[Μέρος Γ΄]
Οι Κεδαρίτες
Οι Κεδαρίτες
Ασσύριοι ιππείς χτυπούν Κεδαρίτες σε μάχη |
Οι Νότιοι Άραβες
Τα βασίλεια/φυλές της Νότιας Αραβίας |
Το αρχαίο φράγμα της Μαρίμπ |
Το σύμβολο της σημερινής Υεμένης με το φράγμα της Μαρίμπ |
Οι αρχαίοι λαοί της Νότιας Αραβίας
Μπρούτζινος ανδριάντας Σαβαίου |
- Σαβαίοι (Sabaeans) : Πανάρχαιος λαός της ΝΔ Αραβίας στην περιοχή της σημερινής Υεμένης απο όπου επεκτάθηκαν απέναντι στην Αφρική στην περιοχή της Αιθιοπίας, επικράτησαν σε διάφορους Αφρικάνικους λαούς όπως οι Χαμπασάτ ή Χαμπές συντελώντας στην εθνογένηση του λαού του Αξούμ. Σύμφωνα με την βίβλο η βασίλισσα των Σαβαίων ή Σαβά Μακέδα επισκέφτηκε τον βασιλιά Σολομώντα θαυμάζοντας την σοφία του, έκανε μαζί του γιό τον Μενελίκ ο οποίος είναι γενάρχης των βασιλέων της Αιθιοπίας η δυναστεία του κρατάει έως τις μέρες μας. Δέν υπάρχει καμιά απόδειξη γύρω απο αυτό στις Σαβαικές επιγραφές το όνομα του βασιλιά των Σαβαίων Ιθαμάρα αναφέρεται μονάχα σε επιγραφή σχετικά με τους υποτελείς του Ασσύριου βασιλιά Σαργών του 2ου (715 π.χ.) οπου σύμφωνα με την επιγραφή ζούσαν στην βόρεια Αραβία. Η ιστορία τους χωρίζεται σε τρείς περιόδους : Στην πρώτη βασίλευσαν οι Μακάριμπ (Αραβικά συγγενείς) με πρωτεύουσα την Σίρβα, καταγράφονται 10 ηγεμόνες απο τον 9ο ώς τον 6ο αιώνα π.χ. , η δεύτερη απο τον 6ο αιώνα ώς το 116 π.χ. με πρωτεύουσα κατά τον Στράβωνα την Μαριάβα οπου καταγράφονται 17 βασιλείς. Το 116 π.χ. το βασίλειο τους καταλαμβάνεται απο τους Ομηρίτες οι οποίοι γίνονται η κυρίαρχη δύναμη στην νότια Αραβία, τον 2ο αιώνα μ.χ. οι Ομηρίτες προσωρινά εξασθένησαν οπότε οι Σαβαίοι βρήκαν ξανά την ευκαιρία να εγκαταστήσουν την τρίτη περίοδο βασιλείας τους που διήρκεσε ώς τα τέλη του 3ου αιώνα τότε οι Ομηρίτες έγιναν οριστικά κυρίαρχοι της περιοχής. Την δεύτερη περίοδο κυριαρχίας τους την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου τον 4ο αιώνα π.χ. η περιοχή τους είχε απίστευτα πλούτη, ο μεγάλος Έλληνας στρατηλάτης έστειλε τρείς απεσταλμένους στο εσωτερικό της χώρας για να δεί άν τα πλούτη προέρχονταν απο τα εδάφη της ή απο εμπόριο. Τελικά όταν του ανακοίνωσαν οτι τα πλούτη ήταν προιόν εμπορίου με την Ινδία ο Μ.Αλέξανδρος κατάλαβε οτι δέν αξίζει τον κόπο να κατακτήσει την περιοχή, αργότερα όταν ανέλαβαν το εμπόριο οι Σελευκίδες η περιοχή παρήκμασε.
- Κουαταμπάν (Qataban) : Ένα απο τα αρχαία νότια Αραβικά βασίλεια στην περιοχή της κοιλάδας του Μπαιχάν λίγο ανατολικότερα απο το Νοτιοδυτικό άκρο οπου βρισκόταν η κοιτίδα του βασιλείου των Ομηριδών, νοτιότερα απο τους Σαβαίους στα ανατολικά τους βρισκόταν το βασίλειο των Αδραμώ. Η πρωτεύουσα τους Θαμνά βρισκόταν στο κέντρο εμπορικού δρόμου και ήταν το σημαντικότερο βασίλειο της νότιας Αραβίας το δεύτερο μισό της 1ης χιλιετίας π.χ. το κράτος τους καταλήφθηκε απο τους Ομηρίτες στις αρχές του 3ου αιώνα μ.χ.
- Αδραμώ (Hadhramaut) : Ένα απο τα αρχαία νότια Αραβικά βασίλεια στο μέσο της χερσονήσου, στα ανατολικά της σημερινής Υεμένης και στα δυτικά του Ομάν στην θέση των πρώην σουλτανάτων των Κουατί (Quaiti) και Καθιρί (Kathiri). Τα δύο σουλτανάτα καταργήθηκαν μετά την ανακήρυξη της δημοκρατίας της Υεμένης (1967) σήμερα αποτελεί την επαρχία του Αδραμώ της δημοκρατίας της Υεμένης. Οι κάτοικοι μιλούν μιά τοπική διάλεκτο της Αραβικής υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με την ονομασία της η πιθανότερη οτι ονομάστηκε έτσι απο τον Αζαρμαβέθ (Hazarmaveth) γιό του Ιοκτάν, εγγονό του Εβέρ και δισέγγονο του Σήμ γενάρχη των Σημιτών κατά άλλους το όνομα προήλθε απο την Ελληνική λέξη υδρεύματα λόγω των φραγμάτων. Στην περιοχή σύμφωνα με το Κοράνι προφήτευσε πολύ πρίν την έλευση του Μωάμεθ ο προφήτης του Ισλάμ Σαλέχ ο οποίος έζησε πρίν απο τον Αβραάμ βρίσκεται σε μιά στενή παραλιακή πεδιάδα με έναν απότομο γκρεμό, εκεί ζούν ακόμα και σήμερα νομάδες Βεδουίνων οι οποίοι εκτρέφουν πρόβατα και κατσίκες. Καλλιεργούν σιτάρι και έχουν εκτεταμένες εκτάσεις με χουρμαδιές και καρυδιές απο τις οποίες παρασκευάζουν καφέ, το αρχαίο Αραβικό βασίλειο της Αδραμώ καταλήφθηκε απο τους Ομηρίτες το 500 μ.χ
Νόμισμα των Μηναίων 4ος αιώνας π.χ. |
- Μηναίοι (Minaeans) : Ένα απο τα αρχαία νότια Αραβικά βασίλεια βρισκόταν στα βορειοδυτικά της σημερινής Υεμένης βόρεια της κοιτίδας των Ομηριτών και δυτικά των Σαβαίων με κυριότερες πόλεις την Κάρνα, την Μαίν και την Γιαθίλ. Βρέθηκαν σε επιγραφές τα ονόματα 25 βασιλέων των Μηναίων συγγενείς μεταξύ τους επιγραφές των Μηναίων βρέθηκαν και στην βόρεια Αραβία όπως και στα υπόλοιπα νότια αρχαία Αραβικά κρατίδια. Το βασίλειο των Μηναίων δημιουργήθηκε στα μέσα της δεύτερης χιλιετίας π.χ. και διατηρήθηκαν περίπου ώς το 400 π.χ. που κατακτήθηκε απο τους Σαβαίους, ο Στράβων τους αναφέρει σάν ένα απο τα τέσσερα ισχυρά έθνη της νότιας Αραβίας αλλά δέν βρέθηκαν επιγραφές στην περιοχή σχετικές με αυτούς. Βρέθηκαν πολλές Ελληνικές επιγραφές απο την Μινωική Κρήτη, την Δήλο όπως και Αιγυπτιακές ήταν το πρώτο απο τα νότια Αραβικά βασίλεια που διαλύθηκαν απο τους Σαβαίους πρίν την άνοδο των Ομηρειδών.
Νόμισμα ενός βασιλιά των Ομηριτών (2ος αιώνας μ.χ.) |
- Ομηρίτες ή Χιμαιρίτες (Hymairites) : βρίσκονταν στο ΝΔ άκρο της Αραβικής χερσονήσου στην θέση της σημερινής Υεμένης αναφέρονται απο το 110 π.χ. σταδιακά άρχισαν να κατακτούν τις γειτονικές Αραβικές φυλές όπως τους Σαβαίους (Saba) το 25 π.χ., τους Κουαταμπάν (Qutaban) το 200 και τους Υδραμώ (Hydramaut) το 500. Αρχικά πρωτεύουσα τους ήταν η πόλη του Σανά αργότερα την μετέφεραν στο Ζαφάρ (Zafar) για πολλούς αιώνες ασχολούνταν με την γεωργία και ήταν το κυριότερο εμπορικό κέντρο της Αραβικής χερσονήσου εισάγοντας ελεφαντόδοντο απο την Αφρική για να το πουλήσουν την Ρώμη. Έμποροι απο τους Χιμαιρίτες ταξίδευαν στις γειτονικές πόλεις της Αφρικής εξάγοντας σμύρνα και λιβάνι, άσκησαν και δέχθηκαν μεγάλες αμοιβαίες πολιτιστικές επιρροές απο τις γειτονικές Αφρικάνικες πόλεις. Το βασίλειο τους αναφέρεται στον "Περίπλου της Ερυθράς θάλασσας" απο τον Ανώνυμο σύγχρονο του Πλίνιου τον 1ο αιώνα μ.χ. και απο την Γεωγραφία του Πτολεμαίου τον 2ο αιώνα μ.χ. σάν η κυρίαρχη πολιτική δύναμη σε ολόκληρη την Νότια Αραβία. Στην συνέχεια μετά τον 3ο αιώνα το βασίλειο παρήκμασε λόγω του οτι οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν νέους εμπορικούς δρόμους μέσω της Αιγύπτου, οι Αξουμίδες επιτέθηκαν καταλαμβάνοντας 2 πόλεις (Tihama, Najran) που τις κράτησαν στην κατοχή τους 38 χρόνια (340 - 378) μέχρι την ανακατάληψη τους απο τους Ομηρείτες. Τον 5ο αιώνα πολλοί βασιλείς τους δέχθηκαν τον Ιουδαισμό περισσότερο για πολιτικούς λόγους ώστε να κρατήσουν ουδετερότητα ανάμεσα στο χριστιανικό Βυζάντιο και την Ζωροαστρική Περσία. O προσηλυτισμός των Ομηρειτών στον Ιουδαισμό έγινε απο τον βασιλιά Αμπού - Καριμπά (Abu - Kariba) ο οποίος σε εκστρατεία του στην βόρεια Αραβία θέλοντας να την ελέγξει απο τους Βυζαντινούς κατέλαβε την Μεδίνα (Yathrib) (500) επίκεντρο του Ιουδαισμού στην Αραβία τοποθετώντας βασιλιά κάποιον γιό του. Φεύγοντας απο την πόλη οι κάτοικοι σκότωσαν τον γιό του, τότε ο Αμπού - Καριμπά εξοργισμένος επέστρεψε απαιτώντας αιματηρή εκδίκηση αλλά κατά την διάρκεια της πολιορκίας αρρώστησε θανάσιμα γιατρεύτηκε μόνο μετά απο επέμβαση Ιουδαίων γιατρών, μετά την θεραπεία του ασπάστηκε την θρησκεία και την μετέδωσε σε ολόκληρο τον λαό του. Οι χριστιανοί αναφέρουν επεισόδιο δολοφονίας χριστιανού απο την Najran που έκτισε εκκλησία στην χώρα των Ομηριτών την εποχή της βασιλείας του γιού του Αμπού - Καριμπά (Abu - Kariba) Γιουσούφ - Ασάρντ οι χριστιανοί τον κήρυξαν μάρτυρα αλλά οι τοπικές πηγές δέν αναφέρουν καθόλου περιστατικά δολοφονίας χριστιανών. Μετά την στροφή των Χιμαιριωτών στον Ιουδαισμό ξεκίνησαν σφοδρές μάχες με το γειτονικό χριστιανικό βασίλειο της Αξώμης στην Αφρική/Αιθιοπία συμμάχους των Βυζαντινών όπως αναφέρουν ο συγγραφέας απο την Αλεξάνδρεια Μαλάλας και ο θαλασσοπόρος Κοσμάς ο Ινδικοπλεύστης. Σύμφωνα με επιγραφή που βρήκε ο Κοσμάς ο Ινδικοπλεύστης στην Ανδούλη της Αξώμης ο βασιλιάς της χώρας Αφιλάς εξεστράτευσε εναντίον των Αραβικών λαών πέραν της Ερυθράς δηλαδή των Χιμαιριωτών και τους έκανε φόρου υποτελείς. Ο Αφιλάς μεγάλος σύμμαχος των Βυζαντινών σε συμπλοκή με τους Ομηρίτες βρήκε μαρτυρικό θάνατο (523), τον διαδέχθηκε ο Ελεσβάς που κάλεσε σε βοήθεια ττους Βυζαντινούς την εποχή του αυτοκράτορα Ιουστίνου. Οι Βυζαντινοί εκστράτευσαν εναντίον των Ομηριτών με 70 πλοία, 120.000 άνδρες υπο την ηγεσία του χριστιανού ηγεμόνα της Μέκκας Νταούς-Ντου Τσαλμπάν η καταστροφή των Ομηριτών ήταν ολοκληρωτική ο βασιλιάς τους Ντούς Νουβά σκοτώθηκε. Ο Αφιλάς ανακηρύχθηκε άγιος ενώ ο διάδοχος του βασιλιάς Ελεσβάς ίδρυσε πολλές εκκλησίες στην Σάανα της Υεμένης, τότε διαδόθηκε ο χριστιανισμός ώς το νησί της Σρί - Λάνκα. Αργότερα κάποιος βασιλιάς των Αξωμιτών στην Αραβία ο Αβράχα ή Άβραμος σχεδιάζοντας να ιδρύση κράτος αυτόνομο ήρθε σε ρήξη με τους Κουρεϊσίτες στη Μέκκα (οικογένεια που προέρχεται ο Μωάμεθ), ακολούθησε ο "πόλεμος του ελέφαντα". Οι Άραβες ζήτησαν την βοήθεια των Βυζαντινών αλλά δέν την δέχθηκαν επειδή ήταν σύμμαχοι των Αξωμιτών, τότε οι Κουρεϊσίτες στράφηκαν στον βασιλιά τον Περσών Χοσρόη που κινήθηκε ταχύτατα επιβάλλοντας τον Ζωροαστρισμό σε ολόκληρη την Αραβία. Τότε ξεκίνησαν οι σκληροί αγώνες των Βυζαντινών εναντίον των Περσών, στην περιοχή της Αραβίας μεγάλοι νικητές ήταν οι Πέρσες που κατέλαβαν ολόκληρη την χερσόνησο μαζί με την Υεμένη.
- Λακμιδών (Lakhmid) : ιδρύθηκε απο την φυλή Λακμούν που μετανάστευσε απο την Υεμένη στην Βόρεια Αραβία τον 2ο αιώνα και κυβερνήθηκε απο τον Μπανού Λακμούν (Banu Lakhm) o oποίος της έδωσε το όνομα του. Πρώτος βασιλιάς καταγράφεται ο Αμούρ - ίμπν - Αντί (268 - 295) που διαδέχθηκε τον δολοφονηθέντα αδελφό της μητέρας του Ζαντίμα, ήταν προστάτης του Μανιχαισμού δέχθηκε στο βασίλειο του τους καταδιωκόμενους οπαδούς της θρησκείας απο το Περσικό βασίλειο των Σασσανιδών. Ο γιός του Ιμρού - αλ - Κουί (Imru - al - Quis) (295 - 328) ασπάστηκε τον χριστιανισμό μεταδίδοντας την θρησκεία σε ολόκληρο το βασίλειο του, ονειρευόταν ένα μεγάλο ενωμένο Αραβικό χριστιανικό βασίλειο υπο την διοίκηση του γι'αυτό κατέλαβε πολλές παραλιακές πόλεις της Περσίας εκμεταλλευόμενος εμφύλιες διαμάχες της δυναστείας των Σασσανιδών για την διαδοχή. Μετά απο πολλές επιδρομές του Ιμρού - αλ - Κουί στην γενέτειρα των Σασσανιδών επαρχία των Πάρς ο νέος Πέρσης βασιλιάς Σαπώρ ο 2ος (Sapur II) (309 - 379) εκστράτευσε κατά των Αράβων (325) με έναν τεράστιο στρατό 60.000 ανδρών αναζητώντας εκδίκηση. Ο Ιμρού - αλ - Κουί ζήτησε την βοήθεια του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνστάντιου του 2ου για να αντιμετωπίσει τον Σαπώρ και παρά τις μεγάλες υποχέσεις του Κωνστάντιου δέν πήρε τελικά την αναμενόμενη βοήθεια αντιμετωπίζοντας μόνος του τον Σαπώρ σε μιά σειρά απο μάχες γύρω απο το Άλ - Χιράχ. Ο Σαπώρ ο 2ος συνέτριψε τον στρατό των Λακμιδών καταλαμβάνοντας το Άλ - Χιράχ, τότε διέταξε την εξόντωση του πληθυσμού σάν αντίποινα για τις επιδρομές των Αράβων στην χώρα των Παρσί, ο νεαρός Πέρσης βασιλιάς συμπεριφέρθηκε πολύ βιαιότερα σε σχέση με τους προκατόχους του γιατί βιαζόταν να εδραιώσει την ισχύ του σε Άραβες και Πέρσες. Το όνομα του Σαπώρ στα Αραβικά σημαίνει "ιδιοκτήτης των ώμων" επειδή αλυσόδεσε τους αιχμαλώτους του απο τους ώμους με ένα σχοινί εγκατέστησε κυβερνήτη τον Αούς - ίμπν - Καλλάμ κάνοντας το βασίλειο μιά νεκρή ζώνη ανάμεσα στην Περσία και τα υπόλοιπα Αραβικά κράτη. Ο Ιμρού - αλ - Κουί δραπέτευσε στην Βαγδάτη αναμένοντας την πολυπόθητη βοήθεια πάντοτε ώς το τέλος της ζωής του απο τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Κωνστάντιο τον 2ο τελικά πέθανε χωρίς η πολυπόθητη βοήθεια να έρθει ποτέ. Οι βλέψεις του να ενώσει όλο τον Αραβικό κόσμο υπο την εξουσία του παρέμειναν όνειρο τελικά μόνο ο Μωάμεθ κατάφερε να ενώσει τους Άραβες αργότερα σε ένα ισχυρότατο κράτος υπο την σημαία του Ισλάμ. Σε επιγραφή που βρέθηκε στον τάφο του Ιμρού - αλ - Κουί σε μιά πολύ δύσκολη μορφή γραφής αναφέρεται οτι πήρε τον τίτλο του βασιλιά όλων των Αράβων ύστερα απο τις επιτυχείς εκστρατείες του στον βορά και στο κέντρο της χερσονήσου. Οι διάδοχοι του είχαν ασπαστεί το Νεστοριανό δόγμα του χριστιανισμού, ήταν υποτελείς των Σασσανιδών βασιλέων της Περσίας, οι Σασσανίδες είχαν στόχο το Ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα του Βυζαντίου γι'αυτό ευνοούσαν κρυφά τους Νεστοριανούς Λακμίδες. Το 602 ο τελευταίος βασιλιάς των Λακμιδών καταδικάστηκε σε θάνατο απο τον Πέρση βασιλιά Χοσρόη τον 2ο επειδή κατηγορήθηκε για προδοσία και το βασίλειο τους ενσωματώθηκε στο βασίλειο των Σασσανιδών της Περσίας. Την ίδια εποχή γινόταν η επέλαση των Αράβων της νέας θρησκείας του Ισλάμ, οι Πέρσες είχαν διαλυθεί μετά απο την συντριβή τους απο τον Βυζαντινό αυτοκράτορα Ηράκλειο (624 - 628) αλλά οι Άραβες τους κατέλαβαν και με την βοήθεια κατασκόπων απο το διαλυμένο βασίλειο των Λακμιδών.
- Ταί (Tayy) : Mετανάστευσαν στην Κεντρική βόρεια Αραβία στην σημερινή επαρχία Hail Provence ανάμεσα στα βουνά Aja και Salma απο την Υεμένη το 115 μ.χ. με αρχηγό τον Usmabin Laal μετά την επικράτηση στην Υεμένη των Ομηριδών, εκεί ασπάστηκαν τον χριστιανισμό. Απο αυτούς κατάγεται η σημερινή Αραβική φυλή των (Σαμάρ) Shammar που αριθμεί 3.000.000 μέλη στο Ιράκ και 1.500.000 μέλη στην Σαουδική Αραβία, ονομάστηκαν Σαμάρ απο την ομώνυμη πόλη της Υεμένης απο την οποία μετανάστευσαν. Σύμφωνα με την επιγραφή Νιμαράχ (321) την δεύτερη αρχαιότερη Αραβική προισλαμική επιγραφή η πόλη Σαμάρ που ταυτίζεται με την σημερινή Ραντά (Rada) πήρε το όνομα της απο τον Ομηρίτη βασιλιά Σαμάρ Γιαρίς (Shammar Yahrish) ο οποίος έζησε εκεί γύρω στο 275. Γνωστότερος χριστιανός Άραβας απο τους Ταί ήταν ο μεγάλος ποιητής του 6ου αιώνα Hatim of Tayy που έχει αφήσει εποχή στους Άραβες για την γενναιοδωρία και την φιλανθρωπία του, αναγνωρίζεται τις Αραβικές νύχτες. Ο γιός του Adiyy ibn Hatim που έγινε βασιλιάς των Ταί μεταστράφηκε γρήγορα στον Ισλαμισμό (630) λίγο πρίν τον θάνατο του Μωάμεθ, έγινε ένας απο τους φανατικότερους οπαδούς ενώ ο λαός των Ταί διασκορπίστηκε σε όλα τα κράτη που διαδόθηκε το Ισλάμ (π.χ. Αίγυπτο, Λίβανο). Ο Adiyy ibn Hatim θεωρείται ιδιαίτερα σεβαστό πρόσωπο απο τους Σιίτες μουσουλμάνους σημαντικότερο ρόλο στην γρήγορη μεταστροφή των Ταί στον Ισλαμισμό είχε η ύπαρξη της Μεδίνας στην ευρύτερη περιοχή οπου ο Μωάμεθ ίδρυσε την θρησκεία.
- Γκασσανίδες (Ghassanids) : το 250 μ.χ. πραγματοποίησαν την μεγαλύτερη Αραβική μετανάστευση απο την Υεμένη στην βόρεια Αραβία, εξαπλώθηκαν μέσω της Αυρανίτης στον Λίβανο, την Παλαιστίνη, το Ισραήλ, την Ιορδανία και την Συρία. Ήρθαν απ'ευθείας απο την πρωτεύουσα Μαρίμπ της Υεμένης την εποχή που το γνωστό μεγάλο φράγμα μισοκατεστραμμένο δέν τους εξυπηρετούσε επαρκώς για να ποτίσουν τις καλλιέργειες τους υποχρεώνοντας τους να μεταναστεύσουν στα βόρεια. Ο βασιλιάς τους Amr - Jafna - bin μετακινήθηκε με την οικογένεια, τα υπάρχοντα και τους υπηκόους του αμέσως μετά την νέα τους εγκατάσταση στα βόρεια ασπάστηκαν τον χριστιανισμό. Με την εγκατάσταση τους στα βόρεια έγιναν σύμμαχοι των Βυζαντινών βοηθώντας τους στις μάχες που έδιναν κατά των Σασσανιδών της Περσίας, παρέμειναν χριστιανοί και μετά την άνοδο του μουσουλμανισμού.
Η κατάκτηση της Αραβίας απο τους Πέρσες
Ένας χριστιανός βασιλιάς των Αξουμιδών |
O Πέρσης βασιλιάς Χοσρόης ο 1ος σε νόμισμα |
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Εγκυκλοπαίδεια "Πάπυρος - Λαρούς", Αθήνα, 1964
abocanto.blogspot.com
abocanto.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου