Γράφει ο ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ
Από τους μεγαλύτερους των Σοφιστών ο Γοργίας - φυσικά καταστράφηκε το κύριο σύγγραμμα του "ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΗ ΟΝΤΟΣ"- κατακεραυνώνει την ΛΟΓΙΚΗ του Παρμενίδη ,αλλά και το θεμέλιο ολης της Προσωκρατικής Σκέψης ,την " ΠΡΩΤΗ ΑΡΧΗ" ,το ΟΝ ή ΟΥΣΙΑ.
Από τα σπαράγματα που διέσωσε ο ΣΕΞΤΟΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ συνάγουμε την οξυδέρκεια και ιδιαίτερη ευφυία του Γοργία, οταν αναιρει...
ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ πάντα,
και αυτή την ιδια την Υπαρξη. "ΟΥΔΕΝ ΕΣΤΙΝ"= ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ,υποστηρίζει λέγοντας οτι
" το Ον ως Αιωνιο, θαναι και Απειρο, αλλά ΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΟΠΟ, ΑΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ "
Από τα σπαράγματα που διέσωσε ο ΣΕΞΤΟΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ συνάγουμε την οξυδέρκεια και ιδιαίτερη ευφυία του Γοργία, οταν αναιρει...
ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ πάντα,
και αυτή την ιδια την Υπαρξη. "ΟΥΔΕΝ ΕΣΤΙΝ"= ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ,υποστηρίζει λέγοντας οτι
" το Ον ως Αιωνιο, θαναι και Απειρο, αλλά ΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΟΠΟ, ΑΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ "
[=ΕΙ ΑΠΕΙΡΟΝ ΕΣΤΙΝ, ΟΥΔΑΜΟΥ ΕΣΤΙΝ,ΚΑΙ ΕΙ ΜΗΔΑΜΟΥ ΕΣΤΙΝ, ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ].
Βεβαίως δεν αναιρεί τα ΠΡΟΦΑΝΗ ο Γοργίας επειδή πιστεύει οντως οτι δεν υπάρχει τιποτα ,
[άλλωστε η πρόταση αυτή ειναι ΑΥΤΟΑΝΑΙΡΟΥΜΕΝΗ]
αλλά για να δειξει οτι
η Λογική μπορει να αποδείξει λογικώς το ο,τιδήποτε,
άρα ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΛΗΘΕΙΑΣ.
Και αυτη υπήρξε η ΚΑΙΡΙΑ θέση των ΣΟΦΙΣΤΩΝ ,για την οποία "εξοβελίστηκαν "απο την Ιστορία του Πνεύματος, επι 2000 χρόνια -
μεχρι την εποχή του ΝΙΤΣΕ.
Βεβαίως δεν αναιρεί τα ΠΡΟΦΑΝΗ ο Γοργίας επειδή πιστεύει οντως οτι δεν υπάρχει τιποτα ,
[άλλωστε η πρόταση αυτή ειναι ΑΥΤΟΑΝΑΙΡΟΥΜΕΝΗ]
αλλά για να δειξει οτι
η Λογική μπορει να αποδείξει λογικώς το ο,τιδήποτε,
άρα ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΛΗΘΕΙΑΣ.
Και αυτη υπήρξε η ΚΑΙΡΙΑ θέση των ΣΟΦΙΣΤΩΝ ,για την οποία "εξοβελίστηκαν "απο την Ιστορία του Πνεύματος, επι 2000 χρόνια -
μεχρι την εποχή του ΝΙΤΣΕ.
Από τους μεγαλύτερους Σοφιστές ο Γοργίας ο Λεοντίνος
- δυστυχώς δεν σώθηκαν ,παρά σπαράγματα από το εργο του,
σε εκεινον τον φοβερό 5ο πΧ αιώνα
που η ΓΡΑΦΗ ΑΣΕΒΕΙΑΣ
των Αθηναίων
των Αθηναίων
εξοστράκιζε τον Πρωταγόρα και τον Αναξαγόρα
κυνηγώντας Σοφιστές και Αστρονόμους,
κυνηγώντας Σοφιστές και Αστρονόμους,
καιγοντας στην πυρά τα συγγράμματα τους ,οπως γράφει ο ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ (1) -
ο Γοργίας λοιπόν εφτασε την λογική επιχειρηματολογία στα ακρότατα ορια της ,θέλοντας να δείξει οτι
Η ΛΟΓΙΚΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ ΤΟ Ο,ΤΙΔΗΠΟΤΕ
ακόμα και το οτι ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ (= ΟΥΔΕΝ ΕΣΤΙΝ).
Λέει ο Γοργίας στο χαμένο του σύγγραμμα "ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΗ ΟΝΤΟΣ" ,
οπως το παραδίδει ο ΣΕΞΤΟΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ
τρείς αιώνες αργότερα ("Προς Μαθημ.,7) :
τρείς αιώνες αργότερα ("Προς Μαθημ.,7) :
1)Αν κάτι (το ΟΝ) υπάρχει
θαναι
ειτε ΑΙΩΝΙΟ ("Αΐδιον")
ειτε ΓΕΝΗΤΟ δηλ θα εχει αρχή
ή και τα δυο.
2)Αν ειναι Αιώνιο, θάναι Απειρο,
αλλά το Απειρο ως τέτοιο, δεν εχει ΤΟΠΟ, αρα ουτε και Υπαρξη(="ΕΙ ΑΪΔΙΟΝ ΕΣΤΙΝ ΤΟ ΟΝ
,ΑΠΕΙΡΟΝ ΕΣΤΙ,
ΕΙ ΑΠΕΙΡΟΝ ΕΣΤΙΝ, ΟΥΔΑΜΟΥ ΕΣΤΙΝ
ΕΙ ΔΕ ΜΗΔΑΜΟΥ ΕΣΤΙΝ,
ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ"
=αν κάτι ειναι αιώνιο θαναι απειρο,
αν θαναι απειρο δεν θαναι πουθενά
κι αν δεν θάναι πουθενά ,
δεν θα υπάρχει)
,ΑΠΕΙΡΟΝ ΕΣΤΙ,
ΕΙ ΑΠΕΙΡΟΝ ΕΣΤΙΝ, ΟΥΔΑΜΟΥ ΕΣΤΙΝ
ΕΙ ΔΕ ΜΗΔΑΜΟΥ ΕΣΤΙΝ,
ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ"
=αν κάτι ειναι αιώνιο θαναι απειρο,
αν θαναι απειρο δεν θαναι πουθενά
κι αν δεν θάναι πουθενά ,
δεν θα υπάρχει)
3)αν εχει αρχή ,
θα ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ (=γέγονε)
ειτε εκ του Οντος
ειτε εκ του Μη Οντος.
Αλλά το Μη Ον ως τέτοιο δεν υπάρχει,
ουτε μπορεί να δημιουργήσει κάτι.
Ομως, " ΤΟ ΟΝ
ΕΙ ΕΣΤΙΝ,
ΟΥ ΓΕΓΟΝΕΝ,
ΑΛΛ' ΕΣΤΙΝ ΗΔΗ "
(= το Ον αν υπάρχει ως τέτοιο ,
θα υπάρχει
-εξ ορισμού ως "Ον" -
απο πάντα,
δεν θα δημιουργήθηκε κάποτε)
[ Επίσης το Ον ουτε ΕΝΑ μπορεί να ειναι διότι :
θα ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ (=γέγονε)
ειτε εκ του Οντος
ειτε εκ του Μη Οντος.
Αλλά το Μη Ον ως τέτοιο δεν υπάρχει,
ουτε μπορεί να δημιουργήσει κάτι.
Ομως, " ΤΟ ΟΝ
ΕΙ ΕΣΤΙΝ,
ΟΥ ΓΕΓΟΝΕΝ,
ΑΛΛ' ΕΣΤΙΝ ΗΔΗ "
(= το Ον αν υπάρχει ως τέτοιο ,
θα υπάρχει
-εξ ορισμού ως "Ον" -
απο πάντα,
δεν θα δημιουργήθηκε κάποτε)
[ Επίσης το Ον ουτε ΕΝΑ μπορεί να ειναι διότι :
Αν ειναι ΕΝ
θάναι
ή χωρίς μέγεθος αρα ανύπαρκτο
ή εχον μέγεθος
δηλ.ΔΙΑΙΡΕΤΟ,
θάναι
ή χωρίς μέγεθος αρα ανύπαρκτο
ή εχον μέγεθος
δηλ.ΔΙΑΙΡΕΤΟ,
άρα δεν θάναι ΕΝΑ,
αλλά Πολλά.
αλλά Πολλά.
Αλλά ουτε Πολλά δεν μπορει να ειναι
επειδή
ΠΟΛΛΑ
επειδή
ΠΟΛΛΑ
σημαίνει
Πλήθος Μονάδων,
Πλήθος Μονάδων,
αλλά το ΕΝ ,η Μονάδα, δεν υπάρχει ως τέτοιο. ]
4) αφού ουτε το Αιώνιο υπάρχει
(= το Απειρο δεν εχει τοπο δηλ υπαρξη)
(= το Απειρο δεν εχει τοπο δηλ υπαρξη)
ουτε το Γενητό
(επειδή το Ον εξ ορισμού ειναι πάντα Ον και ποτέ δεν μπορεί να ηταν Μη Ον που κάποτε γεννήθηκε)
(επειδή το Ον εξ ορισμού ειναι πάντα Ον και ποτέ δεν μπορεί να ηταν Μη Ον που κάποτε γεννήθηκε)
συνεπώς ουτε ο συνδυσμός των δύο (αΐδιου και γενητού) εχει υπαρξη.
Συνεπώς ,
το Ον δεν υπάρχει σε καμμία των περιπτώσεων,
δηλ.ΟΥΔΕΝ ΕΣΤΙΝ = τίποτα δεν υπάρχει.
Επί σειρά αιώνων οι μελετητες του Γοργία προσπαθούν να καταλάβουν αν σοβαρολογεί
ο μεγάλος Σοφιστής στο "ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΗ ΟΝΤΟΣ" ή απλως η επιχειρηματολογία του αποτελεί παρωδία του Παρμενίδη,
ο μεγάλος Σοφιστής στο "ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΗ ΟΝΤΟΣ" ή απλως η επιχειρηματολογία του αποτελεί παρωδία του Παρμενίδη,
δειχνοντας οτι με την ιδια την ΠΑΡΜΕΝΙΔΕΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗ
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΧΘΕΙ
ΛΟΓΙΚΟΤΑΤΑ
ΚΑΙ Η ΥΠΑΡΞΗ ΚΑΙ Η ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ
ΤΟΥ ΟΝΤΟΣ ,και το Ειναι και το Μη Ειναι (2)
Αν οντως αυτός ηταν ο στόχος του Γοργία δεν μπορούμε να ειμαστε σίγουροι,
ομως η εν λόγω επιχειρηματολογία του βρίσκεται στο πυρήνα της ΣΟΦΙΣΤΙΚΗΣ,
η οποία ακριβώς υποστήριζε μέσω των ΔΙΣΣΩΝ ΛΟΓΩΝ ,
οτι η Λογική μπορεί να αποδείξει τα Πάντα, αρα ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΓΓΥΗΣΗ
δηλ.κριτήριο
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ.
δηλ.κριτήριο
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ.
Κι ολα αυτά 2500 χρόνια περίπου πριν
ο σπουδαιος μαθηματικός ΓΚΕΝΤΕΛ δειξει με το Θεώρημα της "ΜΗ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑΣ",
οτι κάτι ανάλογο ισχύει στα Μαθηματικά...
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
(1) γράφει ο Διογένης Λαέρτιος εν προκειμένω :
"ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΑΥΤΟΥ (=Πρωταγόρα) ΚΑΤΕΚΑΥΣΑΝ ΕΝ ΤΗ ΑΓΟΡΑ"( Διογ.Λαερ.,52)
(2). Από φιλοσοφική αποψη ο Γοργίας θεωρούσε οτι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ
ή ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ,
αυτό
που οι Προσωκρατικοί αποκαλούσαν "ΠΡΩΤΗ ΑΡΧΗ" ,ειτε επρόκειτο για το "Απειρον" του Αναξίμανδρου ειτε για το "Αείζωον Πυρ" του Ηράκλειτου ,ειτε το ΟΝ του Παρμενίδη κλπ
Ο Γοργίας δηλ.φαίνεται πως δεν δέχονταν το θεμέλιο της Προσωκρατικής Σκέψης ,
την "Πρώτη Αρχή" των Οντων,
η οποία οπως γράφει ο Νίτσε αποτελει στην πραγματικότητα ΕΝΟΡΑΤΙΚΗ σκέψη ,
που δεν συναχθεί απο παρατηρησιακά δεδομένα...
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
(1) γράφει ο Διογένης Λαέρτιος εν προκειμένω :
"ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΑΥΤΟΥ (=Πρωταγόρα) ΚΑΤΕΚΑΥΣΑΝ ΕΝ ΤΗ ΑΓΟΡΑ"( Διογ.Λαερ.,52)
(2). Από φιλοσοφική αποψη ο Γοργίας θεωρούσε οτι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ
ή ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ,
αυτό
που οι Προσωκρατικοί αποκαλούσαν "ΠΡΩΤΗ ΑΡΧΗ" ,ειτε επρόκειτο για το "Απειρον" του Αναξίμανδρου ειτε για το "Αείζωον Πυρ" του Ηράκλειτου ,ειτε το ΟΝ του Παρμενίδη κλπ
Ο Γοργίας δηλ.φαίνεται πως δεν δέχονταν το θεμέλιο της Προσωκρατικής Σκέψης ,
την "Πρώτη Αρχή" των Οντων,
η οποία οπως γράφει ο Νίτσε αποτελει στην πραγματικότητα ΕΝΟΡΑΤΙΚΗ σκέψη ,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου