ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2020

Κροπότκιν: η σχέση του με τα Χριστούγεννα & τον Άγιο Νικόλαο.....

 

Κροπότκιν: η σχέση του με τα Χριστούγεννα & τον Άγιο Νικόλαο

Της Ruth Kinna [i]

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο αναρχικός θεωρητικός Πιότρ Κροπότκιν ενδιαφέρθηκε για τα Χριστούγεννα. Στη ρωσική κουλτούρα, ο Άγιος Νικόλαος [Άγιος Βασίλης] (Николай Чудотворец) ήταν αγαπητός ως υπερασπιστής των καταπιεσμένων, των αδυνάτων και των μειονεκτούντων. Ο Κροπότκιν μοιραζόταν αυτά τα συναισθήματα. Αλλά υπήρχε και ένας οικογενειακός δεσμός μεταξύ τους.

Όπως όλοι γνωρίζουν, ο Κροπότκιν εντόπιζε την καταγωγή του στην αρχαία δυναστεία των Ρούρικ που κυβέρνησαν τη Ρωσία πριν από την άνοδο των Ρομανόφ και οι οποίοι, από τον 1ο αιώνα μ.Χ., έλεγχαν τις εμπορικές διαδρομές μεταξύ της Μόσχας και της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Ο συγγενικός κλάδος του Αγίου Νικολάου στην οικογένεια των Ρούρικ είχε την αποστολή να περιπολεί τη Μαύρη Θάλασσα. Αλλά ο Νικόλαος ήταν ένας πνευματικός άνθρωπος και ζήτησε να αποδράσει από την πειρατεία και τη ληστεία για τις οποίες η ρωσική, καταγόμενη από τους Βίκινγκ, οικογένειά του ήταν φημισμένη. Οπότε εγκαταστάθηκε με νέο όνομα στα νότια εδάφη της αυτοκρατορίας, που τώρα ανήκουν στην Ελλάδα, και αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τον πλούτο που είχε συγκεντρώσει από τη ζωή του στο έγκλημα ώστε να ανακουφίσει τα βάσανα των φτωχών.

Μη δημοσιευμένες αρχειακές πηγές που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα στη Μόσχα, αποκαλύπτουν ότι ο Κροπότκιν γοητεύτηκε από αυτόν τον οικογενειακό δεσμό και την εντυπωσιακή φυσική ομοιότητα μεταξύ του ίδιου και της φιγούρας του Πατέρα των Χριστουγέννων, η οποία έγινε δημοφιλής με την έκδοση του «Μία επίσκεψη από τον Άγιο Νικόλαο», περισσότερο γνωστή ως «Η νύχτα των Χριστουγέννων» [ποίημα που δημοσιεύτηκε ανώνυμα και έπειτα αποδόθηκε στον Κλέμεντ Κλαρκ Μουρ], το 1823.

Ο Κροπότκιν δεν ήταν τόσο εύσωμος όσο ο Άγιος Βασίλης, αλλά γεμίζοντας τον χιτώνα του με ένα μαξιλάρι, αισθάνθηκε ότι του έμοιαζε. Ο φίλος του, ο Ελιζέ Ρεκλύ, τον συμβούλεψε να βάλει μια γούνα πάνω απ’ τη φορεσιά. Ήταν μια καλή ιδέα, καθώς του επέτρεπε να προσθέσει και λίγο μαύρο στο κόκκινο. Είχε αποφασίσει να ακολουθήσει τη συμβουλή του Ελιζέ για τους ταράνδους επίσης, και να χρησιμοποιήσει ένα χειροκίνητο έλκηθρο. Ο Κροπότκιν κανονικά δεν μασκαρευόταν. Αλλά το να εκμεταλλευτεί την ομοιότητά του για να διαδώσει το αναρχικό μήνυμα ήταν εξαιρετική έμπρακτη προπαγάνδα.

Προλαμβάνοντας τον V [από το κόμικ και την ταινία V for Vendetta], ο Κροπότκιν σκέφτηκε ότι θα μπορούσαμε όλοι να ντυθούμε σαν τον Άγιο Βασίλη. Στο περιθώριο μιας σελίδας ο Κροπότκιν έγραψε: «Μπείτε στα καταστήματα, χαρίστε σε όλους τα παιχνίδια!» Αχνά υπολείμματα στο πίσω μέρος μιας κάρτας φέρουν το τετράστιχο:

Τη νύχτα των Χριστουγέννων, θα είμαστε όλοι μαζί 
Ενώ οι άνθρωποι κοιμούνται, θα πραγματοποιήσουμε το χτύπημά μας
Θα απαλλοτριώσουμε αγαθά από τα καταστήματα, γιατί αυτό είναι δίκαιο 
Και θα τα διανείμουμε ευρέως σε όλους όσους χρειάζονται φροντίδα.

Οι σημειώσεις του σχεδίου του αποκαλύπτουν επίσης κάποιες πολύτιμες ιδέες του σχετικά με τα αναρχικά χαρακτηριστικά των Χριστουγέννων και τις σκέψεις του για τους τρόπους μετατροπής των βικτωριανών τελετουργιών των Χριστουγέννων.

«Όλοι γνωρίζουμε», γράφει, «ότι τα μεγάλα καταστήματα -John Lewis, Harrods και Selfridges- αρχίζουν να εκμεταλλεύονται τις καταναλωτικές δυνατότητες των Χριστουγέννων, δημιουργώντας μαγευτικές σπηλιές και φανταστικούς νεραϊδότοπους για να δελεάσουν τα παιδιά μας και να μας πιέσουν να αγοράσουμε δώρα που δεν θέλουμε και δεν μπορούμε να αντέξουμε». «Αν είστε ένας από εμάς», συνεχίζει, «θα συνειδητοποιήσετε ότι η μαγεία των Χριστουγέννων εξαρτάται από το σύστημα παραγωγής του Πατέρα των Χριστουγέννων, και όχι από τις προσπάθειες των καταστημάτων να σας παρασύρουν στην κατανάλωση άχρηστων προϊόντων».

Ο Κροπότκιν περιγράφει τα εργαστήρια που δουλεύουν στον Βόρειο Πόλο, όπου τα ξωτικά εργάζονταν όλο τον χρόνο με χαρά, επειδή γνώριζαν ότι παράγουν για την ευχαρίστηση των άλλων ανθρώπων. Σημειώνοντας ότι αυτά τα εργαστήρια ήταν αυστηρά μη κερδοσκοπικά, βασισμένα στη βιοτεχνία και λειτουργούσαν σε κοινότητες, ο Κροπότκιν τα αντιμετώπιζε ως πρότυπα για τα εργοστάσια του μέλλοντος (που περιγράφονται στο βιβλίο “FieldsFactories and Workshops”).

Μερικοί άνθρωποι, ένιωσε, πίστευαν ότι το όνειρο του Πατέρα των Χριστουγέννων, να λάβουν όλοι δώρα την ημέρα των Χριστουγέννων, ήταν ουτοπικό. Αλλά θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί. Πράγματι, η επέκταση των εργαστηρίων -τα οποία ήταν αρκετά δαπανηρά στην Αρκτική- θα διευκόλυνε τη γενικευμένη παραγωγή για τις κοινωνικές ανάγκες και τη μετατροπή της περιστασιακής δωρεάς σε τακτική αναδιανομή. «Πρέπει να πούμε στους ανθρώπους», έγραψε ο Κροπότκιν, «ότι κοινοτικά εργαστήρια μπορούν να δημιουργηθούν οπουδήποτε και ότι μπορούμε να συγκεντρώσουμε τους πόρους μας για να βεβαιωθούμε πως ικανοποιούμε τις ανάγκες όλων»!

Ένα από τα θέματα που απασχολούσε τον Κροπότκιν περισσότερο, όσον αφορά τα Χριστούγεννα, ήταν ο τρόπος κατά τον οποίο ο εμπνευσμένος ρόλος που έπαιζε ο Νικόλαος στην επινόηση των χριστουγεννιάτικων μύθων συσκότιζε την ηθική των Χριστουγέννων. Ο Νικόλαος παρουσιάστηκε λανθασμένα ως ένας απλά ελεήμονας, αγαθοεργός άνθρωπος: ως άγιος επειδή ήταν φιλάνθρωπος. Αφομοιωμένος από τη φιγούρα του Πατέρα των Χριστουγέννων, τα γενναιόδωρα κίνητρα της προσφοράς του Νικολάου είχαν περαιτέρω διαστρεβλωθεί από την εμμονή των Βικτωριανών με τα παιδιά.

Ο Κροπότκιν δεν κατανοούσε ακριβώς τις συνδέσεις, αλλά αισθάνθηκε ότι αντανακλούσαν μια προσπάθεια να ηθικοποιηθεί η παιδική ηλικία μέσα από μια έννοια καθαρότητας που συμβολίστηκε στη γέννηση του Ιησού. Φυσικά δεν μπορούσε να φανταστεί τη μετατροπή του Άγιου Βασίλη σε Μεγάλο Αδελφό, ο οποίος ξέρει πότε τα παιδιά κοιμούνται και ξυπνούν και έρχεται στην πόλη γνωρίζοντας προφανώς ποια έχουν τολμήσει να φωνάξουν ή να σκυθρωπιάσουν.

Αλλά αργά ή γρήγορα, προειδοποίησε, αυτή η ιδέα της καθαρότητας θα χρησιμοποιηθεί για να διαχωριστούν τα άτακτα από τα υπάκουα παιδιά, ενώ μόνο όσα ανήκουν στην τελευταία ομάδα θα ανταμείβονταν με δώρα.

Σε κάθε περίπτωση, ήταν σημαντικό να ανακτήσουμε τόσο την αρχή της συμπόνιας του Νικολάου από αυτή τη μπερδεμένη μπουρδολογία, όσο και τη λαϊκή προέλευση του Άγιου Βασίλη. Ο Νικόλαος χάριζε δώρα επειδή συνειδητοποίησε με πόνο τα βάσανα των υπόλοιπων ανθρώπων. Αν και δεν ήταν δολοφόνος (απ’ όσο γνώριζε ο Κροπότκιν), μοιραζόταν την ίδια ηθική με τη Σοφία Περόφσκαγια. Και ενώ ήταν προφανώς σημαντικό να ανησυχεί κάποιος για την ευημερία των παιδιών, η αναρχική αρχή ήταν να λαμβάνονται υπ’ όψιν τα βάσανα όλων.

Ομοίως, η πρακτική της προσφοράς θεωρήθηκε λανθασμένα ότι απαιτούσε την εφαρμογή ενός κεντρικά κατευθυνόμενου σχεδιασμού, υπό την επίβλεψη ενός παντοδύναμου διαχειριστή. Αυτό ήταν απολύτως λάθος: ο Πατέρας των Χριστουγέννων προήλθε από τη φαντασία του λαού (εξετάστε μόνο το εύρος των τοπικών ονομάτων που είχε συγκεντρώσει ο Άγιος Βασίλης -Santa Claus, Sinterklaas, Tomte, de Kerstman). Και η διάδοση της καλής διάθεσης -μέσα από τη γιορτή- οργανώθηκε από κάτω προς τα πάνω.

Θαμμένη κάτω από τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τον Κροπότκιν, ήταν η αλληλέγγυα αρχή της αλληλοβοήθειας.

Ο Κροπότκιν εκτίμησε τη σημασία του τελετουργικού και την πραγματική αξία που αποδίδουν τα άτομα και οι κοινότητες στα καρναβάλια, στις πράξεις ενθύμησης και μνήμης. Δεν ήθελε να καταργήσει τα Χριστούγεννα αλλά ούτε ήθελε να τα δει να εκλαϊκεύονται μέσω κάποιας λανθασμένης γραφειοκρατικής ανακατάταξης του ημερολογίου.

Ήταν σημαντικό, ωστόσο, να αποσυνδεθεί η ηθική που υποστήριζαν τα Χριστούγεννα από την περιορισμένη ιδιαιτερότητα της γιορτής τους. Η διοργάνωση ενός πάρτι ήταν ακριβώς αυτό, ενώ η επέκταση της αρχής της αλληλοβοήθειας και της συμπόνιας στην καθημερινή ζωή ήταν κάτι άλλο. Στην καπιταλιστική κοινωνία, τα Χριστούγεννα παρείχαν τον χώρο για ειδικές καλές συμπεριφορές. Ενώ μπορούσες να είσαι Χριστιανός μία φορά τον χρόνο, ο αναρχισμός αφορούσε όλη τη ζωή.

Ο Κροπότκιν συνειδητοποίησε ότι η προπαγάνδα του θα είχε καλύτερες πιθανότητες επιτυχίας αν μπορούσε να δείξει πώς το αναρχικό μήνυμα περιλαμβανόταν επίσης στην κυρίαρχη κουλτούρα. Οι σημειώσεις του αποκαλύπτουν ότι αναζητούσε ένα όχημα για τις ιδέες του, ιδιαίτερα στο βιβλίο του Ντίκενς, τη «Χριστουγεννιάτικη ιστορία». Είχε αναγνωριστεί ευρέως ότι το βιβλίο αυτό εδραίωσε τις ιδέες της αγάπης, της χαράς και της καλής θέλησης στα Χριστούγεννα. Ο Κροπότκιν εντόπισε την ιδιοφυΐα του έργου στη δομή του. Τι άλλο ήταν η ιστορία της συνάντησης του Σκρουτζ με τα φαντάσματα των Χριστουγέννων του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος αν όχι μία προεικόνιση της αλλαγής;

Βλέποντας το παρόν του μέσα από το παρελθόν του, ο Σκρουτζ είχε την ευκαιρία να αλλάξει τους δύσθυμους τρόπους του και να επαναπροσδιορίσει τόσο το μέλλον του όσο και το μέλλον της οικογένειας Κράτσιτ. Ακόμη κι αν ο κόσμος το θυμόταν μόνο μια φορά τον χρόνο, ο Κροπότκιν πίστευε ότι το βιβλίο του Ντίκενς παρείχε στους αναρχικούς ένα τέλειο όχημα για να διαδώσουν αυτό το δίδαγμα: αλλάζοντας αυτό που κάνουμε σήμερα, ρυθμίζοντας τη συμπεριφορά μας με αυτήν του Νικολάου, μπορούμε να βοηθήσουμε στην κατασκευή ενός μέλλοντος που να είναι Χριστούγεννα!

[i] Η Ruth Kinna είναι εκδότρια του περιοδικού “Anarchist Studies” και καθηγήτρια Πολιτικής Θεωρίας στο Πανεπιστήμιο του Loughborough. Είναι συγγραφέας των βιβλίων “Anarchism: A Beginners Guide” και “William Morris: The Art of Socialism”. Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στο STRIKE! magazine.

Μετάφραση: Αλέξανδρος Σχισμένος | Επιμέλεια: Ιωάννα-Μαρία Μαραβελίδη
Πηγή: https://robertgraham.wordpress.com/2015/12/31/kropotkin-on-christmas/

https://www.aftoleksi.gr/

Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου 2020

ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ!!!!!!

 


Καλά Χριστούγεννα!

Του Θανάση Κ.

 Κάποιοι, τελευταία, προσπαθούν να… καταργήσουν τα Χριστούγεννα! Κι επειδή δεν μπορούν να το κάνουν ευθέως, επιχειρούν να το κάνουν πλαγίως: Καταργώντας τις Χριστουγεννιάτικες ευχές!

Και προσπαθώντας να παραμερίσουν τους συμβολισμούς των Χριστουγέννων, το δημόσιο στολισμό με φάτνες, τα κάλαντα, ο,τιδήποτε αναφέρεται στο Χριστιανικό γεγονός της Θείας Γέννησης…

Είναι πια της μόδας να μην ευχόμαστε “Καλά Χριστούγεννα”, αλλά… “Καλές Γιορτές” ή “Χρόνια Πολλά”

Πρόκειται για μια ακόμα ανοησία της λεγόμενης “Πολιτικής Ορθότητας”, στην οποία συγκλίνουν οι αντι-κληρικαλιστές της Αριστεράς και οι γνωστοί φιλελέφτ (τάχα μου “φιλελεύθεροι”).

Και δείχνουν για μια ακόμα φορά πόσο ρηχοί, ανιστόρητοι και απαίδευτοι είναι…

* Πρώτον, τα Χριστούγεννα αποτελούν μετεξέλιξη πανάρχαιων εορτασμών ή συγκερασμό μεγάλων θρησκευτικών τελετών που συνδέονταν με το Χειμερινό ηλιοστάσιο. Το οποίο, κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο, ήταν στις 25 Δεκεμβρίου (και σήμερα στις 22 του ίδιου μήνα).

Η Ρωμαϊκή αντίστοιχη εορτή, λίγο πριν το χειμερινό ηλιοστάσιο, ήταν τα Σατουρνάλια, μετεξέλιξη κι αυτή των αρχαιοελληνικών Κρόνιων, τα οποία όμως συνέπιπταν με το θερινό ηλιοστάσιο.

Τόσο τα Σατουρνάλια της Ρώμης όπως και τα Κρόνια της Ελλάδας ήταν εορτασμοί ευχαριστίας για την καρποφορία της γης, και στη διάρκειά τους η πόλη προσέφερε δωρεάν γεύματα σε όλους, οι πλούσιοι προσέφεραν δώρα στους φτωχούς, οι δούλοι κάθονταν στο ίδιο τραπέζι με τους κυρίους τους και τελετουργικά οι ρόλοι τους αντιστρέφονταν.

Λόγω αυτής της “ταύτισης” κυρίων και δούλων και της από κοινού “ευωχίας”, τα Σατουρνάλια στην αρχαία Ρώμη πήραν χαρακτήρα οργιαστικών τελετών.

Πάντως το μήνυμα εξίσωσης ελευθέρων και δούλων και της παροχής δώρων από τους πλούσιους στους φτωχούς, διατηρήθηκε στη νέα Θρησκεία που πήρε τη θέση του παλαιού πολυθεϊσμού.

* Όμως ήδη από τον τρίτο αιώνα στην αρχαία Ρώμη ο Αυτοκράτορας Αυρηλιανός – ένας από τους σημαντικότερους αναμορφωτές της Αυτοκρατορίας, που προσέφερε πολλά, σε πολύ σύντομοι διάστημα, και ως στρατιωτικός και ως πολιτικός ηγέτης – υιοθέτησε επισήμως τη λατρεία του “Ανίκητου Θεού Ηλίου”.

Ανήμερα την 25η Δεκεμβρίου του έτους 274 π.Χ. ο Αυρηλιανός θέσπισε να γιορτάζεται σε όλη την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ως “Ημέρα Γέννησης του Ανίκητου Θεού Ήλιου” (Dies Natalis Solis Invicti).

Τότε, λοιπόν, ο Αυρηλιανός, προχώρησε σε συγκερασμό τριών πολύ διαδομένων και κεντρικής σημασίας εορτών την εποχή εκείνη:

–Την ελληνιστικής εορτής του “τριέσπερου” που σχετιζόταν με ευχαριστήριους εορτασμούς για το χειμερινό ηλιοστάσιο.

–Της εορτής για τη Γέννηση της Περσικής Θεότητος του Μίθρα, που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής μέσα στις τάξεις του Ρωμαϊκού στρατού, αλλά και ανάμεσα στους άρρενες των κατώτερων κοινωνικών τάξεων και των δούλων.

–Και της εξ ίσου διαδεδομένης τότε εορτής προς τιμή της Αιγυπτιακής Θεότητας του Όσιρι.

(Οι Χριστιανοί, ακόμα τότε ήταν παράνομοι και διωκόμενοι).

Να σημειωθεί ότι και η λατρεία του Μίθρα και η λατρεία του Όσιρι είχαν αρκετά κοινά με το Χριστιανικό μήνυμα. Και κατά σύμπτωση, ο Μίθρας είχε γεννηθεί κατά το θρύλο στις 25 Δεκεμβρίου, ενώ ο γιός του Όσιρι, ο Ώρος είχε επίσης γεννηθεί από την παρθένα σύζυγό του Θεά Ίσιδα, μέσα σε σπήλαιο, επίσης την 25η Δεκεμβρίου.

Η θέσπιση της εορτής του “Ανίκητου Ήλιου” στην αρχαία Ρώμη από τον Αυτοκράτορα Αυρηλιανό ήταν η πρώτη μείζων κίνηση εισαγωγής μονοθεϊστικής λατρείας για να ενώσει πολιτιστικά την πανσπερμία των κατοίκων της Αυτοκρατορίας.

* Ως την εποχή εκείνη, δηλαδή ως τα τέλη του τρίτου Αιώνα μ.Χ., οι διάσπαρτοι Χριστιανοί γιόρταζαν τη Γέννηση του Χριστού, αλλού στις 6 Ιανουαρίου (κυρίως στις ανατολικές επαρχίες)  μαζί με τα Θεοφάνεια, κι αλλού τον Μάϊο.

Στις δυτικές επαρχίες της Αυτοκρατορίας ωστόσο, στην Ιταλία και την ίδια τη Ρώμη, είχε επικρατήσει η συνήθεια οι Χριστιανοί – που βρίσκονταν τότε σε βαθιά “παρανομία” – να γιορτάζουν τη Γέννηση του Σωτήρος τους μαζί με τα Σατουρνάλια, ανάμεσα στις 17 και τις 23 Δεκεμβρίου. Όταν οι  Ρωμαίοι είχαν χαλαρώσει και ξεφάντωναν

Έτσι όταν ο Μέγας Κωνσταντίνος προχώρησε στη νομιμοποίηση του Χριστιανισμού και τη θέσπιση του ως επίσημης Θρησκείας στην Αυτοκρατορίας (με έδρα την Κωνσταντινούπολη πλέον), αντικατέστησε την εορτή του “Ανίκητου Ήλιου” με τη Γέννηση του Χριστού.

Ο ίδιος ο Κωνσταντίνος άλλωστε, πριν γίνει Χριστιανός πραγματικά (μόλις στο τέλος της ζωής του) ήταν Ηλιολάτρης, όπως και ο πατέρας του Κωνστάντιος Χλωρός, όπως και ολόκληρη η στρατιωτική ελίτ της Αυτοκρατορίας τότε…

Όπως σημείωνε ο Ιερός Αυγουστίνος (354-403 μ.Χ.): «Τα γενέθλια του Ηλίου της Δικαιοσύνης (του Ιησού Χριστού) πήραν τη θέση της παγανιστικής (ειδωλολατρικής) γιορτής των γενεθλίων του Ανίκητου Ηλίου».

Η πρώτη διασωζώμενη ιστορική πηγή που αναγγέλλει την κατάργηση της  ρωμαϊκής λατρείας του “Ανίκητου Ήλιου” είναι το Ρωμαϊκό «Καλεντάρι των Φιλοκαλίων» του 354 μ.Χ. γραμμένο στη Λατινική Γλώσσα: Εκεί διορθώνεται η φράση «Ημέρα γέννησης του Ανίκητου Ήλιου» με τη φράση «Ο γεννηθείς Χριστός, εν Βηθλεέμ της Ιουδαίας».    

* Το χειμερινό Ηλιοστάσιο, λοιπόν, υπήρξε σε όλους τους Πολιτισμούς κεντρική εορτή. Ήταν η στιγμή που η μέρα σταματούσε να μικραίνει κι άρχιζε, αργά-αργά, να μεγαλώνει πάλι.

Παρά την κακοκαιρία του χειμώνα, άρχιζε πια να ζωντανεύει η ελπίδα.

Κι έτσι η εορτή αυτή έπαιρνε πάντα συμβολισμούς Γέννησης (της Ελπίδας), Αναγέννησης (της Φύσης) και επικείμενης Ανάστασης (με την άνθιση της γης και την καρποφορία λίγους μήνες αργότερα).Κι όλα αυτά τη στιγμή που το σκοτάδι ήταν ακόμα πολύ βαθύ, αλλά υπήρχαν οι ενδείξεις της έλευσης του φωτός. Τη στιγμή που το ψύχος ήταν ακόμα δριμύ, αλλά όλοι περίμεναν “θερμότερες μέρες” την άνοιξη. Η αρχή του χειμώνα που προείκαζε την έλευση της άνοιξης, δηλαδή της λύτρωσης.

Η πιο κατάλληλη στιγμή οι άνθρωποι να ζεστάνουν τις καρδιές τους, να δείξουν την αλληλεγγύη τους, να βγάλουν τον καλύτερο εαυτό τους.

* Τελετές με αυτό το μήνυμα προϋπήρχαν του Χριστιανισμού. Εορταστικές εκδηλώσεις με τέτοιος συμβολισμούς και τέτοιο περιεχόμενο κυριαρχούσαν ήδη σε όλη την Μεσόγειο και τη Νότια Ευρώπη, πολύ πριν εμφανιστεί ο Χριστός.

Ήταν στοιχεία του Πολιτισμού τους, ήταν μαρτυρίες της Πολιτιστικής του μετεξέλιξης, του συγκρητισμού των θρησκειών, αλλά και της μεγάλης ανάγκης των ανθρωπίνων κοινωνιών να νοιώσουν την Θέρμη της Ελπίδας μέσα στο Ψύχος, να αναβαπιστούν με την προσδοκία της Λύτρωσης, όταν κορυφωνόταν στο σκοτάδι.

Και ιδιαίτερα όταν ο Πολιτισμός πια είχε αρχίσει να αναπτύσσεται σε αστικά κέντρα, και πάντως είχε αρχίσει να ξεπερνά τον ετήσιο φυσικό κύκλο της Γεωργίας. Όπου η αναγέννηση της Φύσης έδινε τη θέση της στην ανάγκη ψυχικής αναγέννησης. Και οι άνθρωποι είχαν ολοένα και περισσότερο την ανάγκη, αντί να γιορτάσουν τη “βέβαιη” επόμενη άνοιξη του φυσικού κύκλου, να ελπίσουν στην υποσχόμενη “σωτηρία της Ψυχής” –  την αιώνια ζωή.

Κι από ευχαριστήριες εορτές να μετατραπούν σε πνευματικά γεγονότα που δημιουργούσαν νέα κοινωνική συνείδηση.

Αυτά κατάφερε ο Χριστιανισμός να συμπυκνώσει και να εξελίξει.

* Αυτά σημάδεψαν ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ιστορία! Γιατί μπορεί ο βάρβαροι – την ίδια περίπου εποχή κι ένα αιώνα αργότερα – να πέρασαν τα σύνορα της Ρώμης – στο Ρήνο και το Δούναβη – μπορεί να κατέκλεισαν τις ρωμαϊκές επαρχίες, μπορεί να κατακερμάτισαν την ενιαία ρωμαϊκή διοίκηση στην Δύση, αλλά όλοι τους προσχώρησαν στον Χριστιανισμό!

Κουβαλώντας ο καθένας τους τις δικές του παλαιές θρησκείες, τα δικά τους αρχέγονα έθιμα και τις συνήθειες, όλοι προσήλθαν στον κοινό παρανομαστή της Χριστιανικής πλέον Ρώμης. Κι άρχισαν να γαλβανίζουν κοινή ταυτότητα.

Τα Χριστούγεννα ένωσαν και μετεξέλιξαν τις αρχέγονες θρησκείες και τα έθιμα στη νέα Θρησκεία.

Και την ασπάστηκαν όλοι οι λαοί της Ευρώπης, ακόμα κι εκείνοι που δεν είχαν κατακτηθεί ποτέ από τη Ρώμη.

Η Ευρώπη δεν υπήρξε ποτέ αμιγώς “Ρωμαϊκή”.

Αλλά γεννήθηκε τότε,  ως “Χριστιανική”!

Και – παρά τις ατέλειωτες διαιρέσεις της και τους εσωτερικούς της πολέμους – απέκτησε κοινή ταυτότητα, πολεμώντας επί χίλια χρόνια να απωθήσει την κατάκτησή της από το Ισλάμ – και να παραμείνει Χριστιανική:

–Από το 717 μ.Χ. όταν ο Βυζαντινός Αυτοκράτορας Λέων ο Ίσαυρος σταμάτησε τους Άραβες στην Κωνσταντινούπολη και τους γύρισε πίσω…

–Και το 732 μ.Χ. όταν ο Κάρολος Μαρτέλ σταμάτησε τις μουσουλμανικές ορδές στο Πουατιέ, δηλαδή στην Κεντρική Γαλλία – και επίσης του απώθησε πίσω από τα Πυρηναία.

–Και επί πεντακόσια χρόνια – από το 1000 ως το 1492 – όταν πολλοί Χριστιανοί ηγεμόνες πολεμούσαν για να διώξουν τους μουσουλμάνους κατακτητές από την Ιβηρική, αλλά και από τον Ιταλικό νότο.

–Ως το 1683 όταν ο Πολωνός Γιάν Σομπιέσκι κατάφερε να σπάσει την Οθωμανική πολιορκία της Βιέννης (της δεύτερη σε 150 χρόνια) λίγο πριν παραδοθεί η πόλη στους Τούρκους.

Επί χίλια χρόνια περίπου, η Ευρώπη αγωνιζόταν να απωθήσει τους μουσουλμάνους κατακτητές – είτε Άραβες είτε Μαυριτανούς είτε Οθωμανούς – και να διασώσει τον Χριστιανικό της χαρακτήρα.

Αυτό που ονομάζουμε σήμερα “Ευρώπη” γεννήθηκε ως προσχώρηση στο Χριστιανισμό και απέκτησε ενιαία συνείδηση με υπερχιλιετείς πολέμους να παραμείνει Χριστιανική!

Τα Χριστούγεννα δεν σηματοδοτούν απλώς τη Γέννηση του Ιησού.

Σηματοδοτούν την ενσωμάτωση όλων των προγενέστερων πολιτισμών σε μια ενιαία πολιτιστική ταυτότητα που συγχώνευσε την αρχαιοελληνική Σκέψη, την Οικουμενικότητα του ελληνιστικού κόσμου, τη Ρωμαϊκή Διοίκηση και το Ρωμαϊκό Δίκαιο με όλους τους λαούς της εποχής.

Οι οποίοι έφεραν το δικό τους πολιτιστικό φορτίο, το οποίο συγχώνευσαν μέσα στο Οικουμενικό Μήνυμα Ελπίδας και Λύτρωσης.

Το πώς καθιερώθηκαν τα Χριστούγεννα στο έδαφος όλων των προηγούμενων αρχέγονων παραδόσεων, αποτελεί κορυφαία υπόμνηση αυτής της τεράστια προσφοράς του Χριστιανισμού στην Ευρώπη.

Και μοναδικό συμβολισμό των απαρχών της Ευρωπαϊκής ταυτότητας.

Όσοι πάνε να “απομειώσουν” τα Χριστούγεννα, να τα περιθωριοποιήσουν και να τα σβήσουν από το υποσυνείδητο των λαών, αυτό το πολιτιστικό φορτίο προσπαθούν να μηδενίσουν.

Αυτούς τους συμβολισμούς επιχειρούν να καταστρέψουν.

Ματαιοπονούν!

Καλά ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, σε όλους… 

https://www.dailypost.gr/

Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2020

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ!!!!!

 Καλά Χριστούγεννα!χρόνια πολλα,με αγαπη,ειρήνη ,υγεία,δύναμη και στήν πατρίδα 

ελευθερία και λάμψη για αλλη μιά φορά στό στερεωμα τής ιστορίας!


Για να την πω την αμαρτία μου, Χριστούγεννα χωρίς τη δυνατότητα να έρθει όποιος θέλει στη χριστουγεννιάτικη Λειτουργία (είτε αυτός είναι ο καλύτερος άνθρωπος στον κόσμο είτε ο χειρότερος εγκληματίας, είτε κοιμήθηκε από νωρίς για να πάει φρέσκος-φρέσκος αξημέρωτα στην εκκλησία είτε κατέληξε έξω από την πόρτα της εκκλησίας μετά από... ρεβεγιονέικο ξενύχτι αλλά "δεν του πήγαινε", βρε αδερφέ, να αφήσει τον Χριστό να γεννιέται μόνος Του και την Παναγία να γεννάει μόνη της κι αυτή μέσα σ' έναν κατεψυγμένο και καταβρώμικο στάβλο --ό,τι πιο ρυπαρό είχε να (τους) προσφέρει η βαθιά νυχτωμένη ανθρωπότητα--, ακόμα κι αν αυτός ο ξενυχτισμένος δεν είχε κανένα δώρο να προσφέρει για τα μοναδικά αυτά γεννητούρια παρά μόνο την αυθόρμητη πρόθεσή του να μην είναι απών, "να είναι εκεί", αμετανόητα παρών, στο ξέφρενο γιορτάσι ουρανού και γης, όπου άγγελοι και άνθρωποι στήνουν χορό αιωνιότητας), τέτοια λοιπόν αλλόκοτα Χριστούγεννα εμένα "δεν μου κολλάνε", πώς να το κάνουμε; Θα μου πείτε: "Σε ποιους "κολλάνε" τέτοια Χριστούγεννα; Είμαστε αναγκασμένοι όμως σε τέτοια Χριστούγεννα, λόγω των γνωστών συνθηκών".

Αναφορικά με το πρώτο, δεν είμαι καθόλου μα καθόλου βέβαιος ότι σε όλους ανεξαιρέτως δεν "κολλάνε" τέτοια Χριστούγεννα... Αυτό το επιβεβαιώνουν η αλαζονεία, η έπαρση, η εριστικότητα, η ενορχηστρωμένη ειρωνεία που ξεχείλισαν στοχευμένα (ακόμα και από εκκλησιαστικούς ή θεολογικούς κύκλους!) κατά όσων ήθελαν το αυτονόητο, να μη μείνουν κλειστές οι εκκλησίες χριστουγεννιάτικα.
Αναφορικά με το δεύτερο, επιτρέψτε μου να πιστεύω ότι, αν υπήρχε περισσότερη καλή διάθεση, περισσότερη καλή θέληση, περισσότερη σοβαρότητα και υπευθυνότητα από τις εμπλεκόμενες πλευρές, αλλά και περισσότερη πίστη-εμπιστοσύνη απ' όλους μας στο "Παιδίον Νέον" που σε λίγο θα κληθούμε να υποδεχθούμε --φοβούμενοι βέβαια αρκετοί από μας μήπως τυχόν μας... κολλήσει κανέναν ιό(!!!)--, ε, όλο και κάποιο καλύτερο αποτέλεσμα θα προέκυπτε... Τώρα, έτσι όπως κατέληξαν τα πράγματα, ας ευχηθούμε να μη δούμε τίποτε διαπληκτισμούς και τσακωμούς έξω από εκκλησίες για το ποιος θα πρωτοείναι ανάμεσα στους 25 "υπερτυχερούς", ενώ οι... υπεράτυχοι θα υποχρεωθούν να ξεροσταλιάζουν έξω στο κρύο... Αν γίνουν τίποτα τέτοια, πολλοί θα τρίβουν από ικανοποίηση τα χέρια τους, όχι μόνο για το τώρα, όσο ιδίως για το μετά, για την επόμενη φορά που (δεν) θα ξανανοίξουν οι εκκλησίες... Πιστεύω να τα σκέφτηκαν όλα αυτά όσοι πανηγύρισαν για την πύρρειο νίκη των 25 οι οποίοι θα προλάβουν να δώσουν πρώτοι το "παρών" όταν οι... καταϊδρωμένοι δεύτεροι θα είναι στο "περίμενε"...
Εκτός από καλά λοιπόν, ας είναι και ειρηνικά τα Χριστούγεννα που σε λίγο θα μας χτυπήσουν την πόρτα...




Καλά Χριστούγεννα!...κι αν λιγοστεύουν δραματικά τα πιτσιρίκια με τα κάλαντα, ας κρατήσουμε ως νόημα ιερό το "τριγωνάκι" μας...και με τη δική του συνοδεία ας τραγουδήσουμε, εντελώς μα εντελώς "εθνικοθρησκευτικά", Ζήτω η Ελλάδα και κάθε τι ελληνικό μες στον κόσμο αυτό!...διότι Χριστός Γεννάται Σήμερον, σημαίνει ανανέωση του Προσώπου που υπερασπίζεται την υπαρξιακή και πολιτιστική Φάτνη...Κάτω τα χέρια από τα Χριστούγεννα, μικρέμποροι των ψυχών και αρρωστιάρηδες της ψευτοφιλοσοφίας που αντέχει μόνο το Μηδέν!...

Τα Χριστούγεννα είναι πρωτίστως και κυρίως θρησκευτική εορτή. Και θρησκευτική εορτή σημαίνει εκκλησιασμός, Χριστουγεννιάτικος Όρθρος, προσευχή και κατάνυξη.
Η Πρωτοχρονιά είναι κοσμική εορτή, τα Χριστούγεννα θρησκευτική. Ας τα ξεχωρίσουμε λίγο αυτά.
Όσοι έμαθαν να εορτάζουν την "μαγεία των Χριστουγέννων", κατά βάση έμαθαν να εορτάζουν μια εμπορική εορτή, το περιτύλιγμα της οποίας είναι λαμπάκια και γιρλάντες.
Και επειδή "μαγεία" χωρίς μαγικά αντικείμενα (artifacts) ΔΕΝ υφίσταται, προφανώς και είναι λογικό κάποιοι να ΜΗΝ "καταλαβαίνουν Χριστούγεννα", αφού οι βόλτες γύρω από τα εορταστικά τοτέμ με τα λαμπάκια και τις γιρλάντες είναι περιορισμένες.
Συμπάσχουμε με τους "μαγεμένους των Χριστουγέννων" αν και δεν συμμετέχουμε στην δική τους λατρεία, διότι εκτός από τις βόλτες στα λαμπάκια (που είναι απλώς περιορισμένες), ο εκκλησιασμός είναι κατηγορηματικώς και αυστηρώς απαγορευμένος. Συνεπώς ούτε εμείς καταλαβαίνουμε Χριστούγεννα.
Όμως, πρέπει να κλείσω λέγοντας, πως ένα από τα πλέον στενάχωρα των ημερών, είναι να βλέπεις τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας, να κλείνει πρόθυμα τους Ι. Ναούς για τον φόβο του θανάτου (ιός) και να τον ανοίγει επίσης πρόθυμα για το "θείο δώρο" του Μπουρλά (εμβόλιο).
Καλά Χριστούγεννα σε όλους.

Εσείς,

Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΠΛΗΤΤΕΤΑΙ ΥΠΟΥΛΑ....

 


Έχουμε ήδη εισέλθει σε μια νέα πραγματικότητα ζωής, την οποία ακολουθούμε είτε την ανεχόμαστε / συμφωνούμε με αυτή (με τη ρητή ή υπόρρητη παραδοχή ότι είναι προσωρινή, άρα δεν χρειάζονται και πολλές-πολλές γκρίνιες, αφού στο τέλος θα επανέλθουμε, υποτίθεται, στη ζωή που ξέραμε) είτε διαφωνούμε με αυτή (ακριβώς διότι μας βγάζει “με το έτσι θέλω” από τη ζωή που ξέραμε, χωρίς να δεσμεύεται ρητά πότε –και, κυρίως, αν– πρόκειται να επιστρέψουμε σε αυτό που ξέραμε ως τρόπο ζωής από τότε που γεννηθήκαμε). Όσο περνάει ο καιρός, όσο το ένα δεκαπενθήμερο καραντίνας διαδέχεται το άλλο χωρίς τελειωμό και χωρίς θετικό αποτέλεσμα στην πραγματικότητα –το αντίθετο μάλιστα, αφού ο αριθμός των φορέων και των θυμάτων δεν μειώνεται ριζικά, η κατάσταση δεν αντιστρέφεται, και κανείς απ’ όλον αυτόν τον περίεργο όμιλο των ειδικών δεν μπαίνει στον κόπο να (μας) δώσει κάποια πειστική εξήγηση γι’ αυτό το παράδοξο…–, η ανοχή/συμφωνία των πρώτων τόσο και θα χαλαρώνει, ζητώντας με το δίκιο της εξηγήσεις για το αλυσιτελές των περιορισμών, ενώ και τα εμβόλια, ακόμα και στην ιδανική περίπτωση που πετύχουν τον σκοπό τους χωρίς ιδιαίτερες παρενέργειες (κάτι το οποίο αμφισβητείται βάσιμα από πολλούς), δεν θα σημάνουν την αυτόματη άρση των μέτρων, κάτι που έχει συνειδητοποιηθεί πια απ’ όλους… Έτσι, οι παραζαλισμένες από τα ατελείωτα μέτρα κοινωνίες, ιδίως εκείνες του δυτικού τύπου, ζουν έναν παραλογισμό που όμοιόν του δεν έχουν ξανασυναντήσει ποτέ μέχρι τώρα σε καιρό ειρήνης, ένα πρωτόγνωρο αλαλούμ που τείνει να αμφισβητήσει και να ακυρώσει κάθε μορφή κοινωνικής ζωής, ακόμα και την πιο στοιχειώδη, όπως είναι η οικογενειακή.

Δεν έχουμε ίσως συνειδητοποιήσει ότι αυτή η τελευταία, η οικογενειακή ζωή, έχει εξίσου πληγεί από όλη αυτή την ιστορία, ίσως περισσότερο από κάθε άλλη πτυχή της κοινωνικής ζωής, ακριβώς διότι αποτελεί τον πυρήνα της ζωής για κάθε κοινωνία, είτε κανείς το (παρα)δέχεται αυτό είτε όχι. Δεν είναι μόνο ότι τα παιδιά κάθονται για διψήφιο αριθμό ωρών ημερησίως μπροστά σε μια οθόνη, βιώνοντας στο πετσί τους τον ορισμό της καθιστικής ζωής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ψυχική τους ισορροπία, αντί να εκτονώνουν την εξωστρέφεια και την ενεργητικότητά τους μακριά από καρέκλες, πολυθρόνες και κρεβάτια... Αυτή η διαδικασία βέβαια είχε ξεκινήσει εδώ και δεκαετίες, δεν εμφανίστηκε ξαφνικά τώρα, όμως τώρα είναι που έπιασε κορυφή – ή μάλλον πάτο… Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, είπαμε. Είναι ότι, όχι μόνο μία φορά, ακούστηκε από χείλη ειδικών ότι πρέπει να αποφεύγεται (και όταν λένε αυτοί «αποφεύγεται», ουσιαστικά θεσπίζουν το «απαγορεύεται»…) η επαφή γονέων και παιδιών, ενώ συνιστάται (ουσιαστικά επιβάλλεται) η χρήση μάσκας μέσα στο σπίτι! Δεν ξέρω αν υπάρχει γονιός που να τηρεί τέτοια μέτρα, δεν ξέρω αν τα πιστεύουν και τα εφαρμόζουν στα σπίτια τους οι ίδιοι που τα εισηγούνται (θα άξιζε να μας το πουν κάποια στιγμή και να μη σφυρίζουν αδιάφορα σε αυτονόητα ερωτήματα…), αυτό που ξέρω είναι ότι, και μόνο που ακούγονται τέτοιες “συστάσεις”-εντολές-διαταγές, ακόμα κι αν κανείς δεν τις τηρεί, η αντίστροφη μέτρηση για τον ανθρώπινο πολιτισμό έχει ήδη ξεκινήσει (αθόρυβα και ανεπαίσθητα μεν, αλλά σταθερά και μάλλον χωρίς επιστροφή…). Και, για να μιλάμε χωρίς μισόλογα, στο πισωγύρισμα αυτό των κοινωνιών φέρουν ακέραια την ευθύνη οι ενήλικες, που ανέχονται να έχουν τα ίδια τους τα παιδιά ως πρότυπη γονεϊκή εικόνα τους τον… μασκοφόρο γονιό που τηρεί αποστάσεις από αυτά αντί να τ’ αγκαλιάσει, να τα φιλήσει και να δείξει σ’ αυτά όλη του τη στοργή – διαμορφώνεται δηλαδή μπροστά στα μάτια μας ό,τι πιο αφύσικο έχει παρουσιαστεί μέχρι τώρα στην ανθρώπινη ιστορία, ένας παραλογισμός στο απόγειό του… Οι ειδικοί είναι ειδικοί (όσο είναι…), οι πολιτικοί είναι πολιτικοί (αυτοί κι αν είναι…), οι δημοσιογράφοι μπορεί να λένε ό,τι λένε (άνευ σχολίων αυτό…), όμως και ο γονιός είναι γονιός, οπότε κόντρα σε όλους και σε όλα πρέπει να υπερασπιστεί με κάθε τρόπο το παιδί του – τίποτα λιγότερο, τελεία και παύλα…
Τη διαχρονική αυτή ανάγκη γονιού και παιδιού να βαδίζουν πιασμένοι χέρι-χέρι (κυριολεκτικά, όχι μόνο μεταφορικά) εκφράζει λυρικά και ένα διάσημο τρίο της δεκαετίας του 1960 που άφησε το διακριτό στίγμα του στη μουσική σκηνή της εποχής του: οι Peter, Paul and Mary (Peter Yarrow, Paul Stookey, Mary Travers). Οι Peter, Paul and Mary ερμήνευσαν με τον δικό τους μελωδικό τρόπο μεγάλες επιτυχίες της εμβληματικής εκείνης εποχής (τραγούδια των Woody Guthrie, Pete Seeger, Bob Dylan, John Denver κ.ά.), τραγούδησαν όμως και δικές τους συνθέσεις, με επιβλητικότερη το τραγούδι “Day is done” (“Στο τέλος της μέρας”), του Peter Yarrow (1969), ενός από το τρίο. Όλο το “Day is done” είναι εστιασμένο στο παιδί και τον μοναδικό του κόσμο, αλλά και στην ανάγκη του να είναι σταθερά πιασμένο από το χέρι του γονιού του (“ψιλά γράμματα”, θα πει κανείς, εν έτει 2020…).
Το “Day is done” γνώρισε μεγάλη επιτυχία και ερμηνεύτηκε τόσο στα αγγλικά όσο και στα γαλλικά (ως “Mon enfant”) από τη δική μας Νάνα Μούσχουρη.
Οι στίχοι του θα μπορούσαν να αποδοθούν στα ελληνικά (σε μετάφραση του υποφαινομένου) ως εξής:
Πες μου γιατί κλαις, παιδί μου
[μεταφράζουμε πιο ελεύθερα το “my son” ως “παιδί μου”]
Γνωρίζω ότι είσαι τρομαγμένο, όπως όλοι.
Είναι η καταιγίδα της απόστασης [!!!] αυτό που φοβάσαι;
Θα βοηθούσε αν στεκόμουν πολύ κοντά; Είμαι εδώ.
Ρεφραίν:
Κι αν πάρεις το χέρι μου, παιδί μου,
Τα πάντα θα είναι καλά στο τέλος της μέρας,
στο τέλος της μέρας, στο τέλος της μέρας…
Ρωτάς γιατί αναστενάζω, παιδί μου;
Θα κληρονομήσεις ό,τι έχει κάνει το ανθρώπινο γένος.
Σ’ έναν κόσμο γεμάτο λύπη και συμφορές,
αν με ρωτήσεις γιατί είναι έτσι, πραγματικά δεν ξέρω.
Πες μου γιατί χαμογελάς, παιδί μου.
Υπάρχει κάποιο μυστικό που μπορείς σε όλους να το πεις;
Γνωρίζεις περισσότερα από τους ανθρώπους που είναι σοφοί;
Μπορείς να δεις μέσα από τα τρυφερά σου μάτια αυτό που όλοι
πρέπει να κρύψουμε;