
Ο Θερσίτης, ο «Τζακ Σπαροου» του Τρωικού Πολέμου, ήταν στρατιώτης που απεικονίζεται στην «Ιλιάδα» του Ομήρου ως αντιηρωική φιγούρα.
Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, όπως ο Πλάτωνας, αντιλαμβάνονταν τον Θερσίτη ως καραγκιόζη, ενώ σύγχρονοι στοχαστές όπως ο Γκέοργκ Βίλχελμ, ο Φρίντριχ Χέγκελ και ο Καρλ Μαρξ τον θεωρούν κοινωνικό κριτικό της εποχής του.
Θερσίτης: Αυτός που προκαλεί με θράσος
Το όνομα Θερσίτης μεταφράζεται κυριολεκτικά σε "αυτόν που προκαλεί με θράσος". Σύμφωνα με μια παράδοση που αναφέρεται στην Ιλιάδα, ο Θερσίτης συμμετείχε στο κυνήγι του Καλυδωνίου Κάπρου, αλλά όταν είδε το θηρίο, «εγκατέλειψε το κυνήγι, τη σωτηρία, το κυνήγι». Ο Όμηρος τον παρουσιάζει στην Ιλιάδα ως παρασιτικό στοιχείο – δειλό που μόνο καταράστηκε, φιλονικούσε και προκαλούσε συνεχώς τους ευγενείς και τους βασιλιάδες με ύβρεις και θρασύτατη συμπεριφορά.Ο Όμηρος περιγράφει τον Θερσίτη ως τον σωματικά πιο άσχημο άνθρωπο στον Τρωικό πόλεμο. Λέει ότι ο Θερσίτης ήταν μονόπλευρος, ήταν ανάπηρος σε ένα από τα πόδια του και είχε καμπύλους ώμους που άγγιξαν το στήθος του. Το πρόσωπό του ήταν επίσης επιμήκης και είχε λίγες τρίχες στο τριχωτό της κεφαλής του (φαλάκρα).
Για τους αρχαίους Έλληνες, η φυσική ομορφιά μεταφράζεται σε ενάρετες ψυχές. Από την άλλη, η ασχήμια στη σωματική εμφάνιση αντανακλούσε την κακή ψυχή κάποιου. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι μοιράζονταν παρόμοιες πεποιθήσεις, πιστεύοντας ότι ένα αποκλίνον πρόσωπο έδειχνε επίσης μια αποκλίνουσα ψυχή (Monstrum in fronte, monstrum in animo). Έτσι, ξεκινώντας με μια περιγραφή της σωματικής του ασχήμιας, ο Όμηρος οδηγεί το ακροατήριό του να προϋποθέτει τη φαύλη φύση της ψυχής του Θερσίτη.Η σκηνή λαμβάνει χώρα στη συνέλευση των Αχαιών. Ο Αγαμέμνων, θέλοντας να δοκιμάσει τις αντοχές των Ελλήνων, ανακοινώνει ότι ο πόλεμος κατά της Τροίας είναι μάταιος και προτείνει να επιβιβαστούν στα πλοία τους και να επιστρέψουν στην Ελλάδα. «Φεύγουμε με τη φίλη μου, την πατρίδα της Γαίας» (Β140).
Ο Οδυσσέας υπερασπίζεται την εξουσία και ο Θερσίδης την αμφισβητεί
Η αντίδραση των Αχαιών διέψευσε τις προσδοκίες του Αγαμέμνονα, καθώς όλοι έσπευσαν στα πλοία, πρόθυμοι να φύγουν. Τότε, ο Οδυσσέας, με την καθοδήγηση της Αθηνάς, πήρε την πρωτοβουλία και συμβούλεψε τους Αχαιούς – μερικές φορές όχι με τον πιο ευγενικό τρόπο – να γυρίσουν πίσω.
Συχνά τους απειλούσε, τους χτυπούσε και τους προσέβαλε, υπερασπιζόμενος την αναγκαιότητα της εξουσίας με την εμβληματική φράση: «Η πολυαρχία δεν είναι καλό πράγμα. Ο ένας θα είναι ο ηγέτης, ο βασιλιάς».Το πλήθος των Αχαιών «υπάκουσε» στις εντολές του Οδυσσέα, με εξαίρεση τον άμετρο Θερσίτη, ο οποίος άρχισε να εκτοξεύει προσβολές στον Αγαμέμνονα και την εξουσία του. Ο Θερσίτης είπε: «Γιε του Ατρέα, τι παραπονιέσαι και επιθυμείς πάλι; Δεν σου ταιριάζει, ηγεμόνα, να τυραννείς τους Αχαιούς».
Η περιφρόνηση και ο εμπαιγμός του Αγαμέμνονα από τον Θερσίτη
Οι περισσότεροι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς, όπως ο Πλάτωνας, θεωρούσαν τον Θερσίτη τολμηρό και κακό άνθρωπο για τις πράξεις του. Ωστόσο, πολλοί σύγχρονοι συγγραφείς, όπως ο Seth Benardete, τείνουν να έχουν μια πιο θετική ερμηνεία της στάσης του.
Ο Benardete υποστηρίζει ότι ο Θερσίτης, με το θράσος του, εκφράζει «αυτό που όλοι σκέφτονται», αλλά φοβάται πολύ να πει. Θεωρείται σύμβολο λεκτικής αντίστασης στην τυφλή υπακοή στην εξουσία.
Ο Όμηρος αναφέρει ότι ο Θερσίτης γελοιοποιούσε τους βασιλιάδες, κάνοντας τους ανθρώπους να γελούν μαζί τους. Κατά τη διάρκεια της επίθεσης του εναντίον του Αγαμέμνονα, χρησιμοποίησε τα ακόλουθα λόγια:
«Ατρείδες, τι είναι αυτό που αναζητάς πάλι; Πείτε μας τι σας λείπει. Έχετε άφθονο μπρούντζο στις σκηνές σας, και πολλές γυναίκες, τις οποίες σας δίνουμε – τις καλύτερες ανάμεσά μας – πάντα σε εσάς πρώτα, κάθε φορά που λεηλατούμε μια πόλη του εχθρού. Ή μήπως λαχταράτε το χρυσάφι, να σας το φέρουν, ίσως ως λύτρα για κάποιο αγαπημένο παιδί των Τρώων, το οποίο εγώ ή κάποιος άλλος Αχαιός έχουμε δέσει με αλυσίδες;Ή, είναι μια νεαρή γυναίκα με την οποία επιθυμείτε να κοιμηθείτε, να την απολαύσετε μόνη της; Και εσείς, που είστε ο αρχηγός τους, δεν πρέπει να προκαλείτε τόσα δεινά στους Αχαιούς. Εσείς απατεώνες! Δεν είστε πια Αχαιές, αλλά Αχαιές! Ας επιστρέψουμε στην πατρίδα μας και ας μείνει εδώ στην Τροία, γλεντώντας με τους θησαυρούς του, για να δούμε αν τον βοηθήσαμε ποτέ ή όχι. Και τώρα, ατίμασε έναν άνθρωπο πολύ καλύτερο από αυτόν – τον Αχιλλέα – παίρνοντας άδικα το βραβείο των Αχαιών από αυτόν. Αν είχε αίμα ή πνεύμα μέσα του, αυτή θα ήταν η τελευταία φορά που τον αδίκησες, Ατρείδες!»
Αρχαίες και σύγχρονες ερμηνείες του Θερσίτη
Σε αυτή την επίπληξη, ο Θερσίτης επικρίνει τη δουλική στάση των Αχαιών κατά τη διάρκεια του Τρωικού πολέμου. Επικρίνει την ανοχή των ταπεινώσεων που προκάλεσε ο Αγαμέμνονας. Απέδωσε ένα θηλυκό χαρακτηριστικό στην υποταγή τους, αποκαλώντας τις γυναίκες.
Ταυτόχρονα, υποστηρίζει ότι δεν έχει νόημα οι στρατιώτες να συνεχίσουν να αγωνίζονται για τα συμφέροντα του Αγαμέμνονα. Προτείνει στους Αχαιούς να εγκαταλείψουν την Τροία, ώστε ο βασιλιάς τους να συνειδητοποιήσει πόσο σημαντικοί είναι γι' αυτόν εκείνοι που αδίκησε.
Μια τέτοια πρόταση σίγουρα θα ακουγόταν πολύ «δειλή» και ατιμωτική για τους Έλληνες της ηρωικής εποχής. Όπως αναφέρει ο Ισοκράτης, αυτοί οι άνθρωποι νοιάζονταν τόσο πολύ για τη μεταθανάτια φήμη και δόξα τους, που προτιμούσαν να πεθάνουν παρά να εγκαταλείψουν μια μάχη. Αυτό εξηγεί γιατί είδαν θετικά την υπεράσπιση του Αγαμέμνονα από τον Οδυσσέα, καθώς ο Οδυσσέας απείλησε να ξεγυμνώσει τον Θερσίτη και να τον μαστιγώσει, επιτιθέμενος με βάση τις πράξεις του και αποκαλώντας τον άχρηστο ως μαχητή.
Ωστόσο, από μια σύγχρονη προοπτική, ο Θερσίτης θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένας γενναίος, ατομικιστής ωφελιμιστής που ήταν ικανός να διαχωρίσει τα δικά του συμφέροντα από εκείνα των προσώπων εξουσίας πάνω από αυτόν.
Θερσίτης, ο «Τζακ Σπουργίτι» του Τρωικού πολέμου ως σύμβολο αντίστασης στη σύγχρονη λαϊκή κουλτούρα
Στη σύγχρονη λαϊκή κουλτούρα, πολλές αντιηρωικές μορφές μοιράζονται απόψεις παρόμοιες με εκείνες του Θερσίτη. Ένα παράδειγμα είναι ο Jack Sparrow, τον οποίο μπορούμε να δούμε στην τέταρτη ταινία της Disney Πειρατές της Καραϊβικής, "On Stranger Tides".
Ο καπετάνιος Barbossa και το πλήρωμά του παρακολουθούν τον Blackbeard στο Ναό της Πηγής της Νεότητας. Οι άνδρες και από τις δύο πλευρές ετοιμάζονται για μάχη, καθώς ο Μπαρμπόσα θέλει να εκδικηθεί τον Μαυρογένη. Πριν ξεκινήσει ο τελικός αγώνας, ο πρωταγωνιστής, Τζακ Σπάροου, διακόπτει, λέγοντας: «Περιμένω μισό λεπτό ένα λεπτό. Απλά πρέπει να καταλάβω κάτι. Σωστά, λοιπόν, θα πολεμήσετε εναντίον τους και θα πολεμήσουν εναντίον σας, μόνο και μόνο επειδή αυτός (ο Barbossa) θέλει να τον σκοτώσει (Blackbeard); Πού είναι η αίσθηση; Λέω, αφήστε τους να πολεμήσουν ο ένας τον άλλον ενώ εμείς ξαπλώνουμε, παρακολουθούμε, πίνουμε ένα ποτό και βάζουμε μερικά στοιχήματα».
Σε αυτή τη σκηνή, ο Jack Sparrow αντικατοπτρίζει τη στάση του Thersites. Και οι δύο αμφισβητούν την αιώνια πίστη των μαζών στους ηγέτες τους, ακόμη και εις βάρος των προσωπικών τους συμφερόντων και παρά τον κίνδυνο να υποστούν θάνατο και ταπείνωση.
Στο χαμένο έργο Αιθιοπίδα, ο Αχιλλέας λέγεται ότι σκότωσε τον Θερσίτη χτυπώντας τον δυνατά επειδή είχε σκίσει τα μάτια του Αμαζόνα Πενθεσίλεια, τον οποίο ο Αχιλλέας είχε μόλις σκοτώσει στη μάχη. https://greekreporter.com/
**Τό ιστολόγιο δέν συμφωνει απαραίτητα με τις απόψεις των αρθρογράφων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου