ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Πέμπτη 10 Απριλίου 2025

«Η ειδική σχέση»: Πώς οι Βρετανοί ανακατέλαβαν τις Ηνωμένες Πολιτείες και ίδρυσαν μια αγγλοαμερικανική αυτοκρατορία


Σίνθια Τσουνγκ

Υπό το φως των πρόσφατων συλλογισμών του Trump σχετικά με την ένταξη στη Βρετανική Κοινοπολιτεία - κάποια τροφή για σκέψη...

 [Για την ηχητική έκδοση αυτού του άρθρου, ανατρέξτε εδώ.]

«Ούτε η σίγουρη αποτροπή του πολέμου, ούτε η συνεχής άνοδος της παγκόσμιας οργάνωσης θα κερδηθούν χωρίς... μια ειδική σχέση μεταξύ της Βρετανικής Κοινοπολιτείας και Αυτοκρατορίας και των Ηνωμένων Πολιτειών ... Όχι μόνο η αυξανόμενη φιλία και αμοιβαία κατανόηση μεταξύ των δύο τεράστιων αλλά συγγενών συστημάτων της κοινωνίας μας, αλλά η συνέχιση της στενής σχέσης μεταξύ των στρατιωτικών μας συμβούλων».

- Winston Churchill, «Ομιλία του Σιδηρού Παραπετάσματος», 1946

Αυτό θα ακουστεί σαν μια εξωφρενική δήλωση σε πολλούς. Πώς θα μπορούσαν οι Βρετανοί να έχουν ανακτήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες;! Ποτέ δεν κέρδισαν κανέναν πόλεμο εναντίον της και μέχρι τον 20ό αιώνα πολεμούσαν πάντα στο πλευρό των Ηνωμένων Πολιτειών ως αξιόπιστος σύμμαχος. Και δεν είναι μάλλον το αντίθετο, δεν υπαγορεύουν οι Ηνωμένες Πολιτείες τη βρετανική εξωτερική πολιτική σε αυτό το σημείο;

Είναι αλήθεια ότι η Βρετανία δεν κέρδισε ποτέ έναν πόλεμο εναντίον των Ηνωμένων Πολιτειών και έγινε κατανοητό από τα μέσα του 19ου αιώνα ότι οι Βρετανοί δεν θα κατάφερναν ποτέ να κατακτήσουν τις Ηνωμένες Πολιτείες στο εξωτερικό. Αντίθετα, για να είναι επιτυχείς, θα έπρεπε να κατακτηθεί εκ των έσω, στην οποία αυτή η εργασία είναι αφιερωμένη στην αφήγηση της ιστορίας της.

Δύο αντίθετα συστήματα

Κατά τη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου, η βρετανική υποστήριξη προς τον Συνομοσπονδιακό στρατό είχε φτάσει σε ένα σημείο όπου η Βρετανία θα είχε σίγουρα παρέμβει στρατιωτικά για λογαριασμό τους, αν δεν ήταν ο Τσάρος Αλέξανδρος Β ́ να αναπτύξει το ρωσικό ναυτικό τόσο στις ανατολικές όσο και στις δυτικές ακτές της Αμερικής για επτά μήνες για την υποστήριξη της Ένωσης του Λίνκολν. Η Ρωσία ήταν έτοιμη να πάει σε πόλεμο με τη Βρετανία για να κρατήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες ενωμένες.

Ο Τσάρος Αλέξανδρος Β ́ εξήγησε σε μια συνέντευξη με τον φιλοβιομηχανικό Αμερικανό τραπεζίτη Wharton Barker στις 17 Αυγούστου 1879 γιατί θεωρούσε σημαντικό η Ρωσία να λάβει μια τόσο ισχυρή στάση στον εμφύλιο πόλεμο της Αμερικής (δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα The Independent στις 24 Μαρτίου 1904):

«... Όλα αυτά τα έκανα από αγάπη για τη δική μου αγαπητή Ρωσία, παρά από αγάπη για την Αμερικανική Δημοκρατία. Ενήργησα έτσι επειδή κατάλαβα ότι η Ρωσία θα είχε ένα πιο σοβαρό καθήκον να εκτελέσει εάν η Αμερικανική Δημοκρατία, με προηγμένη βιομηχανική ανάπτυξη, διαλυόταν και η Μεγάλη Βρετανία έπρεπε να αφεθεί στον έλεγχο των περισσότερων κλάδων της σύγχρονης βιομηχανικής ανάπτυξης.

Με άλλα λόγια, ο Τσάρος Αλέξανδρος Β ́ κατάλαβε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν δημιουργήσει το μόνο οικονομικό σύστημα (γνωστό ως «Αμερικανικό Σύστημα») που ήταν ικανό να ανταγωνιστεί και να νικήσει την βασισμένη στη δουλεία οικονομική πολιτική ελεύθερου εμπορίου της Βρετανίας. (Για μια επισκόπηση του τι είναι Το αμερικανικό σύστημα, ανατρέξτε εδώ και εδώ.)

Σε πλήρη αντίθεση με αυτό το συναίσθημα, ο Λόρδος Robert Cecil, ο οποίος αργότερα έγινε μαρκήσιος του Salisbury, μια πολύ εξέχουσα θέση στη βρετανική ομοτιμία και ο οποίος υπηρέτησε τρεις φορές ως πρωθυπουργός της Βρετανίας, είχε να πει τα εξής στο Κοινοβούλιο κατά τη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου:

«Οι βόρειες πολιτείες της Αμερικής δεν μπορούν ποτέ να είναι σίγουρες φίλες επειδή είμαστε αντίπαλοι, αντίπαλοι πολιτικά, αντίπαλοι εμπορικά... Με τις νότιες πολιτείες, η υπόθεση αντιστρέφεται εντελώς. Ο πληθυσμός είναι αγροτικός λαός. Παρέχουν την πρώτη ύλη της βιομηχανίας μας και καταναλώνουν τα προϊόντα που παράγουμε από αυτήν. Μαζί τους, κάθε συμφέρον πρέπει να μας οδηγήσει στην καλλιέργεια φιλικών σχέσεων, και όταν άρχισε ο πόλεμος επανήλθαν αμέσως στην Αγγλία ως φυσικό σύμμαχό τους."

Με άλλα λόγια, οι φυτείες βαμβακιού που λειτουργούσαν με καταναγκαστική εργασία στον αμερικανικό Νότο, ήταν στην υπηρεσία του παγκόσμιου εμπορίου βαμβακιού της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, το οποίο επίσης λειτουργούσε με σκλάβους από την Ινδία και διεξήγαγε τρομερή εκμετάλλευση των Βρετανών εργατών βαμβακιού.

Περιγραφή διαγράμματος που δημιουργείται αυτόματα

Ο Αμερικανικός Εμφύλιος Πόλεμος αφορούσε δύο διαφορετικά οικονομικά συστήματα σε αντίθεση μεταξύ τους, και ήταν ο Νότος που ήταν ο «φυσικός σύμμαχος» της Βρετανικής Αυτοκρατορίας.

Ωστόσο, η Ένωση κέρδισε τον εμφύλιο πόλεμο και οι Ηνωμένες Πολιτείες κατάφεραν να κρατηθούν ακέραιες. Ο Νότος έπρεπε να τερματίσει την εργασία των σκλάβων και οι Ηνωμένες Πολιτείες κατάφεραν να απωθήσουν την οικονομική πολιτική της Βρετανίας που βασιζόταν στη δουλεία (για περισσότερα σχετικά με αυτή την ιστορία ανατρέξτε εδώ).

Στην πραγματικότητα, πολλοί ηγέτες σε όλο τον κόσμο, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, απωθούσαν την βασισμένη στη δουλεία οικονομική πολιτική ελεύθερου εμπορίου της Βρετανίας που επιβαλλόταν από τη Βρετανική Εταιρεία Ανατολικών Ινδιών. Με την ηγετική αντιπολίτευση να προέρχεται από τη Γερμανία, τη Ρωσία, την Ιαπωνία και την Κίνα, εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το 1879, ο Otto von Bismarck έσπασε το σύστημα ελεύθερου εμπορίου της Γερμανίας εφαρμόζοντας μια αμερικανική πολιτική δασμών για το έθνος του. Η συγγένεια μεταξύ της Γερμανίας και των Ηνωμένων Πολιτειών έγινε τόσο ισχυρή εκείνη την εποχή που η ομιλία του Otto von Bismarck στο κοινοβούλιο (1879) αναφέρθηκε από τον McKinley στο βήμα στο Κογκρέσο των ΗΠΑ:

«Η επιτυχία των Ηνωμένων Πολιτειών στην υλική ανάπτυξη είναι η πιο λαμπρή της σύγχρονης εποχής. Το αμερικανικό έθνος όχι μόνο γέννησε και κατέστειλε με επιτυχία τον πιο γιγαντιαίο και δαπανηρό πόλεμο όλης της ιστορίας, αλλά αμέσως μετά διέλυσε το στρατό του, βρήκε απασχόληση για όλους τους στρατιώτες και τους πεζοναύτες του, αποπλήρωσε το μεγαλύτερο μέρος του χρέους του, έδωσε εργασία και σπίτια σε όλους τους ανέργους στην Ευρώπη όσο πιο γρήγορα μπορούσαν να φτάσουν στην επικράτειά του και ακόμα με ένα σύστημα φορολογίας τόσο έμμεσο ώστε να μην γίνεται αντιληπτό. πολύ λιγότερο αισθητή... Επειδή είναι σκόπιμη κρίση μου ότι η ευημερία της Αμερικής οφείλεται κυρίως στους προστατευτικούς νόμους της, καλώ τη Γερμανία να έχει φτάσει τώρα σε εκείνο το σημείο, όπου είναι απαραίτητο να μιμηθεί το δασμολογικό σύστημα των Ηνωμένων Πολιτειών».

Ο Όττο φον Μπίσμαρκ οργανωνόταν έντονα για την κατασκευή του σιδηροδρόμου Βερολίνου-Βαγδάτης, ο οποίος μετά από μεγάλη αντίσταση και καθυστέρηση θα ολοκληρωνόταν μόλις το 1940. Αν αυτό είχε επιτευχθεί κατά τη διάρκεια της ζωής του Otto von Bismarck, η Μέση Ανατολή θα μπορούσε να είχε αποφύγει το σκάλισμα του Sykes Picot.

Το 1869, οι Ιάπωνες εκσυγχρονιστές που συνεργάστηκαν άμεσα με τους στρατηγούς Lincoln-Carey διηύθυναν την αποκατάσταση Meiji, η οποία εκβιομηχάνισε την Ιαπωνία.

Στη δεκαετία του 1880 και του '90, οι βιομήχανοι της Φιλαδέλφειας Lincoln-Carey είχαν συνάψει συμβάσεις για τεράστια έργα υποδομής και οικοδόμησης έθνους στην Κίνα. Ο χριστιανός ιεραπόστολος της Χαβάης Frank Damon, έχοντας συμμετάσχει στις στρατηγικές της ομάδας Carey σε πολύ υψηλό επίπεδο, βοήθησε στην υποκίνηση, τη διαμόρφωση και την οικοδόμηση της οργάνωσης Sun Yat-sen που γέννησε τη σύγχρονη Κίνα.

Ο Sun Yat-sen αναφέρθηκε στον θαυμασμό του για τις ΗΠΑ του Λίνκολν ως βάση για ένα νέο πολυπολικό σύστημα λέγοντας:

«Ο κόσμος έχει ωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη της Αμερικής ως βιομηχανικού και εμπορικού έθνους. Έτσι, μια ανεπτυγμένη Κίνα με τετρακόσια εκατομμύρια πληθυσμό της, θα είναι ένας άλλος Νέος Κόσμος με την οικονομική έννοια. Τα έθνη που θα συμμετάσχουν σε αυτή την ανάπτυξη θα αποκομίσουν τεράστια πλεονεκτήματα. Επιπλέον, η διεθνής συνεργασία αυτού του είδους δεν μπορεί παρά να συμβάλει στην ενίσχυση της Αδελφότητας του Ανθρώπου».

Μια εικόνα που περιέχει γραφικό περιβάλλον εργασίας χρήστη Περιγραφή που δημιουργείται αυτόματα
Οι Τρεις Αρχές του Λαού του Sun Yat-sen και Το Εθνικό Σύστημα Πολιτικής Οικονομίας του Friedrich List διαμορφώθηκαν και οι δύο από τα οικονομικά του Αμερικανικού Συστήματος.

Ήταν ξεκάθαρο ότι η ηγεσία του κόσμου είχε ξεκινήσει μια κοινή πορεία και επιθυμούσε να εισέλθει σε μια νέα εποχή όπου η δουλεία θα μπορούσε πραγματικά να γίνει παρελθόν. ότι το άτομο έπρεπε από τώρα και στο εξής να θεωρείται ιερό, ότι μετά από αιώνες βάναυσου πολέμου ο κόσμος ήταν τελικά έτοιμος για ειρήνη και ήταν πρόθυμος να υποστηρίξει την ελευθερία και την ελευθερία για όλους.

Ήταν απλά ένα όνειρο;

Όχι, δεν ήταν απλώς ένα όνειρο, αν και ήταν εξίσου φευγαλέο. Ο λόγος για αυτό βρίσκεται στην παρακάτω λίστα ονομάτων.

Περιγραφή κειμένου που δημιουργείται αυτόματα

Αυτή η λίστα δεν είναι σε καμία περίπτωση πλήρης, υπάρχουν πολλά περισσότερα ονόματα που δολοφονήθηκαν ή εκδιώχθηκαν από τις θέσεις τους σε αυτή την εκκαθάριση των υποστηρικτών του «αμερικανικού συστήματος».

Ωστόσο, ούτε καν αυτή η συνεχιζόμενη εκκαθάριση δεν θεωρήθηκε αρκετή για να εγγυηθεί ότι τίποτα ξανά δεν θα ξεσηκωθεί σε αντίθεση με το σύστημα της αυτοκρατορίας. Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο ο κόσμος σύρθηκε σε δύο παγκόσμιους πολέμους...

Το Through A Glass Darkly είναι μια έκδοση που υποστηρίζεται από αναγνώστες. Για να λαμβάνετε νέες αναρτήσεις και να υποστηρίζετε τη δουλειά μου, σκεφτείτε να γίνετε δωρεάν ή επί πληρωμή συνδρομητής.

Ελευθερία για όλους;

"Δύο συστήματα βρίσκονται μπροστά στον κόσμο. Η μία προσβλέπει στην αύξηση του ποσοστού των ατόμων και του κεφαλαίου που ασχολούνται με το εμπόριο και τις μεταφορές, και επομένως στη μείωση του ποσοστού που ασχολείται με την παραγωγή εμπορευμάτων με τα οποία θα συναλλάσσονται, με αναγκαστικά μειωμένη απόδοση στην εργασία όλων. ενώ η άλλη επιδιώκει να αυξήσει το ποσοστό που ασχολείται με την εργασία της παραγωγής και να μειώσει αυτό που ασχολείται με το εμπόριο και τις μεταφορές, με αυξημένη απόδοση σε όλους, δίνοντας στον εργάτη καλούς μισθούς και στον ιδιοκτήτη του κεφαλαίου καλά κέρδη... Κοιτάζει κανείς την εξαθλίωση, την άγνοια, την ερήμωση και τη βαρβαρότητα. το άλλο στην αύξηση του πλούτου, της άνεσης, της ευφυΐας, του συνδυασμού δράσης και του πολιτισμού. Κοιτάζει κανείς προς τον παγκόσμιο πόλεμο. το άλλο προς την παγκόσμια ειρήνη. Το ένα είναι το αγγλικό σύστημα· το άλλο μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι να αποκαλέσουμε αμερικανικό σύστημα, γιατί είναι το μόνο που επινοήθηκε ποτέ, η τάση του οποίου ήταν αυτή της ανύψωσης και της εξίσωσης της κατάστασης του ανθρώπου σε όλο τον κόσμο.

- Henry C. Carey, Αρμονία συμφερόντων, 1851

Αυτά τα λόγια που έγραψε κάποτε ο Henry C. Carey έγιναν κατανοητά από πολλούς ως η εγγενής διαφορά μεταξύ του αγγλικού και του αμερικανικού οικονομικού συστήματος. Ωστόσο, σήμερα, έχουμε ξεχάσει πολλά για το τι συνιστά το αμερικανικό σύστημα.

Και οι Ρωμαίοι, επίσης, αντιμετώπισαν κάποτε μια παρόμοια υπαρξιακή περίσταση.

Ο Junius Brutus, γνωστός ως ο άνθρωπος που έσωσε τη Ρώμη, τερμάτισε την τυραννία της κυριαρχίας του βασιλιά Superbus κατά τη διάρκεια της Εποχής των Βασιλείων της Ρώμης. Ήταν οι ενέργειες του Junius Brutus που προκάλεσαν το σχηματισμό της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας και ήταν αυτός που έβαλε τον ρωμαϊκό λαό να ορκιστεί ότι ποτέ ξανά δεν θα δεχόταν την αυθαίρετη κυριαρχία ενός βασιλιά.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια σχεδόν πεντακοσίων ετών, ο ρωμαϊκός λαός ξεχνούσε όλο και περισσότερο αυτό το σημαντικό μάθημα και τι σήμαινε να είσαι Ρωμαίος πολίτης. Το 49 π.Χ., ο Ιούλιος Καίσαρας διέσχισε τον Ρουβίκωνα οδηγώντας σε εμφύλιο πόλεμο και ο ρωμαϊκός λαός του πρόσφερε ένα στέμμα γι 'αυτό.

Ο ρωμαϊκός λαός είχε ξεχάσει τι σήμαινε να είσαι Ρωμαίος πολίτης. Είχαν ξεχάσει ότι ένας ελεύθερος λαός που υποστήριζε την αξιοπρέπεια και την ελευθερία πάνω απ' όλα δεν θα δεχόταν ποτέ να υπηρετήσει κάτω από την αυθαίρετη κυριαρχία ενός βασιλιά, ενός αυτοκράτορα. Και όταν ξέχασαν κάτι τέτοιο, είχαν απογυμνωθεί από κάθε ανδρεία που κάποτε είχαν. Είχαν γίνει απλοί υπήκοοι, στο έλεος οποιουδήποτε βρισκόταν για εκείνη τη σύντομη στιγμή καθισμένος στο θρόνο (για περισσότερα σχετικά με αυτή την ιστορία ανατρέξτε εδώ).

Αν δεν προσέξουμε, μια τέτοια στιγμή θα μας επισκεφτεί επίσης...

***

Οι παγκόσμιοι πόλεμοι διεξήχθησαν για να διαιρέσουν τις συνεργασίες που σχηματίζονταν ενάντια στο σύστημα της αυτοκρατορίας. Η Γερμανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες επρόκειτο να τεθούν αντιμέτωπες και στους δύο παγκόσμιους πολέμους. Η Ιαπωνία επρόκειτο επίσης να τεθεί αντιμέτωπη με τις Ηνωμένες Πολιτείες στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ως αποτέλεσμα, οι οικονομίες της Γερμανίας και της Ιαπωνίας οπισθοχώρησαν σε μεγάλο βαθμό και η κυριαρχία τους ήταν άκυρη. Από μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Γερμανία και η Ιαπωνία δεν είχαν άλλη επιλογή από το να επιβάλουν τη βούληση της νεοσύστατης Αγγλοαμερικανικής Αυτοκρατορίας (για την ιστορία του πώς η Βρετανία δημιούργησε και τους δύο παγκόσμιους πολέμους ανατρέξτε στο βιβλίο του Carroll Quigley "The Anglo-American Establishment" και στο έγγραφό μου).

Η Ρωσία και η Κίνα ήταν το μόνο που είχε απομείνει. Ως εκ τούτου, 76 χρόνια Ψυχρού Πολέμου που γίνονται ισχυρά...

Αλλά πώς οι Ηνωμένες Πολιτείες προσελκύστηκαν από τη Βρετανία ως συνέπεια των παγκόσμιων πολέμων;

Κάτω από τη γύρω θάλασσα της δικτατορίας

«Η Δυτική Ευρώπη έχει μόνο 20 έως 30 ακόμη χρόνια δημοκρατίας. Μετά από αυτό θα γλιστρήσει, χωρίς κινητήρα και πηδάλιο, κάτω από την περιβάλλουσα θάλασσα της δικτατορίας, και το αν η υπαγόρευση προέρχεται από ένα πολιτικό γραφείο ή μια χούντα δεν θα κάνει τόσο μεγάλη διαφορά."

- Willy Brandt (Γερμανός ομοσπονδιακός καγκελάριος, λίγο πριν παραιτηθεί το 1974)

Αυτό που ο Willy Brandt, τον οποίο ο Samuel P. Huntington τόσο στοργικά παραθέτει τόσο στην «Κρίση της Δημοκρατίας» όσο και στις «Δυσαρεστημένες Δημοκρατίες», παραλείπει είναι ότι αυτό δεν οραματίστηκε μόνο ως αναπόφευκτο για τη Δυτική Ευρώπη, αλλά και για τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ο Τσώρτσιλ είχε ανακοινώσει το Σιδηρούν Παραπέτασμα στις 5 Μαρτίου 1946, δηλώνοντας τη Σοβιετική Ένωση και την Κίνα ως τους επόμενους στόχους στον ορίζοντα. Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες επρόκειτο να δεσμευτούν σε αυτή τη μακροπρόθεσμη ψυχροπολεμική αντιπαράθεση, ήταν κατανοητό ότι ήταν μόνο θέμα χρόνου πριν δουν όλο και περισσότερο την αναγκαιότητα της αυτοκρατορίας, μιας παγκόσμιας δικτατορίας και εγκαταλείψουν τα συνταγματικά τους ιδανικά.

Τον Αύγουστο του 1946, μετά τη ρίψη πυρηνικών βομβών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, ο Bertrand Russell (μέλος της Fabian Society και Βρετανός μεγάλος στρατηγός) έγραψε το The Bomb and Civilization, ζητώντας μια παγκόσμια κυβέρνηση:

«Είτε ο πόλεμος είτε ο πολιτισμός πρέπει να τελειώσουν και αν πρόκειται να τελειώσει ο πόλεμος, πρέπει να υπάρχει μια διεθνής αρχή, με την αποκλειστική εξουσία να κατασκευάζει τις νέες βόμβες... Αλλά φοβάμαι ότι όλα αυτά είναι ουτοπικά... Αν η Αμερική ήταν πιο ιμπεριαλιστική, θα υπήρχε μια άλλη δυνατότητα, λιγότερο ουτοπική και λιγότερο επιθυμητή, αλλά και πάλι προτιμότερη από την εξάλειψη της πολιτισμένης ζωής. Θα ήταν δυνατό για τους Αμερικανούς να χρησιμοποιήσουν τη θέση υπεροχής τους για να επιμείνουν στον αφοπλισμό όχι μόνο στη Γερμανία και την Ιαπωνία, αλλά παντού εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ή εν πάση περιπτώσει, σε κάθε χώρα που δεν είναι έτοιμη να συνάψει στενή στρατιωτική συμμαχία με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών, αυτή η πολιτική πρέπει να επιβληθεί. Εάν ένας ή δύο πόλεμοι ήταν απαραίτητοι, θα ήταν σύντομοι και σύντομα θα κατέληγαν σε αποφασιστική αμερικανική νίκη. Με αυτόν τον τρόπο, μια νέα Κοινωνία των Εθνών θα μπορούσε να σχηματιστεί υπό αμερικανική ηγεσία και η ειρήνη του κόσμου θα μπορούσε να εδραιωθεί με ασφάλεια. Αλλά φοβάμαι ότι ο σεβασμός της διεθνούς δικαιοσύνης θα εμπόδιζε την Ουάσιγκτον να υιοθετήσει αυτή την «πολιτική».

Μόλις λίγους μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο του 1946, ο Ράσελ γράφει το On the End of Nation-States που δημοσιεύθηκε στο Bulletin of Atomic Scientists:

«Υπάρχει μόνο ένας τρόπος με τον οποίο οι μεγάλοι πόλεμοι μπορούν να αποτραπούν μόνιμα, και αυτός είναι η εγκαθίδρυση μιας διεθνούς κυβέρνησης... Υπάρχει μια άλλη μέθοδος με την οποία θεωρητικά θα μπορούσε να εξασφαλιστεί η ειρήνη του κόσμου, και αυτή είναι η υπεροχή ενός έθνους ή μιας στενά συνδεδεμένης ομάδας εθνών. Με αυτή τη μέθοδο, η Ρώμη εξασφάλισε την ειρήνη της περιοχής της Μεσογείου για αρκετούς αιώνες. Η Αμερική αυτή τη στιγμή, αν ήταν πολεμοχαρής και ιμπεριαλιστική, θα μπορούσε να αναγκάσει τον υπόλοιπο κόσμο να αφοπλιστεί και να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο μονοπώλιο των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων. Αλλά η χώρα δεν έχει καμία επιθυμία για τέτοιες επιχειρήσεις. Και σε λίγα χρόνια, η ευκαιρία θα χαθεί. Στο εγγύς μέλλον ένας παγκόσμιος πόλεμος, όσο τρομερός κι αν ήταν, πιθανότατα θα κατέληγε σε αμερικανική νίκη χωρίς την καταστροφή του πολιτισμού στο δυτικό ημισφαίριο. Μια αμερικανική νίκη θα οδηγούσε αναμφίβολα σε μια παγκόσμια κυβέρνηση υπό την ηγεμονία των Ηνωμένων Πολιτειών, ένα αποτέλεσμα το οποίο από την πλευρά μου θα πρέπει να καλωσορίσω με ενθουσιασμό».

Απίστευτα, το έτος 1946, λίγο περισσότερο από ένα χρόνο μετά το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ράσελ καλούσε για έναν ακόμη παγκόσμιο πόλεμο, έναν πόλεμο που θα αποτελείωνε τις δύο τελευταίες χώρες που απειλούσαν την αγγλοαμερικανική παγκόσμια ηγεμονία, τη Ρωσία και την Κίνα.

Ο λόγος για τον οποίο ο Ράσελ δήλωνε ότι σε λίγα χρόνια η ευκαιρία θα χαθεί ήταν σε σχέση με τη Σοβιετική Ένωση και την Κίνα που θα έπαιρναν τη βόμβα, στην οποία σε εκείνο το σημείο, το μεγάλο στρατηγικό πλεονέκτημα των Ηνωμένων Πολιτειών με φαινομενικά σχεδόν μηδενική συνέπεια, αυτό το παράθυρο «ευκαιρίας» για μονομερή κολοσσιαία καταστροφή θα χανόταν.

Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο τον Νοέμβριο του 1948, ο Ράσελ, ενώ μιλούσε σε μια συγκέντρωση στο Westminster School, σόκαρε τους ακροατές του όταν υποστήριξε ένα προληπτικό πυρηνικό χτύπημα εναντίον της Σοβιετικής Ένωσης. Υποστήριξε ότι ένας πόλεμος μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Σοβιετικής Ένωσης ήταν αναπόφευκτος. Θα ήταν, επομένως, μια ανθρωπιστική χειρονομία να τελειώσει ένας πυρηνικός πόλεμος γρήγορα και μονομερώς.

Στις 29 Αυγούστου 1949, η Σοβιετική Ένωση πραγματοποίησε την πρώτη επιτυχημένη δοκιμή όπλου. Το λεγόμενο παράθυρο της «ευκαιρίας» χάθηκε για το σχηματισμό μιας γρήγορης παγκόσμιας κυριαρχίας υπό αμερικανική ηγεσία.

Οι Σοβιετικοί είχαν ανακαλύψει πώς να δημιουργήσουν μια ατομική βόμβα αρκετά χρόνια πριν από την ημερομηνία του 1953 που προέβλεπε η CIA. Αυτή η έλευση ήταν αποθαρρυντική για όσους είχαν παρόμοιες ελπίδες με αυτές του Ράσελ, ωστόσο, το κατάλαβαν όχι καθώς χάθηκε κάθε ελπίδα, αλλά ότι θα έπρεπε τώρα να παιχτεί ένα πολύ μεγαλύτερο παιχνίδι.

Η απόκτηση της ατομικής βόμβας από τους Σοβιετικούς χρησιμοποιήθηκε ως δικαιολογία για να σχηματίσουν ένα στρατιωτικό βιομηχανικό σύμπλεγμα εντός των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η Κοινή Επιτροπή Πληροφοριών υπέβαλε μια εκτίμηση της φύσης της πυρηνικής απειλής από τους Σοβιετικούς. Το JIC-502, με τίτλο «Επιπτώσεις της σοβιετικής κατοχής ατομικών όπλων» και συντάχθηκε στις 20 Ιανουαρίου 1950, ισχυρίστηκε ότι μόλις οι Σοβιετικοί είχαν 200 ατομικές βόμβες, θα μπορούσαν να ξεκινήσουν μια αιφνιδιαστική επίθεση και να νικήσουν τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ήταν το JIC-502 που θα ήταν το πρώτο που θα πρότεινε μια αιτιολόγηση για την προληπτική ιδέα του πρώτου χτυπήματος, υποστηριζόμενη από μια μαζική στρατιωτική συσσώρευση υπό το πρόσχημα του προληπτικού πολέμου.

Το NSC-68 θα συντασσόταν το ίδιο έτος, δηλώνοντας ότι οι ΗΠΑ ήταν στο ηθικό ισοδύναμο του πολέμου με τη Σοβιετική Ένωση και ζήτησε να ολοκληρωθεί μια μαζική στρατιωτική συσσώρευση μέχρι το 1954 που ονομάστηκε «έτος μέγιστου κινδύνου», το έτος JIC-502 ισχυρίστηκε ότι οι Σοβιετικοί θα επιτύχουν στρατιωτική υπεροχή και θα είναι σε θέση να ξεκινήσουν πόλεμο εναντίον των ΗΠΑ. Αυτή η προτεινόμενη στρατιωτική συσσώρευση θα αυξήσει τον αμυντικό προϋπολογισμό από 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε 40 δισεκατομμύρια δολάρια από το 1950-53. (Όπως γνωρίζουμε τώρα, αυτή η απόφαση δεν βασίστηκε σε πραγματικές παρατηρήσεις της σοβιετικής ικανότητας ή πρόθεσης, για περισσότερα σχετικά με αυτό Ανατρέξτε εδώ.)

Κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου συντάχθηκε ένα άλλο δόγμα ασφαλείας, με τίτλο "NSC-75: A Report to the NSC by the Executive Secretary on British Military Commitments". Η έκθεση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι εάν η Βρετανική Αυτοκρατορία κατέρρεε και η Βρετανία δεν μπορούσε πλέον να πραγματοποιήσει αυτές τις αναπτύξεις, υπερασπιζόμενη τον «ελεύθερο κόσμο» ενάντια στους Σοβιετικούς, οι ΗΠΑ δεν θα ήταν σε θέση να εκτελέσουν την τρέχουσα εξωτερική πολιτική τους, συμπεριλαμβανομένου του NSC-68.

Έτσι, στην έκθεση συμπεραίνεται ότι θα ήταν πιο αποδοτικό από άποψη κόστους να βοηθήσουμε τη Βρετανία να σώσει την αυτοκρατορία της!

Αν αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί η CIA βρέθηκε συνεχώς σε συνδυασμό με τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, ξεκινώντας από την ίδρυσή της, σε μια σειρά πραξικοπημάτων σε χώρες στις οποίες δεν είχαν κανένα λόγο να βρίσκονται, τώρα ξέρετε γιατί (για περισσότερα σχετικά με αυτό ανατρέξτε εδώ).

Οι ΗΠΑ είχαν περάσει από μια ρητή αποστολή να τερματίσουν τον ιμπεριαλισμό παγκοσμίως υπό τον Ρούσβελτ, στην ενεργό υποστήριξη και υποστήριξη των βρετανικών αποικιών και των υποτελών κρατών υπό τον Τρούμαν.

Στον Καίσαρα είχε δοθεί το στέμμα του και ο αμερικανικός λαός δεν είχε ιδέα.

Ένας αιώνας πολέμου

Ως συνέπεια αυτής της πολύ ανόητης απόφασης, οι Ηνωμένες Πολιτείες βρέθηκαν να κάνουν τις εντολές της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, και υπήρχαν πολλά να γίνουν μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο για την εκ νέου διασφάλιση των βρετανικών συμφερόντων.

Βλέπετε, μεγάλο μέρος του κόσμου είχε καταλάβει ότι ο Β 'Παγκόσμιος Πόλεμος αφορούσε την κυριαρχία των εθνών-κρατών ενάντια στην τυραννία του φασισμού και της αυτοκρατορίας. Εξάλλου, οι ιμπεριαλιστές και οι φασίστες βρέθηκαν συχνά συνδεδεμένοι χέρι-χέρι, όπως φαίνεται με τον Εδουάρδο VIII (αν και δεν ήταν μόνος στη βρετανική βασιλική οικογένεια στις απόψεις του), την κυβέρνηση του Βισύ στη Γαλλία, τον βασιλιά της Ιταλίας Βίκτωρα Εμμανουήλ Γ ', ο οποίος διόρισε τον Μπενίτο Μουσολίνι ως πρωθυπουργό το 1922 (ο οποίος καθαίρεσε τον Μουσολίνι μόλις το 1943, όταν ήταν σαφές ότι επρόκειτο να χάσουν τον πόλεμο) και την αυτοκρατορική Ιαπωνία υπό τον αυτοκράτορα Χιροχίτο.

Γι' αυτό είδαμε, πριν καν τελειώσει ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, τους ιμπεριαλιστές και τους φασίστες να συζητούν μεταξύ τους για το τι θα διαμόρφωνε τον μεταπολεμικό κόσμο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι χώρες που θα επιλεγούν για να επιβλέψουν αυτή τη Μεγάλη Στρατηγική μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο θα είναι οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιαπωνία, αντί για την επιλογή του Ρούσβελτ από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, τη Βρετανία και την Κίνα.

Ωστόσο, χώρες από όλο τον κόσμο άρχισαν να ξεσηκώνονται ενάντια στους αποικιοκράτες καταπιεστές τους μόλις «κερδήθηκε» ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος. Γιατί κατάλαβαν ότι αν η ελευθερία και η κυριαρχία για όλους είχαν πράγματι κερδίσει, δεν υπήρχε πλέον χώρος για τη βάναυση κυριαρχία της αποικιοκρατίας. Τέλος, όλες οι χώρες θα έχουν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης.

Ο Χο Τσι Μινχ, σύμμαχος του Ρούσβελτ που είχε πολεμήσει ενάντια στους Ιάπωνες φασίστες ιμπεριαλιστές κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, υπέγραψε τη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας για ένα νέο έθνος, τη Λαϊκή Δημοκρατία του Βιετνάμ στις 2 Σεπτεμβρίου 1945, δηλώνοντας τα εξής:

«Ένας λαός που έχει αντιταχθεί θαρραλέα στη γαλλική κυριαρχία για περισσότερα από ογδόντα χρόνια, ένας λαός που έχει αγωνιστεί πλάι-πλάι με τους Συμμάχους ενάντια στους φασίστες κατά τη διάρκεια αυτών των τελευταίων ετών – ένας τέτοιος λαός πρέπει να είναι ελεύθερος και ανεξάρτητος».

Μετά από μια μακρά και φρικτή μάχη ενάντια στους αδίστακτους Ιάπωνες φασίστες, με την υποστήριξη κατά τη διάρκεια του πολέμου από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα, ήταν η ελπίδα του Χο Τσι Μινχ ότι το Βιετνάμ θα μπορούσε να επιστρέψει στις προηγούμενες ημέρες ειρήνης του με τη νεοαποκτηθείσα ανεξαρτησία του από την αποικιακή κυριαρχία.

Αντ 'αυτού, οι Γάλλοι θα επανέλθουν στο Βιετνάμ για να εξασφαλίσουν εκ νέου το αποικιακό τους περιουσιακό στοιχείο. Όταν άρχισαν επίσης να σχηματίζονται σπίθες επανάστασης στην Αλγερία, οι Ηνωμένες Πολιτείες συμφώνησαν να εισέλθουν στο Βιετνάμ για να υποστηρίξουν τα αποικιακά συμφέροντα της Γαλλίας (για περισσότερα σχετικά με αυτό ανατρέξτε εδώ).

Υπήρχε και ένας άλλος λόγος.

Στο Σχέδιο Μνημονίου της 3ης Νοεμβρίου 1965 από τον Υπουργό Άμυνας Μακναμάρα προς τον Πρόεδρο Τζόνσον, είναι γραμμένο υπό τον τίτλο «Πορείες Δράσης στο Βιετνάμ»:

«Η απόφαση του Φεβρουαρίου να βομβαρδιστεί το Βόρειο Βιετνάμ και η έγκριση του Ιουλίου για την ανάπτυξη της Φάσης Ι έχουν νόημα μόνο εάν υποστηρίζουν μια μακροπρόθεσμη πολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών για τον περιορισμό της κομμουνιστικής Κίνας. Η Κίνα – όπως η Γερμανία το 1917, όπως η Γερμανία στη Δύση και η Ιαπωνία στην Ανατολή στα τέλη της δεκαετίας του '30, και όπως η ΕΣΣΔ το 1947 – προβάλλει ως μια μεγάλη δύναμη που απειλεί να υπονομεύσει τη σημασία και την αποτελεσματικότητά μας στον κόσμο και, πιο απομακρυσμένα αλλά πιο απειλητικά, να οργανώσει όλη την Ασία εναντίον μας. Αυτή η κατανόηση μιας ευθείας απειλής για την ασφάλεια είναι συνυφασμένη με μια άλλη αντίληψη – δηλαδή, ότι έχουμε την άποψή μας για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να κινούνται οι ΗΠΑ και για την ανάγκη η πλειοψηφία του υπόλοιπου κόσμου να κινείται προς την ίδια κατεύθυνση εάν θέλουμε να επιτύχουμε τον εθνικό μας στόχο. Ο ρόλος που έχουμε κληρονομήσει και έχουμε επιλέξει για τον εαυτό μας για το μέλλον είναι να επεκτείνουμε την επιρροή και τη δύναμή μας για να αποτρέψουμε ιδεολογίες που είναι εχθρικές προς αυτούς τους στόχους και να κινήσουμε τον κόσμο, όσο καλύτερα μπορούμε, προς την κατεύθυνση που προτιμούμεΟι στόχοι μας δεν μπορούν να επιτευχθούν και ο ηγετικός μας ρόλος δεν μπορεί να παιχτεί αν επιτραπεί σε κάποιο ισχυρό και τοξικό έθνος -είτε πρόκειται για τη Γερμανία, την Ιαπωνία, τη Ρωσία ή την Κίνα- να οργανώσει το δικό του μέρος του κόσμου σύμφωνα με μια φιλοσοφία αντίθετη με τη δική μας».

Μια φιλοσοφία που αντιτίθεται στην αγγλοαμερικανική υπεροχή, δηλαδή.

Bandung: Η φωνή του λαού

Παρά το γεγονός ότι οι Αμερικανοί ξεκίνησαν τον πόλεμο της Κορέας από το 1950 έως το 1953 και συμμετείχαν σε πραξικόπημα μαζί με τη βρετανική MI6 του πρωθυπουργού του Ιράν Mosaddegh και εκτροχίασαν τον ενάμιση αιώνα αγώνα του Ιράν για κυριαρχία, μεγάλο μέρος του κόσμου εξακολουθούσε να ελπίζει ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είχαν ακόμη υποκύψει πλήρως στο κάλεσμα της σειρήνας προς την αυτοκρατορία.

Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο πραγματοποιήθηκε η Διάσκεψη του Bandung, μια διάσκεψη που πιθανότατα δεν έχετε ακούσει ποτέ, και όπου περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού εκπροσωπήθηκε στην έκκλησή του για το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης. Ήταν η ελπίδα αυτών των χωρών ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα το υποστήριζαν αυτό, γιατί καταλάβαιναν ότι ήταν απίθανο να επιτύχουν την ανυπακοή τους ενάντια στα συστήματα της αυτοκρατορίας χωρίς αμερικανική υποστήριξη.

Κατάλαβαν επίσης ότι οι ιδρυτικές αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν για αυτό ακριβώς το πράγμα και ήταν η ελπίδα τους ότι οι Αμερικανοί θα θυμούνται τον αρχικό τους σκοπό ενάντια στην αυτοκρατορία.

Περιγραφή χάρτη που δημιουργείται αυτόματα

Η Διάσκεψη του Μπαντούνγκ που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 1955 ήταν η πρώτη μεγάλης κλίμακας Ασιατική-Αφρικανική Διάσκεψη στην ιστορία, οι πέντε διοργανωτές της ήταν η Ινδονησία, η Ινδία, η Σρι Λάνκα (πρώην βρετανική αποικία Κεϋλάνη), η Μιανμάρ (πρώην βρετανική αποικία Βιρμανία) και το Πακιστάν (όλα φρέσκα από τη βρετανική και ολλανδική αποικιοκρατία). Το συνέδριο διήρκεσε έξι ημέρες και πραγματοποιήθηκε στο Bandung της Δυτικής Ιάβας της Ινδονησίας. Συμμετείχαν 29 χώρες, αντιπροσωπεύοντας συνολικό πληθυσμό 1,5 δισεκατομμυρίων ανθρώπων, το 54% του παγκόσμιου πληθυσμού εκείνη την εποχή.

Οι δεδηλωμένοι στόχοι του συνεδρίου ήταν να προωθήσει την αφροασιατική οικονομική και πολιτιστική συνεργασία και να αντιταχθεί στην αποικιοκρατία ή τη νεοαποικιοκρατία από οποιοδήποτε έθνος. Το συνέδριο ήταν ένα σημαντικό βήμα προς την τελική δημιουργία του Κινήματος των Αδεσμεύτων, το οποίο ήταν μια προσπάθεια να αποφευχθεί ο πολωμένος κόσμος του Ψυχρού Πολέμου μεταξύ κομμουνιστικών και καπιταλιστικών κρατών. Με βάση τις αρχές που συμφωνήθηκαν στη Διάσκεψη του Μπαντούνγκ το 1955, το Κίνημα των Αδεσμεύτων ιδρύθηκε το 1961 στο Βελιγράδι της Γιουγκοσλαβίας με πρωτοβουλία του Ινδού Πρωθυπουργού Jawaharlal Nehru, του Προέδρου της Γκάνας Kwame Nkrumah, του Ινδονήσιου Προέδρου Sukarno, του Αιγύπτιου Προέδρου Gamal Abdel Nasser και του Γιουγκοσλάβου Προέδρου Josip Broz Tito.

Ένα κολάζ ενός ατόμου Περιγραφή που δημιουργείται αυτόματα με μέτρια εμπιστοσύνη

Όλοι αυτοί οι άνδρες στην παραπάνω εικόνα ήταν εκλεγμένοι ηγέτες των αντίστοιχων χωρών τους που ήταν υποστηρικτές του αμερικανικού συστήματος και είχαν ακόμα μεγάλες ελπίδες για τις Ηνωμένες Πολιτείες να επιστρέψουν στις ρίζες τους ως αντιιμπεριαλιστική δύναμη στον κόσμο (για περισσότερα σχετικά με αυτό ανατρέξτε εδώ).

Αυτό ήταν σε μεγάλο βαθμό αυτό που αποτέλεσε το πνεύμα της Διάσκεψης του Μπαντούνγκ όπως φαίνεται από αυτή τη δήλωση του Sun Yat-sen, του πρώτου Προέδρου της Δημοκρατίας της Κίνας της Κίνας, στο βιβλίο του Μια αληθινή λύση για το κινεζικό ζήτημα (1904):

«Το να επεξεργαστούμε τη σωτηρία της Κίνας είναι αποκλειστικά δικό μας καθήκον, αλλά καθώς το πρόβλημα έχει πρόσφατα βρει παγκόσμιο ενδιαφέρον, εμείς, προκειμένου να διασφαλίσουμε την επιτυχία μας... πρέπει να απευθύνετε έκκληση στον λαό των Ηνωμένων Πολιτειών ιδιαίτερα για τη συμπάθεια και την υποστήριξή σας, είτε ηθική είτε υλική, επειδή είστε οι πρωτοπόροι του δυτικού πολιτισμού στην Ιαπωνία: Επειδή σκοπεύουμε να διαμορφώσουμε την κυβέρνησή μας σύμφωνα με τη δική σας. Πάνω απ' όλα, επειδή είστε ο υπέρμαχος της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Ελπίζουμε να βρούμε πολλούς Lafayette ανάμεσά σας».

Και στην πραγματεία του 1919:

Περιγραφή κειμένου που δημιουργείται αυτόματα

Στην εναρκτήρια ομιλία του στη Διάσκεψη του Μπαντούνγκ (Απρίλιος 1955), ο Πρόεδρος Σουκάρνο (ένας από τους κορυφαίους διοργανωτές της) μίλησε:

«Σήμερα είναι μια διάσημη επέτειος σε εκείνη τη μάχη κατά της αποικιοκρατίας. Στις 18 Απριλίου 1775, μόλις πριν από 180 χρόνια, ο Paul Revere οδήγησε τα μεσάνυχτα στην ύπαιθρο της Νέας Αγγλίας, προειδοποιώντας για την προσέγγιση των βρετανικών στρατευμάτων και για την έναρξη του Αμερικανικού Πολέμου της Ανεξαρτησίας, του πρώτου επιτυχημένου αντιαποικιακού πολέμου στην ιστορία. Σχετικά με αυτή τη μεταμεσονύκτια βόλτα ο ποιητής Longfellow έγραψε:

«Μια κραυγή ανυπακοής και όχι φόβου,

«Μια φωνή στο σκοτάδι, ένα χτύπημα στην πόρτα,

«Και μια λέξη που θα αντηχεί για πάντα...»

Ναι, θα αντηχεί για πάντα. Αυτή η μάχη που ξεκίνησε πριν από 180 χρόνια δεν έχει ακόμη κερδηθεί πλήρως.

… Η αποικιοκρατία έχει επίσης τη σύγχρονη ενδυμασία της, με τη μορφή οικονομικού ελέγχου, πνευματικού ελέγχου, πραγματικού φυσικού ελέγχου από μια μικρή αλλά ξένη κοινότητα μέσα σε ένα έθνος... Επιβάλλεται να φροντίσουμε ιδιαίτερα ώστε η αρχή που συνήθως αποκαλείται αρχή του «ζήσε και άσε να ζήσει» – σημάδι, δεν λέω η αρχή του laisser-faire, laisser-passer, του φιλελευθερισμού, η οποία είναι ξεπερασμένη – εφαρμόζεται πρώτα απ' όλα από εμάς πληρέστερα εντός των δικών μας ασιατικών και αφρικανικών συνόρων.

Τον Απρίλιο του 1954, λίγο πριν από τη Διάσκεψη της Γενεύης για το Βιετνάμ, ο Τσου Εν Λάι, πρωθυπουργός της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, ξεκίνησε διμερείς συμφωνίες με την Ινδία (υπό την ηγεσία του Νεχρού) και με τη Μιανμάρ (υπό την ηγεσία του Ου Νου), οι οποίες καθιέρωσαν τις Πέντε Αρχές της Ειρηνικής Συνύπαρξης. Αυτή η πρωτοβουλία των Zhou, Nehru και U Nu θα γίνει μια κεντρική ιδέα που θα παρακινήσει το Πνεύμα του Bandung.

Μια εικόνα που περιέχει κείμενο, πρόσωπο, ομάδα, πόζα Περιγραφή δημιουργείται αυτόματα
Διάσκεψη του Μπαντούνγκ 1955.

Το Panchsheel ή Πέντε Αρχές Συνύπαρξης ήταν ένα νέο σύνολο αρχών για τη διεξαγωγή διεθνών σχέσεων που θα αντανακλούσε τις φιλοδοξίες όλων των εθνών να συνυπάρξουν και να ευημερήσουν μαζί με ειρήνη και αρμονία. Ήταν μια ειρηνική προσφορά ως εναλλακτική λύση στο πολεμοκάπηλο δόγμα του Ψυχρού Πολέμου.

Το 2005 το Υπουργείο Εξωτερικών της Ινδίας κυκλοφόρησε ένα φυλλάδιο για την 50η επέτειο του Panchsheel:

«Η διαχρονική σημασία του Panchsheel βασίζεται στις σταθερές ρίζες του στις πολιτιστικές παραδόσεις των δημιουργών του, δύο από τους αρχαιότερους πολιτισμούς του κόσμου. Η σύνδεση που δημιουργήθηκε από την εξάπλωση του Βουδισμού στην Κίνα έθεσε την ιστορική βάση για τη διατύπωση των αρχών του Panchsheel από την Ινδία και την Κίνα.

Στην 50ή επέτειο του Panchsheel, μπορούμε χωρίς δισταγμό να πούμε ότι η σημασία του, όπως ενσωματώνεται στην κοινή δήλωση του 1954, λάμπει τόσο έντονα σήμερα όσο όταν σχεδιάστηκε για πρώτη φορά. Το Panchsheel αναπτύχθηκε στο πλαίσιο ενός μετα-αποικιακού κόσμου όπου πολλοί αναζητούσαν μια εναλλακτική ιδεολογία αφιερωμένη στην ειρήνη και την ανάπτυξη όλων.

Πενήντα χρόνια αργότερα, ο κόσμος αναζητά τώρα μια εναλλακτική λύση στις αντίπαλες κατασκευές που κυριάρχησαν στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Χώρες σε όλο τον κόσμο επικεντρώνονται στη δημιουργία εκτεταμένων και αμοιβαία υποστηρικτικών ρυθμίσεων και προσπαθούν να καθορίσουν μια νέα οικονομική, κοινωνική και πολιτική παγκόσμια τάξη στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, των μη παραδοσιακών απειλών για την ασφάλεια και της αναζήτησης της πολυπόλωσης.

Σήμερα, ο Panchsheel μπορεί να βοηθήσει τον κόσμο να απομακρυνθεί από τις παραδοσιακές έννοιες της ισορροπίας δυνάμεων και της ανταγωνιστικής ασφάλειας, την επακόλουθη αναζήτηση ενός εχθρού και την εξάρτηση των δραστηριοτήτων από συγκρούσεις παρά από συνεργασία.

… Αυτό που πρέπει να τονιστεί σήμερα είναι ότι οι αρχές του Panchsheel δεν είναι μόνο αρχές ενδυνάμωσης, είναι επίσης κατευθυντήριες αρχές που κατοχυρώνουν έναν συγκεκριμένο κώδικα συμπεριφοράς. Η ουσία τους είναι η μη χρήση δύναμης, η προσέγγιση της ανεκτικότητας, «του να ζει κανείς τη ζωή του, να μαθαίνει από τους άλλους αλλά χωρίς να παρεμβαίνει ούτε να παρεμβαίνει σε αυτόν», και η υποχρέωση να κάνεις στους άλλους ό,τι θα ήθελες να κάνουν εκείνοι σε σένα. Μπορεί να μην είναι παράταιρο σε έναν κόσμο που αναζητά ηθικές βεβαιότητες να τονίσει αυτό το μήνυμα του Panchsheel».

Το Through A Glass Darkly είναι μια έκδοση που υποστηρίζεται από αναγνώστες. Για να λαμβάνετε νέες αναρτήσεις και να υποστηρίζετε τη δουλειά μου, σκεφτείτε να γίνετε δωρεάν ή επί πληρωμή συνδρομητής.

Βρετανική Διοίκηση Νοτιοανατολικής Ασίας (SEAC) - γνωστή και ως Save England's Asian Colonies!

Πριν ακόμη τελειώσει ο Β 'Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Τσώρτσιλ το 1943 στη διάσκεψη του Κεμπέκ ίδρυσε μια Βρετανική Διοίκηση Νοτιοανατολικής Ασίας (SEAC) με έδρα την Kandy British Ceylon (τώρα Σρι Λάνκα) με τον ναύαρχο Louis Mountbatten στη διοίκηση.

Δύο άνδρες με στρατιωτικές στολές Περιγραφή δημιουργείται αυτόματα με μέτρια αυτοπεποίθηση

Αυτό που έκανε ήταν να διαιρέσει τη Νοτιοανατολική Ασία μεταξύ της Διοίκησης Ειρηνικού του στρατηγού MacArthur και της SEAC του Mountbatten. Οι Βρετανοί πήραν τη Βιρμανία (τώρα Μιανμάρ) και τη Μαλαισία (τώρα Μαλαισία) τις προηγούμενες αποικίες τους, καθώς και την Ταϊλάνδη, τη Σιγκαπούρη και τη Σουμάτρα. Αλλά δεν ήταν ικανοποιημένοι και συνέχισαν να πιέζουν τις Ηνωμένες Πολιτείες να επιτρέψουν στους Βρετανούς να δώσουν προτεραιότητα στην «απελευθέρωση» ολόκληρης της περιοχής.

Η πρόθεση των ΗΠΑ να συμφωνήσουν στην ίδρυση της SEAC ήταν ότι οι Βρετανοί θα αναλάμβαναν μεγαλύτερο ρόλο στην ήττα των Ιαπώνων φασιστών στη Βιρμανία, ανοίγοντας έτσι μια νότια διαδρομή για τον ανεφοδιασμό της Κίνας για να βοηθήσουν στον αγώνα τους ενάντια στους Ιάπωνες φασίστες.

Περιγραφή χάρτη που δημιουργείται αυτόματα

Μέχρι το 1944, ωστόσο, ο Mountbatten είχε σαμποτάρει με επιτυχία αυτή την προσπάθεια, έτσι ώστε ο στρατηγός Stilwell, διοικητής των αμερικανικών δυνάμεων στην Κίνα-Βιρμανία-Ινδία κατέληξε:

Το "Limey" είναι ένα αμερικανικό υποτιμητικό ψευδώνυμο για έναν Βρετανό. Μερικοί από τους Αμερικανούς στρατιωτικούς αστειεύτηκαν ότι η SEAC στην πραγματικότητα σήμαινε Save England's Asian Colonies.

Αυτό δεν ήταν πολύ μεγάλο μέρος της φαντασίας, δεδομένου ότι επικεφαλής των βρετανικών επιχειρήσεων πληροφοριών στην Κίνα ήταν ο John Keswick, πρόεδρος της Jardine Matheson, ενός σημαντικού παίκτη στο εμπόριο οπίου που επιβλήθηκε στην Κίνα παρά τη θέλησή της, με αποκορύφωμα την απώλεια της Κίνας στους δύο πολέμους του οπίου εναντίον της Βρετανίας. Ο Κέσγουικ και οι ειδικές επιχειρήσεις του διατάχθηκαν να φύγουν από την Κίνα το 1942.

Ο στρατηγός Wedemeyer, ο οποίος ήταν διοικητής του στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών που υπηρέτησε στην Ασία κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου από τον Οκτώβριο του 1943 έως το τέλος του πολέμου, αναγνώρισε ότι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους το ΚΚΚ (Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας) και το Κουομιντάνγκ δεν μπόρεσαν να σχηματίσουν συμμαχία εναντίον των Ιαπώνων οφειλόταν σε βρετανικό σαμποτάζ και υποκίνηση. Οι Βρετανοί έπαιζαν το ίδιο παλιό αυτοκρατορικό παιχνίδι της αναζωπύρωσης του κακού αίματος που είχε ήδη αναπτυχθεί μεταξύ των δύο ομάδων, το πανάρχαιο παιχνίδι του διαίρει και βασίλευε. Το ΚΚΚ αναγνώρισε ότι αυτό θα οδηγούσε τελικά στη βαλκανοποίηση της Κίνας, αν η ένωση της Κίνας ενάντια στους Ιάπωνες ιμπεριαλιστές δεν προβαλλόταν ως η νούμερο ένα προτεραιότητα πριν από οτιδήποτε άλλο.

Ο στρατηγός Wedemeyer δήλωσε:

Ένα άτομο με κοστούμι Περιγραφή που δημιουργείται αυτόματα με χαμηλή εμπιστοσύνη

Ο πραγματικός στόχος αυτής της βρετανικής πολιτικής αποκαλύφθηκε σε ένα άρθρο στην εφημερίδα London Daily Mail, τον Οκτώβριο του 1945:

«Η αντιβρετανική ψυχολογία δεν αποθαρρύνθηκε από τον Αμερικανό σύμμαχό μας. Οι προπαγανδιστές των ΗΠΑ εργάζονται από το Lanchow, πύλη προς το Θιβέτ, στην έρημο Gobi της Μογγολίας ... Ένα μεγάλο σχέδιο για το φράγμα του Yangtze, γνωστό ως «Yangtze Valley Authority» θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα συμβόλαια μηχανικής της σύγχρονης εποχής... Οι γεωλόγοι τους έχουν οργώσει τα παλιά μονοπάτια των καραβανιών στις παρυφές του Θιβέτ και των άγριων δυτικών φυλετικών χωρών."

Με άλλα λόγια, οι Βρετανοί είχαν ήδη εντοπίσει την «απειλή» πριν από πενήντα χρόνια μιας ανεξάρτητης Κίνας που είχε ήδη βάλει στο στόχαστρό της μεγάλα βιομηχανικά έργα όπως το φράγμα Yangtze (που τώρα ολοκληρώθηκε ως φράγμα των Τριών Φαραγγιών) και την ανοικοδόμηση του παλιού δρόμου του μεταξιού (τώρα το κέντρο της αναπτυξιακής πολιτικής της Κίνας με το όνομα Ευρασιατική Χερσαία Γέφυρα). Και, όπως και σήμερα, υπάρχει μεγάλη πίεση για τις ΗΠΑ να μην συνεργαστούν με την Κίνα σε τόσο μεγάλα έργα. Και, όπως και σήμερα, η Βρετανία και οι ΗΠΑ θεωρούν το Belt and Road ως απειλή για τη δυτική ηγεμονία και έχουν φτάσει ακόμη και στο σημείο να αποκαλούν την BRI απειλή για την εθνική ασφάλεια.

Έργα όπως το Mekong River Basin Survey που διαμορφώθηκε μετά την Αρχή της Κοιλάδας του Τενεσί καθυστέρησαν για δεκαετίες ή δεν κατασκευάστηκαν ποτέ μέχρι σήμερα, όπως το κανάλι Kra ή το κανάλι της Ταϊλάνδης, το οποίο θα συνέδεε τον κόλπο της Ταϊλάνδης με τη θάλασσα Andaman κατά μήκος του ισθμού Kra στη νότια Ταϊλάνδη. Προβλέπεται ότι μια τέτοια διώρυγα θα βελτιώσει τις μεταφορές στην περιοχή, παρόμοια με τη διώρυγα του Παναμά και τη διώρυγα του Σουέζ και έτσι θα αυξήσει σημαντικά το βιοτικό επίπεδο και την ανάπτυξη στις γύρω περιοχές.

Αυτό αποκαλύπτει την πραγματική πρόθεση του δόγματος του Ψυχρού Πολέμου που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, ότι η απειλή δεν θεωρήθηκε ποτέ πραγματικά κομμουνισμός, αλλά μάλλον η αιτία του εθνικισμού (στον οποίο οι κομμουνιστές τις περισσότερες φορές υποστήριζαν), δεδομένου ότι κάτω από τον εθνικισμό, η εκβιομηχάνιση θεωρείται θεμελιώδης για την απελευθέρωση του λαού. Είναι η απελευθέρωση ενός λαού και η δημιουργία κυρίαρχων εθνικών κρατών που θεωρείται ο πραγματικός εχθρός ενός συστήματος ιμπεριαλισμού, που είναι η πραγματικότητα του δυτικού πλαισίου σήμερα.

Τέτοιες παρατηρήσεις του στρατηγού Στίλγουελ και του στρατηγού Wedemeyer δείχνουν περαιτέρω πώς η αμερικανική εξωτερική πολιτική σφετερίστηκε από την εξωτερική πολιτική της Βρετανίας μετά το θάνατο του προέδρου Ρούσβελτ.

Ο Ρούσβελτ πέθανε στις 12 Απριλίου 1945. Δύο εβδομάδες αργότερα πραγματοποιήθηκε η πρώτη διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών (25 Απριλίου έως 26 Ιουνίου 1945).

Στην πρώτη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών, ο Λόρδος Cranborne μίλησε:

Περιγραφή κειμένου που δημιουργείται αυτόματα

Με το θάνατο του Ρούσβελτ οι Βρετανοί κατάφεραν να πείσουν τον μάλλον αφελή πρόεδρο Τρούμαν να μεταφέρει τη μεταπολεμική ευθύνη για όλη τη Νοτιοανατολική Ασία στη βρετανική SEAC, υπό τον Μαουντμπάτεν.

Οι Βρετανοί (και σε μικρότερο βαθμό οι Γάλλοι και οι Ολλανδοί) κατά την ανακατάληψη των πρώην αποικιών τους, έδωσαν υποσχέσεις καλών προθέσεων για την τελική αποαποικιοποίηση, ωστόσο, μόλις εδραίωσαν στρατιωτικά την εξουσία τους, αθέτησαν τις υποσχέσεις τους. Η δικαιολογία ήταν ότι αυτές οι αποικίες ήταν πολύ αδύναμες για να υπερασπιστούν τον εαυτό τους ενάντια στην εξάπλωση του ρωσικού υπαγορευμένου κομμουνισμού.

Άνθρωποι όπως ο Σουκάρνο, εν μία νυκτί, πήγαν από το να επικρίνονται ως υποστηρικτές του ιαπωνικού φασισμού σε αντ' αυτού να είναι συμπαθούντες τον κομμουνισμό. Και έτσι, μεγάλο μέρος της Ασίας και της Αφρικής βρέθηκαν με παρόμοιο εξευτελισμένο τρόπο, δεν τους επιτράπηκε να είναι άτομα, να είναι ελεύθεροι να δημιουργήσουν τη δική τους μοίρα από κάτι νέο. Δεν ήταν ελεύθεροι να έχουν τις δικές τους ιδέες, τις δικές τους σχολές σκέψης, αντίθετα αντιμετωπίζονταν ως παιδιά, χωρίς άλλη επιλογή από το να επιλέξουν την ιδεολογία του ενός ή του άλλου γονέα. Ωστόσο, αυτό ήταν σε μεγάλο βαθμό δυτική υποκρισία, όπως φάνηκε τόσο καθαρά από την ίδια την αυταρχική παρουσία του δυτικού ιμπεριαλισμού και τον όλο και πιο παράνομο πόλεμο.

Ο λόγος για τον οποίο τόσοι πολλοί εθνικιστές ηγέτες ήταν ανοιχτοί στη συνεργασία με τους κομμουνιστές στο εσωτερικό της χώρας τους ήταν επειδή οι κομμουνιστές ήταν επίσης υπέρ του εθνικισμού και κατά του ιμπεριαλισμού, και τίποτα δεν πλησίαζε καθόλου το επίπεδο καταστροφής που συνέβαινε σε στρατιωτικό και οικονομικό επίπεδο από τον δυτικό ιμπεριαλισμό, ο οποίος περιόρισε τη βιομηχανική πρόοδο υπέρ της καθυστέρησης. Το να συνταχθεί κανείς με τον δυτικό ιμπεριαλισμό ισοδυναμούσε με συμφωνία στην αέναη τυραννία μέσω της φτώχειας και της υποδούλωσης.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τόσες πολλές χώρες συνέχισαν ένα ισχυρό φιλοαμερικανικό αίσθημα, ακόμη και μετά την καταστροφή του πολέμου της Κορέας, επειδή αναγνώρισαν ότι η επιλογή μεταξύ του δυτικού ιμπεριαλισμού και του σοβιετικού κομμουνισμού ήταν ένα τεχνητό κατασκεύασμα και ότι υπήρχε μια πολύ σαφής τρίτη επιλογή, αυτή του αμερικανικού οικονομικού συστήματος που αντιτάχθηκε στα συστήματα του ιμπεριαλισμού. Ωστόσο, όπως είδαμε, αυτό το φιλοαμερικανικό σύστημα, το φιλο-Ρούσβελτ συναίσθημα αγνοήθηκε εντελώς.

Στο σταυροδρόμι

Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε στον Καίσαρα το στέμμα; Δεν είμαι τόσο σίγουρος γιατί παραμένει μεγάλη αγάπη για την ελευθερία και την επιδίωξη της ευτυχίας, ωστόσο, πρέπει να υπενθυμίσουμε στους εαυτούς μας ότι αυτό δεν ήταν ποτέ στην υπόθεση της ελευθερίας για λίγους, αλλά μάλλον της ελευθερίας για όλους.

Αν αυταπατώμαστε πιστεύοντας σε ένα τέτοιο πράγμα όπως η ελευθερία για λίγους, και νομίζετε ότι συμπεριλαμβάνεστε σε τόσο προνομιούχους, προσέξτε, γιατί αύριο ποιος θα πει ποια θα είναι η θέση σας;

Η ελευθερία για λίγους, είναι στην πραγματικότητα, ελευθερία για κανέναν. Είναι η αποδοχή να κυβερνάται από έναν Καίσαρα και να είναι ικανοποιημένος με τα ψίχουλα της ελευθερίας και έτσι να μην έχει καθόλου ελευθερία. Αν συνταχθούμε με τον καταπιεστή του κόσμου, θα αναλωθούμε κι εμείς στη διαδικασία.

Και έτσι, θα σταματήσω με τα περαιτέρω σχόλια του Προέδρου Sukarno στην εναρκτήρια ομιλία του στο Bandung. Προσέξτε, γιατί ο κόσμος περιμένει ακόμα, θα ξυπνήσουν επιτέλους οι Ηνωμένες Πολιτείες από τον αιώνα της τρέλας τους και θα επιστρέψουν στις ιδρυτικές τους αρχές;

«Μεγάλα χάσματα χασμουριούνται μεταξύ εθνών και ομάδων εθνών. Ο δυστυχισμένος κόσμος μας σπαράσσεται και βασανίζεται και οι λαοί όλων των χωρών περπατούν με φόβο μήπως, χωρίς να φταίνε οι ίδιοι, τα σκυλιά του πολέμου λυθούν για άλλη μια φορά... Τα έθνη της Ασίας και της Αφρικής δεν μπορούν, ακόμη και αν το επιθυμούν, να αποφύγουν το ρόλο τους στην εξεύρεση λύσεων σε αυτά τα προβλήματα... Έχουμε βαριές ευθύνες απέναντι στους εαυτούς μας, στον κόσμο και στις αγέννητες γενιές που δεν έχουν ακόμη γεννηθεί.

«Ζούμε σε έναν κόσμο φόβου... Ίσως αυτός ο φόβος να είναι μεγαλύτερος κίνδυνος από τον ίδιο τον κίνδυνο». [παραθέτοντας τον Πρόεδρο Ρούσβελτ]

… Θυμηθείτε τα λόγια ενός από τους μεγαλύτερους γιους της Ασίας [Sun Yat-sen]: "Το να μιλάς είναι εύκολο. Η δράση είναι δύσκολη. Η κατανόηση είναι πιο δύσκολη. Μόλις καταλάβει κανείς, η δράση είναι εύκολη».

... Ο ύψιστος σκοπός του ανθρώπου είναι η απελευθέρωση του ανθρώπου από τα δεσμά του φόβου του, τα δεσμά της ανθρώπινης υποβάθμισης, τα δεσμά της φτώχειας – η απελευθέρωση του ανθρώπου από τους φυσικούς, πνευματικούς και διανοητικούς δεσμούς που για πάρα πολύ καιρό έχουν ανακόψει την ανάπτυξη της πλειοψηφίας της ανθρωπότητας. Και ας θυμηθούμε, αδελφές και αδελφοί, ότι για χάρη όλων αυτών, εμείς οι Ασιάτες και οι Αφρικανοί πρέπει να είμαστε ενωμένοι."

– απόσπασμα της εναρκτήριας ομιλίας του Προέδρου Sukarno στη Διάσκεψη του Bandung   https://cynthiachung.substack.com/


Δεν υπάρχουν σχόλια: