ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Τρίτη 7 Μαΐου 2024

Η ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΙΣΧΥΝΤΙΑ ΤΗΣ ΜΗ ΧΩΡΑΣ!!!!

 

Η "ΜΟΝΉ ΤΗΣ ΧΏΡΑΣ" και η αναισχυντία της Μη- Χώρας : κοπιάστε, Αυτό το έθνος ποιος θα το πάρει;;.........
..............η περίφημη Μονή της Χώρας, ιδρύθηκε επί Κομνηνών, μέσα του 11ου αι., και εξιδανικευτηκε, στη συλλογική χριστιανική συνείδηση , ως ένα από τα εμβληματικά μνημεία του ιστορικού μας Προσώπου.....οι ιστορικές οντότητες χρειάζονται και μια εμπράγματη συμβολική για την ενσάρκωσή τους!...αν κάποιος ρίξει μπογιά στο μαυσωλείο του Λένιν, θα "πήξουμε" στη διαδήλωση για τον "απολίτιστο χουλιγκανισμό"!!....
...............μετά την Άλωση, επί Βαγιαζήτ Β', η μονή τράπηκε σε τζαμί, και μόνο το 1958 έγινε μουσείο, ενώ το 1985 ανακηρύχθηκε από τον ΟΗΕ "Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς"......βλέπεις, ακόμα δεν είχε υπάρξει επιθετική εμφάνιση του Νεοοθωμανισμού!...
...............ένα ελληνικό έργο τέχνης ταυτοποιημένο στα βάθη της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης!.....κι εμείς οι Δούλοι, σεβόμαστε, λέει, το σπίτι του Συλλογικού Δολοφόνου, Κεμάλ!...
................τώρα ο νέος Σουλτάνος έκανε τη Μονή και πάλι τζαμί, με κανονική λειτουργία, την ίδια ώρα που αλλάζει τα βιβλία σχολικής ιστορίας επιβάλλοντας ως "τουρκικό ιστορικό βίωμα" το ιμπεριαλιστικό αφήγημα της "Γαλάζιας Πατρίδας".....με κάθε κίνηση, οι "πονηροί βεζύρηδες", στοιχειοθετούν μια Πειστική Βεβαίωση "εθνικής πολιτικής ορθότητος"! ...
................στο παρά 1' βαθύτατων ενδοτικών "διακανονισμών" με το -πέραν προσήμων, "κεμαλικό", ισλαμικό"...-Βαθύ Κράτος της αδηφάγας οιονεί Αρπακτικής Κεντροασιατικής Τουρκίας,
η ελληνική κοινωνία, αδιάφορη, πλαδαρή, άρρωστα εγωκεντρική, χωρίς όραμα και αίσθηση προοπτικής, απλά "διαβάζει τα νέα" και ξύνει , καμαρωτά, τ' αχαμνά της σε μια τουριστικοποιημένη αυτοδιαφήμιση Ταπείνωσης!...
...............σαν τυπικό δείγμα αποικιοποιημένου ανδράποδου, σε εντατικές διεργασίες αποπροσωποποίησης, κινείται παθητικά, νωθρά,κατατονικά...μόνα της "ενδιαφέροντα", το αιδοίο κάθε ξεφτίλας της Σόου Μπιζ(εμβληματικό Γκομενίδιο αυτή η Σολωμού ...) τα"ομόφυλα ζευγάρια", ο επιδειξιομανής(ώστε να προσελκυστεί "σύγχρονο κοινό"!...)αντικληρικαλισμός κ αντιθρησκευτισμός(κάθε μέρα, κι ένα μαλακισμένο, μας ενημερώνει ότι δεν πιστεύει σε θρησκείες και "ουράνιους γέρους με γένεια"..σκασίλα μας βρε ανώριμο αγυρτάκι!....)......
...............με μια κυβερνώσα Δεξιά στο έπακρο ραγιάδικη κ μεταπρατική, και με μια βαθιά αποδομημένη, εθνικά κ πολιτιστικά σχεδόν προδοτική, Αριστερά :
η Πατρίδα στερείται ,στανικά κ συνωμοτικά
, από κάθε εμπράγματο περιεχόμενο ταυτότητας.......
................πλέον δημιουργείται μια "διεθνής συνείδηση" που θεωρεί "προφανείς" τις μεθοδικές τουρκικές πλαστογραφίες, που τείνει να πιστέψει ότι η Τουρκία "διεκδικεί την ιστορική της κληρονομιά"!........
..............ε βέβαια!...όταν οι απόγονοι του Βελουχιώτη μισούν κάθε τι το ελληνικό ταυτίζοντας, οι Αλήτες, την Πρόοδο με το Μίσος για την Ελλάδα, κι όταν ολοφάνερα παίρνουμε άδεια από τις "τουρκικές αρχές" για να πάει έλληνας Υπουργός (Δένδιας) σε ελληνικό έδαφος(Καστελλόριζο): τι να πράξει η "καημένη η κοινωνία";.........
...............ε όχι!...δεν έχει ελαφρυντικά αυτός ο βοιδίσιος λαός, κανένα..........
................ασχολείται με τα κομπλεξικά τού κάθε σοουτσόκαρου και όχι με τα κρίσιμα του εθνικού πεπρωμένου.........
..............εθελοντικά αυτός ο λαός ενδύεται το Παγκοσμιοποιητικο ρούχο της απεμπόλησης κάθε ηθικού κ αξιακού στοιχείου, γίνεται ένα καταναλωτικό "Πράμα" με "κουλτούρα επιβίωσης/σπρώχνουμε τον καιρό"..........
.................η Δεύτερη Άλωση είναι σε εξέλιξη, κι εμείς νοιαζόμαστε αν θα μας κατακρίνουν τα θηλυκά και αρσενικά πορνίδια της αυτοαναίρεσης και της Θεαμα-τικής διακήρυξης "είμαστε ένα Τίποτα...μόνο "κάτω", στομάχα, οθόνη!...ελάτε, ναυτάκια ζουμπουρλούδικα".....
***
Μονή της Χώρας: Ποιο είναι το μνημείο με τις εντυπωσιακές τοιχογραφίες που μετατρέπει ο Ερντογάν σε τζαμί – ΦΩΤΟ και ΒΙΝΤΕΟ



Το σημαντικότερο μνημείο της εποχής των Παλαιολόγων και λόγω του μοναδικού του εικονογραφικού προγράμματος, ένα από τα σπουδαιότερα καλλιτεχνικά δημιουργήματα της... βυζαντινής τέχνης, είναι η Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη, η οποία από σήμερα (6/5) μετατρέπεται σε τζαμί, με απόφαση Ερντογάν.

Το τουρκικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu μετέδωσε ότι ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν πρόκειται να συμμετάσχει σε τελετή για την ολοκλήρωση των έργων της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων για τη συντήρηση 201 ιστορικών μνημείων, συμπεριλαμβανομένης της Μονής της Χώρας. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, κατά τη διάρκεια τελετής στο συνεδριακό κέντρο του προεδρικού μεγάρου στην Άγκυρα, ο Ερντογάν θα συνδεθεί απευθείας με τη Μονή της Χώρας.

Η Μονή της Χώρας μετατράπηκε σε τζαμί το 1511, 58 χρόνια μετά την Άλωση της Πόλης. Ωστόσο, με απόφαση του υπουργικού συμβουλίου της Τουρκίας, το 1945 έγινε μουσείο. Μετά την απόφαση αυτή, ειδικοί από τις ΗΠΑ εκτέλεσαν τεράστιο έργο αποκατάστασης και συντήρησης των ψηφιδωτών και νωπογραφιών, ξηλώνοντας σοβάδες που τα κάλυπταν. Οι εργασίες, που ξεκίνησαν το 1948, ολοκληρώθηκαν δέκα χρόνια αργότερα, το 1958.


Όμως το 2019 το Συμβούλιο της Επικρατείας (Danistay) της Τουρκίας ακύρωσε την απόφαση του 1945 και, έναν χρόνο αργότερα, ο πρόεδρος Ερντογάν ανακοίνωσε ότι το μνημείο θα λειτουργήσει ξανά ως τζαμί.

Οι τοιχογραφίες της Μονής

Το καθολικό της Μονής της Χώρας χτίστηκε μεταξύ 1077 και 1081 από τη Μαρία Δούκαινα, την πεθερά του αυτοκράτορα Αλέξιου Α’ Κομνηνού, πάνω σε παλαιότερο κτίσμα.

Το 1120 επισκευάστηκε ριζικά από τον γιο του Αλέξιου, τον σεβαστοκράτορα Ισαάκιο Κομνηνό. Πολύ αργότερα, μεταξύ 1316 και 1321, ο Θεόδωρος Μετοχίτης, Λογοθέτης του Γενικού επί Ανδρόνικου Β’ Παλαιολόγου και λόγιος με σημαντικό συγγραφικό έργο, ανακαινίζει το κτήριο, προσθέτει τον εξωνάρθηκα και το νότιο παρεκκλήσι και τα διακοσμεί με μωσαϊκά και τοιχογραφίες.

Το νότιο παρεκκλήσι προσαρτήθηκε και διακοσμήθηκε στα 1315-20 με δαπάνη του Μετοχίτη, με σκοπό να συμπεριλάβει τον τάφο του κτήτορα.

Σύμφωνο με το νεκρικό προορισμό του χώρου είναι και το εικονογραφικό του πρόγραμμα. Μία επιβλητική σύνθεση της Καθόδου του Χριστού στον Άδη διακοσμεί την αψίδα, ενώ μία μνημειακή παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας καλύπτει τα ψηλότερα μέρη του ανατολικού τμήματος. Οι δύο παραστάσεις από τα Θαύματα του Κυρίου, η ανάσταση του γιου της χήρας και της κόρης του Ιαείρου, ολοκληρώνουν το πρόγραμμα του ανατολικού τμήματος του παρεκκλησίου, που συνολικά εκφράζει τον Θρίαμβο του Χριστού πάνω στον θάνατο.

Στη διακόσμηση της κάτω ζώνης της αψίδας του παρεκκλησίου απεικονίστηκε και η ολόσωμη Παναγία που τραβά με τα χέρια προς το μάγουλό της το Θείο Βρέφος και χαρακτηρίζεται «ένας από τους πιο συναισθηματικούς τύπους της Παναγίας Ελεούσας στη βυζαντινή τέχνη».

Σχετικές με τη μεγάλη διάδοση της λατρείας της Θεοτόκου είναι και οι απεικονίσεις των τεσσάρων μελωδών αγίων: του Ιωάννη Δαμασκηνού, του Κοσμά Υμνογράφου, του Θεοφάνη Γραπτού και του Ιωσήφ Υμνογράφου, που δημιούργησαν τη βασική μαριολογική υμνογραφία της Ορθοδοξίας.

Αξιόλογη στη σειρά των σκηνών της Παλαιάς Διαθήκης είναι η παράσταση της κλίμακος του Ιακώβ στη δυτική πλευρά του νότιου τοίχου. Το δυτικό τμήμα διακοσμείται με σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη που αποτελούν προεικονίσεις της Παναγίας, διαμορφώνοντας έτσι με ζωγραφικά μέσα έναν ύμνο στη Θεοτόκο.


























Η ιστορία

Η Μονή της Χώρας, γνωστή σήμερα ως Καριγιέ Τζαμί (τουρκ. Kariye Camii ή Kariye Müzesi), υπήρξε ελληνικό χριστιανικό μοναστήρι στην Κωνσταντινούπολη που μετατράπηκε από τους Οθωμανούς σε τζαμί κατά το 16ο αιώνα.

Από το 1958 λειτουργεί ως μουσείο, ωστόσο μετά την απόφαση του τουρκικού Ανώτατου Δικαστηρίου το 2019 και την έκδοση ΦΕΚ στις 21 Αυγούστου 2020, μετατράπηκε σε τέμενος. Η μονή χτίστηκε στη θέση της σημερινής συνοικίας Εντιρνέ Καπού,νότια του Κεράτιου κόλπου και σε κοντινή απόσταση από τα Θεοδοσιανά τείχη. Το μνημείο σήμερα είναι γνωστό με το όνομα Μουσείο Χώρας. Ο κύριος ναός δεν είναι επισκέψιμος αφού βρίσκεται σε διαδικασία αποκατάστασης. Επίσης, το εξωτερικό του ναού είναι καλυμμένο για εργασίες αναστήλωσης (Μάιος 2017).

Η πρώιμη ιστορία της μονής δεν είναι γνωστή με βεβαιότητα. Η παράδοση που τη συνοδεύει τοποθετεί την ίδρυσή της τον 6ο αιώνα από τον άγιο Θεόδωρο, ενώ έχει αποδοθεί και στον Κρίσπο, γαμπρό του αυτοκράτορα Φωκά (7ος αι.). Σήμερα έχει αποδειχθεί πως ο ναός χτίστηκε το διάστημα 1077-81 από την πεθερά τού Αλεξίου Α΄ Κομνηνού Μαρία Δούκαινα, στη θέση παλαιότερων κτισμάτων που χρονολογούνται τον 6ο και 9ο αιώνα.

Υπέστη σοβαρή φθορά, πιθανώς εξαιτίας σεισμού, και επισκευάστηκε το 1120 από τον Ισαάκιος Κομνηνός. Ο Θεόδωρος Μετοχίτης συνέβαλε στην ανακαίνισή της (1316-21) και ήταν υπεύθυνος για την προσθήκη του εξωνάρθηκα, του νότιου παρεκκλησίου, καθώς και για το διάκοσμο του ναού που περιλάμβανε αξιόλογα ψηφιδωτά και τοιχογραφίες. Επιπλέον, κληροδότησε στη μονή σημαντική περιουσία, χτίζοντας παράλληλα νοσοκομείο και δωρίζοντας σε αυτή την αξιόλογη συλλογή βιβλίων του, με αποτέλεσμα να προσελκύσει αργότερα σημαντικούς λογίους. Η μονή μετατράπηκε σε οθωμανικό τέμενος με εντολή του μεγάλου βεζίρη του σουλτάνου Βαγιαζήτ Β΄ (1481-1512) και έγινε γνωστό ως Καριγιέ Τζαμί.

Σημαντικό μέρος της διακόσμησης του ναού καταστράφηκε. Το 1948 τέθηκε σε εφαρμογή πρόγραμμα αναστήλωσης του μνημείου και από το 1958 λειτουργεί ως μουσειακός χώρος.

Ο Συμεών αναφέρει διηγούμενος το μαρτύριο τού Αγίου Βαβύλα, που αποκεφαλίστηκε στην Νικομήδεια το έτος 298 επί βασιλείας του Μαξιμιανού: «ελθόντες δια νυκτός έβαλαν τα λείψανα των Αγίων μέσα εις έν μικρόν πλοίον, και τα επήγαν εις την Κωνσταντινούπολην … τα ενταφίασαν έξω του τείχους της πόλεως κατά το βόριον μέρος, όπου είναι μοναστήριον, Χώρα ονομαζόμενον». Στην μονή αυτή επίσης διέμεινε τα τελευταία του χρόνια ο πατρίκιος Θεόδωρος Μετοχίτης όπου πέθανε και ετάφη τον Μάρτιο του 1332. Η μονή συλήθηκε από τους Οθωμανούς κατά την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως.

Γιατί Μονή της Χώρας;

«Χωρίον» ή «Χώρα» έλεγαν οι Βυζαντινοί την έξω των χερσαίων τειχών πεδινή γη και η ονομασία της μονής οφείλεται μάλλον στην ύπαρξη παλαιότερου ναού έξω από τα τείχη του Κωνσταντίνου Α’.

Όταν ο Θεοδόσιος Β΄ έχτισε τα νέα τείχη της Κωνσταντινούπολης, η μονή διατήρησε τον παραδοσιακό προσδιορισμό «εν τη Χώρα», παρά το γεγονός πως ανήκε στον περίβολο των οχυρώσεων.

Το εσωτερικό του ναού

Επάνω από την μεγάλη θύρα από την οποία εισερχόταν εκ του εσωνάρθηκα στο ναό, βρίσκεται η εικόνα του Θεοδώρου του Μετοχίτη, στο ψηφιδωτό που δείχνει τον Μετοχίτη να προσφέρει στον ένθρονο Σωτήρα Χριστό ομοίωμα του ναού.

Ο ναός είχε δύο νάρθηκες τους οποίους κοσμούσαν μωσαϊκά και τοιχογραφίες του Θεόδωρου Μετοχίτη. Τα ψηφιδωτά τού εξωνάρθηκα είναι έξι ημικύκλια που απεικονίζουν τον Χριστό να θεραπεύει ποικίλες ασθένειες.

Επίσης, πολλές εικόνες διακοσμούν τους τρούλους και τους τοίχους. Οι εικόνες είναι από τις ωραιότερες Βυζαντινές. Τα χρώματα είναι έντονα, οι αναλογίες των μελών αρμονικές και η έκφραση των προσώπων φυσική.

Ο μεσαίος τρούλος έχει μία ρωγμή που τον διασχίζει. Στο εσωτερικό του ναού διασώζονται διάφορα μάρμαρα αρμονικής συναρμογής. Οι Οθωμανοί έχουν καλύψει μερικές επιφάνειες με ασβέστη.
Οι λιτανείες στα χρόνια των Βυζαντινών βασιλέων

Στην Κωνσταντινούπολη των Βυζαντινών βασιλέων εκτελούντο δύο επίσημες λιτανείες. Η μία λιτανεία γινόταν γύρω στις 28 Ιουλίου με την έξοδο του σταυρού από τα ανάκτορα και περιφερόταν σε όλες τις εκκλησίες, αγυιές και οικίες μέχρι την επιστροφή του στο παλάτι την 14η Αυγούστου. Η λιτανεία αυτή είχε σκοπό να φυλάξει ο Θεός τους πιστούς από τα ολέθρια νοσήματα. Η δεύτερη λιτανεία γινόταν με την περιφορά τής εικόνας της Παναγίας της Οδηγήτριας, έργο του Ευαγγελιστή Λουκά, και την οποία στον καιρό της πολιορκίας την περιέφεραν στα τείχη για να εμψυχώνουν τους πολιορκημένους.

Η εικόνα έμενε στο παλάτι καθόλη την διάρκεια της μεγάλης νηστείας του Πάσχα. Την Δευτέρα της Διακαινησίμου «μετὰ τῶν ἐν τέλει» (επισήμων), προέπεμπε αυτήν ο βασιλεύς, «μέχρι καὶ τῶν Ὑψηλών ἐκτός».

Μετά την λιτανεία, η εικόνα κατατίθετο στην σεβάσμια μονή της Χώρας εις κοινή απάντων προσκύνηση. Οι Οθωμανοί, κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, εισέβαλαν και στη Μονή της Χώρας, άρπαξαν την εικόνα της Οδηγήτρας και την κατατεμάχισαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: