Γράφει η Βασιλεία Δερουκάκη
Απόφοιτος Α.Σ.Κ.Τ.
Υποψήφια διδάκτωρ Ποιμαντικής & Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ.
ΚΡΗΤΙΚΟ ΣΑΡΙΚΙ: ΣΥΜΒΟΛΟ ΜΥΗΣΗΣ ΣΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΚΟΥΡΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΗ ΤΗΣ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑΣ.
Ο μαύρος κεφαλόδεσμος της παραδοσιακής ενδυμασίας των Κρητών περιγράφεται ήδη από τον Πορφύριο 234 - 305 μ.Χ. (Βλ. Διόδωρος: Ιστορική Βιβλιοθήκη VI.77, Τ.3, Loeb, Πορφύριος Βίος Πυθαγόρου, 17 Fragmenta). Ο Πορφύριος αναφέρει, πως ο Πυθαγόρας στο πλαίσιο της μυήσεώς του στα μυστήρια των Κουρητών στην Κρήτη, έπρεπε να φορέσει γύρω από την κεφαλή του έναν μαύρο μάλλινο στέφανο (κεφαλόδεσμο). Επρόκειτο για την 2η φάση της μυήσεώς του στα μυστήρια, κατά την οποίαν έπρεπε να παραμείνει επί μία νύχτα ξαπλωμένος σε παραλία, με το πρόσωπο στην γη. Κατόπιν έπρεπε να οδηγηθεί στο Ιδαίον Άνδρον και μετά από 27 ημέρες να καταλήξει στην φάση της ενθρονίσεως.
Απόφοιτος Α.Σ.Κ.Τ.
Υποψήφια διδάκτωρ Ποιμαντικής & Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ.
ΚΡΗΤΙΚΟ ΣΑΡΙΚΙ: ΣΥΜΒΟΛΟ ΜΥΗΣΗΣ ΣΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΚΟΥΡΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΗ ΤΗΣ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑΣ.
Ο μαύρος κεφαλόδεσμος της παραδοσιακής ενδυμασίας των Κρητών περιγράφεται ήδη από τον Πορφύριο 234 - 305 μ.Χ. (Βλ. Διόδωρος: Ιστορική Βιβλιοθήκη VI.77, Τ.3, Loeb, Πορφύριος Βίος Πυθαγόρου, 17 Fragmenta). Ο Πορφύριος αναφέρει, πως ο Πυθαγόρας στο πλαίσιο της μυήσεώς του στα μυστήρια των Κουρητών στην Κρήτη, έπρεπε να φορέσει γύρω από την κεφαλή του έναν μαύρο μάλλινο στέφανο (κεφαλόδεσμο). Επρόκειτο για την 2η φάση της μυήσεώς του στα μυστήρια, κατά την οποίαν έπρεπε να παραμείνει επί μία νύχτα ξαπλωμένος σε παραλία, με το πρόσωπο στην γη. Κατόπιν έπρεπε να οδηγηθεί στο Ιδαίον Άνδρον και μετά από 27 ημέρες να καταλήξει στην φάση της ενθρονίσεως.
Παρακάτω, παραθέτουμε αντίγραφο μίας επιτύμβιας στήλης, Ελληνιστικής περιόδου, από το Κακοδίκι των Λευκών Ορέων, η οποία παριστάνει δύο Κρήτες τοξότες με τα ονόματα Πυρρίας και Υπερβάλλων, φέροντες περί την κεφαλήν τους τον γνωστό στην εποχή μας κρητικό κεφαλόδεσμο (σαρίκι).(Βλ. M.Cuarducci: ΙNSCRIPTIONES CRETICAE II, vi. 7),
Δίπλα, παραθέτουμε μία ζωγραφική αναπαράσταση τοξότη από τον λόχο των Κρητών του στρατού του Αλεξάνδρου, φέροντος επί την κεφαλή του τον κρητικό μαύρο κεφαλόδεσμο.
(Βλ. B.G, Teubner, P. SaintYve: TALISMANS ET RELIQUES TOMBES DY CIEL, Revue des Etudes Ethnographiques et Sociologiques, Paris, 1909, σελίς 1 & Ε.Β Tylor: EARLY HISTORY OF MEN, London, 1911, σελίς 206).
Δίπλα, παραθέτουμε μία ζωγραφική αναπαράσταση τοξότη από τον λόχο των Κρητών του στρατού του Αλεξάνδρου, φέροντος επί την κεφαλή του τον κρητικό μαύρο κεφαλόδεσμο.
(Βλ. B.G, Teubner, P. SaintYve: TALISMANS ET RELIQUES TOMBES DY CIEL, Revue des Etudes Ethnographiques et Sociologiques, Paris, 1909, σελίς 1 & Ε.Β Tylor: EARLY HISTORY OF MEN, London, 1911, σελίς 206).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου