Η όλη φασαρία για τη Μονή Σινά περιστρέφεται γύρω απο ένα συμφωνητικό που η ελληνική κυβέρνηση θέλει να υπογραφεί απο την Μονή με το Αιγυπτιακό κράτος. Η ελληνική κυβέρνηση εκτίμησε πως με την σύνθεση που είχε η μονή το συμφωνητικό δεν θα υπογραφόταν. Και επιχείρησε να αλλοιώσει την σύνθεση της αδελφότητας.Ζητήθηκε απο ύψιστο κυβερνητικό παράγοντα ο οποίος απευθύνθηκε σε ύψιστο εκκλησιαστικό παράγοντα, να στείλουν οι αγιορείτικες μονές μοναχούς στο Σινά ώστε να διαμορφωθεί πλειοψηφία ελεγχόμενη. Οι αγιορείτες αρνήθηκαν. Η σύνθεση παρέμεινε η ίδια. Η αδελφότητα συνήλθε, έπαψε τον ηγούμενο οπότε κάτι επρεπε να κάνει η ΑθήναΜεθόδευσε την βίαιη και βάρβαρη εκδίωξη των αδελφών που δεν συμφωνούσαν με τον παυθέντα ηγούμενο οπότε, τώρα, ο ηγούμενος Δαμιανός νομίζει ότι θα ικανοποιήσει την Αθήνα.Υπάρχει, όμως, και ο ξενοδόχος. Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων Πάντως, εκείνο που διακυβεύεται είναι το καθεστώς της μονής. Με πολύ παρασκήνιο το οποίο προσώρας δεν γράφεται..
του Παντελή Σαββίδη
ΗΙερά Μονή Αγίας Αικατερίνης στο Σινά αποτελεί τον άλλο καθρέφτη της ορθόδοξης κρίσης. Από το σιγίλλιο του Ιουστινιανού ως τις μέρες μας, το Σινά υπήρξε σύμβολο παγκόσμιας πνευματικής ακτινοβολίας. Όμως τα τελευταία χρόνια, η εικόνα του τείνει να αλλοιωθεί από σκάνδαλα, εσωτερικές διαμάχες και κρατικές παρεμβάσεις.
Η νομοθετική ρύθμιση της ελληνικής κυβέρνησης, που μετέτρεψε τη Μονή σε ΝΠΔΔ ήταν κίνηση που κάλυψε τις ατασθαλίες του Αρχιεπισκόπου Δαμιανού και τον κατέστησε ακόμη περισσότερο υποχείριο της Αθήνας. Ωστόσο, το πρόβλημα δεν λύνεται με νόμους. Το καθεστώς της Μονής στην Αίγυπτο παραμένει θολό, ενώ η τουριστική αναβάθμιση της περιοχής δημιουργεί νέους κινδύνους αλλοίωσης του μοναστικού χαρακτήρα. Το βασικό ερώτημα είναι αν το Κάιρο θα αναγνωρίσει αυτή τη νέα υπόσταση ή θα επιμείνει στη δήμευση της περιουσίας.

Η προσωπική πορεία του Αρχιεπισκόπου Δαμιανού, που ζει επί μακρόν εκτός Μονής και κατηγορείται για παραβίαση του κανονισμού, επιτείνει την κρίση. Οι αποκαλύψεις για εξωθεσμικές επιρροές, προσωπικές σχέσεις και οικονομικά συμφέροντα πλήττουν το κύρος μιας μονής που είναι για αιώνες σύμβολο ιερότητας. Η πρόσφατη απόφαση ομάδας μοναχών να του αφαιρέσουν την ηγουμενία, οι σκηνές βίας με την εκδίωξη διαφωνούντων και οι καταγγελίες εκατέρωθεν συνθέτουν εικόνα βαθιάς κρίσης.
Η κρίση στο Σινά δεν αφορά μόνο την Ελλάδα· αγγίζει και το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, το οποίο καλείται να σταθεί θεσμικά πάνω από μικροπολιτικές και προσωπικές φιλοδοξίες. Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων χειροτονεί τον υποδεικνυόμενο από τους μοναχούς ως Αρχιεπίσκοπο Σινά, Φαράν και Ραϊθώ. Και καθαιρεί αυτόν που οι μοναχοί παραιτούν. Ο πατριάρχης Ιεροσολύμων δέχθηκε προφορικά την απόφαση των μοναχών αλλά δεν καθαίρεσε τον ηγούμενο. Η βίαιη εισβολή των μπράβων του Δαμιανού στην μονή έγινε την ώρα που οι μοναχοί συγκεντρώθηκαν σε μια πρώτη συνάντηση να εκλ΄ξουν άλλον ηγούμενο. Η Μονή Σινά είναι αυτοκέφαλη, κάτι που είχε κατοχυρωθεί ήδη από τον 6ο αιώνα, με τον Ιουστινιανό και τα σχετικά σιγίλλια.

Το ζητούμενο είναι να προστατευθεί η συνέχεια του μοναχισμού, όχι να επιβληθούν λύσεις που θα δημιουργήσουν νέες ρήξεις. Και η συνέχεια αυτή απαιτεί απομάκρυνση του 90κονταετούς ηγουμένου ο οποίος καθοδηγείται στις αποφάσεις του από την φερόμενη ως νοσοκόμα του. Στην ουσία, όλοι γνωρίζουν πως πρόκειται για κάτι διαφορετικό, βαθιά αγράμματη και αστοιχείωτη γυναίκα η οποία καθορίζει τις τύχες της μονής. Λέγεται πως στις συνεδριάσεις της αδελφότητας όταν ο ηγούμενος ξεχνούσε τι να πει ή μιλούσε έξω από το πλαίσιο που του υπαγόρευε, παρενέβαινε προσβλητικά για να τον επαναφέρει στην τάξη. Για το μικρό διάστημα που ο Δαμιανός βρισκόταν στην μονή συνυπήρχε μαζί του διαμορφώνοντας καθημερινές εικόνες σουρεαλιστικού χαρακτήρα.
Η »Θ» είναι σε θέση να γνωρίζει πως ο Δαμιανός επισκέφθηκε τέσσερις, τουλάχιστον, φορές το Υπουργείο Εξωτερικών και τον αρμόδιο υφυπουργό. Η πρώτη ήταν εθιμοτυπική. Την δεύτερη ζητήθηκε από λαϊκό που συνόδευε τον Δαμιανό η βοήθεια του υπουργείου να μετατραπεί η Αμπέτειος Σχολή σε πανεπιστήμιο. Πρόκειται για ελληνικό εκπαιδευτικό ίδρυμα στο Κάιρο της Αιγύπτου, από τα σημαντικότερα της ελληνικής διασποράς. Για δεκαετίες υπήρξε το καλύτερο ελληνικό σχολείο παγκοσμίως, με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, αυστηρό πρόγραμμα και εξέχοντες καθηγητές.
Απόφοιτοι της Αμπετείου διακρίθηκαν διεθνώς: πολλοί Έλληνες διπλωμάτες, πανεπιστημιακοί, επιστήμονες και καλλιτέχνες φοίτησαν εκεί. Χαρακτηριστικά, έχει ειπωθεί ότι «όλοι οι Έλληνες πρέσβεις της Αιγύπτου ήταν απόφοιτοι της Αμπετείου».
Θα φαινόταν πως το Πανεπιστήμιο λειτουργεί υπο την μονή αλλά από πίσω θα υπήρχε μια κερδοφόρα εταιρεία που θα το διοικούσε.
Λίγο μετά ζητήθηκε η υποστήριξη του υπουργείου σε ίδρυμα αποκατάστασης γερόντων που ο Δαμιανός θα κατασκεύαζε στην ιδιαίτερη πατρίδα του αλλά πάλι με την ίδια μέθοδο. Πίσω θα βρισκόταν εταιρία. Την Τρίτη φορά ζητήθηκαν ακίνητα της μονής για να φυτευτούν ελιές!
Το πολιτικό παιχνίδι που παίζεται από την Αθήνα, τώρα, είναι να υπογράψει η μονή μια συμφωνία με τις αιγυπτιακές αρχές η οποία χαρακτηρίζεται ως κατάπτυστη. Η συμφωνία περιήλθε στην διάθεση της «Θ» και πίσω από την επιμονή της Αθήνας να υπογραφεί κρύβονται ιδιοτελή οικονομικά συμφέροντα σε βάρος του καθεστώτος της μονής. Μια τέτοια συμφωνία μόνο ο Δαμιανός θα μπορούσε να υπογράψει γι αυτό και στηρίζεται από το Κέντρο. Η επιλογή του Δαμιανού έγινε αφού επιχειρήθηκε να αλλοιωθεί η σύνθεση της μονής με μεταφορά μοναχών που θα πρόσκειντο στις βουλήσεις της Αθήνας έστω με την παρέμβαση άλλων ισχυρών παραγόντων. Αυτό δεν επετεύχθη οπότε επελέγη η στήριξη του Δαμιανού με την βίαιη απομάκρυνση της πλειοψηφίας των μοναχών που διαφωνούν μαζί του. Ή «Θ» έχει στην διάθεσή της το πλήρες κείμενο του σχεδίου συμφωνίας που προωθείται προς υπογραφήν. Εμπλέκονται υψηλά πολιτικά πρόσωπα των Αθηνών και όχι μόνο
Υπάρχει, ωστόσο, μια λεπτομέρεια. Η σιναϊκή αδελφότητα συνήλθε και κατά πλειοψηφία αφαίρεσε την ηγουμενία από τον Δαμιανό. Και αυτό το γνωρίζουν οι αιγυπτιακές αρχές οι οποίες, μάλλον, θα είναι απρόθυμες να υπογράψουν με αμφισβητούμενο ηγούμενο.
Οι επόμενες ημέρες θα είναι κρίσιμες.
Εφημερίδα “Θεσσαλονίκη”.
ΑΛΛΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Επειδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο αρνούνταν να αναμειχθεί στην υπόθεση, ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων Γιώργος Καλατζής εστάλη στην Κωνσταντινούπολη να πείσει τον Πατριάρχη να στηρίξει τον Αρχιεπίσκοπο Δαμιανό, όπερ και εγένετο.
Σύμφωνα με καλούς γνώστες του ΕκκλησιαστικούΔικαίου η ανακοίνωση που εξέδωσε το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποτελεί παραβίαση της Κανονικής Τάξης , αδίκημα εισπήδησης σε αλλότρια εκκλησιαστική δικαιοδοσία.
ΑΠΟΡΙΕΣ
**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου