Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2023

Η Αίγυπτος του Nasser και η ουτοπία της δημιουργίας ενός παναραβικού και πανισλαμικού έθνους . !!


Με αφορμή τα θλιβερά γεγονότα στην Παλαιστίνη, μια μικρή ιστορικό – κοινωνική αναφορά, σε έναν από του κύριους πρωταγωνιστές του παρελθόντος,της ευρύτερης περιοχής, τον συνταγματάρχη Nasser της Αιγύπτου. 

Στο τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, η Αίγυπτος υπέβαλε απαιτήσεις για ανεξαρτησία από τη Μεγάλη Βρετανία, ως αποζημίωση για την πολιτική και υλική υποστήριξη στην τελική νίκη των Δυνάμεων της Αντάντ. Το Λονδίνο αποδέχτηκε επισήμως αυτά τα αιτήματα, αλλά στην πράξη προσπάθησε να διαπραγματευτεί μια ανεξαρτησία υπό όρους, για να υπερασπιστεί τα προνόμιά του στη Διώρυγα του Σουέζ. Έτσι μετά από τρία χρόνια εξαντλητικών διαπραγματεύσεων, το 1922 μια μονομερής βρετανική πράξη αναγνώρισε την αιγυπτιακή ανεξαρτησία, αλλά και με βλέψεις, εκτός από την υπεράσπιση του Σουέζ και τον στρατιωτικό έλεγχο του Σουδάν (το οποίο οι Αιγύπτιοι πάντα θεωρούσαν αναπόσπαστο μέρος της εθνικής τους επικράτειας και την προστασία ακριβών και ουσιαστικών οικονομικών συμφερόντων. 

Το Σύνταγμα ήταν εγγυημένο και ο νεαρός Fahd ανέλαβε τον τίτλο του Βασιλιά, αλλά τέτοιες διατάξεις σίγουρα δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από τα αιγυπτιακά εθνικιστικά κινήματα. Η βρετανική πράξη απορρίφθηκε κατηγορηματικά και αυτό προκάλεσε μεγάλη ένταση μεταξύ των δύο χωρών. Η κρίση στην Αιθιοπία του 1935 και η ιταλογερμανική απειλή στη Μεσόγειο συμφιλίωσαν προσωρινά το Λονδίνο και το Κάιρο. Οι δύο «Συνθήκες Συμμαχίας», η μία πολιτική και η άλλη στρατιωτική, αναγνώρισαν την πλήρη ανεξαρτησία της Αιγύπτου και την πλήρη αποδοχή της στη διεθνή κοινότητα. Σε αντάλλαγμα, η βρετανική κυβέρνηση απέκτησε χωρίς εμπόδια και εχθρότητα, την στρατιωτική άμυνα της διώρυγας του Σουέζ και ολόκληρης της αιγυπτιό – σουδανικής επικράτειας. Με αυτόν τον τρόπο το Λονδίνο εξασφάλισε για άλλη μια φορά, παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τον «Δρόμο προς την Ινδία». Όμως η κατάσταση έμελλε να μην κρατήσει πολύ. Στην αμέσως μεταπολεμική περίοδο μάλιστα, οι αγγλοαιγυπτιακές σχέσεις επιδεινώθηκαν ξανά, όταν η ανακήρυξη του Faruk ως νέου βασιλιά της Αιγύπτου το 1950, έθεσε ξανά τα πράγματα σε μια κινητικότητα. Η γεωργία, ο κορυφαίος τομέας της οικονομίας της Αιγύπτου, περνούσε μια σοβαρή περίοδο κρίσης και οι επιθυμητές πολιτικές και κοινωνικές μεταρρυθμίσεις δεν απογειώθηκαν. Τόσο το Στέμμα όσο και οι παραδοσιακές πολιτικές δυνάμεις ήταν πλέον κέντρα διαφθοράς, ανίκανα να δράσουν ή απλώς να δώσουν νέα ερεθίσματα στο Έθνος.  

Η νέα κυβέρνηση υπό την προεδρία του στρατηγού Negib, άρχισε αμέσως διαπραγματεύσεις με τη Μεγάλη Βρετανία για την επίλυση των «καυτών» σημείων του Σουέζ και του Σουδάν. Αλλά ενώ σύντομα επετεύχθη συμφωνία για την εκκαθάριση της σημαντικής διώρυγας (συμφωνίες του Ιουλίου 1953 με ολική έξωση των Βρετανών εντός είκοσι μηνών από εκείνη την ημερομηνία), οι συγκρούσεις για το Σουδάν συνεχίστηκαν. Το Σουδανικό κοινοβούλιο εκμεταλλεύτηκε αυτές τις διαφορές για να ανακηρύξει μονομερώς την ανεξαρτησία η οποία αναγνωρίστηκε με δυσκολία και σκέψη, τόσο από το Κάιρο όσο και από το Λονδίνο. Η ήττα του Σουδάν σηματοδότησε το τέλος της πολιτικής σταδιοδρομίας του Negib, Τον Νοέμβριο του 1954 ένα νέο πραξικόπημα τον απομάκρυνε από τη σκηνή, ανοίγοντας τον δρόμο προς την εξουσία για έναν άλλο εκφραστή των Ενόπλων Δυνάμεων, τον συνταγματάρχη Jamal Abd en – Nasser.  

Η άνοδος του Nasser σηματοδότησε μια σημαντική καμπή όχι μόνο στην πρόσφατη αιγυπτιακή ιστορία, αλλά και στην ιστορία των περισσότερων σύγχρονων ισλαμικών χωρών. Σηματοδότησε την έλευση του «πανισλαμισμού», ο οποίος στο πλαίσιο μιας οικουμενικής προοπτικής, αναζητούσε αλληλεγγύη πέρα από τα όρια στον αραβικό κόσμο, στη βάση ακριβών πολιτικοθρησκευτικών συναισθημάτων. Μια νέα δύναμη ικανή να ενσαρκωθεί σύντομα σε «μαζικά» πολιτικά κινήματα, προκαλώντας θεσμικές ανατροπές, τόσο στην Εγγύς Ανατολή όσο και στην Αφρική, δίνοντας μια νέα πνοή στο σύγχρονο μουσουλμανικό δόγμα. Μετά τη «Νασεριανή» εμπειρία στην πραγματικότητα, δεν θα χρειαζόταν πλέον ξένους (δυτικούς ή ανατολικούς) πολιτιστικούς και πνευματικούς δανεισμούς, αλλά θα επέστρεφε για να εμβαθύνει στις ρίζες και τις αρχές του, ωριμάζοντας τη δική του χειραφέτηση και αφύπνιση καθαρά στη σφαίρα του Ισλάμ, έξω από το οποίο «δεν υπάρχει σωτηρία». Γιατί όμως ο «Νασερισμός», όπως ονομάστηκε αργότερα το σύνολο των πολιτικών δογμάτων του Αιγύπτιου Συνταγματάρχη, είχε τέτοια επιτυχία; 

Πρώτα απ ‘όλα πρέπει να ειπωθεί ότι αρχικά ο Nasser έπρεπε να κυβερνήσει με την άβολη υποστήριξη της ισχυρής «Ένωσης της Μουσουλμανικής Αδελφότητας», ενός φονταμενταλιστικού και μεταρρυθμιστικού πολιτικού κινήματος, που διεκδικούσε την πρωτοκαθεδρία του Ισλάμ και των παραδοσιακών πηγών του, ενώ ο ίδιος ανέπτυξε μια ενδιαφέρουσα μορφή «ισλαμικού σοσιαλισμού». Ο συνταγματάρχης αποδέχτηκε την αναγκαστική συνεργασία αλλά στο μεταξύ, ανέπτυξε το δόγμα του, το πολύτιμο βιβλίο της «Φιλοσοφίας της Επανάστασης», που εξακολουθεί και σήμερα να είναι μια από τις ιδεολογικές βάσεις ολόκληρου του ισλαμικού κόσμου. Καμία πραγματική επανάσταση δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς τη συμμετοχή των μαζών και μόνο αυτές μπορούσαν να νομιμοποιήσουν την εξουσία με τη συγκατάθεσή τους. Αυτή η πραγματιστική και σύγχρονη πολιτική σκέψη, με έντονη σοσιαλιστική χροιά, ήταν αναμφισβήτητα ασυμβίβαστη με την αδιαλλαξία των ηγετών του Συνδέσμου. Μόλις ήταν σίγουρος για τη λαϊκή συναίνεσή του, ο Nasser, απελευθερώθηκε από τους άβολους συμμάχους του και δημιούργησε μια μεταρρυθμιστική πολιτική που στόχευε τόσο στον εσωτερικό όσο και στον εξωτερικό συμβιβασμό. Το 1956 εκδόθηκε νέο σύνταγμα, το οποίο εγκρίθηκε από τον λαό με δημοψήφισμα. Λίγο αργότερα δημιουργήθηκε ένα ενιαίο κόμμα, η “Εθνική Ένωση”, που είχε ως αποστολή να εργαστεί για την υλοποίηση των στόχων της επανάστασης και να ενθαρρύνει τις προσπάθειες για την πολιτική, κοινωνική και οικονομική οικοδόμηση του έθνους. Κατά την πρώτη κομματική συνεδρίαση, καθιερώθηκαν τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου καθεστώτος το οποία ήταν «δημοκρατικό, σοσιαλιστικό και συντεχνιακό». Οι στόχοι που έπρεπε να επιτευχθούν ήταν «η ανοικοδόμηση της χώρας μέσω της ειρήνης και της συνεργασίας, η πραγματοποίηση της δημοκρατίας και του αληθινού ισλαμικού σοσιαλισμού, η καταπολέμηση του σιωνισμού και του ιμπεριαλισμού». Ήταν σαφές από αυτές τις έννοιες, μια ιδεολογική εγγύτητα με τα κλασικά μαρξιστικά δόγματα της εποχής και επομένως μια σχέση συμπάθειας και εκτίμησης προς τη Σοβιετική Ένωση. Αλλά αυτή η έκκληση έμελλε να είναι μικρής διάρκειας. Η κρίση του Σουέζ και οι στρατιωτικές αποτυχίες του Β’ Αραβο – Ισραηλινού Πολέμου, έδωσαν αμέσως τέλος στον λαϊκό ρεφορμισμό που έστησε ο Νάσερ με την ίδρυση της “Εθνικής Ένωσης”. Η συμμαχία με την ΕΣΣΔ ήταν μόνο σε ένα αντι-ισραηλινό και αντιδυτικό στρατιωτικό επίπεδο. Η προσπάθεια οργάνωσης της κοινωνίας από σοσιαλιστική σκοπιά ήταν να ταρακουνήσει έναν κόσμο κολλημένο στον Μεσαίωνα. Προσωπικά εκτιμώ αυτή την προσπάθεια εκσυγχρονισμού των αραβικών χωρών και δεν τον «χρεώνω» τον Nasser ως κομουνιστή. 

Στην εσωτερική πολιτική, ο Nasser κατέστειλε την πολιτική αντιπολίτευση, ιδιαίτερα την κομμουνιστική αριστερά και το κίνημα των Αδελφών Μουσουλμάνων και εισήγαγε ένα μονοκομματικό σύστημα, την “Αραβική Σοσιαλιστική Ένωση”. Ξεκινώντας το 1961, ο Nasser ξεκίνησε ένα τεράστιο σχέδιο εθνικοποίησης, το οποίο ανταποκρίθηκε σε ένα φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης ενός πρωτότυπου μοντέλου «αραβικού σοσιαλισμού», σε αντίθεση με αυτό των «μετριοπαθών» αραβικών χωρών και ειδικότερα της Σαουδικής Αραβίας. Στην πραγματικότητα, η προσπάθεια του Nasser είχε μικρή επιτυχία, επίσης λόγω της σειράς συγκρούσεων στις οποίες βρέθηκε η χώρα να εμπλέκεται κατά τη δεκαετία του 1960. 

Ο Nasser ανέλαβε μια εξωτερική πολιτική με στόχο τη δημιουργία ισχυρών δεσμών με τα αραβικά κράτη και ήταν ένας από τους κύριους πρωταγωνιστές του συντάγματος, στο Bandung (1955), του κινήματος των αδέσμευτων χωρών. Αντίθετα, οι σχέσεις με τις δυτικές χώρες έγιναν όλο και πιο κρίσιμες. Το 1956 η άρνηση της «Διεθνούς Τράπεζας για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη», στο αίτημα για χρηματοδότηση για την κατασκευή του δεύτερου φράγματος του Assuan, οδήγησε τον Nasser στην εθνικοποίηση της εταιρείας της Διώρυγας του Σουέζ. Αυτό προκάλεσε την αντίδραση της Μεγάλης Βρετανίας και της Γαλλίας, των βασικών μετόχων της της εταιρείας, που μαζί με το Ισραήλ κατέλαβαν τη ζώνη του καναλιού. Η εθνικοποίηση της Διώρυγας του Σουέζ, που αποφασίστηκε αιφνιδιαστικά από το καθεστώς του συνταγματάρχη, προκάλεσε μια διεθνή κρίση. Το Ισραήλ, η Γαλλία και η Αγγλία επιτίθενται στρατιωτικά στους Αιγύπτιους, αλλά ο ΟΗΕ και οι Ηνωμένες Πολιτείες, δεσμευμένοι στην «αποαποικιοποίηση», στην πραγματικότητα για τον «νέο αποικισμό των πολυεθνικών» έβαλαν τέλος στην επιθετικότητα. Μάλιστα εθελοντές νεοφασίστες Ιταλοί και Γάλλοι κυρίως, με ένα πρόχειρο σκάφος έφυγαν για την Αίγυπτο στο πλευρό του Συνταγματάρχη. Ανάμεσα στους νεαρούς , βρισκότανε και αξιωματικοί Ιταλοί που είχαν πολεμήσει ενάντια των Άγγλων στην Αφρική στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο.

Ο Nasser θα αντιπροσώπευε το σημείο αναφοράς για τον παναραβικό εθνικισμό (τόσο που μετέτρεψε την Αίγυπτο σε Ηνωμένη Αραβική Δημοκρατία) και αντιτάχθηκε ενεργά στους αμερικανικούς νεο/ιμπεριαλιστικούς στόχους. Ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1960, οι ΗΠΑ χρησιμοποίησαν διάφορες μαριονέτες στην περιοχή καθώς και τους ισλαμιστές φονταμενταλιστές, καθοδηγούμενοι απo την CIA, εναντίον του και ενάντια στο καθεστώς που τον διαδέχτηκε. Ήταν μια επίθεση των Αδελφών Μουσουλμάνων που τερμάτισε σημαντικά τη ζωή του διαδόχου του Nasser, του Sadat, του οποίου οι πολιτικές είχαν αναγκάσει τους Ισραηλινούς να υποχωρήσουν από τα κατεχόμενα εδάφη. Από τότε, η πολιτική στην περιοχή δεν έχει αλλάξει. Ενάντια στον «Νασερισμό» και ενάντια στα κόμματα Baath, ενάντια στον παλαιστινιακό εθνικισμό, οι ΗΠΑ και το Ισραήλ τροφοδοτούν τον ισλαμικό φονταμενταλισμό και σε όλα αυτά η Ευρώπη απλά παρακολουθεί…

https://samuraithsdyshs.wordpress.com

1 σχόλιο:

  1. ΣΚΑΛΊΖΕΙ ΤΑ ΣΚΤ@
    ΚΑΙ ΤΌΣΟ ΒΡΩΜΆΝΕ.

    ΕΝΗΜΈΡΩΣΗ ΣΕ
    ΛΆΘΡΟ
    ΌΤΙ ΌΛΟΙ ΟΙ ΛΑΟΙ
    ΤΡΏΝΕ ΤΡΕΛΌ ΔΟΥΛΕΜΑ
    ΑΠΟ ΧΑΖΑΡΟΚΡΟΝΙΟΥΣ ΣΑΤΑΝΙΛΕΣ ΚΑΜΠΛΑΛΟΒΛΑΚΕΣ ΚΟΜΟΥΝΟΝΑΖΙΔΕΣ ΚΑΝΊΒΑΛΟΥΣ.

    ΤΟ ΑΝΘΡΏΠΙΝΟ ΓΕΝΟΣ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΚΑΝΕΝΌΣ ΤΟ ΈΠΑΘΛΟ!!!

    WWG1WGA 🇬🇷


    ΑπάντησηΔιαγραφή