ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Πέμπτη 4 Απριλίου 2024

ΜΕΡΙΚΈΣ ΣΚΈΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ RAGNARÖK.......

 



Ρόμπερτ Στάουκερς

Ο Robert Steuckers διερευνά πώς το Ragnarök, το τέλος του κόσμου στη σκανδιναβική μυθολογία, αντικατοπτρίζει αρχαία εσχατολογικά θέματα της Αποκάλυψης στον Χριστιανισμό και τις ινδοευρωπαϊκές, ζωροαστρικές και βουδιστικές παραδόσεις.

Το Ragnarök είναι μια επαναλαμβανόμενη αφήγηση της σκανδιναβικής μυθολογίας, οι πηγές της οποίας βρίσκονται στη Völuspa (κυριολεκτικά, η «προφητεία του μάντη») και στην Edda του Snorri Sturluson (1179-1241). Το Ragnarök θυμίζει ένα καταστροφικό τέλος του κόσμου, το οποίο μπορεί να βρεθεί στην Αποκάλυψη της Βίβλου και σε πολλές ινδοευρωπαϊκές, ζωροαστρικές και βουδιστικές παραδόσεις. Το Völuspa γράφτηκε γύρω στο έτος 1000 της χριστιανικής εποχής, όταν η ευρωπαϊκή ανθρωπότητα περίμενε το τέλος του κόσμου. Ονομάστηκε «Τρόμος της Χρονιάς 1000» όταν θεωρήθηκε ότι ο κόσμος θα κατέρρεε το 1033, χίλια χρόνια μετά τη σταύρωση του Χριστού. Αυτό το εσχατολογικό όραμα εκφράστηκε από τον Raoul le Glabre, έναν μοναχό που γεννήθηκε στη Βουργουνδία γύρω στο 985. Ο Georges Duby χρησιμοποίησε τα γραπτά του για να αποδείξει ότι υπήρχε, γύρω στο έτος 1000, ένας ευρέως διαδεδομένος φόβος για την εξαφάνιση του κόσμου σε ένα σενάριο κοντά στην Αποκάλυψη. Όπως και στο Völuspa, ο Raoul le Glabre φαντάστηκε ότι αυτής της κατάρρευσης θα προηγείτο μια καταστροφική αναταραχή στη σειρά των εποχών. Η ερμηνεία του Duby αμφισβητείται σήμερα: οι πρόγονοί μας, το έτος 1000, δεν θα βασανίζονταν τόσο από την ιδέα του τέλους του κόσμου.

Ο Snorri Sturluson, Ισλανδός ποιητής και πολιτικός, γεννημένος στα τέλη του 12ου αιώνα, σπούδασε λατινικά, θεολογία, γεωγραφία και ισλανδικό δίκαιο. Το Edda του είναι ένα βιβλίο για την εκπαίδευση ζεματιστών και ποιητών, ένας πραγματικός θεσμός στην Ισλανδία εκείνη την εποχή, ο οποίος εξήγαγε τραγούδια χειρονομίας και ποίησης προς δόξα υψηλών αρχόντων, κυρίως νορβηγικών και αγγλικών.

Πριν από τη συγγραφή του Völuspa, το οποίο αναφέρεται άμεσα στο προχριστιανικό σκανδιναβικό πάνθεον, ο γερμανικός λογοτεχνικός κόσμος παρήγαγε το Muspilli, ένα απόσπασμα 103 στίχων, του οποίου το χειρόγραφο βρέθηκε στη Βαυαρία και χρονολογείται από το δεύτερο μισό του 9ου αιώνα, πιθανώς αντιγραμμένο από μια πρωτότυπη έκδοση από τις Βρετανικές Νήσους. Είναι ένας εκχριστιανισμός ειδωλολατρικών και ακόμη και μιθραϊκών εσχατολογικών θεμάτων, στα οποία ο Άγγελος και ο Διάβολος συγκρούονται για τη σωτηρία των ανθρώπινων ψυχών σε μια Τελική Κρίση. Τελικά, ένας στρατός φτάνει από τα αστέρια του ουρανού για να αντιμετωπίσει έναν άλλο, που προέρχεται από τη φωτιά της κόλασης. Μέχρι στιγμής, η έμπνευση είναι βιβλική-μιθραϊκή ή ακόμα και ζωροαστρική. Ο Ηλίας (Όντιν) αντιμετωπίζει τον Αντίχριστο (Φενρίρ). Αλλά στην υπόλοιπη ιστορία, αποκαλύπτονται τα κοσμικά θέματα του παγανισμού: όταν το αίμα του Ηλία (Όντιν) ρέει στο πάτωμα της Γης, «τα βουνά αρχίζουν να τρέμουν, κανένα δέντρο δεν μένει όρθιο στη Γη, τα νερά στεγνώνουν, οι βάλτοι καταπίνονται, ο ουρανός καίγεται στις φλόγες και το φεγγάρι πέφτει, καίγεται το διάστημα της Γης». Οι 103 στίχοι του Muspilli και η προσμονή του χειρογράφου στο Völuspa and Edda του Snorri Sturluson μαρτυρούν την επιμονή των εσχατολογικών θεμάτων που ο Χριστιανισμός δεν μπόρεσε να εξαλείψει.

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτών των ιστοριών είναι ότι υπερβάλλουν σε μεγάλο βαθμό τις καταστροφές που συμβαίνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας: κλιματικές αναταραχές, ηφαιστειακές εκρήξεις, κατακλυσμοί κ.λπ. Στην ευρωπαϊκή ιστορία που προηγήθηκε αμέσως της εμφάνισης των Muspilli και Völupsa (η Edda του Snorri είναι πιο πρόσφατη, όπως και το τραγούδι των Nibelungs), οι καταστροφές έχουν αφήσει το σημάδι τους στο μυαλό των ανθρώπων. Έτσι, ο φόβος ενός ατελείωτου χειμώνα ενισχύθηκε από τα γεγονότα του έτους 536, όταν, ανεξήγητα για τους συγχρόνους στις περιοχές μας της βορειοδυτικής Ευρώπης, ο ήλιος έγινε θολός, ο ουρανός σκοτείνιασε, τα αστέρια δεν ήταν πλέον ορατά τη νύχτα και τα πράγματα δεν είχαν πλέον σκιά. Το αστέρα του Απολλινίου δεν είναι πλέον ένας ακτινοβόλος δίσκος, αλλά μια άμορφη, κιτρινωπή κηλίδα που σημαδεύει αόριστα τον ουρανό. Τα τέταρτα του φεγγαριού δεν είναι πλέον ορατά, έτσι οι άνθρωποι δεν μπορούν πλέον να μετρήσουν το χρόνο. Ο Άγγλος αρχαιολόγος David Keys ήταν σε θέση να αποδείξει ότι ένα ηφαίστειο εξερράγη κάπου στην Ινδονησία, πιθανώς Krakatoa, το έτος 536, απελευθερώνοντας πυκνά σύννεφα τέφρας και θειούχων κρυστάλλων πάγου στην ατμόσφαιρα, προκαλώντας μια άνευ προηγουμένου κλιματική καταστροφή χωρίς συνέχεια, εκτός από τις εκρήξεις του Tambora το 1815 (εξηγώντας το αβυσσαλέο κλίμα στη μάχη του Βατερλώ και το έτος 1816, όταν χιόνισε τον Ιούνιο στην ανατολική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών) και Krakatoa το 1883. Η έκρηξη του 536 θα ήταν πολύ πιο σημαντική και επακόλουθη από τις άλλες εκρήξεις που παρατηρήθηκαν τον 19ο αιώνα. Η αγωνία που δημιουργήθηκε από αυτόν τον μόνιμο «χειμώνα» λέγεται ότι ώθησε τον Médard, τον Φράγκο-Μεροβίγγειο επίσκοπο της Tournai, να στείλει μια αποστολή προς τα ανατολικά για να «πάει και να αναζητήσει τον απόντα ήλιο», μια εκστρατεία που θα οδηγούσε επίσης στην υποταγή στη φραγκική κυριαρχία των φυλών που εγκαταστάθηκαν μεταξύ του Ρήνου και της Θουριγγίας. Τα ανήλιαγα χρόνια του 535-536 άφησαν έτσι το σημάδι τους στα πνεύματα σε τέτοιο βαθμό που αναπόφευκτα αγκυροβόλησαν στη μυθολογική φαντασία.

Ομοίως, η ιδέα μιας μεγάλης τελικής μάχης, η οποία είναι σίγουρα παρούσα σε πολλές ινδοευρωπαϊκές μυθολογικές αφηγήσεις, πρέπει να εμφανίστηκε εύλογη στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη μετά την εισβολή των Ούννων. Το διάσημο φριζικό χειρόγραφο Oera Linda, που συχνά θεωρείται φάρσα αλλά αποκρυπτογραφήθηκε από τον καθηγητή Frans J. Los, λέγεται ότι προκαλεί ιστορικά γεγονότα του 4ου και 5ου αιώνα. Οι εισβολές των Ούννων και των Φιννοουγγρικών λεηλάτησαν την Ανατολική Ευρώπη, την ανατολική Γερμανία, το έδαφος της σημερινής Πολωνίας, αλλά και τη Σκανδιναβία, πιο συγκεκριμένα τη Σκάνια (το νότο της σημερινής Σουηδίας). Η «μητέρα του λαού», η Volksmutter των Friesians, της οποίας το σύστημα ήταν μητρογραμμικό, σκοτώθηκε. Οι Δανοί και οι Ούννοι πολεμούν μεταξύ τους στη θάλασσα. Η Φρίσλαντ απειλείται επειδή οι Ούννοι και οι φιννοουγγρικοί λαοί εγκαθίστανται ανατολικά του Βέζερ. Η αναρχία βασιλεύει. Δεν μπορεί να διοριστεί νέος Volksmutter. Οι εχθρικές επιδρομές διαδέχονται η μία την άλλη, στις οποίες οι οικογένειες των Volksmütter αποδεκατίζονται. Τέλος, το 450-451, η χώρα της Φρισίας πλημμυρίζει από ένα παλιρροϊκό κύμα. Το μόνο άθικτο φρούριο που έχει απομείνει βρίσκεται πιθανώς στο νησί Texel. Η θάλασσα καταστρέφει τα δάση (στο Muspilli και στο Völuspa: δεν υπάρχουν δέντρα που στέκονται στη Γη). Η μνήμη αυτού του παλιρροϊκού κύματος σε μια χώρα πολιορκημένη από εχθρούς που θεωρούνται δαίμονες (επειδή είναι θεμελιωδώς ξένοι) και η καταστροφή των δασών ενισχύουν τις εικόνες που έχουν ήδη μεταφερθεί από τις μυθολογικές ιστορίες.

Οι τρεις ιστορίες θυμίζουν επίσης την καταστροφή του κόσμου από τη φωτιά. Στον ελληνοαιγαιοπελαγίτικο χώρο, υπάρχει η ανάμνηση της αρχαίας έκρηξης της Σαντορίνης. Για τους Σκανδιναβούς μυθολόγους Hilda Ellis Davidson και Bertha Phillpotts, η ιδέα της καταστροφής από φωτιά βασίζεται στην παρατήρηση των Ισλανδών για τις σεισμικές και ηφαιστειακές δραστηριότητες που έλαβαν χώρα στο νησί τους στον Βόρειο Ατλαντικό. Η φιγούρα του Surtr, αρχηγού των κολασμένων στηλών που εισβάλλουν στο Asgard, είναι αυτή που καταστρέφει τον κόσμο με φωτιά στο τέλος της μυθολογικής ιστορίας του Völuspa. Για την Bertha Phillpotts, ο Surtr είναι ένας ηφαιστειακός δαίμονας επειδή η σκηνή που τον απεικονίζει να οδηγεί φωτιά στον κόσμο προκαλεί καπνό και φλόγες που φτάνουν στα αστέρια. Το 1783, ένα ισλανδικό ηφαίστειο εξερράγη το Skaptar Yökul. Οι σύγχρονες περιγραφές του ηφαιστείου αντιστοιχούν στις εικόνες που άφησε το Völuspa: πρώτα, οι σεισμοί ταρακουνούν τα βουνά, στη συνέχεια το σκοτάδι του ήλιου από τα σύννεφα τέφρας, στη συνέχεια οι φλόγες ξεσπούν, το λιώσιμο των πάγων και ένα παλιρροϊκό κύμα.

«Υπήρχαν ανησυχητικά προειδοποιητικά σημάδια του κακού. Κατά τη διάρκεια τριών μεγάλων χειμώνων, μεγάλες μάχες διεξήχθησαν σε όλο τον κόσμο. Οι άνδρες γίνονταν άγριοι, τα ήθη κατέρρεε και οι δεσμοί των φατριών δεν ήταν πλέον σεβαστοί. Οι αδελφοί σκότωσαν ο ένας τον άλλον, οι γιοι ύψωσαν τα σπαθιά τους στους πατέρες τους και οι πατέρες δολοφόνησαν τους γιους τους. Κανείς δεν φοβόταν πια τη μοιχεία και τη φαυλότητα».

Το τέλος του κόσμου είναι επομένως μια σύγκλιση φυσικών και κοινωνικών καταστροφών διότι, όπως θυμάται ο Klaus Bemmann, περιγράφοντας το περίγραμμα του οράματος των Γερμανών για το τέλος του κόσμου: "Υπήρχαν ανησυχητικά προειδοποιητικά σημάδια του κακού. Κατά τη διάρκεια τριών μεγάλων χειμώνων, μεγάλες μάχες διεξήχθησαν σε όλο τον κόσμο. Οι άνδρες γίνονταν άγριοι, τα ήθη κατέρρεε και οι δεσμοί των φατριών δεν ήταν πλέον σεβαστοί. Οι αδελφοί σκότωσαν ο ένας τον άλλον, οι γιοι ύψωσαν τα σπαθιά τους στους πατέρες τους και οι πατέρες δολοφόνησαν τους γιους τους. Κανείς δεν φοβόταν πια τη μοιχεία και τη φαυλότητα».

Έτσι έχουμε ένα μείγμα τοπικών, σκανδιναβικών και γερμανικών μυθολογικών στοιχείων, πολύ αρχαίων ινδοευρωπαϊκών μυθολογικών στοιχείων (όπως θα δούμε) και πτυχών της Αποκάλυψης και της χριστιανικής εσχατολογίας, ειδικά στο Muspilli, γραμμένο αναγκαστικά από κληρικούς. Τον 13ο αιώνα, ο ίδιος ο Snorri Sturluson ήταν κληρικός. Ως εκ τούτου, σχηματίστηκε από τη θρησκεία που βρισκόταν στην εξουσία στην εποχή του. Παρ 'όλα αυτά, οι λαϊκές παραδόσεις ανέλαβαν δράση: η Hilda Ellis Davidson υπενθυμίζει ότι ο Axel Olrik (1864-1917), ειδικός στις δανικές λαϊκές παραδόσεις και πρωτοπόρος στη μελέτη των προφορικών πηγών, επεσήμανε στην έρευνά του ότι οι λαϊκές αφηγήσεις στη Δανία περιείχαν ιστορίες παρόμοιες με εκείνες της Völuspa και της Edda: ένα τέρας που καταβροχθίζει τον ήλιο, η Γη που τελικά βυθίζεται στη θάλασσα, ένας αλυσοδεμένος γίγαντας που απελευθερώνεται για να εξαπολύσει χάος. Αυτό που ανακάλυψε ο Olrik στην ύπαιθρο της Γιουτλάνδης ή της σουηδικής Skåne τον 19ο αιώνα πρέπει να ήταν ακόμη πιο σημαντικό στους αιώνες που ο Χριστιανισμός είχε μόλις έρθει στη δική του. Η μυθολογική κληρονομιά είναι αμετακίνητη, εκτός ίσως από την εποχή μας, όταν δεν αμφισβητείται από μια ανταγωνιστική θρησκεία, αλλά από έναν καταναλωτισμό που καταβροχθίζει τα πάντα, τα διεστραμμένα αποτελέσματα του οποίου αντιστοιχούν στην περιγραφή του Bemmann.

Αυτά τα μυθολογικά θέματα δεν είναι ιδιαίτερα για τους σκανδιναβικούς λαούς: βρίσκονται σε άλλες ινδοευρωπαϊκές παραδόσεις. Για τον Mircea Eliade ή τον Rudolf Simek, η ιστορία των Völuspa και Edda είναι κυκλική. Στην αφήγηση του Ragnarök, οι αναγεννημένες φιγούρες που προεδρεύουν της κοσμικής ανανέωσης μετά την πλήρη κατάρρευση του κόσμου και τη φωτιά του είναι ο Lîf και ο Lîfthrasir, δηλαδή η ζωή και η ζωτική αρχή. Εδώ έχουμε αυτό που οι μυθολόγοι αποκαλούν «διπλή ανθρωπογένεση»· Η γένεση του κόσμου και της ανθρωπότητας επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά και ο κύκλος αρχίζει εκ νέου. Ο Lîf και ο Lîfthrasir αναδύονται από κορμούς δέντρων: εδώ πάλι, η λαϊκή λαογραφία μας υπενθυμίζει ότι αυτός ο μύθος μιας μετα-καταστροφικής (αναγέννησης) είναι άφθαρτος. Πράγματι, ένας βαυαρικός μύθος θυμίζει έναν βοσκό που ζει σε έναν κορμό δέντρου του οποίου οι απόγονοι ξαναγεμίζουν τη Γη μετά από μια καταστροφική πανούκλα.

Η ιδέα ενός ατελείωτου κοσμικού χειμώνα ή τριών διαδοχικών χειμώνων με καταστροφικές επιπτώσεις, όπως αυτή του σκανδιναβικού Fimbulwinter, μπορεί να βρεθεί στην ιρανική μυθολογία. Οι ιστορίες του Bundahishn και του Yima το επιβεβαιώνουν, συμπεριλαμβανομένων των ζωροαστρικών μεταθέσεών τους, όπου οι ευεργετικές δυνάμεις του Ahura Mazda αντιμετωπίζουν εκείνες του Angra Mainyu, ο οποίος υποτάσσεται και βυθίζεται στην αδράνεια για τρεις χιλιάδες χρόνια. Ο Ahura Mazda εκμεταλλεύεται την αδράνεια του Angra Mainyu για να δημιουργήσει τον Ewagdad, την αρχέγονη αγελάδα, και τον Gayomard, τον αρχέγονο άνθρωπο, και να οργανώσει τον κόσμο σύμφωνα με τα κριτήρια του Ard, the Truth, το οποίο πρέπει να λειτουργήσει ως εμπόδιο ενάντια στις ανοησίες του Angra Mainyu που επιδιώκει να καταστρέψει τον κόσμο. Ο μύθος του Yima, του τέταρτου βασιλιά της περσικής δυναστείας Pishdadian, απεικονίζει έναν φωτεινό βασιλιά ο οποίος, σύμφωνα με τον Henry Corbin, δημιούργησε το κάστρο, το Var, όπου συγκεντρώνονται οι εκλεκτοί μεταξύ όλων των όντων, οι ευγενέστεροι και ευγενέστεροι, για να σωθούν από τον θανατηφόρο χειμώνα που προκαλείται από τις δαιμονικές δυνάμεις που θα ρημάξουν τη Γη. Αφού καταστρέψουν αυτές τις κακές δυνάμεις, οι ενάρετοι του Var θα ξαναγεμίσουν τη Γη και θα μεταμορφώσουν τον κόσμο. Στην Περσική Αυτοκρατορία, η Περσέπολη πρέπει να ήταν η εικόνα του Var στη μυθολογία.

Στον Βουδισμό, η εποχή της «καλής γνώσης», του ντάρμα, θα τελειώσει πέντε χιλιάδες χρόνια μετά το θάνατο του Βούδα. Μια νέα περίοδος θα ξεκινήσει μετά, με έναν νέο Βούδα, τον Μαϊτρέγια Βούδα, του οποίου η βασιλεία θα έρθει μετά από έναν πλήρη εκφυλισμό της ανθρωπότητας, που θα σημαδευτεί από βία, ασέβεια, σεξουαλική εξαχρείωση και κοινωνική κατάρρευση.

Αυτό το βουδιστικό όραμα θα πρέπει να μας κάνει να σκεφτούμε σήμερα πού ο κόσμος μας βρίσκεται σε πλήρη αταξία. Οι εκδηλώσεις της παρακμής, οι οποίες είναι ορατές, ιδιαίτερα τις τελευταίες δύο δεκαετίες, όταν έχουν λάβει διαστάσεις δυσανάλογες με αυτό που ήδη γνωρίζαμε ως φρίκη της παρακμής, είναι ακριβώς οι εκδηλώσεις που προκαλούν οι μυθολογίες μας, που αντιστοιχούν στη σύγκλιση των καταστροφών που φοβόντουσαν ότι θα συμβούν. Θα χαθούμε όλοι στο τέλος αυτής της δραματικής κατάρρευσης, αλλά ο Lîf και ο Lîfthrasir θα επιστρέψουν. Και το γρασίδι θα γίνει ξανά πράσινο, τρυπώντας τις στάχτες των ηφαιστειακών πυρκαγιών που εξαπέλυσε ο Surtr.

Βιβλιογραφία

Klaus Bemmann, Der Glaube der Ahnen – Die Religion der Deutschen bevor sie Christen wurden, Phaidon, Έσσεν, 1990.

H. R. Ellis Davidson, Θεοί και μύθοι της Βόρειας Ευρώπης, Penguin, Harmondsworth, 1963-1971.

Hans Jürgen Koch, Die deutsche Literatur in Text und Darstellung – Mittelalter I, Reclam, Στουτγάρδη, 1976 (για τον Muspilli).

Frans J. Los, Die Ura Linda Handschriften als Geschichtsquelle, W. J. Pieters, Oostburg (NL), s. d.

Reinhard Schmoeckel, Deutschlands unbekannte Jahrhunderte – Geheimnisse aus dem Frühmittelalter, Lindenbaum Verlag, Schnellbach, 2013.

Rudolf SIMEK /Hermann Palsson, Lexikon der Altnordischen Literatur, A.Kröner, Στουτγάρδη, 1987.

 

Ο Robert Steuckers γεννήθηκε στο Uccle τον Ιανουάριο του 1956. Μετά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στις Λατινικές Επιστήμες (1967-1974), σπούδασε γερμανικά και αγγλικά στο πανεπιστήμιο και στο Κολλέγιο Μεταφραστών και Διερμηνέων μεταξύ 1974 και 1980. Υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία στον βελγικό στρατό από το 1982 έως το 1983 και στη συνέχεια άνοιξε μεταφραστικό γραφείο στις Βρυξέλλες (1983–2003) προτού αναλάβει διάφορες θέσεις διδασκαλίας (2003–2021) και τελικά συνταξιοδοτηθεί.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: