ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Δευτέρα 15 Μαΐου 2023

ΠΑΛΑΙΑΔΑ-ΠΕΡΙ ΙΩΛΚΟΥ [Α΄ ΚΑΙ Β΄ ΜΕΡΟΣ]

 


Παλαιάδα – περί Ιωλκού (α’ μέρος)

α. Εισαγωγή

Όντως είναι πολλά τα εμπόδια, στην προσπάθεια να συνταιριάξουν με τα (γνωστά σ’ εμάς) πραγματικά στοιχεία, τα περιγραφόμενα υπό των αρχαίων ημών στα κείμενα.

Παρεκτός από τις -μετά από χιλετίες- φυσικές (ή ανθρωπογενείς) αλλαγές στο γεωγραφικό τοπίο, έχουμε:

  • ύποπτες επεμβάσεις / προσθαφαιρέσεις στα κείμενα,
  • ανόητες επεμβάσεις / προσθαφαιρέσεις στα κείμενα (κοινώς: σάλτσες του συγγραφέα),
  • συρραφή ιστοριών από άλλους τόπους / χρόνους, που όμως φάνηκαν γοητευτικές στον γραφιά,
  • «προκρούστειες» αλλοιώσεις της ιστορίας, ώστε να ταιριάξει σε αρχέτυπα,
  • ενδεχομένως αποσιωπήσεις γεγονότων / καταστάσεων γιά πολιτικούς λόγους (βλέπε επαναχάραξη του προσώπου της Σφίγγας),
  • κτλ κτλ κτλ.

Κι έτσι, προκύπτουν όλ’ αυτά τα τραγελαφικά, που αναφέρει ο Παλαιός – καί μονάχα γιά τα γεωγραφικά δεδομένα (πού να ψάξουμε καί τα υπόλοιπα, δηλαδή!) : ανύπαρκτα ποτάμια, υπερμεγέθη βουνά, καί τα ρέστα. Βάλτε στην εικόνα καί την ξεροκεφαλιά των φιλολόγων (που δεν περνάνε από κόσκινο τα «ιερά Ευαγγέλια» των σωζωμένων κειμένων), κι έδεσε το γλυκό.

Επίσης: σημειώστε ότι αυτές οι παρεμβάσεις / αλλοιώσεις των κειμένων είναι μονάχα όσες έγιναν -περίπου- από εποχής «Χρυσού Αιώνα» μέχρι ύστερο Βυζάντιο. Στην εποχή μας έχει κι άλλες… Αλλά, περί αυτών, παρακάτω.

. . . . . . . . . . .

Ωστόσο, ο πυρήνας των περιγραφών δεν είναι σκάρτος στο 100%. Υπάρχει – καί όντως περιγράφει πραγματικές καταστάσεις, που συνέβησαν κάποτε. Αλλά, ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ πως η διά της λογικής διερεύνηση των αρχαίων παραδόσεων είναι εκ των ούκ άνευ.

Σας βεβαιώνω προσωπικά γι’ αυτό, μιά που (λόγωι εντοπιότητος) επί χρόνια έκανα τις «επί του πεδίου» έρευνές μου γιά την Ιωλκό καί την Αργοναυτική Εκστρατεία: όντως υπήρξαν / συνέβησαν, καί όντως έχουν αφήσει ίχνη μέχρι σήμερα… γιά όποιον έχει μάτια να τα δεί.

. . . . . . . . . . .

β. Η Αρχαιολογία

Πρίν προχωρήσουμε, οφείλουμε να επισημάνουμε το ότι η Αρχαιολογία (ως επιστήμη) είναι πολύ νέα. (Συγκρινόμενη, ας πούμε, με τα Μαθηματικά – ή τη Χημεία.) Ζήτημα αν έχει 150 (εκατόν πενήντα) χρόνια συστηματικής ζωής! – υπό την έννοια ότι επί τόσα χρόνια αποτελεί πανεπιστημιακό αντικείμενο.

Βέβαια, υπήρξαν και προηγηθείσες προσπάθειες ενασχολήσεως με τους αρχαίους πολιτισμούς, αλλά δεν μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε ακαδημαϊκές: δεν ήταν, δά, αρχαιολόγοι οι πλιατσικολόγοι, που ρήμαξαν τις αρχαιότητες Ελλάδας / Ρώμης / Αιγύπτου / όποιες έβρισκαν οπουδήποτε! (Σιγά μην ήταν αρχαιολόγος ο Έλγκιν!) Μάλιστα, η εποχή κατά την οποία ο (γνωστός) Σλήμαν μεταβάλλεται βαθμηδόν από πλιατσικολόγος σε αρχαιολόγο (κάπου το 1860-1890), είναι ακριβώς η εποχή απαρχής της ακαδημαϊκής Αρχαιολογίας.

Πλιατσικολόγος ο Σλήμαν; Ναί. Πόσοι γνωρίζουν ότι στα νιάτα του υπήρξε χρυσοθήρας στην Καλιφόρνια;

. . . . . . . . . . .

Τέλος πάντων, συγκρατήστε απλά το ότι η Αρχαιολογία είναι νεώτατη επιστήμη. Τί σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι πάσχει -ακόμη- από τις λεγόμενες «βρεφικές ασθένειες»· αυτές, που ενυπάρχουν στην αρχή κάθε ανθρώπινης προσπάθειας.

Λοιπόν, όλα όσα διαβάσατε γιά τις αλλοιώσεις των κειμένων ήδη στα αρχαία χρόνια, ισχύουν καί στη σημερινή εποχή. Όπου επίσης παίζουν:

  • Ιδέες (ακόμη καί ανόητες) της στιγμής, που με τα χρόνια παγιώνονται ως «επιστημονικές».
  • Πολιτικές σκοπιμότητες – σε βαθμό, όσο δεν πάει άλλο.
  • Εμμονικές ιδέες,…
  • …άρα καί απορίες ψάλτου, βήξ.

Φυσικά, όλ’ αυτά αλληλοδιαπλέκονται.

Γιά παράδειγμα, βρίσκουμε στη βιβλιογραφία ότι τα περί της πομπής των Παναθηναίων (που δήθεν απεικονίζει η ζωιφόρος του Παρθενώνα) ήταν απλά μιά ιδέα της στιγμής του ληστάρχου Έλγκιν, που τη σημείωσε στο σημειωματάριό του. Επίσης, τα περί «Ινδοευρωπαίων» προέρχονται από ιδέες μέσα στα μυθιστορήματα ενός μασώνου λόρδου, του Μπάλβερ-Λύττον.

[Ωραίος ο τυπάς! Ζούσε στην ειδυλλιακή εξοχή του Σαίντ Ώλμπανς, είχε τη σπιταρώνα του, τους υπηρέτες του, τα κτήματά του, τα εισοδήματά του… καί καθόταν όλη μέρα κι έγραφε μυθιστορήματα – όταν δεν τά ‘ξυνε.

Τώρα, βέβαια, πόσο «επιστημονικά» είναι τα μυθιστορήματα, πιστεύω ότι μπορούν να μας το εξηγήσουν οι αρχαιολόγοι. Επιστήμονες, αφού. 🙂 ]

Εννοείται, ότι ο εντιμώτατος αυτός πόρδος ποτέ του δεν θα έλεγε ότι η Ινδική γλώσσα σαφώς κι έχει ομοιότητες με την Ελληνική, αφού Έλληνες βρέθηκαν (καί παρέμειναν) στη βόρεια Ινδία, κυνηγώντας τους Άτλαντες. (Είναι ακριβώς οι Έλληνες -οι απόγονοί τους, δηλαδή-, που βρήκε εκεί ο Μέγας Αλέξανδρος καί του προσέφεραν κισσό καί κρασί.) Όπως δεν θα έλεγε κι ο καραβανάς Φαλλμεράϋερ ότι είμαστε απ’ ευθείας απόγονοι των αρχαίων ημών, γιά να μην πάρουν τα μυαλά μας αέρα.

[Αυτός, πάλι, παρά το ότι -λίγα χρόνια πρίν να μας φτύσει- είχε γράψει ένα αξιόλογο βιβλίο γιά την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας, τά ‘πιασε από τον Μέττερνιχ γιά να μας ξεχέσει. Γιατί; Διότι η λέξη «επανάσταση» τότε ήταν πολύ επικίνδυνη γιά κράτη-μπαλώματα, τύπου Αυστρο-Ουγγαρίας. Καί, αν τους δίναμε το κακό παράδειγμα, θα τους γινόταν το μαγαζί θερινό.

(Έγινε τελικά, περίπου έναν αιώνα μετά. Πολυεθνικά καί πολυθρησκευτικά μπαλώματα δεν κρατιένται.)

Μ’ αρέσει, όμως, που διάφοροι ρεμπεσκέδες ακόμη καί σήμερα επικαλούνται την εξώφθαλμη προπαγάνδα του Φαλλμεράϋερ ως έγκυρη πηγή! Γιά το τί είμαστε, ή δεν είμαστε, έχει μιλήσει το dna στο εργαστήριο, σκατομαλάκες!]

. . . . . . . . . . .

Από εμμονικές ιδέες, πάλι, θα έλεγα πως η κυριώτερη των «επιστημόνωνε» είναι η εξής μία: ότι, από υποφυλή πιθήκων, γίναμε άνθρωποι καί φτιάξαμε διαστημόπολοια σε διάστημα 7-8 χιλιάδων χρόνων. Γιά τους «επιστημόνωνε» αυτούς, ποτέ δεν υπήρξαν τεχνολογικώς υπερ-εξελιγμένοι πολιτισμοί πρό του Κατακλυσμού, ο δέ Πλάτων λέει παραμύθια… διότι μιλούσε «εν παραβολαίς».

Βέβαια, εννοείται ότι οι «υπερεσίες» τους «αυτών», συν ολόκληρα επιστημονικά επιτελεία από «δικά τους παιδιά», ψάχνουν μανιωδώς γιά τα κατάλοιπα αυτών των πολιτισμών, μπας καί βρούν τίποτε χρήσιμο (ως οπλικό σύστημα). Αλλά, αν ισχυριστείς μέσα σε πανεπιστήμιο ότι ο δικός μας πολιτισμός δεν είναι ο μοναδικός που υπήρξε, τότε αλοίμονό σου!

Κι έτσι, η σημερινή θεωρία της Αρχαιολογίας στηρίζεται σε εμπνεύσεις της στιγμής (κυρίως της βρεφικής της φάσης), συν υποθέσεις του τύπου: «πετάω τη μπάλλα στην εξέδρα». Όπως πχ με το ότι, στην ερώτηση: «- Τί ακριβώς σημαίνει ‘Έλληνες’;», η απάντηση είναι: «- Ήρθαν στην Ελλάδα από τον βορρά.». Καί λοιπόν; η προέλευση από τον (όποιο) βορρά φωτίζει περισσότερο τη φύση των Ελλήνων; Σιγά να μήν!

[…Πέρα από την ολοφάνερη χοντροκομμένη σκοπιμότητα ν’ …αποδειχθεί -εδώ γελάνε!- ότι δεν είμαστε εμείς οι αυτόχθονες πρώτοι κάτοχοι καί νοικοκύρηδες του οικοπέδου, αλλά κάποιοι τυχαίοι νομάδες καί παιδιά της τύχης… Με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό.]

Αυτές οι μαλακίες, όμως, διδάσκονται στα γιουνιβέρσιτυζ ως «επιστήμη».

Τα μόνα αξιόλογα στοιχεία, που έχει να παρουσιάσει η Αρχαιολογία, είναι τα ευρήματα των ανασκαφών. Αλλά, καί πάλι, ό,τι δεν συμφωνεί με το «επίσημο» αφήγημα, «θάπτεται» σε ντουλάπες καί συρτάρια, μακριά από τα βλέμματα των επισκεπτών των μουσείων.

Άσε που σήμερα υπάρχουν υπερεξελιγμένες τεχνικές επεξεργασίας υλικών, που τα κάνουν …αρχαία… καί μετά αυτά θάπτονται, ή ποντίζονται στη θάλασσα… γιά ν’ «ανακαλυφθούν» αργότερα ως αρχαιολογικά ευρήματα. (Καί ν’ «αποδείξουν» ότι κακώς οι Έλληνες κατέχουμε τη συγκεκριμένη γωνιά της Γής, αφού «δεν είμαστε» αυτόχθονες.)

Δεν είναι νά ‘χεις πουθενά εμπιστοσύνη. Μόνο στο μυαλό σου – αν ξέρεις να το χειρίζεσαι, εννοείται.

Ως υστερόγραφο στην ενότητα, οφείλουμε να προσθέσουμε ότι το πλιάτσικο (ειδικά σε ενάλιες αρχαιότητες) δεν έπαψε ποτέ. Φυσικά, το ψευδοκράτος μας είναι πολύ «γενναιόδωρο» σε κάτι τέτοια, καί δεν κυνηγάει κανέναν άρπαγα – πολλώι δέ μάλλον να τον τιμωρήσει.

. . . . . . . . . . .

γ. Ιωλκός

Καί φτάνουμε στην Ιωλκό.

Εδώ, ο κύριος όγκος των αρχαιολογικών προσπαθειών ανάγεται στις αρχές του 20ου αιώνα… όπου έχουμε μείγμα επιστημονικής δεοντολογίας καί (απαραδέκτου) ερασιτεχνισμού. Συγκεκριμένα, κάποιος (συνταξιούχος γυμνασιάρχης νομίζω), προσπαθώντας να εξηγήσει τα πώς καί τα γιατί των αρχαίων κειμένων περί Αργοναυτικής, πρότεινε το εξής απίθανο: ότι οι δύο χείμαρροι Άναυρος καί Κραυσίδων …άλλαξαν αμοιβαίως όνομα από την εποχή του Ιάσονα καί μετά, καί …ξανάλλαξαν, όταν δημιουργήθηκε ο σημερινός Βόλος (περίπου 1865)!!!

Ούτε μισόχαζα γερόντια σε …μπαρμπαδοβριθή καφενεία δεν λένε τέτοια πράγματα! Έλα, όμως, που τά ‘χω διαβάσει σε βιβλία!…

[Κάτι πρέπει να παθαίνουν οι συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί, δεν εξηγείται αλλοιώς. (Τους βάζουν τίποτε παραισθησιογόνα στο τσάϊ; ποιός να ξέρει!) Σαν τον άλλον, που έγραψε ότι ο ναός του Απόλλωνα στις Βάσσες …περιστρέφεται γύρω-γύρω, ανάλογα με την εποχή!

Καί τ’ είναι ο ναός του Απόλλωνα, μωρέ; ο φούρνος του Χότζα, γιά να γυρνάει γύρω-γύρω;]

Περιττό να πω ότι καί το παλάτι της Ιωλκού τοποθετείται σε τελείως λάθος σημείο. (Υπό τον εξαναγκασμό του ότι από εκεί δίπλα περνούσε ο Κραυσίδων.)

. . . . . . . . . . .

i. Αρχικές επεξηγήσεις

Εδώ, θα σας δείξω τα αποτελέσματα των ερευνών μου γιά δύο «επεισόδια» των αφηγήσεων περί Ιωλκού – Αργοναυτικής. Υπάρχουν κι άλλα, πλήν όμως δεν θέλω να μιλήσω γι’ αυτά δημοσίως. Ούτε να εκθέσω το σκεπτικό μου. Κι ο λόγος είναι απλός: δεν επιθυμώ να κουβαληθούν στην πόλη μου διάφοροι πονηροί («ερευνητές» τάχαμου), ή «υπερεσίες».

Υπερβολές κάποιου, που νομίζει πως ξέρει πολλά κι έχει σύνδρομο καταδιώξεως;

Μπορείτε να το πήτε κι έτσι – αν θέλετε. Ωστόσο, έχω ήδη ανιχνεύσει τις πρώτες καρα-ύποπτες σχετικές κινήσεις της εποχής μας…

…διότι, δεν είναι μόνον η εποχή μας εποχή των πονηρών· αρκετά παλιότερα, από ‘δώ πέρασαν καί οι διαβόητοι πλιατσικολόγοι Dilettanti – κάπου έναν αιώνα πριν την Εθνεγερσία! Πράγμα που επιβεβαιώνει απόλυτα το ότι βρίσκομαι στο σωστό μονοπάτι. Το πέρασμα των Dilettanti έχει αφήσει συγκεριμένα υπαρκτότατα ίχνη, στα οποία δεν θ’ αναφερθώ, διότι ξεφεύγουμε. Δεν είναι μυστικά, όμως. (Έ, ήταν λιγάκι νάρκισσοι τα πλουσιόπαιδα της αγγλίτσας, γι’ αυτό άφησαν τη σφραγίδα τους!)

Τί ψάχνανε / ψάχνουνε όλοι αυτοί οι λεβέντες, όμως; Το ποιά δέντρα κόψανε οι Αργοναύτες, γιά να ναυπηγήσουν την Αργώ; Έ, όχι δά! 🙂

. . . . . . . . . . .

ii. Παράγοντες δυσκολίας

Υπάρχουν ακόμη δύο εμπόδια στην προσπάθειά μας:

  • Πρώτον, το ότι στις εποχές Αργοναυτικής / Τρωϊκού ακόμη μιλούσαν (καί) Πελασγικά – γιά τα οποία, οι σοφοί μας φιλόλογοι ουσιαστικώς δεν έχουν ιδέα!

Έτσι, ούτε καταλαβαίνουν, ούτε προσπαθούν να καταλάβουν ότι αυτή η εποχή ήταν μεταβατική, κι ότι τα Πελασγικά είναι κι αυτά Ελληνικά, πλην όμως συγκριτικώς τραχύτερα ακόμη κι από τα σημερινά «χωριάτικα» (σε σύγκριση με τα «ακαδημαϊκά» Ελληνικά των εκφωνητών των ειδήσεων). Κανενός δεν τού ‘κοψε ότι (στη βαρειά Πελασγική προφορά) ο Κραυσίδων είναι απόδοση του «θραυσίδων», δηλαδή ποταμός με πολλά καταρρακτάκια – όπου το νερό «θραύεται». (Καί όντως έτσι είναι η τοπολογία του.) Όπως δεν τους κόβει ότι ο (Πελασγιστί) Ιάρδανος / Ιορδάνης είναι ο Ηριδανός.

Συνεπώς, μπορεί ένας τόπος να ονομάζεται επί χιλιετίες ξέρω ‘γώ «Ιθάκη», αλλά αν χαθεί η σημασία της λέξης, είναι δώρον-άδωρον η απλή διατήρηση της ηχητικής μνήμης. Ως αντιπαράδειγμα, η -κοντινή της Ιθάκης- Ζάκυνθος, ας πούμε, έχει επίσης Πελασγική ονομασία, καί σημαίνει «πολύλοφη». Οπότε, αν κάποιο άλλο μέρος χαρακτηρίζεται πάλι από πολλούς λόφους (πχ Ρώμη, Κωνσταντινούπολη…), καί βρεθεί ένας ποιητής να το περιγράψει -ορθώς- ως «ζάκυνθον τόπον», ιδού πώς προκύπτει μεγαλοπρεπές μπέρδεμα!!! 🙂

  • Και δεύτερον, το ότι τα αρχαία ίχνη της περιοχής εντοπίζονται σε τουλάχιστον τέσσερεις φάσεις: τρείς μετακατακλυσμιαίες, καί μία προκατακλυσμιαία.

Δεν θα πω περισσότερα επ’ αυτού, γιά τους λόγους που ανέφερα παραπάνω. (Η χρονική διαστρωμάτωση αυτή μπορεί μέν να μπερδεύει τους άσχετους, αλλά όχι τον γράφοντα.) Η Ιωλκός, πάντως, ανάγεται στην πιό πρόσφατη μετακατακλυσμιαία φάση της περιοχής. Οι άλλες, ήταν ήδη …αρχαιολογία επί Ιάσονος.

Ένας τρίτος παράγων πιθανής δυσκολίας, είναι η φυσική / ανθρωπογενής αλλαγή του τοπίου μετά από (τέσσερεις) χιλιάδες χρόνια. Δεν τον λαμβάνω υπ’ όψιν μου, όμως, διότι όποιος γνωρίζει πέντε πράγματα από Γεωλογία, μπορεί εύκολα να υπολογίσει τις αλλαγές.

. . . . . . . . . . .

iii. Παράγων ευκολίας

Υφίσταται, όμως, κι ένας παράγων που μας βοηθάει στην έρευνα! Κι αυτός είναι το ίδιο το Μάτριξ αυτοπροσώπως!

Σημάδια όχι τυχαία, ενδεχομένως όνειρα κι «ενθυμήσεις» κάποιων ανθρώπων… όλ’ αυτά βοηθάνε να προσανατολιστούμε.

. . . . . . . . . . .

γ1. Το πέρασμα του Κραυσίδωνα

Μπαίνουμε τώρα στο ψητό.

Όλοι ξέρετε από τη Μυθολογία ότι ο Ιάσων πέρασε τον Κραυσίδωνα, όπου έχασε το ένα του σανδάλι, ταυτόχρονα κουβαλώντας στους ώμους του καί τη θεά Ήρα (υπό μορφήν γριάς).

Όμως, δεν είναι τελείως παράλογο να περνάει κάποιος μέσα από τον φουρτουνιασμένο χείμαρρο, καί δή χειμώνα καιρό; (Τότε είναι, που ο Κραυσίδων κατεβάζει πολύ νερό – καί με ορμή.) Καί δή, άκρως ριψοκίνδυνο, μιά που κουβαλούσε άνθρωπο; Γιατί δεν περνούσε από γέφυρα; Κρυβόταν; καί γιατί κρυβόταν, αφού ούτως ή άλλως θα έμπαινε στην Ιωλκό, καί θα τον βλέπανε μέχρι καί οι εχθροί του; Η Ιωλκός του τότε δεν ήταν καί καμιά …Νέα Υόρκη του σήμερα!

Ή, μήπως, δεν είχαν γέφυρες, οι Ιωλκαίοι; τόσο ούγκανα ήταν, που περνούσαν μέσα από φουσκωμένους

 χειμάρρους;

Παλαιάδα – περί Ιωλκού (β’ μέρος)


(προηγούμενο)

. . . . . . . . . . .

Η εξήγηση γιά όλ’ αυτά ανάγεται στις αντιλήψεις της εποχής εκείνης… που, όμως, υπάρχουν μέχρι καί σήμερα, έστω καί σε ασυνείδητο επίπεδο.

Λοιπόν, τουλάχιστον στην εποχή του Ταύρου, οι νεκροί πάντα θαβόντουσαν δυτικά από ποτάμι· ή, έστω, απομονωμένοι από τους ζωντανούς, πίσω από σώμα νερού. (Βλέπε Κέρο.) Αυτό το βλέπουμε καθαρά στην αρχαία Αίγυπτο, όπου οι νεκροπόλεις βρίσκονται δυτικά του Νείλου. Να μην αναφέρουμε καί τους Βίκινγκς, που βάζανε τους νεκρούς τους σε βάρκες, καί τις σπρώχνανε δυτικά, μέσα στον Ατλαντικό.

Ο σημερινός Βόλος δεν πάει πίσω!… Δες την παρακάτω εικόνα, κι εξηγώ.

Κατ’ αρχήν, είναι σχεδόν φανερό πως, όταν χαράχθηκε η ρυμοτομία του σημερινού Βόλου (περίπου το 1865), οι φυσικές κοίτες των δύο χειμάρρων άλλαξαν, ώστε να περικλείουν τη νέα πόλη. (Προφανώς δεν θεώρησαν βολικό να χωρίζεται ο Βόλος σε τρία μέρη, και να ενώνεται με γέφυρες.) Οι φυσικές κοίτες της εποχής της πάλαι ποτέ Ιωλκού φαίνονται (στο περίπου) με τις γαλάζιες διακεκομμένες γραμμές. Οι τεχνητές, με τις έντονες συνεχείς. (Δεν σημειώνω τα ποτάμια μέχρι τις πηγές τους, γι’ αυτό οι γραμμές σταματάνε προς τα πάνω.)

Πάμε, τώρα, στα νεκροταφεία. Το παλιότερο βρισκόταν στη θέση Α… δυτικώς ποταμού. Με την επανάσταση του 1878, ο διοικητής του Τουρκικού στολίσκου, που προσέγγισε στον Βόλο γιά να βομβαρδίσει τους επαναστάτες, απαίτησε από τους Βολιώτες να ξηλώσουν το νεκροταφείο, με το σκεπτικό ότι ανάμεσα στα μνήματα μπορούσαν να κρύψουν κανόνια.

[Σήμερα, στο μέρος αυτό βρίσκονται το δημόσιο νοσοκομείο καί το αρχαιολογικό μουσείο. Ευνόητο πως η αύρα αμφοτέρων δεν είναι κι ό,τι καλύτερο.]

Κι έτσι, αυτό μεταφέρθηκε στη θέση Β… δυτικώς ποταμού. (Καταργήθηκε κάπου το 1992. Το ακόμη νεώτερο βρίσκεται πολύ έξω από τον Βόλο, και νομίζω πάλι δυτικώς ποταμού!)

Το μαύρο περίγραμμα δείχνει την περιοχή, όπου βρέθηκαν δύο μυκηναϊκού τύπου τάφοι και άλλα ταφικά ευρήματα, από την εποχή της Ιωλκού μέχρι περίπου την Αρχαϊκή εποχή (700 πΧ). Τότε η Ιωλκός ουσιαστικά έπαψε να κατοικείται, προς χάριν των Παγασών. (Σε άλλο μέρος αυτές, απέναντι από τον σημερινό Βόλο, στην τοποθεσία «Πευκάκια».)

Το καφέ περίγραμμα δείχνει πού περίπου βρισκόταν η ακτογραμμή την εποχή της Ιωλκού.

Τέλος, το Γ δείχνει την τοποθεσία ενός πολύ παράξενου νεκροταφείου, με τους τάφους σκαλισμένους στον βράχο!!! Αγνώστου εποχής – καί δεν υφίσταται ποτάμι ανατολικώς.

. . . . . . . . . . .

Μετά απ’ αυτήν την εισαγωγή, η διέλευση του Ιάσονα μέσα από τον φουσκωμένον Κραυσίδωνα έχει καθαρά την εξής σημασία:

«Σας αποδεικνύω πως είμαι ακόμη ζωντανός,

διότι έρχομαι από τη χώρα των νεκρών (δυτικά),

μπαίνω στη χώρα των ζωντανών (ανατολικά),

καί περνάω μέσα από το νερό, ως πράξη συμβολικής επαναγέννησής μου.» (Κάτι σαν «επαναβάπτισμα», δηλαδή.)

Βέβαια, οι αρχαιολόγοι δεν θα τα δεχθούν αυτά, αλλά ουδόλως μας ενδιαφέρει. (Ας μας εξηγήσουν τότε …επιστημονικώς την -προφανώς, κατ’ αυτούς- ανυπαρξία γεφυρών την εποχή εκείνη – αν μπορούν. Διότι μυκηναϊκή γέφυρα όχι απλά έχει βρεθεί -στην Πελοπόννησο-, αλλά χρησιμοποιείται μέχρι καί σήμερα!)

. . . . . . . . . . .

Τώρα, το μέρος όπου διέσχισε τον Κραυσίδωνα.

Μιά που ο Κραυσίδων ενώνεται σε κάποιο σημείο με το (σήμερα καλούμενο) Μέγα Ρέμα, που κατεβαίνει από ανατολικά, ο Ιάσων πρέπει να πέρασε από σημείο μετά την ένωση των ποταμών. Αλλοιώς, θα ήταν αναγκασμένος να περάσει δύο ποτάμια.

Επίσης, είμαι σίγουρος ότι επεδίωξε να δούν από το παλάτι την ενέργειά του (διότι γνώριζαν κι αυτοί τον συμβολισμό), άρα πρέπει να είχαν οπτική επαφή μεταξύ τους.

Οπότε, τόσο το σημείο του περάσματος, όσο καί η πραγματική θέση του παλατιού, προσδιορίζονται / εντοπίζονται εδώ ακριβώς:

Η σκούρα γαλάζια γραμμή δείχνει τον Κραυσίδωνα. Ανεβαίνουμε προς το Πήλιο, όντες πάνω από τη μοντέρνα πόλη του Βόλου, άρα βρισκόμαστε σε απείραχτο μέρος της φυσικής κοίτης του ποταμού.

Η κόκκινη έλλειψη περικλείει την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου Ιωλκού (ή «Μπαξέδων»), όπου βρισκόταν το παλάτι της Ιωλκού. Η εκκλησία βρίσκεται σε λόφο προεξέχοντα, που όμως δεν φαίνεται καλά από το Γκούγκλ Έρθ. (Μόνον αν πας επί τόπου.) Άρα, ήταν η ιδανική θέση γιά το παλάτι, να εποπτεύει. Προσέξτε, επίσης, τα ακάλυπτα οικόπεδα στα νότια της εκκλησίας! Δεν ξέρω αν έγιναν ποτέ ανασκαφές εκεί, αλλά είμαι σίγουρος πως θα βρούν ενδιαφέροντα πράγματα. Ίσως καί να έγιναν κάποιες απόπειρες ανασκαφών κι έπεσαν επάνω σε αρχαία, γι’ αυτό δεν χτίσανε σπίτια.

Δεν γνωρίζω, αλλά ο ναός αυτός μας κρύβει κάποιες εκπλήξεις! (Μας περιμένουν παρακάτω στο κείμενο.)

Ο μικρός κόκκινος κύκλος δείχνει το σημείο του περάσματος. Βέβαια, στο σημείο εκείνο είναι πιό στενή η κοίτη, άρα περνάς πιό γρήγορα απέναντι, αλλά οι νόμοι της υδροδυναμικής λένε πως το νερό θα είναι καί πιό ορμητικό. Τέλος πάντων, φαίνεται πως ο Ιάσων ζύγισε τα πράγματα καί πήρε την απόφασή του να περάσει από εκεί.

Η πορτοκαλιά ευθεία δείχνει την οπτική επαφή Ιάσονα-παλατιού. Είναι -σύμφωνα με το Γκούγκλ Έρθ- κάπου 235 μέτρα. (Εάν το παλάτι είχε τείχος με φύλακες επάνω, τότε η απόσταση οπτικής επαφής ήταν ακόμη μικρότερη.) Σε τέτοια απόσταση, βλέπει κανείς πολύ καθαρά το τί γίνεται .

. . . . . . . . . . .

Οι εκπλήξεις, που λέγαμε. Χαίρετε, αγαπητό Μάτριξ! 🙂

Εάν επισκεφθεί κανείς σήμερα τον ναό του Αγ. Γεωργίου Ιωλκού, αμέσως μετά την είσοδο τον υποδέχεται ένα ψηφιδωτό στο πάτωμα, με δύο παγώνια αντικρυστά. Δυστυχώς, ο γράφων δεν ξέρει πού έχει φυλαγμένη μιά σχετική φωτογραφία, αλλά είναι κάτι σαν αυτό:

Ποιάς θεάς είναι σύμβολο το παγώνι, είπαμε;

Ποιά θεά κουβάλησε ο Ιάσων στην πλάτη του, είπαμε;

. . . . . . . . . . .

Πάμε τώρα στον ίδιο τον ναό.

Η σημερινή του όψη είναι αυτή:

Ο ναός αυτός, όμως, αντικατέστησε παλιότερον, που έπεσε από τους σεισμούς του 1954-55. Εκείνος ήταν έτσι:

Επίσης, εικόνες του εδώ (με Γερμαναράδες «εκδρομείς», μάλλον σμηνίτες, να περνάνε μπροστά του επί Κατοχής), κι εδώ – όπου φαίνεται καθαρά πως το μέρος δεν είχε (τόση πολλή) βλάστηση, μέχρι πρόσφατα. Άρα, η οπτική επαφή Ιάσονα-παλατιού λογικά ήταν ανεμπόδιστη.

[Καί πού το ξέρω τί βλάστηση είχε το μέρος τέσσερεις χιλιάδες χρόνια πρίν;

Υποθέτω πως δεν είχε, όπως το σύμπλεγμα των παλατιών στο Πεκίνο δεν έχει ούτε ένα δέντρο. Με το σκεπτικό να μην δώσουν ευκαιρία σε πιθανούς συνομώτες να κρυφτούν.]

. . . . . . . . . . .

Θα μου πείς τώρα, καί τί σημασία έχει το σχήμα του ναού αυτού;

Το (σχετικά ασυνήθιστο γιά ορθόδοξο ναό) διπλό εμπρόσθιο καμπαναριό όντως θυμίζει την Παναγία των Παρισίων.

Καί λοιπόν;

Λοιπόν, τίποτε το ιδιαίτερο· απλά μιά διαίσθηση…

ότι κάποτε, πρό Κατακλυσμού, οι ναοί ήταν έτσι.

Κι ότι η Ιωλκός έφερε μνήμες εκείνης της εποχής.

. . . . . . . . . . .

Ας δούμε, τώρα, καί την εσφαλμένη τοποθέτηση του ανακτόρου της Ιωλκού· δηλαδή, το λάθος των επιδόξων αρχαιολόγων των αρχών του 20ου αιώνα.

Ξανά στον χάρτη:

Όπου Σ είναι η σωστή θέση, καί Λ η λάθος.

Το Λ καί η κόκκινη έλλειψη σηματοδοτούν τον λεγόμενο «λόφο των Παλαιών». (Η μαύρη γραμμή στα δεξιά του είναι η σιδηροδρομική.) Εκεί βρισκόταν η Τούρκικη συνοικία μέσα σε τείχος· που όλ’ αυτά τα τουρκόσπιτα πατούσαν επάνω σε παλαιότερο, Βυζαντινό υπόστρωμα, κι αυτό σε ακόμη παλιότερο Ελληνιστικό.

Ο λόφος αυτός έχει ύψος καμιά 20αριά μέτρα, αλλά δεν είναι φυσικός· προέρχεται από διαστρωματώσεις οικοδομών καί οικοδομικών υλικών καί χώματος αιώνων, άρα είναι πολύ πιθανόν να μην υπήρχε κάν επί Ιάσονος. Γι’ αυτό καί δεν λόξεψα την καφέ γραμμή της θαλάσσιας ακτής της Ιωλκού, ώστε να τον συμπεριλάβω.

Όθεν, οι αρχαιολόγοι, θέτοντας το παλάτι της Ιωλκού στον λόφο των Παλαιών, όχι μόνον δεν έλαβαν υπ’ όψιν τους τη φύση του λόφου αυτού, αλλά είναι προφανές καί ποιό άλλο λάθος έκαναν: δεν υπολόγισαν ότι ο συγκεκριμένος λόφος βρίσκεται δυτικά της αυθεντικής κοίτης του Κραυσίδωνα, στη «χώρα των νεκρών». Δυστυχώς, αυτό το λάθος διαιωνίζεται μέχρι σήμερα· ακόμη καί σε πινακίδες του υπουργείου Πολιτισμού.

[«Παλαιά», ή δημοτικιστί: «τα Παλιά», ονομάζεται η συνοικία αυτή, η γύρω από το Οθωμανικό κάστρο, διότι προϋπήρχε του μοντέρνου Βόλου. Όχι επειδή ανήκει σε τίποτε προγόνους του Παλαιού! lol!!!

Σήμερα είναι γεμάτη φαγάδικα καί διασκεδάδικα στο χαμηλό τμήμα της. Στο υψηλό έχει κατοικίες, όπου -γραφειοκρατικώς- είναι τρομερά δύσκολο έστω καί να τροποποήσεις το σπίτι σου – αν υποτεθεί ότι το έχεις από παλιά κληρονομιά. Διότι καινούργια δεν χτίζονται.]

. . . . . . . . . . .

(συνεχίζεται)

1 σχόλιο:

quibus licet είπε...

Είμαστε ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ.

https://www.youtube.com/watch?v=04D_AtuN18A