Στην αρχαία ελληνική κοινωνία όμως, η ειρήνη δεν θα ε πικρατήσει ποτέ, διότι στο ιστορικό της γίγνεσθαι θα προσπαθήσει να συγκεράσει κυρίως την πρώτη με την τρίτη σχολή. Έτσι, δίπλα σε «κλειστές μυητικές σχολές»,που εξασφάλιζαν την εσωτερική γαλήνη στα μυημένα μέλη τους, θα οικοδομηθεί ένας κοινωνικός χώρος με βασικό του προσανατολισμό το δημοκρατικό κοσμικό κράτος-το οποίο όμως θα ολισθαίνει άλλοτε προς την ολιγαρχία και άλλοτε προς την οχλοκρατία.
Αυτό είναι ένα «δίδαγμα» του οποίου τη σημασία θα καταλάβει άριστα ο χριστιανισμός και θα προσπαθήσει να οικοδομήσει τη «χριστιανική οικουμένη» του «επί γης ειρήνη» πάνω σε μια «Ρax Βyzantina» εδρασμένη στο πλατωνικό ουτοπικό πρότυπο.
Θέτοντας ως βάση το δόγμα «μια θρησκεία - ένα δίκαιο- μια γλώσσα», η βυζαντινή οικουμένη θα προσφέρει στο Χριστό, ως «όργανο»επιβολής του θείου μηνύματος του, τον «αυτοκράτορα» τον οποίο και θα περιβάλει με τις ίδιες εξουσίες που είχε περιβάλει το φιλόσοφο-κυβερνήτη του ο Πλάτων!" Όπως ο αρχαίος φιλόσοφος υποστήριζε ότι ο φιλόσοφος-κυβερνήτης διαθέτει τέτοιας ποιότητας αρετή ώστε ο ίδιος είναι υπεράνω του νόμου που θέτει στο λαό του (Πολιτεία, Δ419α κ.ε. 471ο κ.ε.), έτσι και το βυζαντινό δίκαιο θα θεσπίσει ότι «όπερ αρέσει τω βασιλεί νόμος εστίν»(Πανδέκται, 1.41.1).
Βέβαια εδώ ο χώρος δεν προσφέρεται για την παρουσίαση των λίγο-πολύ γνωστών σε όλους δομών της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, που έφτασε ορισμένες φορές στο σημείο να επιβάλει ακόμα και με τη βία τη θρησκεία της «αγάπης» του Ναζωραίου (όπως έξαλλου και οι αρχαίοι Αθηναίοι έκαναν «βίαιη εξαγωγή»/δημοκρατίας, εξοντώνοντας τους αντιδημοκράτες πολιτικούς αρχηγούς των άλλων πόλεων της συμμαχίας,τους...).Εξάλλου, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι ιστορικοί που υποστηρίζουν ότι το Βυζάντιο-που πάντα ήθελε να ονομάζεται «Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία»- δεν είναι παρά η ωριμη φάση του ρωμαϊκού κράτους. Πέτυχε μάλιστα -με την υιοθέτηση και την επιβολή του χριστιανισμού- ό,τι δεν είχε κατορθώσει με την επιβολή του «θεού αυτοκράτορα»!Θα άξιζε όμως τον κόπο να αναλογιστεί κανείς το εξής: αν η «Ρax Byzantina»είχε στη διάθεση της τεχνολογικά μέσα σαν τα σημερινά, μήπως δεν θα απείχε πολύ το σύστημα της από αυτό του «Μεγάλου Αδελφού», που περιγράφει ο Τζωρτζ Όργουελ στο «1984», και το οποίο είναι σύστημα όπου, πράγματι, επικρατεί απόλυτη«ειρήνη», αλλά την αδιαταραξία της οποίας εγγυάται ένα απελπιστικά ολοκληρωτικό καθεστώς;
Το ευαγγελικό κήρυγμα της «αγάπης» και της παγκόαμιας ειρήνης δεν είχε βέβαια καλύτερη τύχη στους κόλπους της δυτικής «Ρax Catholica>> όπου χρησιμοποιήθηκε ακόμα και ως άλλοθι για τα γνωστά φρικτά μαρτύρια της Ιερής Εξέτασης, τους διά πυράς θανάτους «μαγισσών», αλλά και επιστημόνων, και τη μαζική εξολόθρευση πολλών φυλών και λαών του τρίτου κόσμου.
Πέρα από την οποιαδήποτε θεολογική ή ιστορική συζήτηση πάνω στο θέμα, η τεράστια διαφορά μεταξύ του αρχαίου κόσμου και του χριστιανικού (ανατολικού και δυτικού) είναι η εξής: Ο πρώτος περιόρισε την αναζήτηση της «ειρήνης» καταρχήν στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου- και μάλιστα του «πνευματικά ανώτερου»-και απλά πειραματίστηκε στην εφαρμογή της στον κοινωνικό χώρο. Αντίθετα, ο δεύτερος, ευαγγελιζόμενος την «ειρήνη» για όλους τους ανθρώπους, τη χρησιμοποίησε αφενός για τη νομιμοποίηση της πολιτικής εξουσίας και αφετέρου για τη δικαιολόγηση των επεκτατικών βλέψεων του. Με άλλα λόγια, μετέβαλε την «ειρήνη» -και τη θρησκευτική της προϋπόθεση,το χριστιανισμό- σε πραγματικό «γεωπολιτικό μέγεθος»!
Ο κλασικός ελληνισμός πίστευε σε μια εξελικτική πορεία του ανθρώπου: από την κατάσταση του «θηριώδους βίου»προς μια όλο και ανώτερη μορφή πολιτισμού χάρη στις τεχνικές. Σε αντίθεση, ο ιουδαϊκών καταβολών χριστιανισμός των Βυζαντινών και των Δυτικών ήθελε τον άνθρωπο να ξεκινά την «ιστορία» του με την «απώλεια» ενός«παραδείσου», όπου όλα ήταν «τέλεια», «γαλήνια» και «ειρηνικά», και έθετε ως στόχο του την «επανεύρεση του χαμένου παραδείσου»" μέσα από ένα συγκεκριμένο κοσμοθεωρητικό -και ιδεολογικό- πλαίσιο δράσης. Έτσι, τόσο στην Ανατολή, όσο και στη Δύση, η έννοια του «κράτους» πήρε από την αρχή ένα«μεταφυσικό» περιεχόμενο και δημιουργήθηκαν φαινόμενα σαν αυτά του«αυτοκράτορα εκπροσώπου του Θεού» -που ήταν άγνωστα στην κλασική Ελλάδα.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι ήταν πλέον τέτοια η «κεκτημένη» ταχύτητα πάνω στη γη, ώστε όταν οι δομές του «μεταφυσικού κράτους» άρχισαν να ατονούν, η διανόηση στράφηκε συστηματικά προς την «ουτοπία» ή, πιο συγκεκριμένα, προς την «πλατωνική υπόσχεση περί γήινου Παραδείσου»! Και αυτό έγινε τόσο στην Ανατολή, όσο και στη Δύση.
Έτσι, στη βυζαντινή επικράτεια, από το 13ο αι. και εξής, θα δημιουργηθούν δύο «γήινοι παράδεισοι»,όπου οι «ιθύνοντες» τους θα εξασφαλίζουν την «ειρήνη» και την «αιώνια γαλήνη»σαν αυτή της ψυχής τόσο στον πλατωνικό μεταφυσικό χώρο, όσο και στο χριστιανικό.
Ο ένας, «παραδοσιακός», θα είναι το Αγιο Όρος, όπου θα ανδρωθεί το κίνημα του ησυχασμού, το οποίο, στις απαρχές του, είχε συνδεθεί στενά με το νεοπλατωνισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ανδρόνικος Β' Παλαιολόγος, που τελούσε κάτω από την επίδραση-του-συστηματοποιού του ησυχασμού αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, θα αφαιρέσει το Άγιο Όρος από τη δικαιοδοσία του αυτοκράτορα και θα το παραχωρήσει στον πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης, με το δικαιολογητικό ότι επρόκειτο για «γήινο παράδεισο»,που σαν τέτοιος έπρεπε να ανήκει στη θρησκευτική εξουσία! Ο άλλος, ριζοσπαστικά προοδευτικός, θα είναι ο Μυστράς, ή μάλλον η «ουτοπική πολιτεία» του νεοπλατωνιστή φιλοσόφου του Μυστρά, Γεώργιου Γεμιστού ή Πλήθωνα'.
Στη Δύση, η «ουτοπία» θα γνωρίσει τη χρυσή της περίοδο στην εποχή της Αναγέννησης. Θα συνδυαστεί με μιαν απόλυτη απόρριψη του Αριστοτέλη, του οποίου τη «Δογική» είχε αποστεώσει από το περιεχόμενο της η Καθολική Εκκλησία, για να την καταστήσει «σύστημα χειραγώγησης των μαζών»...Στην Αγγλία, ο Τόμας Μουρ θα δημιουργήσει και το σχετικό όρο, ονομάζοντας«Ουτοπία» το ανύπαρκτο για την εποχή νησί-πολιτεία, όπου η δικαιοσύνη εγγυόταν μιαν απόλυτη και αδιατάρακτη ειρήνη.
Στην Ιταλία, για να περιοριστούμε στις πιο ενδεικτικές ευρωπαϊκές περιπτώσεις, ο ριζοσπάστης Τομάσο Καμπανέλλα θα προσπαθήσει να ιδρύσει μια «Πολιτεία του Ήλιου», αντιγράφοντας σε γενικές γραμμές την πλατωνική «Πολιτεία»". Στον απόηχο αυτών των οραματιστών θα γεννηθεί ο τεκτονισμός, που και αυτός θα θρέψει τα δικά του οράματα για την επιβολή μιας«παγκόσμιας ειρήνης», την οποία πολλοί θεωρούν ως προ-πέτασμα καπνού της προσπάθειας του Σιωνισμού για παγκοσμια εγκαθίδρυση μιας «Ρax Judaica»!
Αξίζει, τέλος, να αναρωτηθεί κανείς αν η «εν ανθρώ-ποις ευδοκία»εξασφαλίζεται με την «ειρήνη» ή με τον «μη πόλεμο».
που τόσο έντεχνα χρησιμοποιείται από τα κάθε είδουςσυστήματα ως άλλοθι για την επιβολή τους, θα έπρεπε να αποσυνδεθεί από την έννοια των «σχέσεων αλληλεγγύης» και να επαναπροσδιοριστεί πάνω στις βάσεις των «σχέσεων συναγωνισμού». Όχι βέβαια «ανταγωνισμού», όπου εδράζεται η θεωρία περί αναγκαιότητας του πολέμου, με απαρχή της το περίφημο «Πόλεμος πατήρ πάντων» του Ηράκλειτου...
Ίσως ο Αριστοτέλης κάτι τέτοιο να υπονοούσε όταν έγραφε ότι οι «σχέσεις» μεταξύ των ανθρώπων, έτσι όπως διαμορφώνονται στα πλαίσια του εξελιγμένου πολιτισμού των πόλεων, πρέπει να είναι όχι «στενές» («αλληλέγγυες»), αλλά «χαλαρές» («συναγωνιστικές»)... αν το πραγματικό ζητούμενο είναι η «αυτάρκεια» που εξασφαλίζει την εξάλειψη της έχθρας!
πηγή Ι.ΛΟΥΚΑΣ"ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΩΝ"
πηγή Ι.ΛΟΥΚΑΣ"ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΩΝ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου