ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Τετάρτη 9 Ιουλίου 2025

Παίζοντας τον Θεό: Σοφία από τους Έλληνες ή τέρατα της τεχνητής νοημοσύνης;

 

Ο Απόλλωνας (αριστερά, με το κεφάλι του να λάμπει), θεός του φωτός, της προφητείας, της μουσικής και των τεχνών του πολιτισμού, συνομιλεί με τον θεό Ήφαιστο (πιο κοντά στον Απόλλωνα) και τους 4 Κύκλωπες που έφτιαξαν τον κεραυνό για τον Δία. The Forge of Vulcan του Diego Velazquez, 1630. Museo de Prado, Μαδρίτη, Ισπανία. Δημόσιος τομέας.

Ευάγγελος Βαλλιανάτος

* Η χρήση μηχανών ήταν ευρέως διαδεδομένη μεταξύ των αρχαίων Ελλήνων. Στην πραγματικότητα, οι μηχανές και τα προϊόντα χειροτεχνίας ήταν μέρος του ιστού του ελληνικού πολιτισμού, τόσο του πολιτικού όσο και του θρησκευτικού. Ακόμη και θεοί (Προμηθέας, Μήτις, Αθηνά και Ήφαιστος) προστάτευαν τον τεχνολογικό πολιτισμό των Ελλήνων. Πράγματι, οι θεοί δημιούργησαν μοντέλα χειροτεχνίας που πυροδότησαν την ελληνική φαντασία για μια επιστημονική και τεχνολογική κατανόηση του Κόσμου.

Ελληνική τεχνογνωσία

Οι Κύκλωπες ήταν οι πρώτες μηχανικές ιδιοφυΐες στον ελληνικό πολιτισμό. Κατασκεύασαν τον παντοδύναμο κεραυνό για τον Δία για να τερματίσουν τον πόλεμο μεταξύ των θεών. Αλλά ο κεραυνός έκανε τον Δία υπέρτατο.

* Οι Κύκλωπες προέρχονται από την ελληνική μυθολογία, η οποία είναι γεμάτη θεούς και ήρωες που ενσωματώνουν εξαιρετικές γνώσεις και δυνάμεις. Αυτή η μυθολογία, την οποία οι Έλληνες θεωρούσαν πρώιμη ιστορία, παρείχε τη μεταφυσική του ζήλου και της επιτυχίας στην τεχνική εργασία. Οι Έλληνες είχαν ένα εκ των έσω πλεονέκτημα στη δεξιοτεχνία. Ένας από τους θεούς τους, ο Ήφαιστος, ήταν ένας υπέρτατος μεταλλουργός και μηχανικός που σχεδίασε και κατασκεύασε την Ασπίδα του Αχιλλέα και το ρομπότ Τάλως που φρουρούσε την Κρήτη και τον εραστή του Δία, την Ευρώπη, στην ύστερη Μινωική Εποχή τον δωδέκατο αιώνα π.Χ.

Ο Στέφανος Παϊπέτης, αείμνηστος καθηγητής μηχανολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών και συγγραφέας του βιβλίου The Unknown Technology in Homer (Springer, 2010), εξέτασε την τεχνολογία στα ομηρικά έπη, την Ιλιάδα και την Οδύσσεια. Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο Ήφαιστος κατασκεύασε την Ασπίδα του Αχιλλέα με προηγμένη γνώση και τεχνολογία μετάλλων και υλικών. Με άλλα λόγια, ο Ήφαιστος «κατείχε βαθιά γνώση των δυναμικών μηχανικών ιδιοτήτων των πολυστρωματικών σύνθετων κατασκευών».

Ένα ανδρόγυνο αρχαιολόγοι από το Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, η Sharon Stocker και ο Jack Davis, ανακάλυψαν τον Μάιο του 2015 μια μικροσκοπική πέτρα σφραγίδας αχάτη. Αυτό το κόσμημα μεγέθους αντίχειρα είναι χαραγμένο με μια θαυμάσια εικόνα ενός πολεμιστή που φαίνεται να βγαίνει από την Ιλιάδα του Ομήρου, ίσως απεικονίζοντας τον υπερήρωα Αχιλλέα να σκοτώνει τον Τρώα υπερήρωα Έκτορα, με έναν άλλο νεκρό στρατιώτη απλωμένο στα πόδια του.

Γρύπας πολεμιστής. Ευγενική παραχώρηση του The Palace of Nestor Excavations, The Department of Classics University of Cincinnati.

Φυσικά, αυτό δεν μπορεί να είναι αφού αυτός ο πολεμιστής πέθανε αιώνες πριν από τον Τρωικό πόλεμο. Έτσι, η εκπληκτική πραγματικότητα για αυτό το στολίδι είναι η λεπτομέρεια που προσφέρει στο ανθρώπινο σώμα. Το περιοδικό University of Cincinnati της 6ης Νοεμβρίου 2017, ανέφερε ότι ο Ντέιβις είπε ότι τέτοιες ανατομικές λεπτομέρειες δεν εμφανίζονται ξανά μέχρι την κλασική εποχή, περίπου χίλια χρόνια αργότερα. Αυτό το στολίδι ήταν μέρος του γεμάτου θησαυρούς τάφου ενός πολεμιστή που πέθανε κάποια στιγμή μεταξύ 1500 και 1450 π.Χ. στην Πύλο, νοτιοδυτική Πελοπόννησο, Ελλάδα. Ο θησαυρός περιελάμβανε τέσσερα χρυσά δαχτυλίδια, χάντρες από πολύτιμους λίθους, ασημένια κύπελλα, χτένες από ελεφαντόδοντο, ένα χάλκινο σπαθί και αρκετές εκατοντάδες άλλα αντικείμενα. Ένα από αυτά ήταν μια πλάκα από ελεφαντόδοντο με έναν γρύπα, ένα μυθικό ζώο που είχε σώμα λιονταριού και κεφάλι και φτερά αετού. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο πολεμιστής της Πύλου ονομάστηκε Griffin Warrior.

Όπως και η φανταστική εικόνα του πολεμιστή της Πύλου, τα χρυσά δαχτυλίδια αντικατοπτρίζουν την ανώτερη δεξιοτεχνία. Το περιοδικό UC της 3ης Οκτωβρίου 2016 ανέφερε ότι ο χρυσοχόος χρησιμοποίησε «πολλαπλά φύλλα χρυσού». Παρόμοια προηγμένη γνώση και τεχνολογία βρίσκουμε στη δεξιοτεχνία της Ασπίδας του Αχιλλέα. Ο πολεμιστής της Πύλου πέθανε διακόσια σαράντα τρία χρόνια πριν ο Οδυσσέας επιστρέψει στην πατρίδα του στην Ιθάκη το 1207 π.Χ. Ωστόσο, ο πολιτισμός του Γρύπα Πολεμιστή, που αποτυπώθηκε στο μικροσκοπικό στολίδι και η τεχνολογία που απαιτείται για τη χάραξή του, ενημέρωσε τους Έλληνες για τα ομηρικά έπη.

Εκτός από τις αριστουργηματικές ιδιότητες της τέχνης και του σχεδιασμού της σκηνής μάχης στο στολίδι, πώς εργάστηκε ο καλλιτέχνης σε μια τόσο μικροσκοπική πέτρα; Είχε μεγεθυντικό φακό; Την ίδια ερώτηση θέτουμε και όταν βλέπουμε τα δόντια των γραναζιών και τις επιγραφές στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, τον υπολογιστή της ιδιοφυΐας που κατασκεύασαν οι Έλληνες περίπου δωδεκάμισι αιώνες μετά το θάνατο του πολεμιστή της Πύλου.

* Η εξαιρετική τέχνη του Γρύπα Πολεμιστή ταιριάζει όμορφα στις πλούσιες και αξέχαστες εικόνες που ζωγραφίστηκαν στους τοίχους της Εποχής του Χαλκού των σπιτιών στο Ακρωτήρι στο νησί της Θήρας στο Αιγαίο περίπου 3.000 χρόνια π.Χ. Το νησί είχε κάτι περισσότερο από όμορφη τέχνη. Το Ακρωτήρι είχε διώροφα σπίτια, πλακόστρωτους δρόμους, τρεχούμενο νερό και τουαλέτες. Αυτή η καθαριότητα έφτασε στη Δυτική Ευρώπη στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα.

* Ήδη από τον τέταρτο αιώνα π.Χ., οι Έλληνες είχαν υψηλά και απαιτητικά πρότυπα ποιοτικού ελέγχου για τη μεταλλουργία και τη μηχανική. Για παράδειγμα, μια επιγραφή του τέταρτου αιώνα από την Ελευσίνα ορίζει ότι το μίγμα χαλκού-κασσίτερου για κοντές μεταλλικές ράβδους (πόλους) και τα μεταλλικά τους περιβλήματα (εμπόλια) που συνδέουν τα τύμπανα των κιόνων πρέπει να αποτελείται από 11 μέρη χαλκού και 1 μέρος κασσίτερου. Οι μεταλλικές ράβδοι πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε να περιστρέφονται στα περιβλήματά τους σε σχήμα συμμετρικών κύβων σκαμμένων και να ταιριάζουν στον κεντρικό πυρήνα των συνδετικών μαρμάρινων τυμπάνων των πυλώνων. Επιπλέον, η επιγραφή δίνει τις ακριβείς προδιαγραφές για το σχήμα, το μήκος, το πάχος, την κίνηση και τη λειτουργία των τμημάτων του μεταλλικού μηχανισμού. Ο χαλκός έπρεπε να είχε εισαχθεί από τον Μάριο της Κύπρου, ένα φημισμένο κέντρο καθαρού χαλκού. Τέλος, η επιγραφή τιμολογεί τις τεχνικές εργασίες και κατονομάζει τους υπεύθυνους για την παράδοση και τοποθέτηση των μεταλλικών μερών στη 12κολωνη Στοά που στήθηκε μπροστά από το τελεστήριο της Ελευσίνας. Το τελεστήριο ήταν ένα γιγαντιαίο κτίριο που φιλοξενούσε τις τελετές των Ελευσίνιων μυστηρίων.

Αυτή η τεχνολογική πρόοδος χρονολογείται από την Εποχή του Χαλκού, 3100 – 1000 π.Χ. Τα πλοία των Φαιάκων που μετέφεραν τον Οδυσσέα από την Φαιάκια (Κέρκυρα) στην Ιθάκη, λέει ο Παϊπέτης, ήταν τόσο προηγμένα που κυβερνήθηκαν από ελληνικής έμπνευσης Τεχνητή Νοημοσύνη, για την οποία περισσότερα παρακάτω. Οι οδοντωτοί τροχοί προήλθαν από αυτή την παράδοση τεχνογνωσίας. Η διαθεσιμότητα οδοντωτών τροχών εξηγεί πώς οι Έλληνες κατασκεύασαν τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Στις αρχές του δεύτερου αιώνα π.Χ., είχαν όλα όσα ήταν απαραίτητα για την κατασκευή της ουράνιας μηχανής. Είχαν εξαιρετικούς αστρονόμους, μαθηματικούς, τεχνίτες, μεταλλουργούς και μηχανικούς. Η μεταλλουργική τεχνογνωσία τους χρονολογείται αιώνες πριν από την κατασκευή του υπολογιστή των Αντικυθήρων. Ο Αρχιμήδης τον τρίτο αιώνα π.Χ. χρησιμοποίησε οδοντωτούς τροχούς στα μηχανικά μοντέλα του σύμπαντος.

* Ακόμη και η τεχνητή νοημοσύνη πηγαίνει πίσω στους αρχαίους Έλληνες και τους θεούς τους. Ένας από αυτούς τους θεούς, ο Ήφαιστος, ήταν ο κύριος της μεταλλουργίας και της φωτιάς. Ο δεύτερος θεός του ελληνικού τύπου AI ήταν η Αθηνά, κόρη του Δία. Ενέπνευσε σοφία και επιτεύγματα στις τέχνες και τις χειροτεχνίες.

* Μήτις, Αθηνά και Ήφαιστος: Θεοί της Επιστήμης και της Τεχνολογίας

* Η Αθηνά ήταν θεά του πολέμου, της σοφίας και των τεχνών και των τεχνών του πολιτισμού. Η μητέρα της ήταν η θεά του νερού Μήτις, η οποία, στα αρχαία ελληνικά, σημαίνει συμβουλή, συμβουλή, σοφία, πονηριά και τέχνη. Η Μήτις βοήθησε τον Δία να ξεπεράσει τον πατέρα του Κρόνο. Ο Δίας την παντρεύτηκε, αν και δυσκολεύτηκε να την αγκαλιάσει. Ήταν σαν το νερό, αλλάζοντας αμέσως μορφή. Παρ' όλα αυτά, ο Δίας την άφησε έγκυο με την Αθηνά. Ωστόσο, οι παππούδες του Ουρανός (Ουρανός, Ουρανός) και Γαία (Γη) τον προειδοποίησαν ότι η Μήτις προοριζόταν να αποκτήσει και έναν γιο που θα τον εκθρονίσει. Ο Δίας κατάπιε αμέσως την έγκυο Μήτιδα. Με αυτόν τον τρόπο διαφύλαξε την υπέρτατη θέση του ανάμεσα σε θεούς και ανθρώπους, ενώ είχε στη διάθεσή του την εξαιρετική νοημοσύνη της Μήτιδος.

* Η Αθηνά έγινε σαν τη μητέρα της, μια ισχυρή θεά της νοημοσύνης. Όπως και ο Προμηθέας, ώθησε τους άνδρες στην ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, ιδιαίτερα των τεχνικών δεξιοτήτων, και της χειροτεχνίας για την κάλυψη των δικών τους αναγκών και τη βελτίωση της ευημερίας τους. Εφηύρε το χαλινάρι για την εξημέρωση του αλόγου, των βοοειδών, των γαϊδουριών και των μουλαριών. Αυτή η εφεύρεση επέτρεψε στους ανθρώπους να τραφούν και να δημιουργήσουν πολιτισμό.

* Η Αθηνά ενθάρρυνε επίσης την καλλιέργεια της ελιάς, τη διδασκαλία και την πρακτική της ξυλουργικής, της μεταλλοτεχνίας και της αγγειοπλαστικής, ενώ δίδασκε στις γυναίκες κλώση και ύφανση.

* Ο Έλληνας ιστορικός Διόδωρος ο Σικελιώτης και συγγραφέας τον πρώτο αιώνα π.Χ. της Ιστορικής Βιβλιοθήκης, ανέφερε ότι οι Έλληνες τιμούσαν την Αθηνά και τον Ήφαιστο. Εξήγησε ότι οι Έλληνες ήταν ευγνώμονες στην Αθηνά επειδή τους βοήθησε να εξημερώσουν και να καλλιεργήσουν την ελιά. Αυτό περιελάμβανε τις οδηγίες της για την προετοιμασία του καρπού της ελιάς.

* Κατά τη δέκατη τρίτη ημέρα του Πιανοψίου, Οκτώβριο-Νοέμβριο, οι Αθηναίοι τιμούσαν την Αθηνά και τον Ήφαιστο. Στην προκειμένη περίπτωση, η Αθηνά ήταν η Αθηνά Εργάνη, η Εργάτρια, προστάτιδα των τεχνιτών και των τεχνιτών. Ο Ήφαιστος ήταν ο προστάτης των σιδηρουργών. Χαλκουργοί, χαλκείς και τεχνίτες γιόρταζαν αυτούς τους δύο θεούς σε μια γιορτή γνωστή ως Χαλκειά. Οι συμμετέχοντες τεχνίτες, μηχανικοί και σιδηρουργοί βάζουν τις καλύτερες δημιουργίες τους σε διαγωνισμό. Όσοι κέρδισαν πρόσφεραν τις δημιουργίες τους στην Αθηνά Εργάνη.

* Ο Διόδωρος είπε ότι ο Ήφαιστος ήταν ο εφευρέτης της μεταλλουργίας, διδάσκοντας στους ανθρώπους όλες τις χρήσεις της φωτιάς για την κατεργασία του σιδήρου, του χαλκού, του χρυσού, του αργύρου και οτιδήποτε άλλο απαιτεί φωτιά. Εφηύρε επίσης τις υπόλοιπες χρήσεις της φωτιάς προς όφελος όλων των ανθρώπων, ειδικά εκείνων που εργάζονταν σε βιοτεχνίες όπως η αγγειοπλαστική. Ως αποτέλεσμα, λέει ο Διόδωρος, «οι εργάτες που είναι ειδικευμένοι σε αυτές τις τέχνες προσφέρουν προσευχές και θυσίες στον Ήφαιστο πριν από όλους τους άλλους θεούς». Οι εργάτες και όλη η ανθρωπότητα διατηρούν τη μνήμη αυτού του θεού για πάντα και τον τιμούν αποκαλώντας φωτιά τον Ήφαιστο.

Metis-νοημοσύνη

* Η ευφυΐα, το θεμέλιο της επιστήμης, ήταν δώρο κυρίως δύο θεών, της Μήτιδος και της κόρης της, Αθηνάς. Επειδή η λέξη metis προέρχεται από τη Metis, θεά της νοημοσύνης, σημαίνει ικανότητα συμβουλής ή συσκευής, οξυδέρκεια, εξυπνάδα ή δολοπλοκία, καθώς και τι σχεδιάζει κανείς να κάνει και τι έχει στο μυαλό του να κάνει. Έτσι, η metis είναι η συζήτηση και η στάθμιση στο μυαλό, απαραίτητα βήματα για την επιστήμη.

* Ο Keld Zeruneith, μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Επιστημών και Γραμμάτων της Δανίας και συγγραφέας του βιβλίου του 2007, Ξύλινο άλογο, εξήγησε το ρόλο της μήτιδος στον ελληνικό πολιτισμό. Έγραψε:

* "Η Metis έγκειται στην ικανότητα του ατόμου να εξετάζει και να επιλέγει με διαύγεια σε μια κρίσιμη κατάσταση. Με αυτή την έννοια, η metis είναι μια δύναμη σκέψης και μια μορφή νοημοσύνης που βασίζεται στην ταχύτητα, την οξύτητα, την ικανότητα να αλλάζει κανείς το μυαλό του, να βρίσκει νέα μονοπάτια, να κατευθύνεται, να είναι ακριβής, στοχαστικός, στρατηγικός, πονηρός και σοφός. Είναι σημαντικό η [θεά] Μήτις να προέρχεται θεμελιωδώς από το νερό. Αυτό εξηγεί γιατί μπορεί να αλλάξει τη φύση της και να μεταμορφωθεί όπως τα κύματα. Δεδομένου ότι αυτές οι μεταμορφώσεις περιέχουν όλες τις πιθανές μορφές ζωής, της παρέχουν μια εικόνα για τις αντιξοότητες της ζωής, μια κατανόηση της αρχής και της συνοχής στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Αυτή είναι η αληθινή σοφία της».

* Ο αδελφός της Αθηνάς, ο Ήφαιστος, ήταν μεγαλύτερος από αυτήν. Ήταν φωτιά και τεχνολογία. Στο δέκατο όγδοο βιβλίο της Ιλιάδας, ο Όμηρος τραγουδά για τα σύγχρονα μηχανικά έργα του Ηφαίστου, ειδικά για τις χρυσές γυναίκες ρομπότ που τον υπηρετούν στο εργαστήριό του στον Όλυμπο και την εξαιρετική Ασπίδα που σχεδίασε και κατασκεύασε για τον Αχιλλέα.

* Ο Ήφαιστος παντρεύτηκε την Κάβειρο, κόρη του θεού της θάλασσας Πρωτέα. Ο Ήφαιστος και η Κάβειρο απέκτησαν τους δίδυμους γιους που μας είναι γνωστοί με το όνομα της μητέρας τους: Κάβειροι. Όπως και ο πατέρας τους, ο Ήφαιστος, αυτοί οι θεοί άκμασαν σε έργα μεταλλουργίας και χειροτεχνίας. Ήταν κυρίως γνωστά στα νησιά του Αιγαίου Λήμνο, Σύρο, Δήλο, Χίο, Πάρο και Σαμοθράκη, καθώς και στις παράκτιες περιοχές της Θράκης, της Μακεδονίας και της Θήβας στην Κεντρική Ελλάδα. Τα έργα τους ήταν τόσο ευεργετικά, που οι Έλληνες τα γιόρταζαν και τα λάτρευαν με μυστήρια, μόλις δεύτερα σε εθνική σημασία μετά τα μυστήρια και τη λατρεία της θεάς Δήμητρας στην Ελευσίνα.

* Η σοφία που συνδέεται με τη Μήτις και την Αθηνά συνδέει το μυαλό με τα χέρια, εμπνέοντας και καθοδηγώντας τους τεχνίτες στο χρήσιμο έργο τους. Το ταλέντο των τεχνιτών είναι εφαρμοσμένη μήτις, αυτό που θα ονομάζαμε εφαρμοσμένη επιστήμη. Το αποτέλεσμα αυτής της παράδοσης της Μήτιδος ήταν φιλόσοφοι όπως ο Αριστοτέλης. επιστήμονες και μηχανικοί όπως ο Κτησίβιος και ο Αρχιμήδης και ο Φίλων και αστρονόμοι όπως ο Εύδοξος, ο Άρατος, ο Ερατοσθένης, ο Ίππαρχος και ο Πτολεμαίος. Η ευφυΐα ήταν πίσω από τη δημιουργία μιας τεράστιας ποικιλίας όπλων, αρότρων, έργων τέχνης, αγγείων, ρούχων, παπουτσιών, σπιτιών, ναών, ηλιακών ρολογιών, φάρων, του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, ομιλιών, βιβλίων και βιβλιοθηκών.

Τεχνητή νοημοσύνη στη σύγχρονη εποχή: Χτίζοντας τέρατα Φρανκενστάιν ή μια σκεπτόμενη πυρηνική βόμβα;

* Στον εικοστό πρώτο αιώνα, οι υποστηρικτές της Τεχνητής Νοημοσύνης απέχουν έτη φωτός από τη Μήτις και τους αρχαίους Έλληνες. Όπως και η ελληνική φιλοσοφία, η Μήτις έχει ανατραπεί σε χωρίς νόημα. Δεν υπάρχει πια. Ο David F. Noble, καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο York στο Τορόντο του Καναδά και συγγραφέας του The Religion of Technology, λέει ότι όσοι μιλούν και «εργάζονται» στην τεχνητή νοημοσύνη αναζητούν το «αθάνατο μυαλό». Μισθοδοτούνται από τον στρατό και, σε αντάλλαγμα, εξοπλίζουν τον στρατό με ακόμη πιο θανατηφόρα όπλα και τεχνικές επιτήρησης και ελέγχου. Μεταφέρουν επίσης τις τεχνολογίες τους σε εταιρείες, «οι οποίες τις έχουν αναπτύξει σε όλο τον κόσμο για να πειθαρχήσουν, να αποτιμήσουν και να εκτοπίσουν ανείπωτα εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ συγκεντρώνουν την παγκόσμια δύναμη και τον πλούτο σε όλο και λιγότερα χέρια». Όσο για τους γενετικούς μηχανικούς, ο Noble τους βλέπει σωστά, καθώς θέτουν τα «θεμέλια για ένα οργουελιανό μέλλον».

* Αυτό το εξωφρενικό όραμα ήταν στις δημόσιες σχέσεις και την κατώτατη γραμμή της Google - το 2016. Η Google είναι η γιγαντιαία εταιρεία τεχνολογίας πληροφοριών της Αμερικής. Σε μια συνέντευξη στο PBS Newshour στις 24 Μαρτίου 2016, ο διευθυντής μηχανικής της Google, Ray Kurzwell, μίλησε εύγλωττα για την ανθρώπινη αθανασία. Μετέφρασε αυτό που ονόμασε «εκθετική ανάπτυξη της τεχνολογίας των πληροφοριών» σε «επέκταση του προσδόκιμου ζωής μας για χιλιάδες χρόνια».

* Πώς πρότεινε να επιφέρει μια τέτοια θαυματουργή μεταμόρφωση; Στοιχηματίζει ότι μέχρι το 2030 θα έχουμε εξαιρετικά ισχυρούς υπολογιστές στο μέγεθος των κυττάρων του αίματος. Αυτές οι «μικρές ρομποτικές συσκευές», λέει, θα ρέουν μέσω της κυκλοφορίας του αίματος εξαλείφοντας τις ασθένειες και τη γήρανση. Ισχυρίζεται επίσης ότι οι άνθρωποι θα είναι ως επί το πλείστον μηχανές, οι οποίες θα κάνουν το μεγαλύτερο μέρος της «μη βιολογικής» σκέψης τους γι 'αυτούς. Με τέτοιες εγκαταστάσεις, ο Kurzwell δεν έχει καμία αμφιβολία ότι οι μηχανικοί της Google θα παρατείνουν τη ζωή πολύ πλούσιων ανθρώπων "επ 'αόριστον".

* Κατά την άποψή μου, οι ιδέες για την ανθρώπινη αθανασία και τους ανθρώπους που κατασκευάζονται κυρίως από υλικό υπολογιστών είναι προϊόντα επιστημονικής φαντασίας. Αντικατοπτρίζουν τους εφιάλτες μιας ανήθικης ολιγαρχίας υψηλής τεχνολογίας και πλούτου παντρεμένης με τον μιλιταρισμό. Τα σχέδια αθανασίας τους είναι πιθανό να παράγουν περισσότερα τέρατα Φρανκενστάιν - και χειρότερα.

* Δεν υπάρχει τρόπος να διδάξετε μια μηχανή να είναι ηθική και προστατευτική της ζωής. Οι άνθρωποι έχουν προσπαθήσει να είναι ηθικοί και προστατευτικοί της ζωής για χιλιετίες και εξακολουθούν να ενεργούν σαν άγριοι. Τα προϊόντα αυτής της αγριότητας περιλαμβάνουν αιώνες σκότους, γενοκτονίες, δουλεία, έναν δαρβινικό καπιταλισμό των μεγάλων ψαριών που τρώνε τα μικρά ψάρια, την απογύμνωση της φύσης και τον εξαναγκασμό αμέτρητων ειδών σε εξαφάνιση, πυρηνικά όπλα και κλιματικό χάος. Πώς μπορούν οι μηχανικοί που είναι εγκλωβισμένοι σε αυτό το ανήθικο σύστημα αύξησης του αριθμού των δισεκατομμυριούχων, αντί να τους καταργούν, να εκπαιδεύουν επίσης τις μηχανές να είναι καλύτερες από τους ίδιους;

* Metis, η ελληνική θεά της νοημοσύνης έχει φύγει. Ακόμη και οι Έλληνες πολέμησαν έναν άγριο Πελοποννησιακό πόλεμο που ανταγωνίστηκε ωραία τους βαρβάρους που σφαγιάζονταν μεταξύ τους. Αλλά τουλάχιστον οι Έλληνες σκέφτηκαν πώς να εκπολιτίσουν ο ένας τον άλλον στις μικρές πόλεις (πόλεις-κράτη) με άμεση δημοκρατία, δραματικό θέατρο, φιλοσοφία, επιστήμη, Ολυμπιακούς Αγώνες, φιλοξενία και λατρεία του φυσικού κόσμου και των διαφόρων θεών που αντιπροσωπεύουν τόσο τον Κόσμο, τις δυνάμεις στον φυσικό κόσμο, όσο και την καλή κοινωνία, που ζουν καλά.

* Χρησιμοποιούμε πολύ λίγο από την τεράστια κληρονομιά που μας άφησαν οι Έλληνες. Διατηρούμε την κλασική αρχιτεκτονική για τα πιο όμορφα κτίρια και μνημεία μας. Νιώθουμε περηφάνια για τη δημοκρατία μας, που δεν είναι παρά το στοιχειώδες στοιχείο της ελληνικής δημοκρατίας, που είναι σαν κραγιόν. Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε ότι ο πρώην πρόεδρός μας Ντόναλντ Τραμπ προσπάθησε ανεπιτυχώς να ανατρέψει την κυβέρνησή μας στις 6 Ιανουαρίου 2021. Και όμως, παρά τα εγκλήματά του, ο Τραμπ παραμένει ελεύθερος.

Ανασταίνοντας τον Φρανκενστάιν

Όταν πρόκειται για ισχυρούς θεσμούς που κληρονομήσαμε από τους Έλληνες, όπως η επιστήμη, η τεχνολογία και το δίκαιο, συχνά τους οπλοποιούμε και τους εμπορευματοποιούμε για τις δικές μας ατζέντες. Έτσι, ναι, το AI είναι χρήσιμο για μετάφραση. Ορισμένες μηχανές Ai ή chatbots ή ψηφιακά avatar εκπαιδεύονται να μιλούν ή να έχουν παραισθήσεις. «Το αποτέλεσμα», λέει ο Cade Metz, ανταποκριτής τεχνολογίας για τους New York Times, «είναι μια πρακτικά ατελείωτη συλλογή bots που μπορούν να μιμηθούν μια πρακτικά ατελείωτη συλλογή ανθρώπων, κάνοντας riffing σε έναν πρακτικά ατελείωτο αριθμό θεμάτων». Για παράδειγμα, ένας Γερμανός φοιτητής, ο Jonas Thiel, μίλησε σε ένα bot που έπαιζε τον Karl Kautsky (1854-1938), έναν σοσιαλιστή στοχαστή:

Jonas Thiel: Οι μαρξιστές στην εποχή σας ήταν πολύ σίγουροι ότι η επανάσταση ήταν ιστορικά αναπόφευκτη. Υπό το φως των πρόσφατων ηττών που υπέστησαν οι σοσιαλιστές σε όλο τον κόσμο και της έλλειψης ταξικής πάλης, ακόμη και σε περιόδους μεγάλων δεινών, πιστεύετε ότι είναι καιρός να αναθεωρήσουμε αυτή την άποψη;

Καρλ Κάουτσκι: Εγώ όχι. Μπορεί να έχουμε κάνει λάθη με την τακτική μας, αλλά αρνούμαι να πιστέψω ότι ο σοσιαλισμός είναι ένα άπιαστο όνειρο. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι το προλεταριάτο πρέπει να σπάσει τις αλυσίδες του καπιταλισμού και ότι η εργατική τάξη πρέπει να ενωθεί γύρω από τον μαρξισμό. Πρέπει να θυμόμαστε ότι ο καπιταλισμός εξακολουθεί να είναι βαθιά ελαττωματικός και ότι είναι δουλειά μας ως σοσιαλιστές να προπαγανδίσουμε και να διαδώσουμε την ταξική συνείδηση.

Jonas Thiel: Συμφωνώ απόλυτα, αλλά δεν ήταν λάθος να υποθέσουμε ότι οι εργάτες που ενώθηκαν για να ανατρέψουν την αστική τάξη ήταν αναπόφευκτοι; Εξάλλου, η καπιταλιστική τάξη είναι πολύ ισχυρή και είναι δύσκολο για τους εργάτες να ενωθούν για να αντισταθούν συλλογικά και όχι ατομικά.

Καρλ Κάουτσκι: Έχεις δίκιο, ήταν λάθος να είσαι υπερβολικά αισιόδοξος από αυτή την άποψη. Αλλά θεωρώ καλύτερο να πιστεύω στην ταξική συνείδηση και την επανάσταση μέχρι να αποδειχθώ λάθος. Ποια είναι η εναλλακτική λύση; Πιστεύοντας ότι οι εργαζόμενοι θα μείνουν αλυσοδεμένοι για πάντα; Δεν συμφωνώ με αυτό. Είναι καλύτερα να αγωνιστούμε ενάντια στον καπιταλισμό, παρά τις πιθανότητές μας, τότε να ενδώσουμε. Αρνούμαι να πιστέψω ότι οι εργάτες δεν θα ξυπνήσουν ποτέ. Ακόμη και αν είμαι υπερβολικά αισιόδοξος, δεν πρέπει να ενδώσουμε στην απαισιοδοξία. Αρνούμαι να διαψευσθώ. Ελπίζω να μπορείτε να καταλάβετε"».

Σίγουρα, μια τέτοια κουβέντα είναι ενδιαφέρουσα και τρομακτική για τις συνέπειες που αντικατοπτρίζει από την επέκταση της εκπαίδευσης των μηχανών να μιλούν σαν άνθρωποι. Τα chatbots κάνουν αυτό που κάνουν οι έξυπνοι άνθρωποι, «προεκτείνουν και παίρνουν ιδέες από διαφορετικά πλαίσια και τις συγχωνεύουν». Φαίνεται να το κάνουν αυτό με «απόλυτη εμπιστοσύνη. Αλλά δεν λένε πάντα την αλήθεια. Μερικές φορές, αποτυγχάνουν ακόμη και στην απλή αριθμητική. Συνδυάζουν την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία». Οι δυνατότητες παραπληροφόρησης και πολιτικής και στρατιωτικής ανάπτυξης είναι τεράστιες.

Έτσι, ξεχάστε τα κοινωνικά οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ακριβώς αυτό, τεχνητή. Δεν είναι περίεργο είναι παντρεμένος με τον στρατό και τις εταιρείες. Δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική νοημοσύνη ή metis (στοχαστική και ηθική θεώρηση ή επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με την ανθρώπινη υγεία και ευτυχία ή κατανόηση του Κόσμου και του φυσικού κόσμου). Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα άλλο όπλο που αντικατοπτρίζει τους προγραμματιστές της. Η βία είναι δημοφιλής και κερδοφόρα. Όπως οι πυρηνικές βόμβες, οι μηχανές τεχνητής νοημοσύνης είναι βέβαιο ότι θα εκραγούν. Τα χρήματα και τα κέρδη είναι τα κορδόνια της συζήτησης των μηχανικών εμπειρογνωμόνων που κατασκευάζουν μηχανές AI. Είναι παραπλανητικό και επικίνδυνο.

Για παράδειγμα, ένας γεννημένος στο Ισραήλ ρομποτικός, ο Hod Lipson, διευθυντής του Εργαστηρίου Δημιουργικών Μηχανών στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, προσπαθεί με ζήλο να προσθέσει συνείδηση στις μηχανές. Είναι πεπεισμένος ότι πρέπει να «παραδώσουμε τη ζωή μας σε ένα ρομπότ. Θέλετε αυτά τα μηχανήματα να είναι ανθεκτικά». Και θέλει αυτά τα ρομπότ να διορθώσουν οποιαδήποτε ζημιά συμβαίνει στο σώμα ή τις λειτουργίες τους. Με άλλα λόγια, ο Lipson θέλει να κατασκευάσει «συνειδητά ρομπότ». Επιμένει ότι θα συμβεί. Μπορεί να μην έχουμε άλλη επιλογή. Λέει:

«Αυτό δεν είναι απλώς ένα άλλο ερευνητικό ερώτημα πάνω στο οποίο εργαζόμαστε – αυτό είναι το ερώτημα. Αυτό είναι μεγαλύτερο από τη θεραπεία του καρκίνου. Αν μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια μηχανή που θα έχει συνείδηση στο ίδιο επίπεδο με έναν άνθρωπο, αυτό θα επισκιάσει όλα τα άλλα που έχουμε κάνει. Αυτή η μηχανή από μόνη της μπορεί να θεραπεύσει τον καρκίνο».

* Φυσικά, δεν πρόκειται να παραδώσω τη ζωή μου σε ένα ρομπότ. Είναι ανησυχητικό, ωστόσο, ότι οι επιστήμονες και οι μηχανικοί θα σκέφτονταν και θα ενεργούσαν σαν να μπορούσαν να προγραμματίσουν τη συνείδηση στις μηχανές. Αλλά το να έχεις μηχανές με συνείδηση είναι αδύνατο. Συνείδηση είναι να γνωρίζεις τον εαυτό σου, γνῶθι σ ̓αυτόν, όπως θα έλεγαν οι Έλληνες. Το να γνωρίσεις τον εαυτό σου δεν είναι εύκολο. Χρειάζονται χρόνια, δεκαετίες και μερικές φορές μια ολόκληρη ζωή για να γνωρίσει κανείς τον εαυτό του. Η συνείδηση συνεπάγεται επίσης αυτοδυναμία, συμπεριλαμβανομένου του μοιράσματος της ιστορίας, των προσδοκιών, των ελπίδων, της τόλμης και των φόβων των ανθρώπων. Οι μηχανές / ρομπότ δεν θα μπορούσαν ποτέ να χειριστούν αυτές τις ευθύνες και τη σοφία. Δεν έχουν πολιτισμό. Είναι απλώς μηχανικά εργαλεία, που κατασκευάζονται σήμερα και απορρίπτονται αύριο. Αλλά αν μια τέτοια προοπτική ήταν κοντά στην πραγματικότητα, δηλαδή να έχουμε μηχανές με συνείδηση, θα ήταν το ισοδύναμο της γέννησης μηχανικών ανθρώπων. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι έχουμε φτάσει σε μια εξαχρείωση τόσο χαμηλή που επιτρέπει αυτή την ιδέα στα κεφάλια των ρομποτικών (και των δισεκατομμυριούχων χρηματοδοτών τους) που ονειρεύονται την παντοδυναμία.

* Ο φόβος κωδικοποιείται στο έργο των κατασκευαστών μηχανών τεχνητής νοημοσύνης. Υπάρχει επίσης η σκοτεινή σκέψη ότι αυτά τα τέρατα AI θα μπορούσαν να καταβροχθίσουν τους κατασκευαστές τους. Μια μυθιστοριογράφος, η Mary Shelley, κατέγραψε την ύβρη, την επιθετικότητα και την αγωνία των ρομποτικών που παίζουν τον θεό. Ο Shelley ήταν προφητικός για την κακή χρήση της τεχνολογίας στη Δύση. Το μυθιστόρημά της του 1818, Frankenstein, αναφέρεται στην αλαζονεία των μηχανικών που γεννούν τέρατα. Ο Βίκτορ Φρανκενστάιν δημιούργησε ένα τρομακτικό πλάσμα που, σε εύθετο χρόνο, στρέφεται εναντίον του. Οι μηχανικοί μας συνεχίζουν να ακολουθούν τον Φρανκενστάιν, αλλά ποτέ δεν έχουν τη συζήτηση που είχε ο Φρανκενστάιν με τον δημιουργό του. "Αν δεν μπορώ να εμπνεύσω αγάπη, θα προκαλέσω φόβο. και κυρίως προς εσένα τον εχθρό μου, γιατί δημιουργέ μου, ορκίζομαι άσβεστο μίσος», προειδοποιεί το τέρας ο Φρανκενστάιν. «Πρόσεχε: θα εργαστώ για την καταστροφή σου, ούτε θα τελειώσω μέχρι να ερημώσω την καρδιά σου, ώστε να καταραστείς την ώρα της γέννησής σου... Να θυμάσαι ότι έχω δύναμη. Πιστεύεις ότι είσαι δυστυχισμένος, αλλά μπορώ να σε κάνω τόσο άθλια που το φως της ημέρας θα είναι μισητό για σένα. Εσύ είσαι ο δημιουργός μου, αλλά εγώ είμαι ο κύριός σου. — Υπακούστε!»

* Η Shelley μίλησε στους ανέμους. Εκατόν είκοσι χρόνια αφότου το μυθιστόρημα Φρανκενστάιν είδε το φως της ημέρας, επιστήμονες και μηχανικοί γέννησαν ένα γιγαντιαίο τέρας Φρανκενστάιν - την πυρηνική βόμβα. Αυτή η βόμβα είναι τόσο ισχυρή που έχει αναδιοργανώσει τον κόσμο. Το τέρας της τεχνητής νοημοσύνης που βρίσκεται στα σκαριά υπόσχεται να ξεπεράσει ακόμη και την τρέλα των κατασκευαστών της πυρηνικής βόμβας.

* Το PBS Newshour της 20ης Ιουλίου 2017, ανέφερε ότι ο Stephen Hawking, πρώην Βρετανός φυσικός, και ο Nick Bostrom, διευθυντής του Future of Humanity Institute, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, εξίσωσαν την τεχνητή νοημοσύνη με απειλή ζωής και θανάτου για τον ανθρώπινο πολιτισμό.

* Στις 28 Νοεμβρίου 2022, η Kelsey Piper του Vox έγραψε ότι οι ειδικοί της τεχνητής νοημοσύνης φοβούνται όλο και περισσότερο τις δημιουργίες τους. Στις 21 Δεκεμβρίου 2022, ο David Marchese, συγγραφέας του New York Times Magazine το έθεσε ευγενικά ως εξής:

«Η τεχνητή νοημοσύνη προκαλεί τις υψηλότερες φιλοδοξίες και τους βαθύτερους φόβους μας όσο λίγες άλλες τεχνολογίες. Είναι σαν κάθε αστραφτερή και προμηθεϊκή υπόσχεση για μηχανές ικανές να εκτελούν εργασίες με ταχύτητες και με δεξιότητες που μπορούμε μόνο να ονειρευτούμε, να φέρει μαζί της έναν αντισταθμιστικό εφιάλτη ανθρώπινου εκτοπισμού και απαξίωσης».

Ο Ευάγγελος Βαλλιανάτος, Ph.D., σπούδασε ιστορία και βιολογία στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις. Διδάκτωρ Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin. έκανε μεταδιδακτορικές σπουδές στην ιστορία της επιστήμης στο Χάρβαρντ. Εργάστηκε στο Καπιτώλιο και στην αμερικανική EPA. δίδαξε σε διάφορα πανεπιστήμια και συνέγραψε αρκετά βιβλία, συμπεριλαμβανομένου του The Antikythera Mechanism: The Story Behind the Genius of the Greek Computer and its Demise. Είναι συγγραφέας του βιβλίου Freedom: Clear Thinking and Inspiration from 5,000 Years of Greek History (Universal Publishers, 2025). https://www.counterpunch.org/

**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων

Δεν υπάρχουν σχόλια: