[Αυτές τις ημερες η Αφροδιτη βρισκεται σε συνοδο με τον Σείριο και τον λαμπρο Κανοπους]
Canopus, ένας λαμπερός αστέρας
από την Λίλιαν Σίμου
Ο γιγάντιος Κανόπους είναι το φωτεινότερο άστρο του νότιου αστερισμού Carina,και το δεύτερο λαμπερότερο, μετά τον Σείριο. Είναι άστρο τύπου F, με γυμνό μάτι φαίνεται λευκός αλλά ανήκει στα υποκίτρινα άστρα. Αστρονομικά και αστρολογικά βρίσκεται στις 15 Καρκίνου περίπου.
Αρχαία χρόνια και μύθοι γύρω από τον Canopus
Ο σταθερός αστέρας Κανόπους, είναι γνωστός όπως και ο Σείριος από τα αρχαία χρόνια και τον συναντάμε στις παραδόσεις.
Στην ινδική βεδική λογοτεχνία, το αστέρι Canopus συνδέεται με τον σοφό Agastya, ένα από τους rishis (οι άλλοι συνδέονται με τα αστέρια της Μεγάλης Άρκτου). Ο Agastya, ως άστρο, λέγεται ότι «καθαρίζει τα νερά» και η άνοδος συμπίπτει με περίοδο όπου ηρεμούν τα νερά του Ινδικού Ωκεανού. Θεωρείται μυθολογικά γιος του Pulasthya, γιος του Brahma.
Ο λαμπερός αστέρας Canopus δεν ήταν ορατός στην περιοχή της Ελλάδας και της Αρχαίας Ρώμης, αλλά ήταν ορατός στους αρχαίους Αιγυπτίους, καθώς και στα μέρη των Ινδιάνων Ναβάχο, με το όνομα Ma’ii BIZΟ. Είναι, επίσης, αναφέρεται από την αραβική ονομασία:. سهيل (Suhayl), κατά τον 7ο αιώνα μ.Χ., όταν ανθούσε η αραβική γνώση και επιστήμη.
Οι Βεδουίνοι της Νεγκέβ και Σινά τον γνώριζαν επίσης ως Suhayl, και το χρησιμοποίησαν με τον Polaris ως δύο κύρια αστέρια για τα ταξίδια τη νύχτα. Λόγω του γεγονότος ότι εξαφανίζεται κάτω από τον ορίζοντα, συνδέεται με ένα μεταβλητό χαρακτηριστικό, σε αντίθεση με τον πάντα ορατό Polaris.
Για τους Κινέζους είναι το αστέρι της Ηλικιωμένου Άντρα (老人星 Lǎorénxīng) , και τον βρίσκουμε σε ένα μεσαιωνικό χειρόγραφο αστρικό χάρτη, το Dunhuang, παρά το γεγονός ότι ήταν αόρατος από την Κίνα. Ο κινέζος αστρονόμοας Yi Xing είχε ταξιδέψει νότια έως τις περιοχές που ήταν ορατά πολλά σταθερά άστρα το 724 μ.Χ., αν και ενδέχεται να ήταν ήδη γνωστό από παλαιότερους ταξιδευτές της Κίνας.
Στις φυλές των Πολυνησίων τα σταθερά άστρα ήταν πλοηγοί και ο Κανόπους ήταν οδηγός τους, όπως και ο Σείριος και ο Μανού. Στη Χαβάη των ονόμαζαν Canopus Ke Alii-o-kona-i-ka-Lewa, «Ο Αρχηγός της νότιας έκτασης» και τους βοηθούσε να ταξιδεύουν νότια.
Στους Μαορί της Νέας Ζηλανδίας / Aotearoa είχε πολλά διαφορετικά ονόματα : Ariki («Ο υψηλά γεννημένος»), και τον συνέδεαν με τους ανθρώπους που κλαίνε και ψάλλουν. Ονομαζόταν επίσης Atutahi, Aotahi ή Atuatahi («αυτός που στέκεται μόνος) και συνδέοταν με μύθους. Ζηλανδίας? [17] Kauanga («Solitary») ήταν το όνομα για Canopus μόνο όταν ήταν το τελευταίο αστέρι ορατό πριν από την ανατολή του ηλίου. [18] Στην φυλή Tswana της Μποτσουάνα ονομαζόταν Νάκα. Εμφανιζόταν αργά τις χειμωνιάτικες νύχτες και προανήγγειλε δυνατούς ανέμους ανέμους και την εποχή που τα δέντρα χάνουν τα φύλλα τους. Η φυλή Xam, Βουσμάνοι της Νότιας Αφρικής, πίστευαν πως ο Κανόπους και ο Σείριος προανήγγειλαν την εμφάνιση των τερμιτών. Πίστευαν πως τα δύο αυτά άστρα είχαν τη δύναμη να προκαλέσουν θάνατο και δυστυχία, και προσεύχονταν για την εύνοια της τύχης.
Για τους Kalapalo του Mato Grosso , η εμφάνιση του άστρου σήμαινε την έλευση της εποχής των βροχών και αύξηση της μανιόκας, που χρησιμοποιούταν στις γιορτές τροφή των επισκεπτών.
Ένας μύθος από τον Τρωικό Πολέμο αναφέρει τον Κανόπους, καθώς ο αστερισμός Carina ήταν μέρος του αστερισμού που είχε στο πηδάλιο η Αργώ, το πλοίο του Ιάσονα και των Αργοναυτών.
Το φωτεινό Άστρο Κανόπους δόθηκε ως όνομα πιλότου ενός πλοίου από ένα άλλο ελληνικό μύθο: του Μενέλαου, στην προσπάθειά του να ανακτήσει την Ελένη της Τροίας που πέθανε από δηλητηριώδες δάγκωμα ερπετού κατά την επιστροφή στην Ελλάδα.
Μια αιγυπτιακή κοπτική αναφορά Kahi Nub («Χρυσή Γη»), λέει πως όταν ο Κανόπους εμφανίζεται στον ορίζοντα, στην αρχαία Αίγυπτο, η ατμόσφαιρα γίνεται κόκκινη.
Ετυμολογία του Canopus
Το όνομα «Canopus» είναι το εκλατινισμένο αρχαιοελληνικό Κάνωβος / «Kanôbos», που καταγράφεται στην Αλμεγίστη του Κλαύδιου Πτολεμαίου (C150 μ.Χ.). Ο Ερατοσθένης χρησιμοποίησε αυτή ορθογραφία, όμως Ίππαρχος τον έγραφε ως Κάνωπος. Ο John Flamsteed τον έγραφε Canobus.
Αστρολογική σημειολογία για τον Canopus
Ο Κανόπους αναφέρεται ως τα κουπιά της Αργούς.
Κατά τον Πτολεμαίο είναι της φύσης του Κρόνου και του Δία. Κατά τον Αλβίντας, είναι της Σελήνης και του Άρη.
Προσδίδει σαν γενική έννοια ξεροκεφαλιά, θρησκευτικό δογματισμό, συντηρητικές απόψεις, αλλά και ταξίδια προς αναζήτηση της γνώσης, παιδεία και ανάπτυξη ιδεών. Μπορεί να φέρει δόξα και τιμές σε περίοπτη θέση, αξιοπρέπεια και δύναμη εξουσίας, μέσω γνώσης ή ηγετικής θέσης. Έχει όμως εναλλαγές, άλλοτε εκδηλώνει θετικά και άλλοτε αρνητικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου