Νομίζω ότι μέσα στα γεγονότα, ιστορικά, η αντίληψη του "μικρότερου κακού" δε θεωρήθηκε ποτέ με αφηρημένους όρους, αλλά μάλλον αντιμετωπίστηκε με εμπειρικό τρόπο, συλλαμβάνοντας, σε κάθε περίπτωση, τη σημασία της και την ιδιαιτερότητά της. Χωρίς να θέλω να αποδώσω στους αναρχικούς και στον Μαλατέστα μακιαβελισμό, και από την άποψη της εντιμότητας τίποτε δε θα ήταν πιο άδικο, ακόμα και εμείς ωστόσο, μπροστά σε καταστάσεις που επιβάλλουν σύνθετες επιλογές σε επίπεδο συνοχής, θέτουμε το ζήτημα της συμβίωσης με μία πραγματικότητα που απαρνείται τη δική μας διαδρομή.
Παραμένοντας στα παραδείγματα, είναι αναμφίβολο ότι όλα όσα προέρχονται από το Κράτος δεν μπορούμε να τα θέλουμε, ωστόσο δεν μπορούμε να αγνοούμε ότι, στη σημερινή κατάσταση, χωρίς μία επαναστατική ώθηση εν δράσει, μόνο η ύπαρξη των κοινωνικών αντιστάσεων μπορεί να μετριάσει τις πιο καταστροφικές πλευρές της άγριας φιλελευθεροποίησης που επιβάλλεται από τα ά- κρως επιθετικά αφεντικά. Προφανώς, αυτό δεν αναιρεί ούτε κατ’ ελάχιστον την αναγκαιότητα του δικού μας α- ντικρατικού αγώνα, όπως επίσης δεν αναιρεί τη βασιμό- τητα της ανάλυσης που βλέπει τον κρατικό μηχανισμό ως τον κύριο εγγυητή των καπιταλιστικών συμφερόντων. Είναι ωστόσο εμφανές ότι, ταυτοχρόνως, υπάρχει μία αντίφαση μεταξύ του κράτους και του κεφαλαίου και ότι υπάρχουν πραγματικές διαφορές ανάμεσα στους ρόλους τους: το κράτος είναι ακόμα υποχρεωμένο να προστατεύει κάποιες κοινωνικές ανάγκες, που η μη ικανοποίησή τους θα απειλούσε τη συναίνεση. Το κεφάλαιο στοχεύει στην αύξηση των κερδών και στην ελεύθερη δραστηριότητα, χωρίς να ανησυχεί για τις συνέπειες. Ετσι λοιπόν, παραμένοντας για μας και τα δυό, κράτος και κεφάλαιο, απόλυτοι εχθροί, με τους οποίους είναι αδύνατη μία οποιαδήποτε μορφή σχέσης, είναι μία πραγματικότητα το ότι η δική μας ανατρεπτική δράση μπορεί να αναπτυχθεί στο εσωτερικό αυτών των αντιφάσεων, με τη δική μας ιδιαιτερότητα, κατά τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Παραμένοντας σταθεροί σε μία αυστηρή ανάλυση που δεν μας εμποδίζει να διακρίνουμε την αληθινή φύση των πραγμά
των και την αντιδραστική ή συντηρητική ουσία τους, υπάρχει πάντοτε μία θεώρηση που μας υποχρεώνει, αντικειμενικά, να συλλαμβάνουμε τις διακρίσεις και να εκτιμούμε στην πληρότητά τους τις αντικειμενικές διαφορές. Περνώντας τώρα στον τρόπο που ο Μαλατέστα και οι αναρχικοί του καιρού του ανέγνωσαν το φασιστικό φαινόμενο, δε νομίζω ότι μπορούμε να ισχυριστούμε ότι έθεσαν στο ίδιο επίπεδο το φασισμό και την αδύναμη δημοκρατία των Τζολίτι, Νίτι και Τουράτι. Σύμφωνα με τον Μπέρτι, αντιθέτως, το σφάλμα του Μαλατέστα συνίστατο ακριβώς στο ότι δεν προχώρησε στη σχέση του φασισμού και της δημοκρατίας αναμεταξύ τους, εμμένοντας να τις συσχετίζει απλώς με την αναρχία, χάνοντας έτσι τη δυνατότητα να φτάσει σε μία βαθύτερη ανάλυση. Εάν αναμφι- βόλως στην αναρχική ανάλυση συλλαμβάνεται και καταγγέλλεται με την ίδια διαύγεια η εξουσιαστική και ανελεύθερη φύση που χαρακτηρίζει αμφότερα τα συστήματα (όπως επί παραδείγματι η εξουσία της πλειοψηφίας επί της μειοψηφίας) και ως εκ τούτου συλλαμβάνεται η τεράστια απόστασή τους από κάθε ελευθεριακή υπόθεση, ωστόσο μέσα στα γεγονότα, μέσα στη συγκεκριμένη πραγματικότητα του αγώνα, η αντίδραση του Μαλατέστα και των συντρόφων μας απέναντι στο φασισμό και η ξεκάθαρη απόρριψη κάθε μορφής συμβιβασμού υπήρξαν πολύ περισσότερο αποφασισιστικές και δραματικές απ’ ό,τι υπήρξαν απέναντι στο δημοκρατικό σύστημα.
Ακόμα και όταν αυτό το τελευταίο εκπροσωπούνταν από ξεκάθαρους αντιδραστικούς, όπως ο Κρίσπι. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, σημαίνει ότι, πέρα από τη συνοχή της ανάλυσης και από την αφοσίωση στις αντιεξουσιαστικές αρχές, ήξεραν πολύ καλά να συλλαμβάνουν τις ουσιώδεις διαφορές μεταξύ των δύο συστημάτων εξουσίας καθώς και να επιλέγουν τα κατάλληλα μέσα για τον αγώνα εναντίον της αντίδρασης. Η θεωρητική ανάλυση του Μαλατέστα είναι σωστή ακριβώς υπό αυτήν την έννοια, διότι, συγκρί- νοντας το φασισμό και τη δημοκρατία με τον πραγματικό στόχο, ηθικό και πρακτικό, που είχε στο μυαλό του, δηλαδή την αναρχική κοινωνία, συνέλαβε τέλεια την έννοια του "μικρότερου κακοΰ". Και πράγματι, ως πραγματικός επαναστάτης που αναμφισβητήτως ήταν, συνέζευξε σταθερά την πρακτική ευλιγισία με την ιδεολογική συνοχή, προσαρμόζοντας τις τακτικές ανάγκες (αλλά οπωσδήποτε όχι τις στρατηγικές) στην πραγματικότητα.
Εάν ο Μαλατέστα διέπραξε κάποια σφάλματα, επρόκει- το για σφάλματα της αρχικής εκτίμησής του γύρω από την επικινδυνότητα του φασισμού και γύρω από την ικανότητά του να αυτονομηθεί από την εξουσία των αφεντικών, και όχι για σφάλματα γύρω από τη φύση του φασισμού. Αυτά τα σφάλματα όμως οφείλονταν στο γεγονός ότι τα στοιχεία της ανάλυσης ήταν ακόμα εντελώς καινούργια και ρευστά, έτσι που δεν ήταν δυνατόν ακόμα να προχωρήσει σε μία ενδελεχή εκτίμηση.
Εάν οι αναρχικοί διέπραξαν σφάλματα στον αντιφασιστικό αγώνα, αυτά ήταν σφάλματα πρακτικής που οφείλονταν στη δυσκολία να συγκροτήσουν αξιόπιστες συμ- μαχίες, σφάλματα δηλαδή τακτικής συνυφασμένα με τον καινοτόμο χαρακτήρα του φαινομένου και με την τεράστια δυσκολία να το αντιμετωπίσουν και να του αναταχθούν, και όχι πραγματικά σφάλματα ερμηνείας της βαθιά αντιδραστικής και δικτατορικής φύσης του φασισμού. Σφάλματα που ο Λουίτζι Φάμπρι, με μία σκέψη κατά πολύ μπροστά από την εποχή του, γρήγορα εξουδετέρωσε με το διδακτικό κείμενό του Η Προληπτική Αντεπανάσταση. Άλλωστε ο φασισμός, όπως έχει δείξει η ιστορία, δεν υπήρξε ένα φαινόμενο που περιφράχθηκε στις προκείμενες υπό τις οποίες δημιουργήθηκε, αλλά υπήρξε, αντιθέτως, μία διαδικασία εν τω γίγνεσθαι, που τον μεταμόρφωσε απο απλό όργανο της εξουσίας σε αυτόνομη και ανεξάρτητη πολιτική οντότητα.
Προφανώς, αυτές οι σκέψεις μου δεν προτίθενται να α- φαιρέσουν τίποτε από την εγκυρότητα της ανάλυσης που έγινε από τον Μπέρτι στην εισαγωγή του στη θαυμάσια ανθολογία κειμένων του Μαλατέστα που ο ίδιος επιμελή- θηκε. Ο Μαλατέστα είναι μία πολυσύνθετη προσωπικότητα, που η σκέψη της δεν μπορεί να περιχαρακωθεί μέσα σε σχηματοποιήσεις οιουδήποτε τύπου, και ο πλούτος και το ανεπανάληπτο της διαδρομής της ζωής του είναι ακόμα μία περιουσία, από την οποία εμείς οι αναρχικοί μπορούμε να αντλούμε συνεχώς.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
- Επιστολή του Μαλατέστα προς τον Λουίτζι Φάμπρι πάνω στο ζήτημα της "δικτατορίας του προλεταριάτου", Λονδίνο, 30 Ιουλίου 1919.
- Απόσπασμα από το άρθρο του Μαλατέστα "Μπολσεβι- κισμός και Αναρχισμός", 7 Νοεμβρίου 1923.
- Άρθρο του Μαλατέστα στην "υιηαηίία Νονα", 14 Μαρτίου 1922.
- "Ο φασισμός και η νομιμότητα", άρθρο του Μαλατέστα στην "υπΐ3ηϊία Νονα", 25 Νοεμβρίου 1922.
- "Κομμουνιστές και Φασίστες", άρθρο του Μαλατέστα στο περιοδικό "ΡεηδΐεΐΌ ε νοίοπίδ", 1 Μάίου 1922.
- "Ούτε με τη δημοκρατία ούτε με τη δικτατορία: αναρχικοί", άρθρο του Μαλατέστα στο περιοδικό "ΡεηδίεΐΌ ε νοίοπία", 6 Μαΐου 1926.
- Εισαγωγή του Πιέρ Κάρλο Μασίνι στο βιβλίο της Ευοε ΡαΜ>π "Λουίτζι Φάμπρι: Η Ιστορία ενός ελεύθερου ανθρώπου", Πίζα, 1996.
- Γι’ αυτό το ζήτημα μπορούμε να διαβάσουμε μία επιστολή του Μαλατέστα προς τον Φάμπρι που γράφηκε λίγο πριν το θάνατό του και δημοσιεύτηκε από τον ίδιον τον Φάμπρι στις 30 Σεπτεμβρίου του 1932.
- Σκέπτομαι τις κριτικές και "αναθεωρητικές" παρεμβάσεις της Φάμπρι, του Ρούντολφ Ρόκερ, του Γκουντμάν, του Κόλιν Γουώρντ, του Φρέιρε, του Μάρραιη Μπού- κτσιν και εδώ στην Ιταλία του Αμεντέο Μπέρτολο, του πατέρα μου Τζιαμπιέτρο Νίκο Μπέρτι, του Τζιαμπιέτρο Λάντι, του Φοΰριο Μπιατζίνι, του Αντρέα Πάπι, του Φράνκο Μελάντρι, του Πιέτρο Αντάμο. Σκέπτομαι επίσης την αξιέπαινη πολιτιστική εργασία των εκδόσεων ΕΙειιίΙιεΓα, των περιοδικών "Volonta", " Lidertaria",“Rivista Aanarchica”και των συντακτών τους.
- Αμεντέο Μπέρτολο "Πέραν της δημοκρατίας. Η αναρχία", τεύχος 4ο του περιοδικού Volonta, 1994.
* Το κείμενο του Φραντσέσκο Μπέρτι μεταφράστηκε από το ιταλικό περιοδικό Rivista Anarchica" (η. 265, καλοκαίρι του 2000). Η μετάφραση είναι του Γιάννη Καρύτσα
Πηγή: Ελευθεριακή Κίνηση τεύχος 15
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου