Κυριακή 14 Αυγούστου 2016

ΡΟΔΟΝ ΤΟ ΑΜΑΡΑΝΤΟΝ-Η ΠΕΡΙΒΛΕΠΤΟΣ-ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Δεκαπενταύγουστος! Γράφει η
Ρόδον τό ἀμάραντον καί ἡδύπνοον κρίνον
Διότι δεν υπάρχει τίποτα καλυμμένο που δεν θα αποκαλυφθεί και κρυμμένο που δεν θα γίνει γνωστό.
(Κατά Ματθαίον, κεφ. ι, 26)
Η Κοίμηση της Θεοτόκου, Περίβλεπτος, Μυστρά.

Υπάρχει μία εκκλησία που ασκεί ιδιαίτερη γοητεία, θες είναι η τοποθεσία της, η άγνωστη ιστορία της και η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της διαρρύθμιση που ενεργοποιούν τη φαντασία... Μοιάζει μετέωρη στη σκιά του βράχου που είναι κρεμασμένη και σαν μπεις μέσα... τα χρώματα και η άρτια αισθητική των τοιχογραφιών της σε καθηλώνουν ώρα πολύ μπροστά σε κάθε παράσταση πλήρη θεολογικού βάθους. Αντιλαμβάνεσαι ό,τι μπορείς να διακρίνεις και σιγά-σιγά ό,τι είναι "κρυμμένο" αποκαλύπτεται στην ψυχή σου!
Είναι η Παναγία η Περίβλεπτος του Μυστρά.
Η μικρή Μονή της Περιβλέπτου κτίσθηκε το 14ο αιώνα, την εποχή που Δεσπότης του Μυστρά ήταν ο Μανουήλ Καντακουζηνός, γιος του Αυτοκράτορα Ιωάννη ΣΤ' Καντακουζηνού. Ο Μανουήλ πριν φύγει από την Κωνσταντινούπολη παντρεύτηκε μία αρχόντισσα φράγκικης προέλευσης, θυγατέρα του ηγεμόνα της Κύπρου Guy de Lusignan, την έλεγαν Ισαβέλλα, "ΖΑΜΠΕΑ ΝΤΕ ΛΕΖΙΝΑΟ", κυπριακές πηγές την ονομάζουν Μαργαρίτα, ενώ φαίνεται ότι βαπτίσθηκε ορθόδοξη με τ' όνομα Μαρία!
Και οι δυο οικογένειες χρησιμοποιούσαν ως έμβλημα ένα όρθιο λιοντάρι. Υπάρχει πλάκα μ' ένα όρθιο λιοντάρι και το μονόγραμμα των Καντακουζηνών στο Μουσείο της Μητρόπολης του Μυστρά.
Το γεγονός ότι η αρχόντισσα πήρε τ' όνομα της Παναγιάς και ότι εντοπίζεται στη Μονή το σύμβολο της Παναγιάς, το κρίνο και μαζί το έμβλημα των δυο οικογενειών, το λιοντάρι, παρ΄ότι στη ζωγραφική παράσταση των κτητόρων -ένα αρχοντικό ζευγάρι- δεν σώθηκε κανένα όνομα, μας οδηγεί στην υπόθεση ότι τη Μονή έκτισαν ο Μανουήλ και η σύζυγος του Ισαβέλλα - Μαργαρίτα - Μαρία!

Ο Ιωάννης ΣΤ' Καντακουζηνός όταν παραιτήθηκε από το θρόνο εκάρει μοναχός στη Μονή Περιβλέπτου της Κωνσταντινούπολης, μία από τις επισημότερες της πρωτεύουσας!
Ο Καστρολόγος. Φώτης Κόντογλου.
Λίγα λόγια και η σκέψη δίνει χρώμα στις σκιές, κατεβάζει   από τις τοιχογραφίες τις μορφές οι οποίες θαρρείς ότι στέκονται δίπλα σου και σ' οδηγούν σ' όλη την Καστροπολιτεία.                                               

Δεκαπενταύγουστος ... και πάλι Βοήθα Παναγιά, εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον!
Η Μητέρα της Ζωής, η μόνη τον ήλιον φέρουσα Χριστόν, χαρίζει ελπίδα και δύναμη στην ανθρωπότητα να επαναφέρει την ισορροπία στον πλανήτη και τη γαλήνη!                                                                                           Τη γέννηση της προανήγγειλε στους γονείς της Άγγελος Κυρίου, όπως προανήγγειλε στην ίδια τη γέννηση του Υιού της και Υιού του Θεού. Για την περίοδο της ζωής της μετά την Ανάσταση μόνο υποθέσεις υπάρχουν. Εκείνο που γνωρίζουμε είναι ότι η Πανθαύμαστος Θεομήτωρ μετέστη εις τους ουρανούς ολόσωμος, όπως ο Υιός της και μαζί με τον Υιό της.
Αυτή η μεταφορά της Παναγίας ολόσωμης στον άλλο κόσμο, τον άγνωστο για εμάς, τον κόσμο που ενώ δεν τον βλέπουμε γνωρίζουμε ότι υπάρχει, αναπαρίσταται με τον ύπνο. Η κατάσταση του ύπνου σηματοδοτεί τη μετακίνηση από το γνωστό, ορατό κόσμο, στον αόρατο άλλο κόσμο, τον κόσμο της όντως ζωής που ρέει αενάως, πηγή της εδώ ζωής. Είναι γι'  αυτό που ο ύπνος θεραπεύει. Είναι γι'  αυτό που η Κοίμηση της Θεοτόκου είναι εορτή αντίστοιχη της Ανάστασης του Κυρίου, είναι το "Πάσχα του καλοκαιριού"!
Ο ύπνος είναι φυσική αλλαγή κατάστασης, το θάνατο τον προκαλεί ο άνθρωπος με τη βία!
Η μυθολογία μιλά για τον γλυκό θεό Ύπνο ο οποίος, όταν ερχόταν η ώρα, έπαιρνε τους ανθρώπους μέσα στη γλυκιά αγκαλιά του. Με την πάροδο του χρόνου, όταν οι άνθρωποι σταμάτησαν να σέβονται και να τιμούν τα θεία, τη θέση του Ύπνου πήρε ο δίδυμος σκληρός αδελφός του Θάνατος.

Για να δημιουργηθεί η παράσταση της Κοίμησης της Θεοτόκου ως βάση χρησίμευσε η απόκρυφη διήγηση η φερόμενη υπό το όνομα του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου (Α. Ξυγκόπουλος).
Η παράσταση της Κοίμησης κατά κανόνα τοποθετείται στο Δυτικό τοίχο του Κυρίως Ναού, πάνω από την είσοδο. Έτσι, όποιος εισέρχεται σ'  αυτόν αντικρίζει στην αψίδα του Ιερού Βήματος την Πλατυτέρα με τον μικρό Ιησού στην αγκαλιά της και εξερχόμενος αντικρίζει πάλι την Παναγία ξαπλωμένη με τον Ιησού όρθιο πλάι της και την ίδια μωρό στην αγκαλιά του.
Η Παναγία τοποθετείται στον ενδιάμεσο χώρο, ως η μόνη Πύλη ανάμεσα στον Ουρανό, τον αόρατο Κόσμο του άυλου Πατέρα, και τη Γη, τον ορατό Κόσμο όπου ενσαρκώθηκε ο Υιός, εκ Πνεύματος Αγίου, η Σοφία του Θεού και Μαρίας της Παρθένου, Αγνή.
Το κρίνο, σύμβολο της Θεοτόκου, ονομάζεται και κρινάνθεμον ή ρόδον της Ήρας. Ως κρινάνθεμο συνδέεται με την Αθηνά Σοφία, ως ρόδον (άγριο τριαντάφυλλο) γεννήθηκε μαζί με την Ουράνια Τιτάνισσα Αφροδίτη και ως ρόδι ανήκει στην Περσεφόνη. Είναι σύμβολο της του Θεού Σοφίας, άρα της αιωνιότητας, της αγνότητας, της αθωότητας και προπάντων της αγάπης.
Εγώ είμαι το άνθος Σαρών και το κρίνον των κοιλάδων (Άσμα των Ασμάτων, κεφ. β').


Το συναντούμε και στην τοξωτή πύλη της εισόδου της Περιβλέπτου στο Μυστρά. Δύο ανάγλυφα εραλδικά λιοντάρια, όρθια, με το κυκλικό μονόγραμμα της Περιβλέπτου στη μέση και μία σειρά κρινάνθεμα.
Έγινε έμβλημα του στέμματος των Μεδίκων, κρίνο της Φλωρεντίας, αλλά και του βασιλείου της Γαλλίας, fleur de lis. Από αρχαιοτάτων χρόνων στα μέσα Αυγούστου, στις 28 Εκατομβαιώνος (13 ή 15 Αυγούστου) τελούνταν στην Αθήνα τα Παναθήναια προς τιμήν της Αθηνάς Σοφίας (άνθεια/κρινάνθεμον του νου του Δία /Κριού). Ο Παρθενών, ναός της Αθηνάς Σοφίας μετατράπηκε, και δεν καταστράφηκε,  σε ναό της Παρθένου Μαρίας. Η Αθηνά Σοφία υπήρξε προστάτιδα και της αρχαίας πόλης Βυζάντιο, όπου κτίσθηκε η Μεγάλη Εκκλησία αφιερωμένη στην του Θεού Σοφία. Η Αγία Σοφία που νίκησε τον Σολομώντα και το ναό του! kynorodi.blogspot.com/
                                         

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου