ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2021

Ο ΠΟΛΥΚΛΕΙΤΟΣ ΚΑΙ Η ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ....

 Ο ΠΟΛΥΚΛΕΙΤΟΣ ΚΑΙ Η ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ....Να ακούει κανείς την γνώμη του κόσμου;;κι αυτό τό "ναι,αλλά τι θα πεί ο κόσμος;"κι αυτό που κάνω θά εχει την αποδοχή;;πόσομάς καθορίζει;;πάνως ο διάσημος[στήν εποχή του και διαχρονικά],γλύπτης μας,δεν νομίζω να το ξανασκέφτηκε μετά από αυτο που επαθε...και νά τι συνέβη...κάποια φορα εφτιαξε δύο πανομοιότυπα αγάλματα...ιδια!!!σκέφτηκε,αφου για τους συντοπίτες μου το φτιάχνω,αυτοί θα το χαίρονται στον ναό που θά στηθεί,ας πάρω την γνώμη τους για να γινει πιό τελειο..κρύβει λοιπόν το ενα και βγαζει το δεύτερο στην αυλη του εργαστηρίου...φωνάζει τους Αργείους να το δούν να του πουν την γνωμη τους και να του προτείνουν διορθώσεις...ολοι ειχαν να πουνε κάτι...-πάρε λίγο το αριστερό χερι,λίγο το δεξι πόδι...την μύτη! τα μαλλιά!!!κι ο Πολύκλειτος υπομονετικα με την σμίλη ακολουθούσε τις υποδείξεις...αφου τελείωσε ολο αυτο εβγαλε και το πρωτο αγαλμα και τα εβαλε μαζι!!!λοιπόν;;;ποιο σας αρέσει;;;;μα το πρώτο,φώναξαν ολοι μαζί..και τότε απελπισμένος,τους είπε

'Τώρα βλέπετε ότι το άγαλμα που με αναγκάσατε να διορθώσω δεν σας άρεσε και σας άρεσε εκείνο το άγαλμα που σας πρωτοέδειξα, στο οποίο λέγατε να γίνουν διορθώσεις!''. Τέτοιο παραλογισμός διακρίνει σήμερα τους ανθρώπους!!!."".............ας θυμηθούμε ποιος ηταν ο εξαιρετικός αυτός γλύπτης
================
Ο Πολύκλειτος (ο Πρεσβύτερος, 5ος αιώνα π.Χ.) θεωρείται ο κορυφαίος των γλυπτών του Πελοποννησιακού εργαστηρίου Ήταν μαθητής του Αγελάδα και συμμαθητής του Φειδία.Η Ήρα του Πολυκλείτου που βρίσκονταν στο Ηραίον Άργους, που δεν σώζεται, χρυσελεφάντινη και αυτή ήταν ανάλογη και εφάμιλλη του χρυσελεφάντινου αγάλματος του Ολυμπίου Διός του Φειδία στην Ολυμπία. Όπως μας πληροφορεί ο Παυσανίας: «παρίσταντο μεγαλοπρεπώς και εύθρονος, γυμνούς έχουσα τους από ελεφαντοστούν βραχίονες, διάδημα περιδεδεμένη που κοσμούσαν οι Χάριτες και οι Ώρες, βοώπις (:Βους + ωψ= με μεγάλους οφθαλμούς) και υπέρτατη». Στο ένα χέρι κρατούσε ρόδι στο άλλο σκήπτρο που πάνω του στεκόταν ένας κόκκυγας (κότσυφας).] Σύμφωνα με την παράδοση είναι ο Δίας που πρωτοεμφανίστηκε στην Ήρα με αυτή τη μορφή. Μία ιδέα για τη δημιουργία αυτή μπορούμε ν΄ αντλήσουμε από τα νομίσματα που απόκεινται σο Αρχαιολογικό Μουσείο του Άργους που όμως λόγω των μικρών διαστάσεων οι γλυπτικές παραστάσεις πάνω στο διάδημα αντικαταστάθηκαν με απλά κοσμήματα. Αυτής της Ήρας αντίγραφο θεωρείται η προτομή που εκτίθεται στην Λουδοβικία έπαυλη της Ρώμης.Εξέδωσε και σχετικό εγχειρίδιο ο «Κανών« και ως αρχιτέκτονας εφάρμοζε «την αρμονία και το κάλλος» οικοδομήσας θέατρο στην Επίδαυρο που σώζονται αξιόλογα λείψανα. Τα αρχέτυπά του έργα, όλα σχεδόν χάλκινα και κυρίως ανδριάντες αθλητών, δεν έχουν σωθεί. Από τις δημιουργίες του που αναφέρει η αρχαία παράδοση, λιγοστές αναγνωρίζονται με ασφάλεια σε ρωμαϊκά αντίγραφα, όπως ο Δορυφόρος[12] και Διαδούμενος (αθλητής δένοντας ταινία), ενώ τα περισσότερα αποδίδονται με τεχνοτροπικά κριτήρια σε δικά του αρχέτυπα, όπως η Αμαζόνα του Καπιτωλίου. Δημιούργησε και άλλα θεών αγάλματα, όπως Ερμές, Ηρακλείς,[13] αλλά κυρίως η ειδικότητά του ήταν η παράσταση του νεανικού και όχι του θείου ιδανικού, αλλά του απόλυτου ανθρώπινου κάλλους που πηγάζει από την ακριβέστατη συμμετρία των μερών του σώματος. Γι αυτό και ένα έργο του, ο δορυφόρος ονομάσθηκε Κανών[14] που χρησίμευε ως υπογραμμός[15] για τους τότε και μετέπειτα καλλιτέχνες.[16] Μεταξύ των έργων του που διασώθηκαν ως πιστά αντίγραφα κυρίως ρωμαϊκά σε μαρμαρόγλυπτη μορφή συγκαταλέγονται και τα παρακάτω:
Ο Διαδούμενος που παρίσταται ως νέος αθλητής να περιδένει το διάδημα της νίκης που κατά τον Πλίνιο πουλήθηκε έναντι 100 ταλάντων. Θαυμάσιο λίθινο αντίγραφο βρέθηκε και διατηρείται στην Φαρνεσιανή έπαυλη της Ρώμης. Άλλο ένα μαρμαρόγλυπτο βρέθηκε στη Δήλο που εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.
Στα παλαιότερα έργα του Πολυκλείτου εντάσσεται και το άγαλμα του αθλητή Κυνίσκου που ήταν στημένο στην Ολυμπία, όπου και βρέθηκε η ενεπίγραφη βάση του: «Πολύκλειτος ο Αργείος εποίησεν». Αντίγραφο του, γνωστό ως Αθλητής Westmacott, εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο.
Ο Δορυφόρος, που ονομάζονταν και αυτός Κανών, είναι μια γυμνή ανδρική μορφή σε ισορροπημένο σχήμα. Λίγο αρχαιότερος από το Δορυφόρο είναι ένας Δισκοφόρος του Πολύκλειτου, που σώζεται σε πολλά αντίγραφα.
Ανάμεσα στα αγάλματα γυναικών ξεχωρίζει η Αφροδίτη της Νεαπόλεως και η πληγωμένη Αμαζόνα του Καπιτωλίου. Τα περισσότερα στοιχεία για την πολυκλείτεια δημιουργία έχουν αντλήσει τόσο οι αρχαίοι, όσο και οι νεότεροι ερευνητές από τον Κανόνα του. Ιδιαίτερα ως σύμβολο της νεανικής, αθλητικής και συμμετρικής μορφής έχει εκτεθεί εδώ και πολλές δεκαετίες ένα σύγχρονο χάλκινο αντίγραφο του Κανόνα στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου του Μονάχου, που αποτελεί οδηγό για τους νέους στη μελέτη της κλασικής ομορφιάς και του ελληνικού δημιουργικού πνεύματος.
Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο

Δεν υπάρχουν σχόλια: