ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Κυριακή 6 Αυγούστου 2023

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ!!!


 ...Σοῦ δὲ Σωτήρ μεταμορφουμένου

τὸ Θαβώριον ὄρος φωτὶ ἐσκέπετο.
Οἱ Μαθηταί σου Λόγε
ἔρριψαν ἑαυτοὺς
ἐν τῷ ἐδάφει τῆς γῆς
μὴ φέροντες ὁρᾶν,
τὴν ἀθέατον μορφήν.
Ἄγγελοι διηκόνουν φόβῳ καὶ τρόμῳ.
Οὐρανοὶ ἔφριξαν
γῆ ἐτρόμαξεν!
Ορῶντες ἐπὶ γῆς, τῆς δόξης τὸν Κύριον.
[Δοξαστικον Εσπερινού, Κοσμά Μοναχού

ΚΑΤΕΚΟΣΜΗΣΕΝ ΜΕ ΚΟΣΜΟΝ

«Μεταμορφώθηκε, λοιπόν, μπροστά τους», δείχνοντάς τους ὅτι ἔτσι «θὰ μετασχηματίσει κάποτε τὸ ταπεινὸ σῶμα μας, καθιστώντας το σύμμορφο μὲ τὸ ἔνδοξο σῶμα Του». «Καὶ ἔλαμψε τὸ πρόσωπό Του σὰν τὸν ἥλιο καὶ τὰ ροῦχα Του ἔγιναν λευκὰ σὰν τὸ χιόνι». Ὄχι ὅτι τὰ παραβάλλει μὲ τὸν ἥλιο ἤ τὸ χιόνι (πῶς μπορεῖ νὰ τεθεῖ σὲ σύγκριση τὸ ἀσύγκριτο;), ἀλλ’ ἐπειδὴ στὰ ὑλικὰ πράγματα δὲν ὑπάρχει λαμπρότερο τοῦ ἥλιου καὶ λευκότερο τοῦ χιονιοῦ, θέλοντας ἀναλογικὰ νὰ παραστήσει τὴν ὑπερβολὴ τοῦ φωτὸς καὶ τῆς λαμπρότητας, μὲ πράγματα οἰκεῖα σὲ μᾶς σχηματίζει τὴν εἰκόνα. Ἥ δὲ ἔλλαμψη τῶν ἐνδυμάτων Του δηλώνει τὴν μεταλλαγὴ τῶν σωμάτων μας.
Πράγματι, ἐμεῖς γίναμε γι’ Αὐτὸν ἔνδυμα, ἐφόσον περιεβλήθη τὴν σάρκα μας. Ἴσως μάλιστα τὸ μὲν πρόσωπό Του, πού ἔλαμψε σὰν τὸν ἥλιο, συμβολικῶς ὑπαινίσσεται τὸ δικό Του σῶμα, τὰ δὲ ἐνδύματά Του, λευκὰ σὰν χιόνι, συμβολίζουν ὅσους δι’ Αὐτοῦ καθαίρονται μὲ τὴν μεταμορφωτικὴ καὶ ἀλλοιώτικη δύναμή Του. Γι’ αὐτὸ ἀκριβῶς καὶ παρομοιάζεται μὲ χιόνι τὸ ἔνδυμα, ἐπειδὴ καὶ αὐτὸ μεταποιούμενο καὶ ἐξαερούμενο ἔγινε ἀπὸ νερὸ χιόνι. Καὶ ὅσον ἀφορᾶ στὸ ὅτι ἔνδυμά Του ἔγινε αὐτὴ ἡ φύση μας, δίχως νὰ χάσει τὰ ἰδιώματά της, ἂς ἀκούσουμε τὸν Ἠσαΐα πού παρουσιάζει τὸν Θεὸ νὰ τοῦ λέει: «Ζῶ ἐγώ, λέγει ὁ Κύριος, καὶ ὅλους αὐτοὺς θὰ ἐνδύσει καὶ θὰ τοὺς στολίσει, ὅπως στολίζεται ἡ νύφη».
Αναστάσιος Αντιοχείας
Μη ζητάτε να μείνετε στο Θαβώρ!
Ο Ιησούς συνήθιζε να απομονώνεται και να προσεύχεται. Κατά το ξεκίνημα της πορείας του για τα Ιεροσόλυμα, λίγο πριν το εκούσιο πάθος του, σταματά στο όρος Θαβώρ. Παίρνει μαζί του τον Πέτρο, τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο και ανεβαίνει στην κορυφή για να προσευχηθεί. Κι εκεί οι τρεις μαθητές γίνονται μάρτυρες μίας εκπληκτικής αποκαλύψεως. Ο Κύριος αποκαλύπτει σε αυτούς, όσο ήταν δυνατόν στις ανθρώπινες αντοχές τους, ένα μέρος της θεϊκής του δόξας. Βλέπουν τον Ιησού να λάμπει και να ακτινοβολεί με φως που σκέπασε τη λαμπρότητα του υλικού φωτός του ηλίου.
Ο Πέτρος συγκλονισμένος φωνάζει: Κύριε, ας μείνουμε για πάντοτε εδώ. Ο Ιησούς όμως το αρνείται. Όχι, Πέτρο, δεν θα μείνουμε εδώ στην κορυφή του Θαβώρ. Θα κατεβούμε και θα επιστρέψουμε και πάλι στον κόσμο.
Γιατί; Γιατί ο Ιησούς αρνείται στους μαθητές την αιώνια απόλαυση του θεϊκού φωτός του; Διότι εκείνη την ώρα οι μαθητές δεν ήταν έτοιμοι να κατανοήσουν αυτήν την ευλογημένη αποκάλυψη και αυτήν την εμπειρία της νέας εν Χριστώ ζωής.
Ο Ιησούς συνδέει την φανέρωση της δόξας του με το πάθος του.
Την ώρα της αποκαλύψεως ο Ιησούς συνομιλεί με τους Προφήτες Ηλία και Μωϋσή περί του πάθους Του. Δίνει δε εντολή στους μαθητές να μην αποκαλύψουν τίποτα από όσα έζησαν πριν από την ανάστασή του.
Οι μαθητές πρέπει να ερμηνεύσουν την εμπειρία που τους χαρίσθηκε μέσα από το πάθος του Ιησού. Το μάθημα είναι συγκεκριμένο. Η δόξα του Ιησού είναι η ταπείνωση, η υπακοή, η θυσιαστική αγάπη. Με μία λέξη, η δόξα του Ιησού είναι η κένωσή του.
Αυτό ζητά ο Ιησούς από τους μαθητές του. Θα σας κάμω μετόχους της θεϊκής μου δόξας αλλά σας αποστέλλω πρώτα μέσα στον κόσμο. Να διακονήσετε τους ανθρώπους. Να υπηρετήσετε το σχέδιο της σωτηρίας. Και θα γνωρίσετε θλίψεις. Θα υποστείτε πολλά άσχημα πράγματα για το όνομά μου. Αλλά μέσα από την κένωσή σας, μέσα από την ταπείνωση, την υπακοή και την θυσιαστική αγάπη θα μπορέσετε να γίνετε μέτοχοι του Φωτός και να μεταλαμπαδεύσετε το δικό μου Φως στους ανθρώπους και σε ολόκληρη την κτίση.
Η Εκκλησία συνδέει την εορτή της Μεταμορφώσεως με τον Σταυρό του Ιησού. Αυτό ήθελε και ο Κύριός μας.
Μας αρέσει να διαβάζουμε για αποκαλύψεις. Μιλούμε για νοερά προσευχή, ησυχία και ουράνιες θεωρίες. Με ευχαρίστηση ακούμε ιστορίες για αόρατους ασκητές ή για το πως έλαμψε το πρόσωπο του δείνα ή του τάδε οσίου. Μας διαφεύγει όμως ότι όλα αυτά τα θαυμάσια προϋποθέτουν μία μαρτυρική χριστιανική ζωή.
Όλοι αυτοί που θαυμάζουμε πάλεψαν με τον εαυτό τους για να ακολουθήσουν τις εντολές του Θεού. Το θαυμαστό δεν είναι τα χαρίσματα που έλαβαν από το Θεό αλλά ο αγώνας τους. Η προσευχή τους. Η ταπείνωσή τους. Η διακονία του πλησίον.
Συνηθίζουμε να δημιουργούμε εξωπραγματικές εικόνες για τους αγίους. Ξεχνούμε πως και αυτοί υπήρξαν άνθρωποι. Ο γίγαντας της Θεολογίας Γρηγόριος, για παράδειγμα, εκφωνούσε τους περίφημους θεολογικούς του λόγους περί της Αγίας Τριάδος στην Κωνσταντινούπολη και παράλληλα με απλότητα και ειλικρίνεια παραπονιόταν στο Θεό για τις ατελείωτες βασανιστικές ασθένειές του. Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε πολλά παραδείγματα. Ο μέγας Απόστολος Παύλος, που με τα φτερά του Πνεύματος γινόταν θεατής αρρήτων αποκαλύψεων, καθημερινά έραβε τεντόπανα και τα εμπορευόταν.
Συμπέρασμα: Μην υποτιμάτε, τα μικρά, τα ανθρώπινα, τα καθημερινά. Κανείς δεν σώθηκε διότι μελέτησε με τις ώρες θεολογία ή γιατί συζητούσε για τις θεωρίες και τα κατορθώματα των αγίων. Σώθηκαν αυτοί που υπέμειναν τις θλίψεις. Που διακόνησαν τους ασθενείς. Που βοήθησαν τους αναγκεμένους. Που έζησαν με ευχαριστία και δοξολογία απέναντι στην χλεύη του κόσμου. Που έσκυψαν το κεφάλι με ταπείνωση μπροστά στο θεϊκό θέλημα. Που ανέβηκαν στην κορυφή του πνευματικού Θαβώρ μέσω του σταυρού της χριστιανικής ζωής. Της αληθινά χριστιανικής. Κι όχι της κατά φαντασίαν…
«Επί του όρους μετεμορφώθης, καί ως εχώρουν οι Μαθηταί σου τήν δόξαν σου, Χριστέ ο Θεός εθεάσαντο, ίνα όταν σε ίδωσι σταυρούμενον, τό μέν πάθος νοήσωσιν εκούσιον, τώ δέ κόσμω κηρύξωσιν, ότι σύ υπάρχει αληθώς, τού Πατρός τό απαύγασμα.»
Σεβ. Νεκτάριος μητρ. Χονγκ Κονγκ

****
Η ευλογία των σταφυλιών την ημέρα της Μεταμορφώσεως απηχεί το αρχαίο εθιμο της προσφοράς των απαρχών ( των πρώτων καρπών) στο Ιερό και τους Ιερείς για την ευλόγηση όλης της συγκομιδής. Επίσης είναι η πρώτη πράξη ευλόγησης από την Εκκλησία του σταφυλιού , το οποίο προορίζεται για ιερός και ευλογημένος οίνος και εν καιρώ διά της αντιπροσφοράς στον Δημιουργό της αμπέλου(τα σα εκ των σων) και της καθευλογήσεως εν τη Ευχαριστία να μεταβληθεί σε αυτό το ίδιο το πανάγιο το Αίμα Χριστού.Στην ορθοδοξία μας δεσπόζει η ευχαριστηριακή ερμηνεία πρώτον και κύρια. Έπειτα ακολουθούν και οι ποικίλλες ερμηνείες και η ανάλυση των λοιπών συμβολισμων.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΤΗΝ ΜΕΤΆΝΟΙΑ
ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΜΌΡΦΩΣΗ
ΌΛΩΝ ΑΥΤΏΝ ΠΟΥ
ΦΑΓΑΝΕ ΣΑΝΑ
ΑΠΟ ΣΩΤΉΡΕΣ.
ΌΛΟΙ ΠΕΡΙΜΈΝΟΥΜΕ
ΝΑ ΔΟΎΜΕ.
ΟΣΟ ΓΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΏΣΕΙΣ
ΑΠΟ ΤΑ ΜΠΌΛΙΑ
ΤΑΧΟΥΜΕ ΔΕΊ
ΣΕ ΒΊΝΤΕΟΣ.