Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ GOLEM[Τ.Ν.] ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ

 


[Τους τελευταίους μήνες έχουμε δει μια εκλαΐκευση των AI σε όλο τον κόσμο, αλλά το μεγάλο ερώτημα είναι: Πού μας οδηγεί αυτό; Ποιος είναι ο αντίκτυπος;]

Σεργκέι Ζιγκάλκιν

Ναι, η επιτυχία της τεχνητής νοημοσύνης, αυτό το «ηλεκτρονικό golem» είναι πραγματικά εκπληκτική. Το να πάρεις και να γράψεις ένα άψογο άρθρο, και σύντομα, δεν έχω καμία αμφιβολία, όχι μόνο να γράψεις ένα άρθρο, αλλά να βρεις ένα θέμα, μια ιδέα και ένα στυλ που θα σκεφτόταν ο συγγραφέας είναι καταπληκτικό. Αλλά για να είμαι ειλικρινής, δεν με τρομάζει πραγματικά.

Για ένα ηλεκτρονικό golem, εκτός από τη φυσική εμφάνιση και τις δεξιότητες (που, φυσικά, θα γίνουν αρκετά τέλεια στο εγγύς μέλλον), το κύριο καθήκον εξακολουθεί να είναι η εργασία με ένα λογικό μυαλό, συμπεριλαμβανομένης της λογικής, η λειτουργία με κολοσσιαίες πληροφορίες και η δημιουργία νέων μεθόδων συλλογισμού . Ωστόσο, στην πραγματικότητα, στην καλύτερη περίπτωση, αυτό είναι μόνο μια αντανάκλαση, μια αναπαραγωγή, μιας «ορθολογικής νοοτροπίας» ... για την αρχή κάποιου ατόμου... Για παράδειγμα, ενός δημοσιογράφου. Το αποτέλεσμα που μπορεί να επιτύχει ο προβληματισμός είναι πάντα χειρότερο από το αποτέλεσμα που μπορεί να επιτύχει το πρωτότυπο στην ιδανική περίπτωση, δηλαδή, αυτό που γράφεται από ένα ηλεκτρονικό γκόλεμ θα είναι χειρότερο ή σχεδόν το ίδιο με αυτό που γράφει ένας δημοσιογράφος (υποθέτοντας, φυσικά , ότι ο συγγραφέας κινείται μέσα σε μια καθαρά ορθολογική νοοτροπία).

Αλλά! Αλλά αν το ηλεκτρονικό γκόλεμ αντικατοπτρίζει τη νοοτροπία όχι ενός συγκεκριμένου ατόμου, αλλά της νοοτροπίας της ανθρωπότητας στο σύνολό της (νοόσφαιρα του Vernadsky), τότε εστιάζοντας σε έναν συγκεκριμένο δημοσιογράφο ως κόκκο άμμου αυτής της παγκόσμιας νοοτροπίας, το ηλεκτρονικό golem θα γνωρίζει πώς να γράψω ένα πολύ καλύτερο άρθρο από εκείνον. Αυτό προφανώς συμβαίνει τώρα. Θα μπορεί όχι μόνο να γράφει το δικό του άρθρο καλύτερα από κάθε συγγραφέα, αλλά γενικά να υπολογίζει όλη του τη ζωή.

Ωστόσο, εάν ένα άτομο με την αντανακλαστική του ικανότητα είναι ένας ιδανικός, τουλάχιστον πολύπλευρος καθρέφτης, τότε η ανακλαστική ικανότητα ενός ηλεκτρονικού golem περιορίζεται αποκλειστικά από την αναλογία (όπου, φυσικά, οι ορθολογικές ερμηνείες του ασυνείδητου μέρους του νου, που εκφράζονται από μπορούν να ενσωματωθούν κάθε είδους ψυχαναλυτές και ερευνητές ονειρικών χώρων). Επιπλέον, γενικά, όλες οι ανθρώπινες ερμηνείες για οτιδήποτε, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι θεμελιωδώς απρόσιτες σε αυτόν, μπορούν να συμπεριληφθούν στο προσιτό γκόλεμ: μια δημιουργική πράξη που εκρήγνυται από ολόκληρη την ψυχική οικουμένη, η ποίηση που ξεσπά σε άλλες διαστάσεις, και μάλιστα τέτοιες πραγματικότητες όπως το συναίσθημα, η επίγνωση. της δικής του παρουσίας, της ύπαρξης, της δίκαιης ζωής, για να μην αναφέρω τη σκέψη του Θεού..

Τα συναισθήματα, τα έμβια όντα, η ζωή, γενικά, όλα όσα είναι υποκειμενικά μπορούν να είναι προσιτά στο golem μόνο ως λογικές ερμηνείες και φυσικές εκδηλώσεις. Ενώ για ένα άτομο, στην ικανότητά του να στοχάζεται, όλα αυτά είναι άμεσα διαθέσιμα. Ο ίδιος είναι αυτό και επομένως τα καταλαβαίνει όλα χωρίς καμία ερμηνεία. Επομένως, εάν ένα άτομο, καταρχήν, είναι σε θέση, έχοντας δείξει μια ενεργή και δημιουργική διάνοια ή έχοντας συνειδητοποιήσει συμμετοχή σε μια άλλη πνευματική διάσταση, να ξεφύγει από τα όρια της νοοτροπίας του χρήματος, συμπεριλαμβανομένης της χειρότερης εκδήλωσής του - του λεγόμενου εξωτερικού κόσμου - τότε το ηλεκτρονικό golem είναι βασικά ανίκανο να το κάνει. Παραμένει πάντα μέσα στα όρια της συνολικής εμπειρίας της ανθρωπότητας, περιπλανώμενος στους λαβύρινθους του μουσείου όλων των πνευματικών, καλλιτεχνικών, εν γένει, επιτεύγματα λαών όλων των ηλικιών και των ηπείρων. Όταν ασχολούμαστε, για παράδειγμα, με την εικόνα ενός μεγάλου δασκάλου, που αντικατοπτρίζει τις υψηλότερες πνευματικές διαστάσεις, το golem δεν επηρεάζεται στο ελάχιστο από αυτές, αλλά μπορεί να τις ερμηνεύσει τέλεια.

Ο νους, η σκέψη, ακόμη και η λογική σκέψη, για ένα άτομο είναι ακριβώς το μονοπάτι προς το βασίλειο του πνεύματος, και η επίτευξη αυτού του βασίλειου είναι ο στόχος.

Ενώ για το ηλεκτρονικό γκόλεμ είναι ακριβώς το αντίθετο: ο νους, η εκδήλωση, η σκέψη, ειδικά η λογική σκέψη, που προβάλλεται με άγνωστο τρόπο από τις πνευματικές σφαίρες στο βασίλειο της ύλης μας, είναι ο απώτερος στόχος. Εκτός από ερμηνείες και πλοήγηση σε αυτά, αν και είναι πολύ καλύτερο από τους ανθρώπους, επίσης δεν είναι κατάλληλο.

Αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι εκτός από το αρνητικό, το ηλεκτρονικό golem έχει και μια θετική πλευρά: για όσους κολυμπούν αποκλειστικά σε ερμηνείες, που είναι μπλεγμένοι στον ιστό ορθολογικών εξηγήσεων και ιδεών, το ηλεκτρονικό golem, από κάθε άποψη ανώτερο από ένας τόσο άτυχος, είναι μια προφανής απόδειξη της ματαιότητας όλων των γήινων σκέψεων και φιλοδοξιών του, καθώς και του εαυτού του ως πολύ χειρότερο δείγμα από το γκόλεμ... Και μια τέτοια απόδειξη μπορεί να χρησιμεύσει ως σημείο καμπής προς το πνεύμα...

Το "Electronic where" είναι ένα από τα παλαιότερα άρθρα του Dzhemal. Δεν θυμάμαι καν τι, αλλά αν το περιστέρι συνδέεται με ένα μήνυμα από ψηλά, από τον ουρανό, τότε το ηλεκτρονικό περιστέρι θα είναι μια νεκρή, μηχανική, μουσειακή ερμηνεία αυτού του μηνύματος... Και αυτές οι ερμηνείες δεν καλούν και μην πας πουθενά το ηλεκτρονικό περιστέρι.

Αν, όντας δίπλα σε έναν μεγάλο ασκητή, ποιητή, φιλόσοφο, που βρίσκεται σε απόλυτη σιωπή, με κάποιο τρόπο νιώσουμε τη δύναμη άλλων διαστάσεων, την αόρατη παρουσία κάτι ακατανόητου για εμάς, αλλά μεγάλου, τότε το ηλεκτρονικό γκόλεμ δεν θα μπορέσει να καταγράψτε και αναλύστε οτιδήποτε ... ελλείψει εξωτερικού συλλογισμού, ερμηνειών και ενεργειών, είναι ένα πλήρες μηδέν.

Ο Ερνστ Γιούνγκερ, αναπολώντας τη συνάντησή του με τον Χάιντεγκερ, έγραψε: «Στον τρόπο που μιλούσε, στα απλά αλλά πάντα ουσιαστικά πράγματα, στη μακρά σιωπή, υπήρχε κάτι απίστευτα ελκυστικό, κάτι μαγικό. Ωστόσο, είχα την ευκαιρία εδώ στο σπίτι, να ζήσω την ακαταμάχητη έλξη του. Με επισκέφτηκε και πήγαμε μια βόλτα στον κήπο. Βλέποντάς τον να περπατάει (τον θυμάμαι να φοράει ένα πράσινο σκουφάκι) και ακούγοντας πώς μιλούσε, κάνοντας μεγάλες παύσεις, ένιωσα τη μαγευτική δύναμη της παρουσίας του. Όλη η εικόνα και η συμπεριφορά του φιλοσόφου αντανακλούσε τη μαγνητική δύναμη της αντανάκλασης, τη γνήσια αμφισβήτηση: ήταν αυτό που προσέλκυσε, έπεισε τον συνομιλητή».

 geopolitika-ru


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου