Του Pierre-Alain Bruchez
Η κρίση στην επιστήμη που υπονομεύει την έρευνα υποτιμάται σε μεγάλο βαθμό, κυρίως επειδή τα μη αναπαραγώγιμα αποτελέσματα, η ιδεολογική προκατάληψη, οι συγκρούσεις συμφερόντων και η απάτη συζητούνται συνήθως μεμονωμένα – χωρίς να αναγνωρίζονται οι σωρευτικές επιπτώσεις και οι κοινές αιτίες τους.
Οι επιστήμονες από μόνοι τους δεν μπορούν να λύσουν αυτό το πρόβλημα. Ο έλεγχος των πολιτών είναι απαραίτητος. Πρώτα όμως πρέπει να ενημερωθούν οι πολίτες.
Η επιστημονική απάτη έχει βιομηχανοποιηθεί
Η εξαπάτηση είναι εγγενώς άπιαστη. Αν και τα βελτιωμένα εργαλεία ανίχνευσης (π.χ. ανάλυση αντιγραφής εικόνων) μπορεί να δυσκολεύονται να εντοπίσουν τρέχουσες περιπτώσεις απάτης, δεδομένης της ταχείας προσαρμοστικότητας των απατεώνων, εξακολουθούν να παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για προηγούμενα παραπτώματα.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι η απάτη δεν περιορίζεται πλέον σε άτομα, αλλά διαπράττεται όλο και περισσότερο από οργανωμένα δίκτυα (βλ. Richardson et al., The Institutions Enabling Scientific Fraud on a Large Scale Are Large, Resilient, and Growing Rapidly). Η ύπαρξη απατεώνων δεν πρέπει να δυσφημεί ένα ολόκληρο επάγγελμα, αλλά παραμένει καθήκον κάθε επαγγέλματος να τους εκθέτει και να τους αποκλείει.
Η κρίση αναπαραγωγής
Πολλά δημοσιευμένα αποτελέσματα δεν μπορούν να αναπαραχθούν: αυτή είναι η κρίση αναπαραγωγής. Αυτό δεν πρέπει απαραίτητα να οφείλεται σε απάτη. Σε πολλούς τομείς, τα αποτελέσματα είναι στατιστικής φύσης: μπορεί επίσης να οφείλονται στην τύχη. Για παράδειγμα, αν θέλετε να μάθετε αν ένας κύβος είναι αρματωμένος, κυλήστε τον πολλές φορές. Εάν μια σελίδα εμφανίζεται δυσανάλογα συχνά, θα συμπεράνετε ότι είναι προκατειλημμένη.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται τα ζάρια να είναι δίκαια και το αποτέλεσμα να είναι απλώς τυχαίο. Κατά κανόνα, ένα αποτέλεσμα γίνεται αποδεκτό εάν η πιθανότητα να προκύψει τυχαία είναι κάτω από ένα αυθαίρετα καθορισμένο όριο 5% (αν και σε ορισμένους τομείς, όπως η σωματιδιακή φυσική, το όριο ορίζεται πολύ χαμηλότερο).
Επομένως, θα περίμενε κανείς γενικά ότι το 5% των στατιστικών αποτελεσμάτων θα ήταν λάθος. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, αυτό το ποσοστό είναι πολύ υψηλότερο, ειδικά λόγω μεροληψίας δημοσίευσης. Τα θεαματικά αποτελέσματα είναι πιο πιθανό να δημοσιευτούν, αν και είναι επίσης πιο πιθανό να είναι στατιστικές συμπτώσεις.
Ήδη από το 2005, ο Γιάννης Ιωαννίδης έδειξε στην πρωτοποριακή εργασία του Γιατί τα περισσότερα δημοσιευμένα ερευνητικά ευρήματα είναι ψευδή ότι το ποσοστό των ψευδών στατιστικών αποτελεσμάτων είναι πολύ πάνω από 5%. Ένα μεγάλης κλίμακας έργο αναπαραγωγής στην ψυχολογία επιβεβαίωσε ότι μόνο μια μειοψηφία των αποτελεσμάτων θα μπορούσε να αναπαραχθεί. Τα ποσοστά σφάλματος αντιγραφής είναι επίσης υψηλά στην ογκολογία και τη βιοϊατρική έρευνα. Παραδόξως, δεν υπάρχει καμία μετα-μελέτη που να συγκρίνει τα ποσοστά σφάλματος αναπαραγωγής διαφορετικών κλάδων. Γιατί να μην ξεκινήσετε ένα έργο αναπαραγωγής μεγάλης κλίμακας για όλα τα τμήματα;
Η κρίση αναπαραγωγής είναι γνωστή εδώ και χρόνια και δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί. Κατ' αρχήν, θα μπορούσε να μειωθεί δραστικά γρήγορα. Υπάρχουν λύσεις. Τα περιοδικά πρέπει να απαιτούν διαφάνεια: πλήρη αποκάλυψη δεδομένων και μεθοδολογία για να καταστεί δυνατή η αναπαραγωγή. Οι μέθοδοι και οι υποθέσεις θα πρέπει να καταχωρούνται εκ των προτέρων για να αποφευχθεί η επακόλουθη εύρεση υποθέσεων. Τα άρθρα πρέπει να γίνονται δεκτά λόγω της συνάφειας της ερώτησης και της μεθοδολογικής αυστηρότητας, όχι λόγω των αποτελεσμάτων.
Αυτό μειώνει το κίνητρο και την ευκαιρία για την επιδίωξη στατιστικά αμφισβητήσιμων αποτελεσμάτων. Το Κέντρο Ανοικτής Επιστήμης προσφέρει εργαλεία για την υποστήριξη αυτής της προσέγγισης, αλλά χρησιμοποιούνται μόνο σε μια μειοψηφία δημοσιεύσεων.
Τα πανεπιστήμια θα πρέπει να αναπαράγουν περισσότερες μελέτες, ξεκινώντας από τις πιο σημαντικές (για να επαληθεύσουν τα θεμέλια του κλάδου) και τυχαία μεταξύ των πρόσφατα δημοσιευμένων αποτελεσμάτων (για να ενθαρρύνουν τους ερευνητές να είναι πιο αυστηροί αυξάνοντας τον κίνδυνο αναθεώρησης της μελέτης τους). Οι μαθητές θα αποκτούσαν πολύτιμη εμπειρία παρέχοντας παράλληλα μια εξαιρετικά χρήσιμη υπηρεσία. Η αναπαραγωγή είναι ένα ισχυρό παιδαγωγικό εργαλείο.
Πρωτοβουλίες όπως αυτές του Κέντρου Ανοικτής Επιστήμης προωθούν την αναπαραγωγή, αλλά εξακολουθούν να είναι μέτριες σε σύγκριση με την παγκόσμια ερευνητική παραγωγή. Η κατάσταση αναπαραγωγής θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμη όταν συμβουλεύεστε μια μελέτη και οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να την αναφέρουν συστηματικά. Πρέπει επίσης να θεσπιστούν διασφαλίσεις για την πρόληψη περιπτώσεων απάτης κατά την επικύρωση συμπαιγνίας, όπου οι ερευνητές αναπαράγουν αυτάρεσκα τα αποτελέσματα άλλων. Όλα αυτά πρέπει να εφαρμοστούν γρήγορα.
Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι υπάρχουν όλο και περισσότερες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κρίσης αναπαραγωγής. Εκτός από το προαναφερθέν Κέντρο Ανοικτής Επιστήμης, το Institute for Replication, το Open Science NL και το Replication Initiative του NIH είναι άλλα αξιοσημείωτα παραδείγματα. Ωστόσο, ο αντίκτυπος αυτών των πρωτοβουλιών παραμένει περιορισμένος σε σύγκριση με την κλίμακα της ίδιας της κρίσης αναπαραγωγής.
Η έλλειψη επείγουσας ανάγκης της επιστημονικής κοινότητας για την αντιμετώπιση της κρίσης αναπαραγωγής είναι ακόμη πιο ανησυχητική από την ίδια την κρίση. Αδράνεια? Το βαθύτερο πρόβλημα είναι ότι για πάρα πολλούς επιστήμονες, η αναζήτηση της αλήθειας δεν αποτελεί πλέον κορυφαία προτεραιότητα. Αυτό είναι εμφανές στην αυξανόμενη υποταγή τους σε αυταρχικές ιδεολογίες.
Η ιδεολογική οικειοποίηση στα πανεπιστήμια αποκαλύπτει μια μετατόπιση από την αναζήτηση της αλήθειας, η οποία εμποδίζει επίσης τις προσπάθειες να ξεπεραστεί η κρίση αναπαραγωγής. Αντίθετα, η ιδεολογική οικειοποίηση έχει ριζώσει σε ήδη αποδυναμωμένο έδαφος – όπως δείχνει η ίδια η κρίση αναπαραγωγής.
Ιδεολογική οικειοποίηση
Τα μεγάλα πανεπιστήμια, ειδικά στις ΗΠΑ, έχουν οικειοποιηθεί από αυταρχικές ιδεολογίες. Είτε οικειοθελώς είτε όχι, οι ερευνητές έχουν συχνά επαναλάβει ισχυρισμούς που γνωρίζουν ότι είναι ψευδείς. Για να εκθέσουν αυτή την ιδεολογική επιρροή, οι Peter Boghossian, James Lindsay και Helen Pluckrose κατάφεραν να δημοσιεύσουν σκόπιμα παράλογα αλλά πολιτικά ορθά έργα (παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε βίντεο). Ο Μπογκοσιάν αναγκάστηκε να παραιτηθεί από το πανεπιστήμιό του και συνίδρυσε το Πανεπιστήμιο του Όστιν, το οποίο τοποθετείται ως μία από τις λίγες εναλλακτικές λύσεις στα πανεπιστήμια που επιλέχθηκαν από τον wokeism.
Μια άλλη εναλλακτική είναι η Peterson Academy, η οποία ιδρύθηκε από τον Jordan Peterson. Αρνήθηκε περίφημα να δεσμευτεί σε μια συγκεκριμένη ομιλία σύμφωνα με έναν καναδικό νόμο, έλαβε απειλητικές επιστολές από το πανεπιστήμιό του στο Τορόντο και τελικά παραιτήθηκε. Ο Μπρετ Γουάινστιν, ο οποίος μίλησε ενάντια σε μια ημέρα απουσίας κατά την οποία ζητήθηκε από τους λευκούς να μην εισέλθουν στην πανεπιστημιούπολη, αναγκάστηκε επίσης να παραιτηθεί μαζί με τη σύζυγό του. Ο wokeism εξαπλώνεται όλο και περισσότερο στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.
Για παράδειγμα, η καθηγήτρια Kathleen Stock παραιτήθηκε από τη θέση της στο Πανεπιστήμιο του Sussex τον Οκτώβριο του 2021, αφού αντιμετώπισε μαζική παρενόχληση σχετικά με τις απόψεις της για το βιολογικό φύλο και την ταυτότητα φύλου. Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα που απεικονίζουν τη δύναμη που έχει αποκτήσει ο wokeism στα πανεπιστήμια.
Η παρενόχληση ανθρώπων που θεωρούνται πολιτικά μη ορθοί είναι συχνά το αποτέλεσμα κοινών λόμπι από ορισμένους φοιτητές, διοικητικούς υπαλλήλους και ακαδημαϊκούς. Εκτός από το να οδηγεί στην παραίτηση ερευνητών ή να εξαναγκάζει την πρόσληψη ανίκανων ερευνητών (που επιλέγονται με βάση κριτήρια διαφορετικά από την αξία τους), ο wokeism μπορεί επίσης να συνταγογραφήσει ή να απαγορεύσει θέματα έρευνας ή διδασκαλίας ή να διαστρεβλώσει τον τρόπο μελέτης αυτών των θεμάτων (π.χ. απαγορεύοντας τη διερεύνηση ορισμένων πιθανών αιτιών ενός συγκεκριμένου φαινομένου). Υπό αυτές τις συνθήκες, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί επιστήμονες δίνουν μόνο δευτερεύουσα προτεραιότητα στην αναζήτηση της αλήθειας.
Η αντίσταση διαμορφώνεται μέσα στην επιστημονική κοινότητα. Ένας μεγάλος αριθμός ακαδημαϊκών φωνών υψώνεται, για παράδειγμα, στο The War on Science, που επιμελήθηκε ο Lawrence Krauss (βλ. επίσης μια συνέντευξη με τον Krauss στην οποία παρουσιάζει το βιβλίο: Lawrence Krauss: The new war on science | UnHerd και συνομιλίες μεταξύ του Krauss και των συντελεστών του βιβλίου στον ακόλουθο ιστότοπο: The Origins Podcast). Παραμένει ασαφές εάν τα πανεπιστήμια που έχουν πληγεί περισσότερο μπορούν να αποκατασταθούν ή θα πρέπει να αντικατασταθούν από νέα, πιο υγιή ιδρύματα.
Η διόρθωση της ιδεολογικής επιρροής στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ έχει καθυστερήσει πολύ. Ωστόσο, η προσέγγιση της σημερινής κυβέρνησης Τραμπ είναι ακατέργαστη και αδιαφοροποίητη. Δεν πρόκειται για την αποκατάσταση της ισορροπίας, αλλά για την άνοδο ενός δεξιού αυταρχισμού που αντανακλά τις υπερβολές του wokeism. Δύο αυταρχισμοί που ενισχύουν ο ένας τον άλλον. Η επιστήμη στις ΗΠΑ βρίσκεται ανάμεσά τους.
Η ιδεολογική οικειοποίηση είναι πιο έντονη στη Βόρεια Αμερική, αλλά εξαπλώνεται και αλλού, ειδικά στην Ευρώπη (βλ., για παράδειγμα, Γαλλία: Face à l'obscurantisme woke). Επιπλέον, δεδομένης της παγκόσμιας φύσης της επιστήμης, η μεροληπτική έρευνα που δημοσιεύεται από αμερικανικά πανεπιστήμια σε έναν συγκεκριμένο κλάδο οδηγεί τελικά σε παγκόσμια μόλυνση αυτού του κλάδου – ειδικά επειδή πολλά από τα πιο διάσημα ιδρύματα στη Βόρεια Αμερική εδρεύουν και επιλέγονται ιδεολογικά (σύμφωνα με την κατάταξη ελεύθερου λόγου των ΗΠΑ για το 2025 του FIRE, το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ είναι το πιο δημοφιλές πανεπιστήμιο στη Βόρεια Αμερική φέτος για δεύτερη συνεχή χρονιά). πανεπιστήμιο με τη χαμηλότερη βαθμολογία όσον αφορά την ελευθερία της έκφρασης).
Συγκρούσεις
Μερικοί ερευνητές βάζουν το προσωπικό τους πλεονέκτημα πάνω από την αλήθεια με έναν ιδιαίτερα κραυγαλέο τρόπο. Για παράδειγμα, 27 επιστήμονες δημοσίευσαν μια επιστολή στο The Lancet αποκαλώντας «θεωρητικούς συνωμοσίας» όσους υποψιάζονταν ότι ο COVID-19 μπορεί να είχε δραπετεύσει από ένα εργαστήριο, λογοκρίνοντας τη συζήτηση στα πρώτα στάδια της πανδημίας.
Εκείνη την εποχή, αρκετοί συγγραφείς απέτυχαν να αποκαλύψουν συγκρούσεις συμφερόντων, κυρίως ο Peter Daszak, ο οποίος είχε συνεργαστεί με το Ινστιτούτο Ιολογίας της Γουχάν (και αργότερα επιλέχθηκε από τον ΠΟΥ ως ο μόνος Αμερικανός εκπρόσωπος στην ομάδα του που ερευνούσε την προέλευση του COVID-19).
Πριν από την πανδημία, εγώ και πιθανώς οι περισσότεροι πολίτες δεν γνωρίζαμε ότι οι ιοί ενισχύονταν τεχνητά από την έρευνα λειτουργικού κέρδους. Αυτό εγείρει ένα ανησυχητικό ερώτημα: Υπάρχουν επί του παρόντος άλλες διαδικασίες που ενέχουν σοβαρούς κινδύνους αλλά παραμένουν κρυφές από τον δημόσιο έλεγχο; Τι ρόλο παίζει η επιστημονική δημοσιογραφία αν δεν ενημερώνει το κοινό για τέτοιους κινδύνους;
Γιατί έχει σημασία από πού προήλθε ο COVID-19 (βλ. Bret Weinstein: Γιατί ο COVID-19 μπορεί να έχει δραπετεύσει από ένα εργαστήριο | Η εμπειρία του Joe Rogan και από πού προήλθε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ο COVID-19; Με τον Matt Ridley | TRIGGERnometry);
Πρώτον, η γνώση της προέλευσης του COVID-19 σε μια εποχή που ο ιός ήταν ακόμη ελάχιστα κατανοητός θα μπορούσε να είχε προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για τις ιδιότητές του και ενδεχομένως να συμβάλει σε έναν πιο αποτελεσματικό προσανατολισμό των στρατηγικών έγκαιρης πρόληψης.
Δεύτερον, η κατανόηση των λεπτομερειών του ατυχήματος σε περίπτωση που ο COVID-19 προήλθε από εργαστήριο θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών προστατευτικών μέτρων. Τρίτον, η παράβλεψη της προέλευσης της πανδημίας κινδυνεύει να ενθαρρύνει κακόβουλους παράγοντες: κάθε φορά που κατηγορείται η φύση, οι σκόπιμες απελευθερώσεις μπορεί να περάσουν απαρατήρητες και ατιμώρητες. Τέταρτον, οφείλουμε στα θύματα να μάθουμε τι συνέβη.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η λογοκρισία και η δαιμονοποίηση όσων αμφισβήτησαν τις επίσημες αφηγήσεις επεκτάθηκαν όχι μόνο στην προέλευση του ιού, αλλά και στην αποτελεσματικότητα και τις παρενέργειες των μέτρων που ελήφθησαν, είτε όσον αφορά τα lockdown, τη χρήση μάσκας, τους εμβολιασμούς, τα φάρμακα κ.λπ.
Η πανδημία COVID-19 απέχει πολύ από το να είναι η μόνη περίπτωση στην οποία οι συγκρούσεις συμφερόντων διαδραματίζουν ρόλο. Αυτές οι συγκρούσεις προκύπτουν συχνά μέσω ιδιωτικής χρηματοδότησης. Οι χρηματοδότες μπορούν να επηρεάσουν τους ερευνητές ή απλώς να επιλέξουν αυτούς που είναι πιο πιθανό να παράγουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Τα γεγονότα, κατά κανόνα, δεν μιλούν από μόνα τους. Σε μια μελέτη, πανομοιότυπα δεδομένα παρουσιάστηκαν σε διαφορετικούς ερευνητές για να ελέγξουν δύο υποθέσεις: τα συμπεράσματά τους ήταν πολύ διαφορετικά. Έτσι, η επιλογή του σωστού αναλυτή μπορεί να είναι αρκετή για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Οι ερευνητές μπορούν συχνά να ερμηνεύσουν τα δεδομένα με τον τρόπο που θέλουν, καθοδηγούμενοι από ιδεολογικά, οικονομικά ή επαγγελματικά κίνητρα.
Μια διαλυμένη επιστήμη μας χρειάζεται όλους: ερευνητές, δημοσιογράφους και πολίτες
Η κρίση στην επιστήμη έχει πολλές πτυχές, αλλά μία αιτία: η αλήθεια έχει συχνά ωθηθεί στο παρασκήνιο. Πολλοί επιστήμονες συνεχίζουν να εργάζονται αυστηρά και να τηρούν τα υψηλότερα πρότυπα, αλλά όλο και περισσότεροι επιστήμονες βάζουν άλλους στόχους πάνω από την αναζήτηση της αλήθειας. Δεν είναι πλέον πραγματικοί επιστήμονες.
Όπως και άλλοι άνθρωποι, οι ερευνητές ανταποκρίνονται στα κίνητρα. Γνωρίζουν ότι η καριέρα τους εξαρτάται από τον αριθμό των άρθρων που δημοσιεύουν και τη συχνότητα των αναφορών τους και όχι από την πραγματική τους αξία. Παίζουν το παιχνίδι. Όταν αξιολογούν ένα λήμμα, γνωρίζουν ότι δεν μπορούν πραγματικά να κρίνουν την εγκυρότητα των συμπερασμάτων του, εκτός αν υπάρχουν προφανή ελαττώματα.
Συχνά δεν έχουν τις πληροφορίες που χρειάζονται για να επαναλάβουν τη μελέτη και έχουν επίσης πιο σημαντικά πράγματα να κάνουν. Παίζουν το παιχνίδι. Επικεντρώνονται στη δημοσίευση άρθρων και αποστασιοποιούνται από τη λειτουργία του πανεπιστημίου τους.
Όταν μια αυταρχική ιδεολογία το εκμεταλλεύεται αυτό για να καταλάβει το ίδρυμα, οι ερευνητές συμμορφώνονται με τα αιτήματά τους. Παίζουν το παιχνίδι, όπως έκαναν όταν εστίασαν την έρευνά τους στην εξασφάλιση χρηματοδότησης. Υπάρχουν εξαιρέσεις, αλλά η πλειοψηφία των ερευνητών παίζει ένα παιχνίδι που δεν επικεντρώνεται πλέον στην αλήθεια.
Χρειαζόμαστε επειγόντως την επιστήμη για να αντιμετωπίσουμε μεγάλες προκλήσεις όπως το κλίμα, η ενέργεια και η υγεία. Αλλά η επιστήμη μπορεί να εκπληρώσει αυτόν τον ρόλο μόνο εάν αποκατασταθεί. Η αναζήτηση της αλήθειας πρέπει να είναι και πάλι η κεντρική του αξία. Η επιστημονική μέθοδος και η ελευθερία της έκφρασης πρέπει να αποκατασταθούν.
Η επιστήμη συνεχίζει να χαίρει μεγάλης εκτίμησης χάρη στα προηγούμενα επιτεύγματά της. Η τεχνολογική μας ικανότητα αποδεικνύει ότι καταλαβαίνουμε κάτι για το πώς λειτουργεί ο κόσμος. Αλλά αυτά τα επιτεύγματα του παρελθόντος δεν λένε τίποτα για την τρέχουσα κατάσταση της επιστήμης, ούτε για κλάδους που δεν οδηγούν στην τεχνολογία.
Πώς μπορεί να αποκατασταθεί η επιστήμη; Παρά τις ελπιδοφόρες πρωτοβουλίες, η επιστημονική κοινότητα δεν έχει ξεπεράσει την κρίση. Αυτό υποδηλώνει έλλειψη ικανότητας ή συλλογικής βούλησης. Η κρίση αναπαραγωγής συνεχίζεται παρά τις διαθέσιμες λύσεις, και ακόμη χειρότερα, πολλοί επιστήμονες σε ελίτ πανεπιστήμια των ΗΠΑ ασπάζονται αυταρχικές ιδεολογίες.
Οι επιστήμονες δεν θα σώσουν την επιστήμη εκτός εάν οι πολίτες, οι οποίοι χρηματοδοτούν μεγάλο μέρος της έρευνάς τους και μπορεί να επιλέξουν να σταματήσουν να παραπλανώνται από αντιεπιστημονικές μελέτες, τους αναγκάσουν να δράσουν. Αυτή η κρίση δεν πρέπει να συνεχιστεί.
Οι πολίτες πρέπει να ενημερωθούν. Κάποια στιγμή θα το κάνουν. Αλλά όσο πιο γρήγορα, τόσο το καλύτερο, ώστε η ζημιά να επισκευαστεί γρήγορα.
Δυστυχώς, οι δημοσιογράφοι συχνά υποβαθμίζουν την κρίση προκειμένου να προστατεύσουν τη φήμη της επιστήμης. Προσπαθώντας να τους προστατεύσουν, καθυστερούν την αποκατάστασή τους και δυσφημούν τον εαυτό τους. Όταν η κατάρρευση δεν μπορεί πλέον να κρυφτεί, οι πολίτες θα ρωτήσουν: «Γιατί έκρυψες τον ελέφαντα στο δωμάτιο για τόσο καιρό;» (Για παράδειγμα, σύμφωνα με μια μελέτη, το 75% των Γερμανών δεν έχουν ακούσει ποτέ για την κρίση αναπαραγωγής). Και δεν θα τους εμπιστεύονται πια.
Οι δημοσιογράφοι πρέπει τώρα να υψώσουν τη φωνή τους, ώστε η βοήθεια να έρθει νωρίς και οι επικοινωνιολόγοι της επιστήμης να μην παρασυρθούν από ένα κύμα δυσφήμισης.
Θα ήταν λογικό να εφαρμοστεί η θεωρία παιγνίων τόσο στην κρίση αναπαραγωγής όσο και στην ιδεολογική οικειοποίηση των πανεπιστημίων. Με την πρώτη ματιά, θα πρέπει να είναι δυνατή η αλλαγή των κανόνων του παιχνιδιού, ώστε να ευθυγραμμιστούν τα κίνητρα για την αντιμετώπιση της κρίσης αναπαραγωγής.
Ωστόσο, η καταπολέμηση της ιδεολογικής οικειοποίησης των πανεπιστημίων φαίνεται να εξαρτάται περισσότερο από τις ακατέργαστες σχέσεις εξουσίας. Είναι σημαντικό να προσδιορίσετε τα σωστά σημεία μόχλευσης. Ένα τέτοιο σημείο θα μπορούσε να είναι να σπάσει ο κύκλος της σηματοδότησης της αρετής δείχνοντας ότι ο wokeism δεν είναι αρετή, αλλά μια επιτελεστική διαστρέβλωσή του.
Το να μιλάς μπορεί να σπάσει το τείχος της σιωπής και να ενθαρρύνει τους άλλους να κάνουν το ίδιο. Η δημιουργία νέων, υγιών θεσμών μπορεί επίσης να προκαλέσει ένα φαινόμενο χιονοστιβάδας.
Αποφύγετε τον μηδενισμό
Το βάθος της κρίσης μπορεί να είναι ιλιγγιώδες και να οδηγήσει σε μηδενισμό. Αλλά έχουμε μια πυξίδα: η επιστημονική μέθοδος χρησιμεύει για την προσέγγιση της αλήθειας. Το πρόβλημα είναι ότι οι «επιστήμονες» πολύ συχνά τα εγκαταλείπουν. Ξέρουμε τι να κάνουμε. Και μπορούμε να εμπιστευτούμε κλάδους και ιδρύματα που τηρούν αυστηρά την επιστημονική μέθοδο.
Οι δημοσιογράφοι πρέπει να βοηθήσουν όχι μόνο αναφέροντας τα αποτελέσματα, αλλά και μεταφέροντας τον βαθμό επιστημονικής αυστηρότητας πίσω από αυτά. Για το σκοπό αυτό, θα πρέπει να προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε έναν δείκτη που θα μετρά την επιστημονική αυστηρότητα ανά κλάδο και πανεπιστήμιο παγκοσμίως. Ωστόσο, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η ανάπτυξη αυτού του δείκτη δεν θα επιλεγεί από μόνη της. Αυτή η διαφοροποιημένη προσέγγιση είναι απαραίτητη, όχι μόνο για να αποφευχθεί η απόρριψη του μωρού μαζί με το νερό του μπάνιου, αλλά και για να δοθούν κίνητρα στους κλάδους και τα πανεπιστήμια να επιστρέψουν στην επιστημονική αυστηρότητα.
Δυστυχώς, οι λιγότερο αυστηροί κλάδοι συχνά ασχολούνται με ανθρώπινα ζητήματα, όπου η προκατάληψη είναι πιο δελεαστική και πιο εύκολη στην εφαρμογή. Δελεαστικό γιατί επηρεάζει την πολιτική. Εύκολο στην εφαρμογή γιατί η πολυπλοκότητα αφήνει περισσότερο χώρο για χειραγώγηση.
Μέχρι να αποκατασταθεί η επιστήμη, μπορούμε ακόμα να εμπιστευόμαστε την επιστήμη σε κλάδους και ιδρύματα με χαμηλή επιστημονική αυστηρότητα; Μια απάντηση θα μπορούσε να είναι ότι η χαμηλή επιστημονική αυστηρότητα εξακολουθεί να είναι καλύτερη από την καθόλου επιστημονική αυστηρότητα. Αλλά αυτή η επιστημονική αυστηρότητα έχει γίνει μερικές φορές τόσο χαμηλή που είναι συνήθως παραπλανητική, και θα ήταν καλύτερα αν αυτοί οι κλάδοι και τα πανεπιστήμια δεν στολίζονταν πλέον με τις αρετές της επιστήμης.
Ο βασικός σκεπτικισμός, ο οποίος απαιτεί στοιχεία και θέλει να καταλάβει πώς γνωρίζουμε αυτά που γνωρίζουμε, είναι θεμελιωδώς υγιής και μάλιστα κεντρικός στην επιστημονική προσέγγιση. Κατά τη διάρκεια της επιστημονικής κρίσης που βιώνουμε σήμερα, οι πολίτες πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Η εμπιστοσύνη τους μπορεί να είναι μόνο περιορισμένη και λεπτομερής. Εξαρτάται από τα επιχειρήματα που προβλήθηκαν και τα στοιχεία της τήρησης της επιστημονικής μεθόδου. Κοκκώδης: Η εμπιστοσύνη πρέπει να ποικίλλει ανάλογα με τον κλάδο και το ίδρυμα. Δεν είναι θέμα ομοιόμορφης εμπιστοσύνης ή δυσπιστίας σε οτιδήποτε μεταμφιέζεται σε επιστήμη, αλλά παροχής εμπιστοσύνης με βάση την επιστημονική αυστηρότητα του κλάδου και του πανεπιστημίου που παρουσιάζει τα αποτελέσματα. Και δεν απαγορεύεται η χρήση της κοινής λογικής.
Όταν αυτοί που προδίδουν την επιστημονική μέθοδο βλέπουν ότι δεν μπορούν πλέον να επηρεάσουν την κοινή γνώμη, πιέζονται να προβούν σε μεταρρυθμίσεις.
Ο εφησυχασμός δηλητηριάζει την επιστήμη που τόσο απεγνωσμένα χρειαζόμαστε. Οι πολίτες, οι δημοσιογράφοι και οι επιστήμονες πρέπει να δράσουν τώρα για να αποκαταστήσουν την ψυχή της επιστήμης: την ασυμβίβαστη αναζήτηση της αλήθειας https://uncutnews.ch/
**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων