Φ* Μαυρη ηταν η καρότσα,ασπρα τ αλόγατα
μάς κλεψαν το Λενιώ μας,τα ξημερώματα
λέει το δημοτικό τραγούδι απο τις Σερρες και ο Ομηρος ,
Οδύσσεια (ο 415-429) διηγείται την αρπαγή μιας σκλάβας,"Μέ το μαυρο πλοίο τους θαλασσοξακουσμένοι Φοίνικες μας εφεραν μια σκλαβα που να πλένει κάποιος τους την πέτυχε, δίπλα στο άρμενο τους "
συνηθισμένο λοιπον θέμα στα δημοτικά μας τραγούδια η αρπαγη γυναικών, αφου πρόκειται για συνηθισμένο κοινωνικό φαινομενο απο την αρχαιότητα....βρίθει η μυθολογία!!η Ευρώπη που την αρπαξε ο Δίας,η Περσεφόνη,η ωραία Ελένη!!!αλλά και σε κάθε ιστορική περίοδο του Ελληνισμου βλέπουμε το φαινόμενο να υφίσταται εντονο και να υμνείται απο την λαικη μούσα!!στα Ακριτικα επη[η γυναίκα του Διγενή],κατα την διάρκεια της ληστοκρατίας για λύτρα[π.χ, η γνωστή Βασιλαρχόντισσα] ,,,στην υπαιθρο αλλά και στα αστικά κέντρα,βλέπουμε συχνά τον νεαρο ερωτευμενο που δεν τον θέλουν για γαμπρό οι συγγενεις της κοπέλλας να την κλέβει....και κατα την διαρκεια του αντιστασιακου αγωνα συνέβη-πάλι για λύτρα-και μην αρχιζετε τις ενστάσεις,δεν αποτελει αυτο καμμια μομφη και σε τιποτα δεν αμαυρωνει τον αγωνα,το αναφερω μονο γα τονισω την ενταση του φαινομένου, υπάρχουν ακόμα ζωντανοι ανθρωποι που το εζησαν και μπορει να σας το επιβεβαιώσουν,αλλά ας γυρίσουμε στήν αρχαιότητα.....
ΑΡΠΑΓΕΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
<<<: Εύκολα θύματα είναι οι κοπέλες που, απομονωμένες σε λιβάδια, ακρογιαλιές και κρήνες έξω από την πόλη, όπου πήγαιναν να πάρουν νερό, μπλέκονται, αβοήθητες, σε ερωτικά παιγνίδια και, τελικά, απάγονται από μεγάλους γητευτές. Στην ακρογιαλιά με τις φίλες της έπαιζε η Ναυσικά, όταν συνάντησε τον Οδυσσέα, η Ευρώπη που την άρπαξε ο Δίας παίρνοντας τη μορφή ταύρου, η Αύγη που έπεσε θύμα βιασμού από τον Ηρακλή σε μια κρήνη, η εγγονή του Μίνωα Απημοσύνη που έπεσε στην αγκαλιά του Ερμή, όταν γλίστρησε πάνω στα φρεσκογδαρμένα δέρματα που έριξε μπροστά στα πόδια της ο θεός, την ώρα που η κοπέλα γύριζε από τη βρύση με το σταμνί στον ώμο,Ωρείθυια που την άρπαξε ο Βορέας από τις ακροποταμιές του Ιλισού, η Κυρήνη που την άρπαξε από τις όχθες του Πηνειού ποταμού ο Απόλλωνας, οδηγώντας την στη Λιβύη, η Κορωνίδα, κόρη του Φλεγύα, βασιλιά των Λαπιθών, την οποία αποπλανά στις όχθες της λίμνης Βοίβη, κοντά στην πόλη Λακέρεια και με την οποία αποκτά τον Ασκληπιό, η Αίθρα, κόρη του βασιλιά της Τροιζήνας Πιτθέα και εγγονή του Πέλοπα, που ύστερα από όνειρο που είδε και στο οποίο η θεά Αθηνά της έβαλε την επιθυμία να επισκεφθεί το γειτονικό νησί Σφαιρία και να προσφέρει θυσία στον ήρωα Σφαίρο, τον ηνίοχο του Πέλοπα, την οποία κάνει δική του ο Ποσειδώνας- η δρυάδα Ευρυδίκη, σύζυγος του Ορφέα, την οποία κυνήγησε στις όχθες του Πηνειού ο περίφημος κυνηγός Αρισταίος, γιος του Απόλλωνα και της Κυρήνης, η Νηρηίδα Θέτιδα, που πριν από τον γάμο της με τον Πηλέα παγιδεύτηκε στη σπηλιά όπου πήγαινε να κοιμηθεί τα μεσημέρια στο ακρωτήριο Σηπιάς, που ονομάστηκε έτσι γιατί η ένωσή τους ολοκληρώθηκε όταν η θεά μεταμορφώθηκε σε σουπιά, αφού προηγουμένως, όσο ο Πηλέας την κυνηγούσε, είχε μεταλλαχθεί σε φωτιά, νερό, λιοντάρι, φίδι,.
- η Ιπποθόη, κόρη του Μήστορα και εγγονή του Πέλοπα, που την άρπαξε ο Ποσειδώνας και ενώθηκε μαζί της στα νησιά Εχινάδες. Και όπως η Ωρείθυια ήταν μαζί με άλλες κοπέλες που έτρεξαν να ενημερώσουν τον πατέρα της Ερεχθέα των Αθηνών, έτσι και η Περσεφόνη ήταν μαζί με άλλες Νύμφες, όταν, την ώρα που μάζευαν λουλούδια στην πεδιάδα της Έννας στη Σικελία, την άρπαξε ο Άδης. Στην πολλή γνωστή παράσταση από τον βασιλικό τάφο της Βεργίνας (366 π.Χ.) η νύμφη Κυάνη απεικονίζεται έντρομη, πεσμένη στα γόνατα.
- Οι αρπαγές κοριτσιών από τον Άδη συνιστούν και ένα φαντασιακό θάνατο, καθώς οι κοπέλες βίωναν τη μεταιχμιότητά τους προς τον γάμο με τρόπο που θυμίζει θάνατο. Η Ανδρομέδα λ.χ. περίμενε τον θάνατο από το τέρας που θα έβγαινε από τη θάλασσα δεμένη και έχοντας μπροστά της αντικείμενα που θα μπορούσαν να είναι προσφορές είτε για τους νεκρούς είτε για τη νύφη (πυξίδες, λουτροφόροι, κάτοπτρα).
- Η τραγωδία Ιππόλυτος του Ευριπίδη τελειώνει με τη θέσπιση λατρείας στην Τροιζήνα, στη διάρκεια της οποίας οι επίγαμες κοπέλες έκοβαν τα μαλλιά τους και θρηνούσαν τον Ιππόλυτο ή, άλλες φορές, τον Άδωνη, καθώς ο Ιππόλυτος εκφράζει στον μύθο τη διηνεκή μεταιχμιότητά του, την ακραία προσκόλλησή του στην αγαμία, η οποία όμως τιμωρήθηκε με θάνατο.
- . Με αυτούς τους τρόπους, με τον μύθο και την τελετουργία, ενσαρκωνόταν φαντασιακά ένας θάνατος συνδεδεμένος με το γαμήλιο μεταβατικό στάδιο και εκφραζόταν το συναίσθημα αγωνίας των κοριτσιών για τον επικείμενο θάνατο της παιδικότητας και την έλευση του νέου βιώματος της παντρεμένης γυναίκας. Η μεταιχμιότητα, νεκρική και γαμήλια, και η αντίσταση της νύφης, όπως αυτή εκδηλώνεται στις αρπαγές, οφείλει και πρέπει να είναι μόνο προσωρινή, όπως αυτό δηλώνεται και με τη μοναδική εξαίρεση ατιμώρητης παρατεταμένης μεταιχμιότητας της Περσεφόνης.
- Η απόρριψη του γάμου από την πλευρά των κοριτσιών, όπως στην περίπτωση των Προιτίδων ή των Δαναΐδών, και η προσκόλληση στην πατρική οικογένεια, κάτι που αναιρεί την αναδημιουργία της ζωής μέσω του γάμου, επισείει τιμωρίες· η ίδια η πόλις «τιθασεύει» τα κορίτσια της για να παντρευτούν.
- Παραλλαγή της αρπαγής της Περσεφόνης είναι και της Βασίλης, βασίλισσας του Κάτω Κόσμου, από τον Έχελο ή Εχέλαο (αυτός που κρατά λαούς), άλλο όνομα του Άδη. Το θέμα αποτυπώθηκε σε μαρμάρινο αναθηματικό ανάγλυφο από την περιοχή του Ν. Φαλήρου. το ανάγλυφο ήταν τοποθετημένο σε ιερό αφιερωμένο στη λατρεία του Έχελου και της Βασίλης.
- Η αρπαγή και ο γάμος με τον Άδη μπορεί να υποδηλώνει τον θάνατό των κοριτσιών. Ποια καλύτερη παρηγοριά για ένα γονιό, για μια μητέρα όπως η Δήμητρα, από το να αποδώσει τον θάνατο της κόρης στον έρωτα που ενέπνευσε στον θεό (amor dei); Εξάλλου, ο γάμος ήταν μια τόσο σπουδαία κοινωνική λειτουργία που το τελετουργικό του διατηρούνταν ακόμη και στην περίπτωση του θανάτου. Η Αντιγόνη λ.χ. θα «παντρευτεί τον Αχέροντα», ο «τάφος» της είναι και «νυφικός θάλαμος» και η πομπή που την οδηγεί προς αυτόν είναι νυφιάτικη αλλά και νεκρώσιμη.
- . Στον ναό της Ἀρτέμιδος Καρυάτιδος στα ορεινά σύνορα της Λακωνίας με την Αρκαδία, δηλαδή σε μια περιφερειακή και οριακή, μεταιχμιακή τοποθεσία, οι κοπέλες της Σπάρτης εκτελούσαν χορούς στα πλαίσια μιας εφηβικής τελετουργίας, θανάτους της παιδικής αθωότητας και μυητικής στον ενήλικα βίο των ύπανδρων γυναικών. Γάμος και νεκρική τελετουργία διεισδύουν το ένα στο άλλο· ο κατά φαντασία θάνατος εισάγει τον θάνατο στη σφαίρα της ζωής, αλλά και τη ζωή στη σφαίρα του θανάτου, εφόσον η τελετουργία υπερνικά τον θάνατο».
- . Στο ιερό της Άρτεμης στη Βραυρώνα, ένα βαλτότοπο σε μια δασωμένη, απόμακρη περιοχή της Αττικής, και αυτή περιφερειακή και μεταιχμιακή, τα κορίτσια, σύμφωνα με νόμο που είχαν ψηφίσει οι Αθηναίοι, προκειμένου να τους επιτραπεί να παντρευτούν, έπρεπε να συμμετάσχουν στην τελετουργία της ἀρκτείας. Παραβάλλονταν με θυσιαζόμενα ζώα και βίωναν μια περίοδο προσωρινής αγριότητας, ώστε να επιστρέψουν στην πόλη έτοιμες, «τιθασευμένες ή καθαρμένες από την αγριότητα», για να εισέλθουν στο πολιτισμένο καθεστώς του γάμου.
- . Κατά την προετοιμασία της, λοιπόν, για τον γάμο η κοπέλα παριστάνεται σαν ζώο που τιθασεύεται -«η Αφροδίτη έζεψε τη φοραδίτσα Ιόλη από το σπιτικό του πατέρα της, άζευτη ως τα τότε παρθένα, που έτρεχε σαν Ναϊάδα και σαν μαινάδα…» (Ευρ., Ιππόλυτος 545-552)- και θυσιάζεται. Τη θέση της βέβαια παίρνει τελικά ένα πραγματικό ζώο, το οποίο θυσιάζεται κατά κανόνα στην Άρτεμη. Η θυσία της Ιφιγένειας στην τραγωδία του Ευριπίδη στηρίζεται ακριβώς σε αυτό το σχήμα· εξάλλου, η Ιφιγένεια κλήθηκε στην Αυλίδα με το πρόσχημα ενός γάμου με το πρωτοπαλλίκαρο των Αχαιών Αχιλλέα.
- . Η αγωνιώδης αντίσταση της νύφης στην παρόμοια με θάνατο εμπειρία της μετάβασης και οι αρνητικές τάσεις ξεπερνιούνται με τον γάμο και καταπνίγονται σε αυτόν.» Αντίθετα, η παρατεταμένη γαμήλια μεταιχμιότητα της Ηλέκτρας, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη παρατεταμένη μεταιχμιακή περίοδο του πένθους της για τον πατέρα της, ο θάνατος του οποίου παραμένει ανεκδίκητος, θα κάνει την Ηλέκτρα να αρνηθεί την πρόσκληση του Χορού να πάνε μαζί στη «θυσία» που θα τελέσουν οι Αργείοι: «όλα τα κορίτσια όπου να 'ναι θα πάνε στον ναό της Ήρας».
- . Η γιορτή των Ηραίων αποτελούσε για τα κορίτσια της πόλης προπαρασκευή για τον γάμο τους· στη διάρκειά της θυσίαζαν άζευτα βόδια στη θεά του γάμου και του γαμήλιου ζυγού. Η Ηλέκτρα αποκλείεται από αυτή τη συλλογική και προσωρινή μεταιχμιότητα πριν από τον γάμο λόγω της υπέρμετρης μεταιχμιότητάς της. Οι πάνδημες, όχι οικογενειακές, τελετουργίες και λατρείες, που τελούνταν σε τακτά χρονικά διαστήματα και μέσω των οποίων η πόλις αυτοαναπαράγεται και αυτοεπιβεβαιώνεται, στρεβλώνονται· μέσω της στρέβλωσης αυτής ο οἰκος, η ηγεμονική οικογένεια, αυτοκαταστρέφεται.
- …Διαφορετική είναι η περίπτωση του Δία και της Ευρώπης. Πέρα από τη γονιμοποιητική σημασία της αρπαγής, ο μύθος, παρακολουθώντας την πορεία της Ευρώπης πάνω στη ράχη του Δία- Ταύρου, μπορεί να αποτυπώνει την εξάπλωση της λατρείας μιας θεότητας από τόπο σε τόπο, κάτι που, σε πραγματικό επίπεδο, συντελείται με τις μετακινήσεις πληθυσμών. Και ακόμη, δεν αποκλείεται να αποτελεί έναν μύθο κοσμογονικό, που αποτυπώνει δηλαδή την ιδέα που είχαν οι άνθρωποι για τη δημιουργία και τη σχέση (Ο)ουρανού και (Γ)γης. παραπέμπει και σε μύθους κοσμογονικούς.
- . Πιο συγκεκριμένα: Ήδη έχουμε αναφερθεί στην παράδοση που θέλει τον Ωκεανό αρχή των πάντων. Από τα νερά του αναδύεται η Γη, όπως για παράδειγμα τα νησιά αλλά και το σύνολο της ξηράς. Η παρατήρηση αυτή αποτελεί το αρχέτυπο κάθε μύθου που θέλει θεούς και δαίμονες, θαλάσσιους ή ποτάμιους, να κουβαλούν στη ράχη τους πάνω από τα κύματα μια όμορφη κοπέλα
- . Μέσα στα πλαίσια αυτά μπορούμε να αναγνώσουμε και τον μύθο της αναδυομένης Αφροδίτης, όπως και της Ευρώπης πάνω στη ράχη του Δία, κρατώντας το δεξί του κέρατο με το ένα της χέρι και ένα καλάθι με λουλούδια στο άλλο. Σε τελευταία ανάλυση, όλες αυτές οι θεότητες, Αφροδίτη, Ευρώπη, που στη Βοιωτία αποτελεί ένα επίθετο της Δήμητρας (Παυσ., 9.39.4-5), Διώνη, Δήμητρα, Περσεφόνη, Ήρα, αποτελούν διαφορετικές ονομασίες μιας θεότητας που έχει διευρυμένες ιδιότητες, που είναι μια Μητέρα Θεά.
- Τέλος, θα προτείναμε και μια πολιτική ανάγνωση αυτών των αρπαγών. Με τον μύθο της αρπαγής της Αύγης, κόρης του βασιλιά της Αρκαδίας Αλέα οι Αρκάδες επιχείρησαν να συνδέσουν τον Ηρακλή με το μυθικό παρελθόν του τόπου τους. Και είναι συχνό το φαινόμενο της προσπάθειας μιας πόλης να συνδέσει το παρελθόν της με ένα θεό ή έναν ήρωα που τον καθιστά προπάτορα μέσω επιγαμίας.
- . Ο μύθος, και μάλιστα ο αιτιολογικός μύθος, που ανιχνεύει και αφηγείται την αρχή (ίδρυση) της πόλης, εξυπηρετεί την ανάγκη της κοινότητας για μια συγκεκριμένη και διακριτή πολιτική ταυτότητα, χάρη στην οποία η κάθε πόλη θα έχει την προσωπικότητά της, θα είναι ηθικό πρόσωπο, μέλος με πλήρη δικαιώματα στην κοινωνία των πόλεων.
- Με αυτή την έννοια, ο μύθος γίνεται πολιτική ιδεολογία και οι μυθικοί τίτλοι της πόλης προκαλούν τον αντίπαλο, τον άλλο γενικά, να υποταχθεί με τη θέλησή του, χρησιμεύουν δηλαδή στον καθορισμό των δυναμικών σχέσεων. Ενδεικτική ως προς αυτό είναι η αφήγηση του Ηρόδοτου (5.79-80) για τον τρόπο με τον οποίο οι Θηβαίοι συνήψαν συμμαχία με τους Αιγινήτες λόγω της συγγένειας των ιδρυτριών των πόλεών τους: και οι δυο, Θήβη και Αίγινα, ήταν κόρες του Ασωπού.
- . Αρπαγή των Σαβίνων γυναικών Όταν ολοκληρώθηκε η οικοδόμηση (Ρώμης), ο Ρωμύλος βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα μεγάλο πρόβλημα. Δεν υπήρχαν γυναίκες για να ζευγαρώσουν με τους άντρες. Το πρόβλημα μεγεθύνθηκε όταν οι γειτονικές φυλές αρνήθηκαν να δώσουν τις κόρες τους. Τότε ο Ρωμύλος έλαβε δραστικά μέτρα. Εφόσον οι γείτονες δεν του παραχωρούσαν τις γυναίκες, θα τις έπαιρνε με το ζόρι. Το σχέδιο του είχε ως εξής: θα οργάνωναν γιορτές και θα καλούσαν τις γειτονικές φυλές. Όταν οι άντρες θα παρακολουθούσαν τους αγώνες, θα άρπαζαν τις γυναίκες τους. Πράγματι έτσι έγινε. Όλες οι φυλές ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα των Ρωμαίων. Ανάμεσα τους και ο αρχαίος λαός των Σαβίνων με τις γυναίκες και τις κόρες τους.
- . Οι Ρωμαίοι περίμεναν την κατάλληλη στιγμή για να δράσουν. Μόλις ξεκίνησαν οι αγώνες, έτρεξαν προς το μέρος των γυναικών και τις απήγαγαν. Στη συνέχεια, ο βασιλιάς Ρωμύλος τις έπεισε να παραμείνουν στην πόλη. Τους υποσχέθηκε ότι θα ζούσαν καλή ζωή και ότι θα αντιμετωπιζόταν ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας. Οι Σαβίνοι δεν συγχώρησαν την προσβολή των Ρωμαίων. Οργάνωσαν στρατό και κατευθύνθηκαν προς τη Ρώμη με σκοπό να πάρουν πίσω τις γυναίκες τους. Με τη σειρά τους οι Ρωμαίοι ετοιμάστηκαν για αντεπίθεση. Λίγο πριν συγκρουστούν, οι γυναίκες μπήκαν ανάμεσα τους και τους παρακάλεσαν να σταματήσουν ή να τις σκοτώσουν. Τελικά, οι Ρωμαίοι και οι Σαβίνοι συμφιλιώθηκαν και ένωσαν τις πόλεις τους...
- ΠΗΓΕΣ: http://www.greek- language.gr/digitalResources/ancient_greek/myt hology/lexicon/water/page_069.html http://www.mixanitouxronou.gr/i-megaliteri- apagogi-ginekon-egine-otan-o-romilos-arpaxe- oles-tis-ginekes-mias-filis-gia-na-teknopiisoun-i- katiki-tis-neoktistis-romis-noritera-iche-skotosi- ton-didimo-adelfo-tou-remo/ http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/7492
ΉΤΑΝ ΑΠΟ ΑΝΈΚΑΘΕΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΌΝΟ ΟΙ ΑΡΠΑΓΈΣ???
ΓΟΝΕΊΣ
ΛΈΝΕ ΤΙ?
ΈΧΕΙ ΛΕΦΤΆ!?
ΑΠΟ ΚΟΝΤΆ...ΜΗΝ ΕΙΣ
ΧΑΖΗ...
€ΚΠΟΡΝ€¥$Η...
ΕΊΝΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΉΣ ΣΟΥ
Ε ΓΙΑ ΈΝΑΝ ΛΟΥΤΣΟ...
ΝΑ ΚΆΘΕΣΑΙ.
ΚΑΙ ΠΌΡΝΗ
ΚΑΙ ΥΠΆΛΛΗΛΟΣ
ΚΑΙ ΜΕ ΜΙΣΘΌ!!!
ΥΠΑΛΛΉΛΟΥ!!!
🦠🪵
ΜΊΑ ΠΌΡΝΗ
ΣΕ ΝΕΑΡΉ
ΗΛΙΚΊΑ
ΑΡΚΕΤΆ ΩΡΑΊΑ
Εμφάνιση...
ΒΓΆΖΕΙ ΜΑΑΑΡΙΙΙ
Μ@Λ@ΓΚΟ!!!
10.000€ΑΝΤΕ!5.000€
ΤΟΥΛΆΧΙΣΤΟΝ.
ΒΈΒΑΙΑ
ΕΊΝΑΙ ΚΟΥΡΈΛΙ...
ΚΑΙ ΜΕ ΒΑΘΎΤΑΤΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΆ
ΜΠΡΟΥΒΛΗΜΑΤΑ.
ΠΊΝΕΙ ΚΑΙ
ΚΑΜΊΑ ΜΠΟΥΚΆΛΑ
ΚΑΙ ΓΊΝΕΤΑΙ...
ΤΟ! ΒΟΙΔΙ.
ΚΑΤΆΝΤΙΑ!!!
ΧΧΧ...Α!ΥΤΑ.
ΠΦΦΦ ΤΑΠΑ!
ΚΑΙ ΕΎΧΟΜΑΙ
ΝΑ ΒΟΗΘΉΣΕΙ ΚΟΣΜΑΚΗ.