ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Τετάρτη 11 Ιουνίου 2025

Οι Ελληνες εφοπλιστές «επιστρέφουν» στη Ρωσία

Επανέρχονται δριμύτεροι – αν και ποτέ δεν έφυγαν – οι Ελληνες εφοπλιστές στις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου. Κάτι που τους καθιστά μακράν το νούμερο ένα μεταφορείς του ρωσικού μαύρου χρυσού.

Οι Ελληνες εφοπλιστές επανειλημμένως έχουν στοχοποιηθεί από μερίδα μεγάλων Δυτικών, και κυρίως αμερικανικών, Μέσων Ενημέρωσης για τις μεταφορές ρωσικών ενεργειακών πόρων, εν μέσω πολέμου στην Ουκρανία και Δυτικών κυρώσεων. Βέβαια, δεν είναι οι μοναδικοί που βρήκαν παράθυρο ευκαιρίας για να θησαυρίσουν. Ο Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος – σε αντίθεση με την Ελλάδα – αρνήθηκε να εφαρμόσει τις Δυτικές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, δρέπει πολλαπλά οφέλη. Στον ενεργειακό τομέα, στα σιτηρά, στην είσοδο ρωσικού χρήματος, κ.ο.κ.. Η Ινδία, το ίδιο. Εξίσου η Κίνα και πολλές άλλες μεγάλες χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου.

Σε συνεννόηση με την Ουάσιγκτον

Οι Ελληνες εφοπλιστές, όμως, οι οποίοι από τη μια κάνουν μπίζνες με τη Ρωσία και από την άλλη είναι επίσης από τους σημαντικότερους εταίρους των ΗΠΑ, αυτή τη φορά κάνουν τα ανοίγματά τους προς τη Μόσχα, έχοντας πάρει προηγουμένως το πρΆσινο φως της Ουάσιγκτον. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει η αμερικανική εφημερίδα The Wall Street Journal (WSJ).

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, σημειώνει η εφημερίδα, «έχουν υπό τον έλεγχό τους τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων στον κόσμο. Γεγονός που τους προσδίδει μεγάλη επιρροή στην αγορά πετρελαίου, αλλά και προσβάσεις στην Ουάσινγκτον. Σύμφωνα με πρόσωπα που γνωρίζουν την πορεία των συζητήσεων, πρόσφατες συναντήσεις με εκπροσώπους της διοίκησης Τραμπ ενίσχυσαν την πεποίθηση παραγόντων ορισμένων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών ότι δεν θα αποτελέσουν στόχο λόγω της μεταφοράς ρωσικών πόρων».

Μιλώντας στην WSJ, η αναλύτρια επί θεμάτων Ναυτιλίας στο Λονδίνο, Μισέλ Μπόκμαν, ανέφερε: «Όλοι αισθάνονται ότι μπορούν να επιστρέψουν (σ. σ. στις μεταφορές ρωσικών πόρων)με ασφάλεια. Η λογική είναι: “Ιράν — όχι, Ρωσία — ναι”». Κοντολογίς, ενώ απαγορεύονται οι μεταφορές ιρανικών ενεργειακών πόρων, επιτρέπονται τα ανοίγματα προς τη Ρωσία.

Σύμφωνα με την εταιρεία Vortexa, η οποία παρακολουθεί την κίνηση των πλοίων, αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα, τον Απρίλιο ελληνικά πλοία μετέφεραν το 26% του ρωσικού πετρελαίου από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας, ενώ τον Μάρτιο το ποσοστό ήταν 30%. Πρόκειται για υπερδιπλάσια ποσοστά σε σύγκριση με το μερίδιο αγοράς τους το 2024».

Είδαν πάλι παράθυρο ευκαιρίας

Οι κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι έχουν θησαυρίσει την τετραετία του πολέμου στην Ουκρανία, δίχως όμως να αφήνουν χρήμα στην Ελλάδα, εκτός από κάποιες «δωρέες» – «ελεημοσύνες», φραγκοδίφραγκα, στις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, καθώς και στο υπόλοιπο ελληνικό Δημόσιο, συμπίπτουν με την αλλαγή της στάσης του νέου Αμερικανού προέδρου προς τη Ρωσία. Τουλάχιστον προς το παρόν.

«Στην αρχή του 2025 – γράφει η WSJ – οι μεγάλες Δυτικές εταιρείες στον τομέα της ενέργειας άρχισαν να εξετάζουν το ενδεχόμενο μιας βήμα το βήμα επιστροφής τους στη Ρωσία, εφόσον επέλθει ειρήνη στην Ουκρανία». Αντιλαμβανόμενοι αυτές τις αλλαγές, οι Ελληνες εφοπλιστές «δεν έχασαν χρόνο. Μια ομάδα Ελλήνων μεγιστάνων της Ναυτιλίας τους τελευταίους μήνες στέλνουν πάμπολλα πλοία τους σε ρωσικά λιμάνια. Κάτι που τους καθιστά και πάλι βασικούς μεταφορείς του ρωσικού πετρελαίου παγκοσμίως».

Εκτός των άλλων, επισημαίνει η εφημερίδα, «η επιστροφή σε αυτήν την κερδοφόρο δραστηριότητα είχε ως συνέπεια την πτώση των τιμών του πετρελαίου φέτος. Η μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου είναι νόμιμη σύμφωνα με τις δυτικές κυρώσεις, εφόσον η τιμή δεν υπερβαίνει τα 60 δολάρια το βαρέλι (!)». Στοιχείο που, προφανώς, αποτελεί κραυγαλέα ειρωνεία, όταν μάλιστα έχουν επιβληθεί πάμπολλα πακέτα κυρώσεων, ενώ υποτίθεται ότι δια ροπάλου απαγορεύονται οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στη Δύση, προκειμένου, όπως λέγεται, να «απεξαρτηθεί» ειδικά η ΕΕ από τη Ρωσία.

Αυξήσεις στα ναύλα

Οι ελληνικές κινήσεις, υπογραμμίζει η εφημερίδα, δεν αποτελούν παρά την «αντανάκλαση των ενδείξεων προσέγγισης Ουάσιγκτον – Μόσχας, μετά την επιστροφή του Τραμπ στην προεδρία. Ωστόσο, η πρόσφατη κριτική του Τραμπ προς τον Βλαντίμιρ Πούτιν, συμπεριλαμβανομένης της προειδοποίησης για νέες κυρώσεις, εξηγεί γιατί πολλές άλλες Δυτικές εταιρείες προσεγγίζουν με επιφύλαξη την επαναδραστηριοποίησή τους στη Ρωσία. Πάντως, «οι περισσότερες ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες που διαθέτουν τάνκερ αποφεύγουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Θεωρούν ότι είναι επικίνδυνο να δουλεύουν με μια χώρα η οποία βρίσκεται σε πόλεμο με σύμμαχο των Δυτικών κυβερνήσεων και η οικονομία της υπόκειται σε κυρώσεις».

Μέσα σε αυτό το σκηνικό, οι Ελληνες εφοπλιστές εκμεταλλεύτηκαν πάλι το παράθυρο ευκαιρίας. Υπό αυτές τις συνθήκες, σημειώνει η WSJ, «οι πλοιοκτήτες μπορούν να απαιτήσουν υψηλότερα ναύλα για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από ό,τι εάν επρόκειτο για άλλες συνηθισμένες μεταφορές. Αυτές οι αυξημένες τιμές ισχύουν για την περίπτωση της Ρωσίας. Εκτός αυτού, ο ανταγωνισμός στην προκειμένη περίπτωση είναι μικρότερος, αφού πολλές δυτικές εταιρείες τάνκερ θεωρούν τη Ρωσία απαγορευμένη ζώνη». https://neostrategy.gr/

 **Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: