ΜΕΡΟΣ Β΄
Ο ΙΟΥΔΑΙΣΜΟΣ!!
Η Γαλλία έχει αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες εβραϊκής πίστης: ποια είναι η θέση του Ιουδαϊσμού για το τέλος της ζωής, την υποβοηθούμενη αυτοκτονία και την ευθανασία; Οι αρχές αυτής της χώρας πιέζουν πολύ διαφορετικές θρησκείες και πολιτισμούς να συνυπάρξουν εδώ και δεκαετίες (με δυσκολία), αλλά η Δημοκρατία, η οποία αρνείται ταυτότητες, λαούς και θρησκείες, παραδόξως αρνείται να ακούσει τις απαντήσεις των μεγάλων θρησκευτικών παραδόσεων. Και αυτή του Ιουδαϊσμού δεν πάσχει, με την πρώτη ματιά, από καμία ασάφεια: η ευθανασία, ενεργητική και παθητική, απαγορεύεται επίσημα.
Σύμφωνα με τον ιουδαϊκό νόμο, «η επίσπευση του θανάτου ενός αρρώστου, ακόμη και αν υποφέρει φρικτά, εξομοιώνεται με φόνο». Αυτή η αρχή είναι σφυρηλατημένη στα κλασικά κείμενα halachic, από το Shulchan Aruch στο Aruch HaShulchan, στο σύγχρονο Responsa. Γιατί; Γιατί η ζωή δεν ανήκει στον άνθρωπο, αλλά στον Θεό. Όπως λέει ο προφήτης Ιεζεκιήλ, «Όλες οι ζωές είναι δικές μου». Η δολοφονία, ακόμη και από συμπόνια, παραμένει ανθρωποκτονία.
Η απόλυτη ιερότητα της ζωής, συμπεριλαμβανομένης της «μιας στιγμής»
Από αυτή την άποψη, κάθε ανάσα, κάθε χτύπος της καρδιάς έχει ανεκτίμητη αξία. Ακόμη και μια «ζωή μιας στιγμής» δικαιολογεί την παράβαση του Σαμπάτ σε μια προσπάθεια να τη σώσει. Και η ποιότητα ζωής; Δεν λαμβάνεται υπόψη. Η ανθρώπινη ζωή, όποια κι αν είναι η κατάστασή της – φυτική, ανάπηρη, πάσχουσα – είναι αδιαίρετη, επειδή είναι απείρως πολύτιμη. Το να κλείνεις τα μάτια ενός ετοιμοθάνατου, μας διδάσκει το Ταλμούδ, ισοδυναμεί με το να φυσάς πάνω σε μια φλόγα που τρεμοπαίζει: είναι να την σβήσεις πρόωρα.
Αυτός ο ριζοσπαστισμός μπορεί να είναι προσβλητικός σε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η αυτονομία και η υποκειμενική αξιοπρέπεια. Και όμως, ο Ιουδαϊσμός δεν κωφεύει στον πόνο. Επιβάλλει μάλιστα, δυνάμει της εντολής «Θα αγαπάς τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου», τη χορήγηση ισχυρών αναλγητικών για την ανακούφιση του πόνου – ακόμη και αν, σε σπάνιες περιπτώσεις, αυτά τα φάρμακα μπορούν έμμεσα να επιταχύνουν το τέλος. Η πρόθεση εδώ είναι κρίσιμη: να ανακουφίσουμε, όχι να σκοτώσουμε.
Η κόκκινη γραμμή: μην προκαλείτε θάνατο
Ο Ιουδαϊσμός κάνει σαφή διάκριση μεταξύ ενεργητικής (απαγορευμένης) ευθανασίας και ορισμένων εξαιρετικά ρυθμιζόμενων μορφών παθητικής ευθανασίας. Αποσυνδέετε μια ζωτικής σημασίας συσκευή; Απαγορευμένος. Αφαιρείτε οικειοθελώς τροφή ή οξυγόνο; Απαγορεύεται επίσης. Αλλά η μη έναρξη εξαιρετικά επεμβατικής φροντίδας (χειρουργική επέμβαση, ανάνηψη) σε μια απελπιστική κατάσταση μπορεί να γίνει ανεκτή. Η συνεχής βαθιά καταστολή, όπως περιγράφεται στην ισχύουσα γαλλική νομοθεσία, παραμένει υπό συζήτηση, καθώς όλα εξαρτώνται από την πρόθεση και τις συνέπειες.
Υπάρχει, ωστόσο, ένα σημείο σύγκλισης με τους υποστηρικτές ενός πιο ανθρώπινου τέλους της ζωής: η απόρριψη της θεραπευτικής αδυσώπητης. Διότι η τεχνητή διατήρηση μιας ζωής ακραίας οδύνης, χωρίς ιατρική ελπίδα, μπορεί να θεωρηθεί αντίθετη με το πνεύμα του Ιουδαϊκού νόμου. Η φροντίδα δεν είναι πάντα υποχρέωση. Μπορεί να είναι ένα δικαίωμα που αναστέλλεται αν η ψυχή επιδιώκει μόνο να εγκαταλείψει ένα σώμα που έχει γίνει φυλακή.
Δεν υπάρχει «δικαίωμα στο θάνατο» στο halakha
Σε μια εκκοσμικευμένη κοινωνία, το επιχείρημα του «δικαιώματος να πεθάνεις με αξιοπρέπεια» έχει πάρει μια άνευ προηγουμένου διάσταση. Αλλά για την εβραϊκή παράδοση, αυτό το δικαίωμα δεν υπάρχει. Ούτε ο άνθρωπος, ούτε ο γιατρός, ούτε ο νομοθέτης μπορούν να διατάξουν τη στιγμή του θανάτου. Ο ασθενής δεν είναι ο ιδιοκτήτης της ζωής του σε σημείο που να μπορεί να την απορρίψει οικειοθελώς. Μπορεί να προσεύχεται, να ικετεύει, να ζητά να μην υποφέρει. Αλλά ποτέ μην ζητάτε να πεθάνετε. Η ιστορία που διηγείται ένας Ισραηλινός καθηγητής ο οποίος, αφού αποσύνδεσε έναν ασθενή, είδε τον ασθενή να του εμφανίζεται σε ένα όνειρο για να τον κατηγορήσει ότι διέκοψε τη διαδικασία πνευματικής αποκατάστασης, απεικονίζει αυτό το όραμα: ακόμη και ο πόνος έχει νόημα στον Ιουδαϊσμό.
Ο γαλλικός νόμος φαίνεται έτοιμος να κάνει ένα νέο βήμα, υπό την πίεση ενός μέρους της κοινής γνώμης που λέγεται ότι είναι υπέρ της ευθανασίας. Αλλά οι θρησκείες μας θυμίζουν μια άλλη λογική. Εκείνη στην οποία το ανθρώπινο πρόσωπο είναι ιερό, όχι μόνο επειδή πάσχει ή δεν πάσχει, αλλά επειδή είναι κατ' εικόνα Θεού.
Επομένως, ο Ιουδαϊσμός, στις αποχρώσεις και την ακαμψία του, δεν προορίζεται να κολακεύσει τις κοινωνικές εξελίξεις. Φωνάζει. Και μας υπενθυμίζει, σε αυτή την ουσιαστική συζήτηση, όπως το Ισλάμ, όπως ο Χριστιανισμός, ότι η συμπόνια δεν μετριέται με την ικανότητα να διακόπτουμε τη ζωή, αλλά με την ικανότητα να συνοδεύουμε μέχρι το τέλος.
------
ΤΟ ΙΣΛΑΜ
τι σκέφτονται τα εκατομμύρια μουσουλμάνων που ζουν τώρα στη Γαλλία (8-10% του πληθυσμού;), των οποίων το κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό βάρος συνεχίζει να αυξάνεται, αυτού του νέου σταδίου στη σχέση με το θάνατο; Διότι σε μια εποχή που η δημοκρατία ισχυρίζεται ότι ακούει όλες τις φωνές, συμπεριλαμβανομένης της πιο μειοψηφικής, θα ήταν κωμικό — για να μην πω ειρωνικό — να αγνοήσουμε εκείνη μιας κοινότητας η οποία, σε ορισμένες εκλογικές περιφέρειες, μπορεί τώρα να δημιουργήσει ή να σπάσει εκλογικές πλειοψηφίες. Και είναι σαφές ότι τα κείμενα του Ισλάμ δεν πηγαίνουν ειλικρινά προς την κατεύθυνση των σκέψεων των ακτιβιστών του LFI, για παράδειγμα...
Μια σαφής θέση: η ζωή ανήκει στον Θεό
Η θεμελιώδης αρχή της ισλαμικής θέσης για το τέλος της ζωής είναι σαφής: η ανθρώπινη ζωή είναι ιερή επειδή είναι δώρο από τον Θεό. Κανένας άνθρωπος δεν έχει το δικαίωμα να απαλλαγεί από αυτό ή να διαθέσει την περιουσία άλλου, ακόμη και με τη συγκατάθεσή του. Το Κοράνι μας υπενθυμίζει σταθερά: «Μην σκοτώνετε τη ζωή που ο Αλλάχ έχει κάνει ιερή, παρά μόνο στο νόμο» (Σούρα 17, στίχος 33). Η Σαρία, με τη δική της λογική, βασίζεται σε πέντε θεμελιώδεις στόχους, η διατήρηση των οποίων αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.
Από αυτή την άποψη, η ενεργητική ευθανασία, δηλαδή η πράξη της σκόπιμης πρόκλησης θανάτου, ακόμη και σε ιατρικό πλαίσιο ή υπό το πρόσχημα της συμπόνιας, εξομοιώνεται νομικά με την ανθρωποκτονία. Κανένας γιατρός, καμία ανθρώπινη εξουσία, κανένας ασθενής ο ίδιος δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον Θεό για να το αποφασίσει αυτό.
Παθητική ευθανασία: ανεκτή σε ορισμένες περιπτώσεις
Παρ 'όλα αυτά, η ισλαμική νομολογία είναι λιγότερο άκαμπτη από ό, τι θα μπορούσε κανείς να φανταστεί για τη λεγόμενη «μάταιη» φροντίδα. Πολλοί μελετητές παραδέχονται ότι η τεχνητή συντήρηση ενός ατόμου ζωντανού, με μηχανήματα ή θεραπείες χωρίς ελπίδα θεραπείας, δεν είναι υποχρέωση. Με άλλα λόγια, η μη ιατρική δίωξη μπορεί να είναι επιτρεπτή ή ακόμη και προτιμότερη, ειδικά εάν επιτρέπει στον ασθενή να πεθάνει φυσικά, χωρίς περιττό πόνο.
Αυτή η διάκριση μεταξύ του «αφήνω να πεθάνει» και του «προκαλώ θάνατο» είναι κρίσιμη. Το Ισλάμ επιτρέπει την παύση της περίθαλψης σε ορισμένες ακραίες περιπτώσεις, αλλά ποτέ δεν επιτρέπει την ενεργό πρόκληση θανάτου. Ο ετοιμοθάνατος, αν έχει ακόμα τις αισθήσεις του, πρέπει να είναι σε θέση να απαγγείλει τη shahada, την ισλαμική ομολογία πίστης. Και αν δεν μπορεί να μιλήσει, ένα αγαπημένο πρόσωπο πρέπει να το πει στο αυτί του. Η αγωνία είναι μια ιερή στιγμή, μια έσχατη δοκιμασία που πρέπει να βιωθεί με υπομονή και αξιοπρέπεια.
Να θεραπεύσει ή να περιμένει; Μια αρχαία συζήτηση στο Ισλάμ
Οι μεγάλοι μουσουλμάνοι νομικοί έχουν από καιρό συζητήσει το ζήτημα της φροντίδας. Ήταν πάντα απαραίτητο να φροντίζει τον εαυτό του; Ή μήπως μερικές φορές έπρεπε να αποδεχθεί την ασθένεια ως δοκιμασία που σώζει ζωές; Προσωπικότητες όπως ο Abu Darr ή ο Ubay ibn Ka'b αρνήθηκαν ορισμένες θεραπείες, προτιμώντας την αντοχή από τη συστηματική ιατρικοποίηση. Άλλοι, όπως ο ιμάμης αλ-Γκαζάλι, το είδαν ως ευθύνη προς το σώμα, που δάνεισε ο Θεός.
Η συζήτηση αυτή οδηγεί σε τρεις μείζονες τάσεις:
- Όσοι πιστεύουν ότι η θεραπεία επιτρέπεται (πλειοψηφία),
- Εκείνοι για τους οποίους συνιστάται (μειοψηφία),
- Και εκείνοι, σπανιότερα, που το θεωρούν υποχρεωτικό.
Σε κάθε περίπτωση, η έννοια της θεραπευτικής αδυσώπητης, όταν στερεί από το άτομο την αξιοπρέπειά του και δεν αφήνει περιθώρια θεραπείας, αποδοκιμάζεται.
Μια καταδίκη κοινή με άλλες μονοθεϊστικές θρησκείες
Το 2019, στο Βατικανό, εκπρόσωποι του Ιουδαϊσμού, του Χριστιανισμού και του Ισλάμ υπέγραψαν κοινή δήλωση κατά της ευθανασίας και της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας. Ισχυρίστηκαν ότι αυτές οι πρακτικές ήταν «εγγενώς και ηθικά κατακριτέες» και υπενθύμισαν ότι ο ρόλος του γιατρού ήταν να θεραπεύει, όχι να σκοτώνει. Ζήτησαν επίσης την ανάπτυξη της ανακουφιστικής φροντίδας, της μόνης πραγματικά συμβατής με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Η τρέχουσα κοινοβουλευτική συζήτηση, που συχνά περιορίζεται σε μια αντίθεση μεταξύ της δημοκρατικής «συμπόνιας» και των «θρησκευτικών αρχαϊσμών», θα ωφεληθεί από την αναγνώριση της πολυπλοκότητας των πνευματικών και φιλοσοφικών παραδόσεων. Ο νόμος μπορεί κάλλιστα να εξελιχθεί, αλλά τώρα θα πρέπει να ασχοληθεί με αυτή την άλλη φωνή που οι πολιτικές οικογένειες των βουλευτών υπέρ της ευθανασίας έχουν δημιουργήσει και αναπτυχθεί στη χώρα: αυτή ενός βαθιά ριζωμένου, δομημένου Ισλάμ, του οποίου ο λόγος - είτε μας αρέσει είτε όχι - έχει βαρύτητα στη δημόσια συζήτηση, ίσως ακόμη περισσότερο από τον καθολικισμό σήμερα, ο οποίος, Αν και στην πλειοψηφία, είναι πολύ λιγότερο μαχητική και εκδικητική επειδή κυριαρχείται από μαλακούς ανθρώπους.
Είναι πιθανό να υπάρξουν κάποιες έντονα αντιφατικές συζητήσεις και πολλά 404 λάθη, ειδικά στην αριστερά, τα επόμενα χρόνια σε διάφορα κοινωνικά ζητήματα.
--------
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ!
Ενώ η κοινοβουλευτική συζήτηση για το τέλος της ζωής λαμβάνει χώρα εδώ και εβδομάδες στην Εθνοσυνέλευση, με μια πιθανή νομιμοποίηση της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας ή της ευθανασίας στο στόχαστρό της (ψηφοφορία σε πρώτη ανάγνωση αυτή την Τρίτη), η θέση του Χριστιανισμού – και ειδικά αυτή της Καθολικής Εκκλησίας – παραμένει ξεκάθαρη: δεν σκοτώνουμε. Ούτε ενεργά, ούτε παθητικά. Επειδή όλη η ανθρώπινη ζωή, ανεξάρτητα από το πόσο μειωμένη, παραμένει ιερή.
Μια αμετάκλητη ηθική και θεολογική καταδίκη
Από τους πρώτους αιώνες της ιστορίας της, η Εκκλησία ανέκαθεν επιβεβαίωνε το απαραβίαστο της ανθρώπινης ζωής, από τη σύλληψη μέχρι το φυσικό της τέλος. Στον απόηχο της βιβλικής εντολής «Δεν θα φονεύσεις» (Εξ 20:13), το καθολικό δόγμα επιβεβαιώνει ότι ο φόνος – ακόμη και με το πρόσχημα της συμπόνιας ή του πόνου – παραμένει μια σοβαρά ανήθικη πράξη. Η Κατήχηση της Καθολικής Εκκλησίας είναι σαφής: «Η άμεση ευθανασία συνίσταται στον τερματισμό της ζωής των ανθρώπων που είναι ανάπηροι, άρρωστοι ή πεθαίνουν. Είναι ηθικά απαράδεκτο» (αρ. 2277). Περιγράφεται ως «σκόπιμη δολοφονία» και «σοβαρή παραβίαση του Νόμου του Θεού» από τον Ιωάννη Παύλο Β ́ στο Evangelium Vitae (1995).
Η απαγόρευση αυτή ισχύει όχι μόνο για τις ενεργητικές χειρονομίες (θανατηφόρα ένεση), αλλά και για την υποβοηθούμενη αυτοκτονία, ακόμη και αν ο ασθενής το ζητήσει ρητά. «Ακόμα κι αν ένας ασθενής εκφράσει τη βούληση να το πράξει, η αφαίρεση της ζωής του δεν αποτελεί ένδειξη σεβασμού της ελευθερίας του, αλλά άρνηση της αξιοπρέπειάς του», συνοψίζει η Σύνοδος για το Δόγμα της Πίστης στη δήλωση Samaritanus Bonus (2020).
Μια αντιπολίτευση που δεν αρνείται τον πόνο
Αυτή η άρνηση της ευθανασίας δεν σημαίνει αδιαφορία για τον ανθρώπινο πόνο. Το αντίθετο μάλιστα. Ο Χριστιανισμός, και ιδιαίτερα ο Καθολικισμός, μας υπενθυμίζει ότι η αληθινή συμπόνια συνίσταται στη συνοδεία, την ανακούφιση, το περιβάλλον. Να μην διαγραφεί. Έτσι, η παρηγορητική φροντίδα ενθαρρύνεται ως φυσική προέκταση της φιλανθρωπίας. Είναι ηθικά θεμιτό να χρησιμοποιούνται ισχυρά παυσίπονα, ακόμη και αν μπορούν έμμεσα να συντομεύσουν τη ζωή, εφόσον η πρωταρχική πρόθεση είναι να ανακουφίσουν τον πόνο, όχι να προκαλέσουν θάνατο.
Ομοίως, η Καθολική Εκκλησία αντιτίθεται στη θεραπευτική αδυσώπητη. Η χρήση δυσανάλογων, επεμβατικών ή περιττών θεραπειών μπορεί νομίμως να ανασταλεί, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υποκινείται από επιθυμία πρόκλησης θανάτου. Αυτή είναι η έννοια της «αναλογικότητας της φροντίδας»: φροντίδα, ναι· Για να διατηρηθεί η τεχνητή επιβίωση με κάθε κόστος, όχι. Ο Πάπας Πίος XII το είχε ήδη επιβεβαιώσει ήδη από το 1957: «Δεν υπάρχει ηθική υποχρέωση να χρησιμοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα μέσα, ειδικά αν είναι δυσανάλογα».
Ένα ανθρωπολογικό όραμα: η ζωή είναι δώρο, όχι ιδιοκτησία
Στην καρδιά αυτής της θέσης βρίσκεται μια ριζικά χριστιανική αντίληψη του ανθρώπου: η ζωή του δεν του ανήκει. Του την εμπιστεύεται ο Θεός. Από εκεί και πέρα, κανείς – ούτε ο ιδιώτης, ούτε ο γιατρός, ούτε το κράτος – δεν μπορεί να αποφασίσει για τη θητεία του. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η αυτοκτονία, συμπεριλαμβανομένης της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας, απορρίπτεται επίσης ως ηθική παράβαση. Η θεία εντολή, «Ου φονεύσεις», ισχύει και για τον εαυτό μας.
Αυτός είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο η ευθανασία, ακόμη και αν παρουσιάζεται ως «πράξη ελευθερίας», στην πραγματικότητα γίνεται αντιληπτή ως ηθική και πνευματική ήττα. Ο Ιωάννης Παύλος Β ́ το είδε ως ένα από τα πιο ανησυχητικά συμπτώματα της «κουλτούρας του θανάτου», όταν η κοινωνία, στο όνομα της αποτελεσματικότητας ή της αυτονομίας, έρχεται να κρίνει ότι μερικές ζωές δεν αξίζουν πλέον να τις ζεις.
Αρνούμενοι την ευθανασία, επιβεβαιώνοντας έναν πολιτισμό
Τέλος, οι χριστιανικές φωνές – και ιδιαίτερα οι καθολικοί – επιμένουν στον συλλογικό αντίκτυπο μιας τέτοιας ηθικής αλλαγής. «Η ελευθερία είναι πάντα μια ελευθερία στις σχέσεις», θυμούνται οι επίσκοποι της Γαλλίας. Η νομιμοποίηση της ευθανασίας στέλνει ένα επικίνδυνο μήνυμα στους πιο ευάλωτους: τους ηλικιωμένους, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τα εξαρτώμενα άτομα. Αυτό ισοδυναμεί με την υπόδειξη σε αυτούς ότι είναι ένα βάρος, ένα περιττό βάρος, ότι η εξαφάνισή τους θα ήταν μια ανακούφιση – για αυτούς, αλλά ειδικά για τους άλλους.
Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, λένε οι Χριστιανοί, δεν έγκειται στην αυτονομία ή την απόδοση, αλλά στην απλή πραγματικότητα του να είσαι ένα ζωντανό ον, αγαπητό από τον Θεό. Είναι αυτό το ριζοσπαστικό όραμα, αδιάλλακτο ίσως, αλλά βαθιά ανθρώπινο, που ο Χριστιανισμός συνεχίζει να αντιτίθεται στην ολοένα και πιο διαδεδομένη ιδέα ότι είναι «άξιο» να επιλέξει κανείς τον θάνατό του. Το να πεθάνει κανείς με αξιοπρέπεια, για την Εκκλησία, δεν σημαίνει να επιλέξει τον θάνατό του: πρέπει να συνοδεύεται, να σέβεται και να αγαπιέται μέχρι την τελευταία του πνοή.
[cc] Breizh-info.com,
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
Τα ύψιστα αγαθά της ελευθερίας του προσώπου και της ιερότητας της ζωής είναι απαραβίαστα και σε κανένα δεν επιτρέπεται να τα κακομεταχειρίζεται και να τα εκμεταλλεύεται. Κάθε ανθρώπινο πρόσωπο είναι εικόνα του Θεού και πρέπει να προστατεύεται απόλυτα, δηλαδή ανεξάρτητα από την ποιότητά του και από την βούλησή του. Αν θεωρηθεί το δικαίωμα της αυτοδιαθέσεως ως έκφραση ελευθερίας του προσώπου, θα δημιουργήσει ρωγμή στο σύστημα απόλυτης προστασίας της προσωπικότητας. Η ζωή μας είναι το υπέρτατο Δώρο του Δημιουργού μέσα στην οποία συναντάται η Χάρη του Θεού με την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου και επιτελείται το μυστήριο του αγιασμού και της σωτηρίας.
Με τον θάνατο διασπάται η ενότητα ψυχής και σώματος και το μεν σώμα επανέρχεται στη γη (εις τα εξ’ ων συνετέθη) η δε ψυχή πηγαίνει στον κόσμο των πνευμάτων εν αναμονή της επανενώσεώς της με το αναστημένο σώμα κατά την ώρα της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Οι τελευταίες στιγμές προ της αναλύσεως είναι οι πιο ιερές στιγμές της ζωής, διότι τότε κρίνεται η ζωή και πολλά μπορούν να αναθεωρηθούν έστω και με ένα δάκρυ μετάνοιας. Η παρηγορητική θεραπεία, η εκδήλωση αγάπης και ενδιαφέροντος προς τους πάσχοντες, η ενίσχυση των ασθενών με τη δύναμη της πίστεως, η εξάσκηση στην υπομονή και καρτερία, μπορούν να μεταπείσουν και να αποτρέψουν τους απελπισμένους και απογοητευμένους. Ο πόνος εξαγιάζει εκείνον που τον δέχεται ως παιδαγωγικό μέσον προς σωτηρία.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία πιστεύει στην ευθανασία υπό την γνήσια έννοια της και πάντοτε εύχεται υπέρ ειρηνικού και ευλογημένου τέλους από τον Θεό και όχι από τον άνθρωπο. Απορρίπτει και καταδικάζει την τεχνητή ευθανασία ως “ύβριν” κατά του Θεού και απειλή κατά της ελευθερίας του προσώπου και της μοναδικότητας της ζωής. Εμπνέει τους πιστούς να καρτερούν και να υπομένουν σε κάθε δοκιμασία προσωπική ή συνανθρώπων τους και παρακαλεί τον ιατρό των ψυχών και των σωμάτων να απαλύνει τον πόνο και την δοκιμασία κάθε ανθρώπου. Υποδεικνύει τον τρόπο υπερβάσεως του θανάτου με την εν Χριστώ ζωή και χειραγωγεί τους πιστούς προς ένα χριστιανικό τέλος με το όνομα του Αναστάντος Χριστού στην τελευταία πνοή τους.| Κατάνυξη
**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων.