Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2010

ΠΑΙΓΝΙΔΙΑ ΥΠΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΥΠΑΡΞΙΑΣ.....

ΕΝΑ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΑΛΑΝΟΥ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ Η ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΔΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΒΒΑΝΗ, ΣΤΟΝ ΜΗΝΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ



Ο Γιώργος Μπαλάνος είναι χωρίς αμφιβολία ένα όνομα-θρύλος στον ελληνικό χώρο της μελέτης και της έρευνας του Παραδόξου. Αν και έχει συγγράψει και μεταφράσει εκατοντάδες σχετικά βιβλία και άρθρα, προτιμά να διατηρεί τα τελευταία χρόνια ένα χαμηλό προφίλ, αποφεύγοντας δηλώσεις και συνεντεύξεις.
O Μηνάς Παπαγεωργίου (meta-journalist) παρουσιάζει τη συζήτησή του με τη Χριστίνα Σαββανή, επί χρόνια στενή συνεργάτιδα του κ. Μπαλάνου και συντονίστρια του εκδοτικού οίκου «Locus-7». Μιλά για το έργο και τη δράση του γνωστού συγγραφέα, αλλά και για τα όσα απασχολούν σήμερα τους Ελληνες ερευνητές. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει τέλος και το μήνυμα-τοποθέτηση του ίδιου του Γιώργου Μπαλάνου, με την ευκαιρία της παραχώρησης της συνέντευξης!


Το κείμενο πρωτοδημοσιεύτηκε στο τεύχος 3 του περιοδικού "Φαινόμενα" (16/10/2010).






1) Στην κεντρική σελίδα των εκδόσεων Locus 7 αναφέρεται: Γιώργος Μπαλάνος, ο εγκυρότερος Ερευνητής του Αγνώστου, συγγραφέας & μεταφραστής βιβλίων Έρευνας, Επιστημονικής Φαντασίας, Μυστηρίου & Απόκρυφου στην Ελλάδα, εδώ και 40 χρόνια. Θα μπορούσατε να μας μιλήσετε περιληπτικά για την πορεία και το έργο του κ. Μπαλάνου σχετικά με την έρευνα του Αγνώστου στη χώρα μας;

Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι μπορώ να θεωρήσω τον εαυτό μου αντικειμενικό, παρά το μεγάλο θαυμασμό μου για το έργο του, μιας και διένυσα μεγάλο διάστημα ως αναγνώστριά του πριν τον γνωρίσω από κοντά και ξεκινήσουμε τη συνεργασία μας. Στην πορεία του χρόνου μπόρεσα να εκτιμήσω και πράγματα και προσεγγίσεις που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά, αν θα διάβαζε απλώς κανείς μια βιογραφία του Μπαλάνου, και θα σας τα παραθέσω στη συνέχεια. Το έργο του χωρίζεται σε τρία κύρια σκέλη το αντικειμενικά ερευνητικό, το υποκειμενικά μαγικό και το εξωστρεφές συγγραφικό. Το πρώτο σκέλος ξεκίνησε από καθαρά βιωματικές αφορμές, αλλά σαφέστατα τεκμηριώθηκε με επιστημονική μεθοδολογία.
Για παράδειγμα, όλα τα ανεξήγητα και μυστηριώδη φαινόμενα που ερεύνησε, τα προσέγγισε πρώτα από την πλευρά της επιστήμης, της λογικής ανάλυσης και με τις ανάλογες μεθόδους και κατόπιν από την πλευρά του αποκρυφισμού και της μεταφυσικής. Αυτό του έδωσε τη δυνατότητα να διαχωρίσει τα ασυνήθιστα φαινόμενα από τα πραγματικά μεταφυσικά. Στον τομέα αυτό εντάσσονται οπωσδήποτε τα φαινόμενα της Πεντέλης, τα αστυμαγικά φαινόμενα, η διερεύνηση των ελληνικών και διεθνών μαγικών οργανώσεων και των πυρήνων δύναμης στην πολιτική και οικονομική ζωή του τόπου (με την αποκάλυψη της μυστηριώδους ύπαρξης της περιβόητης Φωλιάς του Παγωνιού).
Βαθύς γνώστης της ανθρωπολογίας, της ιστορίας, της εθνολογίας αλλά και της ανθρώπινης ψυχολογίας, κυρίως όμως της φυσικής και της ιατρικής, ήταν από τους ελάχιστους που τεκμηρίωσε εξ αρχής τους ισχυρισμούς και τις θέσεις του. Δεν είναι τυχαίο ότι αμέσως και σαφώς θεωρείται εκπρόσωπος της Μεθοδολογίας της Έρευνας του παράξενου στην Ελλάδα. Είχε την ευκαιρία και τις σχετικές υποτροφίες σπουδών στη φυσική επιστήμη που τόσο αγαπά, αλλά επέλεξε συνειδητά τη μελέτη και το βιωματικό δρόμο από τη στενή πανεπιστημιακή ειδίκευση, τη βιβλιογραφία της οποίας τιμά ιδιαιτέρως και εμπράκτως.
Προχωρώντας ένα βήμα παρακάτω ασχολήθηκε και με την ενεργειακή σύνδεση του Ανθρώπου με το Κοσμικό Δίκτυο, συγγράφοντας τη μεθοδολογία της Κοσμικής Βιοδυναμικής.
Στο άλλο σκέλος της δραστηριότητάς του, το λογοτεχνικό, έχοντας κτήμα του τον πλούτο της πραγματικά εντυπωσιακής βιβλιοθήκης του, εμπνεύστηκε, επέλεξε και μοιράστηκε με το ελληνικό κοινό τα διαμάντια της Επιστημονικής Φαντασίας, του Φάνταζυ, της Ηρωικής Φαντασίας, της Φαντασίας Τρόμου και Μαγείας, του Εσωτερισμού, του Μυστικισμού και της Απόκρυφης Παράδοσης της αγγλικής λογοτεχνίας και γραμματείας.
Έχοντας μάθει, μόνος του στην αρχή, από ηλικία 12 ετών αγγλικά, διάβασε σε πολύ νεαρή ηλικία τον Χ.Φ. Λάβκραφτ από το πρωτότυπο και είναι ο άνθρωπος που τον έκανε γνωστό στο ελληνικό κοινό. Είναι ένα είδος ανεκδότου μεταξύ μας, επίσης, η σύμπτωση ότι όταν τον ανακάλυψε ο ίδιος, ο Λάβκραφτ στην Αμερική είχε αρχίσει να ξεχνιέται, και μόνο μετά από επίμονη αναζήτηση των βιβλίων του από τον ίδιο και την παρέα του, άρχισε να εμφανίζεται και πάλι στο προσκήνιο πέραν του Ατλαντικού!
Η μεγάλη του πείρα και η επιμονή του στη γλωσσική αρτιότητα κάθε μετάφρασής του τον έκανε βαθύ γνώστη τόσο του συγκεκριμένου λογοτεχνικού είδους όσο και της αγγλικής γλώσσας. Ως αποτέλεσμα, η φήμη του εξαπλώθηκε πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας, απέκτησε το βραβείο Διεθνές Βραβείο Μετάφρασης Karel, από την World Science Fiction Association, και δεν είναι τυχαίο ότι ο Carl Sagan συγκατατέθηκε να μεταφραστεί μόνο από τον Γ. Μπαλάνο το βιβλίο του «Η Επαφή». Κάτι που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά, είναι πολύ μεγάλη ικανότητά του να ξεχωρίζει και να παρουσιάζει τα καλύτερα έργα κάθε συγγραφέα τον οποίο έχει μελετήσει. Οι δε πρόλογοι στις μεταφράσεις του έχουν γίνει πλέον θρυλικοί!
Αναπόφευκτα, λοιπόν, προχώρησε και στη συγγραφή δικών του βιβλίων Επιστημονικής Φαντασίας αλλά και Μαγείας, εκτός φυσικά από τα διάσημα, πλέον, βιβλία του έρευνας, τα οποία αγαπήθηκαν στο σύνολό τους σχεδόν φανατικά από το ελληνικό αναγνωστικό κοινό. Μάλιστα, σχεδόν όλα από αυτά σήμερα θεωρούνται cult και σημεία αναφοράς για κάθε ενδιαφερόμενο αναγνώστη του χώρου του Παράξενου και του Ανεξήγητου.

2) Είστε η επί χρόνια στενότερη συνεργάτιδα του κ. Μπαλάνου και φαντάζομαι ότι θα έχετε περάσει ατελείωτες ώρες συζητώντας και ερευνώντας διάφορες υποθέσεις. Αν και η έρευνα αποτελεί ως επί το πλείστον μια καθαρά βιωματική υπόθεση, θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα λόγια για τις έως τώρα εμπειρίες και συναισθήματά σας;

Αυτό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό είναι ότι επέλεξα να αφήσω μια από τις πλέον αξιόλογες και καλοπληρωμένες δουλειές στην Ευρώπη (μόνιμη υπάλληλος στην Ε.Ε.), ακριβώς για να ζήσω από κοντά την μαγεία της έρευνας, της εξερεύνησης, των μυστηρίων και του παράξενου. Μα πάνω απ’ όλα, την ελευθερία που χαρακτηρίζει τον τρόπο ζωής στο Locus-7, γιατί περί αυτού πρόκειται. Μεγάλοι βαθμοί ελευθερίας, ανοιχτοί ορίζοντες, η δυνατότητα να σκέφτεται κανείς για λογαριασμό του, χωρίς δόγματα, περιττούς φόβους, με ό,τι ο καθένας διαπιστώνει μόνος του ως αληθινό, με ό,τι χαρίζει εξέλιξη. Τελικά, άξιζε τον κόπο το τίμημα μπροστά σε όσα είδα, έμαθα και βίωσα με αυτά τα Άλλα Μάτια που απέκτησα εδώ.
Πέραν αυτού, βέβαια, δεν θα σας κρύψω και το πόσο εκστατικός στέκεται ο νους μπροστά στο γεγονός ότι ο κόσμος μας είναι πολύ περισσότερο ρευστός και θαυμαστός απ’ ό,τι φαίνεται συνήθως. Κάτι που ίσως μεν το γνωρίζουμε εγκεφαλικά, αλλά που μας κλονίζει όταν, για παράδειγμα, περπατώντας τις νύχτες στους δρόμους της πόλης, τυχαίνει να γινόμαστε μάρτυρες μιας άλλης απίστευτης όψης της, τόσο «μαγικής» -ας μου επιτραπεί ο όρος- που είναι πέρα απ’ όσα γνωρίζαμε γι΄αυτήν μέχρι τώρα! Τέτοιες εμπειρίες αφήνουν αρκετό περιθώριο αμφιβολίας για τις καλοτακτοποιημένες εικόνες του κόσμου μας αλλά και λαχτάρας για να δούμε και τις άλλες όψεις του.

3) Χωρίς αμφιβολία «Το Αίνιγμα της Πεντέλης» του Γ. Μπαλάνου αποτέλεσε το βιβλίο που προκάλεσε τη μεγαλύτερη συζήτηση. Σε αυτό ο συγγραφέας συνδύασε την εκδήλωση του παράξενου, μυστικά έργα ξένων δυνάμεων, εμπλοκή πολιτικών προσώπων, τον παράγοντα «τόπος δύναμης» και άλλα πολλά που έχουν καταστήσει μέχρι και σήμερα τη λεγόμενη «Σπηλιά του Νταβέλη» ως το Νο1 hot spot εκδήλωσης ανεξήγητων φαινομένων στην Αττική. Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα λόγια για αυτή την ιστορία; Αλήθεια, τι γίνεται σήμερα στην Πεντέλη;

Αστειευόμενοι μεταξύ μας, συχνά λέμε σε όποιον από την παρέα επισκέπτεται τη Σπηλιά: «Τι γίνεται πάνω; Άνοιξε κανένα εστιατόριο, ή ακόμα;»! Πράγματι η Σπηλιά είναι πλέον τόσο θρυλική, που σε αναγνωρισιμότητα ανταγωνίζεται ακόμα και πολιτικά ονόματα! Πολλά από τα οποία θέλησαν να συνδέσουν το όνομά τους με αυτήν, και από προσωπικό ενδιαφέρον, αλλά και για λόγους διαφήμισης... Αυτό που συμβαίνει τώρα στη Σπηλιά είναι ότι δέχεται τόσες πολλές επισκέψεις από ...τουρίστες συμπολίτες μας, οι οποίοι με μια ευκαιριακή παρεϊστικη διάθεση φιλοδοξούν να δουν σημεία και τέρατα. Κάποτε θα λέγαμε ότι τουλάχιστον θα απολάμβαναν έστω το ειδυλλιακό τοπίο, κάτι που δεν ισχύει σήμερα μετά τις πρόσφατες πυρκαγιές. Το γεγονός αυτό, όμως, της πολυκοσμίας αλλοιώνει τα όσα θα μπορούσε να δει ένα έμπειρο μάτι ερευνητή και καταστρέφει στοιχεία φαινομενικά άσχετα. Αλλά, ακόμη παραπέρα, δεν είναι δυνατό να κατανοήσουμε γιατί οι επισκέπτες της καταστρέφουν συστηματικά είτε το φυσικό χώρο εντός και εκτός της σπηλιάς, έως ακόμη και τα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος εκκλησάκια που βρίσκονται στην είσοδό της.
Στις όχι τόσο συχνές, πλέον, επισκέψεις μας παρατηρούμε ακόμη αξιοσημείωτα φαινόμενα, τα πιο πολλά μάλιστα είναι του είδους που αναφέρεται στο βιβλίο «Πέρα από το Αίνιγμα της Πεντέλης», που περιέχει το σύνολο της έρευνας του Γ. Μπαλάνου στο θέμα. Αλλά οι συνθήκες δεν επιτρέπουν πλέον και τόσο σοβαρή μελέτη των φαινομένων, παρά μόνο... ρηχού τηλεοπτικού ενδιαφέροντος.

4) Ο κ. Μπαλάνος έχει αποτραβηχτεί εδώ και αρκετά χρόνια από τα «φώτα της δημοσιότητας», σταματώντας την αρθρογραφία και τις συνεντεύξεις του. Για ποιον λόγο ακολούθησε αυτή την πορεία;

Πέρα από το όποιο θέμα της προσωπικής καταξίωσης, το κύριο κίνητρο στο έργο του Γ. Μπαλάνου ήταν να γίνουν γνωστές στο ευρύ κοινό και άλλες παράλληλες όψεις της πραγματικότητας, και η ελευθερία που αυτές μπορούν να χαρίσουν σε κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο. Αναπόφευκτα, λοιπόν, σεβόμενος περισσότερο το μήνυμα και λιγότερο τον αγγελιαφόρο, αντιλήφθηκε ότι η δημοσιότητα καθαυτή είναι ένα εισιτήριο για να «καβαλήσει κανείς το καλάμι», όπως λέει μεταξύ μας. Κάτι που θα διέψευδε και το έργο και θα υποβάθμιζε σοβαρά το μήνυμα που θέλησε να μοιραστεί. Ήδη μας αναφέρει όταν κάποιες ερωτήσεις μας τις θεωρεί επαναλαμβανόμενες, ότι τα έχει πει όλα στα βιβλία του!
Επιπρόσθετα, τα πάμπολλα μπλεξίματά του –ηθελημένα ή μη, σοβαρά ή κωμικά– με ποικίλες ντόπιες και ξένες υπηρεσίες επέβαλαν μια επιπρόσθετη διακριτικότητα στις έρευνες και τις κινήσεις του.





5) Οι εκδόσεις Locus-7 κινούνται εδώ και αρκετά χρόνια με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο σε σχέση με τη συμβατική εκδοτική βιομηχανία. Θα μπορούσατε να μας μιλήσετε λίγο για το μοντέλο που εφαρμόζετε σε ό,τι αφορά τη διακίνηση των βιβλίων σας; Κρίνεται επιτυχημένο εκ του αποτελέσματος;

Μετά από 12 και πλέον χρόνια, είμαι σε θέση να πω ότι η μέθοδος αυτή είναι από τις πλέον πετυχημένες, παρά τις αρκετές τεχνικές δυσκολίες που παρουσιάζει, ειδικά για κάποιον αρχάριο στο χώρο, αλλά μ’ ένα σημαντικότατο πλεονέκτημα: Μας επέτρεψε την εκδοτική ανεξαρτησία και την απεμπλοκή από τα λεγόμενα εμπορικά βιβλία και το συχνά ανεκδιήγητο εκδοτικό κατεστημένο, μας χάρισε την ελευθερία επιλογής ποιότητας όπως την εννοούμε εμείς, και έδωσε την ευκαιρία στο ελληνικό αναγνωστικό να αποκτήσει βιβλία, που πολύ δύσκολα θα είχε την τύχη να απολαύσει, λόγω του θεωρητικά μικρού ενδιαφέροντος. Βέβαια, αυτό στην πορεία αντιστράφηκε τόσο, που μας αναγκάζει να σκεφτούμε νέες μεθόδους ταχύτερης και καλύτερης παραγωγής των βιβλίων, μιας και η ζήτηση πλέον ξεπερνά την προσφορά!
Ήμασταν οι πρώτοι που εφάρμοσαν στην Ελλάδα το μοντέλο της μικρής κλίμακας εκτυπώσεων, γεγονός που μας έδωσε τη δυνατότητα να έχουμε τόσους πολλούς τίτλους διαθέσιμους που να ανταγωνίζονται σε αριθμό εκείνους των μεγάλων εκδοτικών οίκων. Ήταν μια μέθοδος που επέλεξα και εξέλιξα προσωπικά, αλλά βασιζόμενη σε μια μορφή μικρής κλίμακας εκδόσεων που εφάρμοζε παλαιότερα ο Γ. Μπαλάνος.
Αναφορικά με το οικονομικό αποτέλεσμα ήταν αυτό που μας επέτρεψε να μην αφιερώσουμε όλη μας τη ζωή στην εργασία μας, αλλά στα ερευνητικά και παράξενα ενδιαφέροντά μας.
Είμαστε, πάντως, από τους λίγους ευτυχείς θνητούς πού κάναμε χόμπυ τη δουλειά μας.
Eπίσης, στο ίδιο πλαίσιο υλοποιήσαμε και το ενδιαφέρον μας για την τέχνη ιδίως στο χώρο του Παράξενου και του Μυστηριακού, φτιάχνοντας συλλογικά ένα ηλεκτρονικό καλλιτεχνικό χώρο, το www.mystery.gr, όπου τόσο εμείς όσο και όποιοι συνεργάτες μας έχουν παρόμοια ταλέντα και ανησυχίες, δημιουργούμε και μοιραζόμαστε αντικείμενα τέχνης εμπνευσμένα από τις γνώσεις και τα ενδιαφέροντά μας. Είναι μια προσπάθεια που εντάσσεται στο ίδιο πλαίσιο, που ξεφεύγει από τα πλαίσια της επαγγελματική προσέγγισης και αγγίζει εκείνο της δημιουργίας και της αυτογνωσίας.
Ως δημιουργική ομάδα είμαστε περήφανοι να πούμε ότι δεν δουλεύουμε, μιας και ασχολούμαστε ακριβώς με αυτό που αγαπάμε.

6) Με βάση την εμπειρία σας, ποιο είδος θεματολογίας πιστεύετε ότι προσελκύει περισσότερο το κοινό; Μιλήστε μας λίγο και για τα ξενόγλωσσα έργα που επιλέγετε να κυκλοφορήσετε για το ελληνικό κοινό.

Η συνομωσιολογία και η τρομολαγνεία! Είδος που απορρίψαμε εξαρχής ως επιλογή, παρά τη φαινομενικά τεράστια επιτυχία που υποσχόταν! Γιατί εμείς επιλέξαμε να αναδείξουμε τις δημιουργικές όψεις κάθε ανήσυχου νου και όχι τα κατώτερα ένστικτά του. Αυτό δεν μας στέρησε, βέβαια, τη δυνατότητα να αγγίξουμε τομείς έρευνας πολύ παράξενες – από μυστικές οργανώσεις και ανθρώπους δύναμης μέχρι και επιρροές στο συλλογικό ασυνείδητο (βλ. το θέμα της Έρπουσας Σκιάς).
Επί της ουσίας, όμως, η τεκμηριωμένη έρευνα, τομέας ο οποίος έχει υποφέρει τα πάνδεινα στην ελληνική βιβλιογραφική πραγματικότητα, είναι η πλέον ελκυστική και περιζήτητη θεματολογία για τον Έλληνα αναγνώστη, ακολουθούμενη από τα έργα της χρυσής εποχής της κλασικής Επιστημονικής Φαντασίας. Επίσης να προσθέσουμε εδώ και το τεράστιο ενδιαφέρον για τα έργα του Λάβκραφτ και του Κρόουλυ αλλά και του εφαρμοσμένου μυστικισμού.
Τα ξενόγλωσσα βιβλία μας αποτελούν προσωπική του επιλογή κ. Μπαλάνου και είναι έργα συγγραφέων που διαμόρφωσαν το χώρο του Αγνώστου, και θεωρούμε τα περισσότερα ως σχεδόν απαραίτητα για μια σφαιρική γνώση του σοβαρού μελετητή.

7) Είναι αλήθεια ότι ο Γ. Μπαλάνος ενέπνευσε μια ολόκληρη γενιά ερευνητών του παράξενου στη χώρα μας. Μετά από τόσα χρόνια ποια είναι η δική σας άποψη σχετικά με την εξέλιξη του ρεύματος αυτού στην Ελλάδα;


Η σύγχρονη Ελλάδα φημίζεται για το συστηματικό αφοπλισμό των άξιων παιδιών της. Παρ’ όλα αυτά μέσα από τη δυσπραγία στην ανάδειξη νέων αξιόλογων ανθρώπων, έχει καταφέρει να ξεχωρίσει ένας ικανός αριθμός νέων ερευνητών, με τέτοιο υπόβαθρο που να αποτελεί σοβαρό αντίλογο σ’ έναν μάλλον φαύλο λόγο που προσπαθεί να κυριαρχήσει. Δεν μπορώ να μην αναφερθώ στον, πολύ εκτεταμένο δυστυχώς, αριθμό ευκαιριακών ή και εντελώς ανερμάτιστων ανθρώπων που διεκδικούν μονοπώλια γνώσης και σοφίας σε σημείο φαιδρό, εκμεταλλευόμενοι πολλά από κατώτερα συστατικά του ανθρώπινου νου. Όμως, για κάποιους από τους αξιόλογους αυτούς νέους ερευνητές, είμαστε περήφανοι να πούμε, ότι μαθήτευσαν κοντά στον Γ. Μπαλάνο, αλλά κι ένας-δύο πολύ αξιόλογοι τέτοιοι πόλοι εδρεύουν στην όμορφη Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν και αρκετές μικρότερες ομάδες και στην επαρχία από νέους ανθρώπους, που κρατούν αναμμένη τη Φλόγα της Αναζήτησης. Επιτρέψτε μου να μην αναφέρω ονόματα, γιατί η τυχόν παράλειψη κάποιων από αυτούς θα ήταν κάτι παραπάνω από άδικη για την αξιόλογη παρουσία τους. Εξάλλου, μια κεφάτη δόση μυστικότητας είναι αναγκαία στη δουλειά μας.

8) Θα θέλατε να στείλετε κάποιο μήνυμα στους ανήσυχους αναγνώστες των ανανεωμένων Φαινομένων;

Διανύουμε μια περίοδο μεγάλης ρευστότητας σχεδόν σε όλους τους τομείς της ζωής μας όπως την ξέραμε. Και η αναταραχή αυτή φέρνει στην επιφάνεια στοιχεία που κάθε σκεπτόμενος ουδέποτε θα ήθελε να τα συναντήσει στη ζωή του. Το παράξενο και το θαυμαστό, παρ’ ό,τι εξακολουθούν να είναι πάντα γύρω μας και να μας χαρίζουν με την παρουσία τους την ευκαιρία διεύρυνσης της αντίληψής μας, έχει γίνει πεδίο ποικιλόχρωμης εκμετάλλευσης και εκδήλωσης αστήρικτων φαντασιοπληξιών, αλλά και των δήθεν επιστημονικών και ιατρικών υπερβολών. Θέλει μεγάλη προσοχή στις επιλογές μας, αλλά όχι και συλλήβδην απόρριψη των πάντων. Να μπορούμε να ξεχωρίζουμε το αντικειμενικό γεγονός από αυτό που ίσως εμείς θα θέλαμε -είτε κάποιοι διαμορφωτές γνώμης θα ήθελαν- να πιστεύουμε.
Προτείνω, λοιπόν, σε κάθε φιλομαθή αναγνώστη των Φαινομένων μια από τις αγαπημένες μου φράσεις του Χ.Φ. Λάβκραφτ, που νομίζω πως πρέπει να θυμάται πάντα κάθε ανήσυχο μυαλό: “Απόκτησε αρκετές ΓΝΩΣΕΙΣ για να μπορείς να δεις τα πράγματα με τα μάτια ενός ερευνητή, δίχως να σε τυφλώνουν ούτε οι δεισιδαιμονίες της άγνοιας ούτε οι προκαταλήψεις της επιστήμης.”
Ο πραγματικά συγκλονιστικός κόσμος που ζούμε δεν τελειώνει στα στενά όρια της γήινης ατμόσφαιρας, και όσο και αν νοιαζόμαστε για την πολύπαθη χώρα μας και τον ταλαιπωρημένο πλανήτη που μας φιλοξενεί όλους, το σύμπαν είναι τεράστιο, και μας περιμένει ως ανθρωπότητα να το γνωρίσουμε. Αν δεν στενεύουμε εμείς μόνοι μας τα όριά μας, δεν μπορεί να μας σταματήσει κανείς!


Το μήνυμα του Γιώργου Μπαλάνου προς τους αναγνώστες των Φαινομένων






Παιχνίδια Ύπαρξης και Ανυπαρξίας

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ανθρωπότητα βαδίζει ολοταχώς προς μία από τις πλέον κρίσιμες καμπές στην ιστορία της. Ό,τι κι αν υπάρχει πέρα από τη στροφή, το θέμα είναι ότι βαδίζουμε με ολοένα και αυξανόμενη ταχύτητα – μια ταχύτητα που κάποτε ή σε απογειώνει ή σε σκοτώνει. Αλλά, με κάμποσα δισεκατομμύρια ανθρώπους πάνω στον πλανήτη, υπάρχει το ενδεχόμενο να συμβούν και τα δύο: κάποιοι ν’ απογειωθούν και κάποιοι να πέσουν στον γκρεμό.
Υπάρχει έγκαιρη επιλογή εδώ;
Ίσως ναι, ίσως όχι – γιατί δε γνωρίζω τι περιθώρια χρόνου υπάρχουν, και το «έγκαιρο» της επιλογής εξαρτάται από τα περιθώρια αυτά.
Πάντως, η ιστορία αυτή έχει επαναληφθεί και σ’ έναν άλλο αγώνα δρόμου, κάποτε, μεταξύ θηλαστικών και δεινοσαύρων. Μην ξεχνάτε, το πρώτο θηλαστικό που εμφανίστηκε ανάμεσα στους τρανούς δεινοσαύρους ήταν πολύ φαινομενικά ασήμαντο έστω και για να το φτύσουν – αλλά πού είναι οι τρανοί δεινόσαυροι σήμερα;
Θηλαστικά και δεινόσαυροι. Κάποιοι απογειώθηκαν και κάποιοι έπεσαν στον γκρεμό.
Εμείς – τι από τα δύο;
Ποιος ξέρει; Όχι εγώ, πάντως. Προσωπικά, το λίγο και το μόνο που θα μπορούσα να ισχυριστώ ότι ξέρω και ότι είμαι σίγουρος γι’ αυτό, είναι το εξής:
Ξέρω ότι υπάρχουν διάσπαρτοι στον κόσμο μας άνθρωποι ενός άλλου είδους –«κομμάτια» ενός ευρύτερου ζωντανού παζλ– που δεν τους συνδέει καμία απτή ή ανιχνεύσιμη σχέση, αλλά μόνον η πανίσχυρη Mορφοδιάταξη του συνόλου τους. Ένας μη εντοπίσιμος –από τους άλλους– δεσμός που υπάρχει στη διαφορετική φύση τους. Και όταν αυτά τα «ανθρώπινα κομμάτια» ενωθούν στην αληθινή συνολική τους μορφή, τότε ίσως το έδαφος να σειστεί συθέμελα κάτω από τις σημερινές ανθρώπινες κοινωνίες.
Δε θα μπορούσα να γίνω πιο σαφής, αλλά–
–ίδωμεν...


Γιώργος Μπαλάνος



ΠΗΓΗmeta-journalist.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου