Οι Εβραίοι και ο Ιουδαϊσμός στην Κίνα αποτελούνται κατά κύριο λόγο από Σεφαραδίτες Εβραίους και τους απογόνους τους. Εκπροσωπούνται επίσης και άλλα εβραϊκά εθνοτικά τμήματα , συμπεριλαμβανομένων των Εβραίων Ασκενάζι , των Εβραίων Μιζράχι και ορισμένων προσήλυτων
Η εβραϊκή κινεζική κοινότητα εκδηλώνει ένα ευρύ φάσμα εβραϊκών πολιτιστικών παραδόσεων και περιλαμβάνει επίσης όλο το φάσμα της εβραϊκής θρησκευτικής εορτής. Αν και μια μικρή μειοψηφία, οι Κινέζοι Εβραίοι είχαν ανοιχτή παρουσία στη χώρα από την άφιξη των πρώτων Εβραίων μεταναστών κατά τον 8ο αιώνα μ.Χ. Σχετικά απομονωμένες κοινότητες Εβραίων αναπτύχθηκαν από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη Κίνα, κυρίως οι Εβραίοι Kaifeng (ο όρος "Κινέζοι Εβραίοι" χρησιμοποιείται συχνά με περιορισμένη έννοια για να αναφέρεται σε αυτές τις κοινότητες). Τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα, Εβραίοι έμποροι από όλο τον κόσμο άρχισαν να εμπορεύονται σε κινεζικά λιμάνια, ιδιαίτερα στα εμπορικά κέντρα του Χονγκ Κονγκ , το οποίο ήταν για ένα διάστημα βρετανική αποικία. Σαγκάη (ηΔιεθνής Διακανονισμός και Γαλλική Παραχώρηση ); και το Χαρμπίν (ο Υπερσιβηρικός Σιδηρόδρομος ). Στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, χιλιάδες Εβραίοι πρόσφυγες που δραπέτευσαν από πογκρόμ στη Ρωσική Αυτοκρατορία έφτασαν στην Κίνα. Μέχρι την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας το 1949, μόνο λίγοι Εβραίοι ήταν γνωστό ότι είχαν διατηρήσει την πρακτική της θρησκείας και του πολιτισμου
ΣΦΑΙΡΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
Η παρουσία μιας κοινότητας Εβραίων μεταναστών στην Κίνα αναμφισβήτητα ξεκίνησε κάποτε στη Δυναστεία Σονγκ, αν και αρκετοί μελετητές έχουν υποστηρίξει την παρουσία τους εκεί σε παλαιότερες εποχές της δυναστείας Τανγκ. Τον 9ο αιώνα, ο Πέρσης γεωγράφος Ibn Khordadbeh σημείωσε τα ταξίδια των Εβραίων εμπόρων που ονομάζονταν Radhanites , το εμπόριο των οποίων τους οδήγησε στην Κίνα μέσω του Δρόμου του Μεταξιού μέσω της Κεντρικής Ασίας και της Ινδίας. Ανέφερε την παρουσία Εβραίων εμπόρων σε πολλές κινεζικές πόλεις και τον σημαντικό οικονομικό ρόλο που έπαιξαν στη μεταφορά εμπορευμάτων καθώς και στη μετάδοση επιστημονικής και τεχνολογικής εμπειρογνωμοσύνης από ξηρά και θάλασσα σε όλη τη διαδρομή από την Ισπανία και τη Γαλλία μέσω της Μέσης Ανατολής στην Κίνα. [2]Ο μεσαιωνικός Ιταλός εξερευνητής Jacob of Ancona , ο υποτιθέμενος συγγραφέας ενός βιβλίου με ταξίδια, ήταν ένας λόγιος Εβραίος έμπορος που έγραψε στα παραδοσιακά ιταλικά και έφτασε στην Κίνα το 1271, [3] αν και ορισμένοι συγγραφείς αμφισβητούν την αληθή του. [4] [5] [6] [7]
Κατά την περίοδο του ανοίγματος της Κίνας στη Δύση και της βρετανικής οιονεί αποικιοκρατίας, η πρώτη ομάδα που εγκαταστάθηκε στην Κίνα ήταν οι Εβραίοι που έφτασαν στην Κίνα υπό βρετανική προστασία μετά τον Πρώτο Πόλεμο του Οπίου . Πολλοί από αυτούς τους Εβραίους ήταν Ινδικής ή Ιρακινής καταγωγής , λόγω της σημαντικής βρετανικής αποικιοκρατίας σε αυτές τις περιοχές. Η δεύτερη κοινότητα ήρθε στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, όταν πολλοί Εβραίοι έφτασαν στο Χονγκ Κονγκ και τη Σαγκάη κατά τις περιόδους οικονομικής επέκτασης αυτών των πόλεων. Πολλοί περισσότεροι Εβραίοι έφτασαν ως πρόσφυγες από τη Ρωσική Επανάσταση του 1917 . Ένα κύμα Εβραίων και εβραϊκών οικογενειών επρόκειτο να φτάσει στα τέλη της δεκαετίας του 1930 και τη δεκαετία του 1940, με σκοπό να αναζητήσουν καταφύγιο απόΟλοκαύτωμα στην Ευρώπη και ήταν κυρίως ευρωπαϊκής προέλευσης. Η Σαγκάη ήταν αξιοσημείωτη για την ειδική της περιοχή που είχε δοθεί σε Εβραίους πρόσφυγες , οι περισσότεροι από τους οποίους έφυγαν μετά τον πόλεμο, ενώ οι υπόλοιποι μετεγκαταστάθηκαν πριν ή αμέσως μετά την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας .
Πολλοί Εβραίοι στην Κίνα ασπάστηκαν το Ισλάμ και έγιναν μουσουλμάνοι Χούι. [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18]
Με την πάροδο των αιώνων, η κοινότητα Kaifeng έγινε ουσιαστικά αδιάκριτη από τον κινεζικό πληθυσμό Hui και Han και ως εκ τούτου δεν αναγνωρίζεται πλέον από την κινεζική κυβέρνηση ως ξεχωριστή εθνική μειονότητα . Αυτό είναι αποτέλεσμα της διατήρησης των ήδη Εβραίων και της υιοθέτησης πολλών κινεζικών εθίμων των Χαν, συμπεριλαμβανομένης της πατρογονικής καταγωγής και των εκτεταμένων επιγαμικών γάμων με τον πληθυσμό των Χούι. [19] Δεδομένου ότι οι θρησκευτικές τους πρακτικές θεωρούνται λειτουργικά εξαφανισμένες, δεν είναι επιλέξιμοι για ταχεία μετανάστευση στο Ισραήλ σύμφωνα με το Νόμο της Επιστροφής , εκτός εάν προσηλυτίσουν ρητά. [20] [19]
Σήμερα, πολλοί απόγονοι των Εβραίων έχουν αφομοιωθεί στον μουσουλμανικό πληθυσμό των Χούι. Μερικοί από αυτούς, καθώς και διεθνείς εβραϊκές κοινότητες αρχίζουν να αναζητούν αυτούς τους απογόνους για να τους βοηθήσουν να αναβιώσουν το ενδιαφέρον τους για τις εβραϊκές τους ρίζες. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στη σύγχρονη Κίνα, επειδή το να ανήκεις σε οποιαδήποτε μειονοτική ομάδα περιλαμβάνει μια ποικιλία πλεονεκτημάτων, συμπεριλαμβανομένων μειωμένων περιορισμών στον αριθμό των παιδιών και ευκολότερων προτύπων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση .
Ιστορία
Έχει υποστηριχθεί από ορισμένους ότι οι Εβραίοι που κατοικούσαν ιστορικά σε διάφορα μέρη της Κίνας προέρχονταν από τις Χαμένες Δέκα Φυλές του εξόριστου αρχαίου Βασιλείου του Ισραήλ που εγκαταστάθηκαν στις περιοχές της σημερινής Κίνας. Σε ορισμένα σημεία έχουν παρατηρηθεί ίχνη ορισμένων αρχαίων εβραϊκών τελετουργιών . [21]
Μια πολύ γνωστή ομάδα ήταν οι Εβραίοι Kaifeng , οι οποίοι υποτίθεται ότι ταξίδεψαν από την Περσία στην Ινδία κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Χαν και αργότερα μετανάστευσαν από τις μουσουλμανικές περιοχές της βορειοδυτικής Κίνας (σημερινή επαρχία Gansu ) στην επαρχία Henan κατά τη διάρκεια των πρώτων Δυναστεία των Βόρειων Σονγκ (960–1127). [22]
Προέλευση
Υπάρχει μια προφορική παράδοση ότι οι πρώτοι Εβραίοι μετανάστευσαν στην Κίνα μέσω της Περσίας μετά την κατάληψη της Ιερουσαλήμ από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Τίτο το 70 μ.Χ. Ένας μεγάλος αριθμός Εβραίων μετανάστευσε από την Περσία κατά τη διάρκεια της βασιλείας του αυτοκράτορα Μινγκ του Χαν (58–75 Κ.Χ.). [23] Γράφοντας το 1900, ο πατέρας Τζόζεφ Μπρούκερ υπέθεσε ότι οι Εβραίοι ήρθαν στην Κίνα από την Ινδία με θαλάσσιο δρόμο από την αρχαιότητα.
Τρεις στήλες με επιγραφές που βρέθηκαν στο Kaifeng φέρουν κάποιες ιστορικές προτάσεις. Η παλαιότερη, που χρονολογείται από το 1489, τιμά την κατασκευή μιας συναγωγής (1163) (που φέρει το όνομα Qīngzhēn Sì , όρος που χρησιμοποιείται συχνά για το τζαμί στα κινέζικα), αναφέρει ότι οι Εβραίοι εισήλθαν στην Κίνα από την Ινδία στην Ύστερη Δυναστεία Χαν (25–220 μ.Χ. ), τα 70 κινεζικά επώνυμα των Εβραίων , το κοινό τους με έναν "άγνωστο" Αυτοκράτορα της δυναστείας Σονγκ , και τέλος απαριθμεί τη μετάδοση της θρησκείας τους από τον Αβραάμ στον προφήτη Έζρα . Η δεύτερη ταμπλέτα, με ημερομηνία 1512 (βρέθηκε στη συναγωγή Xuanzhang Daojing Si) περιγράφει λεπτομερώς τις θρησκευτικές πρακτικές των Εβραίων. Η τρίτη χρονολογείται το 1663 και τιμά την ανοικοδόμηση της συναγωγής Qingzhen si και ανακεφαλαιώνει τις πληροφορίες από τις άλλες δύο στήλες. [22]
Ο πατέρας Τζόζεφ Μπρούκερ πίστευε ότι τα χειρόγραφα του Ματέο Ρίτσι υποδεικνύουν ότι υπήρχαν μόνο δέκα ή δώδεκα περίπου εβραϊκές οικογένειες στο Καϊφένγκ στα τέλη του 16ου και στις αρχές του 17ου αιώνα, και ότι φέρεται να κατοικούσαν εκεί για πεντακόσια ή εξακόσια χρόνια. Αναφέρθηκε επίσης στα χειρόγραφα ότι υπήρχε μεγαλύτερος αριθμός Εβραίων στο Hangzhou . Αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι υποδηλώνει ότι οι πιστοί Εβραίοι κατέφυγαν νότια μαζί με τον επικείμενο αυτοκράτορα Gaozong στο Hangzhou . Στην πραγματικότητα, η στήλη του 1489 αναφέρει πώς οι Εβραίοι «εγκατέλειψαν το Bianliang» ( Kaifeng ) μετά το περιστατικό Jingkang .
Πολλές εβραϊκές κοινότητες ιδρύθηκαν στην Κίνα τον Μεσαίωνα. Ωστόσο, δεν άφησαν όλοι στοιχεία για την ύπαρξή τους. Τα ακόλουθα είναι αυτά που είναι γνωστά σήμερα: Kaifeng , Hangzhou , Ningbo , Yangzhou , Ningxia , Guangzhou , Πεκίνο , Quanzhou , Nanjing , Xi'an και Luoyang . [24]
Ονόματα
Ο σύγχρονος όρος για τους Εβραίους που χρησιμοποιείται στους Κινέζους σήμερα είναι Youtairen ( Κινέζικα :猶太人; pinyin : Yóutài Rén ) στα Κινεζικά Μανδαρινικά και «yau tai yan» στα Καντονέζικα . Οι όροι έχουν παρόμοια προφορά με το יהודאי ( Γεουδάι )—την αραμαϊκή λέξη για τον Εβραίο—και με τον Ἰουδαῖος ( iudaios ), την ελληνική λέξη.
Έχει καταγραφεί ότι οι Κινέζοι αποκαλούσαν ιστορικά τους Εβραίους Tiao jin jiao (挑筋教), χαλαρά, «η θρησκεία που αφαιρεί το νεύρο», [25] πιθανώς αναφερόμενος στην εβραϊκή διατροφική απαγόρευση κατά της κατανάλωσης του ισχιακού νεύρου (από τη Γένεση 32 :32). [26]
Ο εβραϊκός διατροφικός νόμος ( kashrut ), ο οποίος απαγορεύει την κατανάλωση, μεταξύ άλλων τροφίμων, μη μηρυκαστικών θηλαστικών, οστρακόδερμων και ερπετών , πιθανότατα θα είχε κάνει τις εβραϊκές κοινότητες να ξεχωρίζουν από τον γύρω κύριο κινεζικό πληθυσμό, [ αρχική έρευνα; ] καθώς η κινεζική κουλτούρα είναι συνήθως πολύ ελεύθερη στο εύρος των ειδών που θεωρεί κατάλληλα για φαγητό. [ απαιτείται παραπομπή ]
Οι Εβραίοι ονομάστηκαν επίσης Blue-Hat Hui ( κινεζικά :藍帽回; pinyin : Lánmào Húi ), σε αντίθεση με άλλους πληθυσμούς των ανθρώπων Χούι, που έχουν ταυτιστεί με καπέλα άλλων χρωμάτων. [25] Η διάκριση μεταξύ Μουσουλμάνων και Εβραίων Χούι δεν είναι, και ιστορικά δεν έχει αναγνωριστεί καλά από τον κυρίαρχο πληθυσμό των Χαν. [ απαιτείται παραπομπή ]
Μια σύγχρονη μετάφραση του "Kaifeng Steles" έδειξε ότι οι Εβραίοι αναφέρονταν στη συναγωγή τους ως "The Pure and Truth", ο οποίος είναι ουσιαστικά ο ίδιος με τον όρο που χρησιμοποιείται στη σύγχρονη Κίνα για να αναφερθεί στα μουσουλμανικά τζαμιά (清真寺). Τα lǐbàisì 禮拜寺 και qīngzhēnsì 清真寺 χρησιμοποιήθηκαν ως ονόματα συναγωγών και τζαμιών από Εβραίους και Μουσουλμάνους. [27]
Σύμφωνα με μια προφορική παράδοση που υπαγορεύτηκε από τον Xu Xin , Διευθυντή του Κέντρου Ιουδαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Nanjing , στο βιβλίο του Legends of the Chinese Jews of Kaifeng , οι Εβραίοι του Kaifeng αποκαλούσαν Ιουδαϊσμό Yīcìlèyè jiào (一賜樂業教), lit. η θρησκεία του Ισραήλ. Το Yīcìlèyè είναι μια μεταγραφή και μερική μετάφραση του « Ισραήλ ». Ο Xu Xin μεταφράζει αυτή τη φράση ως «Εκλεκτοί άνθρωποι, προικισμένοι από τον Θεό και ικανοποιημένοι με τη ζωή και τη δουλειά τους». [ απαιτείται παραπομπή ]
Πρώιμο αρχείο
Τα πρώτα στοιχεία που δείχνουν την παρουσία Εβραίων στην Κίνα είναι από τις αρχές του 8ου αιώνα: μια επαγγελματική επιστολή γραμμένη στην ιουδαιο-περσική γλώσσα, που ανακαλύφθηκε από τον Marc Aurel Stein . Η επιστολή (τώρα στεγάζεται στο Βρετανικό Μουσείο) βρέθηκε στο Dandan Uiliq , μια σημαντική θέση κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού στη βορειοδυτική Κίνα κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Τανγκ (618–907). Το κείμενο έχει μήκος τριάντα επτά σειρές και γράφτηκε σε χαρτί, ένα προϊόν που τότε κατασκευαζόταν μόνο στην Κίνα. Αναγνωρίστηκε, από τον David Samuel Margoliouth , ότι χρονολογείται από το 718 CE. [28] [29] Ibn Zeyd al Hassan του Siraf, Άραβας του 9ου αιώναταξιδιώτης, αναφέρει ότι το 878 οπαδοί του Κινέζου αντάρτικου ηγέτη Huang Chao πολιόρκησαν την Καντόνα ( Guangzhou ) και σκότωσαν μεγάλο αριθμό ξένων εμπόρων, Άραβων, Περσών, Χριστιανών και Εβραίων, που κατοικούσαν εκεί. [30]
Η Κίνα ήταν ένας προορισμός για τους Ραντανίτες Εβραίους που έφερναν αγόρια, σκλάβες από την Ευρώπη για να τα πουλήσουν σε οποιονδήποτε ντόπιο, σύμφωνα με το Βιβλίο των Δρόμων και των Βασιλείων του ιμπν Χορντάντμπε . [31] Στο Dandan Oilik ένα έγγραφο του 8ου αιώνα γραμμένο στα ιουδαιοπερσικά βρέθηκε και μεταφράστηκε από τον Aurel Stein . [32]
Πηγές αναφέρουν ότι οι Εβραίοι στην Κίνα συχνά μπερδεύονταν με μουσουλμάνους από άλλους Κινέζους. Η πρώτη εύλογη καταγεγραμμένη γραπτή αναφορά των Εβραίων στην Κίνα χρησιμοποιεί τον όρο Zhuhu (竹忽) ή Zhuhudu (朱乎得) (ίσως από τα αραβικά Yehoud ή από τα εβραϊκά Yehudim , "Εβραίοι") που βρέθηκε στα Χρονικά της Δυναστείας Γιουάν το 1329 και το 1354 Το κείμενο έκανε λόγο για ενίσχυση του φόρου που επιβάλλεται στους «διαφωνούντες» και για ένα κυβερνητικό διάταγμα να έρχονται μαζικά οι Εβραίοι στο Πεκίνο , την πρωτεύουσα .
Ο διάσημος Βενετός περιηγητής Μάρκο Πόλο , ο οποίος επισκέφτηκε την Κίνα, τότε επί δυναστείας Γιουάν , στα τέλη του 13ου αιώνα, περιέγραψε την εξέχουσα θέση των Εβραίων εμπόρων στο Πεκίνο. Παρόμοιες αναφορές μπορούν να βρεθούν στις σημειώσεις του Φραγκισκανού Ιωάννη του Montecorvino , πρώτου αρχιεπισκόπου της Ρωμαιοκαθολικής Αρχιεπισκοπής του Πεκίνου στις αρχές του 14ου αιώνα, και στα γραπτά του Ibn Batuta , ενός Άραβα απεσταλμένου στη Μογγολική Αυτοκρατορία στα μέσα του 14ου αιώνας.
Ο Τζένγκις Χαν αποκάλεσε τόσο τους Εβραίους όσο και τους Μουσουλμάνους Huihui όταν απαγόρευσε σε Εβραίους και Μουσουλμάνους να κάνουν kosher και χαλάλ την προετοιμασία του φαγητού τους, αποκαλώντας τους και τους δύο «σκλάβους» και αναγκάζοντάς τους να τρώνε μογγολικό φαγητό και τους απαγόρευσε να κάνουν περιτομή . [33] [34]
Μεταξύ όλων των [υποκείμενων] εξωγήινων λαών μόνο οι Hui-hui λένε «δεν τρώμε μογγολική τροφή». [Ο Cinggis Qa'an απάντησε:] «Με τη βοήθεια του ουρανού σε ειρηνεύσαμε. είστε σκλάβοι μας. Ωστόσο, δεν τρώτε το φαγητό ή το ποτό μας. Πώς μπορεί αυτό να είναι σωστό;» Τότε τους έβαλε να φάνε. «Αν σφάξεις πρόβατα, θα θεωρηθείς ένοχος εγκλήματος». Εξέδωσε κανονισμό για το σκοπό αυτό... [Το 1279/1280 επί Κουμπιλάι] όλοι οι μουσουλμάνοι λένε: «αν κάποιος άλλος σφάξει [το ζώο] δεν τρώμε». Επειδή οι φτωχοί είναι αναστατωμένοι με αυτό, από εδώ και στο εξής, ο Μουσουλουμάν [μουσουλμάνος] Χουϊχούι και ο Ζουχου [εβραίος] Χουϊχούι, όποιος κι αν σκοτώσει [το ζώο] θα το φάνε [το] και θα πρέπει να σταματήσουν να σφάζουν πρόβατα οι ίδιοι και να σταματήσουν την ιεροτελεστία του περιτομή. [35]
Κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Μινγκ (1368–1644), ένας αυτοκράτορας Μινγκ απένειμε επτά επώνυμα στους Εβραίους, με τα οποία αναγνωρίζονται σήμερα: Ai (艾), Shi (石), Gao (高), Jin (金), Li (李), Zhang (張) και Zhao (趙). [36] [37] Δύο από αυτά, Τζιν και Σι, είναι ισοδύναμα των κοινών εβραϊκών ονομάτων στη δύση: Gold και Stone. [38] [39]
Η πρώτη σύγχρονη δυτική καταγραφή των Εβραίων που κατοικούσαν στην Κίνα βρίσκεται στα αρχεία των Ιησουιτών ιεραποστόλων του 17ου αιώνα στο Πεκίνο . Ο εξέχων Ιησουίτης Matteo Ricci , δέχτηκε μια επίσκεψη από έναν νεαρό Εβραίο Κινέζο το 1605. Ο Ricci ανέφερε το όνομα αυτού του άνδρα ως Ngai, ο οποίος έκτοτε αναγνωρίστηκε από τον Γάλλο σινολόγο Paul Pelliot ως Εβραίος ονόματι Ai T'ien, ο οποίος εξήγησε ότι Η κοινότητα στην οποία ανήκε ήταν μονοθεϊστική ή πίστευε σε έναν μόνο Θεό. Έχει καταγραφεί ότι όταν είδε μια χριστιανική εικόνα της Μαρίας με το παιδί Ιησού , τη θεώρησε ως εικόνα της Ρεβέκκας με τον Ησαύ ήΙακώβ , στοιχεία από την Εβραϊκή Γραφή . Ο Ngai (Ai Tian, Ai T'ien) δήλωσε ότι είχε έρθει από το Kaifeng και δήλωσε ότι αυτός ήταν ο τόπος ενός μεγάλου εβραϊκού πληθυσμού. [40] Ο Ρίτσι έστειλε έναν Κινέζο λαϊκό αδελφό Ιησουίτη να επισκεφθεί το Καϊφένγκ. [40] αργότερα, άλλοι Ιησουίτες (κυρίως Ευρωπαίοι) επισκέφτηκαν επίσης την πόλη. Αργότερα ανακαλύφθηκε ότι η εβραϊκή κοινότητα είχε μια συναγωγή ( Libai si ), η οποία κατασκευάστηκε στραμμένη προς τα δυτικά και στέγαζε πλήθος γραπτών υλικών και βιβλίων.
Οι Εβραίοι που διαχειρίζονταν τη συναγωγή ονομάζονταν « Μουλάδες ». Πλημμύρες και πυρκαγιές κατέστρεψαν επανειλημμένα τα βιβλία της συναγωγής Kaifeng. Πήραν μερικά από τη Ningxia και τη Ningbo για να τα αντικαταστήσουν. Ένας άλλος εβραϊκός νόμος αγοράστηκε από έναν μουσουλμάνο στο Ning-keang-chow στο Shen-se (Σανξί), ο οποίος το απέκτησε από έναν ετοιμοθάνατο Εβραίο στο Καντόν. [41]
Οι Κινέζοι αποκαλούσαν τους Μουσουλμάνους, τους Εβραίους και τους Χριστιανούς στην αρχαιότητα με το ίδιο όνομα, «Hui Hui» (Hwuy-hwuy). Οι διασταυρούμενοι (χριστιανοί) ονομάζονταν «Huay που απέχουν από τα ζώα χωρίς το σχισμένο πόδι», οι μουσουλμάνοι ονομάζονταν «Hwuy που απέχουν από το χοιρινό», οι Εβραίοι ονομάζονταν «Hwuy που εξάγουν τα νεύρα (αφαιρεί το ισχιακό νεύρο)". Το Hwuy-tsze (Hui zi) ή το Hwuy-hwuy (Hui Hui) χρησιμοποιείται σήμερα σχεδόν αποκλειστικά για μουσουλμάνους, αλλά οι Εβραίοι εξακολουθούσαν να ονομάζονται Lan Maou Hwuy tsze (Lan mao Hui zi) που σημαίνει "Μπλε καπέλο Hui zi". Στο Kaifeng, οι Εβραίοι ονομάζονταν «Teaou kin keaou «εκχύλισμα της θρησκείας των ρινικών». Οι Εβραίοι και οι Μουσουλμάνοι στην Κίνα μοιράζονταν το ίδιο όνομα για τη συναγωγή και το τζαμί, τα οποία ονομάζονταν και τα δύο "Tsing-chin sze" (Qingzhen si) "Ναός της αγνότητας και της αλήθειας", το όνομα που χρονολογείται στον 13ο αιώνα. Η συναγωγή και τα τζαμιά ήταν επίσης γνωστά ως Le-pae sze (Libai si). Μια πινακίδα έδειχνε ότι ο Ιουδαϊσμός ήταν κάποτε γνωστός ως "Yih-tsze-lo-nee-keaou" (ισραηλινή θρησκεία) και συναγωγές γνωστές ως Yih-tsze lo nee leen (Ισραηλινός Ναός), αλλά εξαφανίστηκε από τη χρήση. [42]
Ένας μουσουλμάνος στη Ναντζίνγκ είπε στον Σεμέδο ότι τέσσερις οικογένειες Εβραίων ασπάστηκαν το Ισλάμ αφού ήταν οι τελευταίοι Εβραίοι στη Ναντζίνγκ, με τον αριθμό τους να μειώνεται. [43]
Διάφοροι Εβραίοι Κινέζοι εργάζονταν σε κρατικές υπηρεσίες και κατείχαν μεγάλες περιουσίες στην Κίνα τον 17ο αιώνα. [44]
Το πρώτο κύμα Εβραίων της Σαγκάης ήρθε στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, πολλοί από τους οποίους ήταν Εβραίοι Μιζράχι από το Ιράκ. Ο πρώτος Εβραίος που έφτασε εκεί ήταν ο Elias David Sassoon , ο οποίος, περίπου το έτος 1850, άνοιξε ένα υποκατάστημα σε σχέση με το σπίτι του πατέρα του στη Βομβάη. Από εκείνη την περίοδο οι Εβραίοι μετανάστευσαν σταδιακά από την Ινδία στη Σαγκάη, οι περισσότεροι από αυτούς αρραβωνιάστηκαν από τη Βομβάη ως υπάλληλοι από την εταιρεία David Sassoon & Co. Η κοινότητα αποτελούνταν κυρίως από «Ασιάτες», (Σεφαρδίτες) Γερμανούς και Ρώσους Εβραίους, αν και υπήρχαν και λίγοι Αυστριακής, Γαλλικής και Ιταλικής καταγωγής ανάμεσά τους. Οι Εβραίοι έλαβαν σημαντικό μέρος στην ανάπτυξη του εμπορίου στην Κίνα και αρκετοί υπηρέτησαν στα δημοτικά συμβούλια, μεταξύ των οποίων ο Silas Aaron Hardoon , συνεργάτης στην εταιρείαED Sassoon & Co. , ο οποίος υπηρέτησε στο γαλλικό και αγγλικό συμβούλιο ταυτόχρονα. Κατά τις πρώτες ημέρες της εβραϊκής εγκατάστασης στη Σαγκάη, οι Εβραίοι ασχολούνταν με το εμπόριο οπίου και βαμβακερών νημάτων Βομβάης.
Μοντέρνοι καιροί
Σύγχρονες πηγές υπολόγισαν τον εβραϊκό πληθυσμό στην Κίνα το 1940—συμπεριλαμβανομένου του Manchukuo —σε 36.000 (πηγή: Catholic Encyclopedia).
Τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα, Εβραίοι έμποροι από όλο τον κόσμο άρχισαν να εμπορεύονται σε κινεζικά λιμάνια, ιδιαίτερα στα εμπορικά κέντρα του Χονγκ Κονγκ , το οποίο ήταν για ένα διάστημα βρετανική αποικία. Σαγκάη ( Διεθνής Διακανονισμός και Γαλλική Παραχώρηση ); και το Χαρμπίν (ο Υπερσιβηρικός Σιδηρόδρομος ). Στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, χιλιάδες Εβραίοι πρόσφυγες που δραπέτευσαν από πογκρόμ στη Ρωσική Αυτοκρατορία έφτασαν στην Κίνα. Μέχρι την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίναςτο 1949, μόνο λίγοι Εβραίοι ήταν γνωστό ότι είχαν διατηρήσει την πρακτική της θρησκείας και του πολιτισμού τους. Οι εβραϊκές κοινότητες της Κίνας ήταν εθνοτικά διαφορετικές, ξεκινώντας από τους Εβραίους του Kaifeng και όλων των άλλων λιμανιών σε όλη την Κίνα. Εβραϊκή καταγωγή Kaifeng έχει βρεθεί μεταξύ των απογόνων τους που ζουν μεταξύ των μουσουλμάνων Hui, όπως κατά τη διάρκεια ενός προσκυνήματος χατζ η μουσουλμάνα Hui Jin Xiaojing (金效靜) ανακάλυψε την εβραϊκή της καταγωγή και έγραψε γι 'αυτό σε ένα άρθρο, "China's Jews" (中国的犹太人) που δημοσιεύτηκε στο "Points East" το 1981. Οι μελετητές έχουν επισημάνει ότι οι μουσουλμάνοι Hui μπορεί να έχουν απορροφήσει τους Εβραίους Kaifeng αντί για τους Χαν Κομφουκιανούς και τους Βουδιστές. [45] [46]Οι Εβραίοι που ασπάστηκαν το Ισλάμ και έγιναν μουσουλμάνοι Χούι στην Κίνα τον 16ο αιώνα ονομάζονταν μπλε καπέλο Χούι (藍帽回回) αφού ασπάστηκαν το Ισλάμ λόγω ομοιοτήτων στις παραδόσεις τους. [47] Μία από τις 7 εξέχουσες μουσουλμανικές φυλές Hui του Kaifeng, η εβραϊκή φυλή Zhang, έγινε μουσουλμάνος. [48] Η οικογένεια Zhang, μεταξύ πολλών μουσουλμάνων Hui με εβραϊκή καταγωγή Kaifeng αυτοαποκαλείται «ψεύτικοι μουσουλμάνοι», καθώς είναι ανοιχτά περήφανοι για την καταγωγή τους [49] Αντί να απορροφηθούν από το Han, ένα μέρος των Εβραίων της Κίνας του Kaifeng έγινε Χούι μουσουλμάνοι. [50] Το 1948 ο Samuel Stupa Shih (Shi Hong Mo) (施洪模) είπε ότι είδε μια εβραϊκή επιγραφή «Θρησκεία του Ισραήλ» σε μια ταφόπλακα σε ένα μουσουλμανικό νεκροταφείο της δυναστείας Qing σε ένα μέρος δυτικά του Hangzhou. [51]Αναφέρεται ότι αφομοιώθηκαν λίγο πολύ στον μουσουλμανικό πληθυσμό των Χούι, λόγω των εκτεταμένων επιμεικτών γάμων. ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Μινγκ . [52] [19] Στα τέλη του 20ου και στις αρχές του 21ου αιώνα, ωστόσο, ορισμένες διεθνείς εβραϊκές ομάδες, κυρίως οι Shavei Israel, βοήθησαν τους Κινέζους Εβραίους να ανακαλύψουν ξανά την εβραϊκή κληρονομιά τους και να επανασυνδεθούν με τις εβραϊκές ρίζες τους. [53]
Σαγκάη
Η εβραϊκή ζωή στη Σαγκάη είχε πραγματικά απογειωθεί με την άφιξη των Βρετανών. Οι Εβραίοι Mizrahi από τη Μέση Ανατολή ήρθαν ως έμποροι μέσω της Ινδίας και του Χονγκ Κονγκ και ίδρυσαν μερικές από τις κορυφαίες εμπορικές εταιρείες στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Αργότερα, μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο , πολλοί Ασκενάζι Εβραίοι ήρθαν από την Ευρώπη. Ο Rebbe Meir Ashkenazi ( Chabad-Lubavitch ) ήταν ο Αρχιραβίνος της Σαγκάης (1926–1949).
Ρώσοι Εβραίοι
Στις αρχές του 20ου αιώνα, πολλοί Ρώσοι Εβραίοι που διέφυγαν από πογκρόμ σε πολλές πόλεις της Ρωσικής Αυτοκρατορίας αποφάσισαν να μετακομίσουν στη βορειοανατολική Κίνα για μόνιμη εγκατάσταση ( ο Ραβίνος Aharon Moshe Kiselev υπηρέτησε στο Χαρμπίν από το 1913 μέχρι τον θάνατό του το 1949). Μετά τη Ρωσική Επανάσταση του 1917 , πολλοί Λευκοί Ρώσοι κατέφυγαν στο Χαρμπίν (πρώην Μαντζουρία ). Σε αυτούς περιλαμβάνονταν, μεταξύ άλλων, ο Δρ. Abraham Kaufman , ο οποίος έπαιξε ηγετικό ρόλο στην εβραϊκή κοινότητα του Χαρμπίν μετά το 1919, [54] οι γονείς του μελλοντικού Ισραηλινού πρωθυπουργού Ehud Olmert και ο Teodor Parnickiσε ηλικία 12 ετών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πάνω από 20.000 Εβραίοι ζούσαν στο Χαρμπίν και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της τοπικής πολιτικής, της οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου. [55]
Ο Δρ. Sun Yat-sen , ιδρυτής της Δημοκρατίας της Κίνας , θαύμαζε τον εβραϊκό λαό και τον Σιωνισμό , και είδε επίσης παραλληλισμούς μεταξύ των διώξεων των Εβραίων και της κυριαρχίας της Κίνας από τις δυτικές δυνάμεις. Δήλωσε, "Αν και η χώρα τους καταστράφηκε, το εβραϊκό έθνος υπάρχει μέχρι σήμερα... [Ο σιωνισμός] είναι ένα από τα μεγαλύτερα κινήματα της παρούσας εποχής. Όλοι οι λάτρεις της δημοκρατίας δεν μπορούν παρά να υποστηρίξουν ολόψυχα και υποδέχονται με ενθουσιασμό το κίνημα να αποκαταστήσει το υπέροχο και ιστορικό έθνος σας, το οποίο έχει συμβάλει τόσα στον πολιτισμό του κόσμου και που δικαιωματικά αξίζει [sic] μια τιμητική θέση στην οικογένεια των εθνών». [56]
Η ιαπωνική κατοχή της βορειοανατολικής Κίνας το 1931 και η ίδρυση του Manchukuo το 1932 είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην εβραϊκή κοινότητα του Χαρμπίν (13.000 το 1929). Οι περισσότεροι από αυτούς τους Εβραίους έφυγαν από το Χαρμπίν για την Τιαντζίν , τη Σαγκάη και τη Βρετανική Εντολή της Παλαιστίνης . Μέχρι το 1939, οι Ρώσοι Εβραίοι ήταν περίπου 5.000 στη Σαγκάη. [57]
ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
Ένα άλλο κύμα 18.000 Εβραίων από τη Γερμανία , την Αυστρία και την Πολωνία μετανάστευσαν στη Σαγκάη στα τέλη της δεκαετίας του 1930 και στις αρχές της δεκαετίας του 1940 για να γλιτώσουν από το Ολοκαύτωμα . [58] Η Σαγκάη ήταν ανοιχτή πόλη εκείνη την εποχή και δεν είχε περιορισμούς στη μετανάστευση, και ορισμένοι Κινέζοι διπλωμάτες όπως ο Χο Φενγκ Σαν εξέδιδαν «προστατευτικά» διαβατήρια και ο Ιάπωνας διπλωμάτης Chiune Sugihara εξέδιδε βίζα διέλευσης με τις οποίες οι πρόσφυγες μπορούσαν να πάνε στη Σαγκάη . μετά από μια σύντομη παραμονή στην Ιαπωνία . Το 1943, ο ιαπωνικός στρατός κατοχής ζήτησε από αυτούς τους 18.000 Εβραίους, επίσημα γνωστούς ως «άπατρις πρόσφυγες», να μετεγκατασταθούν σε μια περιοχή 0,75 τετραγωνικών μιλίων (1,9 χλμ.2 ) στην περιοχή Hongkew της Σαγκάης (σήμερα γνωστή ως περιοχή Hongkou ), όπου πολλοί ζούσαν σε ομαδικά σπίτια που ονομάζονταν "Heime". [59] Ο συνολικός αριθμός των Εβραίων που εισήλθαν στη Σαγκάη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ισοδυναμούσε με τον συνολικό αριθμό των Εβραίων που κατέφυγαν στην Αυστραλία , τον Καναδά , την Ινδία , τη Νέα Ζηλανδία και τη Νότια Αφρική μαζί. Πολλοί από τους Εβραίους στην Κίνα μετακόμισαν αργότερα για να ιδρύσουν το σύγχρονο κράτος του Ισραήλ .
Η Σαγκάη ήταν ένα σημαντικό καταφύγιο για τους Εβραίους πρόσφυγες κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, καθώς ήταν ένα από τα λίγα μέρη στον κόσμο όπου κανείς δεν χρειαζόταν βίζα. Ωστόσο, δεν ήταν εύκολο να φτάσετε εκεί. Οι Ιάπωνες, που έλεγχαν την πόλη, προτίμησαν να κοιτάξουν από την άλλη πλευρά. Ωστόσο, ορισμένοι διεφθαρμένοι αξιωματούχοι εκμεταλλεύτηκαν επίσης τη δεινή θέση των Εβραίων. Μέχρι το 1941, σχεδόν 20.000 Ευρωπαίοι Εβραίοι είχαν βρει καταφύγιο εκεί.
Αξιοσημείωτοι Εβραίοι κατά τη διάρκεια του Β' Σινο-Ιαπωνικού Πολέμου περιλαμβάνουν τους Δρ. Jakob Rosenfeld , Stanisław Flato , Ruth Weiss , Eva Sandberg (φωτογράφος και σύζυγος του κομμουνιστή ηγέτη Xiao San ) και Morris Abraham Cohen .
Στα τέλη του πολέμου, οι εκπρόσωποι των Ναζί πίεσαν τον ιαπωνικό στρατό να σχεδιάσει ένα σχέδιο εξόντωσης του εβραϊκού πληθυσμού της Σαγκάης και αυτή η πίεση έγινε τελικά γνωστή στην ηγεσία της εβραϊκής κοινότητας. Ωστόσο, οι Ιάπωνες δεν είχαν καμία πρόθεση να προκαλέσουν περαιτέρω την οργή των Συμμάχων μετά την ήδη περιβόητη εισβολή τους στην Κίνα και την πρόσθετη εισβολή τους σε πολλά άλλα ασιατικά έθνη, έτσι καθυστέρησαν το γερμανικό αίτημα μέχρι να τελειώσει ο πόλεμος. Με τη μεσολάβηση του Amshenower Rebbe και τις μεταφραστικές δεξιότητες του Leo (Ariyeh) Hanin , οι Ιάπωνες κράτησαν τελικά ασφαλείς τους Εβραίους της Σαγκάης. [60]
Γενικά, την περίοδο από το 1845 έως το 1945, περισσότεροι από 40.000 Εβραίοι ήρθαν στην Κίνα για να κάνουν επιχειρήσεις ή να αναζητήσουν ένα ασφαλές καταφύγιο. [61]
Τέλη 20ου αιώνα
Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και την ίδρυση της ΛΔΚ το 1949, οι περισσότεροι από αυτούς τους Εβραίους μετανάστευσαν στο Ισραήλ ή στη Δύση , αν και λίγοι παρέμειναν. Τρεις εξέχοντες μη Κινέζοι έζησαν στην Κίνα από την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας έως τη σύγχρονη περίοδο: ο Sidney Shapiro , ο Israel Epstein και η Ruth Weiss , δύο Αμερικανοί μετανάστες και ένας Αυστριακός μετανάστης, είναι εβραϊκής καταγωγής. Ένας άλλος Εβραίος-Αμερικανός, ο Sidney Rittenberg υπηρέτησε ως διερμηνέας σε πολλούς κορυφαίους Κινέζους αξιωματούχους.
Η δομημένη εβραϊκή ζωή επέστρεψε στο Πεκίνο το 1979 με την ίδρυση της Kehillat Beijing, μιας ισότιμης κοινότητας που ηγείται από λαϊκούς και εξυπηρετεί ομογενείς Εβραίους από όλο τον κόσμο.
Η Sara Imas, η γεννημένη στη Σαγκάη κόρη του προέδρου της Εβραϊκής Λέσχης της Σαγκάης, Leiwi Imas, έγινε η πρώτη Κινέζα Εβραία μετανάστης στο Ισραήλ αφού οι δύο χώρες συνήψαν επίσημες διπλωματικές σχέσεις το 1992. Ο Leiwi Imas, ο οποίος έπρεπε να φύγει από τη Γερμανία για την Πολωνία το 1939, έφτασε στη Σαγκάη την ίδια χρονιά. Πέρασε τα τελευταία του χρόνια στη Σαγκάη μέχρι το 1962, πριν από την έναρξη της Πολιτιστικής Επανάστασης. Αν και η μη κινεζική εμφάνιση και το οικογενειακό υπόβαθρο της Sara Imas της έφεραν πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης, όταν κατηγορήθηκε ότι ήταν ξένη καπιταλίστρια και κατάσκοπος, σήμερα η Sara Imas επέστρεψε στη Σαγκάη, εργαζόμενη ως κινεζική αντιπρόσωπος μιας ισραηλινής εταιρείας διαμαντιών. [62] [ απαιτείται καλύτερη πηγή ]
Στις 27 Ιουνίου 1985, μια διεθνής ομάδα μελετητών και ακτιβιστών συγκεντρώθηκε στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια για να ιδρύσει το Σινοϊουδαϊκό Ινστιτούτο. [63] Ο Ραβίνος Anson Laytner υπηρετεί ως εν ενεργεία πρόεδρος. [64]
Το Ινστιτούτο Εβραϊκών Σπουδών ιδρύθηκε στο Πανεπιστήμιο Nanjing το 1992. [65]
Από τη δεκαετία του 1990, η δημοτική κυβέρνηση της Σαγκάης ανέλαβε την πρωτοβουλία να διατηρήσει ιστορικά δυτικά αρχιτεκτονήματα που κατασκευάστηκαν κατά το αποικιακό παρελθόν της Σαγκάης. Πολλά ξενοδοχεία πρώην εβραϊκής ιδιοκτησίας και ιδιωτικές κατοικίες έχουν συμπεριληφθεί στο έργο συντήρησης. Το 1997, η κατοικία Kadoorie που μετατράπηκε στο Παιδικό Παλάτι της Σαγκάης, αφαιρέθηκε σε μεγάλο βαθμό από τον ευρύχωρο μπροστινό κήπο τους, προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για το υπό κατασκευή σύστημα υπέρβασης της πόλης. Μια μονοήμερη περιήγηση στην ιστορία της εβραϊκής παρουσίας στη Σαγκάη μπορεί να οργανωθεί μέσω του Κέντρου Εβραϊκών Σπουδών της Σαγκάης . [66] Ραβίνος Shalom Greenberg από το Chabad-Lubavitchστη Νέα Υόρκη έφτασε στη Σαγκάη για να υπηρετήσει αυτήν την κοινότητα τον Αύγουστο του 1998. Ο Ραβίνος Άρθουρ Σνάιερ, πρόεδρος του Ιδρύματος Έκκλησης Συνείδησης της Νέας Υόρκης, δώρισε μια Τορά στην κοινότητα την ίδια χρονιά. Την πρώτη ημέρα του Ρος Χασανά , τον Σεπτέμβριο του 1999, τελέστηκε μια εβραϊκή λειτουργία Πρωτοχρονιάς στη Συναγωγή Ohel Rachel για πρώτη φορά από το 1952. [67]
21ος αιώνας
Από το 2010, υπολογίζεται ότι 2.000 έως 3.000 Εβραίοι ζούσαν στη Σαγκάη. [ απαιτείται παραπομπή ] Τον Μάιο του 2010, η Συναγωγή Ohel Rachel στη Σαγκάη άνοιξε ξανά προσωρινά στην τοπική εβραϊκή κοινότητα για τις λειτουργίες του Σαββατοκύριακου. [68] Συναγωγές βρίσκονται στο Πεκίνο, τη Σαγκάη και το Χονγκ Κονγκ, που εξυπηρετούν τόσο τους ιθαγενείς Κινέζους Εβραίους, τους Ισραηλινούς όσο και τις εβραϊκές κοινότητες της διασποράς σε όλο τον κόσμο. [69]
Το 2001, ο Ραβίνος Shimon Freundlich από το κίνημα Chabad-Lubavitch ήρθε και εγκαταστάθηκε στο Πεκίνο με αποστολή να χτίσει και να ηγηθεί του Κέντρου Chabad-Lubavitch του Πεκίνου. [67] Το Kehillat Beijing συνεχίζει την πρακτική του να διεξάγει εβδομαδιαίες υπηρεσίες Shabbat, τακτικές εορταστικές εκδηλώσεις και κοινοτικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων υποχωρήσεων και εορτασμών. Το 2007, η κοινότητα των Σεφαραδιτών της Σαγκάης άνοιξε μια συναγωγή, αίθουσα μελέτης , κουζίνα kosher και εκπαιδευτικά τμήματα για παιδιά και ενήλικες. Η κοινότητα έχει το δικό της hacham , ο οποίος λειτουργεί ως δάσκαλος και chazan , εκτός από τον Ραβίνο Ephraim Bezalel, ο οποίος διαχειρίζεται τις υποθέσεις της τοπικής κοινότητας και τις ανάγκες του kashrut . [70]Δεδομένου ότι μια σημαντική ποσότητα κινεζικών προϊόντων διατροφής και συστατικών τροφίμων εξάγονται στην αμερικανική αγορά, μια σειρά από πρακτορεία πιστοποίησης kosher στέλνουν ραβίνους στην Κίνα για να υπηρετήσουν ως επιθεωρητές kosher ( mashgichim ). Από το 2009, πάνω από 50 mashgichim έχουν σταθμεύσει στην Κίνα, 7 από αυτούς από την Ορθόδοξη Ένωση . [71]
Από το 2019, το Χαρμπίν θα μπορούσε να διεκδικήσει έναν μόνο Εβραίο κάτοικο, τον καθηγητή Νταν Μπεν-Καναάν, ο οποίος βοήθησε να συμβουλεύσει την τοπική κυβέρνηση για την αποκατάσταση των συναγωγών της πόλης και άλλων κτιρίων που σχετίζονται με τους Εβραίους. [72]
Η εβραϊκή κοινότητα του Kaifeng έχει αναφέρει αυξανόμενη καταστολή από τις αρχές από το 2015, αντιστρέφοντας τη μέτρια αναβίωση που γνώρισε τη δεκαετία του 1990. Η τήρηση των δημόσιων θρησκευτικών υπηρεσιών και ο εορτασμός θρησκευτικών εορτών όπως το Πάσχα και το Σουκότ έχουν απαγορευτεί και οι ομάδες της εβραϊκής κοινότητας έχουν κλείσει. Οι πινακίδες έχουν αφαιρεθεί από τη Συναγωγή Kaifeng, έναν ιστορικό χώρο που βρίσκεται στο Teaching the Torah Lane που βρίσκεται τώρα υπό αυστηρή επιτήρηση. [73]
Ένας μικρός αριθμός Κινέζων Εβραίων έχει καταφέρει να κάνει aliyah και να μεταναστεύσει στο Ισραήλ με τη βοήθεια ιδιωτικών οργανισμών όπως ο Shavei Israel .
Αξιοσημείωτοι άνθρωποι που γεννήθηκαν στην Κίνα εβραϊκής καταγωγής
- Song Dandan , μια ηθοποιός που εμφανίζεται συχνά στο γκαλά της κινεζικής Πρωτοχρονιάς στο CCTV
- Stanley Ho , ιδρυτής και πρόεδρος της SJM Holdings , η οποία κατέχει δεκαεννέα καζίνο στο Μακάο , συμπεριλαμβανομένου του Grand Lisboa , με το παρατσούκλι Νονός και Βασιλιάς του Τζόγου , αντικατοπτρίζοντας το μονοπώλιο που είχε παραχωρηθεί από την κυβέρνηση στη βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών του Μακάο για 75 χρόνια
- Η Josie Ho , η κόρη του Stanley Ho , η οποία έχει ολλανδική εβραϊκή γραμμή αίματος. Ηθοποιός με έδρα το Χονγκ Κονγκ.
- Sun Zhenni , μέλος του SNH48
- Laurence Tribe , ένας Αμερικανός καθηγητής συνταγματικού δικαίου που γεννήθηκε από Ευρωπαίους Εβραίους γονείς
- Ron Klinger , Αυστραλός κορυφαίος αγγλόφωνος συγγραφέας μπριτζ , γεννημένος στη Σαγκάη από Ευρωπαίους Εβραίους γονείς
- Mike Medavoy , Αμερικανός παραγωγός ταινιών ουκρανικής εβραϊκής καταγωγής
- Zhao Yingcheng , αξιωματούχος της δυναστείας Μινγκ από τον 17ο αιώνα, μέλος της εβραϊκής κοινότητας Kaifeng
- Ο Sir Michael David Kadoorie , ένας δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας από το Χονγκ
- Κονγκ , και ο πρόεδρος και ιδιοκτήτης του 18% του Ομίλου CLP
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου