ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Κυριακή 11 Αυγούστου 2024

Το τελευταίο ψέμα --(1958)

Το 1958 ο Μιχάλης Κακογιάννης σκηνοθετεί «το τελευταίο ψέμα» σε δικό του σενάριο με πρωταγωνίστρια την Έλλη Λαμπέτη. Πρόκειται για μία καθαρά δραματική ταινία, η οποία όχι μόνο στέκεται μακριά από το μελόδραμα της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής, αλλά, αντιθέτως, πατώντας στα χνάρια του σύγχρονου Ιταλικού νεορεαλισμού και αξιοποιώντας την ιδιαιτερότητα της μεταπολεμικής ελληνικής κοινωνίας αγγίζει το όριο της ποίησης. Τη φέρνω στη μνήμη μου κάθε τέτοια εποχή, παραμονές Δεκαπενταυγούστου, ακριβώς λόγω του θέματος που πραγματεύεται. Θα την μοιραστώ εδώ έτσι όπως έχει εγγραφεί στη μνήμη μου, σαν μια διαδοχή από εικόνες..

Το πρώτο πλάνο συλλαμβάνει πανοραμικά μια μεγαλοαστική αθηναϊκή έπαυληΤραπεζάκια απλωμένα στη μαρμάρινη βεράντα στρωμένα με τσόχα. Οι κυρίες επιδίδονται απερίσπαστα στη χαρτοπαιξία. Κάπου στα ενδότερα μια ομάδα νεαρών πλήττει και αναζητεί να αποδράσει. Εκτός από τη Χλόητην εντυπωσιακή κόρη της οικογένειας Πέλλα, στην οποία ανήκει η έπαυληΑυτή επαγρυπνεί να διαφυλάξει τα προσχήματα: παρίσταται και εισπράττει επαίνους για τη φινετσάτη εικόνα τηςκάπου κάπου φλερτάρει τηλεφωνικά με τον πλούσιο γαμπρό που την πολιορκεί, υποκρίνεται την ατσαλάκωτη και επινοεί τρόπους για να διαφυλάξει το κύρος της οικογένειαςκόλπα που σκεπάζουν τη σοβούσα παρακμή: το γεμάτο με νερό μπουκάλι του ουίσκι που πέφτει τάχα μου και σπάει, η μόνη παραφωνία στην απόλυτα ελεγχόμενη σιωπή!

Σε παράλληλο γκρο πλαν, ένας μεσόκοπος άντρας σκυμμένος στα χαρτιά του ασφυκτιά. Ο περιστρεφόμενος ανεμιστήρας είναι η μόνη κίνηση μέσα στο καταθλιπτικά στατικό περιβάλλονΕίναι ο πατέρας της Χλόηςο οποίος βιώνει το αδιέξοδο της επικείμενης χρεωκοπίας.

Η Χλόη μαθαίνει τα νέα και καλλωπίζεται για να αποδράσει στα στέκια της μεγαλοαστικής κοινωνίας αποφασισμένη να διαφυλάξει το όνομα της οικογένειας που καταρρέει. Ξενυχτάει στο πλάι του υποψηφίου γαμπρού και εκεί συμβαίνει το πρώτο «θαύμα», η συνάντηση με τον Γαλανό, έναν έμπορο έργων τέχνηςτον άνθρωπο που θα κοιτάξει για πρώτη φορά βαθιά μέσα τηςΗ Χλόη αντιστέκεται, υποκρίνεται απάθεια και αδιαφορία στο ερωτικό σκίρτημα που νοιώθει γι αυτόν. Όμως η πραγματικότητα ανοίγει μέσα της δρόμουςοι οποίοι θα την οδηγήσουν σταδιακά στο αληθινό θαύμα.

Εν τω μεταξύ το μεγαλοαστικό σπίτι της οικογένειας Πέλλα απογυμνώνεται από τους βαρύτιμους θησαυρούς του. Μπαινοβγαίνουν εκτιμητές για να αρπάξουν έργα τέχνης σε τιμή «ευκαιρίας». Ακολουθεί η επαιτεία για ένα «δάνειο» από την αδελφή της μητέραςτης μόνης που αρνείται να συμβιβαστεί με την πραγματικότητα.

Και τότε το σκηνικό αλλάζει. Μετακινείται στην απομονωμένη και σχεδόν ξεχασμένη απ’ τον πολιτισμό ύπαιθροσε ένα απομακρυσμένο ελληνικό χωριό. Ένα μικρό αγόρι τραυματίζεται σοβαρά. Είναι ο γιος της Κατερίναςτης πιστής και αφοσιωμένης υπηρέτριας του αρχοντικού. Ο Γαλανός συνοδεύει επειγόντως τη Χλόη και την Κατερίνα στο χωριό και εκεί μέσα στη σιωπή της νύχταςπροσπαθώντας να την πλησιάσει, τής μιλά για το παρελθόν του. Η Χλόη επιμελώς σιωπά, κρύβει τα δικά της μυστικά μέσα στην αινιγματική σιωπή. Ξημερώματα φεύγει με το τοπικό δρομολόγιο για Αθήνα υποσχόμενη στην Κατερίνα άμεση οικονομική βοήθεια για το άρρωστο παιδί τηςΕκεί η ατσαλάκωτη νεαρή καλλονή δέχεται το επόμενο κεντρί: αναγκάζεται να συγχρωτιστεί με ένα σμάρι από λερούς χωριάτες που επιβιβάζονται στο ίδιο λεωφορείοΗ άρνηση της στον Γαλανό να τη συνοδεύσει με το αυτοκίνητό του στην Αθήνα όχι μόνο δεν την απαλλάσσει, αλλά την υποχρεώνει να αντιμετωπίσει την σκληρή πραγματικότητα.

Στην Αθήνα υποκύπτει στις πιέσεις της ματαιόδοξης μητέρας της και δέχεται την πρόταση σε γάμο του πλούσιου γαμπρού. Ακολουθεί μια σκηνή που κόβει την ανάσα: γιορτάζοντας το γεγονός των αρραβώνων σε στιγμή μέθης και χαλαρής συνείδησης καίει επιδεικτικά ένα χαρτονόμισμα των 1000 δραχμών υποκρίνομενη στην παρέα της ότι δεν την απασχολούν τα χρήματα. Και τότε η φλόγα του αναπτήρα γίνεται μέσα της φωτιά που ενεργοποιεί τη συνείδησητα χρήματα που υποσχέθηκε στην Κατερίνα; Καταρρέει και ο Γαλανός την τραβάει έξω από το κέντρο διασκέδασηςΤην φιλάει. Εκείνη εξομολογείται ότι είναι κακομαθημένη και ματαιόδοξηΗ πίκρα τσαλακώνει για πρώτη φορά την άψογη μορφή τηςΤης λέει να φύγουν μαζί, μακριά. Αρνείται.

Νύχτα. Στο αρχοντικό σιωπή, σχεδόν ερημιά! Επιστρέφει η λησμονημένη Κατερίνα με το άρρωστο βουβό παιδί της στην αγκαλιά. Κοιτάζει κατάματα τη Χλόη: «με ξέχασες» της λέει. «Θα πάω το παιδί μου στην ΤήνοΔώστε μου τα λεφτά που μου χρωστάτε». Η κυρία τής απαντά με εξοργιστική απάθεια. Η Κατερίνα αρχίζει να απειλεί ότι θα αποκαλύψει στον επίδοξο γαμπρό τα ένοχα μυστικά τουςΑρχίζει να φωνάζει. Μάνα και κόρη προσπαθούν να σκεπάσουν τη φωνή της ανεβάζοντας την ένταση του ραδιοφώνου. Η Κατερίνα ανοίγει τα παράθυρα για να την ακούσουν οι γείτονεςΤη φιμώνουνΠέφτει κάτω νεκρή. «Ώρα Ελλάδος 12» ανακοινώνει το ραδιόφωνο.

Μετά τις κραυγές η απόλυτη σιωπή. Για την Χλόη η απόλυτη στιγμή: το μεγάλο κέντρισμα, το τελευταίο ψέμα. Ήρθε η ώρα να αναμετρηθεί με την αλήθεια. Τακτοποιεί τις τελευταίες κοσμικές της εκκρεμότητες (επιστρέφει τη βέρα των αρραβώνων), ενδύεται ένα ταπεινό ρούχο και ετοιμάζεται να φύγει. Ταξίδι αναχώρησης από τον κόσμο των ανθρωπίνων συμβάσεωνΠροορισμός το νησί της Μεγαλόχαρηςη ΤήνοςΣκοπός η εκπλήρωση του τάματος της ΚατερίναςΧτυπάει το τηλέφωνοΣτην άκρη της γραμμής ο Γαλανός. Ύστατη προσπάθεια να την κρατήσει κοντά του, να την πάρει μαζί του στο εξωτερικό. Της ζητά να τον ακολουθήσει, την παρακαλεί. Αυτή παραμένει βουβή στο ακουστικό. Δεν ήρθε ακόμα η στιγμή να μιλήσει.

Στην επόμενητελευταία σκηνή, το πλάνο ανοίγει. Προσκυνητές συνωστισμένοι στο πλοίο για το νησί της ΠαναγίαςΜια απ’ αυτούς και η ΧλόηΤο βλέμμα της επικεντρωμένο στον προορισμό. Στην αγκαλιά της το βουβό παιδί της ΚατερίναςΤο εικόνισμα της Μεγαλόχαρης σε πρώτο πλάνοΗ ιερή πομπή προπορεύεται και ακολουθεί το πλήθος των πιστών που εκλιπαρεί να περάσει κάτω από τη θαυματουργή εικόνα της ΠαναγίαςΚαι τότε ακούγεται μια δυνατή φωνή. «Αφήστε με, αφήστε με να περάσωΤο παιδί μου είναι άρρωστοΑφήστε με να περάσω». Η Χλόη συνωστίζεται, τρίβεται μέσα στο σμάρι των πονεμένωντων ταπεινώντων εκλιπαρούντων για βοήθεια και προστασία. Και τότε το βουβό παιδί κλαίει γοερά και λέει «μαμά μου». Μια ταπεινή, ανώνυμη γυναίκα στο πλευρό της Χλόηςλύνεται σε δάκρυα και ακουμπάει με συμπάθεια και δέος το κεφάλι τηςστον ώμο της ΧλόηςΤίτλοι τέλους.

Έχω δει την ταινία αμέτρητες φορέςΣτα πρώτα χρόνια της ζωής μου κοιτάζοντας με απορία και δέος την αγαπημένη μου γιαγιά να κλαίει γοερά όταν η Λαμπέτη έσπρωχνε το πλήθος και φώναζε «το παιδί μου είναι άρρωστο». Και πάλι, όταν το παιδάκι, ο μοναδικός Βασιλάκης Καΐλας, έλεγε κλαίγοντας «μαμά μου», έβγαιναν τα μαντήλια και σφούγγιζαν η μάνα και η γιαγιά μου τα ασυγκράτητα δάκρυα τουςΔεν μπορούσα να φανταστώ την ταινία χωρίς αυτή την σκηνή. Και ούτε πάλι μπορούσα να αισθανθώ την σκηνή χωρίς τα δάκρυα της μάνας και της γιαγιάς μου.

Αργότερα, στα φοιτητικά μου χρόνια, έτυχε να την ξαναδώ, φέρνοντας μέσα μου κάμποσες μνήμες των παιδικών χρόνων και αρκετή έπαρση της νιότης που είναι έτοιμη να κρίνει, να λογοκρίνει και να απομυθοποιήσει. Και συνειδητοποίησα ότι είχα να κάνω με μια δύσκολη ταινία, λεπταίσθητη στους ψυχικούς χειρισμούςγεμάτη καίριες σιωπές και αλλεπάλληλα γκρο πλαν που εστίαζαν στην έδρα των ανθρωπίνων συναισθημάτωνπου πρόδιδαν τους «ήρωες» και αποκάλυπταν τα πάθη και τις ενοχές τους. Ένα έργο που ξεκινούσε σαφέστατα από το ρεαλισμό και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, ώστε τα πλάνα στο λεωφορείο και στη λιτανεία της εικόνας να παραπέμπουν κατευθείαν σε ντοκιμαντέρ!

Ο Κακογιάννης είναι ρεαλιστής αλλά είναι και ποιητήςΚοιτάει με το ένα μάτι τον φακό. Είναι το μάτι του κινηματογραφιστή που καταγράφει την κενοδοξία του προσκηνίου. Εδώ βρίσκεται ο μύθος της μεγαλοαστικής μεταπολεμικής ΕλλάδαςΑυτό είναι το τεντωμένο πανί πίσω από το οποίο παρελαύνουν τα αφανέρωτα, τα ανείπωτα, οι σκιές που βλέπει το κλειστό μάτι του σκηνοθέτη ποιητή.

Η μαεστρία του Κακογιάννη βρίσκεται στο ότι γυρίζει ανάποδα το πανί και μας αποκαλύπτει τον αληθινό πρωταγωνιστή, το κρυφό πρόσωπο της ζωής, αυτό που συστηματικά αποφεύγουμε να κοιτάξουμεΚαι αυτό είναι οι λεροί χωριάτες που σιχαίνεται να ακουμπήσει η μεγαλοαστή Αθηναία, είναι η ταπεινή υπηρέτρια που ζει από τα περισσεύματα των πλουσίων αφεντάδωνείναι η εγκατάλειψη και ο πόνοςείναι το πένθος και ο συνωστισμός των μυριάδων ανώνυμων κάτω από το ακοίμητο βλέμμα της Παναγίας, αρχετυπικού συμβόλου της ελπίδας και του ελέουςΕίναι η ζωή που θέλει να ζήσει. Η κραυγή που περιμένει την ώρα για να πάρει το σχήμα του καίριου λόγου. Είναι η τραγωδία που αποφεύγει ο σύγχρονος άνθρωπος να αντιμετωπίσει. Και εδώ ακριβώς βρίσκεται η τραγωδία του.

Ο Κακογιάννης πήρε μια πρωταγωνίστρια καλλονή και τη μετέτρεψε σε μια γυναίκα ταπεινή που ακολουθεί με δάκρυα την πανανθρώπινη πομπή προς τη σωτηρία. Και ανύψωσε μια λαϊκή φιγούρα του ελληνικού μελό, τη σπουδαία Ελένη Ζαφειρίου, σε μεγίστη τραγική φιγούρα που κοιτάει κατάματα το ψέμα και του φωνάζει «τέλος». Η πιο δυνατή σκηνή της ταινίας είναι η πάλη ανάμεσα στην σπαρακτική φωνή της Κατερίνας (Ελένη Ζαφειρίου) και την ένοχη σιωπή της μάνας και της κόρης (Αθηνά Μιχαηλίδου, Έλλη Λαμπέτη). Η νίκη της σιωπής είναι όμως πρόσκαιρη (ώρα Ελλάδος 12). Η κραυγή είναι αυτή που θα κυριαρχήσει στο τέλος της ταινίας και θα γίνει έκκληση διαφυγής από την τραγική ψευδαίσθηση!

Όταν η ώρα σημάνει δώδεκα, κλείνει ο κύκλος της αυτοπαγίδευσης και η σωτηρία έρχεται απ’ αλλού: απ’ την περιοχή του απρόβλεπτου, η οποία στις ταινίες του Κακογιάννη λειτουργεί ως ανατροπή (στη «Στέλλα» η ματαίωση του γάμου και στο «κορίτσι με τα μαύρα» ο πνιγμός των παιδιών). Στο «τελευταίο ψέμα» η ανατροπή μηδενίζει τις βεβαιότητες και οδηγεί στην επανεκκίνησηΜε αλλά λόγια λειτουργεί ως θαύμα, ως εσωτερική αλλαγή και λύτρωσηΗ μοσχαναθρεμμένη κόρη επωμίζεται με θάρρος τον ρόλο της αφοσιωμένης μάναςθυσιάζοντας όχι τον πλούσιο γαμπρό- που ούτως η άλλως δεν επέλεξε– αλλά τον έρωτα και το δικαίωμα στη χαρά! Η πιστή υπηρέτρια γίνεται φωνή της συνείδησης (με ξέχασες λέει στη Χλόη και την κοιτάει στα μάτια) όχι της δικαιωματικής απαίτησης (ας θυμηθούμε τον διάλογο με τον συμφεροντολόγο μπακάλη). Ο πατέραςδεν χρησιμοποιεί τη γνωριμία του με τον πολιτευτή αλλά σιωπά και υπομένει (το βλέμμα του ηθοποιού Γιώργου Παππά αποτελεί ανεπανάληπτη μαρτυρία υπομονής).

Το ελληνικό τοπίο σε αυτή την ταινία (όπως και στο «κορίτσι με τα μαύρα») δεν είναι ειδυλλιακό. Δεν υποβάλλει κάποια ρομαντική διάθεσηδεν πλαισιώνει απλά τα γεγονότα. Αντίθετα συλλειτουργεί και καθορίζει. Η ελληνική ύπαιθρος παρουσιάζεται παρθενική, ανέγγιχτη απ’ τον αστικό πολιτισμό και γι αυτό απόλυτητραχιά και παγιδευτική. Είναι τόπος ερήμωσης και μαρτυρίου (το παιδί παίζει σε ένα τοπίο που παραμονεύει το κακό και ο θάνατος).

Το μεγαλύτερο θαύμα της ταινίας δεν είναι ωστόσο το σενάριο και η ιστορία. Είναι τα πρόσωπα. Ο Κακογιάννης πήρε ηθοποιούς της πρώτης γραμμής και τους μετέτρεψε σε τυπικούς χαρακτήρεςσε ακραιφνείς ενσαρκώσεις του ελληνικού πεπρωμένου: ο τόπος λιγοστόςο ορίζοντας μακρύςη ανάγκη της λύτρωσης μεγάληΤο πάθος μιας τέτοιας λύτρωσης αλλοτριωμένοδηλαδή χαμένο μέσα στα μεταπολεμικά αδιέξοδα της ανάληψης ρόλων εξουσίαςΗ δεκτικότητα των ηθοποιών στο όραμα του σκηνοθέτη καταγράφει την πίστη των ανθρώπων μιας άλλης εποχής σε μια κοινή αλήθεια. Αυτή την αλήθεια νέμονταν στο σύνολο της η ανθρώπινη κοινωνία. Γιατί ήταν αυτή η αλήθεια κοινό κτήμα τόσο των διανοούμενων όσο και των απλών ανώνυμων ανθρώπων που στέκονταν με τα μάτια ορθάνοιχτα και την καρδιά παλλόμενη μπροστά στο αναμενόμενο θαύμα.

Αυτή την αλήθεια φαίνεται πως διάβαζαν οι παλιές γυναίκεςγι αυτό σφούγγιζαν με το μαντήλι τα άπλετα δάκρυά τους.

Αντίφωνο

https://www.facebook.com/share/p/xqccmx34veUrFXJA/

Δεν υπάρχουν σχόλια: