Η άποψή μου για τον Περεναλισμό μέσω της Παύλειας Θεολογίας.
Ο βιβλιοθηκάριος του Celaeno διερευνά τη δεξιά παρόρμηση για «RETVRN» στις παραδοσιακές μορφές, τονίζοντας ότι ενώ ο ανακατασκευασμένος παγανισμός και τα νεο-πνευματικά κινήματα προσφέρουν θραύσματα προγονικής σοφίας, μόνο μια διεξοδική ενασχόληση τόσο με τη λογική όσο και με την αποκάλυψη – με αποκορύφωμα τη σύνθεση που προσφέρει ο Χριστιανισμός – μπορεί να εκπληρώσει τη διαχρονική αναζήτηση για νόημα και υπέρβαση.
Μια δεξιά αντίληψη συνδέεται αναγκαστικά με ένα σεβασμό για την παράδοση, και παρόλο που κάποιοι θα διαφωνούσαν, ως επί το πλείστον αυτό σημαίνει μια συνεχή δέσμευση με τη θρησκεία και τις κατάλληλες μορφές της. Η κλήση meme στο RETVRN θέτει το ερώτημα - σε τι, ακριβώς; Το NormieCon θα φτάσει στο σημείο να αγκαλιάσει τον Προτεσταντισμό δύο προηγούμενων γενεών, εκείνες τις πιο σπάνιες μέρες που η μηχανή καπνού δεν ήταν τόσο εμφανής στους μουσικούς αριθμούς. Αλλά για το πραγματικό δικαίωμα η έρευνα πρέπει να είναι ευρύτερη και βαθύτερη.
Τόσο κατακερματισμένο είναι το σύγχρονο θρησκευτικό τοπίο, μια τέτοια απόλυση που του έχει δώσει ο φιλελευθερισμός, που ένα μεγάλο μέρος τουλάχιστον της διαδικτυακής δεξιάς έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά και έχουν δηλώσει, όπως έκανε ο προφήτης τους Νίτσε, ότι ο Θεός είναι νεκρός, χαμένος στις καρδιές των γιων και των θυγατέρων της νεωτερικότητας. Αυτό δεν είναι ένα κάλεσμα για αθεϊσμό, αλλά μάλλον για κάποιον μεγάλο και ψυχρό νέο άνθρωπο να επιβάλει μια πνευματική διευθέτηση που αρμόζει σε αυτήν την εποχή - αλλά είναι δεξιός, αναγκαστικά ενημερωμένος από το παρελθόν με κάποιο τρόπο. Βασιζόμενοι σε αυτό, κάποιοι έχουν πάρει στοιχεία από εκεί και αλλού για να απορρίψουν όχι μόνο τη θρησκευτικότητα του πρόσφατου παρελθόντος, αλλά και οποιαδήποτε στοιχεία θεωρούνται αντιδυτικά και αντι-λευκά, μια πνευματικότητα για έναν Ευρωπαίο άνθρωπο καθαρισμένο από την υποτιθέμενη επεμβατική εβραϊκότητα. Η θεωρία φαίνεται να λέει ότι αυτό θα αντιστρέψει μια παρακμή που εμφανίστηκε σε κάποιο απροσδιόριστο σημείο στο δυτικό παρελθόν, όπου οι λευκοί άνδρες θα ανακτήσουν τη νοοτροπία των λάγνων αρχαϊκών πολέμαρχων, διατηρώντας παράλληλα με κάποιο τρόπο τα χαρακτηριστικά που καθιστούν δυνατό τον ευρέως διαδεδομένο καταναλωτικό υλισμό. Εν πάση περιπτώσει, οι άνθρωποι της βάρκας θα φύγουν, οπότε υπάρχει αυτό.
Αυτό γενικά εκδηλώνεται με έναν από τους τρεις τρόπους. Ο πρώτος είναι ο ανακατασκευασμένος παγανισμός, όπου οι πιστοί διαβάζουν τις Έντις ή ερευνητικές εργασίες για τις πρωτο-ινδοευρωπαϊκές λατρείες κ.λπ., και προσπαθούν να αναβιώσουν αυτή τη λατρεία σήμερα. Το γεγονός ότι γενικά αποφεύγουν το κεντρικό στοιχείο αυτών των λατρειών – τη θυσία ζώων και περιστασιακά ανθρώπων – δείχνει ότι δεν είναι, στο σύνολό τους, τόσο έτοιμοι να απαλλαγούν από τον κανονιστικό φιλελευθερισμό όσο μπορεί να δείχνουν οι δρυίδες τους. Άλλοι, με το σκεπτικό ότι πνίγοντας τους ανθρώπους σε βάλτους για να κάνουν τους θεούς δεκτικούς στις ικεσίες τους μπορεί να αποδειχθούν αντιπαραγωγικοί (ή τουλάχιστον μη δημοφιλείς) έχουν αγκαλιάσει μεταγενέστερες και πιο διανοουμενισμένες μορφές παγανισμού, προσελκύοντας τις ιδέες των Νεοπλατωνικών, των Ελληνιστικών μυστηρίων ή, λίγο πιο μακριά, του Ινδουισμού. Άλλοι ακολουθούν ένα πιο ολοκληρωμένο μονοπάτι, σύμφωνα με τις ιδέες που προωθήθηκαν από παραδοσιακούς όπως ο Julius Evola, ο René Guénon, ο Mircea Eliade και άλλοι. Αυτοί οι θεωρητικοί υπέθεσαν ότι υπάρχουν αρχέγονες θρησκευτικές αλήθειες που χάνονται από μια όλο και πιο πολιτισμένη ανθρωπότητα, αλλά μπορούν να ανακτηθούν από διαφοροποιημένα άτομα πρόθυμα και ικανά να εξερευνήσουν πέρα από τα όρια των συμβάσεων. Εν συντομία, ο Έβολα πίστευε ότι όλες οι υπάρχουσες θρησκευτικές παραδόσεις ήταν πολύ διεφθαρμένες για να λειτουργήσουν εσωτερικά, ενώ ο Guénon υποστήριζε ότι η εσωτερική αλήθεια ήταν ακόμα παρούσα κάτω από εξωτερικές μορφές. Ο τελευταίος μετατράπηκε σε αίρεση Σούφι επιδιώκοντας αυτό.
Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι ενώ οι Παραδοσιακοί γενικά απέρριπταν τον Χριστιανισμό (ο Eliade ήταν προφανώς Ορθόδοξος καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής του, αν και πέρασε χρόνια μελετώντας τον Ινδουισμό), ο Χριστιανισμός αναμένει και αγκαλιάζει κάτι από την κριτική τους. Ο Απόστολος Παύλος, στην Επιστολή προς Ρωμαίους, είναι αναμφισβήτητα ο πρώτος θεωρητικός του είδους της παρακμής που σημείωσαν οι πολύ μεταγενέστεροι Παραδοσιακοί.
1:20 Διότι από τη δημιουργία του κόσμου οι αόρατες ιδιότητες του Θεού – η αιώνια δύναμή του και η θεία φύση του – φαίνονται καθαρά, γίνονται κατανοητές από ό,τι έχει γίνει, έτσι ώστε οι άνθρωποι να είναι χωρίς δικαιολογία.
21 Επειδή, αν και γνώριζαν τον Θεό, ούτε τον δόξαζαν ως Θεό ούτε τον ευχαριστούσαν, αλλά ο τρόπος σκέψης τους έγινε μάταιος και οι ανόητες καρδιές τους σκοτείνιασαν. 22 Αν και ισχυρίζονταν ότι ήταν σοφοί, έγιναν ανόητοι 23 και αντάλλαξαν τη δόξα του αθάνατου Θεού με εικόνες που έμοιαζαν με θνητό άνθρωπο και πουλιά και ζώα και ερπετά.
Η έκκληση του Παύλου εδώ είναι στη λογική. Τα διάφορα έθνη της Γης θα έπρεπε να είναι σε θέση να συμπεράνουν αόρατες πραγματικότητες από τις ορατές αποδείξεις γύρω τους. Σε κάποιο σημείο φαινομενικά είχαν το είδος της κατανόησης που εννοεί, αλλά στη συνέχεια, λόγω υπερηφάνειας, απομακρύνθηκαν από αυτήν, και έτσι στην αμαρτία. Αλλά η πιθανότητα να φτάσουμε σε κάποια γνώση του Θεού μέσω της λογικής δεν αποκλείεται ποτέ. Ο Θεός, άλλωστε, δεν εξαφανίστηκε ποτέ. Οι άνθρωποι σε μεγάλο βαθμό απλώς έπαψαν να τον αναζητούν, εκτός από εκείνους τους λίγους που κινήθηκαν για να ερευνήσουν τα ανώτερα πράγματα. Η εμπειρία του ίδιου του Παύλου ως Ιουδαίου που μεγάλωσε σε ένα σημαντικό κέντρο ελληνιστικής μάθησης θα τον έκανε να εξοικειωθεί καλά με την ελληνική φιλοσοφία. Η Ταρσός ήταν ένα σημαντικό κέντρο στωικής μάθησης, μεταξύ άλλων σχολείων, και ο Παύλος φαίνεται να είχε τόσο βαθιά θεμελίωση στον ελληνικό πολιτισμό όσο και η δική του εβραϊκή πίστη.
Ο ιεραποστολικός αγρός του Παύλου ήταν μεταξύ εκείνων ακριβώς των ειδωλολατρών ανάμεσα στους οποίους είχε περάσει τα χρόνια της διαμόρφωσής του. Μιλώντας στους πολυμαθείς της Αθήνας στον Άρειο Πάγο, ο Παύλος υπερασπίστηκε αυτή την αποστολή του στους συγκεντρωμένους ειδωλολάτρες.
22 Γι' αυτό, ο Παύλος, που στεκόταν ανάμεσα στον Άρειο Πάγο, είπε: "Άνδρες της Αθήνας, αντιλαμβάνομαι ότι από κάθε άποψη είστε πολύ θρησκευόμενοι. 23 Επειδή, καθώς περνούσα και παρατηρούσα τα αντικείμενα της λατρείας σας, βρήκα επίσης ένα θυσιαστήριο με την εξής επιγραφή: «Στον άγνωστο θεό». Αυτό λοιπόν που λατρεύετε ως άγνωστο, αυτό σας το διακηρύσσω. 24 Ο Θεός που δημιούργησε τον κόσμο και τα πάντα μέσα σε αυτόν, όντας Κύριος του ουρανού και της γης, δεν ζει σε ναούς φτιαγμένους από ανθρώπους, 25 ούτε υπηρετείται από ανθρώπινα χέρια, σαν να χρειαζόταν τίποτα, αφού ο ίδιος δίνει σε όλη την ανθρωπότητα ζωή και πνοή και τα πάντα. 26 Και έκανε από έναν άνθρωπο κάθε έθνος της ανθρωπότητας να ζει σε όλο το πρόσωπο της γης, έχοντας καθορίσει καθορισμένες περιόδους και τα όρια του τόπου κατοικίας τους, 27 ώστε να αναζητήσουν τον Θεό, και ίσως να αισθανθούν το δρόμο τους προς αυτόν και να τον βρουν. Ωστόσο, στην πραγματικότητα δεν είναι μακριά από τον καθένα μας, 28 για
«Σε αυτόν ζούμε και κινούμαστε και έχουμε την ύπαρξή μας»·[δ]
Όπως έχουν πει ακόμη και μερικοί από τους δικούς σας ποιητές,
«Γιατί είμαστε πράγματι απόγονοί του».[ε]
29 Όντας λοιπόν απόγονοι του Θεού, δεν πρέπει να νομίζουμε ότι το θεϊκό ον είναι σαν το χρυσάφι ή το ασήμι ή την πέτρα, μια εικόνα που σχηματίζεται από την τέχνη και τη φαντασία του ανθρώπου. 30 Τους καιρούς της άγνοιας ο Θεός παρέβλεψε, αλλά τώρα προστάζει όλους τους ανθρώπους παντού να μετανοήσουν, 31 επειδή έχει ορίσει μια ημέρα κατά την οποία θα κρίνει τον κόσμο με δικαιοσύνη από έναν άνθρωπο τον οποίο έχει διορίσει· και γι' αυτό έχει δώσει διαβεβαίωση σε όλους αναστώντας τον από τους νεκρούς".
Παραθέτει Έλληνες ποιητές (Επιμενίδη και Άρατο) και όχι εβραϊκές γραφές και ένας προσεκτικός αναγνώστης θα παρατηρήσει ότι καλεί εδώ όχι να ασπαστούν τη θρησκεία του, αλλά να επιστρέψουν στη δική τους. Τα είδωλα που τόσο απωθούσαν τον Παύλο αντιπροσώπευαν γι' αυτόν την απόρριψη κάτι παλαιότερου και καλύτερου, της αρχέγονης, αυθεντικής θρησκείας των προγόνων των Ελλήνων. Το συμπέρασμα είναι ότι αν είχαν την κατανόηση του Θεού που κατείχαν οι πρόγονοί τους, τότε τα λόγια του Παύλου θα ήταν φανερά αληθινά γι' αυτούς.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο οι χριστιανοί όσο και οι ειδωλολάτρες της αρχαιότητας θεωρούσαν απαραίτητη την έλλειψη κατανόησης του Θεού ριζωμένης στην καθαρή λογική ή σε συγκεκριμένη παράδοση. Το πιο εξελιγμένο και επιδραστικό έργο που σχετίζεται με αυτό το είδος γνώσης του Θεού στον αρχαίο κόσμο ήταν ο Τίμαιος του Πλάτωνα, ο οποίος έθεσε μια γαλήνια και τέλεια Μορφή Καλού – το Ένα (Τὸ Ἕν) – ως την αρχή της τάξης της δημιουργίας, μια πραγματικότητα πίσω από όλες τις πραγματικότητες. Αλλά αυτός ο Θεός ως τέλεια ιδέα, όντας τέλειος, πρέπει αναγκαστικά να αδιαφορεί για τα κατώτερα όντα, για να μην διακυβεύεται η τελειότητά του. Η πραγματική ενεργή δημιουργία ήταν η επαρχία ενός Demiurge, η ακριβής φύση του οποίου είναι αμφισβητήσιμη, αλλά σε κάθε περίπτωση, αυτά τα όντα δεν ήταν κατάλληλα αντικείμενα για λατρεία. Θα μπορούσαν να συλλογιστούν, αλλά δεν θα μπορούσαν να προσεγγιστούν. Μεταγενέστεροι φιλόσοφοι στην πλατωνική παράδοση θα αναπτύξουν δόγματα υπερ-ορθολογικής ανάληψης, αλλά αυτά μεταχρονολογούνται από τον Χριστιανισμό. Ο Τίμαιος είχε επιρροή στη μετάφραση των Εβδομήκοντα από τα εβραϊκά στα ελληνικά, λιγότερο όσον αφορά τις ιδέες και περισσότερο το λεξιλόγιο που εισήλθε έτσι στον κόσμο της σκέψης του Ιουδαϊσμού. Και εδώ είναι που οι δύο κόσμοι συναντιούνται με τον πιο βαθύ τρόπο.
Τόσο ο Τίμαιος όσο και η Γένεση θέτουν έναν θεϊκό δημιουργό όλων των πραγμάτων, τέλειο και υπερβατικό. Αλλά ο Θεός των Ισραηλιτών είναι επίσης έμφυτος, κατοικώντας ανάμεσα στο λαό Του. Ο Θεός που συνέλαβε ο Πλάτωνας ήταν καθαρό ον. Ο Θεός της φλεγόμενης βάτου, ο οποίος μίλησε στον Μωυσή, δήλωσε στην ελληνική απόδοση των γραφών: «Εγώ είμαι το Ον ( Ἐγώ εἰμι ὁ ὤν)». Η αποκάλυψη ήταν το στοιχείο που έλειπε. Αυτός ο Θεός, σε αντίθεση με την αφαίρεση του Πλάτωνα, έκανε γνωστή την παρουσία Του ανάμεσα στους ανθρώπους, και όχι μόνο στην αρχική φυλή της ερήμου στην οποία είχε κάνει πρώτα γνωστό τον εαυτό Του για τους δικούς Του λόγους, αλλά σε όλους τους ανθρώπους, μέσω του εξιλεωτικού θανάτου του Μονογενούς Του Υιού.
Ο Ιουστίνος ο Μάρτυρας, ο ίδιος Έλληνας, αποκάλεσε δίκαιους εκείνους τους Έλληνες φιλοσόφους και πνευματικούς δασκάλους που ζούσαν σύμφωνα με τον Λόγο. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς δημιούργησε μια σχολή που δίδασκε την κοσμική σοφία ως προοίμιο του Θείου. Ο Λακτάντιος ανέφερε τον Βεργίλιο και τις Σίβυλλες ως προφήτες των εθνικών, οι οποίοι, ωστόσο, καταλάβαιναν κάτι από τη θεϊκή οικονομία που επρόκειτο να έρθει. Επαίνεσαν τον Ζήνωνα και τον Σωκράτη, όπως οι μεταγενέστεροι Χριστιανοί θα επαινούσαν τη νηφάλια ζωή και τα σοφά δόγματα του Κομφούκιου και του Λάο Τζου. Pace Nietzsche, η Εκκλησία δεν ήρθε για να αντιστρέψει τις αξίες του παγανισμού, αλλά για να τις αποκαταστήσει στην αρχική τους θέση και να εκπληρώσει την υπόσχεσή τους.
Το δεξιό ένστικτο για RETVRN σε παλαιότερες μορφές είναι υγιές, ειδικά από την αφετηρία της εκφυλισμένης εποχής μας. Αλλά πρέπει να είμαστε σχολαστικοί στο έργο μας. Το να συλλάβεις αυθαίρετα την Εποχή των Βίκινγκς ή των Ομηρικών Ηρώων σημαίνει να συμβιβαστείς με ένα υποβαθμισμένο μέρος και όχι με το αιώνιο σύνολο. Ναι, κάτι από τη θρησκεία των προγόνων σας βρίσκεται στα Σάγκα και τις Βέδες. Αλλά η ιστορία δεν θα είναι ποτέ πλήρης - και ποτέ σωστή - χωρίς την τελευταία λέξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου