Φοίβος Καλφόπουλος
Το τάγμα των Χαοτικών Μάγων
H τάξη δεν είναι παρά ένα απατηλό πρότυπο για το πως θα έπρεπε να είναι τα πράγματα, άμεσα επηρεαζόμενο από τις αντιλήψεις του καθενός. Στον ισχυρισμό του Αλμπερτ Αϊνστάιν πως ο θεός δεν παίζει ζάρια με το σύμπαν, η χαοτική μαγεία απαντά το αντίθετο. Κι από τη στιγμή που η πραγματικότητα δεν χρήζει περιγραφής λόγω της απρόβλεπτης φύσης της, είναι άσκοπο να θέτουμε όρια και περιορισμούς στο τρόπο σκέψης μας. Ποιο είναι όμως οι άνθρωποι που ακολουθούν αυτά τα πιστεύω; Υπάρχουν μυστικές ομάδες-τάγματα που ακολουθούν τα μονοπάτια του Χάους;
Από την αυγή της ανθρώπινης ιστορίας ο άνθρωπος έχει μέσα του μία έμφυτη τάση προς την ασφάλεια. Κανείς δεν αγαπά την αβεβαιότητα και τις αλλαγές. Η σιγουριά και η σταθερότητα αποτελούν ένα φάρμακο που επουλώνει κάθε ψυχική πληγή του ανθρώπου. Ο άνθρωπος τείνει να θέλει να ελέγχει κάθε πλευρά της ύπαρξής του, θυσιάζοντας συχνά μοναδικά και αρχέγονα ένστικτα στο βωμό της ανάγκης του για σταθερότητα. Και όλα αυτά για να προσπεράσει το τρόμο που νιώθει όταν βρίσκεται μπροστά σε αβέβαιες και άγνωστες για αυτόν καταστάσεις. Δεν είναι τυχαίο που τέτοιου είδους λέξεις χρησιμοποιούνται τόσο συχνά από τους πολιτικούς στις προεκλογικές τους εκστρατείες, μιας και γνωρίζουν πολύ καλά πως αγγίζουν βαθιά τον ψυχισμό των ψηφοφόρων τους. Το χάος όμως είναι ένας όρος που σιχαίνονται οι εκάστοτε εξουσιαστές. Αναφερόμαστε στην πλήρη απουσία μορφής και τάξης, στο απρόσμενο, στο απρόβλεπτο, στο ανεξέλεγκτο. Οι έννοιες αυτές γεμίζουν το ανθρώπινο μυαλό με εικόνες καταστροφής, αταξίας, αλλά και φαντασίας.
Χαοτική Ρευστότητα
Για τους περισσότερους το σύμπαν μας είναι ένας κόσμος σταθερός, αμετάβλητος και παγιωμένος, όπου όλα δουλεύουν με την ακρίβεια ενός ρολογιού. Για έναν χαοτικό μάγο, η ιδέα αυτή ακούγεται αστεία, διότι κατά την άποψή του, ο κόσμος ο οποίος μας περιβάλλει αποτελεί ένα ανοικτό, δυναμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο. Το κοινωνικό στάτους μας έχει πείσει στο να πιστεύουμε πως όσο κι αν προσπαθεί κανείς, λίγα πράγματα μπορούν να αλλάξουν με τη δύναμη της θέλησης. Επιπροσθέτως, καθετί αλλόκοσμο και φανταστικό εξορίζεται άμεσα από το πεδίο του αποδεκτού και του λογικού και μετατρέπεται σε «ονειροπόλο».
‘Οταν αναφέρουμε τη λέξη χαοτική μαγεία δεν μιλάμε μόνο για το νεότερο και γρηγορότερα αναπτυσσόμενο μαγικό ρεύμα, αλλά και για μία επανάσταση που αφορά στον τρόπο σκέψης και στην αντίληψη που τρέφουμε για τον εξωτερικό κόσμο. Κάθε επιστημονικό, πολιτικό ή θρησκευτικό δόγμα έχει έναν ιδεολογικό κορμό, μία συγκεκριμένη μεθοδολογία δράσης και ένα σύστημα αξιών και κανόνων το οποίο πρέπει να σεβαστεί και να τηρεί αυτός που θέλει να το ακολουθήσει. Στη χαοτική μαγεία δεν ισχύει κάτι τέτοιο . Ο ιδεολογικός κορμός της συνοψίζεται σε κάποιες βασικές αρχές και από εκεί και πέρα ο καθένας είναι ικανός να δημιουργήσει τους δικούς του κανόνες και να ακολουθήσει τα δικά του συστήματα, αυτά που θεωρεί πιο δραστικά. Θα μπορούσε να πει κανείς πως η χαοτική μαγεία είναι η μαγεία του αποτελέσματος. Όλες οι λεπτομέρειες και οι τυπικότητες εξαλείφονται αρκεί να υπάρξει αποτέλεσμα.
Βασικό κλειδί για τη μαγική τελετουργία αποτελεί μία κατάσταση που στη χαοτική μαγεία ονομάζεται Gnosis. Πρόκειται για την εισαγωγή σε μία εναλλακτική κατάσταση συνείδησης η οποία είναι γνωστή από διάφορες παραδόσεις ως Μη Σκέψη, Santori και αποτελεί το κύριο κλειδί για να ξεκλειδώσει ο μάγος τις ικανότητες του. Σε αυτή την κατάσταση η συνείδηση είναι άδεια από κάθε είδους αισθητηριακές πληροφορίες και είναι εστιασμένη μόνο στο σκοπό του υποκειμένου.
Το ρεύμα του Χάους
Το πρώτο χαοτικό τάγμα δημιουργήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 70 στην Αγγλία. Σε μια ιδιαίτερη εποχή, όπου το νέο φαινόμενο της πανκ ροκ μουσικής απασχολούσε τα τότε πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και οι επιστήμονες ξεκινούσαν να εντοπίζουν μορφές τάξεις στη χαοτική φύση του σύμπαντος μέσω του μυστηριώδους μαθηματικού κόσμου των φρακταλς, μια νέα προσέγγιση στη τελετουργική μαγεία έκανε δειλά δειλά τα πρώτα της βήματα. To 1978 εμφανίστηκαν ορισμένες διαφημιστικές καταχωρήσεις στο «The new equinox», ένα αποκρυφιστικό περιοδικό της εποχής. Σε αυτά τα δημοσιεύματα γινόταν αναφορά σε ένα νέο μαγικό τάγμα με το αινιγματικό όνομα Illuminates of Thanateros. Ο όρος Thanateros, όπως ίσως θα προσέξατε, προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις θάνατος και έρως. Το ΙΟΤ, όπως αναφερόταν στο Νew equinox, ήταν ένα τάγμα που στις πρακτικές του εξασκούσε ένα Σαμανισμού, Ταοϊσμού, Τάντρα και Θελήματος. Την ανακοίνωση της δημιουργίας του ΙΟΤ ακολούθησε το βιβλίο του πατέρα της χαοτικής μαγείας και δημιουργού του τάγματος, Peter Caroll. Το έργο είχε τον τίτλο «Liber Null» και πραγματευόταν την βασική φιλοσοφία και τις πρακτικές προσεγγίσεις της χαοτικής μαγείας. Με τη δημιουργία του ΙΟΤ, ο Caroll θέλησε να αποφευχθούν οργανωτικά λάθη και κόντρες μεταξύ μελών που προϋπήρξαν σε προγενέστερα τάγματα. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «οι δογματικές ιδέες, η αυστηρή ιεραρχία και οι καθιερωμένες διδασκαλίες και πεποιθήσεις, είναι ικανές να σκοτώσουν το δημιουργικό πνεύμα».
Μέχρι και τις μέρες μας, ο κάθε μυημένος στο ΙΟΤ είναι από μόνος του ένας ναός, ικανός για να πειραματιστεί με οποιεσδήποτε τεχνικές, τελετουργίες και ιδέες που τον ικανοποιούν. Το κάθε μέλος του ΙΟΤ μπορεί να μοιράζεται τεχνικές και αποτελέσματα μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (σε οποιοδήποτε δηλαδή μέρος του κόσμου και αν βρίσκεται) και είναι υποχρεωμένο να παρευρίσκεται στην ετήσια συνάντηση του τάγματος. Το ΙΟΤ, σύμφωνα με τον Peter Caroll, είναι ένα τάγμα που δίνει περισσότερο έμφαση στον ενθουσιασμό και τη δημιουργικότητα του κάθε μέλους, παρά σε τυπικά θέματα πειθαρχίας. Ενδιαφέρεται για ανθρώπους που έχουν τη μαγεία σαν τρόπο ζωής και τη βιώνουν σαν μια ζωντανή οντότητα, παρά για ανθρώπους που απλά είναι ικανοί να ακολουθούν οδηγίες και ηθικούς κώδικες. Χαρακτηριστικό των μελών του ΙΟΤ είναι η ελευθερία τους να αλλάζουν κατά βούληση τα διάφορα μοντέλα μαγείας που εφαρμόζουν ( magical paradigm shift).Η ιεραρχία στο ΙΟΤ συνίσταται από 4 βαθμούς μύησης. Αυτούς του Νεοφύτου ( Neophyte) , του Μυημένου ( Initiate ), του Μύστη ( Adept ) και του Μάγου ( Magus ).
Ωστόσο, το ΙΟΤ δεν είναι το μόνο χαοτικό τάγμα. Εχουν παράλληλα σχηματιστεί πολλές άλλες ομάδες χαοτικών μάγων όπως οι Ζ(cluster)FAQ, το autonomatrix. Αμφότερες είναι ανοικτές σε κάθε ενδιαφερόμενο. Οι ομάδες αυτές τροφοδοτούνται με μέλη από κάθε γωνιά του πλανήτη και αντί για Ναούς και στοές, το διαδίκτυο είναι ο τόπος συνάντησής τους.
Ορισμένες βασικές αρχές
Τίποτα δεν είναι αληθινό. Όλα επιτρέπονται . Το ίδιο το «εγώ» είναι μία ψευδαίσθηση! Δεν υπάρχει σταθερό «εγώ», αποτελούμαστε από πολλούς εαυτούς, ρόλους που μας επιβάλλει να παίξουμε η κοινωνία, ρόλους που μας επιβάλλουν οι ανθρώπινες σχέσεις, ένστικτα , ασυνείδητες παρορμήσεις και επιθυμίες που κρύβονται πίσω από τη μάσκα του «εγώ» για να πραγματοποιηθούν . Στην Ανατολή τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Ενδεικτικά αναφέρω πως βασική διδασκαλία του βουδισμού είναι ο θάνατος του «εγώ». Για το χαοτικό μάγο, λοιπόν, το σύμπαν είναι ένα μέρος συνεχώς μεταβαλλόμενο χωρίς όρια και χωρίς περιορισμούς, όπου τα πάντα είναι δυνατόν να συμβούν. Οτιδήποτε μπορεί να συλλάβει ο ανθρώπινος νους είναι ικανός και να το πραγματοποιήσει!
Η αποβολή των συμβατικών πεποιθήσεων και νοοτροπιών γύρω από τον εαυτό του και την κοινωνία είναι σημαντικό κομμάτι για το χαοτικό μάγο . Όσο λιγότερο δεμένος είναι κάποιος με τις πεποιθήσεις του, τόσο πιο εύκολο είναι για αυτόν να τις αλλάξει ή να τις τροποποιήσει όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο . Η πίστη σε μαζικές συμβατικές αντιλήψεις είναι ικανή να δεσμεύει την ενέργεια μας, έτσι στόχος του χαοτικού μάγου είναι να κρατάει ελεύθερη και αδογμάτιστη τη πίστη του .
H προσωπική εμπειρία είναι το κυρίαρχο στοιχείο στο ταξίδι της αναζήτησης της μαγικής δύναμης. Ο υποψήφιος δεν πρέπει να εμπιστεύεται κανέναν ετερόκλητο γκουρού και οδηγός του πρέπει να είναι ο ίδιος του ο εαυτός.
Μια νέα εποχή;
Θα μπορούσαμε να πούμε πως τα τάγματα της χαοτικής μαγείας είναι αποκομμένα πλήρως από το παραδοσιακό ύφος, τη δομή και τις μεθόδους των γνωστών ταγμάτων. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι το ρεύμα της χαοτικής μαγείας δημιουργήθηκε στα μέσα του περασμένου αιώνα (σε αντίθεση με τα περισσότερα τάγματα των οποίων η ιστορία χάνεται μέσα στους αιώνες – βλ. Ροδόσταυροι και Τέκτονες ), τα χαοτικά τάγματα δείχνουν να συμβαδίζουν περισσότερο με την σύγχρονη εποχή, έχοντας απορρίψει καθετί περιττό, όπως για παράδειγμα περίπλοκες και λαβυρυνθώδεις τελετές. Προτιμούν να εστιάζουν στην ουσία της μαγικής πράξης, που δεν είναι άλλο από το αποτέλεσμα. Για αυτούς τους ανθρώπους, το μυαλό και το σώμα τους είναι τα πιο πολύτιμα εργαλεία.
Βιβλιογραφία
Pete Carroll . Liber Null (S.A. Press)
Phil Hine . Condensed chaos : An introduction to chaos magick . New falcon publications
Σημέιωση: Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο εβδομαδιαίο περιοδικό “Φαινόμενα” του Ελεύθερου Τύπου.
Who is Who: Ο Φοίβος Καλφόπουλος ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Επί σειρά ετών υπήρξε μέλος της ομάδας Gateway και μέλος της Ελληνικής Κοινότητας του Μεταφυσικού. Φέτος διανύει το τελευταίο έτος των σπουδών του στην επιστήμη της Ψυχολογίας.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ νους ο δικός μου είναι ένα βασίλειο,ευχάριστα δώρα εκεί μέσα βρίσκω,που ξεπερνούν κάθε άλλη ευλογία,που ο κόσμος αντέχει η από καλοσύνη τη βλασταίνει.Και ας θέλω εκείνα που οι περισσότεροι έχουν,ο νους μου μου απαγορεύει να τα λαχταρησω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚανένα πριγκιπάτο,κανένα πλούσιο μαγαζί,κανένα τάγμα τη νίκη να κερδίσω,κανένα πανούργο πνεύμα τις πληγές μου να μπαλωσει επίγραμμα κανένα ερωτευμένο βλέμμα να ταισει.Σε κανένα από αυτά δεν υποχωρώ,γιατί ο νους μου όλων τους υπηρέτης είναι.Βλεπω πόσοι νιώθουν του κορεσμού την αηδία και πόσοι βιαστικά σκαρφάλωσαν και πάλι πέφτουν.Βλεπω πως εκείνοι που στέκονται ψηλά,τους απειλούν οι ανατροπές όλο και πιο συχνά,το κάθε τους βήμα μόχθος και σύντροφος ο φόβος,τέτοιες έγνοιες να ζυγωνουν δεν θα έπρεπε το νου μου.
Ευτυχής με τη ζωή μου,αυτός είμαι,και δεν ζητώ περισσότερα από όσα αντέχω.Την υπεροψία ούτε λεπτό δεν θέλω,και όσα στερούνται μου τα προσφέρει το μυαλό μου.Ετσι σαν βασιλιάς θριαμβευω,ικανοποιημένος με όσα καρποφορεί ο νους μου.Καποιοι έχουν τόσα πολλά,και όμως λαχταρούν περισσοτερα.Εγω με τα λιγοστά μου,πόθο για πιο πολλά δεν έχω.Μονο φτωχοί είναι εκείνοι και ας έχουν τόσα,μα εγώ πλούσιος είμαι με τα ψίχουλα μου.Φτωχοι εκείνοι,πλούσιος εγώ,επαίτες αυτοί,εγώ δοτικός.Τοσα τους λείπουν,εμένα περισσεύουν,εκείνοι φθονούν,εγώ ζω.Με τις απώλειες των άλλων δεν γελαω,πικροχολος για τα κέρδη τους δεν είμαι.Τα κύματα του κόσμου δεν φτάνουν στο μυαλό μου,και μένω πάντα όπως είμαι.Δεν φοβάμαι εχθρό,δεν κολακεύει φίλο,την ζωή μου δεν σιχαίνομαι,για το τέλος δεν τρομάζω.Καποιοι την ηδονή με πόνο τη ζυγίζουν,και τη σοφία με τη σφοδρή επιθυμία.Τον θησαυρό τους μονάχα εμπιστεύονται,και η μόνη τους ικανότητα η μασκαρεμένη τους κακία.Μα εγώ η μόνη ευχαρίστηση που έχω είναι να κρατώ το νου μου γαλήνιο.Πλουτος μου η υγεία και η τέλεια γαλήνη και η καθαρή συνείδηση που πάντοτε επικαλούμαι.Να κερδίσω με δωροδοκίες δεν ποθώ,ούτε με εξαπάτηση να βλάψω,να πειράξω.Ετσι ζω.Και έτσι θα πεθάνω.Και είθε ο κόσμος όλος να έκανε αυτό που σοφά εγώ πράττω.
Edward Dyer(1543-1607)
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίσαι ένα διακριτό τμήμα της θεϊκής ουσίας μέσα στον ίδιο σου τον εαυτό.Γιατι λοιπόν αγνοείς την ευγενή καταγωγή σου;Γιατι δεν στοχάζεσαι από που προέρχεσαι;Γιατι,όταν τρως,δεν θυμάσαι ποιος είναι αυτός που τρωει,ποιος είναι αυτός που εσύ τρέφεις;Δεν γνωρίζεις,λοιπόν,ότι είναι η θεϊκή ουσία αυτή που τρεφεις,αυτή που εκδηλώνεται σε εσένα;Παντου μαζί σου φέρεις ένα Θεό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίκτητος(55-135 μ.Χ.)
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘύμωσα με το φίλο μου.Του είπα την οργή μου,η οργή μου έσβησε.Θυμωσα με τον εχθρό μου.Την οργή μου έκρυψα,και η οργή μου θεριεψε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι την ποτιζα με φόβους,νύχτα και Αυγή με τα δάκρυα μου.Και την κάλυψα με χαμόγελα,και με απαλές,απατηλές πανουργιες.
Και μεγάλωνε πρωί και βραδυ
μέχρι που γέννησε ένα Μηλο λαμπερό.Και ο εχθρός μου το είδε να αστράφτει και ήξερε πως μου ανήκε ο καρπος.
Και από τον κήπο μου το έκλεψε
όταν η νύχτα τα πέπλα της έριξε.
Την Αυγή χαρούμενος είδα
τον εχθρό μου να κείτεται κάτω από το δέντρο.
William Blake (1757-1827)
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή