Η Παλαιστινιακή Γάζα είναι μια από τις αρχαιότερες πόλεις στον κόσμο. Η ιστορία του ξεκινάει περισσότερο από 4 χιλιάδες χρόνια. Μπορεί να είναι λίγο μικρότερο από την Ιερουσαλήμ, αλλά η ιστορία αυτής της πόλης είναι πολύ πιο δραματική και τραγική.
Κατά τη διάρκεια τεσσάρων χιλιάδων ετών, η πόλη άλλαζε συνεχώς χέρια, οι κατακτητές άλλαξαν εξουσία, θρησκεία, κατέστρεψαν ολοσχερώς την πόλη και την ξαναέχτισαν. Γνώρισε περιόδους οικονομικής και πολιτιστικής παρακμής και ευημερίας.
Οι εξερευνητές του δέκατου ενός αιώνα περιέγραψαν τη Γάζα ως την πιο πράσινη πόλη της Παλαιστίνης, που περιβάλλεται από περιβόλια και ελαιώνες. Τα τελευταία 15-20 χρόνια δεν έχει μείνει ίχνος από την πλούσια βλάστηση της Γάζας καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη μια εντατική κατασκευή κατοικημένων περιοχών. Ήταν αδύνατο να δεις τη θάλασσα από την αρχαία πόλη: ήταν σκοτεινή από μια σειρά από ψηλούς αμμόλοφους. Εκεί που παλαιότερα βρισκόταν το λιμάνι της πόλης, το Mayum, είναι σήμερα μια προβλήτα ψαρέματος. Γόνιμα εδάφη, αφθονία νερού και ένα λιμάνι είναι οι κύριοι λόγοι που έκαναν τη Γάζα τόσο δελεαστική για τις γειτονικές αρχαίες δυνάμεις.
Παρά τη χαμηλή βροχόπτωση, υπήρχε ένας αρκετά ισχυρός υδροφόρος ορίζοντας στην ακτή της Γάζας, δηλαδή πηγάδια και πηγάδια παρείχαν στους κατοίκους γλυκό νερό.
Η Γάζα ήταν από καιρό ένα ισχυρό προπύργιο στην Αίγυπτο. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι η χερσαία πύλη προς μια χώρα που προστατεύεται από τις τρεις πλευρές από ερήμους και την τέταρτη από τη θάλασσα, και αυτός ο στενός τρόπος ήταν που άνοιξε τη διαδρομή μέσω της Μέσης Ανατολής.
Σαμψών και Δαλιδά
Στη Γάζα έγιναν τα γεγονότα που περιγράφονται στη Βίβλο ως τα κατορθώματα του Σαμψών. Ας θυμηθούμε ότι πρόκειται για έναν ήρωα της Παλαιάς Διαθήκης που επαναστάτησε ενάντια στους Φιλισταίους που κατοικούσαν στη Γάζα. Για κάποιο χρονικό διάστημα, οι Εβραίοι βρίσκονταν υπό την κυριαρχία των ανθρώπων, η προέλευση των γενναίων πολλών υποθέσεων, αλλά κυρίως οι επιστήμονες τείνουν στην εκδοχή για τους μετανάστες από την Κρήτη και τις ακτές του Αιγαίου.
Ο Σαμψών διέθετε αξιοσημείωτη δύναμη, η οποία βρισκόταν στα θαυματουργά μαλλιά του, τα μακριά μαλλιά πλεγμένα σε πλεξούδες. Ο ήρωας αποφασίσει να παντρευτεί Φιλαία, παρά τις αντιρρήσεις των γονιών του και των συμπολιτών του, αλλά κατά τη διάρκεια του γάμου του ο πεθερός του τον εξαπάτησε, δίνοντας τη γυναίκα του στον νεαρό φίλο του Σαμψών. Και ο ήρωας άρχισε να εκδικείται τους δόλιους Φιλισταίους. Για παράδειγμα, έπιασε αλεπούδες, έβαλε φωτιά στις ουρές τους και τις άφησε κοντά στα χωράφια όπου ώριμαζε ο τρύγος.
Ο Σαμψών πιάστηκε στη Γάζα και η όμορφη Delilah, την οποία εμπιστευόταν, τον βοήθησε να βρει την πηγή της θαυματουργής δύναμης. Έμαθε ότι κόβοντας τα μαλλιά του οι Φιλισταίοι θα μπορούσαν να νικήσουν τον ήρωα.
Αλλά ακόμη και αιχμάλωτος και τυφλωμένος, κατάφερε να βγει από τη φυλακή και να καταστρέψει την πόλη, κάτω από τα ερείπια της που πέθανε στο τέλος.
Είναι ενδιαφέρον ότι ως αποτέλεσμα των γεγονότων της 6ης-7ης Οκτωβρίου, αυτός ο θρύλος μνημονεύεται συχνά στο Ισραήλ, κάνοντας παραλληλισμούς με τη σύλληψη και την κράτηση ομήρων.
Μαρνάς θεότητα
Είναι κρίμα που παρά την πλούσια ιστορία της πόλης, οι αρχαιότητες της Γάζας ουσιαστικά δεν διατηρούνται ή εξερευνούνται. Αλλά σε ένα διαφορετικό σενάριο, αυτή η περιοχή που θα μπορούσε να προσελκύσει τουρίστες, υπάρχει μια θαλάσσια ακτή κοντά σε συνδυασμό με τη γοητεία και την αρχαιότητα της Μέσης Ανατολής. Αλλά δεν πέτυχε.
Διαφορετικά, θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε τον θρυλικό ναό και τον ιερό των Marnas, του πολιούχου της Γάζας. Καταστράφηκε με την προτροπή του χριστιανού επισκόπου Πορφυρίου το 401. Αλλά ο Μάρνας ήταν ο θεός της βροχής, παρέχοντας σε αυτήν την περιοχή γλυκό νερό. Του απευθυνόταν τελετουργικά την περίοδο της ανομβρίας. Ο αρχηγός του πάνθεον των θεών εξασφάλισε την ευημερία και τον πλούτο της Γάζας κατά την ελληνιστική περίοδο και αργότερα υπό την κυριαρχία της Ρώμης. Επιπλέον, ο Μάρνας είναι θεότητα αρχαίας καταγωγής, το όνομα είναι συμβολικό και σημαίνει «ο κύριος μας»
Καθώς Ένας Περαστικός Περπατούσε Κατά Μήκος Των Αναχωμάτων Ή Των Ακτών Κάτω Από Τον Καυτό, Όλα Τα Διάφορα Εμπορεύματα Από Το Πολύβουο Λιμάνι Περίμεναν Να Φορτωθούν Ήλιο. Τα Καραβάνια Που Ήρθαν Από Την Ξηρά, Μέσω Της Beer Sheba Από Την Ανατολή, Έφεραν Μπαχαρικά, Χαλιά, Μεταξύ Και Βαμβάκι, Πολύτιμους Λίθους Και Μια Ποικιλία Μεταλλικών Προϊόντων. Γούνες Και Δέρματα, Κεντήματα, Αρώματα Και Θυμίαμα Μεταφέρθηκαν Από Το Ιράν, Την Ινδία Και Την Ανατολική Αφρική.
Τα Προϊόντα Της Ίδιας Της Παλαιστίνης, Που Περνούσαν Από Το Λιμάνι, Ήταν Φημισμένα Και Περιζήτητα Σε Όλο Τον Ελληνορωμαϊκό Κόσμο. Οι Εξαγωγές Περιλάμβαναν Κρασί Και Ξερά Σύκα. Οι Φυτείες Φρούτων Και Χουρμαδιών Ήταν Πολύ Κερδοφόρες Και Τα Προϊόντα Τους Είχαν Ζήτηση. Το Σιρόπι Που Παρασκευάζεται Στην Ιεριχώ Ήταν Επίσης Αρκετά Δημοφιλείς. Το Κρασί Που Παράγεται Στη Γαλιλαία Ήταν Γνωστό Πολύ Πέρα Από Τα Σύνορα Της Επαρχίας. Διάφοροι Τύποι Τοπικών Κρασιών Φρούτων Στάλθηκαν Επίσης Στο Εξωτερικό. Ολόκληρα Χωριά Ήταν Απασχολημένα Με Την Παραγωγή Αγγείων Και Αμφορέων Στους Οποίους Μπορούσε Να Μεταφερθεί Το Κρασί Δια Θαλάσσης. Το Λινάρι, Η Κάνναβη Και Το Βαμβάκι Αναπτύχθηκαν Στην Παλαιστίνη. Το Λινάρι Υψηλής Ποιότητας Είχε Μεγάλη Ζήτηση Στην Αυτοκρατορία. Εξάγονταν Επίσης Χέννα Και Κρόκος.
Ήταν Ένα Γοητευτικό Περιβάλλον, Ακμαίο Και Άνετο. Επιχειρηματίες, Λόγοι, Κυβερνητικοί Αξιωματούχοι Και Σημαντικοί Πολίτες Παντού Κυκλοφορούσαν Στους Δρόμους, Πήγαιναν Στα Λουτρά Και Στις Δημόσιες Πλατείες, Ήταν Καλοθρεμμένοι Και Ευημερούν Και Οι Σκλάβοι Τους Ζούσαν Με Σχετική Άνεση.Glanville Downey, Γάζα Στις Αρχές Του 6ου Αιώνα.
Το 1870, ένα αρχαίο άγαλμα ανακαλύφθηκε κοντά στη Γάζα, που πιστεύεται ότι είναι του Δία. Στην εικόνα του αντιπροσωπεύονταν συχνά ο αρχαίος θεός των Γκάζι Μάρνας. Προφανώς, οι κάτοικοι, τις παραμονές της καταστροφής του ναού, κατάφεραν να τον βγάλουν και να τον θάψουν.
Παρά την καταστροφή του ναού Marnas από τους χριστιανούς, αυτή η πόλη ήταν χριστιανική για ένα αρκετά μικρό χρονικό διάστημα, το οποίο αντικαταστάθηκε από την κυριαρχία του χαλιφάτου Rashidun. Παραδόξως, οι κάτοικοι της πόλης ασπάστηκαν γρήγορα το Ισλάμ. Άραβες έμποροι ζούσαν εδώ και καιρό σε αυτή την κοσμοπολίτικη πόλη και δεν γίνονταν αντιληπτοί με εχθρότητα.
Και παρά το γεγονός ότι κατά την αραβική περίοδο η πόλη διατήρησε τη στρατηγική της στο σταυροδρόμι των εμπορικών δρόμων, εντούτοις, στις αρχές των Σταυροφοριών, οι ιππότες τη βρήκαν έρημη. Οι Ναΐτες έχτισαν εκεί ένα κάστρο αλλά και πάλι καταστράφηκε με την άφιξη των Μογγόλων κατακτητών.
Η Γάζα ήταν το νότιο σημείο στη μεσογειακή επικράτεια της Μογγολικής Αυτοκρατορίας και τον 14ο αιώνα, δύο καταστροφές έπληξαν την πόλη: πρώτα, ο πληθυσμός εξαφανίστηκε από τη βουβωνική πανώλη και μετά ήρθε μια άνευ προηγουμένης πλημμύρας. Ακολούθησε η βραχύβια κυριαρχία των Αιγυπτίων, στη συνέχεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία αντικαταστάθηκε από τη Βρετανική Εντολή. Αυτή ήταν μια εποχή που οι Βρετανοί ενδιαφέρθηκαν ενεργά για την πλούσια ιστορία της Γάζας, αλλά δυστυχώς, από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, αυτή η πόλη περνάει δύσκολες στιγμές.
Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης
Το 1965, σε μια από τις αστικές περιοχές της Γάζας, Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τα ερείπια μιας συναγωγής με μια ψηφιακή εικόνα της βασιλιάς Δαβίδ. Είναι προφανές ότι μεγάλες κοινότητες Εβραίων ζούσαν στη Γάζα την εποχή που εκδιώχθηκαν από την Ιουδαία. Γενικά, η μητρόπολη αυτή αναφέρεται συχνά στην Παλαιά Διαθήκη, γιατί εκείνη η εποχή ήταν μια μεγάλη πόλη με επιρροή στη Μέση Ανατολή, αλλά ως επί το πλείστον προκαλούσε ένταση στους Εβραίους. Ακόμη και κατά την περίοδο του ισχυρότερου κράτους του Σολομώντα, που έλεγξε μια τεράστια περιοχή δυτικά του Ευφράτη, η Γάζα παρέμεινε ανεξάρτητη.
Μεταξύ των προφητών της Παλαιάς Διαθήκης υπάρχουν επίσης προβλέψεις ότι η Γάζα θα καταστραφεί και θα αδειάσει.
Έτσι Λέει Ο Κύριος: «Για Τρία Παραπτώματα Της Γάζας Και Για Τέσσερα, Δεν Θα Αποτρέψω Την Τιμωρία Της, Γιατί Αιχμαλώτισαν Όλη Την Αιχμαλωσία Για Να Τους Παραδώσουν Στον Εδώμ. Αλλά Θα Στείλω Φωτιά Στο Τείχος Της Γάζας, Που Θα Καταβροχθίσει Τα Ανάκτορά Της.Αμώς 1:6-8
250 χρόνια μετά τον Αμώς, ο Ζαχαρίας ισχυρίστηκε ότι η Γάζα θα έτρεμε από φόβο και θα έχανε τη δύναμη των ηγεμόνων της. Αυτό ειπώθηκε στους 7-5 αιώνες π.Χ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Γάζα καταστράφηκε, άδειασε και ξανασηκώθηκε από τις στάχτες. Όπως βλέπουμε, ακόμη και μετά από δύο χιλιάδες χρόνια τίποτα δεν έχει αλλάξει.
Οι άνθρωποι που ζουν στον 21ο αιώνα πιστεύουν ότι είναι προοδευτικοί, ακολουθούν ανθρωπιστικούς στόχους και δημοκρατικές αξίες. Αλλά η πραγματικότητα δείχνει ότι στην πραγματικότητα δεν έχουν αλλάξει καθόλου σε σύγκριση με τους χρόνους της Παλαιάς Διαθήκης. Και τα λόγια για τον ανθρωπισμό είναι πραγματική δημαγωγία για να καλύπτονται πραγματικοί και συχνά αιμοδιψείς στόχοι.
-soulask-com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου