Η ιστορία του θεού Οένγους(Aengus) και της Κάερ


Ο Οένγους (Aengus) των πτηνών ήταν ιρλανδικός θεός του έρωτα, ένας από τους Τουάχα Ντε Ντάναν. Είναι γνωστός ως “Μακ Οκ” (νεαρός γιος), εξαιτίας των συνθηκών υπό τις οποίες γεννήθηκε, από τον Ντάγντα και την Μπόαν. Το θεϊκό ζευγάρι απέκρυψε την παράνομη ένωσή του και την εγκυμοσύνη της Μπόαν κάνοντας τον ήλιο να σταθεί ακίνητος στον ουρανό επί εννέα μήνες:έτσι ο Οένγους συλλαμβάνεται και γεννιέται αυθημερόν.
Ο κύριος ρόλος του Οένγους είναι να βοηθάει τους εραστές που βρίσκονται σε κίνδυνο. Έτσι επεμβαίνει στις δυσκολίες ζευγαριών όπως ο Μίγιρ και η Ετάιν. Αλλά στο “Όνειρο του Οένγους” ο ίδιος ο θεός πληγώνεται από έναν “καταδικασμένο” έρωτα. Ονειρεύεται μια νεαρή κοπέλα την οποία δεν γνωρίζει. Ξυπνώντας ανακαλύπτει πως την έχει ερωτευτεί και μαθαίνει το όνομά της: είναι η Κάερ Ιμπορμέιθ. Αναζητώντας την φτάνει σε μια λίμνη όπου την βρίσκει με τις κοπέλες που την συντροφεύουν.

Η Κάερ έχει την ικανότητα να μεταμορφώνεται: κάθε δεύτερο χρόνο στη γιορτή του Σαβάιν μεταμορφώνεται σε κύκνο, μαζί με τις φίλες της. Ο Οένγους παρατηρεί ότι κάθε ζευγάρι κοριτσιών ενώνεται με ασημένια αλυσίδα, ενώ η αλυσίδα που έχει η Κάερ είναι χρυσή. Ο πατέρας της Κάερ αρνείται να δεχτεί τον Οένγους για γαμπρό του. Ο μόνος τρόπος να παντρευτούν οι δυό τους είναι να πάρει ο Οένγους την Κάερ, καθώς αυτή θα μεταμορφώνεται σε κύκνο. Έτσι στο Σαβάιν, ο Οένγους πλησιάζει την λίμνη της Κάερ και πετά μακριά μαζί της, έχοντας και αυτός μεταμορφωθεί σε πουλί, Το ζευγάρι πετά τρεις φορές γύρω από τη λίμνη, και το μαγικό τους τραγούδι κάνει τους πάντες να κοιμηθούν για τρεις μέρες και τρεις νύχτες. Τότε το ζεύγος πετά στο παλάτι του Οένγους στο Μπρουγ να Μπόνε.
Όπως και ο Μάμπον, έτσι και ο Οένγους είναι ο αρχέτυπος “Νέος άνδρας” ή “θεϊκός νέος”. Και η Κάερ έχει υπερφυσική υπόσταση: ο πατέρας της έχει το δικό του Sidh ή κατοικία στον Άλλο Κόσμο, και εκείνη έχει τη δύναμη να μεταμορφώνεται. Η εικόνα των μαγεμένων κύκνων που τους ενώνουν αλυσίδες από πολύτιμο μέταλλο δεν υπάρχει μόνο σε αυτόν τον μύθο, αλλά επανέρχεται και αλλού, π.χ. στους μύθους που σχετίζονται με τον Κου Χουλάιν.

Έντονη κάνει την εμφάνισή της, ανάμεσα στους κέλτες θεούς, η λεγόμενη τριαδική θεά Μόρριγκαν (Morrigan) και έχει ταυτόχρονα τις όψεις μιας νεαρής, ώριμης και ηλικιωμένης γυναίκας .

Τα ονόματα των τριών όψεων- εκδηλώσεων της θεάς Μόρριγκαν είναι Μάχα (Macha), Νέμιν (Nemain) και Μπάνουα (Banba). Μάλιστα ως Μπάνουα παντρεύτηκε τον θεό Ντάιντα και γένννησε απ’ αυτόν τον θεό Ένγκους (Oengus), ο οποίος έγινε αργότερα θεός του χρόνου. Η Μπάνουα εμφανίζεται επίσης με τη μορφή κορακιού να συνοδεύει τον θεό Λουγ στις μάχες, με την αποστολή της μεταφοράς των πολεμιστών που σκοτώθηκαν στον παράλληλο κόσμο Sidh. Σ’αυτόν τον τελευταίο μάλιστα, η θεά βασιλεύει σε μια περιοχή που ονομάζεται “χώρα των γυναικών” (Tir na mba στα ιρλανδικά).
Κομμάτι από π�τρινο κύκλο αφιερωμ�νο στον Κρομ Κρούαν
Κομμάτι από πέτρινο κύκλο αφιερωμένο στον Κρομ Κρούουχ
Ο θεός Κρομ Κρούουχ (Crom Cruach) θεωρείται σκοτεινός και σχετίζεται με τον κάτω κόσμο ή σύμφωνα με την δρυιδική διδασκαλία, με τον Άννουν, και ακόμη με μια παράξενη θεώρηση που συνδέει την γονιμότητα της γης με τον πόλεμο.
Ο Μαναουήθαν Μακ Λυρ(Manawydan Mac Llyr) είναι θεός της θάλασσας και πολλές φορές μετέχει ο ίδιος ενεργώς στις περιπέτειες των θαλασσοπόρων.
Ακόμη στο Κελτικό Πάνθεον συναντούμε την φιγούρα της θεάς Σίλα νέι Γιχ (Suila na Gigh), που θεωρείται ως θεά της Δημιουργίας και της Καταστροφής. Παριστάνεται ως μια πολύ γκροτέσκα μορφή που θυμίζει καλικάντζαρο, δείγμα του πολύ ιδιαίτερου χιούμορ των Κελτών ακόμη και όταν οι τελευταίοι προσεγγίζουν τα πλέον βαθιά ζητήματα της ζωής και του θανάτου.
Επίσης μεταξύ των υπολοίπων θεών, ξεχωρίζουν η θεά Ντάανου (Danua), που θεωρείται η πρώτη μητέρα των Κελτών. Μια από τις πιο θεμελιακές φυλές της Ιρλανδίας ονομάζεται Τούουθα ντέι Ντάαναν (Tuatha da Danann) παίρνοντας το όνομά της από την θεά Ντάανου