Δευτέρα 29 Απριλίου 2024

Ένας διάλογος μεταξύ Ταγκόρ και Αϊνστάιν για τη φύση της πραγματικότητας!!

 



Στις 14 Ιουλίου 1930, ένας απίστευτος πλατωνικός διάλογος έλαβε χώρα στο Βερολίνο μεταξύ δύο μεγάλων μυαλών που εκπροσωπούσαν τόσο πολιτισμούς όσο και πεδία μελέτης, τα οποία πολλοί έχουν λανθασμένα υποθέσει ότι είναι πολικά αντίθετα μεταξύ τους.

Από τη μία πλευρά, ο επιστήμονας Άλμπερτ Αϊνστάιν, εκπροσωπώντας τον δυτικό πολιτισμό, είχε επιτύχει μερικά από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα φέρνοντας επανάσταση στη σχέση της ανθρωπότητας με τον ίδιο τον φυσικό χωροχρόνο.

Από την άλλη, ο Ινδός φιλόσοφος Rabindranath Tagore αντιπροσώπευε τον ανατολικό πολιτισμό και είχε γίνει παγκοσμίως γνωστός ως ποιητής, μουσικός και αφηγητής ιστοριών της υψηλότερης τάξης.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της εκτεταμένης ανταλλαγής τους, έγινε όλο και πιο σαφές ότι οι κατηγορίες που η σύγχρονη ακαδημαϊκή κοινότητα επιθυμούσε να επιβάλουν σε κάθε άνθρωπο ήταν εντελώς ανίκανες να εξηγήσουν γιατί και οι δύο ψυχές παρουσίασαν μια συνεργιστική σύγκλιση πάνω σε έννοιες που ένωσαν τη θνητή, πεπερασμένη ζωή τους με την αιώνια, αθάνατη, άπειρη θεότητα που εμποτίζει αξία, νόημα, σχήμα, σκοπό και αρμονία σε όλη τη δημιουργία.

Ενώ θα ήταν ψέμα να πούμε ότι δεν υπήρχαν σημεία διαφωνίας μεταξύ των δύο συμπαντικών διανοιών, αυτό που γίνεται εμφανές κατά τη διάρκεια του λόγου τους, είναι ότι η ποίηση και η επιστήμη όταν προσεγγίζονται με αγάπη δεν είναι ποτέ δύο, αλλά μάλλον διαφορετικές πλευρές της ίδιας ενότητας. Επιπλέον, κάθε φιλοσοφία που ισχυριζόταν ότι είχε διαρκή αξία μπορούσε να επιτευχθεί μόνο από επιστήμονες που είχαν γίνει ποιητές και ποιητές που είχαν γίνει επιστήμονες.

Κάντε κλικ εδώ για να ακούσετε την προηγούμενη ανάγνωση του "The Baul Singers from Bengal"

Για ηχογραφήσεις όλων των προηγούμενων αναγνώσεων και ολόκληρο το βιβλίο «Θρησκεία του Ανθρώπου» πατήστε εδώ.

Απομαγνητοφώνηση: 14 ΙΟΥΛΙΟΥ 1930 ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Κοντά στο Πότσνταμ είναι ένα μικρό μέρος που ονομάζεται Caputh. Εκεί, πάνω σε ένα λόφο, βρίσκεται ένα καφέ ξύλινο σπίτι με κόκκινη κεραμοσκεπή. Κυκλικά, σαν φρουροί, στέκονται οι λεπτοί κορμοί των πεύκων. Στην ξύλινη βίλα κατοικεί ο μαθηματικός, Άλμπερτ Αϊνστάιν.

Περίπου στις 4 ένα πρόσφατο απόγευμα, ο Rabindranath Tagore περπάτησε κατά μήκος του αμμώδους μονοπατιού προς το σπίτι. Φορούσε ένα κοστούμι από μαλακό, μπλε ύφασμα. Έγειρε λίγο προς τα εμπρός καθώς περπατούσε και το ένα χέρι ήταν λυγισμένο πίσω από την πλάτη του. Δίπλα του στεκόταν γεροδεμένος, όρθιος ο Αϊνστάιν...

TAGORE: Έχετε ασχοληθεί με τα μαθηματικά, τις δύο αρχαίες οντότητες, το χρόνο και το χώρο, ενώ έχω δώσει διαλέξεις σε αυτή τη χώρα για τον αιώνιο κόσμο του ανθρώπου, το σύμπαν της πραγματικότητας.

Αϊνστάιν: Πιστεύετε στο θείο απομονωμένο από τον κόσμο;

ΤΑΓΚΟΡ: Όχι απομονωμένος. Η άπειρη προσωπικότητα του ανθρώπου κατανοεί το σύμπαν. Δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα που δεν μπορεί να υπαχθεί στην ανθρώπινη προσωπικότητα, και αυτό αποδεικνύει ότι η αλήθεια του σύμπαντος είναι η ανθρώπινη αλήθεια.

Αϊνστάιν: Υπάρχουν δύο διαφορετικές αντιλήψεις σχετικά με τη φύση του σύμπαντος – ο κόσμος ως ενότητα που εξαρτάται από την ανθρωπότητα και ο κόσμος ως πραγματικότητα ανεξάρτητη από τον ανθρώπινο παράγοντα.

Ταγκόρ: Όταν το σύμπαν μας είναι σε αρμονία με τον άνθρωπο, το αιώνιο, το γνωρίζουμε ως αλήθεια, το αισθανόμαστε ως ομορφιά.

Αϊνστάιν: Αυτή είναι μια καθαρά ανθρώπινη αντίληψη του σύμπαντος.

Ταγκόρ: Αυτός ο κόσμος είναι ένας ανθρώπινος κόσμος – η επιστημονική του άποψη είναι επίσης αυτή του επιστημονικού ανθρώπου. Επομένως, ο κόσμος εκτός από εμάς δεν υπάρχει. Είναι ένας σχετικός κόσμος, που εξαρτάται για την πραγματικότητά του από τη συνείδησή μας. Υπάρχει κάποιο πρότυπο λογικής και απόλαυσης που του δίνει αλήθεια, το πρότυπο του αιώνιου ανθρώπου του οποίου οι εμπειρίες γίνονται δυνατές μέσω των εμπειριών μας.

Αϊνστάιν: Αυτή είναι μια συνειδητοποίηση της ανθρώπινης οντότητας.

ΤΑΓΚΟΡ: Ναι, μια αιώνια οντότητα. Πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε μέσα από τα συναισθήματα και τις δραστηριότητές μας. Συνειδητοποιούμε τον υπέρτατο άνθρωπο, ο οποίος δεν έχει ατομικούς περιορισμούς, μέσω των περιορισμών μας.

Η επιστήμη ασχολείται με αυτό που δεν περιορίζεται στα άτομα. Είναι ο απρόσωπος ανθρώπινος κόσμος των αληθειών. Η θρησκεία συνειδητοποιεί αυτές τις αλήθειες και τις συνδέει με τις βαθύτερες ανάγκες μας. Η ατομική μας συνείδηση της αλήθειας αποκτά παγκόσμια σημασία. Η θρησκεία εφαρμόζει αξίες στην αλήθεια και γνωρίζουμε την αλήθεια ως καλή μέσω της δικής μας αρμονίας με αυτήν. Αϊνστάιν: Η αλήθεια, λοιπόν, ή η ομορφιά, δεν είναι ανεξάρτητη από τον άνθρωπο;

ΤΑΓΚΟΡ: Όχι, δεν το λέω.

Αϊνστάιν: Αν δεν υπήρχαν πια άνθρωποι, το Apollo Belvedere δεν θα ήταν πλέον όμορφο;

ΤΑΓΚΟΡ: Όχι!

Αϊνστάιν: Συμφωνώ με αυτή την αντίληψη της ομορφιάς, αλλά όχι σε σχέση με την αλήθεια.

ΤΑΓΚΟΡ Γιατί όχι; Η αλήθεια πραγματοποιείται μέσω των ανθρώπων.

Αϊνστάιν: Δεν μπορώ να αποδείξω ότι η αντίληψή μου είναι σωστή, αλλά αυτή είναι η θρησκεία μου.

Η ομορφιά του Ταγκόρ βρίσκεται στο ιδανικό της τέλειας αρμονίας, που βρίσκεται στο παγκόσμιο ον. Η αλήθεια είναι η τέλεια κατανόηση του συμπαντικού νου. Εμείς οι άνθρωποι την προσεγγίζουμε μέσα από τα δικά μας λάθη και γκάφες, μέσα από τη συσσωρευμένη εμπειρία μας, μέσα από τη φωτισμένη συνείδησή μας. Πώς αλλιώς μπορούμε να γνωρίσουμε την αλήθεια;

Αϊνστάιν: Δεν μπορώ να αποδείξω, αλλά πιστεύω στο Πυθαγόρειο επιχείρημα, ότι η αλήθεια είναι ανεξάρτητη από τα ανθρώπινα όντα. Είναι το πρόβλημα της λογικής της συνέχειας.

Ταγκόρ: Η αλήθεια, η οποία είναι ένα με το παγκόσμιο ον, πρέπει να είναι ουσιαστικά ανθρώπινη. Διαφορετικά, οτιδήποτε εμείς οι άνθρωποι συνειδητοποιούμε ως αληθινό, ποτέ δεν μπορεί να ονομαστεί αλήθεια. Τουλάχιστον, η αλήθεια που περιγράφεται ως επιστημονική και η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της διαδικασίας της λογικής – με άλλα λόγια, από ένα όργανο σκέψης που είναι ανθρώπινο. Σύμφωνα με την ινδική φιλοσοφία υπάρχει το Brahman, η απόλυτη αλήθεια, η οποία δεν μπορεί να συλληφθεί με την απομόνωση του ατομικού νου ή να περιγραφεί με λόγια, αλλά μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με τη συγχώνευση του ατόμου στο άπειρό του. Αλλά μια τέτοια αλήθεια δεν μπορεί να ανήκει στην επιστήμη. Η φύση της αλήθειας για την οποία συζητάμε είναι μια εμφάνιση. Δηλαδή, αυτό που φαίνεται να είναι αληθινό στον ανθρώπινο νου, και επομένως είναι ανθρώπινο, και μπορεί να ονομαστεί Μάγια, ή ψευδαίσθηση.

Αϊνστάιν Δεν είναι ψευδαίσθηση του ατόμου, αλλά του είδους.

TAGORE: Το είδος ανήκει επίσης σε μια ενότητα, στην ανθρωπότητα. Επομένως, ολόκληρος ο ανθρώπινος νους συνειδητοποιεί την αλήθεια. ο ινδικός και ο ευρωπαϊκός νους συναντιούνται σε μια κοινή συνειδητοποίηση.

Αϊνστάιν: Η λέξη είδος χρησιμοποιείται στα γερμανικά για όλους τους ανθρώπους. Στην πραγματικότητα, ακόμη και οι πίθηκοι και οι βάτραχοι θα ανήκαν σε αυτό. Το πρόβλημα είναι αν η αλήθεια είναι ανεξάρτητη από τη συνείδησή μας.

Ταγκόρ: Αυτό που ονομάζουμε αλήθεια έγκειται στην ορθολογική αρμονία μεταξύ των υποκειμενικών και αντικειμενικών πτυχών της πραγματικότητας, οι οποίες ανήκουν και οι δύο στον υπερπροσωπικό άνθρωπο.

Αϊνστάιν: Κάνουμε πράγματα με το μυαλό μας, ακόμα και στην καθημερινή μας ζωή, για τα οποία δεν είμαστε υπεύθυνοι. Ο νους αναγνωρίζει πραγματικότητες έξω από αυτόν, ανεξάρτητες από αυτόν. Για παράδειγμα, κανείς δεν μπορεί να βρίσκεται σε αυτό το σπίτι, ωστόσο αυτό το τραπέζι παραμένει εκεί που είναι.

TAGORE: Ναι, παραμένει έξω από τον ατομικό νου, αλλά όχι τον συμπαντικό νου. Το τραπέζι είναι αυτό που γίνεται αντιληπτό από κάποιο είδος συνείδησης που κατέχουμε.

Αϊνστάιν: Αν κανείς δεν ήταν στο σπίτι, το τραπέζι θα υπήρχε το ίδιο, αλλά αυτό είναι ήδη παράνομο από τη δική σας άποψη, επειδή δεν μπορούμε να εξηγήσουμε τι σημαίνει, ότι το τραπέζι είναι εκεί, ανεξάρτητα από εμάς. Η φυσική μας άποψη σχετικά με την ύπαρξη της αλήθειας εκτός από την ανθρωπότητα δεν μπορεί να εξηγηθεί ή να αποδειχθεί, αλλά είναι μια πεποίθηση που κανείς δεν μπορεί να στερηθεί – ούτε καν τα πρωτόγονα όντα. Αποδίδουμε στην αλήθεια μια υπεράνθρωπη αντικειμενικότητα. Είναι απαραίτητη για μας – αυτή η πραγματικότητα που είναι ανεξάρτητη από την ύπαρξή μας και την εμπειρία μας και το μυαλό μας – αν και δεν μπορούμε να πούμε τι σημαίνει.

Ταγκόρ: Σε κάθε περίπτωση, αν υπάρχει κάποια αλήθεια απολύτως άσχετη με την ανθρωπότητα, τότε για εμάς είναι απολύτως ανύπαρκτη.

Αϊνστάιν: Τότε είμαι πιο θρήσκος από εσάς!

Ταγκόρ: Η θρησκεία μου βρίσκεται στη συμφιλίωση του υπερ-προσωπικού ανθρώπου, του παγκόσμιου πνεύματος, στη δική μου ατομική ύπαρξη.

/risingtidefoundation.net/

1 σχόλιο:

  1. ΕΑΝ ΘΕΤΕ ΝΑ ΚΆΝΕΤΕ
    ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΉ
    ΚΑΚΟΠΟΊΗΣΗ ΣΤΟΝ
    ΕΑΥΤΌ ΣΑΣ.
    ΤΈΤΟΙΕΣ ΠΑΠΑΡΑΝΤΖΕΣ
    ΔΙΑΒΆΣΤΕ.

    ΔΙΑ...ΑΛΟΓΟΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή