχαίνει να ευθυγραμμίζονται τακτοποιημένα με τον Διευρασιατικό Διάδρομο της Ρωσίας - έναν λαβύρινθο συνδεσιμότητας που περιλαμβάνει τον Υπερσιβηρικό Σιδηρόδρομο, τον Υπερ-Μαντζουριανό Σιδηρόδρομο, τον Υπερμογγολικό Σιδηρόδρομο και την Κύρια Γραμμή Baikal Amur (BAM).

Τον Ιούλιο στη σύνοδο κορυφής του SCO, ο Πούτιν και ο πρόεδρος της Μογγολίας Ukhnaagiin Khurelsukh πέρασαν αρκετό χρόνο συζητώντας τα καλύτερα στρατηγικά σημεία της ευρασιατικής εφοδιαστικής.

Στη συνέχεια, ο Πούτιν επισκέφθηκε τη Μογγολία στις αρχές Σεπτεμβρίου για την 85η επέτειο της κοινής σοβιετικής-μογγολικής νίκης επί των Ιαπώνων στον ποταμό Khalkhin Gol. Ο Πούτιν έγινε δεκτός ως ροκ σταρ.

Όλα αυτά είναι απολύτως στρατηγικά λογικά. Τα σύνορα Ρωσίας-Μογγολίας έχουν μήκος 3.485 χλμ. Η ΕΣΣΔ και η Λαϊκή Δημοκρατία της Μογγολίας σύναψαν διπλωματικές σχέσεις πριν από έναν αιώνα, το 1921. Συνεργάζονται σε βασικά έργα όπως ο αγωγός φυσικού αερίου Trans-Mongolian - μια ακόμη σύνδεση Ρωσίας-Κίνας. εκσυγχρονισμός της κοινής επιχείρησης σιδηροδρόμων του Ουλάν Μπατόρ· Η Ρωσία προμηθεύει καύσιμα στο νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Chinggis Khaan. και η Rosatom κατασκευάζει πυρηνικό σταθμό.

Η Μογγολία φιλοξενεί τον παροιμιώδη πλούτο των φυσικών πόρων, από τα ορυκτά σπάνιων γαιών (τα αποθέματα μπορεί να φτάσουν το εκπληκτικό ποσό των 31 εκατομμυρίων τόνων) έως το ουράνιο (μελλοντικά αποθέματα 1,3 εκατομμυρίων τόνων). Ακόμη και αν εφαρμόζει αυτό που ονομάζεται προσέγγιση του τρίτου γείτονα, η Μογγολία πρέπει να διατηρήσει μια προσεκτική πράξη εξισορρόπησης, καθώς βρίσκεται στο ραντάρ ασταμάτητα των ΗΠΑ και της ΕΕ, με τη συλλογική Δύση να πιέζει για λιγότερη συνεργασία της Ευρασίας με τη Ρωσία-Κίνα.

Φυσικά, η Ρωσία έχει ένα σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι της Δύσης, καθώς η Μόσχα όχι μόνο αντιμετωπίζει τη Μογγολία ως ισότιμο εταίρο, αλλά μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του γείτονά της όσον αφορά την ενεργειακή ασφάλεια.

Αυτό που το κάνει ακόμη πιο δελεαστικό είναι ότι το Πεκίνο οραματίζεται τον δρόμο της στέπας ως «εξαιρετικά συνεπή» με την BRI, με τον παροιμιώδη ενθουσιασμό που χαιρετίζει τη συνέργεια και τη «συνεργασία win-win» μεταξύ των δύο έργων.

Δεν πρόκειται για στρατιωτική συμμαχία

Συμπληρώνοντας την κίνηση Steppe Road, ο Κινέζος πρωθυπουργός Li Qiang πήγε στο Πακιστάν όχι μόνο για τη σύνοδο κορυφής του SCO αλλά με προτεραιότητα συνδεσιμότητας: την προώθηση του επόμενου σταδίου του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν (CPEC) ύψους 65 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αναμφισβήτητα το εμβληματικό έργο της BRI.

Ο Λι και ο Πακιστανός ομόλογός του Σαρίφ εγκαινίασαν τελικά το στρατηγικά κρίσιμο, χρηματοδοτούμενο από την Κίνα Διεθνές Αεροδρόμιο Γκουαντάρ στο νοτιοδυτικό Μπαλουχιστάν - ενάντια σε όλες τις πιθανότητες συν τις περιοδικές επιδρομές από αυτονομιστές αντάρτες Baloch που χρηματοδοτούνται από τη CIA.

Το CPEC είναι ένα εξαιρετικά φιλόδοξο πολυεπίπεδο έργο ανάπτυξης υποδομών που περιλαμβάνει διάφορους κόμβους ξεκινώντας από τα σύνορα Κίνας-Πακιστάν στο πέρασμα Khunjerab, κάτω από τον - αναβαθμισμένο - αυτοκινητόδρομο Karakoram και κατεβαίνοντας νότια κατά μήκος του Μπαλουχιστάν μέχρι την Αραβική Θάλασσα.

Στο μέλλον, το CPEC μπορεί ακόμη και να περιλαμβάνει έναν αγωγό φυσικού αερίου από το Gwadar που θα ανεβαίνει βόρεια μέχρι το Xinjiang - διευκολύνοντας περαιτέρω την εξάρτηση της Κίνας από την ενέργεια που μεταφέρεται μέσω των στενών της Malacca, η οποία θα μπορούσε να μπλοκαριστεί από τον ηγεμόνα σε χρόνο μηδέν.

Η σύνοδος κορυφής του SCO πριν από τις BRICS στο Πακιστάν επανέλαβε για άλλη μια φορά τη συνέργεια πολλών πτυχών που αφορούν και τους δύο πολυμερείς οργανισμούς. Τα κράτη μέλη του SCO - από τους κατοίκους της Κεντρικής Ασίας έως την Ινδία και το Πακιστάν - κατανοούν συντριπτικά τη ρωσική λογική όταν πρόκειται για το αναπόφευκτο της Ειδικής Στρατιωτικής Επιχείρησης (SMO).

Η κινεζική θέση, επισήμως, είναι ένα θαύμα ισορροπίας και ασάφειας. παρόλο που το Πεκίνο τονίζει την υποστήριξη της αρχής της εθνικής κυριαρχίας, δεν έχει καταδικάσει τη Ρωσία· και την ίδια στιγμή ποτέ δεν κατηγόρησε ευθέως το ΝΑΤΟ για τον de facto πόλεμο.

Η γεωοικονομική συνδεσιμότητα αποτελεί προτεραιότητα για τις κορυφαίες δυνάμεις του SCO και τους στρατηγικούς εταίρους Ρωσίας-Κίνας. Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο SCO έχει εξελιχθεί από την καταπολέμηση της τρομοκρατίας στη γεωοικονομική συνεργασία. Για άλλη μια φορά στο Ισλαμαμπάντ ήταν σαφές ότι ο SCO δεν θα μετατραπεί σε στρατιωτική συμμαχία σε ένα αντι-ΝΑΤΟϊκό καλούπι.

Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία τώρα για όλα τα μέλη, εκτός από τη γεωοικονομική συνεργασία, είναι η καταπολέμηση του πολέμου τρομοκρατίας της Δύσης – που είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσει να υπερβάλλει με την επικείμενη, ταπεινωτική αποτυχία του Σχεδίου Ουκρανία.

Ένας μηχανισμός που θα μπορούσε να εδραιώσει περαιτέρω τον SCO και να ανοίξει το δρόμο για μια συγχώνευση με τις BRICS περαιτέρω στον – βραχώδη – δρόμο είναι η κινεζική έννοια της Πρωτοβουλίας Παγκόσμιας Ασφάλειας, η οποία τυχαίνει να συμβαδίζει με τη ρωσική ιδέα που παρουσιάστηκε – και απορρίφθηκε από – τις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο του 2021, μόλις δύο μήνες πριν από το αναπόφευκτο του SMO.

Η Κίνα προτείνει να «υποστηρίξει την αρχή της αδιαίρετης ασφάλειας» καθώς και «να οικοδομήσει μια ισορροπημένη, αποτελεσματική και βιώσιμη αρχιτεκτονική ασφάλειας» και να αντιταχθεί σθεναρά «στην οικοδόμηση της εθνικής ασφάλειας στη βάση της ανασφάλειας άλλων χωρών». Αυτό είναι κάτι που κάθε μέλος του SCO - για να μην αναφέρουμε τις BRICS - προσυπογράφει.

Εν συντομία, το αδιαίρετο της ασφάλειας, όπως προβλέπεται από τη Ρωσία-Κίνα, ισοδυναμεί με την de facto εφαρμογή του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών. Το αποτέλεσμα θα ήταν η ειρήνη σε παγκόσμιο επίπεδο – και κατά συνέπεια η χαριστική βολή στο ΝΑΤΟ.

Ενώ το αδιαίρετο της ασφάλειας εξακολουθεί να μην μπορεί να υιοθετηθεί σε ολόκληρη την Ευρασία - καθώς ο ηγεμόνας αναπτύσσει έναν πόλεμο τρόμου σε διάφορα μέτωπα για να υπονομεύσει την εμφάνιση ενός πολυκομβικού κόσμου - η win-win διασυνοριακή συνδεσιμότητα συνεχίζει να κυλά, από τον δρόμο της στέπας στους διαδρόμους του Νέου Δρόμου του Μεταξιού.

https://strategic-culture.su/

Δεν υπάρχουν σχόλια: