Η κυριαρχία έχει δύο όψεις: η μία χαοτική και πολεμοχαρής, η άλλη ταξική και νομοθετική. Από τον Μίθρα-Βαρούνα μέχρι τον Ρωμύλο-Νούμα, η ιστορία δείχνει πώς οι κοινωνίες ταλαντεύονται μεταξύ της διονυσιακής παρόρμησης της κατάκτησης και της απολλώνιας σταθερότητας του νόμου. Εξερευνώντας ινδοευρωπαϊκούς μύθους και στοχαστές όπως ο Dumézil, ο Evola και ο Deleuze, ο Juan Riviera διερευνά τις «πολεμικές μηχανές» που αμφισβητούν το κράτος και προτείνει μια επανερμηνεία της παράδοσης για την αντιμετώπιση της σύγχρονης στασιμότητας.
Στο έργο του για τη Mitra-Varuna, ο Georges Dumézil αποδεικνύει ότι η κυριαρχία έχει δύο πρόσωπα: ένα αναρχικό και ένα νομοθετικό. Οι ινδοευρωπαϊκοί θεοί περπατούν πάντα σε ζεύγη και αντιπροσωπεύουν δύο πρόσωπα κυριαρχίας: Mitra-Varuna, Odin-Týr, Mars-Jupiter κ.λπ. Από τη μία πλευρά, έχουμε τον πολεμιστή Θεό, τον ηγέτη των μαχών, των όπλων, των ταξιδιών και του θανάτου, και από την άλλη, τον Θεό των νόμων, των συμβολαίων, των νόμων και των ορίων.
Οι πρώτοι είναι οι Θεοί των οποίων η λειτουργία είναι η σύγκρουση και γύρω από τους οποίους οργανώνονται οι κατακτητικές ανδρικές ενώσεις (Mannerbünder), οι οποίες, μέσω στατικών τελετουργιών, χρήσης ναρκωτικών και στρατιωτικών δραστηριοτήτων, συγκροτούνται ως ένοπλες ομάδες που εδραιώνουν την κυριαρχία τους σε ένα δεδομένο χρόνο και τόπο. Όταν αυτές οι αναρχικές συμμορίες επιτυγχάνουν τις κατακτήσεις τους, συνάπτονται συμφωνίες που χαρακτηρίζουν τη γη, οριοθετούν τον χώρο και κατακερματίζουν τον κόσμο για να τον οργανώσουν. Αυτό το δεύτερο στάδιο κυριαρχείται από τους Θεούς των οποίων η κυριαρχία εκφράζεται μέσω του νόμου, του νόμου και οι οποίοι εγκαθιδρύουν μια συγκεκριμένη παράδοση βασισμένη στα έθιμα και τα ιδιαίτερα ήθη των κατοίκων ενός τόπου.
Σύμφωνα με τον Dumézil, αυτό το σχήμα μπορεί να βρεθεί μεταξύ των Ινδουιστών και της διαίρεσης μεταξύ των Ghandarvas και των Brahmins ή μεταξύ των Ρωμαίων στη διαίρεση Lupercalia και Flamins. Στην ινδουιστική παράδοση, οι ghandarvas είναι άνομοι πολεμιστές που τρώνε κρέας, κάνουν χρήση ναρκωτικών και κάνουν πράγματα που οι βραχμάνοι απαγορεύεται να κάνουν λόγω των αυστηρών νόμων που επιβάλλονται στην κάστα τους. Το ίδιο ίσχυε και για τη ρωμαϊκή Lupercalia, η οποία ήταν κατά κάποιο τρόπο μια αναρχική αναπαράσταση της ίδρυσης της Ρώμης και η οποία σταδιακά έχασε τη θέση της μέχρι να μειωθεί σε γιορτή και λατρεία γονιμότητας.
Στην περίπτωση της Ρώμης, η διαφορά μεταξύ Lupercalia και Flamines καθιερώνεται στην ιστορία της ίδρυσης της πόλης από τη δυάδα Romulus-Numa. Ο Ρωμύλος είναι γιος μιας λύκαινας, ενός αρχηγού πολεμιστή που συγκεντρώνει γύρω του ληστές, κλέφτες και εγκληματίες για να καθορίσει τα όρια της Ρώμης. Ο Ρωμύλος σκοτώνει τον αδελφό του, απαγάγει γυναίκες Σαβίνων για να πάρει γυναίκες για τους άνδρες του και αναλαμβάνει κάθε είδους στρατιωτικές εκστρατείες για να λεηλατήσει τη γύρω περιοχή. Μετά το θάνατο του Ρωμύλου, ο Νουμάς πήρε τη θέση του, το εντελώς αντίθετο από το πρώτο. Ο Νούμα, σε αντίθεση με τον Ρωμύλο, έγραψε νόμους, οργάνωσε το χώρο της πόλης, διένειμε γη, δίδαξε τη λατρεία των θεών, καθιέρωσε το ημερολόγιο και καθόρισε τις κατευθυντήριες γραμμές για την πολιτική ζωή. Ο Ρωμύλος απεικονίζεται ως νεαρός, ενώ ο Νουμάς απεικονίζεται ως γέρος.
Σε αυτά τα μυθικά και ιστορικά παραδείγματα μπορούμε να βρούμε τις δύο λειτουργίες της κυριαρχίας: η μία βασίζεται στο καταραμένο μέρος, την παράβαση και το άνοιγμα (Georges Bataille) και η άλλη βασίζεται στην κατάσταση εξαίρεσης, τάξης και κλεισίματος (Carl Schmitt). Το πρώτο είναι αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε διονυσιακό μονοπάτι και το δεύτερο, μια απολλώνια μορφή. Αυτές οι δύο πτυχές της κυριαρχίας είναι συμπληρωματικές και δεν μπορούν να θεωρηθούν αντίθετες μεταξύ τους. Στην πραγματικότητα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι συμβαίνουν σε μεγάλο βαθμό παράλληλα και κάθε κοινωνία ταλαντεύεται μεταξύ των δύο πόλων. Κάθε κοινωνία περνάει μια περίοδο κλεισίματος, ιεραρχίας, έντασης και τάξης, αλλά και μια περίοδο ανοίγματος, αποδόμησης, χαλάρωσης και αταξίας.
Τώρα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι Θεοί και οι στρατιωτικοί ηγέτες, ενωμένοι γύρω από τις ανδρικές ενώσεις (Mannerbünder), είναι οι λεγόμενοι εκπρόσωποι του Αριστερού Χεριού, ενώ οι νομοθετικοί και συμβατικοί Θεοί είναι οι εκπρόσωποι του Δεξιού Χεριού. Αυτό που απαγορεύεται στους οπαδούς του δεξιού χεριού επιτρέπεται στους οπαδούς του αριστερού χεριού. Ο μόνος τρόπος για να αποκατασταθεί ένας παραδοσιακός κόσμος, σε μια εποχή που όλα τα στοιχεία που έκαναν δυνατό το δεξί χέρι έχουν πεθάνει, είναι ακριβώς να αντιμετωπίσουμε τα θεμέλια του αριστερού χεριού και να αφυπνίσουμε τις διονυσιακές μας ικανότητες που ατροφούν από τον σύγχρονο πολιτισμό.
Αυτές οι σκέψεις αναμφίβολα ενέπνευσαν πολλούς από τους μεγάλους ερευνητές και στοχαστές του εικοστού αιώνα, όπως ο Julius Evola και ο Mircea Eliade, οι οποίοι προσπάθησαν να ανακατασκευάσουν τις σαμανικές τελετουργίες των αρχαίων ινδοευρωπαϊκών αρσενικών ενώσεων με τις λατρείες λύκων τους, πολεμιστές με δέρματα ζώων που μεταμορφώθηκαν σε αυτά και τη χρήση πολεμικών μαζών και πολεμικών τεχνικών βασισμένων σε διαφορετικά είδη. Ο μύθος του Zalmoxis, που μελετήθηκε από τον Eliade, δείχνει ότι οι αρχαίοι Ρωμαίοι, οι Δάκες και οι Μογγόλοι θεωρούσαν τους εαυτούς τους απογόνους λύκων. Ο Zalmoxis, ο Δάκας Ηρακλής, ήταν ταυτόχρονα εκπρόσωπος αυτών των σαμανικών τελετών.
Με αυτή την έννοια, οι Mannerbünder και οι υπερασπιστές τους (Evola, Blüher, Witanger, Höfler, Eliade και άλλοι) ήθελαν να επιστρέψουν στην αρχική θρησκεία των Ινδοευρωπαίων, η οποία βασίστηκε σε μια λατρεία της οποίας τα κύρια χαρακτηριστικά είναι η λατρεία των νεκρών, οι οργιαστικές θυσιαστικές γιορτές, η σύνδεση με πολεμικές οργανώσεις και μια θετική στάση απέναντι στις σκοτεινές και δαιμονικές δυνάμεις της ζωής, όπου οι οπαδοί τους χρησιμοποίησαν μια μάζα και πολέμησαν σώμα με σώμα με άγρια ζώα. Παραδείγματα αυτών των ανδρικών πρωταθλημάτων θα ήταν οι ινδουιστές Ghandarvas, οι Ιρανοί Maruts, οι Έλληνες Κένταυροι και οι Nordic Berserkers.
Μπορούμε σίγουρα να πούμε ότι ενώ στη Νότια Παράδοση (Ινδουιστική, Ελλάδα, Ρώμη κ.λπ.) η λατρεία των νομοθετών Θεών κατέληξε να κυριαρχεί, στη Βόρεια Παράδοση η λατρεία των αναρχικών Θεών όπως ο Όντιν διήρκεσε πολύ περισσότερο και οι αρσενικές καλτσοδέτες έπαιξαν σημαντικό ρόλο και στην ιστορική περίοδο. Ωστόσο, μπορεί να ειπωθεί ότι το Αριστερό Μονοπάτι δεν καθιερώθηκε ποτέ πλήρως στις νότιες κοινωνίες και το γεγονός ότι λατρείες όπως ο Διόνυσος και ο Σίβα έχουν επανεμφανιστεί είναι απόδειξη αυτού. Το ίδιο ισχύει και για άλλες παραδόσεις.
Τώρα, είναι ενδιαφέρον ότι μεταμοντέρνοι συγγραφείς όπως ο Deleuze και ο Guattari, στο A Thousand Plateaus, έχουν ένα ολόκληρο κεφάλαιο αφιερωμένο στην ανάλυση της Mitra-Varuna του Dumézil, με τίτλο "Πραγματεία για τη νομαδολογία: Η πολεμική μηχανή". Οι Deleuze και Guattari υποστηρίζουν ότι οι ινδοευρωπαϊκοί θεοί όπως ο Μίθρας και ο Βαρούνα δεν έχουν τις δικές τους πολεμικές μηχανές (πολεμιστές) υπό τον έλεγχό τους, αλλά τείνουν να συνάπτουν συμφωνίες με ανεξάρτητους και αδάμαστους πολεμιστές, όπως ο Ίντρα, οι οποίοι έχουν τους δικούς τους νόμους και κανόνες. Οι πολεμιστές είναι ανεξάρτητοι από τις συμφωνίες και τις τελετουργίες που προωθούνται από τους αναρχικούς και νομοθετικούς Θεούς και δημιουργούν σχέσεις με τους τελευταίους για διαφορετικούς λόγους. Ο πολεμιστής Ίντρα μπορεί να ελευθερώσει άτομα που έχουν υποδουλωθεί από χρέη και να θεσπίσει τους δικούς του νόμους σύμφωνα με τις ιδέες του.
Η πολεμική μηχανή είναι εξωτερική προς το κράτος και προς τους αυστηρότερους νόμους του πολιτισμού. Ενώ ο νομοθέτης Θεός διατάζει και οργανώνει τον κόσμο να αναθέσει σε κάθε άτομο τη θέση του, η πολεμική μηχανή είναι νομαδική και σε συνεχή κίνηση. Οι Deleuze και Guattari θεωρούν ότι η επιστήμη του κράτους είναι η επιστήμη του ακίνητου, του βαρέος, του μακροεντολέα, ενώ η επιστήμη της πολεμικής μηχανής είναι η επιστήμη της κίνησης, της δύναμης και των δυνάμεων. Εδώ, οι Deleuze και Guattari παίρνουν μεγάλο μέρος των ιδεών του Νίτσε και θεωρούν τις μογγολικές κατακτήσεις, την επέκταση του Ισλάμ και τους οικοδόμους των γοτθικών καθεδρικών ναών ως διαφορετικές ενσαρκώσεις αυτής της νομαδικής «δευτερεύουσας επιστήμης» που βασίζεται στη δύναμη και την κίνηση.
Υπό αυτή την έννοια, η αναρχική ανθρωπολογία του Pierre Clastres και η νομαδολογία των Deleuze-Guattari αποτελούν μια ενδιαφέρουσα ανάλυση των ανδρικών ενώσεων και των πολιτικών πολεμικών μηχανών. Τα ανδρικά πρωταθλήματα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με το κράτος, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις οι βασιλιάδες ή οι αυτοκράτορες προέρχονται από ανδρικά πρωταθλήματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτές οι αρσενικές γαρνιτούρες γίνονται ο φρουρός που προστατεύει τον βασιλιά από τους εχθρούς του, αλλά μπορούν επίσης να είναι οι κύριοι υποκινητές εμφυλίων πολέμων. Όταν οι πολεμικές μηχανές απαγορεύονται και καταδιώκονται από το κράτος, μπορούν να καταλήξουν να γίνουν εγκληματικές συμμορίες και ακόμη και τρομοκράτες που επιτίθενται σε σχηματισμούς με κρατική εντολή.
Από αυτή την άποψη, μπορούμε να πούμε ότι ο σημερινός μας στόχος πρέπει να είναι η αναβίωση των πολεμικών μηχανών ως μέσο καταστροφής του σύγχρονου κόσμου, ενώνοντας το προ-μοντέρνο με το μεταμοντέρνο, το αρχαϊκό με το μέλλον. Ο τραγικός ήρωας που αντιμετωπίζει τη μοίρα του, ο μόνος τρόπος για να τερματιστεί η σημερινή στασιμότητα.
Πηγή: Geopolitika.ru.
**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων.