από τον Pepe Escobar  γιά το thesake, δημοσιεύτηκε με την άδεια του συγγραφέα και διασταυρώθηκε ευρέως

ΣΑΜΑΡΚΑΝΤ –Η διασύνδεση της Εσωτερικής Ευρασίας είναι μια άσκηση Ταοϊστικής ισορροπίας: προσθέτοντας κομμάτι-κομμάτι, υπομονετικά, σε ένα γιγάντιο παζλ. Χρειάζεται χρόνος, δεξιότητες, όραμα και φυσικά σημαντικές ανακαλύψεις.

Ένα βασικό κομμάτι προστέθηκε στο παζλ πρόσφατα στο Ουζμπεκιστάν, ενισχύοντας τους δεσμούς μεταξύ της Πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI) και του International North South Transportation Corridor (INSTC).

Η κυβέρνηση Mirzoyoyev στην Τασκένδη ασχολείται βαθιά με την turbo-οδήγηση ενός ακόμη διαδρόμου μεταφορών της Κεντρικής Ασίας: ενός σιδηροδρόμου Κίνας-Κιργιστάν-Ουζμπεκιστάν-Αφγανιστάν.

Αυτό ήταν στο επίκεντρο μιας συνάντησης μεταξύ του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου της Temir Yullari –των εθνικών σιδηροδρόμων του Ουζμπεκιστάν– και των ομολόγων του στο Κιργιστάν και το Αφγανιστάν, καθώς και των διευθυντών της κινεζικής εταιρείας logistics Wakhan Corridor.

Όσον αφορά τη σύνθετη διασταύρωση του Xinjiang με την Κεντρική και Νότια Ασία, αυτό είναι τόσο πρωτοποριακό όσο γίνεται, ως μέρος αυτού που αποκαλώ Πόλεμος των Οικονομικών Διαδρόμων .

Οι Ουζμπέκοι έχουν ρεαλιστικά περιγράψει τον νέο διάδρομο ως απαραίτητο για τη μεταφορά εμπορευμάτων με χαμηλούς δασμούς – αλλά αυτό υπερβαίνει τους απλούς υπολογισμούς του εμπορίου.

Φανταστείτε, στην πράξη, εμπορευματοκιβώτια φορτίου να έρχονται με τρένο από το Kashgar στο Xinjiang στο Osh στο Κιργιστάν και μετά στο Hairatan στο Αφγανιστάν. Ο ετήσιος όγκος προγραμματίζεται να φτάσει τα 60.000 εμπορευματοκιβώτια μόνο το πρώτο έτος.

Αυτό θα ήταν κρίσιμο για την ανάπτυξη του παραγωγικού εμπορίου του Αφγανιστάν – μακριά από την εμμονή της «βοήθειας» της κατοχής των ΗΠΑ. Τα αφγανικά προϊόντα θα μπορούν τελικά να εξάγονται εύκολα σε γείτονες της Κεντρικής Ασίας και επίσης στην Κίνα, για παράδειγμα στην πολυσύχναστη αγορά Kashgar.

Και αυτός ο σταθεροποιητικός παράγοντας θα ενίσχυε τα ταμεία των Ταλιμπάν, τώρα που η ηγεσία στην Καμπούλ ενδιαφέρεται πολύ να αγοράσει ρωσικό πετρέλαιο, φυσικό αέριο και σιτάρι με εξαιρετικά ελκυστικές εκπτώσεις.

Πώς να επαναφέρετε το Αφγανιστάν στο παιχνίδι

Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να απομακρυνθεί ένα οδικό έργο από αυτόν τον σιδηρόδρομο που θα διέσχιζε τον εξαιρετικά στρατηγικό διάδρομο Wakhan – κάτι που το Πεκίνο έχει ήδη σκεφτεί εδώ και μερικά χρόνια.

Το Wakhan μοιράζεται το βόρειο Αφγανιστάν και την αυτόνομη περιοχή Gorno-Badakhshan του Τατζικιστάν: μια μακριά, άγονη, εντυπωσιακή γεωλογική λωρίδα, που προχωρά μέχρι το Xinjiang.

Μέχρι τώρα είναι ξεκάθαρο όχι μόνο στην Καμπούλ, αλλά και στα μέλη του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO), ότι οι ταπεινωμένοι Αμερικανοί δεν θα αποκαταστήσουν τα δισεκατομμύρια δολάρια  που «κατασχέθηκαν» από τα αποθεματικά της Αφγανικής Κεντρικής Τράπεζας – κάτι που τουλάχιστον θα μετριάσει το Αφγανιστάν. τρέχουσα, τρομερή οικονομική κρίση και επικείμενο μαζικό λιμό.

Έτσι, το Σχέδιο Β είναι να ενισχύσει τις – προς το παρόν κατεστραμμένες – αλυσίδες εφοδιασμού και εμπορίου στο Αφγανιστάν. Η Ρωσία θα είναι υπεύθυνη για την ασφάλεια για ολόκληρο το σταυροδρόμι Κεντρικής-Νοτίου Ασίας. Η Κίνα θα παράσχει το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης. Και εκεί εντάσσεται ο σιδηρόδρομος Κίνας-Κιργιστάν-Ουζμπεκιστάν-Αφγανιστάν.

Η Κίνα βλέπει έναν δρόμο πέρα ​​από το Wakhan - μια πολύ περίπλοκη πρόταση - ως έναν επιπλέον διάδρομο BRI, που συνδέεται με τον ανακαινισμένο από την Κίνα αυτοκινητόδρομο Pamir στο Τατζικιστάν και τους δρόμους του Κιργιζιστάν που έχουν ξαναχτιστεί από την Κίνα.

Ο Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός (PLA) έχει ήδη κατασκευάσει έναν δρόμο πρόσβασης 80 χιλιομέτρων από το κινεζικό τμήμα της εθνικής οδού Karakoram - πριν φτάσει στα σύνορα με το Πακιστάν - σε ένα ορεινό πέρασμα στο Wakhan, προς το παρόν διαθέσιμο μόνο για αυτοκίνητα και τζιπ.

Η επόμενη κινεζική κίνηση θα ήταν να προχωρήσουμε περαιτέρω σε αυτόν τον δρόμο κατά 450 χιλιόμετρα, μέχρι το Fayzabad, την πρωτεύουσα της επαρχίας του Αφγανιστάν Badakhshan. Αυτό θα αποτελούσε τον οδικό εφεδρικό διάδρομο προς τον σιδηρόδρομο Κίνας-Κεντρικής Ασίας-Αφγανιστάν.

Το βασικό σημείο είναι ότι οι Κινέζοι, όσο και οι Ουζμπέκοι, κατανοούν πλήρως την εξαιρετικά στρατηγική θέση του Αφγανιστάν: όχι μόνο ως σταυροδρόμι της Κεντρικής/Νοτίου Ασίας, που συνδέεται με βασικά ωκεάνια λιμάνια στο Πακιστάν και το Ιράν (Καράτσι, Γκουαντάρ, Τσαμπαχάρ) και προς την Κασπία Θάλασσα μέσω Τουρκμενιστάν, αλλά και βοηθώντας το στεριανό Ουζμπεκιστάν να συνδεθεί με αγορές στη Νότια Ασία.

Αυτό είναι όλο μέρος του λαβύρινθου του διαδρόμου BRI. και ταυτόχρονα αλληλεπιδρά με το INSTC λόγω του βασικού ρόλου του Ιράν (που συνδέεται όλο και περισσότερο με τη Ρωσία).

Η Τεχεράνη ασχολείται ήδη με την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου προς το Χεράτ, στο δυτικό Αφγανιστάν (ήδη έχει ξαναχτίσει τον δρόμο). Τότε θα έχουμε το Αφγανιστάν ενσωματωμένο τόσο στο BRI (ως μέρος του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν, CPEC) όσο και στο INSTC, δίνοντας ώθηση σε ένα ακόμη έργο: έναν σιδηρόδρομο Τουρκμενιστάν-Αφγανιστάν-Τατζικιστάν (TAT), που θα συνδεθεί με το Ιράν και άρα το INSTC.

Από το Karakoram στο Pakafuz

Ο αυτοκινητόδρομος Karakoram –το βόρειο τμήμα του οποίου ξαναχτίστηκε από τους Κινέζους– μπορεί αργά ή γρήγορα να αποκτήσει αδελφή του σιδηροδρόμου. Οι Κινέζοι το σκέφτονται από το 2014.

Μέχρι το 2016, ένας σιδηρόδρομος από τα σύνορα Κίνας-Πακιστάν στο Gilgit, στις βόρειες περιοχές και στη συνέχεια πιο κάτω στην Peshawar, κατοχυρώθηκε ως μέρος του σχεδίου του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν (CPEC). Αλλά μετά δεν συνέβη τίποτα: ο σιδηρόδρομος δεν περιλαμβάνεται  στο μακροπρόθεσμο σχέδιο CPEC 2017-2030.

Αυτό μπορεί να συμβεί τελικά την επόμενη δεκαετία: η μηχανική και η επιμελητεία είναι μια τεράστια πρόκληση, όπως ήταν και για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Karakoram.

Και μετά υπάρχει η γωνία «ακολουθήστε τα χρήματα». Οι δύο κορυφαίες κινεζικές τράπεζες που χρηματοδοτούν έργα BRI – και συνεπώς CPEC – είναι η China Development Bank και η Export Import Bank. Ακόμη και πριν από τον Covid είχαν ήδη μειώσει τα δάνειά τους. Και με τον Covid, πρέπει τώρα να εξισορροπήσουν τα ξένα έργα με τα εγχώρια δάνεια για την κινεζική οικονομία.

Η προτεραιότητα συνδεσιμότητας μετατοπίστηκε στον σιδηρόδρομο Πακιστάν-Αφγανιστάν-Ουζμπεκιστάν (Pakafuz).

Το βασικό τμήμα του Pakafuz συνδέει την Πεσαβάρ (την πρωτεύουσα των περιοχών των φυλών) με την Καμπούλ. Όταν τελειώσει, θα δούμε τον Pakafuz να αλληλεπιδρά απευθείας με τον επερχόμενο σιδηρόδρομο Κίνας-Κεντρικής Ασίας-Αφγανιστάν: ένας νέος λαβύρινθος BRI που συνδέεται άμεσα με το INSTC.

Όλες οι παραπάνω εξελίξεις αποκαλύπτουν την πραγματική τους πολυπλοκότητα όταν βλέπουμε ότι παρεμβάλλονται ταυτόχρονα στην αλληλεπίδραση του BRI και του INSTC και στην εναρμόνιση μεταξύ του BRI και της Οικονομικής Ένωσης Ευρασίας (EAEU).

Ουσιαστικά, από γεωπολιτική και γεωοικονομική άποψη, η σχέση μεταξύ των έργων BRI και EAEU επιτρέπει στη Ρωσία και την Κίνα να συνεργάζονται σε ολόκληρη την Ευρασία αποφεύγοντας παράλληλα έναν αγώνα δρόμου για την επίτευξη δεσπόζουσας θέσης στην Heartland.

Για παράδειγμα, τόσο το Πεκίνο όσο και η Μόσχα συμφωνούν στην υπέρτατη ανάγκη να σταθεροποιηθεί το Αφγανιστάν και να το βοηθήσουν να λειτουργήσει μια βιώσιμη οικονομία.

Παράλληλα, ορισμένα σημαντικά μέλη του BRI –όπως το Ουζμπεκιστάν– δεν είναι μέλη της EAEU, αλλά αυτό αντισταθμίζεται από τη συμμετοχή τους στην SCO. Ταυτόχρονα, η συμμαχία BRI-EAEU διευκολύνει την οικονομική συνεργασία μεταξύ μελών της EAEU, όπως το Κιργιστάν και η Κίνα.

Το Πεκίνο πήρε de facto πλήρη έγκριση από τη Μόσχα για να επενδύσει στη Λευκορωσία, το Καζακστάν, την Κιργιζία και την Αρμενία, όλα μέλη της ΕΑΕΕ. Ένα μελλοντικό νόμισμα ή καλάθι νομισμάτων που παρακάμπτουν το δολάριο ΗΠΑ συζητείται από κοινού μεταξύ της ΕΑΕΕ – με επικεφαλής τον Σεργκέι Γκλάζιεφ – και την Κίνα.

Η Κίνα εστιάζει στην Κεντρική/Δυτική Ασία

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο πόλεμος μεσολάβησης στην Ουκρανία μεταξύ των ΗΠΑ και της Ρωσίας έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα για την επέκταση του BRI. Άλλωστε, ο πόλεμος των ΗΠΑ κατά της Ρωσίας είναι επίσης ένας πόλεμος ενάντια στο BRI.

Οι τρεις κορυφαίοι διάδρομοι BRI από το Xinjiang στην Ευρώπη είναι η Νέα Ευρασιατική Χερσαία Γέφυρα, ο Οικονομικός Διάδρομος Κίνας-Κεντρικής Ασίας-Δυτικής Ασίας και ο Οικονομικός Διάδρομος Κίνας-Ρωσίας-Μογγολίας.

Η Νέα Ευρασιατική Χερσαία Γέφυρα χρησιμοποιεί την Υπερσιβηρική και μια δεύτερη σύνδεση μέσω Σιντζιάνγκ-Καζακστάν (μέσω του λιμανιού της ξηράς Χόργκος) και στη συνέχεια της Ρωσίας. Ο διάδρομος μέσω της Μογγολίας είναι στην πραγματικότητα δύο διάδρομοι: ένας από το Πεκίνο-Τιαντζίν-Χεμπέι προς την Εσωτερική Μογγολία και μετά τη Ρωσία. και το άλλο από το Dalian και το Shenyang και μετά στην Chita στη Ρωσία, κοντά στα κινεζικά σύνορα.

Ως έχουν, οι Κινέζοι δεν χρησιμοποιούν τόσο πολύ τη Γέφυρα Γέφυρας και τον Μογγολικό διάδρομο όσο πριν, κυρίως λόγω των κυρώσεων της Δύσης στη Ρωσία. Η τρέχουσα έμφαση στο BRI είναι μέσω της Κεντρικής Ασίας και της Δυτικής Ασίας, με έναν κλάδο στη συνέχεια να διχοτομείται προς τον Περσικό Κόλπο και τη Μεσόγειο.

Και εδώ είναι που βλέπουμε ένα άλλο – εξαιρετικά περίπλοκο – επίπεδο τομής να αναπτύσσεται γρήγορα: πώς η αυξανόμενη σημασία για την Κίνα της Κεντρικής Ασίας και της Δυτικής Ασίας αναμιγνύεται με την αυξανόμενη σημασία του INSTC τόσο για τη Ρωσία όσο και για το Ιράν στο εμπόριο τους με την Ινδία.

Ονομάστε το το φιλικό διάνυσμα του Πολέμου των Διαδρόμων Μεταφορών.

Ο σκληροπυρηνικός φορέας - πραγματικός πόλεμος - αναπτύσσεται ήδη από τους συνήθεις ύποπτους. Είναι αναμενόμενα αποφασισμένοι να αποσταθεροποιήσουν και/ή να συντρίψουν οποιονδήποτε κόμβο ολοκλήρωσης BRI/INSTC/EAEU/SCO Ευρασίας, με κάθε απαραίτητο μέσο: είτε στην Ουκρανία, στο Αφγανιστάν, στο Μπαλουχιστάν, στα «stans» της Κεντρικής Ασίας ή στο Xinjiang.

Σε ό,τι αφορά τους σημαντικότερους ευρασιατικούς ηθοποιούς, αυτό είναι αναπόφευκτο να είναι ένα αγγλοαμερικανικό τρένο προς το πουθενά.