Kόσσοβο και Σκόπια. Τα όμορφα ψέμματα,όμορφα καίγονται
Γιώτα Χουλιάρα
Γράφει ο Πολυδεύκης
Ειδικός Συνεργάτης του Geopolitics & Daily News
Είναι κατανοητό ότι με κάθε νέα Κυβέρνηση στην Washington δημιουργείται η ελπίδα ότι κάποιος στις ΗΠΑ θα έχει το θάρρος να διορθώσει τα λάθη του Β. CLINTON. O σερβικός λαός είναι μοιρασμένος σε διάφορα κράτη, κυρίως λόγω της λανθασμένης πολιτικής του Β. CLINTON, η οποία διά της επιθετικότητας ήλθε αρωγός στις μη δημοκρατικές δυνάμεις άλλων εθνοτικών ομάδων που χειρίσθηκαν την Washington και τα ΜΜΕ.
Η Σερβία, υποστηρίζει ότι η σερβική κληρονομιά στις περιοχές αυτές βρίσκεται σε κίνδυνο και απαιτεί άλλες αναγκαίες λύσεις, οι οποίες απαιτούν την έναρξη νέων συνομιλιών. Οι ΗΠΑ δεν μπορούν να εκπροσωπούν αντικρουόμενες απόψεις και να υποστηρίζουν τα δικαιώματα του αλβανικού έθνους στο Κόσσοβο και ταυτόχρονα να συμβάλλουν στη μείωση των δικαιωμάτων του σερβικού λαού στη Σερβική Δημοκρατία της Βοσνίας (RS) αναφορικά με τον εορτασμό της εθνικής του εορτής ή οποιουδήποτε άλλου μέσου ελεύθερης έκφρασης που στηρίζεται στις ΗΠΑ.
Οι προκλήσεις του φιλοδυτικού Κοσσόβου
O Υπουργός της «FSK», H. DEMOLLI, υποδέχθηκε στις 13-02-17 την αντιπροσωπία του αμερικανικού ΥΠΕΞ με επικεφαλής τον Μ. PALMER, Δντή του Γραφείου για τη ΝΑ Ευρώπη. Στη συνάντηση που συμμετείχαν ο Υφυπουργός της «FSK», M. LATIFI και ο Δκτής της «FSK», R. RAMA, συζητήθηκαν οι πολιτικές εξελίξεις και η κατάσταση ασφάλειας στο Κόσσοβο, η διαδικασία μετατροπής της «FSK» σε «ΕΔ Κοσόβου» (FAK) και η διμερής συνεργασία μεταξύ Κοσσόβου και των διεθνών μηχανισμών ασφάλειας, με τους στρατηγικούς εταίρους, καθώς και με τα κράτη με τα οποία διατηρεί σχέσεις.
Από την πλευρά του, ο Υπουργός της «FSK», H. DEMOLLI, μεταξύ άλλων ενημέρωσε τον PALMER σχετικά με τα σχέδια του Υπουργείου και της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη διαδικασία μετατροπής της «FSK» σε «FAK», τη βούληση και τη διαφάνεια σε αυτή τη διαδικασία, την ανάγκη συντονισμού με το ΝΑΤΟ και τους στρατηγικούς εταίρους (ΗΠΑ, Γερμανία, Μ. Βρετανία, κλπ.), καθώς και για τα περαιτέρω βήματα ολοκλήρωσης αυτής της σημαντικής διαδικασίας για την οικοδόμηση του κράτους στο Κόσσοβο.
Από την πλευρά του, ο PALMER εξέφρασε την πλήρη στήριξή του στην ευρω-ατλαντική πορεία του Κοσσόβου, δηλώνοντας ότι οι ΗΠΑ υποστηρίζουν τη μετατροπή της «FSK» σε «FAK» και δεσμεύονται η εν λόγω διαδικασία να τύχει στήριξης από όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα του Κοσσόβου.
Την επόμενη ημέρα (14/02/17) το Κοινοβούλιο του Κοσσόβου ενέκρινε, με 68 ψήφους «ΥΠΕΡ», το σχέδιο ψηφίσματος για τη μετατροπή της «FSK» σε «ΕΔ Κοσόβου» (FAK), ενώ την πρωτοβουλία υποστήριξαν όλες οι Κ.Ο. εκτός από τη Σερβική Λίστα. Συγκεκριμένα το Κοινοβούλιο του Κοσσόβου με βάση το άρθρο 65.1 του Συντάγματος και το άρθρο 52, παράγραφος 2 του Κανονισμού του Κοινοβουλίου, κατόπιν της πρότασης του DAUT HARADINAJ, Προέδρου της Επιτροπής Εσωτερικών Υποθέσεων, Ασφάλειας και Εποπτείας της «FSK», η οποία υποστηρίχτηκε από τις Κ.Ο. των κομμάτων «PDK», «LDK», «W», «AAK», «NISMA» και της «ΚΟ 6+», μετά τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε για την «FSK» στην Ολομέλεια πρότεινε για έγκριση το ΣΧΕΔΙΟ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ για την «FSK».
Σύμφωνα με αυτή την απόφαση η Κυβέρνηση του Κοσσόβου εξουσιοδοτήθηκε να συντονίσει και να υποβάλει προς έγκριση στο Κοινοβούλιο, το συντομότερο δυνατόν, τη στρατηγική μετατροπής της «FSK» σε «FAK». Την ίδια στιγμή, το Κοινοβούλιο, εκφράζοντας την επίσημη δέσμευση για ένταξη στον ΝΑΤΟ όρισε η Κυβέρνηση του Κοσσόβου και οι υπόλοιποι θεσμικοί μηχανισμοί να συντονίσουν τις δεσμεύσεις τους για την από κοινού εναρμόνιση των προσπαθειών τους με το ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ για την ανάπτυξη των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τη νέα εντολή των «ΕΔ Κοσσόβου».
Οι δυτικοί δορυφόροι στήριξης των κοσσοβάρικων προκλήσεων
Μία εβδομάδα μετά οι ΥΠΕΞ Κροατίας και Κοσσόβου, D. I. STIER, και Ε. HOXHAJ, αντίστοιχα, συναντήθηκαν στο Zagreb. Αμφότεροι συμφώνησαν ότι οι σχέσεις μεταξύ Zagreb και Pristina είναι εξαίρετες και φιλικές και ότι θα πρέπει να εντείνουν την οικονομική συνεργασία. Επίσης, ανακοίνωσαν ότι Κόσσοβο και Κροατία θα υπογράψουν τον Μάρτιο συμφωνία περί αποφυγής διπλής φορολόγησης.
Ο D. I. STIER δήλωσε ότι η Κροατία υποστηρίζει πλήρως τον διάλογο μεταξύ Βελιγραδίου και Pristina και την εφαρμογή όλων των συμφωνιών, καθώς και την ένταξη ολόκληρης της περιοχής της ΝΑ Ευρώπης στην Ε.Ε. με την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που προβλέπονται.
Ο Κοσσοβάρος ΥΠΕΞ δήλωσε πως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Ένωση Σερβικών Δήμων θα μπορούσε να έχει εκτελεστικές εξουσίες ή οτιδήποτε πέραν όσων προβλέπονται από τη Συμφωνία των Βρυξελλών και το Σχέδιο AHTISAARI. Με αφορμή την πρόσφατη επιστολή των ΥΠΑΜ της Αλβανίας και της Κροατίας στον Γ.Γ. του ΝΑΤΟ, στην οποία εκτός των άλλων εκφράστηκε και η ανησυχία για το Κόσσοβο, ο HOXHAJ δήλωσε ότι το Κόσσοβο βλέπει την Κροατία και την Αλβανία ως τις χώρες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη σταθεροποίηση της κατάστασης στην περιοχή. Έως αυτό το σημείο φαίνεται ξεκάθαρα ποιοι είναι οι αμερικανικοί δορυφόροι στήριξης του κοσσοβάρικου εγχειρήματος.
Οι δηλώσεις ΝΑΤΟ και ΗΠΑ που συγκρούονται με τις πράξεις τους
Ο Πρόεδρος της Σερβίας, Τ. NIKOLIC, έχει συγκάλεσε στις 12-03-17 συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας, κατά τη διάρκεια της οποίας η κρατική ηγεσία ενημερώθηκε από τις αρμόδιες Υπηρεσίες για τις εξελίξεις στο Κόσσοβο. η επιμονή του Προέδρου του Κοσσόβου, Η. THACI, στον σχηματισμό ΕΔ αποτελεί τον μεγαλύτερο παράγοντα ανησυχίας για τη Σερβία. Για το Βελιγράδι, η ιδέα της δημιουργίας του Στρατού του Κοσσόβου είναι εντελώς απαράδεκτη, διότι θα μπορούσε να οδηγήσει ολόκληρη την περιοχή σε καταστροφή και αυτό μπορεί να επιφέρει ση μαντικές παρεμβάσεις και διαμαρτυρίες από τη Ρωσία.
Από την επίθεση του ΝΑΤΟ κατά της Γιουγκοσλαβίας το 1999 μέχρι και σήμερα, είναι δύσκολο να εντοπισθούν ενέργειες της Pristina που δεν είναι συντονισμένες με την Washington και τις Βρυξέλλες. Η συνάντηση Η. DEMOLLI με την αντιπροσωπία του αμερικανικού ΥΠΕΞ και τον Μ. PALMER δείχνει ακριβώς αυτό. Ωστόσο, σκληρή ήταν η απάντηση των ΗΠΑ και της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας στην ανακοίνωση περί σχηματισμού του Στρατού του Κοσσόβου.
Δεν είναι γνωστό αν στην εν λόγω συνάντηση ειπώθηκε κάτι διαφορετικό από αυτά που η κοσσοβάρικη πλευρά άφησε να διαρρεύσει, όπως επί παραδείγματι ένα διαφορετικό χρονοδιάγραμμα, ή αν εν τέλει αυτή η «καταδίκη» από ΝΑΤΟ και ΗΠΑ αποτελεί διπλωματικό προπέτασμα καπνού. Αυτό που φοβούνται οι Αμερικανοί είναι ότι ο εν λόγω Στρατός θα αποτελέσει κέντρο στρατολόγησης και εκπαίδευσης νέων τρομοκρατών, ελέω και των υψηλών ποσοστών τζιχαντιστών που προέρχονται από το Κόσσοβο.
Συγχρόνως, ο Πρωθυπουργός της Σλοβακίας, R. FICO, πιστεύει ότι η Ε.Ε. θα μπορούσε να παράσχει στήριξη στην περιοχή, επιλέγοντας μια χώρα και επιταχύνοντας την ευρωπαϊκή της πορεία ως κίνητρο για τις άλλες. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν θετικά αποδεκτό από πολλούς, αφού σε περίπτωση που αυτή η ευκαιρία δοθεί, π.χ. στη Σερβία και όχι στις άλλες χώρες, η κίνηση θα εκληφθεί ως πρόθεση της Ε.Ε. να μη συμπεριλάβει στην οικογένειά της ολόκληρη την περιοχή.
Αυτή τη στιγμή η μόνη χώρα που ικανοποιεί τη δήλωση του Π/Θ της Σλοβακίας είναι το Μαυροβούνιο, το οποίο έχει διανύσει το μεγαλύτερο τμήμα της πορείας προς την Ε.Ε., καθώς έχουν ανοίξει τα 26 από τα 35 Κεφάλαια των διαπραγματεύσεων, ενώ το μικρότερο τμήμα έχει διανύσει η Β-Ε, της οποίας έγινε δεκτό το αίτημα για ένταξη, δεν έχει ωστόσο ανοίξει ακόμη κανένα Κεφάλαιο.
Οι τελευταίες προτάσεις περί Στρατού του Κοσσόβου είναι ανώφελες και παραμένει στο Συμβούλιο της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας να λάβει ομόφωνη πολιτική απόφαση σχετικά με την περαιτέρω συνεργασία της με την «FSK». H μετατροπή της αποστολής της «FSK», χωρίς τις απαραίτητες συνταγματικές τροποποιήσεις, δεν θα μπορούσε να συμβάλλει στην ειρήνη και στην κατάσταση ασφαλείας στην περιοχή. Ωστόσο, αυτές δε μπορούν να γίνουν χωρίς την επίβλεψη από διεθνή όργανα για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων του Κοσσόβου.
Ο βρυχηθμός της κόκκινης αρκούδας διαλύει τα κράτη-εκτρώματα του B.CLINTON
Σε αυτό το σημείο η ρωσική αντίδραση θα είναι η πλήρης αποσταθεροποίηση ων Βαλκανίων, μέσω των κρατικών μορφωμάτων που ο Β. CLINTON δημιούργησε. Επί παραδείγματι, το γεγονός ότι δεν έχουν αποτέλεσμα πλέον οι πιέσεις που ασκούν οι Δυτικοί στην ΠΓΔΜ, η οποία είναι υποψήφια προς ένταξη στην Ε.Ε., είναι ίσως το πιο ενδεικτικό της σοβαρότητας της κρίσης που ταλανίζει τα Σκόπια.
Από τότε που η Σοσιαλδημοκρατική Αντιπολίτευση πρότεινε τον σχηματισμό Κυβέρνησης στα τέλη Φεβρουαρίου, οι Βρυξέλλες, η Washington, το ΝΑΤΟ και οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν καλέσει κατ' επανάληψη τα Σκόπια να σεβασθούν το Σύνταγμα και να δεχθούν μία μετάβαση της εξουσίας. Ωστόσο, ούτε η επίσκεψη της Ύπατης Εκπροσώπου της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, F. MOGHERINI στις 02/03/17, στην ΠΓΔΜ ούτε οι ανησυχίες που εξέφρασε εκ νέου το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 09-10/03/ 17 άλλαξαν τα δεδομένα: το κόμμα του πρώην Πρωθυπουργού, Ν. GRUEVSKI, αρνείται να υποκύψει.
Μαζί με τη Μόσχα, οι οπαδοί του GRUEVSKI καταγγέλλουν παρεμβάσεις προερχόμενες είτε από την γείτονα τους, την Αλβανία, είτε από τον G. SOROS, του οποίου το Ίδρυμα «OPEN SOCIETY» στηρίζει οργανώσεις της «Κοινωνίας των Πολιτών» της ΠΓΔΜ. Η κρίση χρονολογείται από τις πρόωρες Βουλευτικές Εκλογές στις 11/12/16. Η εκλογική διαδικασία, η οποία είχε διοργανωθεί χάριν στη μεσολάβηση των Βρυξελλών και της Washington, στόχευε στον κατευνασμό των εντάσεων που είχαν προκληθεί από τα επαναλαμβανόμενα σκάνδαλα διαφθοράς και τις κατηγορίες σε βάρος του GRUEVSKI περί νοθείας στις εκλογές.
Μέσα σε μία δεκαετία εξουσίας, το εθνικιστικό του κόμμα «VMRO-DPMNE» ανέλαβε τον έλεγχο όλων των κρατικών θεσμών και των μεγάλων τομέων της οικονομίας, ωστόσο αυτό δε σημειώθηκε με τον πλέον διαφανή και αγαθό τρόπο. Ο αριθμός και το περιεχόμενο των σκανδάλων που καταγγέλθηκαν από τον αντίπαλο ZAEV ήταν τέτοια ώστε μόνο μέσω εξελιγμένων συστημάτων παρακολούθησης θα μπορούσαν να προκύψουν. Δεδομένου ότι ο ZAEV δεν διέθετε τις υποδομές ενός κράτους, το περιεχόμενο που διέθετε στα χέρια του μπορούσε να προέλθει μόνο μέσω αμερικανικής εμπλοκής, είτε μέσω της CIA, είτε μέσω των ακριβών μέσων παρακολούθησης που ένας SOROS μπορεί να διαθέτει.
Το πρόβλημα είναι ότι στις πρόωρες εκλογές δεν υπήρξε ξεκάθαρος νικητής. Το «VMRO-DPMNE» απέσπασε μόνο 51 από τις 120 βουλευτικές έδρες και δεν στάθηκε ικανό να σχηματίσει μία Κυβέρνηση Συνασπισμού. Έχοντας τη μειοψηφία με 49 Βουλευτές, οι Σοσιαλδημοκράτες του «SDSM», του ZORAN ZAEV, κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν τη στήριξη 18 Βουλευτών που προέρχονται από κόμματα της αλβανικής μειονότητας (25% του πληθυσμού). Στις 27/02/17, αφού ο ZAEV υπέβαλε στον Πρόεδρο, G. IVANOV, τη λίστα με τους υποστηρικτές του, η συγκρότηση Κυβέρνησης θα έπρεπε να είχε δρομολογηθεί.
Δύο ημέρες αργότερα, ο IVANOV, ο οποίος υποστηρίχτηκε για το προεδρικό αξίωμα από τον G RU EVSKI, έδωσε την ετυμηγορία του: «Το Σύνταγμα και η συνείδησή μου, μου απαγορεύουν να αναθέσω την αποστολή σχηματισμού Κυβέρνησης σε ένα άτομο ή σε ένα κόμμα, το πρόγραμμα του οποίου πλήττει την κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και την ανεξαρτησία της ΠΓΔΜ». Πίσω από αυτή την άρνηση υφίσταται ένα ευαίσθητο ζήτημα, ήτοι η συμφωνία συνασπισμού μεταξύ του ZAEV και των αλβανικών κομμάτων επιδιώκει να καταστήσει την αλβανική γλώσσα τη δεύτερη επίσημη γλώσσα της χώρας, καθώς και να εξισώσει την αλβανική μειονότητα με τον υπόλοιπο πληθυσμό. Πρόκειται για μία δύσκολη παραχώρηση σε μία χώρα που εξακολουθεί να είναι στιγματισμένη από τις διεθνικές συγκρούσεις του 2001.
Τα Σκόπια διαλύονται πριν φτάσουν 50 χρόνια ιστορίας
Οι Σοσιαλδημοκράτες καταγγέλλουν ένα «συνταγματικό πραξικόπημα» του Προέδρου, ο οποίος φέρεται να επιδιώκει κυρίως να προστατεύσει τον μέντορά του, τον Ν. GRUEVSKI. H ενόχληση των φίλων του GRUEVSKI στην ιδέα της εγκατάλειψης της εξουσίας είναι ολοένα και πιο αισθητή. Εδώ και έναν μήνα, έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές διαδηλώσεις του «VMRO-DPMNE» μέσα σε ένα τεταμένο κλίμα κατά της «αυτονομιστικής απειλής» που φέρεται να αντιπροσωπεύουν οι Αλβανοί για την κυριαρχία της χώρας.
Απέναντι σε αυτό το μπλοκάρισμα, ο GRUEVSKI προτείνει τη διεξαγωγή εκλογών, τη στιγμή που τα κόμματα της Αντιπολίτευσης απείλησαν στις 08/03/17 να καλέσουν το Κοινοβούλιο για να σχηματισθεί Κυβέρνηση χωρίς την έγκριση του Προέδρου IVANOV. H ΠΓΔΜ, στην οποία παρατηρείται εδώ και καιρό έλλειμμα Δημοκρατίας, παίρνει πλέον το ρίσκο μία αντιπαράθεσης μεταξύ δύο στρατοπέδων, οι απόψεις των οποίων διίστανται ολοένα και περισσότερο.
Ωστόσο, το πρόβλημα που δημιουργείται από την αμερικανική παρέμβαση -μέσω του αλβανικού δορυφόρου- και από τη ρωσική διείσδυση, μέσω της στήριξης ενός πρώην φιλοαμερικανού Πρωθυπουργού, είναι πως τα Σκόπια είναι πολύ μικρά για να μείνει κάτι από τη διάσπαση που φέρνει ένας εμφύλιος. Αυτό πολύ απλά σημαίνει πως εξωτερικές δορυφορικές δυνάμεις των Μεγάλων Δυνάμεων θα κινηθούν προς υποστήριξη και εν τέλει αφομοίωση των κατακερματισμένων υπολειμμάτων των Σκοπίων. Παρόλα ταύτα όλοι γνωρίζουμε τι συμβαίνει στα Βαλκάνια, όταν οι περιφερειακές δυνάμεις-εκπρόσωποι των Μεγάλων Δυνάμεων κινηθούν ταυτόχρονα προς το ίδιο γεωγραφικό σημείο της Χερσονήσου του Αίμου.
Είναι κατανοητό ότι με κάθε νέα Κυβέρνηση στην Washington δημιουργείται η ελπίδα ότι κάποιος στις ΗΠΑ θα έχει το θάρρος να διορθώσει τα λάθη του Β. CLINTON. O σερβικός λαός είναι μοιρασμένος σε διάφορα κράτη, κυρίως λόγω της λανθασμένης πολιτικής του Β. CLINTON, η οποία διά της επιθετικότητας ήλθε αρωγός στις μη δημοκρατικές δυνάμεις άλλων εθνοτικών ομάδων που χειρίσθηκαν την Washington και τα ΜΜΕ.
Η Σερβία, υποστηρίζει ότι η σερβική κληρονομιά στις περιοχές αυτές βρίσκεται σε κίνδυνο και απαιτεί άλλες αναγκαίες λύσεις, οι οποίες απαιτούν την έναρξη νέων συνομιλιών. Οι ΗΠΑ δεν μπορούν να εκπροσωπούν αντικρουόμενες απόψεις και να υποστηρίζουν τα δικαιώματα του αλβανικού έθνους στο Κόσσοβο και ταυτόχρονα να συμβάλλουν στη μείωση των δικαιωμάτων του σερβικού λαού στη Σερβική Δημοκρατία της Βοσνίας (RS) αναφορικά με τον εορτασμό της εθνικής του εορτής ή οποιουδήποτε άλλου μέσου ελεύθερης έκφρασης που στηρίζεται στις ΗΠΑ.
Οι προκλήσεις του φιλοδυτικού Κοσσόβου
O Υπουργός της «FSK», H. DEMOLLI, υποδέχθηκε στις 13-02-17 την αντιπροσωπία του αμερικανικού ΥΠΕΞ με επικεφαλής τον Μ. PALMER, Δντή του Γραφείου για τη ΝΑ Ευρώπη. Στη συνάντηση που συμμετείχαν ο Υφυπουργός της «FSK», M. LATIFI και ο Δκτής της «FSK», R. RAMA, συζητήθηκαν οι πολιτικές εξελίξεις και η κατάσταση ασφάλειας στο Κόσσοβο, η διαδικασία μετατροπής της «FSK» σε «ΕΔ Κοσόβου» (FAK) και η διμερής συνεργασία μεταξύ Κοσσόβου και των διεθνών μηχανισμών ασφάλειας, με τους στρατηγικούς εταίρους, καθώς και με τα κράτη με τα οποία διατηρεί σχέσεις.
Από την πλευρά του, ο Υπουργός της «FSK», H. DEMOLLI, μεταξύ άλλων ενημέρωσε τον PALMER σχετικά με τα σχέδια του Υπουργείου και της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη διαδικασία μετατροπής της «FSK» σε «FAK», τη βούληση και τη διαφάνεια σε αυτή τη διαδικασία, την ανάγκη συντονισμού με το ΝΑΤΟ και τους στρατηγικούς εταίρους (ΗΠΑ, Γερμανία, Μ. Βρετανία, κλπ.), καθώς και για τα περαιτέρω βήματα ολοκλήρωσης αυτής της σημαντικής διαδικασίας για την οικοδόμηση του κράτους στο Κόσσοβο.
Από την πλευρά του, ο PALMER εξέφρασε την πλήρη στήριξή του στην ευρω-ατλαντική πορεία του Κοσσόβου, δηλώνοντας ότι οι ΗΠΑ υποστηρίζουν τη μετατροπή της «FSK» σε «FAK» και δεσμεύονται η εν λόγω διαδικασία να τύχει στήριξης από όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα του Κοσσόβου.
Την επόμενη ημέρα (14/02/17) το Κοινοβούλιο του Κοσσόβου ενέκρινε, με 68 ψήφους «ΥΠΕΡ», το σχέδιο ψηφίσματος για τη μετατροπή της «FSK» σε «ΕΔ Κοσόβου» (FAK), ενώ την πρωτοβουλία υποστήριξαν όλες οι Κ.Ο. εκτός από τη Σερβική Λίστα. Συγκεκριμένα το Κοινοβούλιο του Κοσσόβου με βάση το άρθρο 65.1 του Συντάγματος και το άρθρο 52, παράγραφος 2 του Κανονισμού του Κοινοβουλίου, κατόπιν της πρότασης του DAUT HARADINAJ, Προέδρου της Επιτροπής Εσωτερικών Υποθέσεων, Ασφάλειας και Εποπτείας της «FSK», η οποία υποστηρίχτηκε από τις Κ.Ο. των κομμάτων «PDK», «LDK», «W», «AAK», «NISMA» και της «ΚΟ 6+», μετά τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε για την «FSK» στην Ολομέλεια πρότεινε για έγκριση το ΣΧΕΔΙΟ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ για την «FSK».
Σύμφωνα με αυτή την απόφαση η Κυβέρνηση του Κοσσόβου εξουσιοδοτήθηκε να συντονίσει και να υποβάλει προς έγκριση στο Κοινοβούλιο, το συντομότερο δυνατόν, τη στρατηγική μετατροπής της «FSK» σε «FAK». Την ίδια στιγμή, το Κοινοβούλιο, εκφράζοντας την επίσημη δέσμευση για ένταξη στον ΝΑΤΟ όρισε η Κυβέρνηση του Κοσσόβου και οι υπόλοιποι θεσμικοί μηχανισμοί να συντονίσουν τις δεσμεύσεις τους για την από κοινού εναρμόνιση των προσπαθειών τους με το ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ για την ανάπτυξη των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τη νέα εντολή των «ΕΔ Κοσσόβου».
Οι δυτικοί δορυφόροι στήριξης των κοσσοβάρικων προκλήσεων
Μία εβδομάδα μετά οι ΥΠΕΞ Κροατίας και Κοσσόβου, D. I. STIER, και Ε. HOXHAJ, αντίστοιχα, συναντήθηκαν στο Zagreb. Αμφότεροι συμφώνησαν ότι οι σχέσεις μεταξύ Zagreb και Pristina είναι εξαίρετες και φιλικές και ότι θα πρέπει να εντείνουν την οικονομική συνεργασία. Επίσης, ανακοίνωσαν ότι Κόσσοβο και Κροατία θα υπογράψουν τον Μάρτιο συμφωνία περί αποφυγής διπλής φορολόγησης.
Ο D. I. STIER δήλωσε ότι η Κροατία υποστηρίζει πλήρως τον διάλογο μεταξύ Βελιγραδίου και Pristina και την εφαρμογή όλων των συμφωνιών, καθώς και την ένταξη ολόκληρης της περιοχής της ΝΑ Ευρώπης στην Ε.Ε. με την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που προβλέπονται.
Ο Κοσσοβάρος ΥΠΕΞ δήλωσε πως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Ένωση Σερβικών Δήμων θα μπορούσε να έχει εκτελεστικές εξουσίες ή οτιδήποτε πέραν όσων προβλέπονται από τη Συμφωνία των Βρυξελλών και το Σχέδιο AHTISAARI. Με αφορμή την πρόσφατη επιστολή των ΥΠΑΜ της Αλβανίας και της Κροατίας στον Γ.Γ. του ΝΑΤΟ, στην οποία εκτός των άλλων εκφράστηκε και η ανησυχία για το Κόσσοβο, ο HOXHAJ δήλωσε ότι το Κόσσοβο βλέπει την Κροατία και την Αλβανία ως τις χώρες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη σταθεροποίηση της κατάστασης στην περιοχή. Έως αυτό το σημείο φαίνεται ξεκάθαρα ποιοι είναι οι αμερικανικοί δορυφόροι στήριξης του κοσσοβάρικου εγχειρήματος.
Οι δηλώσεις ΝΑΤΟ και ΗΠΑ που συγκρούονται με τις πράξεις τους
Ο Πρόεδρος της Σερβίας, Τ. NIKOLIC, έχει συγκάλεσε στις 12-03-17 συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας, κατά τη διάρκεια της οποίας η κρατική ηγεσία ενημερώθηκε από τις αρμόδιες Υπηρεσίες για τις εξελίξεις στο Κόσσοβο. η επιμονή του Προέδρου του Κοσσόβου, Η. THACI, στον σχηματισμό ΕΔ αποτελεί τον μεγαλύτερο παράγοντα ανησυχίας για τη Σερβία. Για το Βελιγράδι, η ιδέα της δημιουργίας του Στρατού του Κοσσόβου είναι εντελώς απαράδεκτη, διότι θα μπορούσε να οδηγήσει ολόκληρη την περιοχή σε καταστροφή και αυτό μπορεί να επιφέρει ση μαντικές παρεμβάσεις και διαμαρτυρίες από τη Ρωσία.
Από την επίθεση του ΝΑΤΟ κατά της Γιουγκοσλαβίας το 1999 μέχρι και σήμερα, είναι δύσκολο να εντοπισθούν ενέργειες της Pristina που δεν είναι συντονισμένες με την Washington και τις Βρυξέλλες. Η συνάντηση Η. DEMOLLI με την αντιπροσωπία του αμερικανικού ΥΠΕΞ και τον Μ. PALMER δείχνει ακριβώς αυτό. Ωστόσο, σκληρή ήταν η απάντηση των ΗΠΑ και της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας στην ανακοίνωση περί σχηματισμού του Στρατού του Κοσσόβου.
Δεν είναι γνωστό αν στην εν λόγω συνάντηση ειπώθηκε κάτι διαφορετικό από αυτά που η κοσσοβάρικη πλευρά άφησε να διαρρεύσει, όπως επί παραδείγματι ένα διαφορετικό χρονοδιάγραμμα, ή αν εν τέλει αυτή η «καταδίκη» από ΝΑΤΟ και ΗΠΑ αποτελεί διπλωματικό προπέτασμα καπνού. Αυτό που φοβούνται οι Αμερικανοί είναι ότι ο εν λόγω Στρατός θα αποτελέσει κέντρο στρατολόγησης και εκπαίδευσης νέων τρομοκρατών, ελέω και των υψηλών ποσοστών τζιχαντιστών που προέρχονται από το Κόσσοβο.
Συγχρόνως, ο Πρωθυπουργός της Σλοβακίας, R. FICO, πιστεύει ότι η Ε.Ε. θα μπορούσε να παράσχει στήριξη στην περιοχή, επιλέγοντας μια χώρα και επιταχύνοντας την ευρωπαϊκή της πορεία ως κίνητρο για τις άλλες. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν θετικά αποδεκτό από πολλούς, αφού σε περίπτωση που αυτή η ευκαιρία δοθεί, π.χ. στη Σερβία και όχι στις άλλες χώρες, η κίνηση θα εκληφθεί ως πρόθεση της Ε.Ε. να μη συμπεριλάβει στην οικογένειά της ολόκληρη την περιοχή.
Αυτή τη στιγμή η μόνη χώρα που ικανοποιεί τη δήλωση του Π/Θ της Σλοβακίας είναι το Μαυροβούνιο, το οποίο έχει διανύσει το μεγαλύτερο τμήμα της πορείας προς την Ε.Ε., καθώς έχουν ανοίξει τα 26 από τα 35 Κεφάλαια των διαπραγματεύσεων, ενώ το μικρότερο τμήμα έχει διανύσει η Β-Ε, της οποίας έγινε δεκτό το αίτημα για ένταξη, δεν έχει ωστόσο ανοίξει ακόμη κανένα Κεφάλαιο.
Οι τελευταίες προτάσεις περί Στρατού του Κοσσόβου είναι ανώφελες και παραμένει στο Συμβούλιο της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας να λάβει ομόφωνη πολιτική απόφαση σχετικά με την περαιτέρω συνεργασία της με την «FSK». H μετατροπή της αποστολής της «FSK», χωρίς τις απαραίτητες συνταγματικές τροποποιήσεις, δεν θα μπορούσε να συμβάλλει στην ειρήνη και στην κατάσταση ασφαλείας στην περιοχή. Ωστόσο, αυτές δε μπορούν να γίνουν χωρίς την επίβλεψη από διεθνή όργανα για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων του Κοσσόβου.
Ο βρυχηθμός της κόκκινης αρκούδας διαλύει τα κράτη-εκτρώματα του B.CLINTON
Σε αυτό το σημείο η ρωσική αντίδραση θα είναι η πλήρης αποσταθεροποίηση ων Βαλκανίων, μέσω των κρατικών μορφωμάτων που ο Β. CLINTON δημιούργησε. Επί παραδείγματι, το γεγονός ότι δεν έχουν αποτέλεσμα πλέον οι πιέσεις που ασκούν οι Δυτικοί στην ΠΓΔΜ, η οποία είναι υποψήφια προς ένταξη στην Ε.Ε., είναι ίσως το πιο ενδεικτικό της σοβαρότητας της κρίσης που ταλανίζει τα Σκόπια.
Από τότε που η Σοσιαλδημοκρατική Αντιπολίτευση πρότεινε τον σχηματισμό Κυβέρνησης στα τέλη Φεβρουαρίου, οι Βρυξέλλες, η Washington, το ΝΑΤΟ και οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν καλέσει κατ' επανάληψη τα Σκόπια να σεβασθούν το Σύνταγμα και να δεχθούν μία μετάβαση της εξουσίας. Ωστόσο, ούτε η επίσκεψη της Ύπατης Εκπροσώπου της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, F. MOGHERINI στις 02/03/17, στην ΠΓΔΜ ούτε οι ανησυχίες που εξέφρασε εκ νέου το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 09-10/03/ 17 άλλαξαν τα δεδομένα: το κόμμα του πρώην Πρωθυπουργού, Ν. GRUEVSKI, αρνείται να υποκύψει.
Μαζί με τη Μόσχα, οι οπαδοί του GRUEVSKI καταγγέλλουν παρεμβάσεις προερχόμενες είτε από την γείτονα τους, την Αλβανία, είτε από τον G. SOROS, του οποίου το Ίδρυμα «OPEN SOCIETY» στηρίζει οργανώσεις της «Κοινωνίας των Πολιτών» της ΠΓΔΜ. Η κρίση χρονολογείται από τις πρόωρες Βουλευτικές Εκλογές στις 11/12/16. Η εκλογική διαδικασία, η οποία είχε διοργανωθεί χάριν στη μεσολάβηση των Βρυξελλών και της Washington, στόχευε στον κατευνασμό των εντάσεων που είχαν προκληθεί από τα επαναλαμβανόμενα σκάνδαλα διαφθοράς και τις κατηγορίες σε βάρος του GRUEVSKI περί νοθείας στις εκλογές.
Μέσα σε μία δεκαετία εξουσίας, το εθνικιστικό του κόμμα «VMRO-DPMNE» ανέλαβε τον έλεγχο όλων των κρατικών θεσμών και των μεγάλων τομέων της οικονομίας, ωστόσο αυτό δε σημειώθηκε με τον πλέον διαφανή και αγαθό τρόπο. Ο αριθμός και το περιεχόμενο των σκανδάλων που καταγγέλθηκαν από τον αντίπαλο ZAEV ήταν τέτοια ώστε μόνο μέσω εξελιγμένων συστημάτων παρακολούθησης θα μπορούσαν να προκύψουν. Δεδομένου ότι ο ZAEV δεν διέθετε τις υποδομές ενός κράτους, το περιεχόμενο που διέθετε στα χέρια του μπορούσε να προέλθει μόνο μέσω αμερικανικής εμπλοκής, είτε μέσω της CIA, είτε μέσω των ακριβών μέσων παρακολούθησης που ένας SOROS μπορεί να διαθέτει.
Το πρόβλημα είναι ότι στις πρόωρες εκλογές δεν υπήρξε ξεκάθαρος νικητής. Το «VMRO-DPMNE» απέσπασε μόνο 51 από τις 120 βουλευτικές έδρες και δεν στάθηκε ικανό να σχηματίσει μία Κυβέρνηση Συνασπισμού. Έχοντας τη μειοψηφία με 49 Βουλευτές, οι Σοσιαλδημοκράτες του «SDSM», του ZORAN ZAEV, κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν τη στήριξη 18 Βουλευτών που προέρχονται από κόμματα της αλβανικής μειονότητας (25% του πληθυσμού). Στις 27/02/17, αφού ο ZAEV υπέβαλε στον Πρόεδρο, G. IVANOV, τη λίστα με τους υποστηρικτές του, η συγκρότηση Κυβέρνησης θα έπρεπε να είχε δρομολογηθεί.
Δύο ημέρες αργότερα, ο IVANOV, ο οποίος υποστηρίχτηκε για το προεδρικό αξίωμα από τον G RU EVSKI, έδωσε την ετυμηγορία του: «Το Σύνταγμα και η συνείδησή μου, μου απαγορεύουν να αναθέσω την αποστολή σχηματισμού Κυβέρνησης σε ένα άτομο ή σε ένα κόμμα, το πρόγραμμα του οποίου πλήττει την κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και την ανεξαρτησία της ΠΓΔΜ». Πίσω από αυτή την άρνηση υφίσταται ένα ευαίσθητο ζήτημα, ήτοι η συμφωνία συνασπισμού μεταξύ του ZAEV και των αλβανικών κομμάτων επιδιώκει να καταστήσει την αλβανική γλώσσα τη δεύτερη επίσημη γλώσσα της χώρας, καθώς και να εξισώσει την αλβανική μειονότητα με τον υπόλοιπο πληθυσμό. Πρόκειται για μία δύσκολη παραχώρηση σε μία χώρα που εξακολουθεί να είναι στιγματισμένη από τις διεθνικές συγκρούσεις του 2001.
Τα Σκόπια διαλύονται πριν φτάσουν 50 χρόνια ιστορίας
Οι Σοσιαλδημοκράτες καταγγέλλουν ένα «συνταγματικό πραξικόπημα» του Προέδρου, ο οποίος φέρεται να επιδιώκει κυρίως να προστατεύσει τον μέντορά του, τον Ν. GRUEVSKI. H ενόχληση των φίλων του GRUEVSKI στην ιδέα της εγκατάλειψης της εξουσίας είναι ολοένα και πιο αισθητή. Εδώ και έναν μήνα, έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές διαδηλώσεις του «VMRO-DPMNE» μέσα σε ένα τεταμένο κλίμα κατά της «αυτονομιστικής απειλής» που φέρεται να αντιπροσωπεύουν οι Αλβανοί για την κυριαρχία της χώρας.
Απέναντι σε αυτό το μπλοκάρισμα, ο GRUEVSKI προτείνει τη διεξαγωγή εκλογών, τη στιγμή που τα κόμματα της Αντιπολίτευσης απείλησαν στις 08/03/17 να καλέσουν το Κοινοβούλιο για να σχηματισθεί Κυβέρνηση χωρίς την έγκριση του Προέδρου IVANOV. H ΠΓΔΜ, στην οποία παρατηρείται εδώ και καιρό έλλειμμα Δημοκρατίας, παίρνει πλέον το ρίσκο μία αντιπαράθεσης μεταξύ δύο στρατοπέδων, οι απόψεις των οποίων διίστανται ολοένα και περισσότερο.
Ωστόσο, το πρόβλημα που δημιουργείται από την αμερικανική παρέμβαση -μέσω του αλβανικού δορυφόρου- και από τη ρωσική διείσδυση, μέσω της στήριξης ενός πρώην φιλοαμερικανού Πρωθυπουργού, είναι πως τα Σκόπια είναι πολύ μικρά για να μείνει κάτι από τη διάσπαση που φέρνει ένας εμφύλιος. Αυτό πολύ απλά σημαίνει πως εξωτερικές δορυφορικές δυνάμεις των Μεγάλων Δυνάμεων θα κινηθούν προς υποστήριξη και εν τέλει αφομοίωση των κατακερματισμένων υπολειμμάτων των Σκοπίων. Παρόλα ταύτα όλοι γνωρίζουμε τι συμβαίνει στα Βαλκάνια, όταν οι περιφερειακές δυνάμεις-εκπρόσωποι των Μεγάλων Δυνάμεων κινηθούν ταυτόχρονα προς το ίδιο γεωγραφικό σημείο της Χερσονήσου του Αίμου.
Ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων του Geopolitics & Daily News http://www.geopolitics.com.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου