Ο αρχαίος ελληνικός κόσμος ήταν μια πλούσια ταπετσαρία θρησκευτικών και φιλοσοφικών ιδεών, με διαφορετικές λατρείες και παραδόσεις μυστηρίου που προσφέρουν στα άτομα διαφορετικά μονοπάτια για μια βαθύτερη κατανόηση του θείου και του εαυτού.
Μεταξύ αυτών, τα Ορφικά Μυστήρια εμφανίστηκαν περίπου τον 6ο αιώνα π.Χ. ως εξέχον φιλοσοφικό κίνημα, που χαρακτηρίζεται από τη μοναδική μυθολογία, τις τελετουργίες και τις εσωτερικές διδασκαλίες του. (1)
Με τις ρίζες τους στις μυθολογικές και τελετουργικές παραδόσεις του ορφικού κινήματος, αυτά τα μυστήρια πρόσφεραν μια πορεία προς την πνευματική φώτιση και την απελευθέρωση. Πολλές πηγές συμβάλλουν στην κατανόηση του Ορφέα και της σημασίας του στην ελληνική μυθολογία.
Σε όλη την ιστορία, πολλοί διάσημοι φιλόσοφοι και ιστορικοί, που εκτείνονται σε αρκετούς αιώνες, έχουν υποστηρίξει ότι ο Ορφέας υπήρχε ως πραγματικός άνθρωπος, αναδεικνύοντάς τον σε μια θεϊκή θέση. Η ιστορία της ζωής του αφηγείται σε διάφορους ελληνικούς μύθους, συνδυάζοντας στοιχεία μουσικής, ηρωισμού και υπερφυσικών ικανοτήτων.
Σύμφωνα με αυτές τις μαρτυρίες, τα επιτεύγματά του περιστρέφονταν γύρω από τις προσπάθειές του να φέρει επανάσταση στην κρατική θρησκεία και να καθαρίσει τη γη από μια καταστροφική πανούκλα.
Οι ορφικές διδασκαλίες βρίσκονται στις φιλοσοφίες διάσημων στοχαστών όπως ο Πυθαγόρας, ο Σωκράτης (Sôkrátîs), ο Πλάτωνας (Plátôn) και οι διανοούμενοι διάδοχοί τους όπως οι Πυθαγόρειοι και οι Νεοπλατωνικοί που ακολούθησαν αυτή την παράδοση σχηματίζοντας απευθείας γενεαλογία από τον Ορφέα. (2) Τα πολιτικά και θρησκευτικά του δόγματα χρησίμευσαν ως το θεμέλιο για τη διαμόρφωση της πορείας της δυτικής φιλοσοφίας στο σύνολό της.
Όπως έγραψε ο ιστορικός και ειδικός του 19ου αιώνα Thomas Taylor.
«Διότι όλη η ελληνική θεολογία είναι απόγονος της μυστικιστικής παράδοσης του Ορφέα. Ο Πυθαγόρας πρώτα από όλα έμαθε από τον Αγλαόφημο τα όργια των Θεών, αλλά ο Πλάτων στη δεύτερη θέση έλαβε μια τέλεια επιστήμη των θεοτήτων από τα Πυθαγορικά και Ορφικά γραπτά». (3)
Οι διάφορες λατρείες που περιβάλλουν τις διδασκαλίες του Ορφέα παρουσιάζονται σε περίοπτη θέση σε αυτά τα αρχαία κείμενα, ενισχύοντας την ιδιότητά του ως σημαντικής μορφής στο μυθολογικό πάνθεον. Θεωρείται ως ο ιδρυτής της θεολογίας των Ελλήνων όπως τα Ελευσσιανά μυστήρια και τα Μυστήρια του Διονύσου.
Σύμφωνα με ιστορικές μαρτυρίες, πιστεύεται ότι οι αρχαιοελληνικές λατρείες του Μυστηρίου που ίδρυσε ο Ορφέας στην Ελευσίνα επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις αιγυπτιακές παραδόσεις, οι οποίες μεταδόθηκαν μέσω της Αρχαίας Φοινίκης, της Κρήτης και της Ελλάδας.
Ο Διόδωρος Σικελός, ο Έλληνας ιστορικός του 2ου αιώνα, ο οποίος είναι περισσότερο γνωστός για το μνημειώδες έργο του για την παγκόσμια ιστορία του κόσμου, «Bibliotheca Historica» (Βιβλιοθήκη της Ιστορίας), είπε ότι βασίστηκε στο έργο του Ορφέα ως μια από τις κύριες πηγές του.
Ο Σικελός υποστήριξε ότι έχαιρε μεγάλης εκτίμησης γιατί ήταν ο πιο γνώστης της εποχής που τον τιμούσαν τόσο οι Έλληνες όσο και οι Αιγύπτιοι. Αναφέρει επίσης ότι τα τελετουργικά που σχετίζονταν με τον Όσιρι, έναν Αιγύπτιο θεό, ήταν εντυπωσιακά παρόμοια με εκείνα του Διόνυσου, ο οποίος λέγεται ότι ήταν ιερέας του Ορφέα.
Ο Siculus έγραψε:
«Στις μεταγενέστερες εποχές, ο Ορφέας, λόγω της εξαιρετικής τέχνης και δεξιότητάς του στη μουσική, και της γνώσης του στη θεολογία, και του θεσμού των ιερών τελετουργιών και των θυσιών στους θεούς, έχαιρε μεγάλης εκτίμησης μεταξύ των Ελλήνων, και ιδιαίτερα έγινε δεκτός και ψυχαγωγημένος από οι Θηβαίοι, και από αυτούς τιμάται ιδιαίτερα πάνω από όλους τους άλλους. ο οποίος, άριστα μαθημένος στην Αιγυπτιακή Θεολογία, οδήγησε τη Γέννηση του αρχαίου Όσιρι, σε πολύ μεταγενέστερο χρόνο και για να ικανοποιήσει τους Καδμαίους ή Θηβαίους, καθιέρωσε νέες τελετές και τελετές, στις οποίες διέταξε να ανακοινωθεί σε όλους παραδέχτηκε σε εκείνα τα Μυστήρια, ότι ο Διόνυσος ή Όσιρις γεννήθηκε από τη Σεμέλη από τον Δία.
Ο λαός λοιπόν εν μέρει λόγω άγνοιας και εν μέρει εξαπατούμενος από την εκθαμβωτική λάμψη του Ορφέα τη φήμη του και με την καλή του γνώμη για την αλήθεια και την πίστη του σε αυτό το θέμα (ειδικά για να έχει αυτός ο Θεός φήμη Έλληνα, κάτι που τους έκανε χιούμορ ) άρχισαν να χρησιμοποιούν αυτές τις Τελετουργίες, όπως δηλώθηκε προηγουμένως. Και με αυτές τις Ιστορίες, οι Μυθολόγοι και οι Ποιητές έχουν γεμίσει όλα τα Θέατρα, και τώρα γενικά γίνεται αντιληπτό ως Αλήθεια, που δεν πρέπει να αμφισβητηθεί». (4)
Ο ιστορικός και συγγραφέας του 20ου αιώνα, Otto Kern, είπε στο Orphicorum Fragmenta ότι αυτή η μαρτυρία, από τον Διόδωρο της Σικελίας, λέει ότι ο Ορφέας πήρε τις μυστικές τελετές του από την Αίγυπτο και ότι η αιγυπτιακή τελετή του Όσιρι είναι η ίδια με αυτή του Διόνυσου, το όνομα. μόνο αλλάζει.
Οι παραλληλισμοί μεταξύ των αιγυπτιακών και ελληνικών μυστηρίων εκτείνονται πέρα από τον Διόνυσο και τον Όσιρι. Ο Διόδωρος σημείωσε επίσης ότι τα Ελευσίνια μυστήρια είχαν κοινές ομοιότητες με τις ιεροτελεστίες της Ίσιδας και της Δήμητρας.
«Ο Ορφέας, για παράδειγμα, έφερε από την Αίγυπτο τις περισσότερες μυστικιστικές τελετές του, τις οργιαστικές τελετές που συνόδευαν τις περιπλανήσεις του και την υπέροχη αφήγηση των εμπειριών του στον Άδη. Διότι η ιεροτελεστία του Όσιρι είναι η ίδια με αυτή του Διόνυσου, και αυτή της Ίσιδας πολύ παρόμοια με αυτή της Δήμητρας, τα ονόματα και μόνο έχουν ανταλλάξει. Και οι τιμωρίες στον Άδη των αδίκων, τα Πεδία των Δικαίων, και οι φανταστικές αντιλήψεις, σημερινές μεταξύ των πολλών, που είναι αποκυήματα της φαντασίας, όλα αυτά εισήχθησαν από τον Ορφέα κατά μίμηση των ταφικών εθίμων της Αιγύπτου». (5)
Αυτό υποστηρίζει περαιτέρω την ιδέα ότι υπήρχε μια ανάμειξη θρησκευτικών πρακτικών και πεποιθήσεων μεταξύ αυτών των αρχαίων πολιτισμών της Ελλάδας και της Αιγύπτου.
Σύμφωνα με τον Παυσανία, Έλληνα ιστορικό από τον δεύτερο αιώνα, άτομα που αναζητούσαν τη γνώση (γνώση) και την πνευματική φώτιση θα γίνονταν μυημένοι των Μυστηρίων Σχολών που ίδρυσε ο Ορφέας. Αυτά τα σχολεία ήταν αφιερωμένα στη διδασκαλία της τελετουργικής μαγείας, στην αποκάλυψη των μυστηρίων των θεϊκών βασιλείων και στη μετάδοση της σοφίας των φυτικών θεραπειών για τη θεραπεία και την αποτροπή της θείας οργής.
Ο Παυσανίας σημείωσε ότι τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες συνέρρεαν σε αυτά τα σχολεία σε μεγάλους αριθμούς, επιθυμώντας κάθαρση και συγχώρεση για τις ανίερες πράξεις τους, ώστε να μπορούν να ζήσουν ενάρετες ζωές που ευχαριστούσαν τους θεούς και κέρδισαν την εύνοιά τους. (6)
Ο Carl Gustav Jung (1875-1961), ένας από τους πιο εξέχοντες Ελβετούς ψυχιάτρους και ψυχαναλυτές στον κόσμο, αναγνώρισε τη σημασία του Ορφισμού για τις θρησκείες και τους πολιτισμούς του κόσμου. Ο Γιουνγκ έγραψε ότι ο Οφισμός «ενέπνευσε τους θρησκευτικούς μηρυκασμούς και τις φιλοσοφικές εικασίες πολλών αιώνων» και πρόσφερε «μύηση στα μυστικά της γης», υποδηλώνοντας μια βαθιά σύνδεση με τα μυστήρια του φυσικού κόσμου. (7)
Για παράδειγμα, μία από τις κεντρικές πτυχές του μύθου του Ορφέα είναι η κάθοδός του στον Κάτω Κόσμο για να ανακτήσει τη νεκρή σύζυγό του, Ευρυδίκη. Αυτό το ταξίδι είναι φορτωμένο με συμβολισμούς και αντικατοπτρίζει το αρχέτυπο του ταξιδιού του ήρωα, το οποίο ο Γιουνγκ πίστευε ότι ήταν ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο σε μύθους και θρησκευτικές ιστορίες παγκοσμίως.
Σε αντίθεση με τις ιεροτελεστίες του Όσιρι και της Ίσιδας, οι οποίες περιλάμβαναν κυρίως θρήνους για τους θανάτους των θεοτήτων που σχετίζονταν με τη γεωργία και τη βλάστηση, τα Ορφικά Μυστήρια επικεντρώνονταν στην πνευματική φώτιση του μυημένου. (8)
Ο Γιουνγκ θεώρησε τον ορφισμό ως μια προσπάθεια να συμφιλιωθούν τα αντίθετα μέσα στην ατομική ψυχή. Το έβλεπε ως μια βαθιά έκφραση της επιθυμίας της ανθρώπινης ψυχής για υπέρβαση και πνευματική απελευθέρωση. Πίστευε ότι ο Ορφισμός αντιπροσώπευε μια συλλογική προσπάθεια για σύνδεση με το θείο, αντανακλώντας την έμφυτη ανθρώπινη λαχτάρα για μια βαθύτερη κατανόηση του εαυτού και του σύμπαντος.
Στο βιβλίο του «Ψυχολογία και Αλχημεία», δήλωσε, «Ο ορφισμός ήταν μια ψυχολογία της θρησκείας με έντονο γνωστικό χρωματισμό, που αντιπροσωπεύει το σύνολο των φιλοσοφικών και θρησκευτικών προσπαθειών για να εξηγηθεί η ζωή ως ένα ουσιαστικό σύνολο». Ο Γιουνγκ αναγνώρισε την ορφική παράδοση ως αναζήτηση ενότητας και ολότητας, με στόχο να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ συνειδητής και ασυνείδητης πτυχής της ψυχής. (9)
Στο «Τα Αρχέτυπα και το Συλλογικό Ασυνείδητο» (1934-1954), ο Γιουνγκ συζήτησε το ταξίδι του ήρωα ως μια μεταμορφωτική διαδικασία αυτοανακάλυψης, που αντιπροσωπεύει την αντιπαράθεση του ατόμου με το ασυνείδητο και την ενσωμάτωση του περιεχομένου του. Η κάθοδος του Ορφέα στον Κάτω Κόσμο σηματοδοτεί μια αναζήτηση για προσωπική ανάπτυξη και πνευματική ανάπτυξη, απηχώντας τη διαδικασία εξατομίκευσης στη Γιουνγκιανή ψυχολογία. (10)
Η ΟΡΦΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟ
Αυτή η φιλοσοφική καταγωγή και η σύνδεση με τα αρχαία μυστηριακά σχολεία της Ελλάδας και της Κρήτης συνεχίζεται επίσης μέχρι σήμερα μέσω των διδασκαλιών του Γνωστικισμού, της θρησκείας, του Τεκτονισμού, του Ροδοσταυρισμού και των Ιλλουμινάτι. Πολλοί από τους πιο εξέχοντες μελετητές μας έχουν αναγνωρίσει τις ορφικές επιρροές στις δυτικές εσωτερικές παραδόσεις μυστηρίου μας.
Μία από τις παλαιότερες συνδέσεις είναι με τον Πυθαγόρα, ο οποίος έζησε τον 6ο αιώνα π.Χ. Ήταν Έλληνας φιλόσοφος, μαθηματικός και πνευματικός ηγέτης. Ίδρυσε τη φιλοσοφική και θρησκευτική σχολή του Πυθαγορισμού. Οι διδασκαλίες του Πυθαγόρα μεταδόθηκαν επίσης στον δυτικό κόσμο μέσω διακεκριμένων μεσαιωνικών αλχημιστών και επακόλουθων επαγγελματιών μαγείας και μυστικών κοινωνιών, συμπεριλαμβανομένων των αδελφοτήτων του Ελευθεροτεκτονισμού και των Illuminati, στις οποίες ο Πυθαγόρας έπαιξε κεντρικό ρόλο.
Αυτή η επιρροή μπορεί να αποδοθεί στην προέλευση των δυτικών παραδόσεων μυστηρίου μαζί με τη συγκριτική τους φύση, όπου ιδέες, σύμβολα και θρησκευτικά έθιμα έχουν μεταναστεύσει από την Αίγυπτο στην Κρήτη και την Ελλάδα στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο, ενώ μοιράζονται πολλά από τα ίδια έθιμα. και τελετουργίες μεταξύ διαφορετικών κοινωνιών και πολιτισμών. Αυτές οι μεταναστεύσεις ανθρώπων που περιλαμβάνουν τη γλώσσα, την ιστορία, τη θρησκεία και τον Τεκτονισμό μπορούν να εντοπιστούν σε όλη την ιστορία ως την πραγματική τους προέλευση.
Σύμφωνα με τον Ιταλό φιλόσοφο , λόγιο και σημερινό Μέγα Διδάσκαλο της Ακαδημίας των Illuminati, Giuliano Di Bernardo .
«Ο ορφισμός είχε σημαντική επιρροή στην εκκολαπτόμενη φιλοσοφία όχι τόσο στο δόγμα της μετενσάρκωσης όσο στη δυιστική αντίληψη του ανθρώπου. Για πρώτη φορά, ο άνθρωπος νοείται ότι προσωποποιεί δύο αντίθετες αρχές: την αθάνατη ψυχή και το θνητό σώμα. Αυτό οδηγεί σε έναν δυισμό που θα διασχίσει ολόκληρο το εύρος της ιστορίας της φιλοσοφικής σκέψης μέχρι τις μέρες μας. Χωρίς τον Ορφισμό, δεν θα μπορούσαμε να εξηγήσουμε τον Πυθαγόρα, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα και όλους τους φιλοσόφους που βασίζονται σε αυτούς».
Ο Di Bernardo δήλωσε περαιτέρω:
«Όσον αφορά το μυητικό θεμέλιο, μεταξύ του Τεκτονισμού και του Τάγματος των Illuminati δεν υπάρχουν διαφορές: και οι δύο είναι κληρονόμοι των αρχαίων Ορφικών και Πυθαγόρειων μυστηρίων. Οι διαφορές σε σύγκριση με τις σημερινές πρακτικές μπορεί να αφορούν τα σύμβολα, τις τελετουργίες και τις τελετές». (11)
Ως εκ τούτου, οι μαθητές του Δυτικού Εσωτερισμού και του αληθινού συμβολικού Τεκτονισμού θα πρέπει να έχουν μια σταθερή κατανόηση της Ορφικής ιστορίας. Ο διάσημος Ελευθεροτέκτονας και λόγιος Άλμπερτ Πάικ, στο θεμελιώδες έργο του «Ηθικά και δόγματα», προτείνει μια μασονική σύνδεση με τα Ορφικά Μυστήρια. Ο Pike έγραψε.
«Η διάκριση μεταξύ των εσωτερικών και των εξωτερικών δογμάτων (διάκριση καθαρά μασονική), διατηρήθηκε πάντα και από πολύ παλιά στους Έλληνες. Επανήλθε στους υπέροχους χρόνους του Ορφέα. και τα μυστήρια της Θεοσοφίας βρέθηκαν σε όλες τις παραδόσεις και τους μύθους τους. Και μετά την εποχή του Αλεξάνδρου, κατέφευγαν για διδασκαλία, δόγματα και μυστήρια, σε όλα τα σχολεία, σε εκείνα της Αιγύπτου και της Ασίας, καθώς και σε εκείνα της Αρχαίας Θράκης, της Σικελίας, της Ετρουρίας και της Αττικής». (12)
Ο διάσημος μασονικός φιλόσοφος και ιστορικός του 20ου αιώνα, Ελευθεροτέκτονας 33ου Βαθμού, Πολλοί. Ο P. Hall είπε:
«Σύμφωνα με τον Ιάμβλιχο και τον Πρόκλο, η ελληνική θεολογία προήλθε από τις διδασκαλίες του Ορφέα. Από τον Ορφέα το δόγμα κατέβηκε στον Πυθαγόρα και από τον Πυθαγόρα στον Πλάτωνα. Αυτοί οι τρεις άνδρες μαζί ήταν οι ιδρυτές και οι διαδότες του Μυστικού Δόγματος που είχε φερθεί από την Ασία τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.
Σύμφωνα με τα λόγια του Πρόκλου, «Αυτό που ο Ορφέας παρέδωσε μυστικά μέσα από απόκρυφες αφηγήσεις, αυτός ο Πυθαγόρας το έμαθε όταν γιόρταζε όργια στη
Θρακική Λιβήθρα, μυημένος από τον Αγλαόφημο στη μυστικιστική σοφία που ο Ορφέας πήρε από τη μητέρα του Καλλιόπη, στο όρος Παγγαίος». (13)
Η επιρροή των Ορφικών ιδεών μέσα στον Τεκτονισμό μπορεί να φανεί όταν εξετάζουμε τον Τεκτονισμό τόσο από φιλοσοφική όσο και από συμβολική προοπτική. Μία από τις βασικές πτυχές που υπογραμμίζει αυτή τη συμβολική σύνδεση μεταξύ των Ορφικών Φανών, του Δημιουργικού Τεχνίτη του Πλάτωνα και του Τεκτονικού Μεγάλου Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος γίνεται εύκολα εμφανής.
Τόσο τα Ορφικά μυστήρια όσο και ο Τεκτονισμός πρεσβεύουν την ηθική συμπεριφορά, την προσωπική μεταμόρφωση και την επιδίωξη της θείας γνώσης. Ενώ τα συγκεκριμένα δόγματα και πρακτικές μπορεί να διαφέρουν, οι βασικές αρχές της αρετής, της ακεραιότητας, της αυτοβελτίωσης και της φώτισης συνδέουν αυτές τις παραδόσεις διαχρονικά.
Σύμφωνα με τον Δρ Nicolas Laos, τον Μέγα Διδάσκαλο του Αυτόνομου Τάγματος της Μοντέρνας και Τελειοποιητικής Τελετουργίας του Συμβολικού Τεκτονισμού (A∴O∴M∴P∴R∴S∴M∴) , η αρχή του δυτικού εσωτερισμού, μαζί με τους Ελευθεροτέκτονες και οι Illuminati προέρχονται από τα αρχαία ορφικά μυστήρια:
«Ο Adam Weishaupt ίδρυσε το Τάγμα των Illuminati την 1η Μαΐου 1776 στη Βαυαρία.
Ο δεδηλωμένος σκοπός του ήταν να φέρει τα μέλη του στον υψηλότερο βαθμό ηθικής και αρετής, να απελευθερώσει το μυαλό τους από τις προκαταλήψεις και τις δεισιδαιμονίες και να μεταρρυθμίσει τον κόσμο νικώντας τα κακά που τον πλήττουν.
Όσον αφορά τον Ελευθεροτεκτονισμό, ο Weishaupt υποστήριξε ότι το Τάγμα του θα έπρεπε να παραμείνει διαφορετικό από αυτό, επειδή τα μυστήρια του Τεκτονισμού ήταν πολύ ανώμαλα και πολύ εύκολα προσβάσιμα στην κοινή γνώμη. Η συνέπεια ήταν ότι οι βαθμοί και τα τελετουργικά των Illuminati ήταν διαφορετικά από εκείνα των Ελευθεροτέκτονων.
Επιπλέον, το Τάγμα των Illuminati, όντας μια συγκεκριμένη ερμηνεία της χιλιετίας εσωτερικής παράδοσης που ξεκινά με τον Ορφισμό τον έκτο αιώνα π.Χ., παρουσιάζει ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά με άλλες κοινωνίες της μύησης, όπως το Ροδοσταυρικό Κίνημα και τον Τεκτονισμό.
Σύμφωνα με πολλούς αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους και μυθολόγους, ο Ορφέας ίδρυσε τα Ορφικά Μυστήρια, ένα σύστημα μυστικιστικής θρησκευτικής ανθρωπολογίας. Οι τελετουργίες αυτών των μυστικών μυστηρίων βασίστηκαν στο μύθο του Διόνυσου Ζαγρέα, του γιου του Δία και της Περσεφόνης.
Όταν ο Δίας πρότεινε να κάνει τον Ζαγρέα κυρίαρχο του σύμπαντος, οι Τιτάνες διαφώνησαν και τεμάχισαν το αγόρι και το κατασπάραξαν. Η Αθηνά έσωσε την καρδιά του Ζαγρέα και την έδωσε στον Δία, ο οποίος κατάπιε την καρδιά, από την οποία γεννήθηκε ο δεύτερος Διόνυσος Ζαγρέας».
Ο Nicolas Laos συνεχίζει.
«Επιπλέον, ο Δίας κατέστρεψε τους Τιτάνες με κεραυνό. Από τις στάχτες των Τιτάνων ξεπήδησε το ανθρώπινο γένος, το οποίο ήταν εν μέρει θεϊκό (Διόνυσος) και εν μέρει κακό (Τιτάν). Αυτή η διπλή όψη της ανθρώπινης φύσης, το Διονυσιακό και ο Τιτανικός, παίζει βασικό ρόλο στον Ορφισμό.
Οι Ορφικοί επιβεβαίωσαν τη θεϊκή προέλευση της ψυχής, αλλά πίστευαν ότι η ψυχή θα μπορούσε να ελευθερωθεί από την Τιτανική της κληρονομιά και θα μπορούσε να επιτύχει την αιώνια ευδαιμονία μέσω της μύησης στα Ορφικά Μυστήρια.
Έτσι ξεκίνησε η ιστορία του δυτικού εσωτερισμού». (14)
Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΟΡΦΙΚΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ
Αν και η ακριβής προέλευση των Ορφικών Μυστηρίων παραμένει τυλιγμένη σε μύθους και εικασίες, άσκησαν βαθιά επιρροή στον θρησκευτικό και πολιτιστικό ιστό της αρχαίας Ελλάδας. Μέσα στη μυθική και ιστορική αφήγηση του Ορφέα βρίσκονται τα αληθινά θεμέλια των Ορφικών Μυστηρίων.
Τα Ορφικά Μυστήρια βρίσκουν τις ρίζες τους στον Ορφέα, μια φιγούρα που έχει αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης για το αν ήταν μυθικός ή ιστορικός χαρακτήρας. Ανεξάρτητα από αυτό, έτρεφε μεγάλη ευλάβεια ως ποιητής, μουσικός και προφήτης που του χάρισε την ιδιότητα του θεϊκού προστάτη.
Το βέβαιο είναι ότι ο Ορφέας άφησε ανεξίτηλο το σημάδι του στην ελληνική, την κρητική και την τεκτονική ιστορία και η επιρροή του παρέμεινε τα τελευταία 2.500 χρόνια ή και περισσότερο τόσο στην κλασική όσο και στη σύγχρονη λογοτεχνία.
Όπως θα δείτε, οι διδασκαλίες και η μυθική βιογραφία του χρησίμευσαν ως θεμέλια για πολλές μυητικές λατρείες που επικεντρώθηκαν γύρω από τη φιλοσοφία και τον εσωτερισμό με θέματα τον θάνατο, την αναγέννηση και τη σωτηρία της ψυχής. Παρείχαν πνευματική καθοδήγηση και φώτιση στους οπαδούς τους, αντλώντας έμπνευση από τη θρυλική μορφή του Ορφέα.
Η Ορφική κοσμογονία παρουσίαζε μια μοναδική κοσμοθεωρία, που αποκλίνει από τις παραδοσιακές ελληνικές θρησκευτικές πεποιθήσεις. Κεντρική θέση στη φιλοσοφία τους ήταν η έννοια της μετεμψύχωσης της ψυχής, δίνοντας έμφαση στην αιώνια φύση της ψυχής και στο ταξίδι της μέσα από διάφορες μετενσαρκώσεις.
Οι τελετουργίες περιλάμβαναν συχνά τελετές εξαγνισμού, συμβολικές θυσίες και την κατανάλωση τελετουργικών γευμάτων ή ποτών, όπως τα περίφημα ορφικά αυγά και μέλι. Αυτό το σύστημα πεποιθήσεων πρόσφερε ελπίδα για απελευθέρωση από τον κύκλο της γέννησης και του θανάτου, με απώτερο στόχο την ένωση της ψυχής με το θείο.
Ο πατέρας του, σε διάφορες εκδοχές, λέγεται ότι ήταν ο Οίαγρος, ένας Θράκας βασιλιάς, ή ο Απόλλωνας, ο Έλληνας θεός που σχετίζεται με τη μουσική, την ποίηση και την προφητεία. Πιστεύεται ότι ήταν ο γιος του Απόλλωνα, του θεού της μουσικής και των τεχνών και γιος μιας Μούσας, που συνήθως προσδιορίζεται ως Καλλιόπη, η Μούσα της επικής ποίησης. Στο πλαίσιο αυτής της θεϊκής καταγωγής συχνά απεικονίζονται οι εξαιρετικές μουσικές ικανότητες του Ορφέα. (15)
Ο μύθος του Ορφέα εκτείνεται πέρα από τις μουσικές του ικανότητες, περιλαμβάνοντας τις αξιοσημείωτες περιπέτειές του στον κάτω κόσμο, την κακή αγάπη του για την Ευρυδίκη και τον ρόλο του ως θεϊκού οδηγού. Η ιστορία του Ορφέα και της κάθοδός του στον Άδη για να ανακτήσει την αγαπημένη του σύζυγο Ευρυδίκη χρησιμεύει ως μια βαθιά μεταφορά για τη δύναμη της μουσικής και την ανθρώπινη λαχτάρα για σύνδεση και λύτρωση.
Σε μια αρχαία αφήγηση, διηγείται ότι ο Ορφέας διέθετε μια μαγική λύρα, ένα όργανο του οποίου οι μελωδίες είχαν τη δύναμη να ταλαντεύουν τις καρδιές των θεών, των ζώων, ακόμη και των άψυχων αντικειμένων. Η μυθολογική πτυχή εδώ έγκειται στην αντίληψη ότι η μουσική, με τη μαγευτική αρμονία της, θα μπορούσε να ξεπεράσει τα όρια της θνητής ύπαρξης και να αγγίξει το βασίλειο του θεϊκού
ΟΙ ΟΡΦΙΚΟΙ ΥΜΝΟΙ
Το πιο γνωστό κείμενο που σχετίζεται με τον Ορφέα είναι οι Ορφικοί Ύμνοι, που κατέχει σημαντική θέση στη σύγχρονη ελληνική θρησκευτική λατρεία. Ονομαζόταν Ορφική Κοζμογονία (Κοσμογονία) και Θεογονία, που υπάρχουν μόνο σε θραύσματα που είναι διάσπαρτα ανάμεσα στα έργα διαφόρων αρχαίων συγγραφέων.
Η παλαιότερη γνωστή αναφορά του Ορφέα αποδίδεται στον Ίβυκο, ποιητή του έκτου αιώνα π.Χ. Αν και έχει απομείνει μόνο ένα μικρό απόσπασμα από το έργο του Ίβυκου, περιλαμβάνει τη φράση «διάσημος Ορφέας». (16)
Αυτό δείχνει ότι ακόμη και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Ορφέας είχε ήδη επιτύχει ένα σημαντικό επίπεδο φήμης.
Μια τέτοια αναφορά μπορεί να βρεθεί στο Όγδοο Βιβλίο των Νόμων του Πλάτωνα, όπου αναφέρεται η ύπαρξη ορφικών ύμνων. Ο Πλάτωνας, στον διάλογό του «Νόμοι», συζητά διάφορα θρησκευτικά και φιλοσοφικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου της μουσικής και των ύμνων στην κοινωνία, όπου εξηγεί τη σημασία των ύμνων και τις δυνατότητές τους να διαμορφώνουν τον ηθικό χαρακτήρα. (17)
Μια άλλη πηγή που αναφέρεται σε αυτούς τους ύμνους είναι ο Παυσανίας, Έλληνας περιηγητής και γεωγράφος από τον 2ο αιώνα μ.Χ.
Ο Παυσανίας στο έργο του «Περιγραφή της Ελλάδος» περιγράφει τον Ορφέα ως Θρακική μορφή που εικονιζόταν στο όρος Ελικώνας, συνοδευόμενη από ΤΕΛΕΤΗ (μύηση ή θρησκεία), ενώ περιβάλλεται από παραστάσεις άγριων θηρίων, άλλα από μάρμαρο και άλλα από μπρούτζο. Ο συγγραφέας των Επιστολών για τη Μυθολογία μεταφράζει τα λόγια του Παυσανία ως εξής:
«Ο Θρακιώτης Ορφέας (λέει ο Παυσανίας) παριστάνονταν στο όρος Ελικώνας, με την ΤΕΛΕΤΗ στο πλευρό του, και τα άγρια θηρία των δασών και περιτριγυρισμένος από παραστάσεις άγριων θηρίων από μάρμαρο και μπρούτζο. Ο Παυσανίας αναφέρει επίσης ότι οι ύμνοι του Ορφέα ήταν γνωστό ότι ήταν σχετικά σύντομοι σε μήκος και περιορισμένοι σε αριθμό, γεγονός που υποδηλώνει ότι ήταν διακριτικοί στη συντομία τους.(18).
Σύμφωνα με τον Παυσανία, ξεπέρασε τους προκατόχους του αποκαλύπτοντας τα θεϊκά μυστήρια, τα οποία τελικά οδήγησαν στον θάνατό του. Εγραψε;
«Κατά την άποψή μου ο Ορφέας ξεπέρασε τους προκατόχους του σε όμορφους στίχους και απέκτησε μεγάλη δύναμη επειδή οι άνθρωποι πίστευαν ότι ανακάλυψε θεϊκά Μυστήρια, ιεροτελεστίες για να εξαγνίσει κακές πράξεις, θεραπείες για ασθένειες, άμυνες ενάντια στις κατάρες του ουρανού. Λένε ότι οι Θρακιώτισσες σχεδίασαν τον θάνατο του Ορφέα επειδή προσέλκυσε τους άνδρες τους να τον ακολουθήσουν στις περιπλανήσεις του, αλλά εξαιτίας των ανδρών τρόμαξαν να το κάνουν.
Αλλά όταν ήταν γεμάτοι κρασί, κουβαλούσαν το πράγμα και, από τότε, οι άνδρες είχαν την παράδοση να βαδίζουν μεθυσμένοι στη μάχη. Υπάρχουν κάποιοι που λένε ότι ο Ορφέας πέθανε κεραυνοβόλος από τον Θεό, εξαιτίας των ιστοριών που δημοσιοποίησε στα Μυστήρια, τις οποίες οι άνθρωποι δεν είχαν ακούσει ποτέ πριν».
Αυτή η αφήγηση του Παυσανία κάνει παραλληλισμούς με την ελληνική μυθολογική ιστορία του Προμηθέα, ο οποίος υπέστη τιμωρία στα χέρια του Δία επειδή αποκάλυψε μυστικά στην ανθρωπότητα. Ως τιμωρία, ο Προμηθέας καταδικάστηκε να υπομένει να καταναλώνεται συνεχώς το συκώτι του από έναν αετό.
Στην ελληνική μυθολογία, ο Προμηθέας, ένας τιτάνας, αψήφησε τους θεούς δίνοντας φωτιά, σύμβολο της γνώσης και του πολιτισμού, στην ανθρωπότητα. Ο Δίας, θυμωμένος από το θράσος του Προμηθέα, επινόησε μια τιμωρία που να ταιριάζει με τη σοβαρότητα του αδικήματος. Ο Προμηθέας ήταν δεμένος σε έναν βράχο, όπου ένας αετός καταβρόχθιζε αέναα το συκώτι του, το οποίο αναγεννόταν καθημερινά. Αυτός ο κύκλος βασανιστηρίων συνεχίστηκε μέχρι που ο Ηρακλής τελικά απελευθέρωσε τον Προμηθέα.
Οι διδασκαλίες και οι μέθοδοι αμφισβήτησης του Σωκράτη αμφισβήτησαν τις παραδοσιακές πεποιθήσεις και τους κοινωνικούς κανόνες της εποχής του. Ενθάρρυνε την κριτική σκέψη και την επιδίωξη της σοφίας, που μερικές φορές περιλάμβανε αμφισβήτηση της εξουσίας των θεών και καθιέρωσε δόγματα. Ο Πλάτων, ένας από τους πιο εξέχοντες μαθητές του Σωκράτη, αντιμετώπισε επίσης κατηγορίες για αποκάλυψη μυστικών μυστηρίων και υποβλήθηκε σε υποψίες και έλεγχο.
Η δίκη του Σωκράτη και ο επακόλουθος θάνατος τεκμηριώνονται από τον Πλάτωνα στα έργα του όπως η «Απολογία» και ο «Φαίδων». Οι κατηγορίες εναντίον του ίδιου του Πλάτωνα αναφέρονται στην κωμωδία του Αριστοφάνη «Τα σύννεφα».
Επιπλέον, βρίσκει απήχηση με την πραγματική αφήγηση του Σωκράτη, ο οποίος αντιμετώπισε θανατική ποινή στα χέρια της αθηναϊκής κυβέρνησης, και του μαθητή του Πλάτωνα, ο οποίος επίσης αντιμετώπισε κατηγορίες για αποκάλυψη κρυμμένων μυστηρίων. Αργότερα ήρθε ο μασονικός μύθος του Hiram Abiff ο οποίος «αντίθετα» σκοτώθηκε από τρεις συναδέλφους του τεχνίτες γνωστούς ως ruffians επειδή δεν αποκάλυψε τα μυστήρια και αντ' αυτού εκτιμούσε την ιερότητα και τη μυστικότητα της γνώσης.
Σύμφωνα με τον Δαμάσκιο (Δαμάσκιος), έναν νεοπλατωνικό φιλόσοφο που έζησε μέχρι λίγο μετά το 538 μ.Χ., υπάρχουν τρεις σημαντικές ορφικές θεογονίες που συζητούνται στο βιβλίο του για τις πρώτες αρχές, που ονομάζονται «ἀπορίαι καὶ λύσεις περὶ τῶν πρώτων ἀρχῶν» (aporiai kai luseis peri prōtōn archōn). Υπήρξε ηγετική φυσιογνωμία στη νεοπλατωνική σχολή σκέψης και τα γραπτά του έχουν διατηρήσει πολύτιμες γνώσεις για τις αρχαίες φιλοσοφικές και θρησκευτικές παραδόσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του Ορφισμού.
Στο έργο του, ο Δαμάσκιος αναφέρει ένα κείμενο που ονομάζεται «Ο Ιερός Λόγος στις Εικοσιτέσσερις Ραψωδίες» (Ιερός Λόγος σε 24 Ραψωδίες). Ο όρος «ραψωδίες» αναφέρεται σε συγκεκριμένα τμήματα του κειμένου, οργανωμένα παρόμοια με τη δομή της Ιλιάδας (Ἰλιάς) ή της Οδύσσειας (Ὀδύσσεια), τα οποία χωρίζονται σε είκοσι τέσσερα μέρη ή βιβλία που αναφέρονται ως ραψωδίες.
Το συγκεκριμένο κείμενο θεωρήθηκε ως η καθιερωμένη ή «ορθόδοξη» θεογονία του Ορφισμού (Ορφισμός, Ορφισμός).(19)
Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΟΡΦΙΚΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Ο Κλήμης από την Αλεξάνδρεια έγραψε εκτενώς για διάφορα φιλοσοφικά και θρησκευτικά θέματα και βασίστηκε σε μια σειρά από πηγές, συμπεριλαμβανομένης της ορφικής λογοτεχνίας. Είπε ότι τόσο ο Ορφέας όσο και ο Πλάτων άντλησαν τη γνώση τους για τον ένα Ζωντανό και Αληθινό Θεό από τα Μωσαϊκά γραπτά και αναφέρει αυτές τις γραμμές από έναν από τους Ορφικούς ύμνους: «Κάποιος είναι τέλειος καθ' εαυτού του, και όλα τα πράγματα γεννιούνται από ένα. Δεν τον έχει δει κανείς από τους θνητούς, αλλά τα βλέπει όλα.» (20)
Τα έργα του Κλήμεντος, όπως η «Προτροπή προς τους Έλληνες» και «Στροματείς», περιέχουν αναφορές στον ορφικό μύθο και ρίχνουν φως στην επιρροή του στο ευρύτερο πολιτιστικό και πνευματικό περιβάλλον της εποχής.
Ο Γερμανός φιλόλογος και ιστορικός των ελληνορωμαϊκών θρησκειών του 19ου αιώνα, Albrecht Dieterich (1893) υποστήριξε στο έργο του με επιρροή για τις ελληνικές και χριστιανικές αποκαλυπτικές θρησκείες ότι ο Πλάτων αναπαρήγαγε μια αυθεντική ορφική εσχατολογία, μια άποψη που υποστήριξε πιο πρόσφατα ο Peter Kingsley (1996). (21)
Πρόσφατες αρχαιολογικές ανακαλύψεις, όπως οι χρυσές πινακίδες, ο πάπυρος του Δερβένι, ο πάπυρος Gûrob και μια πλάκα από κόκκαλο της Ολβίας, έχουν αναδιαμορφώσει σημαντικά την κατανόησή μας για τον Ορφισμό και έχουν πυροδοτήσει μια ζωηρή συζήτηση μεταξύ των μελετητών. Αυτά τα τεχνουργήματα, που θεωρούνται από τα αρχαιότερα κατάλοιπα που συνδέονται με την ορφική παράδοση, έχουν προσφέρει πολύτιμες γνώσεις για τις αρχαίες θρησκευτικές και φιλοσοφικές πρακτικές.
Οι χρυσές πινακίδες, για παράδειγμα, ανακαλύφθηκαν σε διάφορες τοποθεσίες όπως η Θεσσαλία και η Κρήτη, και περιέχουν επιγραφές γραμμένες στα αρχαία ελληνικά. Αυτές οι πλάκες πιστεύεται ότι θάφτηκαν μαζί με τον νεκρό, λειτουργώντας ως οδηγοί στη μετά θάνατον ζωή σύμφωνα με τις ορφικές πεποιθήσεις. Προσφέρουν λεπτομερείς οδηγίες και τελετουργίες με στόχο την εξασφάλιση ενός ευνοϊκού ταξιδιού για την ψυχή. (22)
Μια άλλη αξιοσημείωτη ανακάλυψη, ο Πάπυρος του Δερβενίου, βρέθηκε το 1962 στο Δερβένι, κοντά στη Θεσσαλονίκη. Αν και δεν είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στον Ορφισμό, αυτό το αρχαίο χειρόγραφο περιέχει μια φιλοσοφική πραγματεία με ισχυρές συνδέσεις με τα ορφικά δόγματα. Εξερευνά θέματα όπως η κοσμογονία, οι θρησκευτικές τελετουργίες και η φύση των θεών, παρέχοντας πολύτιμες γνώσεις για το φιλοσοφικό και θρησκευτικό τοπίο της εποχής. (23)
Ο Πάπυρος Gûrob, που ανακαλύφθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα στο Gûrob της Αιγύπτου, παρουσιάζει μια συλλογή από μαγικά ξόρκια και θρησκευτικούς ύμνους που σχετίζονται με ορφικές πρακτικές. Αυτός ο πάπυρος έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην αποκάλυψη των μυστικιστικών πτυχών του Ορφισμού, ρίχνοντας φως στις τελετουργίες και τις πεποιθήσεις που σχετίζονται με τα Ορφικά μυστήρια. (24)
Επιπλέον, η ταμπλέτα από κόκκαλο Olbian, που βρέθηκε στην Όλβια, μια ελληνική αποικία στη βόρεια ακτή της Μαύρης Θάλασσας, παρέχει μια ακόμη συναρπαστική ματιά στις πρώιμες εκφράσεις των ορφικών παραδόσεων. Αυτό το μικρό θραύσμα οστών περιέχει μια επιγραφή που πιστεύεται ότι είναι μια επίκληση στη θεότητα Διόνυσο, υπογραμμίζοντας τη σημασία των διονυσιακών στοιχείων στην ορφική λατρεία. (25)
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ
Εξετάζοντας τις διδασκαλίες του Πυθαγόρα και των Πυθαγορείων, είναι προφανές ότι ο Ορφέας και το θρησκευτικό και φιλοσοφικό σύστημα που είναι γνωστό ως Οφισμός είχαν μια βαθιά επιρροή στις δικές τους ιδέες. Ήταν πολύ γνωστοί όπως και ο Ορφέας για τη συμβολή τους στα μαθηματικά, τη μουσική, τη φιλοσοφία και τον μυστικισμό.
Όπως βρίσκεται στον Οφισμό, ο Πυθαγόρας ασπάστηκε την ορφική πίστη στη μετεμψύχωση της ψυχής, υποστηρίζοντας ότι η ψυχή είναι αιώνια και υφίσταται μια κυκλική διαδικασία αναγέννησης. Θεωρούσε το σώμα ως ένα προσωρινό δοχείο για την αθάνατη ψυχή, τονίζοντας τη σημασία της ηθικής και πνευματικής ανάπτυξης για την απελευθέρωση της ψυχής από τον κύκλο της μετενσάρκωσης.
Σύμφωνα με τον Βρετανό συγγραφέα και νεοπλατωνιστή κλασικιστή του 19ου αιώνα, ο Thomas Taylor έγραψε·
«Στο προηγούμενο μέρος αυτής της Διατριβής, ισχυριστήκαμε ότι πρέπει να αντλήσουμε όλες τις πληροφορίες μας σχετικά με την Ορφική θεολογία, από τα γραπτά των Πλατωνιστών. όχι μάλιστα χωρίς λόγο. Διότι αυτή η μεγαλειώδης θεολογία κατέβηκε από τον Ορφέα στον Πυθαγόρα και από τον Πυθαγόρα στον Πλάτωνα. όπως δείχνουν οι παρακάτω μαρτυρίες.
«Ο Τίμηος (λέει ο Πρόκλος) όντας Πυθαγόρειος, ακολουθεί τις Πυθαγορικές αρχές, και αυτές είναι οι Ορφικές παραδόσεις. για αυτό που ο Ορφέας παρέδιδε μυστικά σε μυστικές ομιλίες, αυτός ο Πυθαγόρας έμαθε όταν μυήθηκε από τον Αγλαόφημο στα Ορφικά μυστήρια». Ο Συριανός επίσης κάνει τις Ορφικές και Πυθαγορικές αρχές να είναι ένα και το αυτό. και, σύμφωνα με τον Σουίδα, ο ίδιος Συριανός συνέθεσε ένα βιβλίο, με τίτλο Η Αρμονία του Ορφέα, του Πυθαγόρα και του Πλάτωνα.
Ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος Πρόκλος ο Αθηναίος έγραψε: «Όλη η θεολογία των Ελλήνων είναι τέκνο της Ορφικής μυσταγωγίας. Ο Πυθαγόρας αρχικά διδάχθηκε τα «όργια» των θεών «όργια» που σημαίνουν «εκρήξεις, ή «εκροές» από το opyaw] από τον Αγλαόφημο, και μετά ο Πλάτωνας έλαβε την τέλεια επιστήμη σχετικά με τέτοια πράγματα από τα Πυθαγόρεια και τα Ορφικά γραπτά» (26).
ΠΛΑΤΩΝ
Η μελέτη της προέλευσης της οντολογίας και της εσχατολογίας του Πλάτωνα έχει ιντριγκάρει πολλούς μελετητές από τον 19ο αιώνα και ακόμη περισσότερο. Ωστόσο, όταν κάποιος εξετάζει τα λόγια του ίδιου του Πλάτωνα και πολλές από τις διδασκαλίες του, βρίσκουμε στοιχεία ορφισμού σε όλο το έργο του.
Ο Βρετανός φιλόσοφος και συγγραφέας του 19ου αιώνα, Άλφρεντ Έντουαρντ Τέιλορ (AE Taylor) πίστευε ότι ο Πλάτωνας, ο Σωκράτης και ο Πυθαγόρας ήταν όλοι εκούσιοι μυημένοι των Ορφικών μυστηρίων και ότι ήταν μια διεθνής θρησκεία. Ο AE Taylor εξηγεί:
«Ο Σωκράτης των πλατωνικών διαλόγων αναφέρεται συχνά στα δόγματα της ορφικής θρησκείας ως υποστήριξη των πεποιθήσεών του για την αθανασία της ψυχής και τη σημασία της μελλοντικής ζωής και τις λεπτομέρειες των ευφάνταστων μύθων που αφηγείται για τον Παράδεισο και την Κόλαση. στους Γοργίες, ο Φαίδων, η Δημοκρατία, είναι διαβόητα ορφικά.
Και ο Πλάτωνας, όπως βλέπουμε από τους υπαινιγμούς στους Νόμους, θεωρούσε τα αρχαία ρητά, που σημαίνουν ξεκάθαρα τα ορφικά δόγματα, ως μύθους με πυρήνα άφθαρτης θρησκευτικής αλήθειας. αλλά βλέπουμε και από την ανένδοτη επίθεση στην ανήθικη μυθολογία και θρησκεία στο δεύτερο βιβλίο της Δημοκρατίας, που στοχεύει πολύ περισσότερο στον Ορφέα παρά στον Όμηρο,
Η οπτική του Πλάτωνα για τα αρχαία ρητά, ιδιαίτερα τα ορφικά δόγματα, ήταν πολύπλοκη. Από τη μια πλευρά, αναγνώρισε ότι αυτά τα ρητά περιείχαν έναν πυρήνα διαχρονικής θρησκευτικής αλήθειας, που συχνά καλύπτεται με τη μορφή μύθων. Οι αναφορές στο έργο του «Νόμοι» υποδηλώνουν ότι ο Πλάτων είδε αξία σε αυτές τις αρχαίες διδασκαλίες.
Ωστόσο, στο σημαντικό έργο του «Δημοκρατία», ο Πλάτων εξαπέλυσε μια σφοδρή επίθεση στην ανήθικη μυθολογία και τις θρησκευτικές πρακτικές, στοχεύοντας κυρίως τον Ορφέα παρά τον Όμηρο. Αυτό υποδηλώνει ότι ο Πλάτωνας πίστευε ότι ο Ορφισμός είχε υποστεί μια παρακμή μέχρι τη στιγμή της γέννησής του, εκφυλίζοντας τους οπαδούς του που εμπλέκονταν στη χυδαία εμπορική διακίνηση «συγχωρειών» και «επιείκειας».
Για να κατανοήσουμε καλύτερα το πλαίσιο της συζήτησης που περιγράφεται στη Δημοκρατία του Πλάτωνα, πρέπει να φανταστούμε ότι λαμβάνει χώρα κατά την πρώιμη παιδική ηλικία του Πλάτωνα ή ακόμα και νωρίτερα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο μεγαλύτερος αδελφός του, ο Adimantus, που εμφανίζεται ως νεαρός άνδρας στο διάλογο, ήταν ήδη αρκετά μεγάλος για να ενεργήσει ως φύλακας του Πλάτωνα το 399.
Μαθαίνουμε για αυτό από την Απολογία 34α, όπου ο Σωκράτης αναφέρεται στον Αδήμαντο ως συγγενή που θα μπορούσε να παράσχει μια έγκυρη γνώμη σχετικά με τον αντίκτυπο της ίδιας της κοινωνίας του Σωκράτη στον Πλάτωνα. Επομένως, είναι απίθανο ο σύγχρονος ορφισμός την εποχή που επέκρινε να είχε επηρεάσει αρνητικά είτε τον Πλάτωνα είτε τον Σωκράτη από αυτή την άποψη.
Οι μεγαλύτερες ορφικές ωδές του Πίνδαρου, ωστόσο, ανήκουν στα χρόνια ακριβώς πριν από τη γέννηση του Σωκράτη, και αυτό υποδηλώνει την πιθανότητα ότι ο Σωκράτης είχε πραγματικά μυηθεί στην ορφική θρησκεία στην παιδική του ηλικία και εντυπωσιάστηκε μόνιμα από αυτήν. Πρέπει να θυμόμαστε ότι η ορφική θρησκεία δεν ήταν αυτή κάποιας πολιτικής κοινότητας.
Επιστρατεύτηκε, όπως μια σύγχρονη εκκλησία, με εθελοντική μύηση στα μυστήρια της και ήταν «διεθνής».
Οι αρχικοί Πυθαγόρειοι συνδύασαν μια θρησκεία που επικεντρωνόταν γύρω από την πίστη σε μια αθάνατη ψυχή με τις επιστημονικές τους αναζητήσεις. Αυτή η πτυχή, αν είναι πράγματι αληθινή, βοηθά στην εξήγηση της διαρκούς σχέσης μεταξύ του Σωκράτη και των Πυθαγορείων από τη Θήβα και τον Φίλιο.
Ρίχνει επίσης φως στην προφανή ανησυχία του Πλάτωνα στον διάλογο του Ευθύφρου για να τονίσει την αντίθεση μεταξύ της ευσέβειας του Σωκράτη και των ιδιόμορφων πεποιθήσεων του οπαδού της αίρεσης Ευθύφρωνα. Επιπλέον, εξηγεί την ύπαρξη του διαλόγου Telauges του Αισχίνη, στον οποίο ο Σωκράτης ασχολείται με έναν εκκεντρικό θιασώτη που έχει βρώμικες συνήθειες και φαινομενικά επικρίνει τον τρόπο ζωής του. (27)
Σύμφωνα με τον ιστορικό και συγγραφέα του 20ου αιώνα, WKC Guthrie, πρότεινε ότι ο Πλάτων απλώς «συμπλήρωσε» την ορφική θρησκεία.
Ο Γκάθρι πίστευε ότι ο Ορφέας ήταν η πηγή των Ορφικών Μυστηρίων, ενός συστήματος προσωπικής προόδου ή εξέλιξης που οδηγούσε στη θέωση της ψυχής. Ο Ορφέας είναι γνωστός ως ο εμπνευστής όλων των Μυστηρίων, διδασκαλίες που τηρούνται με κάποιο βαθμό μυστικότητας.
Εγραψε;
«Ως ιδρυτής των Μυστηρίων-Θρησκειών, ο Ορφέας ήταν ο πρώτος που αποκάλυψε στους ανθρώπους την έννοια των τελετουργιών της μύησης (τελεταί). Το διαβάσαμε και στον Πλάτωνα και στον Αριστοφάνη».
…η ύπαρξη ιερής λογοτεχνίας που αποδίδεται στον Ορφέα, δεν λείπουν στοιχεία που να δείχνουν ότι υπήρχε στον πέμπτο και τέταρτο αιώνα π.Χ., και επιπλέον ότι σε αυτούς τους αιώνες πίστευαν ότι ήταν μεγάλης αρχαιότητας». (28)
Ο Auguste Diès, ένας διάσημος μελετητής της ζωής και των έργων του Πλάτωνα, αναγνώρισε την επιρροή της ορφικής σκέψης στη φιλοσοφία του Πλάτωνα, ενώ παράλληλα αναγνώρισε την πρωτοτυπία των ιδεών του Πλάτωνα. Ο Diès υποστήριξε ότι ο Πλάτων μετέφερε τα θρησκευτικά και μυητικά δόγματα του Ορφισμού στην επιδίωξη της φιλοσοφικής τελειότητας. (29)
Αυτή η προοπτική κληρονομήθηκε από τον μελετητή Alberto Bernabé, ο οποίος ανέπτυξε περαιτέρω τη θεωρία της «μεταφοράς», προτείνοντας ότι ο Πλάτων αντικατέστησε την ορφική ζωή με τη φιλοσοφική ζωή, δίνοντας έμφαση στις ηθικές υποχρεώσεις και τη φιλοσοφική τελειότητα αντί των μυητικών δικαιωμάτων και των εξαγνισμών. (30)
Ο Giovanni Reale, ιστορικός της φιλοσοφίας, τόνισε τη σημασία του ορφισμού για την κατανόηση όχι μόνο του Πλάτωνα αλλά και άλλων σημαντικών φιλοσόφων όπως ο Πυθαγόρας, ο Ηράκλειτος και ο Εμπεδοκλής. Σύμφωνα με τον Reale, ο ορφισμός έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των φιλοσοφικών τους ιδεών. (31)
Η Ορφική του Πλάτωνα παίζει σημαντικό ρόλο στη συλλογή που είναι γνωστή ως Orphicorum Fragmenta, η οποία είναι μια συλλογή αρχαίων κειμένων που παρέχουν πληροφορίες για τον Ορφισμό, μια εσωτερική θρησκευτική παράδοση που αποδίδεται στη μυθική φιγούρα Ορφέα.
Στον διάλογο του Πλάτωνα «Φαίδρος», παρουσιάζει έναν μύθο εμπνευσμένο από την ορφική παράδοση, όπου η ψυχή απεικονίζεται ως θεϊκός αρματιστής που επιδιώκει να ανέλθει στο βασίλειο των αιώνιων αληθειών. Στο διάλογο, ο Πλάτων συζητά την έννοια του ταξιδιού της ψυχής μέσα από κύκλους ενσάρκωσης και κρίσης. (32)
Αυτή η ιδέα έχει ομοιότητα τόσο με τις αιγυπτιακές όσο και με τις ορφικές διδασκαλίες σχετικά με τη μετεμψύχωση των ψυχών και την πίστη του στην αθανασία της ψυχής και τη λαχτάρα της για ένωση με το υπερβατικό βασίλειο. (33)
Ο Πλάτων αναφέρεται επίσης στις διδασκαλίες που αντηχούν στον Γνωστικισμό με την ορφική πεποίθηση ότι η ψυχή είναι αιχμάλωτη στο σώμα «σώμα/τάφος». Εξερευνώντας την ετυμολογία της λέξης «sōma», ο Πλάτωνας προτείνει ότι το φυσικό σώμα χρησιμεύει και ως δοχείο για την ψυχή και ως περιοριστικός τάφος.
Αυτός ο διάλογος παρέχει πληροφορίες για την έννοια της παγίδευσης της ψυχής στο υλικό πεδίο, που υπογραμμίζει την επιρροή της Ορφικής ή Γνωστικής σκέψης σε μεταγενέστερα φιλοσοφικά και θρησκευτικά κινήματα, καθώς και τον ευρύτερο διάλογο μεταξύ αρχαίων παραδόσεων σοφίας, συμπεριλαμβανομένου του Χριστιανισμού.
Η έννοια του «soma-sema», που σημαίνει «σώμα-φυλακή», είναι μια από τις γνωστές φράσεις που συνδέονται με τις διδασκαλίες του Πυθαγόρα και του Πλάτωνα στην αρχαία Ελλάδα. Αυτή η φράση αποκαλύπτει την αρχαία πίστη και τη Γνωστική αντίληψη ότι η ψυχή είναι παγιδευμένη μέσα στο σώμα και λειτουργεί ως ένα είδος μεταφυσικής φυλακής για το αληθινό μας πνεύμα.
Ο διάλογος του Πλάτωνα Cratylus (400c) είναι μια από τις πρωταρχικές πηγές όπου ο Σωκράτης αναφέρει τους Ορφικούς ως πιθανούς εφευρέτες αυτής της ιδέας.
Ωστόσο, κατά την εξέταση των ορφικών μυστηρίων οι λατρείες στην αρχαία Ελλάδα μπορεί να παρέχουν κάποιες γνώσεις, αλλά οι θεμελιώδεις διδασκαλίες του «soma-sema» βρίσκονται στον μυστικισμό της Φαραωνικής Αιγύπτου, που προϋπήρχε τόσο του Πυθαγόρα όσο και του Πλάτωνα.(34).
Η φράση «soma-sema» χρησιμεύει ως υπενθύμιση της περίπλοκης αλληλεπίδρασης μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών και της εξέλιξης των ιδεών με την πάροδο του χρόνου. Κατανοώντας το ιστορικό πλαίσιο και τις πηγές, μπορούμε να εκτιμήσουμε τη διαπολιτισμική ανταλλαγή μεταξύ Ανατολής και Δύσης και την περίπλοκη προέλευση των φιλοσοφικών εννοιών.
Ο διάλογος διερευνά επίσης τη φύση της γλώσσας, τα ονόματα και τη σύνδεσή τους με την πραγματικότητα. Ο Σωκράτης εικάζει ότι οι Ορφικοί, με τον θεογονικό τους μύθο, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της κατανόησης της γλώσσας και της σχέσης της με τις θεϊκές οντότητες.
Επιπλέον, ο Σωκράτης κάνει αναφορές σε ορφικές δοξασίες και σε άλλους διαλόγους. Στον Φαίδρο (250c), ο Σωκράτης συζητά την αθανασία της ψυχής και βασίζεται στις ορφικές διδασκαλίες για να υποστηρίξει τα επιχειρήματά του. Ομοίως, στον Γοργία (493a), ο Σωκράτης αναφέρεται στους Ορφικούς όταν συζητά τη φύση της ρητορικής και τις ηθικές της επιπτώσεις.
Ενώ συνδέεται συνήθως με την ελληνική φιλοσοφία και τον γνωστικισμό, η προέλευσή του μπορεί να αναχθεί στα αιγυπτιακά μυστήρια στα οποία μυήθηκαν ο Πυθαγόρας και ο Πλάτωνας.
Μία από τις πιο γνωστές ιστορίες που αφορούν τον Ορφέα είναι η κάθοδός του στο βασίλειο του Άδη, του κάτω κόσμου, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να φέρει τη νεκρή σύζυγό του, Ευρυδίκη, πίσω στο βασίλειο των ζωντανών. Αυτή η ιστορία αγάπης και αφοσίωσης βρίσκεται επίσης στο Συμπόσιο του Πλάτωνα (179d), όπου βρίσκουμε το ταξίδι του Ορφέα στον Άδη, που δείχνει την αποφασιστικότητα και την προθυμία του να αντιμετωπίσει τον ίδιο τον θάνατο.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η απεικόνιση του Ορφέα από τον Πλάτωνα στα γραπτά του χαρακτηρίζεται από ένα μείγμα θαυμασμού και κριτικής. Ο Πλάτων εκφράζει επίσης επιφυλάξεις για ορισμένες πτυχές των ορφικών πεποιθήσεων και πρακτικών.
Στο διάσημο έργο του Πλάτωνα, «Η Δημοκρατία», παρουσιάζει έναν διάλογο όπου ασκεί κριτική στους ιερείς που συνδέονται με την ορφική παράδοση. Αυτοί οι ιερείς ασχολούνταν με την εμπορευματοποίηση της γνώσης, δελεάζοντας τους ανθρώπους με την υπόσχεση του διαφωτισμού μέσω της πώλησης πολυάριθμων ορφικών βιβλίων.
Σε αυτή την ενότητα, ο Πλάτων συμμετέχει σε μια συζήτηση για την ποίηση, μια μορφή τέχνης που συχνά συνδέεται με την ορφική παράδοση. Εκφράζει ανησυχίες για την επιρροή των ποιητών και τη δυνατότητά τους να παραπλανήσουν και να διαφθείρουν τα μυαλά των πολιτών.
Ο Πλάτωνας υποστηρίζει ότι οι ποιητές, συμπεριλαμβανομένων αυτών των περιοδεύων ιερέων του Ορφέα, βασίζονται συχνά στη συναισθηματική έλξη και τη ρητορική για να χειραγωγήσουν και να επηρεάσουν το κοινό τους χωρίς να παρέχουν γνήσια γνώση ή κατανόηση.
Στοχεύοντας συγκεκριμένα τους ορφικούς ιερείς, ο Πλάτων αντιμετωπίζει ένα ευρύτερο ζήτημα τσαρλατάνων που εκμεταλλεύονται τη δίψα των ανθρώπων για σοφία, υπονομεύοντας την επιδίωξη της γνήσιας γνώσης. Ο σκεπτικισμός του απέναντι σε αυτούς τους ιερείς και την υποτιθέμενη εξουσία τους πάνω στις εσωτερικές διδασκαλίες αντανακλά τη φιλοσοφική του δέσμευση να αναζητά την αλήθεια μέσω της λογικής αντί να βασίζεται σε εξωτερικές αρχές.
Αυτό το αρχαίο φαινόμενο της ψυχικής και πνευματικής εκμετάλλευσης για χρηματικό κέρδος δεν είναι κάτι καινούργιο και μπορεί να βρεθεί σε όλη την ιστορία όλων των θρησκειών, των μυστικών εταιρειών και ακόμη και των αθεϊστικών οργανώσεων.
ΑΛΛΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ
Ο Ηράκλειτος, ένας εξέχων προσωκρατικός φιλόσοφος, έδειξε επίσης ίχνη ορφικής επιρροής στις φιλοσοφικές του σκέψεις. Η αντίληψή του για τον «Λόγο» ως την καθολική αρχή της τάξης και της αλλαγής έχει ομοιότητες με τις ορφικές έννοιες μιας θεϊκής οργανωτικής δύναμης. Η έμφαση του Ηράκλειτου στην εφήμερη φύση της πραγματικότητας και στην κυκλική φύση της ύπαρξης αντηχεί με την ορφική πίστη στο ταξίδι της ψυχής μέσω πολλαπλών μετενσαρκώσεων.
Ο Φιλόστρατος παρουσιάζει την ιδέα ότι όταν εξετάζουμε τις συγκρούσεις μεταξύ των Θεών που απεικονίζονται στην Ιλιάδα, θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ο ποιητής επιδόθηκε σε μια φιλοσοφική προσέγγιση επηρεασμένη από τον Ορφισμό. (35)
Αυτή η προοπτική υποστηρίζεται από τον Πλούταρχο, ο οποίος εξηγεί ότι οι πρώτοι φιλόσοφοι απέκρυψαν τις διδασκαλίες τους μέσω της χρήσης μύθων και συμβόλων, αναφέροντας συγκεκριμένα τα ορφικά γραπτά και τους φρυγικούς μύθους. Υποστηρίζει περαιτέρω ότι η αρχαία φυσική επιστήμη, τόσο μεταξύ των Ελλήνων όσο και των ξένων, ήταν σε μεγάλο βαθμό καλυμμένη μέσα σε αυτούς τους μύθους - μια κρυπτική και μυστηριώδη θεολογία που είχε ένα κρυφό και αινιγματικό νόημα. Ο Πλούταρχος λέει ότι στοιχεία για αυτήν την έννοια μπορούν να βρεθούν στα ορφικά ποιήματα καθώς και στις πραγματείες των Αιγυπτίων και των Φρυγών. (36)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Η ορφική παράδοση και η μυθική μορφή του Ορφέα έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα της στην ελληνική φιλοσοφία, διαπερνώντας τα έργα καταξιωμένων στοχαστών σε όλη την ιστορία. Ο Πυθαγόρας, ο Πλάτωνας, ο Εμπεδοκλής και ο Ηράκλειτος είναι μερικά μόνο παραδείγματα φιλοσόφων που ενσωμάτωσαν τις ορφικές διδασκαλίες στις φιλοσοφίες τους.
Αυτά τα παραδείγματα καταδεικνύουν τη βαθιά διαπλοκή του μύθου και της αλληγορίας στις ιστορίες που περιβάλλουν τον Ορφέα. Τον απεικονίζουν ως μια φιγούρα που υπερβαίνει τα όρια της απλής θνητής ύπαρξης, ενσαρκώνοντας θεϊκές ιδιότητες και χρησιμεύοντας ως καταλύτης για την κοινωνική και πνευματική μεταμόρφωση.
Η διαρκής γοητεία με τον Ορφέα σε όλη την ιστορία είναι μια απόδειξη της διαρκούς δύναμης αυτών των αφηγήσεων και του αντίκτυπού τους στην κατανόηση αυτής της θρυλικής φιγούρας.
Αναμφίβολα, ο Ορφέας εξακολουθεί να κατέχει μια θέση μεγάλης σημασίας ανάμεσα στις εξέχουσες προσωπικότητες της αρχαίας Ελλάδας και της Κρήτης. Η επιρροή και η κληρονομιά του έχουν αντέξει ανά τους αιώνες, αιχμαλωτίζοντας τη φαντασία και τον σεβασμό τόσο των αρχαίων όσο και των πιο πρόσφατων πολιτισμών.
Οι ορφικές διδασκαλίες χρησίμευσαν ως το θεμέλιο για πολλές αρχαίες μυητικές λατρείες που επικεντρώθηκαν γύρω από θέματα θανάτου, αναγέννησης και σωτηρίας της ψυχής, που παρείχαν πνευματική καθοδήγηση και φώτιση στους οπαδούς της.
Η επιρροή των Ορφικών Μυστηρίων επεκτάθηκε πέρα από τα όρια της Ελλάδας. Η εξάπλωση του ελληνιστικού πολιτισμού και η επακόλουθη άνοδος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας διευκόλυναν τη διάδοση των ορφικών ιδεών σε όλο τον μεσογειακό κόσμο.
ΠΗΓΕΣ:
1. Orphism – The Oxford Classical Dictionary & Encyclopædia Britannica
2. Ο Ορφέας και η Ελληνική Θρησκεία του WKC Guthrie, 1935
3. Taylor, Thomas. "The Fragments That Remain of the Lost Writings of Origen: Orphica." (1825)
4. Diodorus Siculus – The Library of History Σελίδα 10
5. Otto Kern – Orphicorum Fragmenta
6. Παυσανίας. – Περιγραφή της Ελλάδας, Βιβλίο ΙΧ, Μετάφραση WHS Jones (1918)
7. Jung, Man and His Symbols, σελ. 142
8. Jung – Psychology and Religion: West and East Princeton University Press, 2014
9. Jung – Ψυχολογία και Αλχημεία
10. Jung – Τα Αρχέτυπα και το Συλλογικό Ασυνείδητο
11. Giuliano Di Bernardo – The Esoteric Foundation of Humanity
12. Albert Pike Morals and Dogma Chapter of Rose Croix: XVII. Ιππότης Ανατολής και Δύσης
13. Manly P. Hall – Newsletter 15 Μαρτίου 1937
14. Δρ Nicolas Laos –
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου