ΘΑ ΣΤΕΛΝΑΤΕ ΑΥΡΙΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΔΙΔΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑRTIFICIAL INTELLIGENCE ΡΟΜΠΟΤΙΚΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ?
Σύνοψη σεντονιού:

Ένας τέτοιος καθηγητής είναι φθηνότερος, δεν έχει απαιτήσεις, αξιολογείται αδιαμαρτύρητα και δεν κάνει λάθη, θα σου πει. Ο ίδιος, βλεπεις, δεν είχε κανένα πρόβλημα να υποκαταστήσει τον δικό του ρόλο παλαιότερα με μια τηλεόραση και μερικές βιντεοκασετες αρχικά. Και με μία κονσόλα και ένα tablet ή smartphone αργότερα για να καλύψει τις πολλές ώρες της δικής του ανεπάρκειας ως γονιός.
Αγνοώντας όμως ότι:



Το σεντόνι: (αν τα απεχθάνεσαι, πήγαινε στο επόμενο
_______________
Ο ουροβόρος είναι το διάσημο αρχαίο σύμβολο ενός φιδιού που καταβροχθίζει την ουρά του. Καθώς το περιεχόμενο που δημιουργείται από μοντέλα γλώσσας τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT αρχίζει να γεμίζει το διαδίκτυο —συχνά προς απογοήτευση των πολύ ανθρώπινων συντακτών που εργάζονται σε αυτούς τους ιστότοπους ή στα επαγγέλματα που σχετιζονται με την δημιουργική γραφή — πολλά αποτελεσματα της δράσης της ΑΙ συνοδεύονται από πολλά σφάλματα.
Και αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα, γιατί το Διαδίκτυο είναι το ίδιο το υλικό πηγής πάνω στο οποίο εκπαιδεύονται αυτά τα γλωσσικά μοντέλα, που στηρίζονται σε αλγόριθμους που επινοηθηκαν από μαθηματικούς την δεκαετία του 70 και του 80 (τα Petri-nets από Σοβιετικους αρχικά και τα νευρωνικά δίκτυα αργότερο).
Με άλλα λόγια, η AI, που βρήκε την ευκαιρία να εκκολαφθεί μόνο όταν υπερσυγκεντρώθηκαν παράνομα πολλά δεδομένα από εταιρίες του web2.0 τυπου Facebook και Google, αφού εκκολαφτηκε, άρχισε ήδη να τρώει την ουρά της.
Αυτό μπορεί να περιγραφεί καλύτερα με τις συνεχείς φωτοτυπιες επί της ίδιας φωτοτυπιας. Στο τέλος το αρχικό περιεχόμενο αλλοιώνεται τελείως., Με τον ίδιο τρόπο και η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να αρχίσει να εκπαιδεύεται σε συνθετικά δεδομένα γεμάτα λάθη έως ότου το ίδιο το πράγμα που προσπαθούσε να δημιουργήσει γίνει η απόλυτη ασυναρτησία. Αυτό είναι που οι ερευνητές της τεχνητής νοημοσύνης αποκαλούν «κατάρρευση μοντέλου».
Οι ειδικοί αυτού του κλαδου της πληροφορικής προειδοποιούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη/ευφυία θα μπορούσε να προκαλέσει την εξαφάνιση του ανθρώπου. Αυτό δεν είναι όμως βέβαιο γιατί η ΑΙ εξελίσσεται ανεξέλεγκτα και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση πολύ πιο γρήγορα από ό,τι εξελίσσεται το ανθρώπινο είδος και οι κοινωνίες που έχει κατασκευάσει. Ο κίνδυνος εντοπίζεται κυρίως σε ορισμένα επαγγέλματα, που πραγματικά κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Όπως πχ των πραγματικών δημοσιογράφων (τα παπαγαλάκια, όπως οι περισσότεροι δικοί μας που αναμεταδιδουν μόνο προπαγάνδα και ότι πει το ΑΠΕ, έχουν εξαφανιστεί ήδη- αλλά δεν το ξέρουν...) ή οι προγραμματιστές, οι συμβολαιογράφοι ή οι γραφειοκράτες της δημόσιας διοίκησης.
Και φυσικά, όπως και σε καθε αλλη ανθρώπινη επινόηση, ο κίνδυνος βρίσκεται στην κακή της χρήση, όπως αυτή που γίνεται τώρα για να παραβιαστεί κάθε έννοια πνευματικής ιδιοκτησίας και προσωπικών δεδομένων, για να αναπτυχθεί ο τεχνοφεουδαρχισμός των bigtech του διαδικτύου στην θέση των μηχανισμών του νεοφιλελευθερισμού. Η της με χωρίς όρους χρησης της στην εκπαιδευτική διαδικασια. Που και αυτός κατέρρευσε μαζί με την περίφημη "αόρατη χείρα " του, (που όλα θα τα ρύθμιζε, τρομάρα της).
Λόγω αυτού του προβλήματος, ψάχνουν τώρα να βρούν τρόπους για να μην χρησιμοποιεί η ΑΙ δεδομένα του ίντερνετ που έχουν παραχθεί από προγράμματα ΑΙ. (το πρόβλημα είναι ισοδύναμο με τον εντοπισμό των fake news που αναπαράγονται στο internet γρήγορα λόγω της ανθρώπινης βλακείας). Και καταλήγουν πάλι σε αυτό που ήταν γνωστό από την δεκαετία του 80:

Η ανθρώπινη ευφυία όμως, που παράγει πραγματικά νέα γνώση και πρόοδο, στηρίζεται στην λειτουργία της διαίσθησης (και μετά της απόδειξης ή αντοποδεειξης), με δύο λόγια σε αυτό που λέμε επιστήμη.Καμία όμως μηχανή δεν μπορεί να δημιουργήσει τεχνητή διαίσθηση για ένα απλό λόγο:
Η διαίσθηση λειτουργεί με χαοτικά μοντέλα στο ανθρώπινο μυαλό, και είναι το αποτέλεσμα της εξέλιξης μας μέσα σε κοινωνίες που ανταλλάσσουν γνώση. Καμία όμως μηχανή δεν μπορεί να λειτουργήσει το ίδιο χαοτικά αλλά μόνο με γραμμικό τρόπο. Στο δημιουργικό χάος (που πολύ το φοβούνται ακόμα, όπως και το να εμπιστεύονται την διαίσθηση τους), όλες οι μηχανές καταρρέουν.
----------------------
Έτσι, μπροστά στην προοπτική ενός ΑΙ δασκάλου να διδάσκει σε μια τάξη μέσα σε ένα δυστοπικό περιβάλλον ενός σχολείου απολυμασμένου με οξυζενέ συντηρητισμό, ένας πραγματικά ευφυής μαθητής θα έκανε κοπάνα! Στέλνοντας μια ψηφιακή του ρέπλικα να διδαχθεί αντ' αυτού από τον ΑΙ καθηγητή, που δεν μπορεί να του διδάξει το σημαντικότερο:

Μετά της καλημέρας μου
**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου