ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Τρίτη 12 Αυγούστου 2025

Το ξόρκι της Κίρκης

 


Το σημερινό σύστημα εξουσίας, με όλο τον μηχανισμό των πεποιθήσεών του που βολικά πέρασε ως αδιαμφισβήτητες αλήθειες, όντας θεμελιωδώς ένα τεχνητό δημιούργημα, μπορεί να βασιστεί μόνο σε ένα μεγάλο έργο εξαπάτησης. Ένα έργο ύπνωσης που δημιουργεί ψευδαισθήσεις, προτείνει σκέψεις και συμπεριφορές, προσπαθεί να αλλάξει τη φύση των πραγμάτων αλλάζοντας την πραγματικότητα. Μια δραστηριότητα που διεξάγεται με τα πιο ποικίλα μέσα, είτε πρόκειται για λέξεις, εικόνες ή ήχους, και η οποία αποδεικνύεται ότι δεν διαφέρει πολύ από αυτό που κάποτε ονομαζόταν μαγεία, μια πρακτική δραστηριότητα που έχει αντικειμενική βάση έξω από το άτομο και που καταφέρνει, μέσω των τεχνασμάτων της, να επηρεάσει τις αντιλήψεις, τις σκέψεις και τις συμπεριφορές.

Η μαγεία στην πραγματικότητα δεν είναι μόνο πρόταση, είναι επίσης μια ενέργεια που καθορίζει συγκεκριμένα τις αλλαγές κατάστασης, τροποποιώντας πραγματικά ποιος είναι το θύμα του ξόρκι. Το πώς αυτό είναι δυνατό, τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη, έχει αποτελέσει αντικείμενο πολυάριθμων επεξεργασιών, θεραπειών και πειραμάτων που έχουν ακολουθήσει το ένα το άλλο αδιάκοπα από την αυγή του χρόνου μέχρι σήμερα. Όποιος πιστεύει ότι τέτοιοι λόγοι αποτελούν μέρος ενός μακρινού παρελθόντος και τώρα έχουν αντικατασταθεί από τη λεγόμενη πρόοδο, κάνει διπλό λάθος, πρώτον επειδή δεν κατανοεί τη συνέχεια των διαδικασιών που, ακόμη και αν λαμβάνουν χώρα στο χρόνο, καθορίζονται από ιδέες, αρχέτυπα, τα οποία ασκούν την επιρροή τους ενώ παραμένουν αμετάβλητα έξω από αυτό. Δεύτερον, επειδή πιστεύοντας ότι αυτό που εξακολουθεί να υπάρχει έχει εξαφανιστεί, αγνοεί όχι μόνο την ύπαρξή του αλλά και τα αποτελέσματά του, θέτοντας έτσι τον εαυτό του σε μια κατάσταση ευπάθειας, χωρίς άλλες άμυνες ή αντίληψη κινδύνου. Η μαγεία ως γοητεία, η ικανότητα τροποποίησης της συνηθισμένης πραγματικότητας είναι μια δραστηριότητα που δεν έχει μειωθεί ποτέ, αλλά έχει αλλάξει μόνο μορφή, χρησιμοποιώντας άλλους τρόπους για την έκφρασή της, πιο ενημερωμένη με το νέο πνεύμα της εποχής. Απλώς ως παράδειγμα, μπορούμε να αναφέρουμε ορισμένες έγκυρες απόψεις, όπως αυτή του Ioan Petru Culianu ο οποίος, μελετώντας την αναγεννησιακή μαγεία, που απεικονίζεται καλά από τις θεωρίες του Giordano Bruno στο De vinculis, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι αντιπροσωπεύει «το πρωτότυπο των απρόσωπων συστημάτων των μέσων μαζικής ενημέρωσης, της έμμεσης λογοκρισίας, της παγκόσμιας χειραγώγησης και των εγκεφάλων εμπιστοσύνης που ασκούν τον απόκρυφο έλεγχό τους πάνω στις δυτικές μάζες»(1). Από την πλευρά του, ο μελετητής της επικοινωνίας Marshall McLuhan, έχοντας επίγνωση των δυνάμεων χειραγώγησης που είχαν ήδη οι σύγχρονες τεχνολογικές ανακαλύψεις εκείνη την εποχή (δεκαετίες 50-60 του εικοστού αιώνα), στην αλληλογραφία του δεν μπορούσε παρά να σημειώσει πώς η ανθρώπινη κατάσταση ήταν ουσιαστικά μια «υπνοβασία», μια ευτυχισμένη ύπνωση που καθορίστηκε από τα μέσα ενημέρωσης, από μια δύναμη που, όντας «περιβαλλοντική» κατάφερε επίσης να είναι «αόρατη»(2). Σε αυτό το πλαίσιο συνέχειας μεταξύ παρελθόντος και παρόντος μπορούμε να δούμε πώς η ουσία παραμένει θεμελιωδώς η ίδια, στην πράξη όπως και στα αποτελέσματα.

Υπό το πρίσμα αυτών των σκέψεων, δεν θα είναι έκπληξη να τονίσουμε την ομοιότητα μεταξύ ενός αρχαίου ξόρκι – θα μπορούσαμε να πούμε το πρωτότυπο των ξορκιών – και των πιο πρόσφατων τεχνικών της σύγχρονης υποβολής. Θα αναφερθούμε στο ξόρκι με το οποίο η Κίρκη μεταμορφώνει τους συντρόφους του Οδυσσέα σε γουρούνια, όπως εξιστορείται στην Οδύσσεια. Ένα ξόρκι που όχι μόνο μπορεί να αναλυθεί και να αναλυθεί στα θεμελιώδη στοιχεία του, αλλά μπορεί επίσης να απεικονίσει με σαφήνεια τι εξακολουθεί να παραμένει πιεστική συνάφεια σήμερα.

Η μαγική λειτουργία, μακριά από το να είναι μια καθαρή αυθαίρετη και υπερβολική πράξη, ανταποκρίνεται σε πολύ ακριβείς λογικές, χωρίζοντας τον εαυτό της σε στιγμές που είναι πραγματικές λειτουργικές φάσεις μιας διαδικασίας που αποδεικνύεται ότι έχει συνέπεια στην εκτέλεση καθώς και στα αποτελέσματα. Το ομηρικό κείμενο, αν και με πολύ συνθετικό τρόπο, μας δείχνει σαφώς την ξορκιστική διαδικασία, η οποία δεν είναι τόσο απλή όσο γίνεται συνήθως με την εκλαΐκευση και ως εκ τούτου τείνει να ξεφύγει από την προσοχή και την κατανόηση εκείνων που ενδιαφέρονται μόνο για την αφήγηση και τις μυθιστορηματικές εξελίξεις της. Αντ 'αυτού, είναι οι λεπτομέρειες που εκφράζουν τα βαθύτερα νοήματα.

Στο δέκατο βιβλίο του ποιήματος, ο στόλος του Οδυσσέα, μειωμένος πλέον σε ένα μόνο πλοίο, φτάνει στο νησί της Εύειας, μια φανταστική χώρα στην άκρη του κόσμου, όπου κατοικεί η Κίρκη, «μια τεράστια θεά που μιλάει με ανθρώπινη φωνή» (3). Η ομάδα των ανδρών που στέλνονται να εξερευνήσουν συναντά το παλάτι της και ακούει το τραγούδι της, ενώ εκείνη είναι αποφασισμένη για ένα μεγάλο έργο υφαντικής (τραγούδι και ύφανση, δύο δραστηριότητες που αποτελούν ήδη συμβολική αναφορά στη μαγεία). Αλλά η Κίρκη είναι κάτι περισσότερο από μια μάγισσα, είναι μια θεά, μια φιγούρα της οποίας η μνήμη χάνεται σε μακρινούς καιρούς: στη φύση της ως υπόσταση της προελληνικής μεσογειακής Μεγάλης Μητέρας είναι επίσης η κυρία των θηρίων – Πότνια θηρῶν – και των φυτών – Πότνια φυτῶν. Κυβερνήτης της φύσης και των νόμων της, μπορεί να κάνει δυνατή κάθε μεταμόρφωση, σε έναν κόσμο των στοιχείων, στον οποίο οι καταστάσεις και οι προσδιορισμοί δεν έχουν περιορισμούς και μυστικά γι 'αυτήν.

Επομένως, η δύναμη που έχει στη διάθεσή του δεν είναι συγκρίσιμη με εκείνη μιας μικρής ομάδας θνητών, για την οποία έχει εύκολα δίκιο. Μόλις οδηγηθούν μέσα στο σπίτι του και καθίσουν αναπαυτικά (δηλαδή μόλις μπουν στον κόσμο του, στον μαγικό κύκλο), ανανεώνονται με ένα θρεπτικό ρόφημα, στο οποίο, ωστόσο, προστίθενται μυστικά συστατικά, φάρμακα, τα οποία προκαλούν μια πρώτη αλλαγή σε αυτά. Το μαγικό φίλτρο καθορίζει ένα αποτέλεσμα υψίστης σημασίας, τη λήθη της «γης των πατέρων» (πατρίδος αἴης)(4)

“… Θανατηφόρα φάρμακα

αναμειγνύονται σε τρόφιμα, έτσι ώστε να ξεχάσουν εντελώς την πατρίδα τους.

Αφού του το έδωσε και το ήπιαν, τους άγγιξε αμέσως

με ένα ξυλάκι και θα τα βάλω πίσω στα χοιροστάσια.

Είχαν τα σώματα των χοίρων: φωνές και τρίχες

και περιμένετε. Αλλά, όπως και στο παρελθόν, το μυαλό ήταν σταθερό». (5)

Ακόμα άνθρωποι, αλλά χωρίς μνήμη, βρίσκονται τώρα στο έλεος της μάγισσας, η οποία μπορεί έτσι να χειριστεί τη δεύτερη μαγεία: πολύ γρήγορα αγγίζονται αμέσως από το μαγικό ραβδί (το ῥάβδος) που τους μεταμορφώνει σε χοίρους. Έτσι μεταλλαγμένα, μπορούν τελικά να κλείσουν στο χοιροστάσιο, τροφοδοτώντας βελανίδια και καρνεόλη. Είναι κλειδωμένοι κλαίγοντας, κλαίγοντας(6), επειδή δεν έχουν γίνει εντελώς γουρούνια: έχουν το σώμα, τη φυσική εμφάνιση, αλλά ο νους τους – ο νοῦς – έχει παραμείνει άθικτος. Από αυτό προέρχεται η δυσφορία τους, από την αίσθηση ότι έχουν χάσει κάτι, ότι δεν βρίσκονται στο «σωστό μέρος», ότι δεν είναι πλέον ευθυγραμμισμένοι με το πεπρωμένο τους. Έχουν χάσει τη μνήμη τους, αλλά εξακολουθούν να έχουν επίγνωση της ύπαρξής τους, του τι έχει χαθεί και δυνητικά μπορεί ακόμα να ανακτηθεί. Και έτσι θα συμβεί, έστω και σε τυχαίες περιστάσεις. Η σωτηρία τους, που πραγματοποιείται από έναν άνθρωπο, τον Οδυσσέα, έστω και με τη θεμελιώδη συμβολή του Ερμή, του αγγελιοφόρου των θεών, θα συμπέσει όχι μόνο με την επιστροφή στα ανθρώπινα χαρακτηριστικά, αλλά κυρίως με την ανάκτηση της μνήμης και της ταυτότητας(7).

Όπως μας δείχνει αυτό το παραδειγματικό γεγονός, η μαγική πράξη για να είναι αποτελεσματική πρέπει να βασίζεται σε ευνοϊκές προκαταρκτικές συνθήκες, σε μια αδυναμία που μπορεί να αξιοποιηθεί για μια επόμενη επίθεση. Στην περίπτωση που μόλις είδαμε, η γοητεία με τα φάρμακα παίζει αυτόν τον ρόλο. Το φίλτρο που χύνεται από την Κίρκη είναι ο πρώτος παράγοντας, απολύτως απαραίτητος για τη μεταμόρφωση, ο οποίος στη συνέχεια θα ολοκληρωθεί με το άγγιγμα του ραβδιού. Το ποτό με την επίδραση της λήθης είναι επομένως θεμελιώδες. Μόνο σε αυτό το σημείο, όταν τα υποκείμενα έχουν μειωθεί σε κατάσταση μειονότητας και ευπάθειας, μπορεί να διεξαχθεί επιτυχώς η τελική πράξη. Η βασική ιδέα είναι να στερηθεί το άτομο την ταυτότητά του, ένα στοιχείο ζωτικής σημασίας που χρησιμεύει για να ριζώσει στον κόσμο με μια προσωπικότητα και μέσα σε μια κοινότητα(8).

Ακριβώς όπως συμβαίνει στις μέρες μας, όπου κάθε θεμελιώδης αλλαγή, η οποία είναι πραγματικά επική, χρειάζεται πρώτα απ 'όλα ένα κενό, μια λήθη που μας κάνει να ξεχνάμε την αυτογνωσία, όχι ως ενιαία προσωπική μονάδα, αλλά ως μέρος μιας αδιάκοπης αλυσίδας γενεών που διαιωνίζεται με την πάροδο του χρόνου και ορίζεται από κοινές πράξεις και μνήμες. Μόλις εξαλειφθεί αυτή η συνείδηση, χάνεται ακόμη και η πιο σημαντική άμυνα ενάντια στις εξωτερικές επιθέσεις, οι οποίες δεν θα βρίσκουν πλέον εμπόδια στη δράση τους.

Η μεταμόρφωση σε χοίρους είναι μια αλλαγή κατάστασης που πληγώνει και περιορίζει μια φύση που στοχεύει σε πολύ διαφορετικά πεπρωμένα: ένα τέχνασμα που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί και που μόνο μέσω της αρχικής ρωγμής βρίσκει το δρόμο για την επιτυχία του. Ο αποπροσανατολισμός παραλύει τη δράση, αποδυναμώνει την ικανότητα κατανόησης της πραγματικότητας, οδηγεί σε παράλογες δραστηριότητες. Αυτό το βλέπουμε καλά στο παρόν μας, στο οποίο η απώλεια της ταυτότητας είναι πάντα το πρώτο βήμα για κάθε παρακμή.

Αλλά ένα τέτοιο ξόρκι δεν είναι ποτέ ολικό και μπορεί ακόμη και να είναι αναστρέψιμο. Εκείνοι που μαγεύονται χάνουν τη μνήμη τους, αλλά όχι το μυαλό τους, την ικανότητα της αντίληψης και της σκέψης. Ωστόσο, παραμένει ζωντανό και ικανό να επεξεργάζεται σκέψεις και πράξεις(9). Το αν αυτή η ικανότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για περισσότερες υλικές δραστηριότητες, που συνδέονται με τη νέα κατάσταση της ζωικότητας (και επομένως άχρηστες από μια υψηλότερη άποψη) ή για τη δική του λύτρωση είναι πάντα ένα ανοιχτό ερώτημα, ένας αγώνας που περισσότερο από την επιβίωση αφορά μια υπαρξιακή διάσταση πληρότητας και πραγματικής προσκόλλησης στην κοσμική τάξη. Ένας αγώνας στον οποίο η θέληση και η επίγνωση μετράνε περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, χωρίς να θίγεται η απαραίτητη βοήθεια ανώτερων δυνάμεων, με τις οποίες δεν πρέπει να χάσουμε την επαφή, αθάνατων δυνάμεων που, όντας ανώτερες από την τάξη του υλικού κόσμου, μπορούν να παρέμβουν για να διορθώσουν αυτό που έχει χάσει τη σωστή του τάξη στη ροή του γίγνεσθαι.

Ρέντσο Τζορτζέτι

1 I.P. Culianu, Eros e magia nel Rinascimento, Milano, il Saggiatore, 1995, σ. 145.

2 M. McLuhan, Αλληλογραφία 1931-1979, Μιλάνο, Sugarco, 1990, σ. 248.

3 Χ, 136. Η «ανθρώπινη φωνή» της θεάς μπορεί να υποδηλώνει την ικανότητά της να μιλά τη γλώσσα των θνητών, καθώς και τη γλώσσα των θεών (την οποία θα μπορούσαμε επίσης να ονομάσουμε «γλώσσα των πουλιών»). Το γεγονός ότι οι θεοί μπορούν να έχουν τη δική τους ιδιότυπη γλώσσα είναι μια έννοια που διευκρινίστηκε αργότερα (X, 305) όταν ο Ερμής, δείχνοντας στον Οδυσσέα το βότανο που θα τον προστατεύσει από τα μάγια, λέει ότι αυτό ονομάζεται μῶλυ από τους θεούς.

4 Χ, 236.

5 Χ, 235-240. Μετάφραση G. Aurelio Privitera, Μιλάνο, Fondazione Lorenzo Valla, Mondadori, 1995.

6 Χ, 241.

7 Χ, 397.

8 Βλ., επίσης, την ερμηνεία του Gabriel Germain, στο Genése de l'Odyssée – le fantastique et le sacré, Paris, Presses universitaires de France, 1954, σ. 250.

9 Χαρακτηριστικό των νεκρών είναι ότι χάνουν το νοῦς.

https://www.heliodromos.it/

**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων

Δεν υπάρχουν σχόλια: