ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2024

"Οι Αγώνες Πείνας" Δεν Είναι Πια Μυθοπλασία



Συντάχθηκε από τον Jeffrey A. Tucker μέσω των The Epoch Times (έμφαση στο ZeroHedge),

Όταν το "The Hunger Games" κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, η δυστοπία που παρουσίασε ήταν συναρπαστική και εκλεπτυσμένη αλλά και απίθανη. Τον τελευταίο καιρό αναρωτήθηκα πώς άντεξε και ξαναείδα τις τρεις πρώτες ταινίες (δεν ξέρω για τις άλλες).

Θεέ μου, ήταν πιο προφητικό από ό, τι φαινόταν εκείνη την εποχή, συμπεριλαμβανομένης της διαστρωμάτωσης του πλούτου, της παρακμής των προνομίων, της κατάχρησης εξουσίας και των επιπλοκών της αντίστασης. Αυτή η σειρά υπάρχει σε πολλά επίπεδα, αλλά μου φαίνεται ως μία από τις πιο αποκαλυπτικές φανταστικές ιστορίες που προβλέπουν την επικάλυψη της υλικής παρακμής, την απελπιστική φτώχεια και τη χρήση του φόβου ως μέσο προπαγάνδας.

Ως πολιτική αλληγορία, καλύπτει το ίδιο πνευματικό πεδίο με τα «Πολιτικά» του Αριστοτέλη, τον «Πρίγκιπα» του Μακιαβέλι και το «Περί εξουσίας» του ντε Ζουβενέλ, αλλά με έναν τρόπο που είναι πιο διεισδυτικός για τους αναγνώστες και τους θεατές, και ιδιαίτερα επίκαιρος για την εποχή μας.

Ολόκληρη η σειρά ασχολείται με τη μεγαλύτερη σύγκρουση στην ιστορία, αυτή μεταξύ ελευθερίας και εξουσίας. Όσοι έχουν την τύχη να ζουν στο District One, το κέντρο της αυτοκρατορίας, και να συναναστρέφονται με τους καλύτερους, να τρώνε καλά, να ντύνονται με όλο και πιο εξωφρενικούς τρόπους (μαλλιά βαμμένα σε αφύσικα χρώματα), να ακολουθούν όλες τις τάσεις, να πηγαίνουν στα σωστά πάρτι και να προσπαθούν να παραμείνουν στην κοινωνική σκηνή.

Κάθε μία από τις παρακάτω περιοχές εκτελεί την καθορισμένη οικονομική λειτουργία της διατήρησης του κέντρου που ζει στην πολυτέλεια. Τα σύνορα μεταξύ τους εφαρμόζονται αυστηρά. Η θέση σας στην κοινωνικοπολιτική τάξη καθορίζεται από ατυχήματα γέννησης χωρίς ευρεία οικονομική κινητικότητα.

Προκειμένου να διατηρηθεί η τάξη και να κρατηθεί μακριά η εξέγερση, οι ηγέτες της Περιφέρειας Ένα διοργανώνουν ένα ετήσιο υπερθέαμα που συνδυάζει μόδα, βίαια παιχνίδια και έντονα πολιτικά μηνύματα για τους κινδύνους της εξέγερσης. Κάθε περιφέρεια καλείται να στείλει δύο τυχαία αφιερώματα στους αγώνες όπου αναμετρώνται σε μια αρένα σε μια μάχη για τη ζωή τους με έναν μόνο νικητή, καθώς οι άνθρωποι στην κορυφή παρακολουθούν με έντονο ενθουσιασμό.

Η απόλυτη δύναμη του θεατή της εκδήλωσης είναι αυτό που ψυχολογικά συνδέει τις ελίτ με την κοινωνική και πολιτική δομή, ενώ ο φόβος να κληθούν ως φόρος τιμής για τους αγώνες είναι αυτό που εντυπώνει στον πληθυσμό την ανάγκη συμμόρφωσης. Το σενάριο είναι συνεπές με την αρχή του Carl Schmitt για τη διάκριση φίλου/εχθρού στην «Έννοια του Πολιτικού», η οποία, υποστηρίζει, πρέπει τελικά να γίνει πραγματικότητα με την αιματοχυσία.

Όσοι παρακολούθησαν την ιστορία μέχρι την τελευταία δόση μπορεί να υπέθεσαν ότι το πρόβλημα ήταν μάλλον έντονο. Ένας άνθρωπος, ο Πρόεδρος Σνόου, κατείχε όλη την εξουσία. Ήταν ένας σκληρός άνθρωπος και χρησιμοποίησε κάθε μέσο για να διατηρήσει την εξουσία του. Κάθισε στο κέντρο μιας πρωτεύουσας που λεηλάτησε τις περιοχές των πόρων και κράτησε την εξουσία μέσω του φόβου.

Εάν αυτό είναι το μόνο που υπάρχει στο πρόβλημα, η λύση θα ήταν σαφής: ο Πρόεδρος Snow πρέπει να φύγει. Με την πηγή του προβλήματος εκτός δρόμου, όλα θα πάνε καλά. Αυτή ήταν η σκέψη της ηρωίδας της District 12 Katniss Everdeen για το μεγαλύτερο μέρος της σειράς. Και μπορεί κανείς να καταλάβει γιατί θα το πίστευε αυτό. Ο Snow είναι μια φρικτή φιγούρα και ήταν προσωπικά υπεύθυνος για τεράστια σκληρότητα και εγκλήματα. Αξίζει να ανατραπεί και να επικρατήσει η δικαιοσύνη.

Επιπλέον, υποθέτει ότι όλοι όσοι γνωρίζει μοιράζονται το όραμά της για τον τελικό στόχο: μια φυσιολογική ζωή χωρίς καταπίεση, χωρίς βία, χωρίς λεηλασίες, χωρίς άκαμπτες γεωγραφικές ταξινομήσεις και κάστες και χωρίς τηλεοπτικούς αγώνες θανάτου ενορχηστρωμένους για να ενσταλάξουν φόβο στον πληθυσμό.

Υπήρχαν περισσότερα που συνέβαιναν κάτω από την επιφάνεια. Η πρωτεύουσα του Πάνεμ ήταν μια απολυταρχία αλλά και το κέντρο ενός έθνους-κράτους, που σημαίνει ότι η γραφειοκρατία, ο διοικητικός μηχανισμός, ένας μόνιμος στρατός, μια επιχείρηση μέσων ενημέρωσης και οι μέθοδοι διακυβέρνησής της θα μπορούσαν να επιβιώσουν από το θάνατο του ηγέτη. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ ενός προσωπικού κράτους και ενός εθνικού κράτους. Ο μηχανισμός εξουσίας του εθνικού κράτους επιδιώκει την αθανασία, μια συνεχή ζωή ανεξάρτητα από το ποιος τυχαίνει να είναι επικεφαλής του.

Ο πρόεδρος Σνόου είναι ο παρανοϊκός αυτοκράτορας που, όπως ανακαλύπτει η Κάτνις, είναι ο ίδιος παγιδευμένος σε ένα σύστημα που πρέπει να διατηρήσει ενώ αναζητά διάδοχο. Υπάρχουν μάζες στην πρωτεύουσα για να διασκεδάσουν, πιθανοί προδότες μέσα στις τάξεις του και εξεγέρσεις που σιγοβράζουν συνεχώς. Γνωρίζει με βεβαιότητα ότι η εξουσία του είναι εύθραυστη και ότι ένα σιδερένιο χέρι είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρηθεί αυτό το ασταθές σύστημα.

Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι το ίδιο το σύστημα είναι ελκυστικό για τους ανταγωνιστές που δεν επιθυμούν την ελευθερία αυτή καθαυτή, αλλά μάλλον να κατοικήσουν στα επιβλητικά ύψη. Το πρόβλημα της δημιουργίας ενός κόσμου χωρίς εξουσία, λοιπόν, γίνεται πιο περίπλοκο από την ανατροπή του υπάρχοντος αυτοκράτορα.

Σε κάθε επαναστατική κατάσταση, εκείνοι που έχουν τα περισσότερα κίνητρα για την επίτευξη του στόχου είναι εκείνοι που επιδιώκουν να κρατήσουν οι ίδιοι την εξουσία. Όσο υπάρχει ο μηχανισμός της νόμιμης βίας, θα υπάρχουν εκείνοι που θα επιδιώκουν να τον ελέγξουν – και, όπως είπε ο Χάγιεκ, είναι συνήθως οι χειρότεροι που φτάνουν στην κορυφή και ξοδεύουν τη ζωή τους προσπαθώντας να φτάσουν εκεί. Επομένως, δεν συνιστούν απειλή για την ελευθερία μόνο εκείνοι που κυβερνούν, αλλά και εκείνοι που επιδιώκουν να κυβερνήσουν. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η ύπαρξη ισχυρών εθνών-κρατών καταλήγει να δημιουργεί πολλαπλά επίπεδα κινδύνων.

Αυτή είναι η ιστορία του πώς ο Ρουσσώ έγινε Ροβεσπιέρος, πώς ο ρωσικός φιλελευθερισμός έγινε μπολσεβικισμός και πώς τόσα πολλά αξιόλογα κινήματα ενάντια στην αποικιοκρατία και τον κορπορατισμό κατέληξαν σε δικτατορία, τυραννία και λιμό.

Όποιος επιδιώκει να τερματίσει την καταπίεση πρέπει να έχει το νου του για εκείνους που θα χρησιμοποιήσουν το χάος και τη σύγχυση των πολιτικών αναταραχών για να καταλάβουν και να ασκήσουν εξουσία στο μέλλον. Αυτό μαθαίνει η Κάτνις, καθώς ανακαλύπτει σταδιακά ότι οι άλλοτε σύμμαχοί της είχαν γίνει επιδέξιοι στη διεξαγωγή του πολέμου, εκτιμώντας την κατάσταση που έρχεται με την ηγεσία και τη δίψα να ασκήσουν οι ίδιοι κρατική εξουσία.Έρχεται να ανακαλύψει αυτή τη σκοτεινή αλήθεια για τους στρατούς των ανταρτών όταν η ίδια η ηγέτης παραδέχεται ότι έχει κάθε πρόθεση να διατηρήσει τους Αγώνες Πείνας ως μηχανισμό ελέγχου μετά από ένα επιτυχημένο πραξικόπημα.

Μέσα από αυτή τη συγκλονιστική αποκάλυψη, η Κάτνις μαθαίνει αυτό το μεγάλο μάθημα της ιστορίας: Δεν είναι μόνο οι δεσπότες που πρέπει να κρατηθούν μακριά, αλλά και εκείνοι που επιδιώκουν με πάθος να ανατρέψουν τους δεσπότες. Για να συνειδητοποιήσετε την ελευθερία, χρειάζεστε κάτι περισσότερο από απλή απέχθεια για τους υπεύθυνους. Χρειάζεστε την άνοδο της αγάπης για την ίδια την αληθινή ελευθερία και ένα σύστημα που προστατεύει αυτή την ελευθερία από κάθε προσπάθεια ανατροπής της.

Μόλις η Κάτνις καταλάβει τι συμβαίνει γύρω της, πρέπει να πάρει μια απόφαση. Συμμορφώνεται με τις προσταγές των όλο και πιο συγκεντρωτικών επαναστατικών δυνάμεων ή παίρνει μια διαφορετική στροφή και ακολουθεί το δικό της δρόμο; Ο επείγων χαρακτήρας αυτής της απόφασης είναι αυτό που μετατρέπει το "The Hunger Games" από ένα απλό μανιχαϊστικό αγώνα μεταξύ ενός καλού και ενός κακού σε μια πραγματική έκδοση ενός μαζικού διαδικτυακού παιχνιδιού για πολλούς παίκτες.

Υπάρχουν πολλές εφαρμογές αυτής της αρχής στην ιστορία, αλλά μία μπορεί να αφορά την εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ. Στη δεκαετία του 1980, οι Ηνωμένες Πολιτείες προσπάθησαν να εκδιώξουν τους Σοβιετικούς από το Αφγανιστάν υποστηρίζοντας ισλαμιστές φονταμενταλιστές, οι οποίοι τότε ονομάζονταν «μαχητές της ελευθερίας», και τους δόθηκαν όπλα και μαζική υλικοτεχνική υποστήριξη. Μετά την αποχώρηση των Σοβιετικών, η εξέγερση σταδιακά έκανε μετάσταση στους Ταλιμπάν, οι οποίοι κυβέρνησαν με σιδερένιο χέρι, και στη συνέχεια ανατράπηκαν μετά την 9/11, οδηγώντας σε 20 χρόνια κατοχής των ΗΠΑ, η οποία προκάλεσε δυσαρέσκεια μεταξύ του πληθυσμού, και μια τελική συμφωνία που έβαλε τους Ταλιμπάν πίσω στην εξουσία, οι οποίοι επιβάλλουν την κυριαρχία τους με τα όπλα που άφησαν πίσω τους οι Ηνωμένες Πολιτείες σε μια χαοτική απόσυρση.

Αυτή είναι μια περίληψη μιας παραγράφου τριών δεκαετιών απίστευτης τρέλας.

Αυτό το έπος συνέπεσε με μια παρόμοια κατάσταση στο Ιράκ μετά το 2003, μετά από μια δεκαετία εμπάργκο, διαλείποντες βομβαρδισμούς και σκληρές κυρώσεις. Η ανατροπή του άλλοτε συμμάχου δικτάτορα Σαντάμ Χουσεΐν έφερε στην εξουσία όχι υπέρμαχους της ελευθερίας συνταγματικούς, αλλά μάλλον μια σιιτική πλειοψηφία που καταπίεζε με τη σειρά της τη σουνιτική μειονότητα που εκπροσωπούσε ο Χουσεΐν. Η σουνιτική εξέγερση εναντίον του ιρακινού κράτους προκάλεσε έναν αιματηρό εμφύλιο πόλεμο στο Ιράκ που τελικά επεκτάθηκε στην εξέγερση εναντίον του δικτάτορα της Συρίας Μπασάρ αλ-Άσαντ και μεταλλάχθηκε στο Ισλαμικό Κράτος. Κατά τη διάρκεια 25 ετών, το Ιράκ μετατράπηκε από ένα ηττημένο και σχετικά ήρεμο κράτος σε μια εστία φτώχειας, βίας και μίσους.

Προχωρήστε γρήγορα στην περίπτωση της Λιβύης, όπου η ανατροπή ενός άλλου δικτάτορα, του Μουαμάρ Καντάφι, πυροδότησε αυτό που φαινόταν σαν μια λαϊκιστική αντίδραση, αλλά ήταν πραγματικά μέρος μιας σειράς «έγχρωμων επαναστάσεων» που χειραγώγησαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον κυρίαρχο Τύπο για να ακολουθήσουν τις προτεραιότητες της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ. Σε συνδυασμό με όλες τις άλλες παρεμβάσεις, και παράλληλα με μια συγκαλυμμένη προσπάθεια να εκδιωχθεί ο Σύριος άρχοντας, το επόμενο στάδιο είδε την εξάπλωση του ISIS σε μια εξέγερση σε ολόκληρη την περιοχή που σκόπευε στην περιφερειακή κυριαρχία μέσω αιματοχυσίας, η οποία τελικά κατεστάλη από τη διοίκηση Trump.

Το θέμα είναι ότι οι προσπάθειες εκκαθάρισης του κόσμου από ένα υπάρχον κακό αυξάνουν την πολύ επικίνδυνη προοπτική δημιουργίας ακόμη περισσότερων. Και δεν πρόκειται μόνο για ξένα καθεστώτα. Ένα διάσημο χαρακτηριστικό της δημοκρατίας είναι ότι η παρόρμηση να διώξουμε μια ομάδα ηγετών συνδέεται αναγκαστικά με την άνοδο μιας άλλης ομάδας στην εξουσία. Οι τελευταίες συχνά δεν είναι καλύτερες και μερικές φορές χειρότερες από τις πρώτες. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τόση πολιτική νοσταλγία στην πολιτική των ΗΠΑ: μια ματιά πίσω σχεδόν πάντα παρέχει μια καλύτερη εικόνα από μια ματιά στο παρόν.Το απλό μάθημα των «Αγώνων Πείνας» είναι ότι οι ισχυροί άνθρωποι μπορούν να κάνουν τρομερά πράγματα. Πρέπει να αντισταθούμε για να τους σταματήσουμε. Το πιο περίπλοκο μάθημα είναι ότι οι ίδιοι οι ισχυροί θεσμοί είναι διεφθαρμένοι και ότι πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που στερούνται ηθικών ενδοιασμών που είναι πρόθυμοι να αναλάβουν το μανδύα της εξουσίας.

Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίο οι Ιδρυτές Πατέρες αγωνίστηκαν τόσο σκληρά για να θέσουν σε εφαρμογή ένα πλαίσιο διακυβέρνησης που να εγγυάται, ως πρώτη προτεραιότητα, τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του λαού: μια Δημοκρατία αν ο λαός μπορεί να τη διατηρήσει.


Υπάρχει γενική συμφωνία σήμερα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται στο χείλος ενός τεράστιου γεγονότος, επειδή η υπάρχουσα ανισορροπία απλά δεν είναι βιώσιμη σε πολλαπλά επίπεδα. Το βασικό ερώτημα είναι πάντα: σε τι είδους κοινωνία θέλουμε να ζήσουμε; Όλοι χρειάζονται μια σαφή και πειστική απάντηση σε αυτό το ερώτημα σήμερα. Δεν υπάρχει πλέον να στέκεστε στο περιθώριο για να παρακολουθήσετε τη δράση από έξω, όπως οι θεατές στους Αγώνες Πείνας.

Στο τέλος της ταινίας, βλέπουμε την Katniss εκτός εξοπλισμού μάχης, να κάθεται στο γρασίδι, στο σπίτι της, να λούζεται από το φως του ήλιου, να φροντίζει τη δική της ζωή, να καλλιεργεί το δικό της προσωπικό όραμα για την ελευθερία, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Κυβερνώντας τον εαυτό της, όχι τους άλλους, και έχοντας ανακτήσει μια φυσιολογική ζωή. Ίσως αυτή η σκηνή προσφέρει το καλύτερο μάθημα από όλα.

Προέρχεται από το ZeroHedge

Δεν υπάρχουν σχόλια: